eitaa logo
پاسخ به شبهات
373 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚حديث غدير و اثبات ولايت با 23 مطلب 🔸آیه «اکمال دین» و غدیر خم 🔸احتجاج امیر المؤمنین(ع) و اهل بیت ایشان به حدیث غدیر، بر خلافت؟ 🔸نپذیرفتن حدیث غدیر، به بهانه عدم نقل آن توسط مسلم و بخارى! 🔸ابن تیمیه و تکذیب ذیل حدیث غدیر 🔸اختصاص شان نزول آيه «تبليغ» به ولايت اميرالمومنين(ع) 🔸سوره «معارج» شاهدی بر ماجرای «غدیر» 🔸برداشتى غلط از کلام سیّد مرتضى درباره حدیث غدیر 🔸صدور حدیث غدیر برای رفع کدورت از علی(ع)، نه برای اعلام ولایت ایشان! 🔸نیامدن حدیث غدیر در صحیح بخاری و مسلم، دلیل بی اعتباری آن! 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27730 ____
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌕 آداب و اعمال عید غدیر؛ عید ولایت و کرامت 🌴 اشاره: روز هيجدهم ذى‏ الحجّه، روزى است كه رسول خدا(ص) پس از انجام حج در سال دهم هجرى به هنگام مراجعت به مدينه، مردم را در وادى «غدير» جمع كرد و فرمان خدا يعنى نصب على(ع) به امامت و ولايت بر امّت را به آنان ابلاغ كرد. آنجا بود كه آيه‏ «الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم، وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏، وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإسْلامَ دِيناً» نازل شد. در روايتى از امام صادق(ع) آمده است كه فرمود: اين روز، روز عبادت است و روز اطعام و نيكى كردن و احسان به برادران دينى است. امام رضا(ع) فرمود: در چنين روزى مناسب است مؤمنان وقتى به يكديگر مى‏ رسند اين جملات را بگويند: «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى‏ جَعَلَنا مِنَ‏الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ». 🔷 عناوین: فضيلت روز عيد غدير / اعمال روز عيد غدير / روزه گرفتن / غسل کردن / احسان و نيكى به برادران مؤمن / تبریک برای نعمت ولایت / ستایش خدا برای نعمت کرامت / نماز و دعای امام صادق(ع) در روز غدیر / دعای روز غدیر / عقد اخوّت(برادری) / زيارت امير مؤمنان(ع) 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/l/0419750 کلمات کلیدی: ______________
❓ ماجراى غدیر خم چه بود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در حجة الوداع، جمعيت بسيار حاجيان به همراه پیامبر(ص) به سرزمين غدير خم رسيدند. پيامبر(ص) که مأمور ابلاغ پيام مهمي بود، علی رغم گرمای شدید هوا، دستور دادند حاجيان پيش افتاده برگشته و منتظر عقب افتادگان شوند. آنگاه منبری از جهاز شتران برای پيامبر(ص) فراهم شد و ايشان بعد از حمد و ثنای الهی از دو نعمت گران قدر، قرآن و عترت برای امت گفتند و سپس علی(ع) را بعنوان رهبر و جانشين بعد از خود معرفی نمودند. سپس اصحاب از جمله عمر و ابوبکر اين منصب الهی را به علی(ع) تبريک گفتند. در این هنگام «ابن عباس» گفت: «به خدا این پیمان در گردن همه خواهد ماند». «حسّان بن ثابت» شاعر معروف، از پیامبر(ص) اجازه خواست که به این مناسبت اشعارى بسراید، سپس اشعار معروف خود را چنین آغاز کرد: «یُنادِیهِمُ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَبِیُّهُمْ بِخُمٍّ وَ أَسْمِعْ بِالرَّسُولِ مُنادِیاً فَقالَ فَمَنْ مَوْلاکُمُ وَ نَبِیُّکُمْ؟ فَقالُوا وَ لَمْ یَبْدُوا هُناکَ التَّعامِیاً إِلهُکَ مَوْلانَا وَ أَنْتَ نَبِیُّنا وَ لَمْ تَلْقِ مِنّا فِى الْوِلایَةِ عاصِیاً فَقالَ لَهُ قُمْ یا عَلِیُّ فَإِنَّنِی رَضِیتُکَ مِنْ بَعْدِی إِماماً وَ هادِیاً فَمَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا وَلِیُّهُ فَکُونُوا لَهُ أَتْباعَ صِدْق مُوالِیاً هُناکَ دَعَا اللّهُمَّ والِ وَلِیَّهُ وَ کُنْ لِلَّذِى عادا عَلِیّاً مُعادِیاً» یعنى: «پیامبر آنها در روز غدیر در سرزمین خم به آنها ندا داد، و چه ندادهنده گرانقدرى! فرمود: مولاى شما و پیامبر شما کیست؟ و آنها بدون چشم پوشى و اغماض صریحاً پاسخ گفتند: خداى تو مولاى ما است و تو پیامبر مائى و ما از پذیرش ولایت تو سرپیچى نخواهیم کرد. پیامبر(ص) به على(ع) گفت: برخیز؛ زیرا من تو را بعد از خودم امام و رهبر انتخاب کردم. و سپس فرمود: هر کس من مولا و رهبر اویم این مرد، مولا و رهبر او است پس شما همه از سر صدق و راستى از او پیروى کنید. در این هنگام، پیامبر(ص) عرض کرد: بارالها! دوست او را دوست بدار و با آن کس که با على دشمنى ورزد دشمن باش...». 🌴🌴🌴🌴🌴 ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0319349 _
🔰 آیات غدیر؛ آیه اکمال دین از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرمومنان علی(ع)، آیات نازل شده در روز غدیر است؛ آیه «اکمال دین» در این روز نازل شده که ضروری است که دلالت آن بازخوانی شود. خداوند در آیه سوّم سوره مائده می فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...؛ امروز كافران از (زوالِ) آيينِ شما، مأيوس شدند؛ بنابراين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودانِ) شما پذيرفتم...». در اين آيه شريفه سخن از يك روز بسيار بزرگ و با شكوه است، كه نقطه عطفى براى مسلمانان شمرده شده است. روزى كه يأس دشمنان، إكمال دين، إتمام نعمت هاى الهى و رضايت و خشنودى پروردگار، ارمغان آن است. راستى اين روز، چه روزى بوده است؟ روز اكمال دين و اتمام نعمت‏ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» هر چند دشمنان اسلام و كفّار لجوج و عنود از ابتداى بعثت تا آخرين روزهاى زندگى پيامبر(ص) با حربه‏ هاى مختلف به‏ جنگ اسلام آمدند و در هر مرحله ‏اى كه شكست خورده اميدوار به آينده بودند؛ ولى در هنگام نزول آيه فوق حادثه ‏اى رخ داده است كه نه تنها دشمن شكست تازه‏ اى خورده، بلكه اميد آينده او هم نااميد شده است. بنابراين، كفّار براى هميشه از زوال و نابودى دين شما مأيوس گشتند. «فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» با اين نصرت و پيروزى بزرگ، كه در اين روز حاصل گشته، ديگر از دشمنان و كفّار در هراس نباشيد، از ناحيه آنها خطرى شما را تهديد نمى‏كند، بلكه از مخالفت با فرامين و اوامر الهى بترسيد؛ زيرا در اين شرايط خطر اصلى از هوى‏ و هوسها و دورى از خداوند نشأت مى‏ گيرد. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي‏» در اين روز با شكوه و پراهمّيّت، دين شما بر اثر حادثه ‏اى كه رخ داد كامل گشت و نعمت هاى الهى بر شما مسلمانان تمام و كامل شد. «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» شكوه و عظمت امروز و حادثه ‏اى كه در آن اتّفاق افتاده، بقدرى فراوان است كه خداوند اسلام را به عنوان آيين هميشگى پذيرفته است. آن روز، چه روزى بوده است؟ روزى كه آيه شريفه از آن سخن مى‏ گويد، داراى چهار ويژگى مهم است. اوّل: روزى است كه باعث يأس و نااميدى كفّار شد. دوم: روزى است كه مايه اكمال دين گشت. سوم: روزى است كه خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام كرد. چهارم: روزى است كه خداوند راضى شد كه دين اسلام، دين هميشگى مردم باشد. راستى اين روز بزرگ، با اين ويژگيهاى چهارگانه، چه روزى بوده است؟ براى رسيدن به پاسخ اين سؤال، دو مسير را مى‏ توان طى كرد: راه اوّل: تأمّل و تعمّق در مضمون خود آيه و مطالعه و تفكّر پيرامون آن، با قطع‏ نظر از روايات و احاديثى كه در ذيل آن وارد شده و با صرف نظر از آراء و افكار مفسّران و محدّثان و دانشمندان و ساير نشانه‏ ها و قرائن خارجى مى ‏باشد. راه دوم: تفسير آيه با استفاده از روايات شأن نزول و آراء و نظريّات مفسّران مى ‏باشد. 📖 مطالعه تفصیلی مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419762 ____
هدایت شده از makarem.ir
20-بیستم-ذی_الحجه (1).jpg
404.9K
🔸مختصری از زندگی امام کاظم علیه السلام 🔸اوضاع سياسی عصر امام كاظم علیه السلام 🔸امام کاظم علیه السلام و مبارزه منفی با حکومت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام کاظم علیه السلام": http://mk6.ir/WxKgM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 پاداش فروبردن خشم از دیدگاه امام کاظم علیه السلام امام كاظم عليه السلام فرمود: «هر كه خشمش را از مردم بازدارد، خداوند در روز قيامت خشمش را از او باز خواهد داشت»، به راستی بالاترين نعمت است که خداوند در سایۀ فروبردن خشم، در روز قیامت به انسان امنيت می دهد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/TtVgH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 موعظه کوتاه نامه ی هارون الرشید به امام کاظم علیه السلام مشهور است که از ایشان درخواست موعظه ای مختصر می کند. حضرت در پاسخ می فرمایند: «کُلُّ ما تَراهُ فَفیهِ مَوعِظَة» هر چه می بینی موعظه است. زمین، آسمان، بندگان، مردگان، زندگان، بیماران، سالم ها، پیران، کودکان... همه موعظه هستند؛ لکن برای کسی که موعظه پذیر باشد. http://mk6.ir/HuRtF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دشواریهای امامت امام کاظم(علیه السلام) 🔸مختصری از زندگی امام کاظم(علیه السلام) 🔸مواضع کلامی امام كاظم(علیه السلام) در برابر اهل حدیث عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام کاظم علیه السلام": https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27859 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌹 سبک زندگی امام کاظم علیه السلام محبت، مودت و کمک به مردم، کسب روزی حلال، مراقبه و محاسبۀ نفس، اهتمام به آراستگی ظاهری و همسایه داری از مهمترین شاخصه های سبک زندگی امام کاظم علیه السلام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir/news/fa/News/Details/420341 __________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌕 امام کاظم(ع) و مبارزه منفی با حکومت مبارزه امام كاظم(ع) با حكومت عباسی از نوع مبارزه منفی بود كه باعث عدم مشروعیّت حكومت می شد؛ به عنوان نمونه امام(ع) از اجاره شتران صفوان به هارون براي سفر حج گلايه كردند و صفوان نيز همه شترانش را يك جا ‌فروخت. همچنین حضرت ضمن تاييد و اصرار به ماندن «علی بن یقطین» در دستگاه عباسي، از وی ‌خواست تا در حل مشكل شیعیان بكوشد. مبارزه با علمای فاسد درباری كه باعث مقبولیت حکومت شده بودند از ديگر اقدامات امام هفتم(ع) بود. 📖 متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414752 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌕 ولادت حضرت امام موسی کاظم(ع) امام موسی کاظم(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 148 هـ ق، رهبری شیعیان را بر عهده گرفت و عمر شریف خود را در «مدینه» و «بغداد» گذراند. در میان شخصیّت‌ های علوی موجود در عصر آن حضرت، کسی را توان برابری با وی نبوده و از نظر علم و تقوا و زهد و عبادت سرآمد روزگار خویش به شمار می‌ آمد. امام کاظم(ع) دنباله برنامه علمى پدر را گرفت و حوزه‏ اى برای دانش ور ی - البته‏ نه به وسعت دانشگاه جعفرى - تشكيل داد و به تربيت شاگردان بزرگ و رجال علم و فضيلت پرداخت. سيد بن طاووس مى‏ نويسد: گروه زيادى از ياران و شيعيان خاص امام كاظم(ع) و رجال خاندان هاشمى در محضر آن حضرت گرد مى‏ آمدند و سخنان گهربار و پاسخ هاى آن حضرت به پرسش هاى حاضران را يادداشت‏ مى‏ نمودند و هر حكمى كه در مورد پيش ‏آمدى صادر مى ‏نمود، ضبط مى‏ كردند. 🔷عناوین یادداشت: مقدمه (ولادت، نسب، القاب و کنیه) / سیره عبادی و اخلاقی امام کاظم(ع) / چالش های امامت امام موسی کاظم(ع) / فعالیت های علمی امام کاظم(ع) در مقابل اهل حدیث 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419771 ______________
⁉️ انحصار دلالت آیه تطهیر بر همسران پیامبر(ص)؟! پرسش: با توجه به معنای «بیت»، «اهل البیت» در آیه تطهیر، فقط شامل همسران پیامبر(ص) می شود؛ چرا شیعه می گوید این آیه شامل همسران پیامبر(ص) نمی شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: برخی كلمه «بيت» را در آيه «تطهير» به معنی خانه مسكونی گرفته‌اند تا معنای آیه منحصر در همسران پيامبر(ص) باشد. در حالی كه لفظ «اهل»، مفرد مذكر است و همسران پيامبر(ص)، جمع مؤنث هستند و ضمیرهاى آیه هم مذکر است. در ثانی: پيامبر(ص) خانه مستقلى براى خود نداشت، خانه او خانه هايى متعدد بود كه با همسرانش در آنها زندگى مى كرد. پس منظور از بیت، «بيت قرابت» است، نه «بيت سكونت». ثالثا: آیات دیگر و روایات، همسران پیامبر(ص) را مورد عتاب قرار داده اند که با عصمت سازگار نیست؛ در حالی که این آیه عصمت را اثبات می کند! رابعا: گاهی جمله ای بین دو جمله معترضه واقع مى شود که از قبل و بعد خود بیگانه است؛ بنابراین مضمون آیه تطهیر مناسبتی با بحث همسران پیامبر ندارد. خامسا: در برخى از روایات، پیامبر(ص) به صراحت همسرانش را از شمول اهل بیت خارج نموده است که بعضى از آنان در کتب اهل سنت موجود است. روایاتی از عایشه و ام سلمه وجود دارد که به هنگام جمع شدن پنج نفر زیر عبای رسول خدا ایشان فرموده که اینان(علی، فاطمه، حسن و حسین) اهل بیت منند و امثال ام سلمه را راه نداده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0393776 makarem.ir/maaref/l/0324748