eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
547 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جشن نیمه شعبان، شعار یا واقعیت؟! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | نیمه‌شعبان 1432ه.ق 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌕 سلوک عقلانی با امام زمان علیه‌السلام 🔹شما اگر بدانید که مطلبی موردِ رضایت امام‌ زمان علیه‌السلام است و بر اساس همین «علم به رضایتِ امام» آن عمل را انجام دهید صد‌برابر بالاتر، و تأثیرش بیشتر از این است که از خودِ امام بشنوید و بعد به انجام آن بپردازید. چون در این حالت «توجّه به ظاهر» انگیزۀ عمل به دستور بوده و «ظاهرِ امام» در اینجا نقش داشته است. 🔹یعنی اگر بر اساس «علم به رضایت امام» عمل می‌کردید،‌ سرعت شما مثلاً 140 کیلومتر بود ولی اگر بر اساس «دستور ظاهریِ امام» عمل کنید، سرعت شما مثلاً 40 کیلومتر است. این 100 کیلومتر تفاوتی که هست مربوط به جایی است که شما نشنیده به آن مطلب عمل کنید. 🔹این مطلب روشن است که انسان وقتی از امام زمانِ خود چیزی بشنود، سریع انجام می‌دهد. ولی نباید منتظرِ شنیدن از امام زمان بشوی؛ بلکه باید نشنیده انجام دهی! این روش، همان سلوک است. 🔹شنیدن از امام زمان و عمل بر آن اساس، سلوک نیست؛ بلکه در حقیقت «دانستن مقاصد و منویّاتِ امام علیه‌السلام» و اطّلاع از آنچه مورد رضایتِ ایشان است و سپس عمل کردن بر آن اساس، سلوک است. 🔺یعنی به نحوی عمل کند که «به گفتنِ آن حضرت» نیاز نداشته باشد. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ٕــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 ، مشهد مقدس 3 رمضان‌المبارک 1436؛ منقّح و ملخص. 📌 علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چرا به حضرت‌ مهدی علیه‌السلام، مهدی می‌گویند؟ 🎥 | 🎙 حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | جلسه ۱۰| ص ۲۵۳ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌕 امام صادق علیه‌السلام: 🔹إذَا خَرَجَ الْقَائِمُ علیه‌السلام خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ 🔸هنگامی که امام زمان علیه‌السلام قیام کند،‌ کسانی که خود را اهل ولایت تصوّر می‌کنند از ولایت خارج می‌شوند و کسانی شبیه به خورشید‌پرستان و ماه‌پرستان در امر ولایت داخل می‌شوند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 نعمانی ص 318 علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
💠 ما درون را بنگریم و حال را! 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اهمیّت ویژۀ اِحیای شب نیمه‌شعبان! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 |مجلس 218| دقیقه 60 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🖥. 💠 انتظار ظهور از نگاه مکتب عرفان 🎙. بیانات حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه ⏰. سه‌شنبه (شب ۱۵ شعبان ۱۴۴۴ هـ.ق) ساعت ۲۰:۳۰ 📲. از شبکه‌های اجتماعی مکتب وحی : 🎥. ⁩یوتیوب : www.youtube.com/c/maktabevahyorg1/live 📽. ⁩آپارات : www.aparat.com/maktabevahyorg/live 💻. ⁩سایت : https://live.maktabevahy.org 📌 @Maktabe_Vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفاوت ندای امام زمان علیه‌السلام با دیگران! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 |مجلس 219 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌸 اَلْمِنّـةُ لِـلَّـه که درِ مِیـکده بـاز است زان رو که مـرا بر درِ او روی نیاز است 🌸 خُم‌ها همه در جوش‌و‌خُروشند زِ مستی وان مِی که در آن‌جاستْ حقیقتْ نه مَجاز است 🔸 درخشش بی‌منتهایِ یگانه آینۀ مصطفَوی، مظهر اسرار مرتضَوی، بیدار کنندۀ عقول خفته، حیات‌بخشِ دلهای مُرده، هدایتگر کیهان‌و‌جهان، حضرت مهدیِ موعود، امام‌زمان علیه‌السلام بر همۀ جویندگانِ صدق و عقل و انسانیت تبریک و تهنیت باد. 📌 #امام_زمان علیه‌السلام #نیمه_شعبان #حافظ رحمه‌الله #ولایت_کلیه #معرفت_باطنی #ماتریالیسم_دینی #ظهور_حقیقی @maktabe_vahy 🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💠 چه وقت انسان به حضور صاحب‌الزمان می‌رسد؟ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چرا همۀ دنیا به امام زمان علیه‌السلام گرایش پیدا می‌کنند؟! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | سال ۱۴۳۴|مجلس ۷| ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💠 اگر اتّصال باشد، اگر نباشد.... 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
⭕️ تمامىِ موجودات و حوادثِ عالم، آيات الهى هستند: 🔹اينكه مى‌‏بينيم جوانِ رشيدى كه مى‌‏توانست سيصدكيلو بار را بردارد، ناگهان به‏‌حال مرگ مى‌‏افتد و قدرت تكان‌‏دادنِ دستش را ندارد، آيۀ الهى است. اينكه ناگاه مانعى در جلوى راهِ ما پديد مى‏‌آيد و هرچه سعى مى‌‏كنيم که آن را برطرف كنيم ولی نمى‌‏توانيم، آيۀ الهى است. اينكه شخصى درس مى‌‏خواند و علّامۀ دهر مى‌‏شود ولى يك‏‌مرتبه به‏‌نحوى فراموشى و نِسيان براى او پديد مى‏‌آيد كه واقعاً دست چپ را از راست نمى‌‏شناسد، آيۀ الهى است. اينكه انسان براى رسيدن به مطلوبِ خود، تمام راه‏ها را بر روىِ خود بسته مى‏‌بيند ولى ناگهان (مِن‌‏حيثُ‌‏لايحتسب: از جایی که حسابش را نمی‌‌کند) درى به‌‏سوىِ او باز مى‌‏شود كه اصلًا پيش‏‌بينىِ آن را نمى‌‏كرده است، از آيات و نشانه‌‏هاى خداوند است. 🔹بدانيد كه در ماوراى اين ظواهر، يك باطن و حقيقت و جنبۀ ربطى نيز وجود دارد. آيا آن دادوفريادها و منَم‌‏منَم‌‏هاىِ فلان آقا را نديديد كه چطور با يك برگ‌ كاغذ نقشِ زمين شد؟! آيا آن آقايى را كه در پشت ميكروفون هرچه مى‌‏خواست مى‏‌گفت و ادّعا مى‏‌كرد، نديديد كه چطور يك‌‏مرتبه از خواب بيدار شد و ديد ديگر نه دَيرى مانده است و نه دَيّارى؟! آيا آن اعلىٰ‌‏حضرت گفتن‏ها و بياوبروها و امرونهى‌‏ها را در زمان طاغوت نديده‌‏ايد؟! 🔹اینها همان آیاتی است که ما با چشم خود مشاهده کرده‌ایم؛ خداوند این آیات را نشان می‌دهد تا اینکه (يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ)؛ «روشن شود كه حق و اراده و مشيّت الهى چيز ديگرى است.» 📝حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 2 ص 82، ملخّص. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
💠#پرسش_و_پاسخ 🔹 با اینکه مدت‌ها به نماز شب و عبادت مشغول بوده‌ام اما دریچه‌ای از عالَمِ معنا به روی من باز نشده است! چه کنم؟! ✍🏻 حضرت علامه ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 نور ملکوت قرآن، ج۱، ص ۱۷۳ 📌 #نماز #عبادت @Maktabe_Vahy | @MaktabeVahyOrg_Gallery
کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیه الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه که به بررسی ماهیت تاریخی و دینی این رسم می‌پردازد. @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف " نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچ‌چیزْ شما را به خدا نزدیک نمی‌کند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ‌چیز شما را از خدا دور نمی‌کند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.» 🔹از آنجا که هر عاقلی، تمام باورها و جهت‌گیری‌های خود را با میزانِ عقل و فطرت می‌سنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناختِ آیین‌ها از منظر عقل حائزِ اهمیت خواهد بود. 🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته‌ و آنرا با تعمّق پذیرفته‌اند واضح است که هیچ مسئلۀ تأثیر‌گذاری در سعادتِ انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنّت‌ها و بدعت‌ها از درجۀ والایی از اهمیّت برخوردار است. 🔹یکی از آیین‌های قابل توجّه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشفِ ماهیت آن برای عقل‌محوران و دین‌مداران، دغدغه‌ای مهم می‌باشد. 🔹کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» تألیف حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است. 🔹مؤلّف جهتِ جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانه‌های مختلف دنیا حضور یافته است. این ویژگی به‌تنهایی این رساله را از آثار مشابهْ متمایز می‌گرداند. ✅ با توجه به ویژگی‌ِ آیین‌های ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشته‌اند: «روی این سخن و نوشتار متوجّهِ رادمردانی خواهد بود که با فکرِ باز و حُریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، به‌دنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش می‌باشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص] 🔹با توجه به تفصیلِ «رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام» گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ‌ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم می‌گردد. 📝 ادامه دارد... [مطالعه قسمت دوم] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلّف در این کتاب ارائه می‌فرماید، باید دانست: ❗️در دوران باستان، هیچ‌گاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق به‌دستورِ سلطان جلال‌الدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگرْ گردشِ نوروز در فصول مختلفِ سال از میان برداشته شد. ❗️از‌ این‌‌رو نوروزی که در عصر اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح بوده ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است؛ بلکه در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده است. ❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گل‌ها. 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت اول] [مطالعه قسمت سوم] ـــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جسته‌اند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه می‌باشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره می‌شود.🔻 🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹این روایت که مهم‌ترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچ‌یک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است. 🔹با توجّه به اینکه این روایت در نسخه‌هایی از کتاب مصباح‌المتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانه‌های معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام داده‌اند که حاصل آن بدین قرار است: ✅ اولاً: در بسیاری از نسخه‌های خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمی‌خورد؛ حتی یک کلمه! ✅ ثانیاً: در برخی نسخه‌ها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم به‌طور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد. ✅ ثالثاً: در نسخه‌ای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخْ آن را در ضمنِ کتاب گنجانده است. ❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیح‌الجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتابْ دقّت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیت‌الله شبیری زنجانی از آیت‌الله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیح‌الجنان امور غیرمستند وجود دارد.» 🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً: ❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روزها به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روزها تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده‌ و برگشته‌اند و یا تجارت کرده‌ و ضرری متوجّهِ آنها نشده است! ❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی را سی‌روز شمرده، نه یک‌روز کم نه یک‌روز زیاد. حال آنکه می‌دانیم اگر همۀ ماه‌ها را سی‌روزه (بدون زیاده و نقصان) بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل می‌شود! ❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادف‌بودن نوروز با غدیر، دلیل نمی‌شود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیه‌السلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم! 🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایتِ فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: «من در همۀ‌ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمی‌کنم.» (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص٣١٨) 🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣) 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت دوم] [مطالعه قسمت چهارم] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔹 پناه به خدا می‌برم که آنرا زنده کنم! @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت چهارم ⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قاعدۀ «تسامح در ادلۀ سُنَن و احادیث مَن بَلَغ»، برپایی این عید را مستحسن شمرده‌اند. توضیح آنکه: طبق این احادیث و قاعدۀ مربوطه، در مستحبات و سنّت‌ها نیاز نیست نسبت به ضعف و قوّتِ سند و دلالت حدیث، حسّاس بود بلکه طبق واژۀ «بلوغ» (=رسیدن) که در این احادیث آمده، هرکس خبر از سنّتی به او برسد، حتی اگر آن خبر صحیح نباشد می‌تواند به امید کسبِ ثواب به آن عمل کند. بررسی: 🔹بلوغِ مذکور در «احادیث مَن بَلَغ» بلوغِ عقلایی است که شامل روایات ضعیف نمی‌شود؛ چون این روایات از "ملاک عقلایی‌بودن و شرایط حجیّت" برخوردار نیست. از این‌رو، مقصودِ «احادیث مَن بَلَغ» عمل به احادیثی است که واجدِ شرایط اعتبار و حجّیت بوده ولی ممکن است در‌ واقع از معصوم صادر نشده باشند. 🔺در نتیجه قاعدۀ تسامح در ادلۀ سُنَن، از درجۀ اعتبار ساقط است و نمی‌توان بر اساس این قاعدۀ بی‌اعتبار، برای نوروزْ اعتبار کسب کرد. 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت سوم] [مطالعه قسمت پنجم] ـــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت پنجم ⁉️ برخی گفته‌اند: «درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامی‌داشتِ آنْ از این نظر ایرادی ندارد.» بررسی: 🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است؛ از این‌رو ملّی‌گرایی و قومیّت‌گرایی با معیارهای شرعْ سازگاری ندارد. 🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بین‌الملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است. 🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق، یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزش‌های عقلانی و اخلاقی سنجیده می‌شوند. 🔹در اعیاد و مناسبت‌ها نیز مسئله از این قرار است و ملیّتْ معیار نمی‌باشد؛ بلکه ارزش‌های عُقلایی و کمالِ انسانی و فطری معیار است. حال آنکه توجّه به قومی خاص با این معیارها سازگار نیست. 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت چهارم] [مطالعه قسمت ششم] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸اعیاد چهارگانه اسلامی @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎.💎
✍🏻 گزارشی از کتاب « نوروز در جاهلیت و اسلام» 💠 قسمت ششم ⁉️ برخی می‌گویند: «نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت، حیاتِ دوباره می‌یابد و ما نیز با شادیِ طبیعت شاد می‌شویم. اسلام نیز به این شادیِ طبیعت بها داده است.» بررسی: 1️⃣ اسلامْ دینی جهانی است و اختصاصی به مناطق استوایی و خوش‌آب‌و‌هوا ندارد. روز اولِ فروردین در بسیاری از مناطقِ جهان و همچنین در ایران، سرما و یخبندان حاکم است. در نیم‌کرۀ جنوبیِ زمین نیز فصل زمستان و تابستان با نیم‌کرۀ شمالی متفاوت است. اگر معیار در اهمیت نوروز، بهار و طراوتِ طبیعت باشد، پس در بسیاری از این مناطقْ برگزاریِ این عید مصداقی نخواهد داشت و اسلام برای آنها برنامه‌ای نداشته است؛ این مسئله با جهانی بودنِ اسلام ناسازگار است. 2️⃣ اگر ملاکْ شروعِ بهار باشد، اسلام باید با لحاظِ جغرافیای هر منطقه، نوروزی مخصوص به آنان قرار می‌داد، نه نوروزِ متداول ایرانیان را. 3️⃣ روایاتی که برای این مسئله مورد استناد قرار گرفته شده (فارغ از بررسی متن و سند) مربوط به زمانی هستند که نوروز در اواخرِ خردادماه بوده است، نه اوّل فروردین. همچنین آن روایاتْ معیارهای دیگری را برای این روز تعیین می‌کنند، که ارتباطی با شروع بهار ندارد! پس متن روایات با این فرض سازگاری ندارد. 📝ادامه دارد... [مطالعه قسمت پنجم] [مطالعه قسمت هفتم] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸