نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف "نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت اول
🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
«ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچچیز شما را به خدا نزدیک نمیکند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچچیز شما را از خدا دور نمیکند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.»
🔹از آنجا که هر عاقلی تمام باورها و جهتگیریهای خود را با میزانِ عقل و فطرت میسنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناخت آیینها از منظر عقل حائز اهمیت خواهد بود.
🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته و با تعمّق پذیرفتهاند واضح است که هیچ مسئلۀ مؤثری در سعادت انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنتها و بدعتها از درجۀ والایی از اهمیت برخوردار است.
🔹یکی از آیینهای قابل توجه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشف ماهیت آن برای عقلمحوران و دینمداران، دغدغهای مهم میباشد.
🔹کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام، تألیف حضرت آیتالله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضواناللهعلیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است.
🔹مؤلف جهت جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانههای مختلف دنیا حضور یافته است؛ این ویژگی، بهتنهایی این رساله را از آثار مشابه، متمایز میگرداند.
✅ با توجه به ویژگی آیینهای ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشتهاند:
«روی این سخن و نوشتار متوجهِ رادمردانی خواهد بود که با فکر باز و حریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، بهدنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش میباشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص]
🔹با توجه به تفصیل رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام، گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم میگردد.
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت دوم
🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه میفرماید، باید دانست:
❗️در دوران باستان، هیچگاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلف سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق بهدستورِ سلطان جلالالدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگر گردش نوروز در فصول مختلف سال از میان برداشته شد.
❗️از این رو، نوروزی که در عصر اهلبیت علیهمالسلام مطرح بوده است، در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده و ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است.
❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گلها.
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت سوم
🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جستهاند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه میباشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره میشود.🔻
🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّیبنخُنَیس از امام صادق علیهالسلام
🔹این روایت که مهمترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچیک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است.
🔹با توجه به اینکه این روایت در نسخههایی از کتاب مصباحالمتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانههای معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام دادهاند که حاصل آن بدین قرار است:
✅ اولاً: در بسیاری از نسخههای خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمیخورد؛ حتی یک کلمه!
✅ ثانیاً: در برخی نسخهها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم بهطور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد.
✅ ثالثاً: در نسخهای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخ آن را در ضمن کتاب گنجانده است.
❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیحالجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتاب دقت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیتالله شبیری زنجانی از آیتالله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیحالجنان امور غیرمستند وجود دارد.»
🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّیبنخُنَیس از امام صادق علیهالسلام
🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً:
❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روز به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روز تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده و برگشتهاند و یا تجارت کرده و ضرری متوجّهِ آنها نشده است!
❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی سی روز ذکر شده، حال آنکه میدانیم همۀ ماههای شمسی سیروزه نیستند و اگر همۀ ماهها را سیروزه بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل میشود!
❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادفبودن نوروز با غدیر، دلیل نمیشود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیهالسلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم!
🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایت فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسیبنجعفر علیهالسلام در روایتی میفرماید:
«من در همۀ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمیکنم.» (مناقب ابنشهرآشوب، ج۴، ص٣١٨)
🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلیاللهعلیه و آله و سلّم میفرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣)
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
🔹اینها در عوضِ آنها!
#عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی #حدیث_ناب
@maktabe_vahy
🌕.🌕.🌕.🌕
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جستهان
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت چهارم
⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قاعدۀ «تسامح در ادلۀ سُنَن و احادیث مَن بَلَغ»، برپایی این عید را مستحسن شمردهاند.
طبق این احادیث و قاعدۀ مربوطه، در مستحبات و سنتها نیاز نیست نسبت به ضعف و قوّتِ سند و دلالت آن، حساس بود بلکه طبق واژۀ «بلوغ» (رسیدن) که در این احادیث آمده، هرکس خبر از سنّتی به او برسد، حتی اگر آن خبر صحیح نباشد میتواند به امید کسب ثواب به آن عمل کند.
بررسی:
🔹بلوغِ مذکور در «احادیث مَن بَلَغ» بلوغِ عقلایی است که شامل روایات ضعیف نمیشود. چون از ملاک عقلاییبودن و شرایط حجیّت برخوردار نیستند.
مقصودِ «احادیث مَن بَلَغ» نیز عمل به احادیثی است که واجدِ شرایط اعتبار و حجّیت بوده ولی ممکن است درواقع از معصوم صادر نشده باشند.
🔺در نتیجه قاعدۀ تسامح در ادلۀ سُنَن، از درجۀ اعتبار ساقط است.
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
🔸اعیاد چهارگانه اسلامی
#عید #اعیاد_عقلائی #تبعیت_از_سنن_الهی #اعیاد_شرعی #حدیث_ناب
@maktabe_vahy
💎.💎.💎.💎.💎
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت چهارم ⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قا
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت پنجم
⁉️ برخی گفتهاند: «درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامیداشتِ آن، از این نظر ایرادی ندارد.»
بررسی:
🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است، و ملّیگرایی و قومیتگرایی با معیارهای شرع، سازگاری ندارد.
🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بینالملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است.
🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزشهای عقلانی و اخلاقی سنجیده میشوند.
🔹در اعیاد و مناسبتها نیز مسئله از این قرار است و ملیّت، معیار نمیباشد؛ بلکه ارزشهای عقلایی و کمال انسانی و فطری معیار است، و توجه به قومِ خاص با این معیارها سازگار نیست.
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت پنجم ⁉️ برخی گفتهاند: «درست است که نوروز، عیدی د
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت ششم
⁉️ برخی میگویند:
«نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت، حیاتِ دوباره مییابد و ما نیز با شادیِ طبیعت شاد میشویم. اسلام نیز به این شادیِ طبیعت بها داده است.»
بررسی:
1️⃣ اسلام، دینی جهانی است و اختصاصی به مناطق استوایی و خوشآبوهوا ندارد. روز اول فروردین در بسیاری از مناطقِ جهان و همچنین در ایران، سرما و یخبندان حاکم است. در نیمکرۀ جنوبیِ زمین نیز فصل زمستان و تابستان با نیمکرۀ شمالی متفاوت است. اگر معیار در اهمیت نوروز، بهار و طراوت طبیعت باشد، پس در بسیاری از این مناطق برگزاری این عید مصداقی نخواهد داشت و اسلام برای آنها برنامهای نداشته است؛ این مسئله با جهانی بودنِ اسلام ناسازگار است.
2️⃣ اگر ملاک، شروعِ بهار باشد، اسلام باید با لحاظ جغرافیای هر منطقه، نوروزی مخصوص به آنان قرار میداد، نه نوروزِ متداول ایرانیان را.
3️⃣ روایاتی که برای این مسئله مورد استناد قرار میگیرند (فارغ از بررسی متن و سند) مربوط به زمانی هستند که نوروز در اواخرِ خردادماه بوده است، نه اوّل فروردین. همچنین آن روایات معیارهای دیگری را برای این روز تعیین میکنند، که ارتباطی با شروع بهار ندارد؛ پس متن روایات با این فرض سازگاری ندارد.
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت ششم ⁉️ برخی میگویند: «نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت هفتم
⁉️ برخی گفتهاند:
«چون در این عید صلۀ رحم و معاشرت و دیدوبازدید صورت میگیرد، پس این عید نیز مورد تأیید شارع خواهد بود.»
بررسی:
🔹گرچه صلۀ رحم امری پسندیده است، اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد؛
- همانطور که در نیمهشب و سرزده بهبهانۀ صلۀ رحم به خانۀ اقوام رفتن، و خواب و آسایشِ آنان را مختلّ کردن پسندیده نیست،
- یا مثلاً در مجلسِ عزا و ترحیم بهعنوان صلۀ رحم به شوخی و مزاح پرداختن صحیح نمیباشد،
🔹همچنین در نوروز که مورد امضای شارع نیست و امام موسیبنجعفر آن را محوشدۀ اسلام میداند و پیامبر بهجای آن، عید فطر و قربان را معرّفی کرده است، دیگر صلۀ رحم پسندیده نخواهد بود. بلکه این صلۀ ارحام در اعیادی مانند غدیر و قربان مورد پسند اسلام خواهد بود.
❗️با توجه به آنچه گذشت، نوروز به هیچ عنوان از منظر ادیان الهی بهعنوان عید پذیرفته نمیباشد.
📝ادامه دارد...
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
🔹 پناه به خدا میبرم که آنرا زنده کنم!
#عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی #سنت
@maktabe_vahy
🌕.🌕.🌕.🌕
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت هفتم ⁉️ برخی گفتهاند: «چون در این عید صلۀ رحم و
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت هشتم و پایانی
🔸بر اساس مطالبی که گذشت، بر مسلمین لازم است که اعیاد اسلامی را که ریشه در عقل و فطرت داشته ارج نهند، و ایامی متوالی را تعطیل نموده و به برپایی جشن و سرور بپردازند؛ اعیادی همچون:
✅ عید فطر (شکرانۀ ضیافت الهی)
✅عید قربان (رهایی از تعلّقات و رسیدن به وارستگی)
✅ عید مبعث (تکامل همۀ شرایع در رسالت پیامبر)
✅ ولادتهای اهلبیت علیهمالسلام (درخشش مظاهر اَتمّ ولایت در عالم ماده)
✅ عیدُاللهِالأکبر، عید غدیر که رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: «يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ أمّتى؛ روز غدیر خم، برترین و والاترینِ عیدِ امّت من است.»
🔸از این رو مشاهده میکنیم که اولیای الهی و علمای ربانی نسبت به احیای واقعۀ غدیر و تثبیتِ آن در قلوب و نفوس جامعه، اهتمامی بلیغ داشتهاند.
🔸مرحوم علامۀ طهرانی ـ قدّس سرّه ـ در زمان حيات خويش، پنج روز را بهعنوان ايّام غديريّه مقرّر كرده و به شاگردان و ارادتمندانِ خود توصيه میکردند كه اين پنج روز را به برگزارى مراسمِ جشن و سرور و زيارتِ خويشاوندان و دوستان و همسايگان و سايرِ مؤمنين بپردازند، و اطفالِ خود را نسبت به شركت در اين مراسم، تشويق و ترغيب نمايند.
🔸و بحَمدِالله و المِنّة، اين مقصود و منظور برآورده شد و اكنون نيز در بسيارى از شهرها و حتّى كشورهاى خارج از ایران، به اين موضوع پرداخته میشود، و انشاءالله روزبهروز نیز گستردهتر و باشكوهتر و درخشانتر خواهد شد.
📝 والسلامُ عَلَی مَنِ اتّبَعَ الهُدَی
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸
🔸 نشانۀ آزادگی و حرّیّت
#آزادگی #حریت #عقلانیت #سلوک_عقلانی #اعیاد_عقلانی #اعیاد_شرعی
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
💠 هشیار باشیم که از آن چشم نپوشیم
🔸 زندگىِ انسان، سراسر، مملوّ است از امتحانات و حادثهها و در اين امتحان، ردّ و قبولْ فراوان. و ما بايد كاملًا هشيار و بيدار باشيم كه در اين معركه، صلاح را فداىِ فساد نسازيم و حقّ را به مسلخِ با باطل نبريم.
🔸 و در مضمار سنجشِ عقايد از مولايمان على عليهالسّلام پيروى كنيم كه فرمود: «لا يُعرَفُ الحَقُّ بأقدار بِالرِّجالِ اعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَه وَ اعْرِفِ الْبَاطِلَ تَعْرِف أهلَه»
🔸«شخصيّت و شؤونِ افراد، ميزانِ حقّانيّتِ كلام و رفتار آنان نيست. ابتدا حقّ را خوب بشناس تا بتوانى اهل و دنبالهروانِ آن را بشناسى. و باطل را بشناس تا افرادِ باطلگرا بر تو معلوم گردند.»
🔸 در دفاع از مكتب، آنچه كه بايد هميشه نصبالعين و محطِّ بحث و نظر قرار گيرد فقط حقّ است نه پيروان آن. و در هرجا كه بر پيروان، ايراد و اشكالى وارد آيد، به خاطر رعايتِ مصلحت از آن چشم نپوشيم و درنگذريم.
📝 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدساللهسرّه
📚. #افق_وحى، ص 682
#أمیرالمومنین علیهالسلام #هدایت #حق #باطل #آزادگی #حریت #اعیاد_عقلانی #اعیاد_شرعی
@maktabe_vahy
🌕..🌕..🌕..🌕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | #سخنرانی_تصویری
💠شرط حرکت بهسوی خدا چیست؟
🎙 حضرت آیتالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
📚 سلوک خانواده | طهران، جلسۀ ٣١
⏱ ۰۱:۱۲ دقیقه
💾 ۱۱.۵ مگابایت
📌 #سیروسلوک
@Maktabe_Vahy
⭕️ نامۀ عمل يك كاغذ و دفترچهاى نيست كه بهدست انسان بدهند؛ و يا يك طومار نوشتۀ پيچيده شدهاى نيست كه قابل باشد انسان آنرا بهدست گيرد. نامه عمل، حقائق اعمالی است كه انسان در دنيا انجام داده است.
🔸در هر فرد از افراد بشر، از درون و باطنِ نفس او راهى است بسوى خدا؛ و تمام اعمالى را كه در ظاهر انجام میدهد طبق نقشۀ باطن اوست؛ آن راهِ باطنى، صراط است.
📝 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
📚 #معاد_شناسی ج 7 ص 18؛ و ج 8 ص 49.
#معاد #آخرت #نامه_اعمال #صراط #قیامت #باطن_اعمال #حقیقت_اعمال
@maktabe_vahy
🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 پای درس آزادگی
✅ حُرّیّت در سیمای اولیای الهی
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 240، دقیقه 24:00
#حق #عرفان #عقل #حریت #آزادگی #مبانی_سیر_و_سلوک #سلوک_عقلانی
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
💠 رسولالله صلیالله علیه وآله: «عِنْدَ ذِكْرِ اَلصَّالِحِينَ يَنْزِلُ اَلرَّحْمَةُ»
🔹(هنگام ذکر و یادِ صالحان، رحمت الهی نازل میشود)
📒 #بحار_الانوار ج 90، ص 349
#حدیث_ناب #اولیای_الهی #عارف #رحمت_الهی #عرفان #ذکر #اتحاد_روحی #اتحاد_نفوس
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
💠 راه نجات، پایبندی به مبانی اولیای الهی است
🔸. بايد در نظر داشته باشيم كه آن حقيقتى كه باید انسان به دنبالش حركت كند، فقط در آن مبانى و مطالبی است که بزرگان و اولياى الهى در اختیار ما قرار دادهاند. بیجهت هم در اختیار ما قرار ندادهاند!
🔸 آنچه مهم است سپردنِ دل و عقل به مطالب بزرگان است؛ نه صرفاً بودن و آمدن و رفتن و امثال ذلك؛ اینها دردى را دوا نمیكند و اینکه انسان مرتّب بیاید و برود مشکلی را حل نمیکند!
🔸. اینکه انسان پیگیر باشد و به دنبال مطلب باشد، مسئله را حل میكند. ديدن و ارتباط خيلى خوب است؛ انسان روحش باز میشود، شاد میشود، انشراح صدر پيدا میكند، منبسط میشود، همۀ اينها مفيد است؛ ولى آنچه که مهم است پيگيرى و تعقيبِ مطالب است كه اين مسئله مورد نظر بزرگان بوده است.
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🔉. #مبانی_سیر_و_سلوک_الی_الله طهران، مجلس 38
#حقیقت #بزرگان #اولیاء #دل #عقل #باطن #ظاهر
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔘. 26 شعبان رحلت عارف ربّانی حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🔹قلبی که یک عمر برای اعتلای کلمۀ توحید و تبیین ولایت کلّیۀ الهیه و مبانی ناب اسلام و تشیع میطپید، در 26 شعبان سال 1440 ه.ق در عَتَبۀ مقدّسۀ حضرت ثامنالأئمة علیّبنموسیالرّضا ـ علیه آلاف التحیّة و الثناء ـ از حرکت باز ایستاد.
🔹نفس قُدسیّۀ آن عارف بلند پایه به ندای «ارْجِعِی» لبّیک گفته، سرمست از بادۂ «و سَقاهُم ربُّهم شراباً طهوراً» شاهدِ وصل را در آغوش کشید و به ریاضِ قُدس، «فی مَقعَدِ صِدْقٍ عند مَلیکٍ مُقتَدرٍ» پرواز نمود.
رحمةُ الله علیه رحمةً واسعةً
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔹چه رنجها که نکشیدند..
#اولیای_الهی #التزام_به_مبانی #عهد_الهی #سلوک_عقلانی #سختیها #صبر
@maktabe_vahy
🔘🔘🔘🔘
🔹 بحر جُو، تَركِ اين گرداب گير!
#اولیای_الهی #هدایت #اتحاد_روحی #ولایت #استاد_سلوک #فتح_باب #همت_عالی
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برویم همان فضای اولیای الهی را برای خود ایجاد کنیم!
📼. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞.#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی، سال 1438 ، جلسه 1، دقیقه 33:31
#سلوک_عقلانی #مراقبه #شکرگذاری #اولیای_الهی #ولایت #عقلانیت
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
💠 در سیمای آنها سرور و بهجت مشاهده میکردیم!
#اولیای_الهی #ماه_رمضان #ابتهاج_معنوی #عشق_الهی #مراقبه
@maktabe_vahy
🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژگی اختصاصی ماه مبارک رمضان
🔹شباهت حالوهوای این ماه، با حالوهوای مجالسِ سیدالشهداء علیهالسلام
📌#استقبال_از_ماه_رمضان
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللهسرّه
🎞 #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی جلسه اول سال 1432؛ دقایق ۴۷:۴۷ و ۷۲:۲۸
#مراقبه #ماه_رمضان #روزه #مجالس_روضه #سیدالشهداء علیهالسلام #رحمت_الهی
@maktabe_vahy
🌺.🌺.🌺.🌺