eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌹 شبهات و معارف غدیر با 150 مطلب 🔸بیان مختصری از واقعه غدیر 🔸تواتر حدیث غدیر 🔸راویان نزول آیه اکمال در روز غدیر خم از اهل سنت 🔸حدیث غدیر و خلافت بلافصل؟ 🔸اراده معناى «محب و ناصر» از واژه مولا در حديث غدير! 🔸نخستین بهانه جوی در سند حدیث غدیر و پيروان او؟ 🔸اهل سنّت و تصریح به صحت حدیث غدیر 🔸عمامه پيامبر(ص) بر سر على(ع) در روز غدیر 🔸شبهه تناقض حدیث دوات و قلم با حدیث غدیر! 🔸قرینه هاى تعیین کننده معناى صحیح مولى در حدیث غدیر؟ 🔸عمل نکردن عمر به مفاد حدیث غدیر با وجود تاكيد پيامبر(ص) در مورد خلافت علی(ع) 🔸نزول آیه اکمال در 9 ذی الحجّه و روز عرفه! 🔸صدور حدیث غدیر برای رفع کدورت از علی(ع)، نه برای اعلام ولایت ایشان! 🔸احتجاج نکردن علی(ع) به حديث غدير در سقيفه! 🔸نیامدن حدیث غدیر در صحیح بخاری و مسلم، دلیل بی اعتباری آن! 🔸دلالت نکردن آيه «سأل سائل بعذاب واقع» بر حوادث غدير و خلافت علي(ع)! 🔸بحث از «غدیر» بحثی عبث و بی فایده! 🔸منابعی برای تحقیق درباره روایات و اسناد روایات شأن نزول آیه تبلیغ و ماجرای غدیر؟ 🔸ماجراي «غدير خم» در روايات اسلامي؟ 🔸تفسير عبارت «مولي» در حديث «غدير» 🔸اختصاص شان نزول آيه «تبليغ» به ولايت اميرالمومنين(ع) 🔸ارتباط آيه «تبليغ» به ماجرای «غدير خم» 🔸تعدد بیان «حديث ثقلين» توسط پيامبر(ص) 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27424
هدایت شده از پاسخ به شبهات
تواتر حدیث غدیر ✍️ متن اجمالی: حدیث غدیر، از مشهورترین و بلندآوازه ترین احادیث نبوى است و بسیارى از محدّثان و عالمان، بر استوارى و بلکه بر تواتر آن، تأکید کرده اند. ابن کثیر و ذهبى مى گویند: «این حدیث چنان به تواتر نقل شده که متیقّن است آن را پیامبر(ص) گفته است». ترمذى، ابن جریر، ابن حجر و ابن عساکر نیز از این حدیث به صحت و درستی یادکرده اند. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325879 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از پاسخ به شبهات
اثبات خلافت علی(ع) از طريق «آيه تبليغ» ✍️ متن اجمالی: محتواي آيه 67 سوره «مائده» بدون توجه به روايات شأن نزول، بيانگر ابلاغ خلافت و جانشيني پيامبر اكرم(ص) است: چراكه مسئله اى است با سه ويژگى مهم: 1. اگر ابلاغ نشود رسالت پروردگار ابلاغ نشده است. 2. فراتر از نماز و روزه و ... است. 3. برخي در مقابل آن موضع سختي گرفته اند، به طوري كه خدا حمايت خود را از پيامبرش اعلام مي دارد. لذا هر تفسير ديگرى جز آنچه مربوط به مسئله ولايت و خلافت باشد، با آن تناسبى ندارد و مفسرانى كه خواسته اند محتواى آيه را به سوى مسائل ديگر منحرف كنند از اثبات آن عاجز مانده اند. (ص) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407743
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نظر علمای اهل سنت درباره شأن نزول آيه «تبليغ»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در برخی از كتابهاى اهل تسنن تاكيد شده كه آيه تبليغ در شأن على(ع) نازل شده و روایاتی از صحابه در این مورد ذکر شده است. اين احاديث را علمائي مانند ابونعيم اصفهانى، ابن عساكر، فخر رازى، ابو اسحاق حموينى، ابن صباغ، سيوطى، قاضى شوكانى، آلوسى، قندوزى و ... در كتاب‌هايشان نقل كرده اند. در مقابل نیز برخي علمای ایشان از كنار آيه به راحتي گذشته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0393892
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ معناى لغوى واژه «مولا»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ادیبان، عالمان و مفسّران بزرگى مثل فراء، اخفش، مبرد، راغب، زمخشری و... می گویند که کلمه مولا به معنی اولویّت در امور و سرپرستى امور و سیادت و ریاست و زعامت می باشد و همچنین ولىّ و مولا، هر دو در این معنا استعمال مى شوند. لذا پیام مهم روز غدیر و آن همه تأکید بر آن چیزی جز امامت علی(ع) نمی باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325882
هدایت شده از makarem.ir
🔸 ابن عساکر و شأن نزول آیه اکمال 🔸خطیب بغدادى و شأن نزول آیه اکمال 🔸راویان نزول آیه اکمال در روز غدیر خم از اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "آيه اکمال دين (آيات ولايت)": http://mk6.ir/CtWqP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ امکان خلافت امام علی(ع) در زمان حیات پیامبر(ص)؟! پرسش: امام علي(ع) در زمان حیات پيامبر(ص) مقام ولايت به معني حاكميت و رهبري مسلمين نداشت؛ پس چگونه مي توان آيه «ولایت» را دلیلی بر خلافت ایشان دانست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پاسخ اين سؤال روشن است؛ در تعبيرات روزانه بسيار ديده ايم كه اسم يا عنوانى به افرادى اطلاق مى شود كه نامزد و یا انتخاب براى آن مقام شده اند هر چند هنوز رسماً وارد عمل نشده اند يا به تعبير ديگر بالقوّه داراى آن مقام اند نه بالفعل. مثلا كسى در حال حيات خود، يك نفر را به عنوان وصىّ خود تعيين مى كند و با اينكه هنوز در حيات است مى گوئيم فلان كس وصىّ او است يا قيّم اطفال او است. در آیات قرآن و روایات نیز این گونه استعمالات بسیار دیده می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394004
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات حضور قلب امام علی(ع) با انفاق ایشان در رکوع نماز! پرسش: حضرت علی(ع) که موقع نماز تیر را از پایشان بیرون آوردند و چیزی را حس نکردند، چطور هنگام رکوع متوجه حضور سائل شدند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: اين خرده گيرى ها ايراد بر قرآن است! چرا كه خداوند آن را ستوده و ولايت مؤمنين را شايسته چنين كسى دانسته است و اگر اين عمل غفلت از خدا بود نبايد تمجيد مي شد. ضمن اینکه مواردی شبیه این کار که عبادت به شمار می رود توسط پیامبر(ص) نیز در ضمن نماز صورت گرفته است. ثانیا: شنيدن صداى سائل و كمك به او در نماز، نوعی توجّه به خداست. توجه امام علی(ع) وقتی به آن سائل جلب شد که خدا را صدا زد؛ در واقع این نام خدا بود که موجب التفات حضرت به او شد. ایشان با اين كار عبادتى را با عبادت ديگر درآميخت و براي خدا در حال نماز زكات داد. آنچه اشكال دارد پرداختن به خويشتن به هنگام نماز است، امّا پرداختن به نيازمند مظلوم، كه عبادت محسوب مى‏ شود، اشكالى ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418515
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 آیات غدیر؛ آيه تبليغ‏ از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرمومنان علی(ع)، آیات نازل شده در روز غدیر است؛ آیه «تبلیغ» یا آیه «بلاغ» در این روز نازل شده که ضروری است که دلالت آن بازخوانی شود. خداوند در آیه 67 سوره مبارکه مائده می فرمایند: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ؛ اى پيامبر! آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان؛ و اگر (اين كار را) نكنى رسالت او را انجام نداده ‏اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم نگاه مى ‏دارد و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى ‏كند». با تأمّل در مضمون و محتواى آيه فوق، در مى‏ يابيم كه اين آيه از مطلب بسيار مهمّى خبر مى‏ دهد؛ زيرا آيه شريفه با تأكيدات فراوان و بى ‏سابقه‏ اى همراه شده است: 1. آيه با خطاب‏ «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ» شروع مى‏ شود، و همان طور كه گذشت اين خطاب نشانگر اهمّيّت و ويژگى خاصّ مطلب و موضوعى است كه پيامبر(ص) به خاطر آن مورد خطاب واقع شده است. 2.كلمه‏ «بَلِّغْ» نشانه ديگرى بر ويژگى خاصّ مضمون آيه فوق است، زيرا: اوّلًا: اين كلمه منحصر به فرد است و در سراسر قرآن فقط در اين آيه به كار رفته است. ثانياً: به گفته «راغب» در كتاب «مفردات» اين كلمه تأكيد بيشترى نسبت به كلمه «أَبْلَغْ» دارد؛ زيرا هر چند اين كلمه نيز تنها در يك آيه قرآن آمده است‏، ولى شايد در كلمه «بَلّغ» علاوه بر تأكيد، تكرار نيز نهفته باشد. يعنى اين مطلب آن قدر مهم است كه بايد حتماً آن را به مردم برسانى و براى آنها تكرار كنى. 3. جمله‏ «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»، شاهد سومى بر ويژگى خاصّ اين آيه است، مطلبى كه پيامبر(ص) مأمور به ابلاغ آن شده است، اساس و ستون رسالت و نبوّت است؛ چرا كه اگر پيامبر(ص) آن را به انجام نرساند، گوئيا نبوّت خويش را به انجام نرسانيده است! 4. تضمينى كه خداوند در اين آيه شريفه براى حفظ جان پيامبر(ص) كرده و به او وعده محافظت در مقابل خطرات احتمالى داده، نشانه ديگرى بر بزرگى و اهمّيّت مضمون اين آيه مباركه است. محتواى مأموريّت پيامبر(ص) بقدرى سرنوشت‏ ساز و مهم است كه احتمال خطرات جانى مى ‏رود و واكنش هاى مختلف را بعيد نمى ‏سازد؛ ولى خداوند پيامبرش را در مقابل تمام خطرات و ضررهاى احتمالى بيمه و ضمانت مى‏ كند. راستى مطلب مهمّى كه آيه تبليغ از آن خبر مى‏ دهد چيست؟ مأموريّت مهمّ پيامبر اسلام كه احتياج به تضمين صريح الهى دارد كدام است؟ پيامبر(ص) بايد چه مطلبى را به مردم بگويد كه مساوى با تمام رسالت اوست؟ خداوند از پيامبرش(ص) چه چيزى را مى‏ خواهد كه از سويى او را تهديد و از سوى ديگر وعده حفظ جانش را مى‏ دهد؟ خلاصه اين كه: موضوع اين آيه با اين همه تأكيدهاى بى ‏نظير و كم سابقه چيست؟ براى رسيدن به پاسخ اين سؤالات دو راه وجود دارد: نخست تفكّر و تأمّل و دقّت در مضمون و محتواى خود آيه، با قطع نظر از تمام رواياتى كه از شيعه و سنّى در تفسير آن وارد شده و با صرف نظر از تاريخ و سخنان مفسّران. ديگر اين كه آيه شريفه را در سايه احاديث و رواياتى كه در شأن نزول آن وارد شده تفسير كنيم. 📖 مطالعه تفصیلی مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419757
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 آیات غدیر؛ آیه اکمال دین از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرمومنان علی(ع)، آیات نازل شده در روز غدیر است؛ آیه «اکمال دین» در این روز نازل شده که ضروری است که دلالت آن بازخوانی شود. خداوند در آیه سوّم سوره مائده می فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً...؛ امروز كافران از (زوالِ) آيينِ شما، مأيوس شدند؛ بنابراين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودانِ) شما پذيرفتم...». در اين آيه شريفه سخن از يك روز بسيار بزرگ و با شكوه است، كه نقطه عطفى براى مسلمانان شمرده شده است. روزى كه يأس دشمنان، إكمال دين، إتمام نعمت هاى الهى و رضايت و خشنودى پروردگار، ارمغان آن است. راستى اين روز، چه روزى بوده است؟ روز اكمال دين و اتمام نعمت‏ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» هر چند دشمنان اسلام و كفّار لجوج و عنود از ابتداى بعثت تا آخرين روزهاى زندگى پيامبر(ص) با حربه‏ هاى مختلف به‏ جنگ اسلام آمدند و در هر مرحله ‏اى كه شكست خورده اميدوار به آينده بودند؛ ولى در هنگام نزول آيه فوق حادثه ‏اى رخ داده است كه نه تنها دشمن شكست تازه‏ اى خورده، بلكه اميد آينده او هم نااميد شده است. بنابراين، كفّار براى هميشه از زوال و نابودى دين شما مأيوس گشتند. «فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» با اين نصرت و پيروزى بزرگ، كه در اين روز حاصل گشته، ديگر از دشمنان و كفّار در هراس نباشيد، از ناحيه آنها خطرى شما را تهديد نمى‏كند، بلكه از مخالفت با فرامين و اوامر الهى بترسيد؛ زيرا در اين شرايط خطر اصلى از هوى‏ و هوسها و دورى از خداوند نشأت مى‏ گيرد. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي‏» در اين روز با شكوه و پراهمّيّت، دين شما بر اثر حادثه ‏اى كه رخ داد كامل گشت و نعمت هاى الهى بر شما مسلمانان تمام و كامل شد. «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» شكوه و عظمت امروز و حادثه ‏اى كه در آن اتّفاق افتاده، بقدرى فراوان است كه خداوند اسلام را به عنوان آيين هميشگى پذيرفته است. آن روز، چه روزى بوده است؟ روزى كه آيه شريفه از آن سخن مى‏ گويد، داراى چهار ويژگى مهم است. اوّل: روزى است كه باعث يأس و نااميدى كفّار شد. دوم: روزى است كه مايه اكمال دين گشت. سوم: روزى است كه خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام كرد. چهارم: روزى است كه خداوند راضى شد كه دين اسلام، دين هميشگى مردم باشد. راستى اين روز بزرگ، با اين ويژگيهاى چهارگانه، چه روزى بوده است؟ براى رسيدن به پاسخ اين سؤال، دو مسير را مى‏ توان طى كرد: راه اوّل: تأمّل و تعمّق در مضمون خود آيه و مطالعه و تفكّر پيرامون آن، با قطع‏ نظر از روايات و احاديثى كه در ذيل آن وارد شده و با صرف نظر از آراء و افكار مفسّران و محدّثان و دانشمندان و ساير نشانه‏ ها و قرائن خارجى مى ‏باشد. راه دوم: تفسير آيه با استفاده از روايات شأن نزول و آراء و نظريّات مفسّران مى ‏باشد. 📖 مطالعه تفصیلی مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419762 ____
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌕 آداب و اعمال عید غدیر؛ عید ولایت و کرامت 🌴 اشاره: روز هيجدهم ذى‏ الحجّه، روزى است كه رسول خدا(ص) پس از انجام حج در سال دهم هجرى به هنگام مراجعت به مدينه، مردم را در وادى «غدير» جمع كرد و فرمان خدا يعنى نصب على(ع) به امامت و ولايت بر امّت را به آنان ابلاغ كرد. آنجا بود كه آيه‏ «الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم، وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏، وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإسْلامَ دِيناً» نازل شد. در روايتى از امام صادق(ع) آمده است كه فرمود: اين روز، روز عبادت است و روز اطعام و نيكى كردن و احسان به برادران دينى است. امام رضا(ع) فرمود: در چنين روزى مناسب است مؤمنان وقتى به يكديگر مى‏ رسند اين جملات را بگويند: «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى‏ جَعَلَنا مِنَ‏الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ». 🔷 عناوین: فضيلت روز عيد غدير / اعمال روز عيد غدير / روزه گرفتن / غسل کردن / احسان و نيكى به برادران مؤمن / تبریک برای نعمت ولایت / ستایش خدا برای نعمت کرامت / نماز و دعای امام صادق(ع) در روز غدیر / دعای روز غدیر / عقد اخوّت(برادری) / زيارت امير مؤمنان(ع) 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/l/0419750 کلمات کلیدی: ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ادعاى بدعت بودن عید غدیر! ⁉️ آیا عید غدیر ساخته و پرداخته شیعه است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: نویری و مقریزی عید بودن غدیر را بدعت دانسته و ادعا کرده اند: شیعیان در قرن چهارم (352هجری شمسی)، روز 18 ذی الحجه را که روز عقد پیمان برادری میان حضرت رسول و علی است، به عنوان روز انتخاب علی به جانشینی پیامبر معرفی می کنند. امّا مسعودى متوفّاى (346) در «التنبیه والأشراف» مى گوید: «فرزندان على(ع) و شیعیان او این روز را پاس مى دارند. فیّاض بن محمّد بن عمر طوسى نیز در سال (259) گفته است: «امام رضا(ع) متوفّاى سال (203) این روز را عید گرفته است». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324388 (ع) _