eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹ماهیّت وحی و تجربه دینی؟ 🔹ديدگاه فلاسفه جديد نسبت به «وحی» 🔹دیدگاه فلاسفه قديم درباره مسئله «وحی»؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ماهیت وحی": http://mk6.ir/RkSbS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
شرح دعای «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی فلسفه و اهمیت قرائت دعای «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» / کارهایی که روح اموات را خوشحال می کند / چگونه دعا برآورده می ‌شود / در جامعه ی سرشار از غم مکرر، چگونه باید رفتار کرد؟ / «ابن السبیل» به چه افرادی گفته می‌ شود؟ / ... http://mk6.ir/PaMcI 🆔 @makarem_ir
استفتائات روزه: ❓ حکم شست و شوی دهان در حین روزه‌داری؟ سؤال: هنگام روزه بودن شستن دهان چه حکمی دارد؟ پاسخ: شست و شوى دهان با آب يا دارو: 1- اگر آن را بیرون بریزد روزه صحیح است. 2- اگر از اوّل بداند بی‌اختیار فرو می‌رود و چنین شود، روزه‏ باطل است و كفّاره نیز دارد. 3- اگر برای وضو آب دردهان کند و بی ‌اختیار فرورود روزه‌اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن یا بدون هدف باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد. 4- اگر فراموش كند روزه است و آب را فروبرد روزه‌اش باطل نیست. makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/258698 ❓ حکم افطار روزه به خاطر ضعف؟ سؤال: آیا فرد روزه‌دار می‌تواند به خاطر ضعف، روزه‌ی خود را باطل نماید؟ پاسخ: انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به‌قدری ضعف پيدا كند كه تحمّل آن بسيار مشكل شود، می‌تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد. makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/258700 ❓ وجوب روزه والدین بر معذور از روزه؟ سؤال: من مریضی دیابت دارم نمی ‌توانم روزه‌ بگیرم روزه پدرم برمن واجب شده حال تکلیف چیست؟ پاسخ: اگر می ‌توانید اجیر بگیرد و الا کفاره بدهید.‌ makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/266627 ❓ عدم لزوم اجازه شوهر و پدر برای روزه رمضان؟ سؤال: آیا رضایت پدر یا شوهر برای روزه گرفتن لازم می‌باشد؟ پاسخ: روزه ماه مبارک رمضان واجب است و در تکاليف واجب، رضايت و عدم رضايت ايشان شرط نيست و فرد بايد طبق تکليف خود عمل کند و روزه بگيرد. makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/258650 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
هدایت شده از احمدحسین شریفی
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر کما فی‌السابق، چنین افکاری از سوی اینان، در جامعه اهل سنت منتشر شود، یقین داشته باشید، نه تنها طلاب مظلوم، بلکه دیر یا زود همه اجتماعات شیعی قربة الی الله مورد تهدیدات جانی قرار خواهند گرفت. ببینید چقدر راحت حکم شرک شیعیان توسط امام جمعه یک شهر ایران صادر می‌شود! کسی که برای ائمه اطهار نذر کند مشرک است و واجب القتل؛ کسی که در حرم امام رضا اعتکاف کند، مشرک است و واجب القتل؛ کسی که یاعلی بگوید مشرک است و واجب القتل! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از makarem.ir
ثواب افطاری دادن در کلام پیامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم از رسول گرامی اسلامی صلّی الله علیه وآله نقل شده است که هر کس در ماه رمضان مؤمن روزه داری را افطار دهد، پاداش آزاد کردن بنده مؤمنی را دارد و سبب آمرزش گناهان او می شود. وقتی که اصحاب پرسیدند، توان چنین کاری نداریم، فرمود: آن کس که توان ندارد، مقداری شیر یا قدری آب و یا تعدادی خرما هم بدهد، خداوند به او چنین پاداشی را عطا می کند. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/QiIdQ 🆔 @makarem_ir
❓ ماهیّت وحی و تجربه دینی؟ پرسش: منظور از تجربه دینی چیست؟ چه تفاوتی با وحی دارد؟ آیا وحی همان تجربه دینی و نبوت امری شخصی است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: تجربه دینی یعنی انتقال حقایق در ارتباط ميان پيامبر و خدا که پيامبر آن حقايق را در قالب زبان خود درآورده؛ لذا در این چارچوب فکری، کتب آسمانی برداشت ذهنی پیامبران از دریافت وحیانی است. اما حقیقت وحی با تجربه دینی فرق دارد. وحى، «فعل الهى» است كه به انسان كامل مى رسد و خطا نمی پذیرد و القای شیطان در آن راه ندارد. اما تجربه دینی در دسترس همه و خطا پذیر است. از آن گذشته برخی از وحی های نازل شده بر انبياء الهی شريعت آفرين می باشد يعنی دستورالعمل هايی از جانب خداوند برای زندگی فردی و اجتماعی پيروان خود می آورند؛ در حالی که در تجربه های دينی و عرفانی چنين چيزی مشاهده نمی شود. وقتی مردانى با دعوى نبوت و با معجزات و خرق عاداتى كه نشان مى دهد آنها به عالم ماوراى طبيعت ارتباط دارند، ظاهر شده اند و كتاب‏ها و تعليماتى با خود آورده اند كه مافوق قدرت و فكر بشر است، خود نشان دهنده این است که وحی از قبیل تجربه دینی نیست و نبوت امری شخصی نمی باشد؛ يك انسان درس نخوانده و در محيط فوق العاده عقب افتاده اى مانند محيط حجاز در عصر جاهليت چگونه ممكن است كتابى همچون قرآن با اين محتواى عظيم را [با تجربه دینی] بياورد؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418562
❓ فرق الهامات غیبی با القائات شیطانی؟ پرسش: پیامبران چگونه تشخیص می دادند که آنچه دریافت می کنند وحی می باشد؟ مثلا چگونه حضرت ابراهيم(ع) تشخیص داد که خوابش وحی است؟ یا چگونه حضرت موسى(ع) فهمید، صدائى که مى شنود وحی الهی است؟ اساسا فرق الهامات غیبی با تلقینات شیطانی در چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: خداوند امکان القای شیاطین در انبیاء را از میان می برد و به آنها توفیق شناخت وحی عطا می کند؛ آیات و روایات زیادی وجود دارد که نشان می دهد انبیاء در دریافت وحی و شناخت آن دچار خطا و اشتباه نمی شوند و القائات شیطانی در آنها راه ندارد. ثانیا: وحی غالبا مقارن با معجزه می باشد و قابل تشخیص است، مثل قرآن که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و یا وحی از طریق تکلم درخت با حضرت موسی و یا تکلم حضرت عیسی در گهواره و... ثالثا: یکی از بهترین راه های تشخیص وحی از القائات شیطانی توجه به محتوای وحی می باشد. محتواى وحیانی و مكاشفات رحمانى کاملا با عقل سازگار است و از بلند پروازى هاى نامعقول و خيال بافى بركنار مى باشد، اما القائات شیطانی دارای محتوای غیر معقول است. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0419095
🔰 ثمرات معنوی و مادی روزه ✍️ اشاره: اسلام، تن پروری به معنای نفس پروری و شهوت پرستی را شدیداً محکوم کرده است، اما پرورش بدن به معنای مراقبت و حفظ سلامت و بهداشت را از واجبات شمرده و هر نوع عملی که برای بدن زیان بخش باشد را حرام کرده است. نفس پروری و شهوت رانی، همچنانکه ضد روح پروری است و موجب بیماری روح و روان می گردد، ضد بهداشت و پرورش صحیح جسم نیز هست و منجر به بیماری جسمی نیز می گردد. بسیاری از آداب و سنن اسلامی نه تنها موجب رشد روحی و معنوی می گردد بلکه بهداشت و سلامت بدن را نیز تضمین می کند. از جمله دستورات خداوند که این اهداف را محقق می سازد روزه است. انسان روزه دار در سایه روزه داری می تواند به رشد روحی و جسمی خود کمک کند و هرگونه آفت و میکروبی را از روح و جسم خود بزداید. 📖 مطالعه تفصیلی مقاله: makarem.ir/maaref/l/0326124
❓ علت تأخیر شیعیان در افطار؟ پرسش: قرآن می فرماید: «أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ»؛ روزه خود را به هنگام غروب خورشید (اول شب) تمام کنید؛ چرا اکثر شیعیان با تاخیر افطار می کنند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: این تاخیر اختصاص به شیعه ندارد و اهل سنّت نیز - گرچه با غروب آفتاب افطار را جایز می دانند - احتیاط چند دقیقه را بیان کرده و حتی تأخیر در افطار و افطار بعد از نماز مغرب را درباره ابوبکر، عمر بن خطاب، و عثمان بن عفان نقل کرده اند. ثانیا: شیعه نیز تأخیر در افطار را احتیاطا و بر اساس ادلّه کاملا منطقی قائل شده است و تأخیر بیش از حد افطار تا زمانی که ستاره ها نمایان شوند را، آنطور که گاهی آن را به شیعه نسبت می دهند، قبول ندارد. ثالثا: حکمت مقداری تأخیر در افطار این است که آیه «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ» وقت افطار را شروع شب می داند. پس تا مطمئن به حلول شب نشده ایم نمی توانیم افطار کنیم؛ زیرا در مناطق کوهستانی یا جایی که زمین پستی و بلندی دارد چه بسا خورشید از چشم پنهان شده باشد اما هنوز واقعا غروب نکرده باشد. ضمن اینکه نه تنها شیعه، بلکه حتی برخی از اهل سنت نیز معتقدند: «غايت داخل در مغيا نيست»؛ یعنی در آیه «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ»، آخر روز داخل در مغیا که شب است نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411758
هدایت شده از مصطفی
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️اینجوری افطاری ندید به کسی ❗️
هدایت شده از makarem.ir
چشمه معرفت؛ هدایت و ارشاد در صحیفه سجادیه گنجینه های معرفت در بیان اخلاق و آموزه های اسلامی درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ویژه برنامه چشمه معرفت در ماه مبارک رمضان http://mk6.ir/BkOxV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - فرو بردن اخلاط سر و سینه 🔹- استفاده از قطره گوش و بینی برای روزه دار 🔹- فرو بردن غذای به جای مانده در بین دندان ها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه رمضان": http://mk6.ir/AuTlR 🆔 @makarem_ir