eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹واجب عینی بودن شرکت در انتخابات 🔹مبنای فقهی وجوب شرکت در انتخابات 🔹وجوب شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/YeIaI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 بازشناسی «مکتب سلیمانی» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه مرد میدان شجاعت / مرد میدان اطاعت / مرد میدان شهادت / مرد میدان وحدت / مرد میدان امنیت / مکتب حاج قاسم خاموش شدنی نیست‌ http://mk6.ir/UmQlJ 🆔 @makarem_ir
پاسداشت مقام «انسان» در قرآن «انسان» در توصيف قرآن، گزيده و دردانه مخلوقات و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از انسان، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست؛ جز آنچه در قرآن آمده است كه با بهترين و والاترين توصيفات او را معرفي مى كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدان گونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است. اينك به فهرستى از اين صفات و ويژگي‌ها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد: 1. خداوند او را با دستان خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ». 2. از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ». 3. امانت خود را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ». 4. همه اسماء را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا». 5. همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا». 6. مقام خلافت از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْاَرْضِ خَلِيفَةً». 7. هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمِيعاً». پس آن گاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ». اين ويژگى هاى هفتگانه است كه انسان در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان مخلوق برتر نام گرفته است. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419886 ___
هدایت شده از makarem.ir
🔹چرایی لزوم شرکت در انتخابات 🔹راه مناسب برای تحقیق در مورد کاندیداها 🔹شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر شرعی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/HxJxF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹ویژگی های کاندیدای اصلح 🔹دادن رای سفید در انتخابات 🔹خرید و فروش رای در انتخابات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/FvToI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸علت گفتن «خَيْرُ الرّازِقين» به خداوند 🔸شگفتي های نظام «ارتزاق» در جهان هستي 🔸منافات نداشتن «تقسيم روزي» با تلاش و كوشش انسان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "روزی دهنده": http://mk6.ir/QrNeS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دایره و محدوده «رازداری» 🔸روش های تقویت «رازداری» 🔸نهی از افشای «اسرار» اولياء دين عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رازداری": http://mk6.ir/TgQgP 🆔 @makarem_ir
تفاوت «خدای قرآن» با خدای «تورات» و «انجيل»؟ نگاهى كوتاه به عهدين كافى است تا بر ميزان سستى توصيفات خدا در تورات دست يابيم، كه او را در حدّ بى ارزش ترين مخلوقات تنزّل مى دهد و در ساحت قدسى و والاى او دست اندازى هايى نامربوط دارد. اين داستان آغاز آفرينش است كه در «سفر تكوين» به گونه اى زشت و تحريف شده آمده است و خداى آفريننده و برتر را در آنجا در رقابتى سخت با مخلوق خود و تلاشى نافرجام مى يابيم: «پس خداوند خدا آدم را گرفت و او را در باغ عدن گذاشت تا كار آن بكند و آن را محافظت نمايد. و خداوند خدا آدم را فرموده گفت از همه درختان باغ بى‌ممانعت بخور؛ اما از درخت معرفت نيك و بد زنهار نخورى؛ زيرا روزى كه از آن خوردى هر آينه خواهى مرد». تورات اين سخن خداوند را دروغى مى داند كه آدم و حوّا را بدان فريب داد تا مانند او آگاه از امور نشوند و در حكومت و حكمرانى بر جهان با او رقابت نكنند؛ اما «شيطان» حقيقت را در اين ماجرا به آنها گفت: «مار به زن گفت هر آينه نخواهيد مرد؛ بلكه خدا مى داند در روزى كه از آن بخوريد چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نيك و بد خواهيد بود»! اما قرآن دليل نهى از خوردن ميوه از درخت را خطر رنج و سختى در زندگى مى داند كه در صورت خوردن از درخت در انتظار آنها بود؛ دستورى ارشادى كه به مصلحت خود آنها بود: «مباد كه شما را از بهشت بيرون كند تا به رنج افتيد [يعنى در سختى ها و مشقت هاى زندگى؛ پس از اين عيش و نوش و آسايش كنونى]». و اين شيطان بود كه به ايشان خدعه زد و دروغى رسوا به كار بست: «شيطان گفت: پروردگارتان شما را از اين منع نكرد، جز براى آن كه مبادا دو فرشته گرديد يا از جاودانان شويد * و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعاً از خيرخواهانِ شما هستم * پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد؛ پس چون از آن درخت [ممنوع] چشيدند، برهنگى هاشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ هاى [درختان] بهشت بر خود آغاز كردند». بنابراين، آن كه دروغ گفت و رسوا شد شيطان بود؛ چنان كه در قرآن آمده است؛ اما تورات عكس اين را مى گويد. تفاوت ديگر اين است كه بنابه گزارش قرآن، آدم و حوّا پيش از آن كه شيطان گمراهشان سازد تا لباسشان را بركَند و عورت هايشان را بديشان بنماياند، تن پوشى داشتند كه آنها را مى پوشاند. به عكس تورات ـ البته تورات ساختگى ـ كه آنها را برهنه فرض مى كند كه خود نيز نمى دانستند برهنه‌اند، و وقتى از درخت خوردند فهميدند، و در پى پوشاندن خود با برگ هاى بهشتى برآمدند. گويا خدا ايشان را چنان آفريده بود كه چونان حيوانات، بى هيچ احساس شرمى، برهنه باشند، و شيطان بود كه آنها را از اين غفلت و بى خبرى به درآورد. تفاوت سوم در اين است كه قرآن خداى را ارج مى نهد كه رحمت او بر سر همه بندگان گسترده است، حتّى بر سر كسانى كه به خويش ستم كرده اند كه نبايد از رحمت او نوميد شوند. قرآن مى گويد: «إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ». و آدم را نيز بخشوده و با همه كوتاهى كه در از ياد بردن توصيه خدا و تخلف از آن داشت، او را برگزيده است؛ «ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى». همچنين او را وعده فرموده كه در طول زندگى خود و فرزندانش در زمين مشغول رحمت پيوسته و عاقبت فراگيرشان گرداند؛ «فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ». اين همه به معناى آن است كه بركات الهى بر زمينيان تا ابد ادامه دارد؛ برخلاف آنچه در تورات آمده كه آدم مورد خشم هميشگى خداوند است، و زمين براى آدم و همسر و فرزندانش تا ابد نفرين شده خواهد بود؛ «پس به سبب تو زمين ملعون شد». آرى خداوند در توصيف قرآن، با بندگان خود بخشش و مهربانى و مهرورزى روا مى دارد؛ اما در توصيف تورات با ايشان كينه ورزى و عناد و انتقام دارد. پس كجاست آن همسانى خيالى كه اثبات مى كند سخنان ساختگى يهود منبع اصلى قرآن است؟ 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419885 __
هدایت شده از makarem.ir
🔹رای دادن به لیست ها بدون شناخت از اعضای لیست 🔹وظیفه فردی که نتواند به کسی برای رأی دادن اعتماد کند 🔹لازم نبودن اجازه شوهر برای زن جهت شرکت در انتخابات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/LpLqQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸مجازات «کفران نعمت هاي الهي» 🔸مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» 🔸مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رذائل اخلاقی": http://mk6.ir/UhJcQ 🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (6) 💠 تضعیف و تکذیب مغرضانه روایات توسط ابن تیمیه ابن تیمیه روایاتى را که مخالف عقاید و آراى اوست (روایات حقانیت و ولایت اهل بیت)، بدون آن که سندش را بررسى کند، نسبت جعل یا وضع به آن ها مى دهد و روایاتی را جعلی می داند که بسیارى از علماى عامه آن را نقل و تصحیح کرده اند. او به جهت خصومت با اهل بیت(ع) در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضایل و مقامات امام على(ع) برآمده است. 💠 تضعیف حدیث « قتال با ناکثین و... » توسط ابن تیمیه ابن تیمیه می گوید حدیث «قتال علی(ع) با ناکثین و ...» ضعیف است! امّا این حدیث از جمله احادیثی است که بسیاری از صحابه مانند: ابو ایوب انصاری، ابو سعید خدری و عبدالله بن عباس، آن را از لسان پیامبر(ص) نقل کرده اند و ابن حجر آن را در شرح صحیح بخارى آورده و آن را صحیح یا حسن می داند. 💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «من أحب علیاً فقد أحبّنی» ابن تیمیه بعد از نقل حدیث من «أحبّ علیّاً فقد أحبّنی... »، مى گوید: «همگى دروغ است». در جواب از ادعای ابن تیمیه باید گفت: طبرانى در «المعجم الکبیر» از امّ سلمه این حدیث را نقل کرده و هیثمى بعد از نقل این حدیث مى گوید: «و إسناده حسن». حاکم نیشابورى نیز این روایت را از سلمان نقل کرده و بعد از نقل این حدیث آن را صحیح شمرده است. 💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث غدیر ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر مى گوید: «این حدیث در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طایفه اى از اهل علم به حدیث، نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند». در حالی که اوّلا: ترمذى آن را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّتش نموده. ثانیا: کسى در این حدیث نزاع نکرده، والا حتما ابن تیمیه نام او را مى برد. 💠 ابن تیمیه و تکذیب ذیل حدیث غدیر ابن تیمیه ادها می کند جمله «اللهم وال من والاه...» در حدیث غدیر وجود نداشته است و محدثین بر کذب آن اتفاق دارند! در حالى که بسیارى از بزرگان محدثین اهل سنّت آن را نقل کرده اند؛ مانند: احمد بن حنبل، نسائى، ابن ابى شیبه، ابن حبّان، طبرانى، بزار، ضیاء مقدسى، حاکم نیشابورى، ابن ابى عاصم و ابن ماجه. و افرادى همچون ابن حبّان، حاکم نیشابورى و ضیاء مقدسى با سند صحیح این ذیل را نقل کرده یا تصریح به صحت سند آن نموده اند. 💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث عمار(تقتل عماراً الفئة الباغیة) ابن تیمیه مى گوید: «برخى از افراد آن را تضعیف کرده اند». در پاسخ باید گفت: اوّلا: او نگفته که چه کسانى این حدیث را تضعیف کرده اند. ثانیاً: حدیث عمار حدیثى است که 24 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند و بسیاری از علما مانند: سیوطى در کتاب «الخصائص الکبرى» به تواتر آن تصریح نموده اند. 💠شبهه ابن تیمیه در مورد جعلى بودن حدیث «سد الأبواب»! ابن تیمیه حدیث سد ابواب را از جعلیات شیعه می داند! اما مراجعه به کتابهای اهل سنت از جمله مسند احمد، نقل این حدیث را با سندهای صحیح و حسن از جمع کثیری از اصحاب مثل زید بن ارقم و عبدالله بن عمر و ابوهریره از عمر بن الخطاب و... که به حد تواتر هم می رسند، ثابت می کند. در مقابل این حدیث طبق گفته ابن ابی الحدید طرفداران ابوبکر حدیث دوستی پیامبر(ص) با ابوبکر و باز بودن دریچه خانه او به مسجد را ساخته اند که نشانه های جعل و کذب در آن بر اهل تحقیق پوشیده نیست. 💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث ولایت (انت ولی کل مؤمن بعدی) ابن تیمیه می گوید: حدیث «انت ولی کل مؤمن بعدی» جعلی است! در حالی که این حدیث را ترمذی نقل کرده و می گوید: حسن است. نسائی و احمد بن حنبل نیز آن را نقل کرده اند. ابن حبان نیز آن را در صحیح خود نقل کرده و تصحیح نموده است. حاکم نیشابوری می گوید: این حدیث صحیح است. ابن حجر بعد از نسبت دادن آن به ترمذی می گوید: سند آن قوی است. ناصرالدین البانی که امروزه مورد قبول علمای اهل سنت است، این حدیث را در«سلسلة الاحادیث الصحیحة» نقل کرده و سعی بلیغ در تصحیح سند آن نموده است. 💠 شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... وَهُمْ رَاکِعُونَ) ابن تیمیه ادعا کرده: نظر شیعه درباره شأن نزول آیه ولایت ناشی از جعل حدیثی است که به اجماع اهل حدیث آگاه کذب محض است. پاسخ: تکذیب روایتی که سندش به بسیاری از صحابه همچون امیرالمومنین، ابن عباس، ابوذر، عمار و... می‌رسد و بسیاری از امامان و حافظان حدیث آن را نقل کرده‌اند، جسارت و وقاحت بسیاری می‌خواهد. روایتی که محدّثان آن را نقل کرده اند، و حتّى برخى از آنها به صحّت آن تصریح کرده اند و اهل علم بر استدلال به آن اتفاق نظر داشته اند چگونه ممکن است بر کذب بودن آن اجماع داشته باشند؟! 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
🌺 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) 🌺 ✍️ اشاره: حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد. ✍️ عناوین یادداشت: 🔸مقامات حضرت معصومه(س) 🔸مساله ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) 🔸سفر حضرت معصومه(س) به ایران 🔸علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(س) 🔸عکس العمل امام رضا(ع) 🔸فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) 🔸تاثیر مزار حضرت معصومه در شکل گیری حوزه علمیه قم 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: https://maaref.makarem.ir/l/0406172 _______