⏳توضیح #تاریخی مختصر درباره قضایای اعتراض به #لایحه انجمنهای #ایالتی و #ولایتی: #ج1 #ص78 تا #ص124
🤐 #عَلَم درابتدا پاسخی به #علما نمیداد و حتی در نطقی #رادیویی تهدید کرد هرگونه اخلالگری را به شدت سرکوب خواهد کرد، 😤
اما سرانجام با فشار علما و #مردم و با تأکید #امام بر پیگیری قضیه هرچند به قیمت #حبس یا #شهادت، #علم مجبور به شکستن سکوت شد
و 22 آبان، در یک #تلگراف مبهم و خصوصی به #مراجع یادشده (غیر از #آیت_الله #خمینی !) نوشت:
«...شرایط #اسلامی بودن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همان نظر علمای #اسلام است، سوگند با #قرآن مجید است و شرکت #بانوان در انجمنها نیز به تصمیم #مجلسَین موکول میشود...».
💎ولی امام با هوشمندی #سیاسی و اصرار بر اینکه (لایحه تصویب شده در #دولت، با یک تلگراف خصوصی ابطال نمیشود! و باید خبر لغوش بطور رسمی در #جراید منتشر شود)، خواستار ادامه مبارزه تا الغای علنی آن شد.
🌿 سرانجام، دهم آذر 1341ه.ش، با تصویب #دولت، در #روزنامه ها اعلام شد که لایحه مذکور قابل اجرا نخواهد بود.
☘️ امام ضمن هشدار شدید به #رژیم و #شاه، متذکر ضرورت آمادگی #مؤمنان برای مراقبت #اجتماعی، عدم کوتاهی در حفظ امانتهای #الهی در #محضر #ربوبی حق تعالی و سست و مغرور نشدن به #پیروزی شد.
#193
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
💎💎💎 از دیگر ویژگیهای #شخصیت و #مکتب_امام: #اصلاح و #مبارزه به #داعی (انگیزه) #الهی و از سر #رحمت و #لطف به #بندگان #خداوند
❗️چرا لحن تخاطب #امام ره در اوّلین نامه به #شاه ملایم بود و بتدریج تندتر شد؟
💠 امام ره، طبق مشی و سیره #قرآنی خود، مرحله اول برخورد با #طاغوت (بخصوص در موضع ضعف و #تقیه) را برخورد نرم و ملایم دانستند.
🔆 امّا حتی در شرایط عدم تقیه نیز به مقتضای سبقت #رحمت خداوند بر #غضب او، همه #احکام #اسلامی؛ ازجمله #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، #قصاص و... و حتّی #جهاد و #قتل #دشمنان #دین، دارای چهره #رحمانی و صبغه رحیمانه و آمیخته با رحمت هستند.
🔆🔆 یعنی #موحد و #مجاهد، در عین #برائت جستن #نظری و #عملی از #دشمن و #طاغوت و حتی در حال #شمشیر کشیدن بر او برائت می¬جویی، نظری جز #رحمت و #لطف هم ندارد!
📚 امام ره در مواضع مختلف #صحیفه_امام، این مساله را به تفصیل مطرح و توضیح خواهند داد.
📝 ولی قبلتر از آن هم در مواضع دیگری؛ مثلاً در #آداب_الصلاة (که حدود 20 سال قبلتر نوشته بودند)، این نکته کلیدی #قرآنی را بیان کرده بودند.
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#194
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
«... بالجمله، شخص #سالک ...، بايد رحمتهاى #حق را به #قلب خود برساند و به #رحمت #رحمانيه و #رحيميه متحقّق شود.
و علامت حصول نمونه آن در قلب آن است كه با چشم #عنايت و #تلطّف به #بندگان #خدا نظر كند و #خير و #صلاح همه را طالب باشد.
و اين نظر، نظر #انبياء عظام و #اولياء كمّل عليهم السلام است.
منتهى آنها دو نظر دارند:
➖يكى نظر به #سعادت #جامعه و #نظام عائله و #مدينه_فاضله؛
➖و ديگر، نظر به سعادت #شخص
و علاقه كامله به اين دو سعادت دارند.
و #قوانين الهيّه كه به دست آنها تأسيس و انفاذ و كشف و اجرا مىشود، اين دو سعادت را كاملًا مراعات مىنمايد...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#195
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
⚖️ ... حتى در اجراى #قصاص و #حدود #تعزيرات و امثال آن، كه به نظر مىرسد با ملاحظه #نظام #مدينه_فاضله تأسيس و تقنين شده است، هر دو سعادت منظور است؛
زيراكه اين امور در اكثر، براى #تربيت جانى [جنایتگر] و رساندن او به سعادت دخالت كامل دارد.
⚡️حتّى كسانیكه نور #ايمان و سعادت ندارند و آنها را با #جهاد و امثال آن به #قتل میرسانند؛ مثل #يهود #بنى_قريظه، براى خود آنها نيز اين قتل، صلاح و اصلاح بود؛
و مىتوان گفت از #رحمت كامله #نبى #ختمى، قتل آنها است؛
زيراكه با بودن آنها در اين عالم در هر روزى براى خود عذابهاى گوناگون تهيّه مىكردند، كه تمام حيات اينجا به يک روز #عذاب و سختیهاى آنجا مقابله نكند.
و اين مطلب براى كسانیكه ميزان عذاب و #عقاب #آخرت و اسباب و مسبّبات آنجا را مىدانند پرواضح است.
✅ پس، شمشيرى كه به گردن يهود #بنى_قريظه و امثال آنها زده مىشد به افق رحمت نزديكتر بوده و هست تا به افق غضب و سخط...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#196
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
☝️و باب #امر_به_معروف_و_نهى_از_منكر، از وجهه #رحمت #رحيميه است.
🌱پس، بر آمِر [امرکننده] به معروف و ناهى [نهی کننده] از منكر لازم است كه به #قلب خود، از رحمت رحيميّه بچشاند و نظرش در امر و نهى، #خودنمايى و #خودفروشى و تحميل #امر و #نهى خود نباشد؛
⚠️ زيراكه اگر با اين نظر مشى كند، منظور از امر به #معروف و نهى از #منكر، كه حصول #سعادت عباد و اجراى #احكام الله در بلاد است، حاصل نشود.
❌ بلكه گاه شود كه از امر به معروفِ انسان #جاهل، نتيجه معكوسه حاصل شود و چندين منكر سربار شود براى يک امر و نهى جاهلانه كه از روى خواهش #نفسانى و تصرّف #شيطانى واقع شود.
✅ و اما اگر حسّ رحمت و #شفقت و حق نوعيّت و #اخوت، #انسان را به #ارشاد #جاهلان و بيداركردن #غافلان وادار كند، كيفيّت بيان و #ارشاد كه از ترشّحات قلبِ #رحيمانه است طورى شود كه قهراً تأثير در موادّ لايقه بسزا كند و #قلوب صلبه سخت را نيز از آن #استكبار و #استنكار فرو نشاند.
😥 افسوس كه ما از #قرآن، تعلم نمىگيريم و به اين كتاب كريم الهى، نظر #تدبّر و تعلّم نداريم و استفاده ما از اين ذكر حكيم كم و ناچيز است.
🌿 اكنون تفكر در آيه شريفه اذْهَبا الى فِرعَوْنَ انَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ اوْ يَخْشى «#طه: 43-44» راههايى از معرفت و درهايى از اميد و رجاء به #قلب #انسان مفتوح كند...
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#197
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص78 تا #ص124
... #فرعون كه طغيانش به جايى رسيد كه انَا رَبُّكُم الْاعْلى گفت...❗️
#خداوند #رحمن به #رحمت #رحيميه خود، در جميع زمين نظر فرمود و متواضعترين و كاملترين نوع #بشر، يعنى #نبى عظيم الشّأن و رسول عالى مقام مكرّمى مثل #موسى بن #عمران على نبيّنا و آله و عليه السلام را انتخاب فرمود و با دست تربيت خود، تعليم و تربيت كرد او را...
و پشت او را قوى فرمود به برادر بزرگوارى مثل #هارون عليه السلام...
و سالها در خدمت #شعيب پير، مرد راه #هدايت و ورزيده عالم انسانيّت، او را فرستاد...
پس از اين همه #امتحانات و تربيتهاى #روحانى، براى چه خداى تعالى او را تهيه كرد؟
براى #دعوت و #هدايت و #ارشاد و نجات دادن يک نفر #بنده #طاغى ياغى كه كوس انَا رَبُّكُمُ الْاعْلى میكوفت و آن همه فساد در ارض مىكرد. 🙄
🔥ممكن بود خداى تعالى او را به صاعقه #غضب بسوزاند،
🌿ولى رحمت رحيميه، براى او دو #پيغمبر بزرگ مىفرستد
🍀و در عين حال سفارش او را مىفرمايد كه با او با كلام نرم ليّن گفتگو كنيد؛ باشد كه به ياد خدا افتد و از كردار خود و عاقبت امر بترسد.
✅اين دستور #امر_به_معروف_و_نهى_از_منكر است.
اين كيفيت #ارشاد مثل فرعون #طاغوت است...».
#آداب_الصلاة، ص236- 239
👈همچنین، برای دیدن موارد دیگر، ر.ش:
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل، ص233-235 و 315-320
#شرح_چهل_حديث، ص561-562
#198
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💎💎💎 #رحمت_جامع؛ رحمت جمالی و جلالی
⚖️ ولی #امام ره، #شخصیّت جامع و کاملی داشتند و فقط #رحمت_جمالی نداشتند و #رحمت_جلالی هم داشتند.
🔆 به بیان دیگر، از دیدگاه #مکتب_امام و #اسلام_ناب، این اندیشه برخی از افراد و جریانها نادرست است که (با فرض صحّت #نیّت و غرض بد نداشتن)، به اشتباه، فقط از #اسلام_رحمانی دم میزنند، بدون اینکه تصوّر درستی از #رحمت داشته باشند
❌ درواقع، این #تفکر نادرست، #رحمت شامل و بیکران و نامتناهی الهی را قید میزند و مواردی مثل #حدود، #قصاص، تعزیرات، #جهاد و #قتال با دشمنان حربی #دین و... را مصداق رحمت الهی نمیداند!
💠 ازاینرو، #امام در ادامه همان متن، تصریح میکنند:
«...و اين وادى، غير از وادى #بغض_فى_الله و #حبّ_فى_الله است كه #انسان بايد با #اعداء #دين، #عداوت داشته باشد؛
چنانچه در #روايات شريفه و #قرآن كريم وارد است.
و آن در جاى خود صحيح و اين نيز در جاى خود صحيح است. و اكنون مجال بيان آن نيست».
#آداب_الصلاة، ص240
📌 در طول #صحیفه_امام نیز #امام در موارد متعددی، به ردّ این اندیشه غلط و نیز تبیین #جامعیت #اسلام و شامل هر دو جنبه #رحمت و #غضب بودن آن و بازگشت همه به رحمت واسعه ربوبی میپردازند.
#199
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💎💎💎 #رحمت_جامع؛ رحمت جمالی و جلالی
📝بطور خلاصه،
🔆 #اسلام، #دین #خاتم و #جامع و به بیان دیگر، #تجلّی #اسم #الله است که جامع همه صفات #جمال و #جلال است.
🔷 ازاینرو، هرچند سراسر #اسلام، آمیخته با #رحمت و بلکه، انعکاس رحمت شامله الهی است،
ولی رحمت الهی، #جامع و شامل #جمال و #جلال #خداوند است و جلوه های قهرآمیز و #احکام و #قوانین متناسب با آنها را نیز در خود دارد
🔶 و البته، همینگونه احکام نیز برای رسیدن #انسان به #سعادت نهایی و نهایت #کمال او #تشریع شده اند.
📌 به همین جهت، با عدم ترتّب اثر لازم از طرف #دولت بر اینگونه اقدامات نرم #امام و #علما (و نیز با فراهمتر شدن زمینه اعتراضهای جدیتر و کمرنگتر شدن شرایط #تقیه)؛ بتدریج، اقدامات اعتراضی امام بر علیه #لایحه انجمنهای #ایالتی و #ولایتی نیز جدّیتر، گسترده و شدیدتر شد و لحن و #رویکرد متفاوتی گرفت که در #تلگراف به #نخست_وزیر و دیگر اقدامهای بعدی مشهود است.
#200
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص80
🤔 چرا #امام و #علما با #لایحه انجمنهاى #ايالتى و #ولايتى و دادن حق #رأی به #زنان مخالفت کردند؟
✅ امام با اصل رأی دادن زنان و انتخاب کننده یا انتخاب شونده بودن #بانوان مشکلی ندارد و بعدها در مواضع مختلف، به آن تصریح دارند و بلکه، در مواردی آن را #واجب میدانند.
🖌 امام، بعدها در مواضع مختلفی از #صحیفه_امام درباره وجه مخالفت علما در آن مقطع با همین لایحه و ازجمله یکی از مفادش، یعنی حق رای #بانوان، بیانات متعددی دارند.
🔆 امّا بطور مختصر، باید به چند نکته توجه کنیم تا بتوانیم در آن فضا قرار گرفته و علّت مخالفتها را دریابیم:
1) #رژیم #شاه و #علم، در پوشش این لایحه، به دنبال رسیدن به اهداف و اغراض اصلیتری بودند؛ مانند:
➖ ضربه زدن به اصل #اسلام (با الغاى شرط «اسلام» در انتخاب كننده و انتخاب شونده که مخالف #قانون_اساسی هم بود)؛
➖کمرنگتر کردن نقش #قرآن کریم در #جامعه (با تبديل قسم به قرآن مجيد به قسم به «كتاب آسمانى» که مخالف #قانون اساسی هم بود)؛
➖تضعیف نقش علما و #مرجعیت و #اجتهاد؛
➖ترویج #بهاییت در جامعه؛
➖ایجاد زمینه برای شروع رابطه علنی و گسترده با #اسرائیل و بسط ید #صهیونیسم در #ایران
ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽
#201
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص80
2) چون تحقق اینگونه اهداف، بطور مستقیم برای #رژیم ممکن نبود، باید برخی مواد مثبت و یک یا چند مساله جذاب (امّا پوششی و انحرافی) هم بطور موازی دنبال میشد تا هیاهوی حاصل از آنها، اغراض شوم اصلی را پوشش دهد و ازاینرو، مواردی مثل دادن حق #رأی به #زنان یا امکان نامزد شدن آنها هم ضمن #لایحه گنجانده شد.
3) در آن مقطع و فضای #فرهنگی و #سیاسی، زمینه و بسترهای #فرهنگی و #اجتماعی لازم برای حضور سالم، مفید، موثر و با کرامت #بانوان در عرصه #اجتماع فراهم نبود و حتی نقش بسیاری از مردان نیز در این عرصه ها #نمایشی یا غیرموثر بود.
4) #رژیم، بیشتر درصدد سوءاستفاده و استفاده ابزاری از مسائل #زنان بود؛ بخصوص که بُعد #تبلیغاتی بسیار خوبی هم برای رژیم در خارج از کشور داشت و میتوانست بخشی از فساد خود را پشت این مساله پنهان کند.
👈 اصل مهم و هدف اساسی برای #امام ره، جلوگیری از آغاز انحرافات و ضربات خزنده و خطرناکی بود که شروع ضربه های جدیتر به اصل اسلام و نیز #استقلال کشور بود و ازاینرو، با همه مفاد لایحه مخالفت کردند.
#202
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با #صحیفه_امام #ج1 #ص82 و #ص83
«...آيا من از شما تشكر بكنم، يا شما از من تشكر بكنيد!؟ هيچكدام از يكديگر تمناى تشكر نداريم؛ بلكه #وظيفه #دينى همه ماست كه بگوييم و بخواهيم... اگر تمام #دنيا يكطرفه بگويند: بايد بشود! من يكى مىگويم: نبايد بشود. نه وظيفه من تنهاست، بلكه وظيفه #شاهنشاه و همه افراد اين #مملكت است كه بگويند اين كار صلاح نيست...».
💎💎💎 یکی از ابعاد مهم #شخصیّت امام و #مکتب_امام: #وظیفه_محوری
🌿 #وظیفه_محوری، از فروع و شاخه های مهم #قیام_لله و #توحیدمحوری است.
⚠️ #امام ره در این دیدار، به وظیفه بودن این #مبارزه توجه میدهند و از افتادن در دام تعریف و تمجیدهای بیجا (و در اصطلاح #عرف: هندوانه زیر بغل همدیگر گذاشتن!) پرهیز میدهند.
⚠️⚠️ کمرنگ شدن #وظیفه_محوری و پررنگ شدن توجه به اموری مثل اسم و عنوان داشتن کار یا سود #مالی یا اعتباری داشتن آن و...، از لغزشگاه های بسیار خطرناک و موجب خروج از روحیه #توحیدی و منش #انقلابی صحیح است که موجب بر زمین ماندن کارهای #واجب بسیاری میشود.
#203
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔴🔴🔴 #صوت #جلسه_سوم، زودتر از توضیحات مرتبط (در هفته آینده)، بارگذاری میشود👇
تا انشاءالله، پیش از درج آنها گوش داده شود 🎧
🔵🔵🔵 مطالعه صفحات مرتبط ( #ص101 تا #ص165 از جلد اول #صحیفه_امام ) نیز پیش نیاز شنیدن صوت است.
#204
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹