eitaa logo
مکتب بهشتی
1.1هزار دنبال‌کننده
1 عکس
66 ویدیو
0 فایل
رسانه مکتب بهشتی؛ زیر نظر موسسه اندیشه بهشتی 🌐وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️کانال اندیشه بهشتی @AndisheBeheshti ♦️معاونت فرهنگی @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاه‌وپنجم: زندگی، جز عبور از تنگناهای گوناگون نیست. انسان، کمال‌طلب است، چشم‌اندازها و آفاق بی‌نهایت را می‌جوید. احساس نقص و کاستی در خویش و رنجی که از آن می‌برد و دورنمای پرجاذبه کمال که به کمک و «بصیرت» خویش می‌بیند او را به حرکت در می‌آورد و بر می‌انگیزد تا با موانع و آفات درگیر شود. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
29.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاه‌وششم: پرسش و پاسخ سوال: شما در صحبت‌هایتان عنوان کردید که غرایزی مانند حب جاه و حب مال و انتقام‌جویی و مانند آن ریشه در ذات انسان دارد، آیا این سخن را با آن سخن قرآن، که خود حضرت‌عالی نیز سابقا طرح کردید، در تضاد نمی‌بینید که می‌فرماید «والله أخرجكم من بطون أمهاتكم لا تعلمون شيا» این تناقض را چگونه قابل حل می‌یابید؟ آیا در این مبحث برای اکتسابات، نقشی قائل نیستید؟ 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
56.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاه‌و‌هفتم: پرسش و پاسخ سوال: آیا در فطرت انسان، دو نوع غريزه متضاد نهاده شده، توحیدی و ظالم و متجاوز؟ آیا تکذیب توحید و پیغمبر که یک سنت الهی است، طبق آیه «فان کذبوک فقد کذب رسل من قبلک» با غریزه خداشناسی و توحید تضاد ندارد؟ 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاه‌و‌هشتم: پرسش و پاسخ یکی از برادران نوشته‌اند که این «الا الذين آمنوا» در سوره تین از «رددناه السفل السافلین» استثناست، یعنی آیه را ایشان این‌طور فهمیده است که ما انسان را به «اسفل السافلین» فرستاده‌ایم، مگر انسان‌های با ایمان؛ یعنی آن‌ها را به اسفل السافلین نفرستاده‌ایم. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
24.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه پنجاه‌و‌نهم: انسان مسئول بحث جلسه قبل درباره این بود که خدا انسان را با خصلت‌ها و ویژگی‌ها و امتیازهایی آفریده که نتیجه خود به خودی این خصلت‌ها و امتیازات آن می‌شود که: انسان مسئول است. وقتی موجودی آگاه باشد، بتواند آگاهی روزافزون داشته باشد، قدرت و توان کار و حرکت داشته باشد، انگیزه‌های حرکت داشته باشد، بتواند توان حرکت و قدرت و تلاشش را روزافزون کند، خلاقیت داشته باشد، بتواند نو آفرینی کند، گره‌گشایی کند، بن‌بست شکنی کند، توان شناخت خوب و بد داشته باشد و برای او هدف‌ها و کارها و خواسته‌ها خوب و بد داشته باشد، زشت و زیبا داشته باشد، در مسیرهای مختلف زندگی، راه و چاه برای او وجود داشته باشد و آینده سازی او بر این پایه‌ها به‌دست خودش سپرده شده باشد، چنین موجودی خود به خود مسئول است. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
75.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه شصتم: طبیعت، مادر و گاهواره انسان است از چه زمانی می‌خواهیم انسان را انسان بدانیم؟ از هر وقت دلتان می‌خواهد، از نخستین سابقه ژنتیکی‌اش، از نخستین موجودیتش به‌صورت نطفه مجزای زن و مرد، از نخستین مرحله موجودیتش به‌صورت نطفه آمیخته زن و مرد، از آن وقت که «علقه» می‌شود و لخته خونی است، از آن وقت که پاره گوشتی است؛ «مضغه» است، از آن وقت که ساختمان اندام‌هایش تمام می‌شود و در او روح الهی دمیده می‌شود و آفرینشی دگر می‌یابد: «خلقا آخر». انسان از چه زمانی انسان است؟ 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه شصت‌ویکم: مسئولیت در برابر طبیعت آسمان و زمین را در اختیار شما نهاده و به شما ابزار و امکان سیطره و تسلط بر آن را داده‌اند «سخر لکم الشمس والقمر»، خدا، خورشید و ماه را رام شما انسان‌ها کرده است تا از آن‌ها بهره‌برداری کنید. روی ماه پیاده شده‌ایم، خورشید چی؟ تو راهیم، البته رفتن و پیاده شدن یک نمونه بسیار کوچکی از رام بودن خورشید و ماه در مقابل انسان است 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
22.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه شصت‌ودوم: سالاری انسان بر طبیعت در انسان این انگیزه‌های طبیعی و خدادادی وجود دارد که زمین را آباد کند و انسان با همان انگیزه‌ها زمین را آباد و استعمار کرد. نگویید خدا مگر استعمارگر است؟ او استعمارگر به معنی واقعی است. بقیه، استعمار را بهانه قرار دادند و به بهانه این که می‌خواهند آباد کنند آمدند ما را چپاول کردند، ولی خدا واقعا ما را به آبادانی زمین‌ها برانگیخت و گفت از آن بهره‌مند شو، که او غنی، حمید و بی‌نیاز است. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 جلسه شصت‌وسوم: خودپایی و تسلط بر خویشتن انسانی انسان است که بر همه تمنیات و تمایلاتش مسلط باشد. گر بر هوس خویش امیری مردی، گر بر هوس خویش امیری زنی؛ زن با ایمان، مرد با ایمان، زنی که به راستی زن باشد و مردی که به راستی مرد باشد آن است که بر تمنيات و هوس‌های خودش مسلط باشد. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
20.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه شصت‌وچهارم: در خدمت امت [شخصی] شنیده بود که علی (ع) زاهد است و عاشق علی هم بود و می‌خواست او هم زاهد باشد، شنیده بود که علی لباسش از کرباس خشن است و غذایش یک تکه نان خشک است، گفته بود من هم که شیعه علی هستم باید همان‌گونه باشم. روزی علی (ع) وارد خانه این مرد یعنی علاء بن زیاد بصری شد. شنیده بود که مریض و بیمار است، رفته بود از او عیادت کند. نهج‌البلاغه نقل می‌کند وقتی وارد شد دید علاء خانه بزرگی دارد، اول علی او را ملامت کرد که علاء تو را با این خانه بزرگ چه کار؟ بعد فرمود آیا در آخرت به خانه بزرگ نیازمندتر از دنیا نبودی؟ 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
42.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه شصت‌وپنجم: زهد منفی، راه اسلام نیست انسان از دیدگاه اسلام باید در میدان زندگی باشد و رشد کند. اگر خانه دارد به خانه‌اش آن‌قدر دلبسته نباشد که خانه، او را از فعالیت باز دارد. این است که علی (ع) هم، بر طبق آنچه نهج‌البلاغه نقل می‌کند، به علاء فرمود که می‌توانی همینجا را هم وسیله رشد معنوی قرار بدهی، به شرط این که در آن مهمان‌نوازی کنی. به شرط این که حقوق اجتماعی را که بر عهده کسی است که یک خانه بزرگ دارد، اداکنی. اقامه معروف کنی، اقامه عدل کنی. خانه تو پایگاه مبارزه و تلاش برای اقامه عدل باشد 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
18.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جلسه شصت‌وششم: انسان در برابر خود، مسئول است گفتیم که آدمی، خود جزئی از طبیعت است اما با نفخه‌ای الهی _ یک موجود طبیعی خالص نیست بلکه یک شعله ربانی در او هست _ دارای ذخیره‌ها، نیروها و استعدادهای پیدا و نهان؛ و هر دو بعد شخصیت وی، ماده و روح، درخور تکامل و گسترش و بهره‌گیری است. انسان هم از نظر جسمی دارای ذخیره‌ها و نیروها و توانایی‌های فراوان است و هر انسانی باید تلاش کند تا توانمند باشد، و هم از نظر روحی و ربانی دارای توانایی‌های فراوان است و باید کوشش کند تا آن استعدادها و شکفتگی‌ها در او هر چه بیشتر باشد. 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti