eitaa logo
پاسخ به شبهات
366 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹وکالت چند نفر از شخص واحد 🔹بطلان وکالت با مرگ وکيل يا موکل 🔹صرفه جویی مأمور خرید و استفاده از مبلغ باقیمانده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت": https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دشواریهای امامت امام کاظم(علیه السلام) 🔸مختصری از زندگی امام کاظم(علیه السلام) 🔸مواضع کلامی امام كاظم(علیه السلام) در برابر اهل حدیث عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام کاظم علیه السلام": https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27859 🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (4) 💠 عناد ابن تیمیه با حضرت زهرا(س)! ابن تیمیه عمر خویش را وقف کتمان و فرو کاستن از فضائل و مقامات اهل بیت و دشمنی با شیعیان کرد. او در این راستا احادیث فضیلت اهل بیت و اتفاقات تاریخی حاکی از حقانیت آنها را تضعیف یا کتمان می کرد. یکی دیگر از کار های او تقویت جبهه مقابل اهل بیت بود؛ هرچند که مصادیق آن بنی امیه یا خوارج باشند! او در این راستا فضائل جعلی برای سران سیاسی اهل سنت از ابو بکر تا یزید می تراشید و یا خطاهای آنها را توجیه و کتمان می کرد. او بواسطه تعصّب شیطانی هرگاه تقابلی را با سران سیاسی اهل سنّت در تاریخ مشاهده می کرد به طرف مقابل حمله و جایگاه او را زیر سوال می برد؛ هر چند آن فرد شخصی چون علی بن ابی طالب(ع) یا فاطمه(س) بنت محمد(ص) و یا حسین بن علی(ع) باشد! 💠 اعتراض ابن تیمیه به حزن حضرت زهرا(س)! ابن تیمیه می گوید: «او بر امرى حزن داشته که فوت شده و باز نمى گردد، ولى ابوبکر از ترس این که حضرت پیامبر کشته شود خوف داشته است... چون حضرت فوت کرد هرگز چنین حزنى را ابوبکر نداشت؛ زیرا بى فایده است، نتیجه این که حزن ابوبکر بدون شکّ کامل تر از حزن فاطمه است». در جواب می گوییم: اولا: حزن ابوبکر که خدا و رسولش از آن نهی کردند ناشى از ضعف ایمان او بوده است. ثانیا: حزن در فراق محبوب نه تنها امرى جایز و راجح است، بلکه خود پیامبر(ص) نیز در مرگ فرزندش ابراهیم محزون می شد. 💠 اعتراض ابن تیمیه به وصیت حضرت زهرا(س) برای دفن شبانه! ابن تیمیه مى گوید: «آنچه حلّى نقل کرده که فاطمه وصیّت کرد تا او را شبانه دفن کنند و هیچ کس بر او نماز نگزارد، این مطلب را کسى از فاطمه حکایت نمى کند، و نماز میت خواندن مسلمان بر دیگرى خیر زایدى است که به او مى رسد». امّا حضرت زهرا(س) به جهت مبارزه سیاسى با دستگاه حاکم و اطلاع مردم از عدم مشروعیّت خلافت آنان، دست به چنین وصیتى زده است. ضمن اینکه نماز هر کس بر جنازه شخصى منشأ خیر زاید نخواهد بود؛ خصوصا حضرت زهرا(س) که مطابق آیه تطهیر از هر نوع اشتباه و خطایی مصون است. 💠 اعتراض ابن تیمیه به قهر کردن حضرت زهرا(س) با ابوبکر! ابن تیمیه مى گوید: «قهرکردن فاطمه(ع) از ابوبکر کارى پسندیده نبود و از کارهایى نیست که بتوان بخاطر آن حاکم را مذمت نمود. این در حالی است که به نص قرآن و حدیث نبوى، حضرت زهرا(س) معصومه است و به غضب او خدا و رسول به غضب درآمده اند و مى دانیم که هر کس شخصى را به غضب درآورد او را آزار داده است. در نتیجه خدا و پیامبر(ص) به غضب فاطمه(س) اذیت شده اند. قرآن می فرماید: «آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند، خدا در دنیا و آخرت آنان را از رحمت خود دور ساخته، و براى آن ها عذاب خوارکننده اى آماده کرده است». 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903 (ص) (س) (ص) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔸جايگاه «دنیا» و «آخرت» در جهان بینی اسلامی 🔸نسبت «تقدیر الهي» و تلاش برای كسب روزی 🔸تفاوت رفتار انسانها هنگام «فقر» و «غنی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دنیا": https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27214 🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (5) این پرونده: عناد با امیرالمؤمنین علی(ع) 💠 تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه ابن تیمیه ادعا می کند که آیه «شراء» در شأن حضرت على(ع) نازل نشده است! در حالی که جماعت بسیارى از بزرگان اهل سنّت این حدیث را در کتاب هاى خود نقل کرده و بعضی آن را تصحیح کرده اند. 💠 اشکال ابن تیمیه در دلالت حدیث منزلت ابن تیمیه حدیث منزلت را فضیلتی برای امام علی(ع) نمی داند. در این باره می توان گفت: اولا: حدیث منزلت وجه شبه وزارت است و لازم نیست همه خصوصیات تشبیه وجود داشته باشد. ثانیا: برفرض این سخن برای دلجویی باشد، اما با این سخن پیامبر(ص) جانشینی علی(ع) نیز بآشکار گردید. ثالثا: اگر علی(ع) در زمان حیات رسول(ص) صلاحیت خلافت را داشت، بعد از وفات نیز این صلاحیت را دارد. رابعا: حدیث منزلت در مواقع مختلف از پیامبر(ص) صادر شده و اینجا علی(ع) با حفظ سمت وزارت و خلافت، مقام ریاست بر مدینه را به نیابت دارا بود. 💠 ابن تیمیه و جعلى دانستن حدیث «اخوّت»! روایات بسیاری درباره برادری پیامبر(ص) و امام على(ع) نقل شده؛ اما ابن تیمیه با تضعیف این احادیث مى گوید: «حدیث مؤاخاة، باطل و جعلى است؛ زیرا پیامبر(ص) با هیچ کسى عقد اخوت نبسته است». در این رابطه می توان گفت: اولا: او تنها در صدد تضعیف این احادیث بوده و هیچ کس با او موافق نیست. ثانیاً:علماى اهل سنت همچون ترمذى، نسائى، ابن ماجه، و... این حدیث را در کتب خود آورده اند. ثالثاً: برخى از بزرگان اهل سنت مانند؛ ابن حجر و زرقانى مالکى، تضعیف و ردّ ابن تیمیه را جواب داده اند. 💠 ابن تیمیه و اشکال در عصمت امام على(ع) ابن تیمیه مى گوید: اگر بگویید: علی(ع) دروازه علم پیامبر(ص) و معصومى است که علم به خبر او حاصل مى شود. مى گوییم: عصمت او به مجرد خبر خودش و به اجماع ثابت نمى شود. در پاسخ مى گوییم: اوّلا: از خود حدیث «مدینه علم» استفاده عصمت ایشان شده است. ثانیاً: این حدیث از طرق دیگر غیر از طریق امام على(ع) نیز نقل شده است. ثالثاً: عصمت امام على(ع) را مى توان از آیات و روایات دیگر نیز به اثبات رسانید. رابعاً: مى توان عصمت امام على(ع) را به خبر خودش به اثبات رسانید. 💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «مدینه علم» ابن تیمیه مى گوید: «حدیث أنا مدینة العلم و علیّ بابها ضعیف تر و سست تر است، و لذا در زمره احادیث جعلى شمرده شده است...»! پاسخ این است که دروغ ابن تیمیه با سخن علماء اهل سنت روشن می شود؛ به عنوان نمونه، سیوطى درباره این حدیث مى گوید: «این حدیث به تمام طرقش منتهى به درجه حسن مى شود که قابل احتجاج به آن است و لذا ضعیف نمى باشد تا چه رسد به این که جعلى باشد!». 💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث «اقضاکم علی» ابن تیمیه می گوید: حدیث «اقضاکم علی» صحیح نیست! در حالی که: روایت «اقضاکم علی» در منابع مهم اهل سنت مثل صحیح بخاری و مسند احمد و... که مورد استناد علمای اهل سنت می باشد آورده شده است و پیامبر(ص) بارها به دانایی و مهارت علی(ع) در قضاوت اشاره فرموده اند. علاوه بر ایشان، صحابه و حتی عمربن خطّاب بارها به علم و قضاوت حضرت على(ع) اعتراف داشته اند. 💠 ابن تیمیه و ادعای بیعت نکردن مردم با حضرت علی(ع) ابن تیمیه در ادعای بیعت نکردن مردم با امام علی(ع) مى گوید: «نصف امّت و یا کمتر و یا بیشتر با او بیعت نکردند بلکه بیشتر مردم با او جنگیدند». در پاسخ می توان گفت: اوّلا: امامت منصبى الهى است و علی(ع) خلیفه پیامبر(ص) است که از جانب خدا منصوب شده، که با وجود این نص، مشروعیت آن احتیاج به بیعت مردم ندارد. ثانیا: آیا عموم مردم با ابوبکر از روى رغبت بیعت کردند یا این که با اکراه و تهدید سلطه او را پذیرفتند؟ ثالثا: علما و محدثان اهل سنّت، اجماع بر بیعت عمومى با حضرت دارند. 💠 ابن تیمیه و ادعای بغض صحابه نسبت به علی(ع) ابن تیمیه مى گوید: «بسیارى از صحابه و تابعین، بغض على را داشته، او را سب کرده و با او جنگ نموده اند». در پاسخ می توان گفت: اوّلا: چرا او اسم این صحابه و تابعین را نمى برد و فقط بدون دلیل ادعا می کند؟ ثانیاً: اگر بعضی از صحابه هم بغض على(ع) را داشته باشند، این نقص آنان است نه نقصى بر حضرت؛ زیرا پیامبر(ص) در شأن او فرمود: «تو را به جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق تو را دشمن نمى دارد» «هر کس على را اذیت کند مرا اذیت کرده است» «هر کس على را دشنام دهد مرا دشنام داده است». 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903 ___
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام: مذهب جعفری چگونه در ایران گسترش یافت؟ عليرغم اينكه ايران توسّط طرفداران خليفه دوم فتح شد، امّا ديرى نپاييد كه بر اثر آزادى و هوشيارى ايرانى‏ ها، مردم با مذهب جعفرى‏ آشنا شدند و آمدن چند نفر از كوفه كافى بود كه مردم قم را به مذهب اصيل تشيّع رهنمون سازد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/WeTkV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸انگيزه های «دروغ گویی» 🔸شیوه های درمان «دروغ گویی» 🔸استثنائات حرمت «دروغ گویی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دروغ": https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27868 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#تصویرسازی #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام 📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلا
به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام - رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع) - فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) - تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث - راهکار امام صادق(ع) برای تشخیص «روایات صحیح» - فقه شیعه مدیون زحمات امام صادق(ع) - احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه - اوضاع و احوال شيعيان در عصر امام صادق(ع) - خنثی شدن توطئه منصور با وصیت نامه امام صادق(ع) - مناظره امام صادق(ع) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت - تمجید ابوزهره از سجایاى اخلاقى امام صادق(ع) - تمجید ابوزهره از مقام علمى امام صادق(ع) - اعتراف ابو حنیفه به فضل و دانش امام صادق(ع) 📖 مطالعه در شاخه امام صادق (ع) با30 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858
هدایت شده از makarem.ir
🔰 نشانه شناسی مکتب امام صادق علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق (علیه السلام) است؟ / امام صادق(علیه السلام) و اهتمام به نشر علم / صیانت از تشیع؛ شاخصۀ کلیدی در مکتب علمی امام صادق(علیه السلام) / دانشگاه جعفری؛ شاخصۀ بنیادین در حفظ مذهب راستین تشیع‌ http://mk6.ir/MrDpG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹واجب عینی بودن شرکت در انتخابات 🔹مبنای فقهی وجوب شرکت در انتخابات 🔹وجوب شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/YeIaI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 بازشناسی «مکتب سلیمانی» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه مرد میدان شجاعت / مرد میدان اطاعت / مرد میدان شهادت / مرد میدان وحدت / مرد میدان امنیت / مکتب حاج قاسم خاموش شدنی نیست‌ http://mk6.ir/UmQlJ 🆔 @makarem_ir
پاسداشت مقام «انسان» در قرآن «انسان» در توصيف قرآن، گزيده و دردانه مخلوقات و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از انسان، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست؛ جز آنچه در قرآن آمده است كه با بهترين و والاترين توصيفات او را معرفي مى كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدان گونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است. اينك به فهرستى از اين صفات و ويژگي‌ها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد: 1. خداوند او را با دستان خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ». 2. از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ». 3. امانت خود را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ». 4. همه اسماء را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا». 5. همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا». 6. مقام خلافت از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْاَرْضِ خَلِيفَةً». 7. هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمِيعاً». پس آن گاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ». اين ويژگى هاى هفتگانه است كه انسان در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان مخلوق برتر نام گرفته است. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419886 ___