بادرود فراوان و آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون، مطالعه ی دل نوشته ی جناب آقای دکتر رنانی برای هر ایرانی و بخصوص مردم شریف ایلام به پاس تکریم ایشان از فرزند شایسته استان، خیِر بزرگ و اسوه ی تلاش و نیکوکاری حضرت آقای دکتر علی موسی نژاد بسیار مفید است؛
✳️ *به زخمهای ایران سلام کنیم*
✒️ *محسن رنانی*
روزی که من از *تمرکز بر فعالیتهای دانشگاهی* *به عرصه کنشگری و روشنفکری اجتماعی* آمدم برخی از دوستان و همکاران دانشگاهیام اعتراض کردند که « *چرا کار آکادمیک که در آن موفق بودهای را رها کردهای و به حوزه روشنفکری رفتهای؟* ».
*پاسخم این بود:*
📌 *من علم را برای علم نمیخواهم.*
*اگر علم نتواند دردی از دردهای مردم کشورم را درمان کند به چه دردی میخورد؟*
گرچه معتقدم نظام علم جهانی دارد رنج بشری را کاهش میدهد اما ما شدهایم نشخوار کننده علم جهانی و دانشگاهمان به کارخانه تولید «مقالههای بازتولیدی» تبدیل شده است تا مقاماتمان هورا بکشند که ما رتبه چندم تولید علم در جهان را داریم. من نمیخواهم در این تقلب مشارکت کنم..
حالا احساس میکنم کار روشنفکری نیز به پایان راه خود رسیده است. از یک سو حکومت خودش را به نشنیدن زده است و فراتر از آن، روشنفکران و منتقدان را، هم در گفتههای علنیشان و هم در پشت پرده، میکربهای اجتماعی و سیاسی میخوانند؛ از سوی دیگر مردم نیز دیگر چنان در زیر چرخ تورم، بیکاری، فساد و ریاکاری فرسوده شدهاند که وقت، انرژی، حوصله و انگیزه شنیدن و همراهی با روشنفکران را ندارند. حاصل آن رویکرد حکومت و این وضعیت جامعه، آن شده است که از این پس تنها دو قشر عقل و دل نسل جوان را خواهد ربود:
*براندازان و طنازان (سلبریتیها).*
اگر اوضاع به همین شیوه پیش برود، رهبران انقلاب یا شورشهای آینده ایران از میان این دو قشر برخواهند خاست. و چه سرگشته است حکومتی که با کوته فکری مسیر تحولات را به سویی ببرد و نخبگان و منتقدان مصلح را چنان زمینگیر کند که نسل نوخاسته هیچ راهی نداشته باشد جز آنکه یا به امثال مرحوم زم پناه ببرد یا به امثال حضرت تتلو.
*اما یک نقطه امید بزرگ در بستر جامعه وجود دارد* *که دارد روز به روز پررنگتر میشود* . *برای آینده ایران اگر امیدی به تحول عقلانی و اخلاقی باشد، تنها و تنها از سوی زنان است.*
*زنان این عصر گام به گام دارند اعتماد به نفسی که در طول تاریخ از آنان ستانده شده بود را باز مییابند* و *حقوق پایمال شده خودشان توسط مردان و* *حکومتهای طول تاریخ ایران را باز میستانند.* وقتی به نام زنانی چون صدیقه وسمقی، نسرین ستوده، نرگس محمدی، آتنا دائمی، بهاره هدایت، ژیلا بنییعقوب، رایحه مظفریان، سپیده قلیان و دهها نام دیگری از شیرزنان روشنفکر یا کنشگر مدنی برمیخورم احساس غرور میکنم، *از جای برمیخیزم و به احترامشان تعظیم میکنم.* به *گمان من اکنون رهبری توسعه و بار رنج زایمان اجتماعی این دوره تاریخیمان را زنان بر دوش میکشند* *و من دلم قرص است که زنان بهتر از مردان این گذار را محقق میکنند.*
*به گمانم اکنون حتی زمان مهاجرت ما مردان از عرصه روشنفکری نیز فرارسیده است.* ما *باید جای خود را به زنان کنشگر واگذار کنیم. زنانی که مقاله نمینویسند و سخنرانی نمیکنند، فقط عمل میکنند.*
*جامعه در حال زایمان است.*
*زایمانی که دیر یا زود به تولدی تازه میانجامد، و هیچ قدرتی هم توان جلوگیری از آن را ندارد.* حکومت نیز ناتوانتر از آن است که بتواند مانع این زایمان شود. حادثه اهواز و سرِ بریدهی مونا حیدری نماد آغاز این زایمان است. جنایتی که شوهر مونا انجام داد، نوعی خودکشی بود، خودکشی هویتی؛ خودکشی در اوج استیصال و در نقطه پایان اقتدار. اکنون حکومت در برابر جامعه درست در نقطهای ایستاده است که شوهر مونا پیش از جنایت ایستاده بود. نقطهای که هر دو سوی آن برای او باخت است. *مگر آن که چشمهایش را بشوید و جور دیگر ببیند.*
*ما مردان مدعی، اینبار باید بگذاریم* *این زایمان، بیتنش و در آرامش رخ دهد.*
*دستکم ما عامل شروع یک جنایت دیگر از نوع انقلاب، در تاریخ ایران نباشیم.*
*ما مردان هرگاه وارد زایمانهای اجتماعی شدهایم فقط آشوب کردهایم و خسارت آفریدهایم.* *انقلاب مشروطیت*
*نهضت ملی شدن نفت*
*و انقلاب اسلامی* حاصل ورود مردان به عرصه زایمان اجتماعی بود که نتیجهای جز درهم ریزی ساختارها و بیثباتی فرایندها و ایجاد هزینههای سنگین برای نسلّهای بعد نداشت.
*اما زنان،* *انقلاب نمیکنند،* *شورش نمیکنند* ؛
*آنها وقتی اعتراض میکنند* *چیزی را نمیشکنند و جایی را آتش نمیزنند* ؛ *آنان با پایداریِ آرام و پافشاریِ پیوسته، تحول را هم به* *ما مردان و هم به حکومت سنتی مردسالار تحمیل خواهند کرد.*
*سلاح زنان از جنسی دیگر است، از جنس سکوت است، از جنس مقاومت آرام است،* *از جنس پایداری بیخشونت است، از جنس
نافرمانی مدنی است،* *از جنس دختری است که عربده نمیکشد، فقط روسریاش را بر چوبی میکند* و گوشهای میایستد، ساکت و آرام؛ حتی وقتی مردان حاکم او را کتک میزنند خشمگین نمیشود و چیزی را نمیشکند، او فقط مقاومت میکند و صبر میکند تا کمکم افقها گشوده شود. هیچ قدرتی در برابر این *«مقاومت خاموش»* دوام نمیآورد:
📍 سکوت میکنم و عشق در دلم جاری است
*که این شگفتترین نوع خویشتنداری است*
📌 *قرن آینده در ایران از آن زنان است..*
*سلام بر قرن پانزدهم، سلام بر زنان..*
آنان به خوبی میدانند که چگونه تحولات قرن آینده را رهبری کنند بدون آنکه خونی از دماغی بریزد و حلقومها به زندهباد مردهبادی آلوده شود..
📍 *آب زنید راه را هین که نگار میرسد*
*مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد*
و اکنون برای روشنفکران و برای ما مردان، اگر نخواهیم مهاجرت کنیم و اگر نخواهیم دق کنیم، یک راه مانده است و آن این که برخیزیم و به زخمهای ایران سلام کنیم. ما راهی نداریم جز آنکه زخمهایی را که در پیدایش آنها مشارکت داشتهایم، به رسمیت بشناسیم و برای مرهم نهادن بر آنها آستین بالا بزنیم. همان زخمهایی که با مدیریت مردان سیاستمدار و با مشارکت مردان روشنفکر در قرن گذشته و بویژه در چهل سال اخیر بر پیکر این جامعه نشسته است. زخمهایی از جنس فقر، کودکان کار، حاشیهنشینی، بزهکاری، اعتیاد، کارتنخوابی، تنفروشی، آلودگی، امواج بیماری و نظایر آنها که پیکر جامعه ما را شرحهشرحه کرده است.
بنابراین اکنون برای منِ «روشنفکرِ مرد» یک راه مانده است؛ همان راهی پیتر سینگر (فیلسوف اخلاق) توصیه میکند. او میگوید «بر خیری که شخصا میتوانید برسانید تمرکز کنید، نه بر مسائلی که باقی میماند یا حلشان دست شما نیست». این همان راهی است که جامعهشناس و همکار ارجمند دانشگاهیام در ایلام، دکتر علی موسینژاد، چند سالی است در پیش گرفته است. او وقتی از دانشگاه ناامید شد، به درون جامعه رفت، زخمهای آن را دید اما چشمهایش را نبست و ناامید نشد، آستین بالا زد و کمر همت بست تا در وسع خویش، دردی را تسکین دهد و زخمی را التیام بخشد. او اکنون یکتنه یاریگر بیش از هزار خانوار محروم در استان ایلام است. استانی که از شدت فقر، نزدیک به چهل درصد خانوارهای آن تحت پوشش نهادهایی حمایتی هستند؛ بیش از ۳۰ سال است که بالاترین نرخ خودکشی و خودسوزی را در کشور دارد و در دو دهه اخیر ۴۰ درصد شهرنشینان و ۵۰ درصد روستانشینان آن به زیر خط فقر مطلق رفتهاند.
همه ما دانشگاهیان باید به احترام این استاد قیام کنیم، کلاه از سر برداریم و از او حمایت کنیم و برای کاهش دردهای این جامعه، او را رهبر و الگوی خویش قرار دهیم.
برای اطلاع از فعالیتهای او؛ و برای مرهم نهادن بر زخمهای ایلام از طریق حمایت و مشارکت در فعالیتهای نیکوکارانه او، به کانال تلگرامی و اینستاگرامی او در لینکهای زیر سربزنید (البته او پیش از این، فعالیتهای خود را در فضای مجازی اطلاعرسانی نمیکرد و به تازگی به اصرار دوستان شروع به انعکاس آنها کرده است):
صفحه اینستاگرامی:
@mousanejad_ali
کانال تلگرامی:
@elm_ensanyat_omid
گروه تلگرامی:
@+6yQpMHerwro1M2Q0
لطفا، این تعظیم مرا را برای زنان کنشگری که میشناسید بفرستید.
این ضجّهها را برای همه مردان مدعی که احتمال دارد بخواهند زخمهای ایران را به رسمیت بشناسند، بفرستید.
این پیام مرا برای همه کسانی که ممکن است بخواهند برای مرهمگذاری بر زخمهای ایلام، دکتر علی موسینژاد را همراهی و یاری کنند، بفرستید.
اما، این یادداشت را برای هیچ مقامی نفرستید، بگذارید آنها در سرمستی خودشان بمانند. اگر آنان هوشیار شوند ممکن است زنان کنشگر و قهرمان زندانی را آزاد کنند. نسل جوان ما به این چهرههای نمادین نیاز دارد تا بهزودی زود از آنها «سرمایه نمادین» بسازد؛ و گرنه مجبور میشود به دامن براندازان یا طنازان پناه ببرد.
***
کفشهایم کو؟
باید امشب بروم.
بايد امشب چمدانی را
كه به اندازهی پيراهن تنهايی من جا دارد، بردارم
و به سمتی بروم
که درختان حماسی پیدا است.
رو به آن وسعت بیواژه که همواره مرا میخواند!
*محسن رنانی / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰*
هدایت شده از باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 درختان قرآنی و خواص آنها👇
از نظر دکتر حمید ضیایی
درختان قرآنی :
1) خرما
2) زیتون
3) انجیر
4) انار
5) انگور
6) سدر ( کنار)
7) موز
موز در قرآن کریم
{وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ فِي سِدْرٍ مَّخْضُودٍ وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ وَمَاءٍ مَّسْكُوبٍ وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ}؛
امّا اصحاب سعادت، اصحاب سعادت چه حالی دارند؟ در زیر درخت سدر بی خار، و درخت موزی كه میوه اش بر یكدیگر چیده شده، و سایه ای دائم، و آبی همواره جاری، و میوهای بسیار، كه نه منقطع گردد و نه كس را از آن باز دارند.» سوره واقعه، آيات 27-34
?🕊
https://eitaa.com/modafezist
هدایت شده از باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
کاشت بذرهای سبزیجات پاییزی
🌧تره. 🌧سیر
🌧جعفری. 🌧موسیر
🌧کاسنی. 🌧سیب زمینی ترشی
🌧شوید
🌧شنبلیله. 🌧شلغم
🌧شبدر
🌧یونجه. 🌧کاشت پیاز نرگس
🌧باقالا
🌧زردک. 🌧کاشت پیاز زعفران
🌧کاهو
🌧کرفس تمام هسته ها ثروت هستند
🌧چغندر. اگرعقیم وهیبرید نباشند
🌧پیازچه.
🌧ترب.#باغ_مزرعه_مرتع_قران_روایی
https://eitaa.com/basamar
هدایت شده از باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
گیاهان تزیینی اغلب سمی و آلرژی زا هستند
مراقب باشید .
بسیاری از گیاهان داخل ساختمانی بسیار سمی هستند ، چنین گیاهانی می توانند برای کودکان و حیوانات کوچک و نیز برخی افراد مسن خطرناک باشند.
https://eitaa.com/basamar
هدایت شده از باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
کاشت سبزیجات در آپارتمان تفریحی سالم و روح افزاست. اگر سبزیجات مورد نیاز خود را در آپارتمان بکارید دیگر خیالتان آسوده است که محصولاتتان عاری از انواع ویروس ها، باکتری ها، انگلها و کودهای شیمیایی است. زندگی در آپارتمان محدودیتهایی دارد. اما دسترسی به حیاط، پشت بام، بالکن یا حتی پنجره آفتابگیر، امکان کاشت انواع سبزیجات را از کاشت سبزی خوردن در گلدان گرفته تا کاشت تربچه و کاشت هویج در گلدان برای شما فراهم میکند.
https://eitaa.com/basamar
هدایت شده از باغ، مزرعه و مرتع قرآنی - روایی(باثمر)
از آنجایی که سبزیجات نیاز به نور مستقیم خورشید دارند، بهترین محل برای قرار دادن گلدان سبزیجات حیاط یا تراس است. در غیر این صورت، گلدان را پشت پنجره آفتابگیر قرار دهید.
در صورت تابش مستقیم آفتاب از پشت پنجره، نور ورودی را با طلق یا شیشه مات کن فیلتر کنید، تا سبزیهای تان از شدت تابش خورشید آسیب نبینند.
در نظر داشته باشید که ساعاتی از روز، پنجره را باز کنید تا هوا در محیط جریان داشته باشد.
https://eitaa.com/basamar
آیا بستن چاه آب باران و ترکیب آب باران و فاضلاب در فاضلاب شهری حرام است؟ اصلا حرام چیست؟
در اسلام هر چیزی شعور دارد حتی در و دیوار و هر چیزی به نسبت شعوری که دارد، احترام دارد و شکستن حرمت و حریم آن، حرام و ظلم است.
مادر حرمت دارد، پدر حرمت دارد، دوست حرمت دارد، زمین حرمت دارد، درخت حرمت دارد، خدا، خانه خدا و اهل بیت خدا حرمت دارند. ماههای حرام حرمت دارند، حیوانات حرام گوشت و حشرات حرمت دارند و ضامن بقای بشریت هستند. آب و باد و خاک و آتش جزو مطهرات بوده و حفظ حرمت ایشان واجب است چرا که همگی شعور و درک دارند که:
ما سمیعیم و بصیریم و خوشین
با شما نامحرمان ما خاموشیم...
در حقیقت دنیا ۵ ماده دارد: جامد، مایع، گاز، انرژی و شعور
به همین خاطر است که دانشمندان میگویند آب شعور دارد و وقتی برآن دعا میخوانی ساختار کریستالی آن منظم میشود و بالعکس...
حتی در متافیزیک میگویند الکترونها هم شعور دارند و هر کسی به نسبت علم و شعور خود حرمت دارد.
حال به نظر شما آیا قاطی کردن آب مقطر و سالم باران با آب ناسالم و سرشار از داروها و مواد شیمیایی فاضلاب و تصفیه نصفه نیمه اقتصادی آن و ریختن آب بازیافتی به چاهها برای بالا رفتن عمق آبهای سطحی، بهتر، سالمتر، عاقلانه و عالمانه تر و محترمانه تر است یا ترکیب این ماده مطهر با آن ماده متعفن بیماری زا؟
انتخاب با دوست.... برای آب حرمت قایلی یا آن را حرام میکنی؟
آیا ترکیب آب باران با آب فاضلاب حرام نیست؟❤️🙏😞😢
هدایت شده از طب اسلامی
36.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴از ترس محکومیت کیفری وزیر، بالاخره در دادگاه به عوارض واکسن اعتراف کردند!
👁🗨لایو محمدعلی دُرریز وکیل پایه یک دادگستری با حمزه شکریان(وکیل پایه یک دادگستری)
---------------------------------------
♻️ #کرونا #بیوتروریسم
https://eitaa.com/joinchat/589365248Ca6288e1b07
آیا خوردن گوشت گاو حلال است؟ اصلا حلال و حلیت و استحلال چیست؟
گفتیم شکستن حریم و حرمت یک موضوع حرام است. حال سوال اینست که چگونه میتوان بین دو موضوع رابطه برقرار کرد که منجر به شکستن حریم و حرم و حرمت هیچکدام نشود؟
جواب این سوال میشود آداب و رسوم حلال. در حقیقت حلال علم سازگاری و سلامت و سازماندهی روابط و بهره وری دو موضوع است به نحوی که منجر به شکستن حرمت هیچیک از طرفین نشود.
طبقه بندی حلال:
واجب, مستحب، میاح، مکروه و حرام
مصادیق حلال:
نماز چیست؟
علم سازماندهی روابط و بهره وری انسان از خدا به نحوی که منجر به هتک حرمت هیچیک از طرفین نشود.
ذبح چیست؟
علم سازماندهی روابط و بهره وری انسان از گوشت حیوانات به نحوی که منجر به هتک حرمت طرفین نشود.
استغفار چیست؟
علم باز سازماندهی روابط تخریب شده انسانی
ازدواج چیست؟
علم سازماندهی روابط زن و شوهر به نحوی که منجر به هتک حرمت طرفین نشود.
کاتالیزور چیست؟ واسطه ارتباط برای کاهش تخریب و هتک حرمت ها
بعنوان مثال وضو کاتالیزور نماز است. آب خوراندن به حیوان واسطه ذبح است. داشتن عقد و قرارداد واسطه ازدواج است و اذن دخول کاتالیزور ورود به خانه دیگران و پوشیدن لباس احرام واسطه ورود به حج است و ...
لطفاً این مطلب را نقد کنید و صحیح آن را بنویسید.🙏
معماری در سایه حرام و حلال الهی:
گفتیم همه چیز در دنیا حرم و حرمت و احترام دارد و هتک حرمت موضوعات حرام است و احترام به ایشان واجب.❤️
حلال، به چگونگی ایجاد رابطه بین دو موضوع گویند به نحوی که حرمت هیچکدام شکسته نشود.
حال به مصادیق معماری در سایه این تعریف از حرام و حلال میپردازیم:
۱. رابطه معماری دینی و خدا: یکی از مصادیق کشف شده عمودی گرایی است که در بناهای عبادی وجود دارد. دو دیگر حس وحدت و سوم قصه معراج و چهارم الهام از بیت الله (خانه کعبه) که حرمت آن بر همه مسلمانان واجب است. عمودی گرایی و قصه معراج به جایگاه آسمانی و قوس صعود اشارت دارد و حس وحدت بر یکی بودن خدا.... در هر حال حرمت خدا مورد توجه طراحان فضاهای عبادی بوده است.
۲. رابطه معماری و انسان بهره بردار, مخاطب: معماری نباید مزاحمت برای همسایگان ایجاد کند و حرمت ایشان شکسته شود. ساخت و ساز نباید ایمنی و سلامت انسانها و اقتصاد ایشان را به هم ریزد. حرمت انسان در حد حرمت کعبه است. نما حق الناس است و باید در شأن مردم و یکدست ساخته شود.
رابطه معماری و حیوانات و گیاهان:
حیوان دوستی و حضور حیوانات در باغچه خانگی بعنوان باغبان طبیعت. آتش زدن و سوزاندن درختان در حکم فساد در زمین (مکارم شیرازی)
۴. رابطه معماری و محیط زیست:
معماری نباید به محیط زیست صدمه بزند. فاصله با حریم رود و برکه و قنات. افزایش نفوذ پذیری سطوح جهت بالا آمدن عمق ءبهای زیر زمینی, محیط زیست نیز نباید به معماری آسیب بزند: بالا آمدن کف تا سیلاب ۱۰۰ ساله، افزایش تاب آوری و مقاومت سیل و زلزله
۵. معماری و کشاورزی: تامین غذا برای انسانها بایستی در اولویت باشد. مثمر کاری ( کاشت گیاهان محصول ده) ساخت بنا در کارخانه متروکه و اراضی بایر بجای زمینهای کشاورزی
۶. معماری و بافت فرسوده: تک تک مصالح و آجرهای ساختمانهای قدیمی حرمت دارند و بر آنها نماز گذاشته شده. در این بناها عبادت شده. بنابراین: بازسازی مقدم بر نوسازی, توسعه درون زا, استفاده از بناهای عبادی سایر ادیان در ساخت مسجد، حرمت بناهای عبادی همه مذاهب
معماری و آب: آب پاک کننده و مطهر است و حرمت دارد. تفکیک آب باران, آب خاکستری و فاضلاب. پرهیز از یکبار مصرفی آب و همه چیز.
همه این موارد در قالب حرام و حلال دینی قابل بررسی می باشد.
لطفاً این متن را نقد کنید❤️🙏👌