#حدیث
💎شیخ صدوق رحمه الله در کتاب علل الشرائع می نویسد: از بکیر روایت شده که وی گفت: امام صادق علیه السلام به من فرمود:
آیا میدانی حجرالاسود چه بوده؟
عرض کردم: خیر.
فرمود: او فرشته ای بزرگ از فرشتگان بزرگ نزد خداوند عزوجل بوده، وقتی خداوند از فرشتگان پیمان ربوبیت خود و نبوت محمد و وصایت علی را گرفت، هیجانی فرشتگان را در میان گرفت، نخستین فرشته ای که سوی اقرار شتافت، همان فرشته ای بود که هیچ یک از فرشتگان بیشتر از او محمد و آل محمد را دوست نمی داشت، از این رو خداوند عزوجل او را از میان آنان برگزید و پیمان خود را در او وارد کرد، او در روز قیامت با زبانی گویا و چشمی بینا میآید تا برای هر کس که در آن مکان نزد او رفته و پیمان خداوند را پاس داشته گواهی دهد.
📖علل الشرائع،ص ۱۴۸
📖بحارالانوار،ج۱۵،ص۲۴،ح۲۶
https://eitaa.com/hazrat_khadige
4_5827804870123458012.mp3
28.66M
موضوع: #معرفت_معاد
تاریخ: ۱۴۰۱/۶/۱۷
جلسه دوم
🔷وجه تقسیم #اصول دین به پنج تا.
🔶تفاوت اصول دین و اصول #مذهب.
🔷الحاق #عدل به توحید.
🔶الحاق #معاد به توحید یا نبوت.
🔷اصول دین #توحید و نبوت است.
🔶جواز #تقلید از رسول الله در سایر اصول دین.
🔷جواز تقلید از رسول الله در فروع #اعتقادات توحیدی.
🔷فائدهی دانستن وجه تقسیم بندی #اصول دین.
@eqbalnia
4_5827804870123458014.mp3
23.26M
موضوع: #معرفت_معاد
تاریخ: ۱۴۰۱/۶/۱۸
جلسه سوم
🔷معانی #معاد.
🔶ثقیل بودن #قیامت بر آسمانها و زمین.
🔷تحقیق در معارف معاد، از طریق علم #کلام، موجب محرومیت از بسیاری از معارف معاد خواهد شد.
🔶رابطهی معاد و #توحید.
🔷معنای حقیقی معاد، #رجوع به سوی خداونداست.
🔶#مبدء و معاد، درون عالم خلق است و ربطی به ذات خداوند ندارد.
🔷معنای #صعود به سوی خداوند.
🔶محوریت #احادیث در فهم معارف معاد.
@eqbalnia
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (20) 💎 امام صادق علیه السلام به مردی فرمودند: آب اندک و بیریشه را میمکید و نه
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (21)
💎 امام صادق علیه السلام به عبّاد بن کثیر و ابن شریح فرمودند:
درختی که مریم در سایه آن عیسی را به دنیا آورد و از خرمای آن خورد، بهترین خرما بود و از آسمان آمده بود و هر چه از ريشه آن روئيده بود بهترین خرما بود و آنچه هسته آن را از اينجا و آنجا جمع كرده و كاشتند نوع ديگر بود و خرماى پست بود.
عبّاد بن كثير به ابن شريح گفت:
به خدا اين مثلى كه امام صادق علیه السلام براى من زد نفهميدم.
سپس معنای آن را از غلام حضرت پرسيد، او گفت: نفهميدى به تو چه گفت؟
گفت: نه به خدا،
گفت: او براى خود مثلى زد و به تو خبر داد كه او از فرزندان رسول خدا صلّی الله علیه وآله است و علم رسول خدا صلّی الله علیه وآله نزد اولاد او است، هر چه از نزد اولاد او بيرون آيد درست است و هر چه از نزد ديگران باشد از اينجا و آنجا و از سر خاشاكها جمع شده .
قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ نَخْلَةَ مَرْيَمَ إِنَّمَا كَانَتْ عَجْوَةً وَ نَزَلَتْ مِنَ السَّمَاءِ فَمَا نَبَتَ مِنْ أَصْلِهَا كَانَ عَجْوَةً وَ مَا كَانَ مِنْ لُقَاطٍ فَهُوَ لَوْنٌ فَلَمَّا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِهِ قَالَ عَبَّادُ بْنُ كَثِيرٍ لِابْنِ شُرَيْحٍ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي مَا هَذَا الْمَثَلُ الَّذِي ضَرَبَهُ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ ابْنُ شُرَيْحٍ هَذَا الْغُلَامُ يُخْبِرُكَ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ يَعْنِي مَيْمُونٌ فَسَأَلَهُ فَقَالَ مَيْمُونٌ أَ مَا تَعْلَمُ مَا قَالَ لَكَ قَالَ لَا وَ اللَّهِ قَالَ إِنَّهُ ضَرَبَ لَكَ مَثَلَ نَفْسِهِ فَأَخْبَرَكَ أَنَّهُ وَلَدٌ مِنْ وُلْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله وَ عِلْمُ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله عِنْدَهُمْ فَمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ صَوَابٌ وَ مَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِهِمْ فَهُوَ لُقَاطٌ. (كافي ج1 ؛ ص400)
@namak14
https://eitaa.com/hazrat_khadige
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (21) 💎 امام صادق علیه السلام به عبّاد بن کثیر و ابن شریح فرمودند: درختی که م
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (22)
💎 امام صادق علیه السلام فرمودند: مردم سه دستهاند: عالم، طالب علم و خس و خاشاك؛ ما عالم هستیم، طالب علم شيعيان ما و باقي مردم خار و خاشاكند .
قال أبوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام :يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلَاثَةِ صُنُوفٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ. (بصائر الدرجات ج1 ؛ ص8، باب5 ح1)
https://eitaa.com/hazrat_khadige
4_5832593071463730033.mp3
27.02M
موضوع: #معرفت_معاد
تاریخ: ۱۴۰۱/۶/۱۹
جلسه چهارم
🔷میل به #علم و دستیافتن حقائق.
🔶طریق منحصر #اسرار، اهلبیت علیهمالسلام هستند.
🔷انحراف #صوفیه.
🔶روش بیان معارف #معاد، در لسان اهلبیت.
🔷تفاوت جایگاه پاسخ به #شبهات با جایگاه تبیین معارف معاد.
🔶نقش #عوالم پیشین در شناخت معاد.
🔷عوالم پیشین و پسین، بیشتر #اصالت و واقعیت دارد.
🔶رابطهی عالم دنیا و #عالم_ذر.
🔷رابطهی عالم ذر و #عالم_آخرت.
@eqbalnia
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (22) 💎 امام صادق علیه السلام فرمودند: مردم سه دستهاند: عالم، طالب علم و خس
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (23)
💎 مردی از شام نزد امام صادق علیه السلام آمده بود برای مناظره با اصحاب ایشان.
حضرت به یونس بن یعقوب فرمودند: اى يونس اگر علم كلام را خوب ميدانستى با او سخن ميگفتى،
يونس گفت: قربانت شوم من شنيدم كه شما از علم كلام نهى فرمودید، و فرمودید واى بر اصحاب علم كلام زيرا ميگويند اين پذیرفتنی است و این پذیرفتنی نیست، این درست است و اين درست نیست، اين را ميفهميم و اين را نميفهميم.
امام فرمود: من گفتم واى بر آنها اگر گفته مرا رها كنند و دنبال خواسته خود بروند .
عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي حَدِيثٍ قَالَ: يَا يُونُسُ لَوْ كُنْتَ تُحْسِنُ الْكَلَامَ كَلَّمْتَهُ قَالَ يُونُسُ فَيَا لَهَا مِنْ حَسْرَةٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاك إِنِّي سَمِعْتُكَ تَنْهَى عَنِ الْكَلَامِ وَ تَقُولُ وَيْلٌ لِأَصْحَابِ الْكَلَامِ يَقُولُونَ هَذَا يَنْقَادُ وَ هَذَا لَا يَنْقَادُ وَ هَذَا يَنْسَاقُ وَ هَذَا لَا يَنْسَاقُ وَ هَذَا نَعْقِلُهُ وَ هَذَا لَا نَعْقِلُهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّمَا قُلْتُ وَيْلٌ لَهُمْ إِنْ تَرَكُوا مَا أَقُولُ: وَ ذَهَبُوا إِلَى مَا يُرِيدُونَ.(کافی ج 1، باب اضطرار به حجت ح 4)
https://eitaa.com/hazrat_khadige
مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (23) 💎 مردی از شام نزد امام صادق علیه السلام آمده بود برای مناظره با اصحاب ایش
⁉️چه علمی بیاموزیم؟ (24)
💎 هشام بن ابراهیم (مشرقی) به امام صادق علیه السلام عرض کرد به خدا قسم ما هیچ چیزی نمیگوییم مگر آنچه که پدران شما گفتهاند.
نزد ما کتابی است که به اسم جامع که در مورد همه مسائلی که مردم از آن سخن گفتهاند، از پدران شما روایت هست و ما فقط بر اساس آن سخن میگوییم. جعفر بن عیسی هم سخنی شبیه به این سخن عرض کرد.
سپس حضرت فرمودند: اگر با کلام پدرانم سخن نمیگفتید پس میخواستید با کلام فلانی و فلانی سخن بگویید؟
وَ قَالَ الْمَشْرِقِيُّ لَهُ: وَ اللَّهِ مَا نقُولُ إِلَّا مَا يَقُولُ آبَاؤُكَ، عِنْدَنَا كِتَابٌ سَمَّيْنَاهُ كِتَابَ الْجَامِعِ فِيهِ جَمِيعُ مَا تَكَلَّمَ النَّاسُ فِيهِ عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ إِنَّمَا نَتَكَلَّمُ عَلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ شَبِيهاً بِهَذَا الْكَلَامِ، فَأَقْبَلَ عَلَى جَعْفَرٍ، فَقَالَ: فَإِذَا كُنْتُمْ لَا تَتَكَلَّمُونَ بِكَلَامِ آبَائِي عَلَيْهِمُ السَّلَامُ فَبِكَلَامِ أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ تُرِيدُونَ أَنْ تَتَكَلَّمُوا. (رجال کشی ص 499 ، روایات یونس بن عبدالرحمن)
https://eitaa.com/hazrat_khadige
4_5834719844779437257.mp3
25.57M
موضوع: #معرفت_معاد
تاریخ: ۱۴۰۱/۶/۲۰
جلسه پنجم
🔷حقیقت #معاد فراتر از عقول بشری لست.
🔶تناسب عظمت #قیامت با عظمت رحمت و غضب پروروگار.
🔷قوهی درککنندهی آخرت، #شهود حقیقی است.
🔶#احاطهی اهلبیت به #دنیا و آخرت.
🔷تسلط اهلبیت به عالم #الفاظ.
🔶چشم #آخرت بین بعضی از مومنین در دنیا باز میشود.
🔷خواص #اجزاء #اصلیه و فضلیه بدن.
🔶خطر #تاویل گرایان.
🔷خواص #بدن انسان، در آخرت.
@eqbalnia