eitaa logo
پاسخ به شبهات
364 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ نگاه عرفان التقاطی (تصوف) به «تفسير قرآن»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: يک عارف مسلمان هرگز به خود اجازه نمى دهد افكار خود را بر قرآن و سنت تحميل كند و قرآن را به آن گونه كه ميل و خواست او است تفسير كند. او در تفسير آيات و روايات ضوابطى را رعايت مى كند كه با قواعد ادبى و مفاهيم لغوى و قرائن حاليه و مقاليه و متفاهم عرف در باب الفاظ سازگار باشد. ولى در عرفان وارداتى و تصوّف الفاظ از اين قواعد و ضوابط آزاد مى گردد، و مانند موم به هر شكلى لازم باشد در مى آيد، و تفسير به رأى بر متون اسلامى حاكم مى شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401149 📖 مطالعه بیشتر درباره «تصوّف»: http://mk6.ir/NlFfP __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه و فلسفه «اجتهاد و تقلید» 🔸انواع تقلید و تقلید مورد تایید اسلام 🔸اخلال در تقلید فقهی به خاطر اخلال در تأسی از معصومین! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اجتهاد و تقليد": http://mk6.ir/MtMcV 🆔 @makarem_ir
🔰 عرفان اسلامی و عرفان التقاطی ✍️ اشاره: روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله» از طریق سیر دورن، و شهود باطنی، و جلوه‌های معنوی و روحانی با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی. انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید، و از طریقی نزدیک‌ تر، و شاید مطمئن‌ تر و آرامش‌ بخش ‌تر، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک‌تر شود؛ اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است. ✍️ عناوین مقاله: - تصوف در گذشته و امروز - تضادهای ناشی از التقاط - انگیزه‌های گرایش به «تصوف» 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419986 📖 مطالعه مقالات بیشتر درباره «عرفان و تصوف»: http://mk6.ir/AfPaD __________
⁉️ شهادت سوم در اذان و اختلاف نظر علمای شیعه درباره آن؟! آیا درست است که بعضی از علمای شیعه معتقد هستند شهادت به ولایت علی بن ابی طالب جزئی از اذان نیست؟ با این وجود می گویند: می توان آن را در ضمن اذان گفت، البته با صدایی آرامتر یا به نحوی که جدا بودن آن از اذان مشخص باشد؛ اگر برای این شهادت حجت شرعی وجود ندارد، چه اصراری برای گفتن آن در اذان دارید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فقهای شیعه این شهادت را «جزئی» از اذان نمی دانند؛ اما ذکر آن را در اذان «مستحبّ» می دانند. زیرا روایاتی وجود دارد که می گوید، هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیز بدهید. اطلاق این روایات شامل اذان نیز می شود. شهادت ثالثه به هیچ وجه بدعت نیست؛ چون فقهای شیعه آن را بخشی از اذان نمی دانند تا ادای آن، وارد کردن چیزی در دین به حساب آید. اگر بخواهیم شهادت ثالثه را بدعت بدانیم، خلیفه دوم به خاطر ایجاد تغییراتی در اذان، سزاوارتر است که به بدعت گذاری متهم شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394751 📖 مطالعه بیشتر درباره «فلسفه احکام» با 174 مطلب: http://mk6.ir/WrCfL __________
🔰 آفت های پنهان نظام دموکراسی در نظام دموکراسی، مسأله رهبرى، عملاً جاى خود را به «دنباله‏ روى» می سپرد و مفاسد و مظالم و انحرافات و آلودگی هاى اجتماعى از هر نوع و هر قبيل كه مورد علاقه اكثريّت باشد، نه تنها دنبال، بلكه تشديد می شود. مثلاً هم جنس بازى در انگلستان و آمريكا قانونى می شود! و سقط جنين و مفاسد ديگرى در بسيارى از كشورهاى غربى به حكم قانون مجاز می گردد؛ چرا كه همجنس‏گرايان در آنجا نماينده بلكه نمايندگان دارند! و نمايندگان مردم در اين گونه نظام ها فارغ از مصالح مردم، خود را ملزم به رعايت خواسته‏ هاى اكثريت (بى ‏هيچ قيد و شرط) می دانند. در محيطى كه تمام ارزش ها طبق مقياس هاى «اومانیستی» تعيين می گردد، موضوع «عدالت» به شدت بی معناست و توجّه به معنویات و ارزش هاى انسانى و اخلاقى در راستای صلح و امنیت به قهقرا سوق داده می شود، در نتیجه عدم کنترل حس افزون‏طلبى انسان و «تضاد خواسته‏ ها و امكانات» در نظام های مدعی دموکراسی، جنگ را به يكى از لوازم هميشگى زندگى مادى مبدل می سازد. 📖 مطالعه: http://mk6.ir/VuQsL __________
⁉️ شبهه «وحیانی نبودن الفاظ قرآن»!؟ پاسخ كسانی كه احتمال داده اند الفاظ و عبارات قرآن «وحيانى» نيست و معانى آن بر قلب پيامبر(ص) اِلقاء شده و ايشان آن را در قالب الفاظ درآورده اند چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در پاسخ بايد گفت: اولا: به تصريح قرآن، الفاظ و عبارات و ساختار آن، از آنِ خدا است و با دستِ وحى انجام گرفته است. ثانیا: با اعجاز و تحدّى قرآن منافات دارد؛ زيرا گستره عاجز بودن شامل پيامبر(ص) نيز مى شود. ضمن اینکه چنين برداشتى از دو آيه از سوره «بقره» و «شعراء» كاملا سطحى مى نمايد؛ زيرا مقصود از «قلب» در آنها، شخصيّت درونى پيامبر(ص) است كه شخصيّت حقيقى او را تشكيل مى دهد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418198 📖 مطالعه بیشتر درباره «وحی» با 62 مطلب: http://mk6.ir/GvYuB __________
⁉️ سکوت خداوند در قبال ظالمان! چرا خداوند در قبال ظلم ظالمان سکوت نموده است و آنها را نابود نمی کند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: مجازات فوری و نابود کردن ظالم با «اختیار» انسان و اتمام حجّت منافات دارد؛ اگر هر عمل ظالمانه ای، بلافاصله و به صورت فوری، جزا داده شود، هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و ظهور باطنش نخواهد داشت. فرصت دادن به ظالمان به معنی سکوت خداوند در برابر ظلم نیست؛ ممکن است برخی از ظالمان توبه كنند. گاهی خداوند طبق «سنّت استدراج» به ظالمان فرصت می دهد تا زمینه شدید تر شدن عذاب اخروی خود را فراهم کنند. همچنین طبق خاصیّت نظام هستی، نمی ‌‌توان در این دنیا تمام مجازات برخی از ظالمان را اجرا نمود. از طرفی خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملّتى را تغییر نمى دهد مگر آن که آنان آنچه را در وجود خودشان است تغییر دهند؛ خداوند هم ظلم کردن و هم زير بار ظلم‌ رفتن را نمی‌ پذيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415253 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی» با 127 مطلب: http://mk6.ir/AlRfO _____________
⁉️ حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: شرور اموری «عدمی» هستند، یعنی مثلا وقتی می گوییم بیماری، منظورمان عدم سلامت است. امر عدمی نمی تواند منتسب به خالقی باشد. ثانیا: شرور اموری «نسبی» هستند نه مطلق. یعنی از آنجا که بدی ذاتی آن امر نیست، برای صدق وصف بدی برای آن نمی توان به صورت کلی و مطلق حکم داد. به تعبیر دیگر برای صدق وصف «بد» برای هر پدیده، پای عنصری به عنوان «ملاک مقایسه» به میان می آید که چیزی جز دیدگاه و منافع شخصی ما نیست. ثالثا: میکروب ها نیز مثل همه آفریده های الهی بنا به ضرورتی خلق شده و فعال شدن دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن منوط به فعالیت میکروب هاست. خارج از بدن نیز میکروب ها فواید بسیار زیادی در تجزیه فضولات و لاشه های حیوانات مرده و تبدیل و بازیابی آنها به عناصر حیاتی ای چون ازت و هیدروژن و اکسیژن دارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415679 📖 مطالعه بیشتر درباره «حکمت الهی»: http://mk6.ir/IcRyY 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی»: http://mk6.ir/AlRfO _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تبعیض در مجازات والدین قاتل فرزند؟! 🔸تاوان عمومی در مصائب و بحران ها و مسأله عدل الهی؟! 🔸حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عدل الهی": http://mk6.ir/GgCgQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تقابل عقل و وحی! 🔸تفاوت وحی با پیشگویی؟ 🔸تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه وحی": http://mk6.ir/JiQsE 🆔 @makarem_ir
⁉️ وحی، حقیقتی غیر قابل درک برای عموم بشر و بی ثمر! آیا می توان ماهیّت چیزی را فهمید که فقط عدّه ای خاص توانایی دریافت آن را دارند و حکایت از مفاهیم غیبی و ماواء طبیعت دارد؟! اگر حقیقت وحی قابل درک نباشد، نزول وحی چه ثمره ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: اگرچه «حقیقت وحی» جز برای انبیاء برای هیچ کس دیگر قابل درک نیست، اما چنین موضوعی هیچ ملازمه ای با «بی اثر و بی نتیجه بودن وحی» ندارد. ما می توانیم با اطلاع از معارف افاضه شده به انبیاء، راه سعادت را بیابیم. آثار وحی در رفتارها و مأموریت ها و مسئولیت های تبلیغی و هدایتی انبیای الهی نمود می یابد و به واسطه آن، آدمی امکان هدایت و کمال را می یابد. ثانیا: «داده ها» و معارفی وحیانی ای که پیامبران به بشر می آموزند نمی توانند مانند خود «وحی» برای عامه مردم «نامفهوم» باشند؛ زیرا موجب نقض شدن غرض اصلی خدا از بعثت انبیا می گردد. ثالثا: نامفهوم بودن بخش هایی ناچیز از اطلاعات وحیانی - مثل روح، وقت قیامت و... - برای بشر، خللی به غرض خداوند از بعثت انبیاء و ارتباط با آنها از راه وحی وارد نمی کند؛ چرا که اطلاع یافتن و نیافتن انسان از این امور، اثری در تکامل او و رسیدن به اهداف متعالی تعیین شده از سوی خداوند یا تزکیه و تربیتش ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412795 📖 مطالعه بیشتر: http://mk6.ir/JiQsE _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸راه اثبات صدق و كذب مدّعي «نبوّت» 🔸فرق «معجزه» با خوارق عادات بشري؟! 🔸ماجرای «معجزات درخواستي» و علّت ردّ آنها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه نبوت و رسالت": http://mk6.ir/PmPlB 🆔 @makarem_ir