eitaa logo
مکتب‌خانه
241 دنبال‌کننده
217 عکس
127 ویدیو
17 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اولین جلسه نامســألـــگــی علـــوم پایــه در ایــران «علم همـــواره مدعی این بوده است که جهـــان چیزی برای «اکتشـــاف» دارد و این اکتشـــاف را برای حیات انسان ضروری می‌دانسته است. جهانِ پر از نـــزاع، آشـــوب، بی‌نظمی و جهانِ پر از اتفاقات کاتـــوره‌ای که به‌غایت، بی‌غایت به نظر می‌رسند، اجازه حیـــات را از انسان می‌گیرد. علـــم قرار بوده نشان دهد که چگونه جهـــان جایی برای زندگی انسان است. از همین رو نیز بوده است که چند‌هزار سال است که انســـان‌ها، دانشمندان را تکریم کرده و برای ایشان، از دسترنج خودشان، اسبـــاب امرار معاش و حیات فراهم کرده‌اند و از همین رو چند هزار سال است که جوامع، «نهاد علم» را به رسمیت شناخته‌اند و آرزوی شکل‌گیری دانشمنـــد را تبدیل به آرزوی کودکی و نوجـــوانی فرزندانشان کرده‌اند.» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
تفسیر امام (ره) از «لا اکراه فی الدین» «طريق وصول به سعادت را باز نموده و چاه را از راه روشن فرموده. تو خود به پاى خود در چاه مى‌افتى و از راه معوج مى‌شوى، رحمت را چه نقصانى است‌؟ اگر ممكن بود طريق خير و سعادت را به مردم به طور ديگر نشان بدهند، مى‌دادند، به موجب وسعت رحمت، و اگر ممكن بود اكراها مردم را به سعادت برسانند مى‌رساندند، لكن هيهات! راه آخرت راهى است كه جز با قدم اختيار نمى‌توان آن را پيمود، سعادت با زور حاصل نشود، فضيلت و عمل صالح بدون اختيار فضيلت نيست و عمل صالح نمى‌باشد، و شايد معنى آيۀ شريفۀ لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّينِ‌ نيز همين باشد. بلى، آنچه در آن، اعمال اكراه و اجبار مى‌توان نمود صورت دين الهى است نه حقيقت آن. انبياء عليهم السلام مأمور بودند كه صورت را با هر طور ممكن است تحميل مردم كنند تا صورت عالم صورت عدل الهى شود و مردم را ارشاد به باطن نمايند تا مردم به قدم خود آن را بپيمايند و به سعادت برسند. بالجمله، اين نيز از غرور شيطان است كه دست انسان را با طمع رحمت از رحمت كوتاه كند.» امام خمینی (ره)، آداب الصلاة (چاپ قدیم)، صفحه 37 @Mahdi_Takallou
هدایت شده از اطراف|م.ص.صاد
چند روزی است در جمعی از دوستان انقلابی و اهل رسانه هستم. بی شک مهمترین نقد به "ما" اشعری مسلک بودن ماست! (قید غالبی و نه همه) ما جریان انقلابی تا زمانیکه مانع از فکر و اندیشه خود میشویم به اعتبار اینکه دیگری فکر کرده است دچار انسداد اشعری گونه هستیم. اقامه منویات رهبری در میان ما خود به مانع اقامه تبدیل شده. مقوله فکر و اندیشه را به مثابه دستور می‌انگاریم و حتی مانع از پردازش الفاظ می‌شویم. امتداد فکری و آنجا که دستور به فکر هم میدهد باز به دلیل روحیه اشعری‌گری مانعیت دارد.
مکتب‌خانه
♨️ منِ استعلایی به‌مثابه فلسفۀ استعمار! 📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریه‌ی فلسفیِ بی‌گناه، بلکه یک سلا
❗️هیچ دستگاه فلسفی  به اندازه نظریه‌ی درباره‌ی دولت (مثال الهی که روی زمین وجود دارد) زمینه را برای و آماده نساخته است. 🔻 حتی این اندیشه که در هر دورانی از تاریخ یک ملّت و فقط یک ملّت وجود دارد که نماینده‌ی واقعیِ روح جهان است و این ملّت حق دارد که بر سایر ملل فرمان براند، نخستین بار از دهان هگل بیرون آمده است. 🔸 در نخستین دهه‌های قرن نوزدهم، پدیدارشدن و افزایش دائمِ نفوذ آرمان‌های ناسیونالیستی را به چشم می‌بینیم، اما این رویداد در تاریخ اندیشه‌ی سیاسی رویداد تازه‌ای بود؛ رویدادی بود آبستن پی‌آمدهای دور و دراز و ترسناک، زیرا یک دستگاه اخلاقی و یک از چنین ناسیونالیسم امپریالیستیِ بی‌رحمانه.ای دفاع میکرد. ▪️ زیرا هگل اعلام کرده بود که در برابر آن ملتی که در لحظه‌ی معیّنی از تاریخ باید یگانه عامل روح جهان شناخته شود، سایر ملل، مطلقاً  هیچ حقی ندارند. 📖 ارنست کاسیرر ؛ کتاب «افسانه‌ی دولت»؛ صفحه ۳۴۵ @Maktabkhaaneh
. برای تهیهٔ گزارش این دوصفحه خیلی وقت گذاشتم ولی باید بگم حظ بردم. هیچ می‌دونید ما چند زن ورزشکار داریم؟ لینک مطالعهٔ ایران جمعه: https://irannewspaper.ir/sp-224/26?fbclid=PAAaaovE342yBNc-HJd8CuLhhbM13vBDJSfaD-iqALwRoOmhhSqNf1Fjb9FRQ @masture
مکتب‌خانه
تفسیر امام (ره) از «لا اکراه فی الدین» «طريق وصول به سعادت را باز نموده و چاه را از راه روشن فرمود
علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌علیه) : 🔹 در جمله‌ی «لا اکراه فی ‏الدین»، دینِ اجباری نفی شده است. چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارفی عملی به دنبال دارد؛ و جامع همه‌ی آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از ‏«اعتقادات»، 🔺 و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری است، که عبارت است از حرکاتی مادی و بدنی ‏(مکانیکی)، و اما اعتقاد قلبی برای خود، علل و اسباب دیگری از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمی، تصدیقی علمی را بزاید. 📖 ترجمه تفسیر المیزان، جلد۲ ، صفحه ۶۴۱ 📌پ.ن: این مطلب دلالت بر همان نکته دارد که گفتیم این آیه ناظر به مقامِ ثبوت است و یک مطلب تکوینی را بیان میکند؛ نه‌اینکه مطلبی هنجاری مربوط به کنش‌های دینی باشد. گرچه میتوان از این مطلب تکوینی، نکته‌ای هنجاری استنباط کرد. @Maktabkhaaneh
🔘«ذات‌گرایی» یک جریان فلسفی جدید! 🔹 یکی از اصلی‌ترین مبانی هستی‌شناختیِ فلسفه‌های مدرن و بلکه پست‌مدرن «نفی ذات‌گرایی» است. اینکه برخلاف تلقّی ارسطو و افلاطون، یک ذاتِ متعیّن و مشخص ندارد؛ بلکه امری سیّال و بلکه نسبی است. این البته ریشه در سوبژکتیویسم کانتی و شکاف عمیقی دارد که در حوزه‌ی معرفت میان سوژه و ابژه قرار داده شد که از نیوتن شروع شد و در کانت به اوج رسید. 🔸 اما طی چهار دهۀ اخیر جریان فلسفی‌ای نرم‌نرم از میان فلسفه‌های پست‌مدرن سر بر آورد که احیاء ذات‌گرایی را ضروری می‌داند. پروژۀ چندسالۀ دکتر ابراهیم دادجو بازشناسی این جریان و معرّفی آن به جریان علمی داخل کشور است. 🔗حضور مجازی در نشست علمی (ساعت ۱۴ -۱۶) https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
ذات‌گرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر.pdf
924.3K
📜مقاله علمی پژوهشی: «ذات‌گراییِ جدید در فلسفه (جریانی مهم اما ناآشنا در ایران معاصر)» ✍️ دکتر ابراهیم دادجو 🔻 چكيده «در عرصه فلسفه‌ی علم معاصر» دو جريان قابل تشخيص است: ١ .جريان ضدذات‌گرایی ۲.جريان ذات‌گرايی؛ جريان نخست از زمان باركلی و هيوم تا پيش از چهل سال اخير يكه‌تاز ميدان بود و از طريق پوزيتيويست‌ها و فلسفه‌های تحليلی و زبانی منشأ فراموشی جريان دوم شده است. جريان دوم در چهل سال اخير به ظهور رسيده و در تقابل با مابعدالطبيعه‌ی هيومی به‌شدت به گسترش و تقویت مابعدالطبيعۀ ذات‌گرايانه همت گماشته است. متأسفانه ايران معاصر از جريان دوم تا حدود زيادی بی‌اطلاع است. در نوشتار پيش‌رو كوشيده‌ايم نشان دهيم ما و فلسفۀ اسلامی ما كه در بنياد خود، ذات‌گرا و واقع‌گراست، به‌شدت به جريان دوم نيازمنديم و با أخذ و نقادی جريان دوم به‌خوبی ميتوانيم در عرصه‌های گوناگون علم و عمل، در عرصه‌هايي همچون فلسفۀ اسلامی، فلسفۀ علم، علوم انسانی اسلامی، علم دينی، الگوی اسلامي ايرانی پيشرفت، اسناد بالادستی علمی و مديريتی و در عرصه‌های ديگری، در مسيرهايی واقع‌بينانه قرار گيريم.» @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔹 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است. 🔸و مرد، جلالی است. 🔹 و خانواده کمالی است. 🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود. 🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود. ✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست. ❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟ 🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسط‌ترین حالت‌های مادر نمی‌رسد. 💧این (ویژگی زن)، لطف خدایی‌است برای کارْ ویژه خاص زنانه‌ای که باید داشته باشد. ☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده. ✖️این(تفاوت ها) نقص نیست. ✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود. 🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab