هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۷
🍃پیامبر اکرم ص میفرمایند:
تا زمانی که انسان بر بیماری #صبر کند، برایش #حسنه و ثواب نوشته می شود؛ ولی اگر #جزع کند، نوشته می شود که این بی صبر است، پس ثوابی ندارد...
🌀 بیماری چه #فوایدی دارد؟
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم می فرماید:
🌺برای بیمار #چهار خصلت است:
✔️ گناهانش نوشته نمی شود؛
✔️ثواب تمام اعمال #خیری که در حال سلامتی انجام می داد، هر چند در وقت بیماری نتواند انجام دهد، برای او نوشته می شود؛
✔️بیماری سراغ هر #عضوی از اعضای بدنش که می رود، گناهان را از آن عضو خارج می کند
✔️و اگر بمیرد، در حالی می میرد که گناهانش #آمرزیده شده است و اگر زنده بماند، با گناهان آمرزیده، زنده می ماند»....
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #نعمت_سلامتی
🍃پیامبر اکرم(ص):
#دو نعمت اند که قدرشان #ناشناخته است؛
✔️ #امنیت
✔️ #سلامت
📚 بحارالأنوار جلد۸۱
🍃 هرچند بیماری خیر است ، ولی انسان نباید از خداوند بیماری را بخواهد و همواره باید از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهد...
بیماری خوب است ولی سلامتی #بهتر است به همین دلیل در روایات نیامده است که پیامبر و ائمه از خداوند بیماری بخواهند ؛ ولی روایات زیادی وارد شده است که ائمه از خداوند عافیت میطلبند...
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد2
#قسمت۷
🌀آیا بیماری، #کفاره گناهان است؟
🍃حضرت امیر ع به عیادت سلمان رفتند، حضرت فرمود: چگونه شب را صبح کردی؟
سلمان گفت: خدا را شکر می کنم، شکایت می کنم از اینکه تحمل درد را ندارم و کم صبر هستم.
حضرت امیر ع فرمود: بی تابی نکن، شیعیان ما مبتلا به دردی نمی شوند، مگر به دلیل #گناهی که در گذشته از آنها صادر شده است، آن درد هم پاک کننده و #تطهیر آن گناه است. سلمان گفت: پس بیماری ثوابی ندارد و تنها فایده اش پاک کننده بودن است؟!
حضرت امیر ع فرمود: ای سلمان! با صبر کردن و دعا کردن ثواب هم داده میشوی؛ درد، کفاره گناهان است و درجات شما هم بالاتر می رود. سلمان پیشانی حضرت را بوسید و گفت: اگر شما نبودید، چه کسی می توانست اینها را برای ما بیان کند....
🍃این روایت تصریح دارد که هر چند گناهان سبب بیماری می شود، ولی درد و تحمل درد، پاک کننده گناهان است؛
👌بنابراین بهتر است که انسان برای ساکت کردن دردش، سریع از مسکن استفاده نکند؛ زیرا درد، خاصیتش را از دست میدهد....
👌 کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد2
#قسمت۸
🌀‼️چرا کافران کمتر بیمار می شوند؟🤔
سؤال این است که اگر انسان به سبب گناه بیمار می شود، چرا مشرکان و ملحدان با وجود اینکه شراب می خورند، گوشت خوک می خورند و هر گناهی را ممکن است، مرتکب شوند؛ نسبت به مسلمانان، بیمار نمی شوند یا کمتر بیمار می شوند؟🤔
🍃در روایات آمده است که اگر مؤمن گناه کند، مبتلا به بیماری می شود و این مخصوص مؤمن است. وقتی مؤمن به دلیل گناهش در دنیا مؤاخذه می شود، در آخرت #مؤاخذه نخواهد شد؛ بنابراین، این برای مؤمن نعمت و خیر است.
🍃در روایت آمده است:
اگر خداوند خیر انسانی را بخواهد، عقوبتش را در همین دنیا قرار می دهد؛ ولی اگر بدی بنده ای را به دلیل گناهانی که مرتکب شده است، بخواهد، گناهانش را برای روز #قیامت نگه میدارد...
👌 پس بیمار شدن مؤمن در دنیا، #نعمت و خیری است که خداوند به او ارزانی می دارد.
🍃 در روایت دیگری آمده است:
#مؤمن عزیز است و ارزشش بالاتر از آن است که ۴۰ روز بگذرد و خداوند کاری نکند که گناهانش پاک شود!!!!
🍃در روایت دیگری آمده است:
اگر مؤمن بداند که چه ثوابی در مصائب برایش در نظر گرفته شده است، آرزو می کرد که بدنش با مقراض #تکه تکه میشده!!!!😳😳
👌نکته دیگری که در اینجا باید یادآور شد، این است که گناه، یک علت نامه برای مریض شدن نیست، یعنی حتما نباید گناه کردن سبب بیماری شود؛ مثلا ممکن است گناه، سبب بیماری شود، ممکن است سبب فقر شود، ممکن است سبب سختی جان کندن شود و....
👌 کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۹
🌀آیا #سرایت بیماری، وجود دارد؟
✍روایاتی که درباره سرایت وارد شده است، دو بخش است.
یک بخش بیان می کند که سرایت و انتقال بیماری از شخصی به شخص دیگر با از حیوانی به حیوان دیگر وجود دارد و یک بخش از روایات، بیان می کند که سرایتی وجود ندارد.
🍃 به روایات زیر توجه کنید:
«سرایتی وجود ندارد. (پیامبر اکرم ) »
«از جذامی فرار کنید، همان گونه که از شیر درنده فرار می کنید. (پیامبر اکرم) »
«اگر شنیدید که در یک شهر طاعون هست، وارد آن شهر نشوید. اگر در یک سرزمین طاعون وجود داشت، از آن فرار نکنید.( پیامبر اکرم )»
«پیامبر در دست یک جذامی را گرفتند و در ظرف غذای خود قرار دادند و به او فرمود: بخور، من اعتقادم به خداست..»
«شخصی جذامی آمد تا با پیامبر بیعت کند، پیامبر و فرمود: جلو نیا، بیعت شما پذیرفته است».
«امام سجاد ع جذامی ها را به خانه دعوت کرد و با آنها غذا خورد»
«کمتر به اهل بلا و بیماران نگاه کنید و بر آنها وارد نشوید. وقتی از کنار آنها رد می شوید، سریع رد شوید , تا به بلایی مبتلا نشوید»
✍ متوجه می شوید که بخشی از روایات بیان می کند که سرایتی وجود ندارد و بخشی بیان می کند که بیماری مسری است. حال برای بررسی تعارض این روایات، لازم است احتمالاتی مطرح کنیم
👌احتمال اول: می توان گفت که سرایت بیماری هم مانند درمان، بستگی به #اعتقاد دارد؛ یعنی اگر کسی اعتقاد داشته باشد که سرایت وجود دارد، بیماری به او سرایت می کند و اگر اعتقاد به سرایت بیماری نداشته باشد، بیماری به او سرایت نمی کند.
اینکه پیامبر می فرماید: «سالم را بر فرد بیمار وارد نکنید یا از جذامی فرار کنید»، منظورش این است، شما که اعتقاد به سرایت بیماری دارید، باید سالم را بر فرد بیمار وارد نکنید یا از جذامی فرار کنید؛
ولی من پیامبر که سرایت را قبول ندارم، از جذامی فرار نمی کنم و با او هم غذا میشوم، پس سرایتی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد ، بستگی به اعتقاد افراد دارد.
🤔اکنون این سؤال به ذهن می آید که اگر این را بپذیریم که اعتقاد، سبب سرایت بیماری می شود، درباره حیوانات که اعتقادی به سرایت ندارند، چه باید گفت؟ در پاسخ می توان گفت که در اینجا، اعتقاد #صاحب حیوانات ملاک است؛ مثلا اگر شتربان اعتقاد به سرایت بیماری از یک شتر به شتر دیگر داشته باشد، این اعتقاد سبب می شود که سرایت بیماری از یک شتر به شتر دیگر اتفاق بیفتد.
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت ۱۰
👌احتمال دوم: می توان گفت که #گناه، سبب و علت بیماری است؛ ولی سرایت سبب و علت اصلی بیماری نیست؛ یعنی اگر گناه کنیم و گناهکار باشیم، سرایت بیماری وجود دارد؛ ولی اگر گناه نکنیم و گناهکار نباشیم، بیماری به ما سرایت نخواهد کرد. نتیجه اینکه چون ما گناهکار هستیم، باید به مسئله سرایت توجه داشته باشیم؛ ولی چون پیامبر ولی و امام سجاد ایلام که معصوم بودند و گناه نمی کردند، با جذامی ها هم که هم غذا می شدند، بیماری به آنها سرایت نمی کرد....
👌احتمال سوم: اینکه پیامبر و می فرماید: «سرایتی وجود ندارده، منظور این است که سرایت از شخصی به شخص دیگر وجود ندارد؛ ولی بیماری می تواند از آب یا هوا با خاک به دیگران منتقل شود....
✍ #نتیجه نهایی اینکه: از مجموع روایات استفاده می شود که سرایت بیماری وجود دارد.
البته #کارهای انسان سبب می شود که مسئله سرایت تحقق پیدا کند؛ مثلا اگر انسان به سرایت #اعتقاد پیدا کند، سرایت محقق می شود؛ اگر #گناه کند، سرایت محقق می شود؛ و اگر #اجلش برسد، سرایت محقق می شود؛
ولی اگر کسی مانند پیامبران و امامان هم از گناه دوری کند و توانایی روحی اش را در سطح بالا نگه دارد، بیماری های دیگران به او سرایت نخواهد کرد.
افرادی دیده ام که دارای اعتقادات قوی بودند و وارد بر بیماران هم شدند؛ ولی بیمار نشدند و در مقابل که از بیماران خیلی دوری می کردند و پاکیزگی را در حد زیاد رعایت می کردند؛ ولی مبتلا به بیماری سل و امثال اینها شدند....
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت11
🌀 چه #عواملی در #درمان مؤثر است؟
1⃣ 🍃گام اول: بیماری و درمان از #خداوند است.
اولین گامی که انسان بایستی بردارد تا وارد بیمارستان اسلامی شود، اعتقاد به این است که درمان و شفا از خداوند تبارک و تعالی است. زیاد پیش آمده است که انسان بهترین دارو را مصرف می کند و پیش ماهرترین طبیب می رود؛ ولی خوب نمی شود، چرا؟
زیرا درمان در دست طبیب نیست، بلکه در دست خداوند متعال است!!!
🍃حضرت موسی از خداوند پرسید: بیماری از کیست؟
خداوند فرمود: از من است.
موسی علام فرمود: دارو و درمان از کیست؟
خداوند فرمود: از من است.
موسی کلام فرمود: پس مردم در درگاه طبیب چه کار می کنند؟
خداوند فرمود: #دلهایشان را #خوش می کنند....
🍃برای خوب شدن بیماری، #عوامل زیادی دخیل است؛ مثلا باید ساعت #مصرف دارو مناسب باشد، ﷼دارو مؤثر واقع شود، #طبيب ماهر باشد و...
حال چه کسی این عوامل را با هم جمع می کند؟ خداوند تبارک و تعالی. بنابراین #شفا از اوست، یعنی خداوند باید این امور را کنار هم قرار دهد تا درمان محقق شود.
🍃حضرت امیر ع در روایتی می فرماید:
فردی از دردی که در درون داشت، به پیامبر ص شکایت کرد، پیامبر فرمود: مقداری عسل بگیر و با ۳ یا ۵ یا ۷ دانه سیاه دانه مخلوط کن و بخور، به اذن خداوند تبارک و تعالی خوب می شوی».
👌همان گونه که در این روایت آمد، پیامبر #نفرمود که خوب می شوی، بلکه فرمود: به #اذن خداوند خوب می شوی،
یعنی نتیجه درمان را به خداوند بر گرداند، بنابراین چه اشکالی دارد که طبیبان ما مردم را متوجه خداوند کنند و در درمانی که معرفی می کنند، بگویند که این دارو به اذن خداوند شفا می دهد و درمان می کند؟!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد2
#قسمت۱۲
2⃣🍃گام دوم : اهل بیت علیهم السلام بهترین طبیبان امت
گام دوم در ورود به بیمارستان اسلامی اعتقاد به #طبیب بودن پیامبر و اهل بیتش است...
کسی که می خواهد از درمان اسلامی استفاده کنند بایستی به طبیب بودن پیامبر اعتقاد داشته باشد ، تا نسخه ای را که میخواهد استفاده کنند برایش #نافع باشد!!!!
اگر طبابت پیامبر را قبول نداشته باشد ، درمانها برایش مفید واقع نمی شود ...
حتی قبول داشتن پیامبر هم کافی نیست و بایستی #طبابت پیامبر را هم قبول داشته باشد!!!!
🍃در روایتی از امام صادق آمده است:
امیر مدینه از دل درد یا درد درون به امام صادق ع شکایت کرد امام صادق ع فرمود :
مقداری عسل بگیر و ۳ یا ۵ یا ۷ دانه سیاه دانه در آن بریز و بخور
، به اذن خداوند خوب می شوی....
مردی از اهل مدینه اعتراض کرد و گفت این روایت از پیامبر به ما رسیده است که اگر عسل و سیاهدانه بخوری خوب میشوید
ولی من این کار را کردم و #نفعی نداشت !!!
امام صادق ع ناراحت شد و گفت خداوند با این دارو افرادی را خوب میکند که به خداوند ایمان داشته باشند و پیامبر را هم قبول داشته باشند ولی کسانی که #منافقند از آن نفع نمی برند!!!!
چون آن شخص منافق بود ، سرش را پایین انداخت ، چون دید این حرف با خودش منطبق است....
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۳
3⃣🍃گام سوم: اعتقاد به #دارو و درمان، یک اصل است!!!
گام سوم در ورود به بیمارستان اسلامی، اعتقاد به دارو و درمان است. بیمار بایستی به درمان اعتقاد داشته باشد و این مسئله خیلی مهم است. امروزه بخش #عمده ای از پزشکی دنیا روی اعتقاد استوار است. اگر اعتقاد نباشد، دارو اثر نمی کند!!!!
اصل درمان به اعتقاد است و این اعتقاد فقط شامل طب اسلامی نمی شود و دیگر طب های رایج را هم شامل می شود.....
وقتی مردم بفهمند که فلان شخص بعد از طی مراحل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وارد #دانشگاه شده و درس پزشکی خوانده است، مردم به او اعتماد می کنند و برای درمان به او مراجعه می کنند و وقتی وارد مطب 🚪او می شوند، میز دکتر 🛋را که می بینند، لباس سفید⚪️ دکتر را که می بینند، وسایل پزشکی دکتر 💉را که می بینند و...، در درمانشان مؤثر است، چرا؟ چون مردم به طبیب بودنش اعتماد پیدا می کنند، به همین دلیل دارویش اثر می کند و گرنه این داروهای داروخانه ها؛ مانند خاک است.
♨️ اگر همین طبیبی که درمان می کند، لباس نارنجی رفته گران را بپوشد👷♂ و یک جارو هم دستش بگیرد، اگر بهترین دارو را هم برای مردم بنویسد، کسی خوب نمی شود؛ زیرا مردم به این شخص و دارویش اعتماد ندارند، بنابراین معلوم می شود که اعتماد به دارو، درمان و طبیب یک اصل است....
🍃البته عقیده من این است که اعتقاد، خودش کل داروست، منتها اعتقاد #کامل.
اگر کسی عقیده کاملی داشته باشد، مثلا اعتقاد داشته باشد که اگر آب بخورد، خوب می شود، خوب هم می شود؛ ولی اینکه چرا مردم خوب نمی شوند؟
دلیلش این است که اعتقاد کامل ندارند و اعتقادشان ناقص است.
چه چیزی اعتقادشان را کامل می کند؟
دارو، تعریف مردم از طبیب، رفتن به پیش دکتر، نشستن در مطب، منتظر ماندن و...، اینها همه دخيل است.
اینها برای این است که اعتقاد کامل تر شود و گرنه خود اعتقاد به تنهایی کافی است، البته اعتقاد ناقص هم شرط تأثير داروست. اگر اعتقاد ناقص هم نباشد، دارو مؤثر واقع نمی شود.
🍃🤔در اینجا این سؤال پیش می آید که چرا پیامبر اکرم و ائمه د (برای یک بیماری)، درمان های #مختلفی می دهند؛ مثلا به یکی دعا می دهد؛ به یکی داروی مفرد می دهد و به یکی دیگر، داروی مرکب میدهد؟ چون اهل بیت ع بر اساس #اعتقاد_بیمار دارو #تجویز میکنند
مثلا برای بیماری که میدانند با یک لیوان آب هم خوب میشود،برایش همان را تجویز میکنند...
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۴
4⃣🍃گام چهارم: #اقدام به درمان، لازمه درمان است.
گام چهارم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، اقدام به درمان است.
اینکه انسان به خداوند تبارک و تعالی، طبیب بودن پیامبر اکرم و اهل بیت ع، و به تأثیر دارو اعتقاد داشته باشد، کافی نیست.
لازمه درمان این است که بایستی برای درمانش اقدام کند و دارو را مصرف کند.
🍃 پیامبری بیمار شد و با خود گفت: خدایی که مرا بیمار کرده است، خودش هم مرا درمان می کند. خداوند به او وحی فرمود: من بیماری شما را درمان نمی کنم، مگر اینکه خودت به درمان آن اقدام کنی.🍃
انسان بایستی برای درمان بیماری اش اقدام کند و باقی را به خداوند بسپارد؛ مثلا در مغازه اش را باز کند و در آن جنس بگذارد، خداوند برایش مشتری می فرستد.
👌 درست است که بیماری و درمان از خداست؛ ولی سعی و تلاش ما هم شرط است. ما بایستی سعی و تلاش کنیم که بیمار نشویم و اگر بیمار هم شدیم، سعی و تلاش کنیم که درمانش کنیم.
🌺در روایتی پیامبر اکرم ص می فرماید:
خود را درمان کنید (وا نگذارید)،همان خدایی که انسان را بیمار میکند ، خودش هم دارویی را که آن بیماری را درمان کند، خلق کرده است!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۵
5⃣🍃 گام پنجم: چگونه #طبیب خود را انتخاب کنیم؟
گام پنجم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، انتخاب طبیب است. عقل و ضرورت اقتضا می کند که بیمار در انتخاب طبیب خود دقت کافی بکند و طبیبی را انتخاب کند
که #مؤمن و متقی باشد، #مهارت پزشکی داشته باشد، به طب اسلامی اعتقاد داشته باشد، دارو و درمان اسلامی را #بشناسد، قدرت #تشخیص بیماری را داشته باشد، روش و منشش این باشد که همیشه پزشکی و طب اسلامی را بر دیگر طب های رایج مقدم بدارد، مگر در صورت ناچاری، با خواص داروهای قدیم و جدید آشنا باشد و از همه مهم تر، #اخلاق طبی اسلامی داشته باشد.
طبیب در تئوری اسلامی، شخصی است که بیمار را دلخوش کند، او را تقویت کند و به او امید، روحیه و اعتماد به نفس بدهد.
در روایت آمده است که حضرت موسی عام به خداوند عرض کرد: بیماری از کیست؟ خداوند فرمود: از من است.
موسی ع فرمود: درمان از کیست؟ خداوند فرمود: از من است.. موسی عیلام فرمود: پس مردم در درگاه طبیب چه می کنند؟ خداوند فرمود: دلهایشان را خوش می کنند، طبیب خداست.
♨️مثلا بیماری پیش طبیب می رود، او برایش آزمایش می نویسد، بیمار می رود و آزمایش می گیرد و بر می گردد، پزشک با دیدن آزمایش بیمار می گوید که شما مشکلی ندارید و به زودی #خوب می شوید. گفتن این جمله که شما مشکلی ندارید و به زودی خوب می شوید»، همین کار طبيب است.
بیمار دیگری هم به طبيب مراجعه می کند، طبیب او را برای آزمایش می فرستد، هنگامی که بیمار جواب آزمایشش را می آورد، طبيب بدون مقدمه می گوید که شما سرطان دارید و بیمار با شنیدن آن می افتد.😒 چرا بیمار افتاد؟ چون طبيب به وظیفه خود عمل نکرد!!!
وظیفه اصلی طبیب، دلخوش کردن و روحيه دادن به بیمار است و کسانی که بیمار را می ترسانند، اینها طبيب نیستند و کاسبند، چون به وظیفه خود عمل نمی کنند.
🍃وقتی انسان بیمار می شود، خودش #بدترین احتمال را می دهد و می ترسد که مبادا بیماری ام سخت باشد و درمان نداشته باشد، به همین دلیل، نباید طبیب هم او را بترساند و مانعی بر سر در راه درمانش ایجاد کند.تقویت و روحیه دادن به بیمار از ویژگی های بارز یک طبیب خوب است.
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت16
6⃣🍃گام ششم: چه #زمانی بیماری خود را درمان کنیم؟
گام ششم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، #زمان_درمان است. ممکن است شما این پرسش را داشته باشید که آیا انسان در مراحل اول بیماری، بیماری خود را درمان کند یا در مراحل آخر بیماری؟ برای پاسخ به این سؤال در تئوری روبروی هم قرار دارند.
🍃تئوری امروزی و کلاسیک می گوید: انسان بایستی در اول بیماری خودش را درمان کند، چون بیماری هنوز شدید نشده است و عوامل بیماری هنوز جان نگرفته اند، بنابراین در همان ابتدای بیماری بایستی به درمان آن اقدام کرد؛ #ولی تئوری اسلامی بر عکس این معتقد است.
🍃تئوری اسلامی می گوید: تا می توانید از دارو خوردن دست نگه دارید و صبر کنید. اگر بیماری به حدی رسید که اگر باز هم صبر کنید، بیماری سخت می شود، آن موقع به درمان آن اقدام کنید.
🌺پیامبر اکرم و می فرماید:
«تا هنگامی که #تحمل بیماری را دارید، از دارو خوردن #بپرهیزید»
🌺 حضرت امیر ع می فرماید:
داروی تو، در بدن خودت #نهفته است»
🍃 از این روایات استفاده می شود که باید ابتدا به بدن اجازه داد تا در مقابل بیماری ها از خود دفاع کند.
اگر شما به بدن اجازه دهید تا از خود دفاع کند، موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و برای مقابله با بیماری های بعدی، آمادگی بیشتری از خود نشان می دهد؛
ولی اگر در همان ابتدا از دارو استفاده کردید و به بدن اجازه دفاع از خود را ندادید، بدن به دارو تکیه می کند، سیستم دفاعی بدن #ضعیف می شود و قدرت مقابله با بیماری های بعدی را نخواهد داشت!!!
🍃اگر امروزه نیاز به دارو زیاد شده است، به این دلیل است که مردم #زود سراغ دارو می روند. وقتی مصرف دارو سریع و زیاد باشد، میکروب ها به دارو عادت می کنند و در برابر آن مقاوم می شوند و کار به جایی می رسد که هیچ دارویی روی بدن اثر نمی کند....
👌کپی فقط با ذکر منبع
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۷
7⃣🍃گام هفتم: درمان را با داروی #ضعیف شروع کنیم یا داروی #قوی؟
گام هفتم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، انتخاب #نوع داروست.
آیا برای درمان بیماری ها ابتدا داروی ضعیف را انتخاب کنیم و بعد داروی قوی و قوی تر، یا اینکه در مرحله اول از بهترین و قوی ترین دارو استفاده کنیم؟🤔
در طب امروزی و کلاسیک رایج است که ابتدا و در مرحله اول به بیمار داروی ضعیف داده می شود؛ اگر اثر نکرد، داروی قوی تر داده می شود؛ و اگر باز هم اثر نکرد، داروی قوی تر داده می شود؛
ولی در طب اسلامی این گونه نیست.
🍃در طب اسلامی ابتدا به بیمار #مهلت داده می شود تا بدنش از خود دفاع کند، اگر بدن موفق به دفاع و درمان بیماری نشد و بیماری غلبه کرد، در اولین مرحله مصرف دارو، از بهترین و قوی ترین دارو استفاده میشود.🍃
✍ در روایتی آمده است:
از مصرف دارو بپرهیزید تا هنگامی که احساس می کنید بدن قدرت دفاع دارد؛ ولی اگر دیدید بیماری شتابان حرکت می کند، #قبل از اینکه شتابش بیشتر شود و نتوانی جلوش را بگیری،با دارویی او را سرکوب کن و ریشه اش را بکن!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۸
🍃چگونه با #اعتقادات بیماریها را درمان کنیم ؟!!
🌺انواع دارو از حیث اعتقاد :
داروها از حیث اعتقاد مختلف است و به پنج قسمت تقسیم می شود:
1⃣🍃 نوع اول یک سری از داروها برای اینکه تاثیر بگذارند نیاز به اعتقاد به خداوند و #طبیب بودن پیامبر دارد....
مثلاً در روایتی از امام صادق ع آمده است ؛ امیر مدینه از درد درون به امام شکایت کرد. امام فرمود : مقداری عسل بگیر و سه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه در آن بریز و بخور به اذن خداوند خوب میشود ...
مردی از اهل مدینه اعتراض کرد و گفت این روایت از پیامبر به ما رسیده است که اگر عسل و سیاهدانه بخورید خوب می شود ، ولی من این کار را کردم و #سودی نداشت!
امام صادق فرمودند خداوند با این دارو افرادی را خوب میکند که به خداوند ایمان داشته باشند و پیامبر را هم قبول داشته باشد، ولی کسانی که منافق اند از آن نفع نمی برند!!!
چون آن شخص منافق بود سرش را پایین انداخت چون دید این حرف با خودش منطبق است!
👌کپی فقط با ذکر منبع
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #اقسام_علم
🍃 حضرت علی علیه السلام می فرماید:
«العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان فبعلم الأدیان حیاة النّفوس و بعلم الأبدان حیاة الأجساد و اعلم انّ الادیان اشرف من الأبدان و حراسة الأدیان أوجب من حراسة الأبدان؛
🍃علم بر دو گونه است: علم #دین و علم #بدن.
#حیات_روح بوسیله علم #دین و #حیات_جسد بواسطه علم #بدن است
و بدان که دین بر بدن #شرافت دارد و نگهداری دین از نگهداری بدن لازم تر است....
📚الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری، ص 49
الخصال۳۴
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۹
2⃣🍃نوع دوم ؛ یک سری از داروها برای این که موثر واقع شود نیاز اعتقاد داشتن به خود #دارو است
مثلاً در روایت آمده است ؛ تربت امام حسین ع درمان هر دردی است حالا اگر کسی یقین داشته باشد که تربت امام حسین ع او را شفا خواهد داد شفایش می دهد ؛ ولی اگر کسی اعتقاد به شفا دادن این خاک نداشته باشد ، درمان نمی شود...
3⃣🍃 نوع سوم ؛ یک سری از داروها به #نیت و قصد خوردن شما بستگی دارد
در روایت پیامبر اکرم می فرمایند ؛ آب زمزم برای آن بیماری درمان است که به قصد آن خورده شده باشد پس اگر بیمار آب زمزم را به قصد رفع تب بخورد تب را درمان میکند ولی ورم چشمش را درمان نمیکند و اگر همان بیمار آب زمزم به قصد رفع ورم چشم بخورد، ورم چشمش را خوب میکند ،ولی تبش را خوب نمیکند..
4⃣🍃نوع چهارم ؛ یکسری داروها اگر به قصد شفا دادن استفاده شود شفا میدهد
در روایتی حضرت امیر ع می فرماید؛ #غذاهایی که داخل یا بیرون سفره می افتد بخورید که درمان هر دردی به اذن خداوند است برای کسی که بخواهد خود را با آن درمان کند؛ بنابراین اگر کسی این ریزه های غذا را به قصد شفا بخورد ،خوب میشود، ولی اگر بدون قصد شفاگرفتن بخورد خوب نمی شود...
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#آموزش
#قسمت۲۰
5⃣🍃نوع پنجم:
این دارو دارویی عجیبی است که اگر به قصد دارو خورده شود درمان میکند ولی اگر به قصد بیماری خود شود بیماری زا می شود
مانند بادمجان
در روایتی پیامبر اکرم می فرمایند :
✍بادمجان بخورید اگر کسی اعتقاد داشته باشد که بادمجان برایش ضرر دارد بیمار می شود
ولی اگر کسی عقیده داشته باشد که بادمجان درمان اوست برایش دارو خواهد بود...
🍃پس مسئله خیلی حساس است اکنون در طب سنتی می گویند بادمجان سودا زاست واقعا هم درست است چون عقیده شان این است ولی در روایتی میفرمایند : « بادمجان سودابر است»
این هم درست است
بنابراین برای کسی که اعتقاد دارد بادمجان سودا زاست سودازا خواهند بود و برای کسی که معتقد است درمان سوداست درمان سودا خواهد بود
👌کپی فقط با ذکر لینک
♨️ @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۱
🍃چگونه اعتقادات افراد در درمانشان موثر است؟!!!
در روایات می خوانیم که ائمه ع برای درمان یک بیماری به شخصی میگویند که دعا بخواند ؛ به شخصی میگویند که از داروی ساده استفاده کند و به شخصی هم می گویند که از داروی مرکب استفاده کن
🤔 علت این تفاوت درمان از کجاست؟؟!!!
✍ این بستگی به #اعتقادات افراد دارد....
روایتی میفرماید: « شخصی نزد پیامبر اکرم ص آمد و عرض کرد برادرم مبتلا به اسهال شده است. پیامبر فرمود به او عسل بده...
رفت و دوباره برگشت و گفت به برادرم عسل دادم ولی خوب نشد
واسهالش شدیدتر شده است...
پیامبر اکرم ص فرمود خداوند راست گفت و شکم برادرت دروغ گفت.
برو به او عسل بده ؛ آن مرد رفت به برادرش عسل داد و خوب شد »
✍در این اتفاق چون در مرحله اول بیمار عقیده داشت که عسل #مسهل و ملین(روان کننده) است، خوب نشد ؛ ولی با اصرار پیامبر اکرم ص این اعتقاد در بیمار به وجود آمد که عسل ، #قابض(قبض کننده) است پس خوب شد...
👌کپی فقط با ذکر لینک
♨️ @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۲
🍃در روایت دیگری آمده است:
دست شخصی در جنگ صفین قطع شد، دستش را برداشت و نزد حضرت امیر ع آورد، امام علی ع دستش را گرفت و #دعایی خواند و دستش را به قسمتی که بریده شده بود، چسباند.
آن شخص از حضرت سؤال کرد که چه خواندید که دستم چسبید و به حال اول برگشت؟
امام ع فرمود: سوره #حمد را خواندم.
آن مرد گفت: فاتحة الكتاب😳😳
سپس دستش جدا شد و امام ع او را رها کرد...
✍ اگر توجه داشته باشید، می بینید که چون این فرد عقیده به سوره حمد نداشت و آن را #کوچک شمرد، دستش جدا شد. اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا امام غلام دستش را دوباره نچسباند؟چون می دانست که او اعتقاد ندارد ؛ بنابر این اثر نمیکند!!!!
✍کپی این مطالب پیگرد الهی دارد
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۳
🍃چگونه #اعتقاد در بیماران به وجود آوریم؟
اعتقاد نقش زیادی در درمان دارد و کاری که باید یک طبیب اسلامی انجام دهد، این است که اعتقاد در بیماران به وجود آورد و آن را تقویت کند.
✍در روایتی پیامبر اکرم می فرماید:
با شنبلیله خود را درمان کنید. اگر امت من بدانند که چه خواص و منافعی در #شنبلیله است، خود را با آن درمان
می کردند، هر چند #معادل آن #طلا میدادند»
🍃پیامبر اکرم ص با معادل قرار دادن طلا و شنبلیله می خواهد، این اعتقاد را در نظر شنونده ایجاد کند که همان طور که طلا ارزشمند است و همه به ارزشمندی آن واقفند، شنبلیله هم #ارزشمند است و قیمتی معادل طلا دارد.
✍پیامبر اکرم و در حدیث دیگر می فرماید:
اکسی که او را سوره #حمد درمان نکند، هیچ وقت خداوند خوبش نکند!!!
🍃 پیامبر ص در این حدیث هم میخواهد بگوید که شما باید این قدر به سوره حمد #اعتقاد داشته باشید که هر وقت سوره حمد را می خوانید، بیماری تان خوب شود و اگر چنین اعتقادی نداشته باشید، مستحق خوب شدن نیستید....(اشاره قوی به #اثر قرآن و دعا در درمان)
✍بنابراین پیامبر اکرم و با تقویت اعتقاد و اطمینان در پیروان خود، آنها را تشویق به استفاده از داروها و درمان ها می کند.
در نتیجه، یکی از روش هایی که می توانیم اعتقاد در بیماران به وجود آوریم، این است که داروها را با بیان #خاصیتش ترویج و مدح کنیم؛
🍃 مثلا امام صادق ع در روایتی می فرماید:
«عسل را با سیاه دانه مخلوط کنید و سه قاشق مرباخوری
بخورید، تب بر طرف می شود، این دو #مبارکند»
👌 می بینید که امام صادق ع در انتهای حدیث از دارو مدح
می کند.
و در پایان می خواهم نظر شما را به این نکته جلب کنم که مسئله اعتقاد، در طب اسلامی یک مسئله اساسی است و حتی در طب رایج و کلاسیک هم این مسئله مهم است!!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #عسل😋
#دارویی_برای_همه_بیماریها😍
📚به تصریح آیه 68 و 69 سوره نحل📚
راز درمان:تغذیه زنبور از #انواع گیاهان دارویی
« سپس از میوه های شیرین و گل های خوشبو تغذیه کنید و راه های پروردگارتان را مطیعانه طی کنید. از شکم آنها شربتی رنگارنگ بیرون می آید که در آن شفای مردم است. به راستی در این امر، برای مردمی که تفکر می کنند، نشانه #علم و #قدرت است...
👌 مصرف #خوراکی برای درمان #بیماریها
👌 مصرف #موضعی برای انواع #زخم ها
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۴
🍃اصول و قواعد کلی درمان در طب اسلامی....
♨️چگونه داروها را با هم ترکیب کنیم؟؟؟
راه حل کلی ترکیب دارو این است که حد الامکان بایستی از گیاهان و داروهای متعددی استفاده کرد
چون هر گیاه خاصیت مخصوص به خود را دارد و دارو از #ترکیب این گیاهان ساخته می شود که درمان خیلی از بیماری هاست هرچند ما ندانیم که کدام گیاه درمان کدام بیماری ست!!!
این دستور کلی را ما از سوره #نحل آیه ۶۹ می گیریم
🍃در روایت هم آمده است
«در عسل هزار داروست و هزار بیماری را درمان میکند»
بر اساس این روایت عسل ، هزار داروست ، یعنی یک ترکیب و مجموعه پیچیده ای از داروهاست ؛ منظور این است که ماده ای در عسل وجود دارد که درمان آن بیماری است ؛ به همین دلیل اگر زنبور از گیاهی که درمان آن بیماری است استفاده کرده باشد ، عسل درمان آن بیماری خواهد بود و
✍طبیعتا اگر زنبور از شهد گلهای بیشتری استفاده کرده باشد،
عسل او درمان طیف وسیع تری از بیماری هاست!!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
هدایت شده از ستاد احیای " طب اسلامـے "
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۵
🍃 درباره شیر گاو هم که درمان هر دردی ست
پیامبر اکرم ص می فرماید : «از #شیرهای گاو استفاده کنید ؛ زیرا از تمام گیاهان تغذیه می کند.»
✍گاو مانند گوسفند نیست که از گیاهان مخصوص استفاده کند ، از هر گیاهی کمی می خورد ؛ به همین دلیل شیرش #جامع تمام خواص داروهای گیاهان است و درمان هر دردی است ....
👌البته در این روایت پیامبر اکرم ص می فرماید : «علیکم بألبان البقر» (ألبان : شیر ها ) آمده است نه ( لبن : شیر)
و این بدین مفهوم است که انسان #بهتر است شیرهای گاوهای مختلف را بگیرد و با هم قاطی کند و سپس مصرف کند ؛ زیرا هر گاو از یکسری گیاهان تغذیه می کند و هنگامی که شیر های گاوهای مختلف را با هم قاطی کردیم ؛ این شیر خاصیت #تمام گیاهانی را که گاوها از آن استفاده کرده اند ، دارد ....
✍در نتیجه از این آیات و روایات استفاده می شود که بایستی داروها را طوری درست کنیم که ترکیبی از گیاهان مختلف باشد ؛ به شرط اینکه در هنگام جمع آوری گیاهان ، از #خواص دارویی گیاهان مطلع باشیم تا زواید را بزداییم و مواد #موثره گیاهان را باهم ترکیب کنیم...
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami