eitaa logo
مکتب نرجس(علیهاالسلام)
2.2هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
237 فایل
کانال عمومی وابسته به موسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس(س) مشهد ارتباط با ما: @farbrz
مشاهده در ایتا
دانلود
✊️دولت تراز انقلاب در مکتب عاشورا 🌺یادداشت سیاسی روزنامه جوان مورخ پنج‌شنبه ۶ شهریورماه ۹۹ به‌قلم سید عبداله متولیان ...در نگاه اسلامی، دولت تراز انقلاب اسلامی دولتی است که همواره در میدان مجاهدت و تلاش مستمر و خستگی ناپذیر در پی رشد مادی، معنوی، فرهنگی، اقتصادی و تأمین امنیت جامعه و رفع موانع پیش پای کشور و مردم بوده و خود را خادم مردم بداند. چنین دولتی برای اعتلای مکتب اهل بیت و شادی مردم، همه سختی ها را به جان می‌خرد. شهیدان رجایی و باهنر، ارض کربلا و یوم عاشورا را الگوی اخلاقی، رفتاری و عملی خود قرار داده و در عمر کوتاه خود برای تاریخ انقلاب الگو شدند و از این رو برای بزرگداشت دولت ها شاخص شدند.... ☫پژوهشکده مطالعات راهبردی عمار بصیر: 👇👇👇 🆔 @motevallian 🌺آدرس اینترنتی مقاله:👇 http://www.Javann.ir/004GaG @maktabn
◾️◾️◾️🌹یاد شهیدان باهنر ورجایی را گرامی میداریم🌹◾️◾️◾️ @maktabn
🔸با همت و هم افزایی کانالها و گروههای مذهبی کانال حسینیه مجازی ریحانه الحسین که ۱۳ مرداد ۹۹ تشکیل شده بود، در کمتر از بیست روز در شب اول محرم به ۱۶۲ هزار نفر عضو رسید و لایو مراسم شب اول آن که برگزار شد، بینندگان آن به رقم باورنکردنی ۱۲۵هزار نفر رسید. 🔹پیش از این بیشترین لایو اینستاگرامی مذهبی ۷۰ هزار نفر برای مناظره دکتر رفیعی و حسن آقامیری بود... 🔸حتی متاسفانه لایوهای مقام معظم رهبری در اینستاگرام نیز به این تعداد نرسیده بود... 🔹لایوهای روبیکایی عصر جدید هم حداکثر ۵۲ هزار نفر دیده شد. 🔸این موفقیت را به همه نیروهای انقلاب به ویژه مداح محترم و انقلابی سید مجید عزیز و هیئت ریحانه الحسین و مدیران روبیکا تبریک عرض می کنم 💠✍کانال در روبیکا: 🆔 Rubika.ir/Dr_Javidnia @maktabn
الامام المهدي عليه السّلام : لأَندُبَنَّكَ صَباحا و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما . 🏴🏴🏴🏴 امام مهدى عليه السلام در زيارت ناحيه مقدّسه خطاب به امام حسین(ع) می فرماید: هر صبح و شام بر تو ندبه مى كنم و در مصيبتت به جاى اشک، خون مى گريم . بحار الأنوار ، ج 101 ، ص 238 @maktabn
اول حرکتش گفته بود هر کس می‌خواهد "مهجه"‌اش را در راه ما ببخشد و فدا کند، با ما بیاید ... "مهجه" یعنی خونِ قلب، خونِ دل. لابد کنایه از عمق همراهی و وفاداری است. بعضی‌ها قیام کردند و همراه شدند. خون دلشان را ریختند به پای او. بعد توی زیارت عاشورا به آن صحابه‌ی رویایی با "الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ" اشاره می‌کنیم، دعا می‌کنیم که؛ خدا قدم‌های ما را هم، مثل آنها ثابت و صادق قرار دهد. از خود سیدالشهدا (ع) هم توی زیارت اربعین با همین لفظ یاد می‌کنیم؛ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ ... یعنی همان حسینی که خون قلبش را در راه تو فدا کرد. همراهیِ‌ شان آسان نیست باید خون دلت را بگذاری وسط و همه‌ی سختی از تبار کربلايى شدن؛ شاید به همین باشد ... @maktabn
🔻نامه وزیر بهداشت به رهبر معظم انقلاب محضر مبارک حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری -مد ظله العالی سلام علیکم 🔹ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، صمیمانه مراتب قدردانی و سپاس بیکران خود و همه همکارانم را خدمت حضرتعالی که در برگزاری مراسم عزای حسینی، نمادین و همچون همیشه درس آموز و اسطوره وار عمل فرمودید تقدیم می دارم. 🔹بی تردید خیل عظیم علمای عالیقدر، وعاظ ارجمند، مداحان عزیز و هیآت مذهبی عزادار با پیروی از این شیوه بزرگوارانه و خردمندانه، محرمی با عظمت و دور از آفت بیماری با ویروس منحوس در تاریخ سرزمینمان رقم خواهند زد. 🔹طول عمر با عزت و سرشار از تندرستی برای حضرتعالی، بزرگواران همراه و ملت شریف ایران از خداوند منان مسئلت دارم. @maktabn
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: حُرِّمَتِ الجَنَّةُ عَلى مَن ظَلَمَ أهلَ بَيتي ، وعَلى مَن قاتَلَهُم ، وعَلَى المُعينِ عَلَيهِم ، وعَلى مَن سَبَّهُم 《اُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُم فِي الآخِرَةِ ولا يُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ ولا يَنظُرُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ ولا يُزَكّيهِم ولَهُم عَذابٌ أليمٌ 》 آل عمران : 77 . 🏴🏴🏴🏴 بهشت بر كسى كه به اهل بيت من ستم كند و بر كسى كه با آنان بجنگد و بر كسى كه عليه آنان يارى و كمك رساند و بر كسى كه ناسزايشان گويد، حرام شده است : «اينان را در آخرت بهره اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت» :سوره آل عمران-۷۷ أمالي الطوسيّ : 164 / 272 ، تأويل الآيات الظاهرة : 120 @maktabn
ارتباط با خدا را با ارتباط با خلق خدا کامل کنیم سخنان حجه الاسلام والمسلمین بابایی در روز ششم محرم قرار است در این زندگی چند روزه دنیا، مسیر حق را بیابیم،در آن مسیر زندگی کنیم و به سوی لقای الهی برویم. عده ای ذیل مکتب حسینی زندگی خود را تعریف کردند وبرتمامی آفاق برتری پیدا کردند. این اتفاق قرار نبود در سال۶۱ تمام شود، بلکه جاریست، چون خون حسین(ع) حرارتی در قلب مومنین روشن کرده که "لن تبرد ابدا" در قرآن،خداوند خیلی اوقات در کنار اقامه صلاه ،ایتا زکات را آورده، یعنی ارتباط با خدا را با ارتباط با خلق خدا کامل کنید. به بیان دیگر اگر کسی اهل نماز شب و..(معنویت)‌‌ بود اما اهل ارتباط با خلق خدا نبود، او دینداری اش ناقص است. در سوره کوثر می فرماید: ما به شما کوثر دادیم که ۲۶ تعبیر در تفاسیر آمده است. حضرت زهرا سلام الله علیها خیر کثیر است. یعنی ای پیامبر ما به تو فاطمه(س) را دادیم و تو در مقام شکر هم نماز بخوان و هم با نهر شتر به مردم برسان. یکی دیگر از ویژگی های مکتب سلیمانی ارتباط با مردم است. به مکتب اولیا مراجعه کنیم، چهار نوع ارتباط دارند: ۱.اولیا درد مردم داشتند.(انسان هایی که درد مردم را نداشته باشد مرده ای در میان زندگان اند). خداوند در قرآن سوره توبه، پیامبر اکرم (ص) را اینگونه معرفی میکند: پیامبری از خودتان آمده که به خاطر سختی های شما غصه می خورد، تا جایی که نزدیک است خودش را فدا کند. یکی از دوستان شهید سلیمانی تعریف میکرد حاج قاسم گردن درد داشتند و به خاطر اینکه روحیه مدافعین خراب نشود از گردنبند طبی استفاده نکردند و می گفتند این درد ها که درد نیست درد اصلی درد مردم است. درد مردم باعث میشود ما تلاش کنیم، محرک حرکت ماست. ۲.ویژگی دوم ارتباط با مردم سهل الوصول بودن آنها است. دربان و بادیگارد و....نداشتند(وقتی خطر خوارج و قتل باشد ،قضیه فرق میکند). بعضی وقت ها ما برای فرزندان خود سهل الوصول نیستیم. بچه جرات حرف زدن با پدر خود را ندارد. مثلا در حلیه المتقین بسیاری از آداب جزئی آمده که نتیجه سوالات مردم از اهل بیت(ع) است.... حاج قاسم سلیمانی بسیار مردمی و سهل الوصول بودند.میرفتند به روستای پدری و با دوستان شوخی و خنده میکردند. از خاطراتی که خود حاج قاسم نقل میکنند، روزی در تاکسی در مسیر بازگشت از فرودگاه، راننده تاکسی دائم برمی گشت و من رو نگاه می‌کرد، پرسیدم چی شده؟ من شبیه یکی از اقوامت هستم؟ راننده گفت نه .شما با حاج قاسم نسبتی دارید؟ گفتم خودم قاسم سلیمانی هستم. اول باور نکرد و گفت قسم بخور! بعد که از مسائل و مشکلاتش پرسیدم.راننده گفت اگه تو سردار حاج قاسم سلیمانی هستی من هیچ مشکلی ندارم. یعنی اگه مسئولین ما فهم ارتباط با مردم را داشته باشند، مردم با اینطور ارتباط ها و سهل الوصول بودن ها صبر و تحملشان بالاتر می رود. ۳.نکته سوم اینکه در ارتباط برقرار کردن با مردم تبعیض قائل نبودند. امام سجاد (علیه السلام) حدود ۱۰۰ خانواده را تحت تکفل داشتند.آیا همه آن ها شیعه بودند؟خیر به گفته خود ایشان بعد شهادت اما‌م حسین (علیه السلام) ۱۰ نفر در مکه و مدینه محب ما نبودند. نه اینکه این خانواده های غیر شیعه را تحت پوشش قرار بدهند برای تحمیل عقاید. بعضی هایشان را وقتی رسیدگی میکردند که همه خواب بودند. حضرت امیر المومنین (علیه السلام) در نامه خود به مالک اشتر میفرمایند: تو به سوی مردمی میروی که یا در دین برادر تو هستند یا نظیر تو اند در انسانیت. نگاه اهل بیت(علیهم السلام) یعنی به پیرمرد یهودی فقیر از بیت المال سهم میدهند. ما باید با نگاه امام حسین (علیه السلام) نگاه کنیم .کسانی از لای در به نیازمند کمک میکنند تا فرد خجالت زده نشود. ۴.ترویج فرهنگ کمک به مردم. از طرق مختلف کاری میکنن تا خدمت به خلق ترویج شود. در میان مستحبات اگر نگاه کنید از بزرگ ترین آن ها گریه بر ابا عبدالله الحسین علیه السلام است و اما از آن بالاتر کمک به دیگران است. امام حسن مجتبی (علیه السلام) در حرم پیامبر اکرم (ص) معتکف بودند و شخصی نزد ایشان آمد و گفت: یابن رسول الله من بدهکارم شما بیایید و از طلبکارم وقت بگیرید.امام بلند شدند و رفتند و در جواب اشخاصی که گفتند شما معتکف هستید و نباید از مسجد خارج بشوید گفتند :جدم رسول خدا فرمود کسی برای گره گشایی از برادر خود حرکت کند مثل کسی است که نه هزارسال عبادت کرده است. عبادتی که شب ها به قیام و روز ها را به صیام گذرانده باشد. ترویج فرهنگ مواسات مومنانه کاری است که در سیره حاج قاسم میبینیم. بعضی از کارها در نظر ما کوچک است ولی در واقع خیلی بزرگ و باعث رشد است. سوال: چگونه به این مرحله برسیم و درد مردم داشته باشیم؟ جواب در روایت امیر المومنین(ع) است که کسی که ارتباط خود با خدای خودش رو درست کند خدا توفیق میدهد تا رابطه فرد با مردم درست بشود و اصلاح شود. @maktabn
حالا اگر فرد رابطه خود و خدا را درست کند، خدا رابطه فرد با مردم را اصلاح می‌کند. به روایت امام علی (علیه السلام) عمل می شود با مردم طوری زندگی کنید که اگه مردید بر شما گریه کنند و اگه زنده ماندید مشتاق دیدار شما باشند . @maktabn
⚫️ تفاوت منطق امام حسین(ع) با منطق سیاسیون و احزاب سیاسی ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir @maktabn
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم سخنرانی مراسم سوگواری هفتم محرم در مکتب نرجس(س) برای اینکه انسان بتواند به هدف خلقت خود برسد باید زندگی خود را بر مبنای زندگی اولیاء و شهدا بنا کند. ما در جامعه انسانی زمانی که خلاءی را حس می کنیم، در هر زمینه اجتماعی و روحانی و ...باید خلاء رو پر کنیم. گاهی اوقات چون جهادی عمل نمی شود خلاء ها پر نمی شود. آیت الله مشکینی می فرمایند: زمانی که آنچه در چنته داری بیاوری جهاد کرده ای. آنچه از جهاد ابتدا به ذهن خطور می کند جهاد نظامی است، جهاد نظامی مهم و سخت است. مثلا در اوایل اسلام زمانی که دشمن با شمشیر برافراشته می آید تا مسلمانان را بکشد، پیامبر (ص) فرمودند: چکاچک شمشیر مسلمان، وقتی در صحنه جنگ است باعث آمرزش او میشود. شهید چمران می گفت: زمانی که شیپور جنگ به صدا در می آید مرد از نامرد جدا می شود. حضرت آقا در مورد شهید سلیمانی میگویند او تمامی عمر خود را در راه جهاد گذراند. شهید سلیمانی قبلا شروع کرده بود به جهاد با نفس که بعد توانست به جهاد نظامی برسد. این سوال مطرح می شود که آیا جهاد فقط نظامی است؟ و بر زنان واجب نیست؟ خلاءهایی در جامعه اسلامی هست که زنان میتوانند آن ها را پر کنند و جهادی عمل کنند. مثلا در زمان پیامبر اکرم وقتی زنان خدمت حضرت رسیدند ایشان فرمودند جهاد زن حسن مدیریت و خوب شوهر داری کردن است. جهاد اقتصادی نیز از آن مواضعی است که در جامعه ما خلاء آن حس میشود. وقتی ما به خصوص بانوان به میدان نیایند، کمر عده ای از فقر خواهد شکست. ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ما باید مسئول جهادی انتخاب کنیم و خودمان هم جهادی عمل کنیم. حاج قاسم سلیمانی در زمینه اقتصادی اینگونه جهادی عمل کردند که بیت المال هدر نرود. مکتب سلیمانی با مکتب کسی که کدخدا را الگو قرار میدهد بسیار متفاوت است. زندگی ساده ای داشتند بگونه ای که در اتاق فرماندهی ایشان برای استراحت فقط بالش و روانداز بود و کمترین امکانات بود. نگاه و رفتارشان بگونه ای بود که مکتب ساز باشد. مدیران جهادی و مسئولان جهادی مثل شهید شهریاری بودند که برای اینکه ما نیاز به غنی سازی بیست درصد داشتیم، تا ساعت دوازده شب در دفتر دانشگاه مشغول کار بودند. بعضی اتفاق ها در جامعه ما، ماحصل انتخاب ماست نه انقلاب. در زمینه اقتصادی ما باید تفکر جهادی داشته باشیم. هر کسی در هر جایی باید جهادی فکر کند و جهادی عمل کند. مثلا عمل به قناعت در زندگی(دوری از تجمل) جهاد سوم، جهاد فرهنگی است. ما وظیفه داریم در زمینه هایی که خلاء داریم ورود پیدا کنیم. منتظر نباشیم که بودجه ای تعیین کنند و یا اینکه دیده شویم. امثال رابرت موردار میگوید با شبکه های خود کاری میکنم که در بیست سال آینده چیزی به اسم حیا در ایران باقی نماند. ببینید چه قدر در کفر خود ثابت قدم اند!! در مقابل پول و وقتی که دشمن صرف میکند، ما چه میکنیم؟! امام علی (علیه السلام) فرمودند: حاضرم ده تا یار خود را با یک یار معاویه تعویض کنم! حاج قاسم به یکی از دوستان که خواستار آمدن به سوریه بود گفتند جبهه فرهنگی داخلی را رها نکنید. یکبار گفتند: کاش من میتوانستم با این جوانان که راه غلط رفته اند حرف میزدم و آن ها را هدایت میکردم. به قول حضرت آقا فرهنگ، مثل اکسیژن مورد نیاز است. واقعا اگر مسائل فرهنگی را رها کنیم و اکسیژن نباشد چه کنیم؟ شهید ذوالفقاری وقتی احساس نیاز کردند به ایران آمدند و به سختی و با پول جمع کردن اقلام فرهنگی مثل کتاب و ..‌تهیه کردند. تفکر جهادی مثل شهید حسین علم الهدی که عده زیادی از اعراب قبیله عشایر و... (که با امام و انقلاب مشکل داشتند و صدام قرار بود از این موضوع استفاده کند) را با سختی مدیریت کردند، از آنها دعوت کردند که به تهران و خدمت امام خمینی بیایند در حسینیه جماران، تا قانع شوند، بدون این که به دنبال مطرح کردن خود باشند. @maktabn
▪️قال مولانا الامام الحجة "عجل الله تعالی فرجه" : فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِى الدُّهُورُ، وَ عاقَنی عَنْ نَصْرِک َ الْمَقْدُورُ، وَ لَمْ أَکُنْ لِمَنْ حارَبَک َ مُحارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَکَ الْعَداوَهَ مُناصِباً، فَلاََ نْدُبَنَّکَ صَباحاً وَ مَسآءً، وَ لاََبْکِیَنَّ لَک َ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَهً عَلَیْک َ، وَ تَأَسُّفاً عَلى ما دَهاکَ وَ تَلَهُّفاً، حَتّى أَمُوتَ بِلَوْعَهِ الْمُصابِ، وَ غُصَّهِ الاِکْتِیابِ... امام عصر علیه السلام در خطابی به جد غریبشان، حضرت سید الشهدا علیه السلام فرمودند: (ای جد بزرگوار)؛ اگرچه زمانه، مرا به تأخیر انداخت، و مقدرات الهى مرا از یارى شما بازداشت... (در عوض) هر صبح و شام بر شما ندبه و زاری می کنم؛ و به جاى اشک، از دیدگانم، برایتان خون گریه می‌کنم؛ از روی حسرت و افسوس بر شما و مصیبت هایی که بر شما وارد شد؛ تا هنگامی که از شدت اندوه و مصیبت و غم و غصه جان سپارم. بحارالأنوار، جلد ۱۰۱، صفحه ۲۳۸ @maktabn