درس دوم
توحيد فطری
فطرت در لغت به معنای سرشت يا طبيعت و در اصطلاح به معنای غريزه معنوی هر انسان می باشد، انسان دارای دو نوع غريزه است:
١ ـ غرايز مادی که برای تامين احتياجات مادی در درون انسان نهفته است مانند حب ذات، تشنگی، گرسنگی، ترس، اميد و ...
٢ ـ غرايز معنوی مانند کمال طلبی، نوع دوستی، ايثار و از خود گذشتگی، احسان و شفقت، و بالاخره وجدان اخلاقی، که اين غرايز در وجود انسان برای عبور از مرز حيوانيت و رسيدن به کمال واقعی نهاده شده است.
فطرت يا غريزه معنوی
غريزه معنوی يا فطرت يعنی آنچه را انسان خود می يابد و نياز به فراگيری در مورد آن ندارد.
فطرت يکی از منابع الهام بخش معرفت و شناخت است، گاهی از اين منبع شناخت به قلب نيز تعبير می شود و با عقل که مرکز تفکر و ادراکات نظری است تفاوت روشنی دارد و همه اينها شاخه های يکی درخت و ثمره های شجره مبارکه روح انسان هستند.
https://eitaa.com/mamin110
اين فطرت معنوی در وجود هر انسانی هست فقط گاهی حجابهای ظلمانی مانع بروز آن می شود و بعثت انبياء و آمدن امامان معصوم برای رفع اين حجابها و رشد اين فطرت الهی بوده است و گرنه هر انسانی با فطرت پاک توحيدی به دنيا می آيد. فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (١) «ملتزم و پذيرا باش دين حقی که خداوند آفرينش انسانها را بر اساس آن قرار داده است که هيچ تبديل و دگرگونی در آفرينش خداوند نيست اين است دين و آيين محکم ولی اکثر مردم نمی دانند».
فطرت در روايات
قال رسول الله صلىاللهعليهوآلهوسلم: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى يَكُونَ أَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِه (٢) رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمود هر نوزادی بر فطرت (توحيد و اسلام) متولد می شود و اين فطرت همچنان هست تا پدر و مادر او را به آيين يهود يا نصرانيت بار آورند.
عَنْ زُرَارَةَ قَال: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عليهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل : فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها ، قَالَ فَطَرَهُمْ جَمِيعاً عَلَى التَّوْحِيد.(٣) زراره می گويد از امام صادق عليهالسلام از تفسير قول خدای عزوجل (فِطْرَتَ اللَّهِ...) پرسيدم، حضرت فرمودند: خداوند همه را بر فطرت خداشناسی آفريد.
از امام صادق عليهالسلام سوال شد مقصود از فطرت در آيه مذکور چيست؟ حضرت فرمودند: مقصود اسلام است که وقتی خداوند پيمان بر توحيد
______________
(١) سوره روم، آيه ٣٠.
(٢) بحار الانوار، جلد ٣، صفحه ٢٨١.
(٣) همان منبع، صفحه ٢٧٨.
https://eitaa.com/mamin110
و شناسايی خود را از بشر گرفت نياز به دين را هم در وجودشان قرار داد.(١)
عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهمالسلام فِي قَوْلِهِ: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها قَالَ: هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليهالسلام إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيد.(٢) « امام رضا عليهالسلام از پدرشان و ايشان از جدشان امام باقر عليهالسلام نقل کرده که فرموده مقصود از (فِطْرَتَ اللَّهِ...) لا اله الا الله محمد رسول الله صلىاللهعليهوآلهوسلم علی امير المومنين عليهالسلام است ». يعنی اعتقاد کامل به توحيد، باورمندی به پيامبر اکرم صلىاللهعليهوآلهوسلم و امامت و ولايت علی عليهالسلام را در بر دارد.
ابو بصير از امام باقر عليهالسلام نقل کرده که فرمودند منظور از آيه فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ولايت است. (٣)
در نتيجه می بينيم هر انسانی در وجود خود احساس نياز به آفريدگار می کند و اين حالتی است که خداوند در سرشت و فطرت انسانها قرار داده است اين مساله ای است که حتی دانشمندان غير مسلمان هم به آن اعتراف کرده اند که به نمونه هايی از آن اشاره می کنيم.
______________
(١) همان منبع، صفحه ٢٧٨ ، حدیث ٧.
(٢) همان منبع، صفحه ٢٧٧.
(٣) همان منبع، صفحه ٢٧٧.
https://eitaa.com/mamin110
فطرت مذهبی در کلمات دانشمندان
يک عقيده و مذهب بدون استثنا در همه وجود دارد... من آنرا احساس مذهبی آفرينش نام می گذارم... در اين مذهب انسان کوچک بودن آرزوها و هدفهای بشری، عظمت و جلالی که در ماورای اين امور وپديده ها نهفته است حس می کند. (انيشتين)(١)
دل دلايلی دارد که عقل را به آن دسترسی نيست. (پاسکال)(٢)
من به خوبی می پذيرم که سرچشمه زندگی مذهبی دل است... (ويليام يمز)(٣)
اسلاف ما از آن موقع به درگاه خداوند سر فرود آورده بودند که حتی برای خدا نام هم نتوانسته بودند بگذارند. (ماکس مولر) (٤)
حقيقتا چنين به نظر می رسد که احساس عرفانی جنبشی است که ا اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و يک غريزه اصلی است... انسان همچنانکه به آب و اکسيژن نيازمند است به خدا نيز محتاج است. (الکسيس کارل)(٥)
انسان درک می کند که احتياج به آب و غذا دارد همچنين روح ما درک می کند که احتياج فراوانی به غذای روح دارد، اين احساس عبارت است از دينی که اولين انسان به آن هدايت شد. دليل اين مطلب اينکه: اگر بچه ای را از وحشی ترين اقوام دنيا بگيريم و او را آزاد بگذاريم که هر گونه که می خواهد زندگی کند و حتی هيچ دينی به او تلقين نکنيم وقتی بزرگ شد و کامل گشت مشاهده می کنيم که دنبال گمشده ای می گردد و دائما روی اصل غريزه و انديشه فطرتش به اين طرف و آن طرف می زند تا در مغز خود چيزی تصور کند که ما آن را عقيده يا دين می ناميم. (سقراط حکيم)
______________
(١) دنيايي که من مي بينم، صفحه ٥٣.
(٢) سير حکمت در اروپا، صفحه ١٤.
(٣) همان منبع، صفحه ٣٢١.
(٤) مقدمه نيايش، صفحه ٣١.
(٥) نيايش، صفحه ٢٤ و ١٦.
https://eitaa.com/mamin110
شورش عشق تو در هيچ سری نيست که نيست
منظر روی تو زيب نظری نيست که نيست
نه همين از غم تو سينه ما صد چاک است
داغ تو لاله صفت، بر جگری نيست که نيست
انقطاع و ظهور فطرت
از آيات و روايات بسيار روشن می شود که هنگام اضطرار و انقطاع از ما سوی الله هر انسانی به خداوند قادر متعال توجه پيدا می کند و فطرتا خود را نيازمند به آن وجود بی نياز می بيند و اگر در هر زمان اين حالت پيدا شود انسان می يابد که بين او و معبودش فاصله نيست.(١)
امير المومنين عليهالسلام در تفسير کلمه (الله) می فرمايند: هُوَ الَّذِي يَتَأَلَّهُ إِلَيْهِ عِنْدَ الْحَوَائِجِ وَ الشَّدَائِدِ- كُلُّ مَخْلُوقٍ، عِنْدَ انْقِطَاعِ الرَّجَاءِ مِنْ جَمِيعِ مَنْ دُونَهُ، وَ تَقَطُّعِ الْأَسْبَابِ مِنْ كُلِّ مَنْ سِوَاه. خدا کسی است که هر آفريده ای به هنگام نيازها و سختيها (وقتی اميدش از غير او قطع شد و از اسباب طبيعی مايوس شد) به او پناهنده می شود.(٢)
شخصی به امام صادق عليهالسلام عرض کرد ای فرزند رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم خدا را به من معرفی کن زيرا اهل مجادله با من سخن بسيار گفته اند و مرا سرگردان کرده اند. حضرت فرمودند: آيا تا کنون کشتی سوار شده ای؟ گفت آری، فرمود: برايت اتفاق افتاده که کشتی دچار سانحه شود و در آنجا نه کشتی ديگری و نه شناگری باشد که تو را نجات دهد؟ عرض کرد آری.
______________
(١) قرآن کريم، به ترتيب آيات ١٢، ١١، ٦٥، ٣٣ و ٣٢ از سوره های يونس، زمر، عنکبوت، روم و لقمان.
(٢) ميزان الحکمه، واژه صانع.
https://eitaa.com/mamin110
حضرت فرمود: آيا در آن هنگام احساس نمودی که هم اکنون نيز قدرتی هست که می تواند تو را از آن ورطه هولناک نجات دهد؟ گفت آری، فرمود: همان خداست که می تواند تو را نجات دهد آنجا که نجات دهنده ای نيست و به فرياد رسد آنجا که فريادرسی نيست.(١)
خداوندی که بی قرن و عديل است
وجود او نه محتاج دليل است
اگر افتی به دام ابتلائی
به جز او از که می جوئی رهايی
بنابراين فطرت خداشناسی از سرمايه های اصيل و اساسی وجود انسان است که آينه سان حقيقت را می نمايد. ليکن، چه بسا تيره تبليغات، تلقينات، محيط فاسد و در يک کلمه: گناه، مانع حق نمائی فطرت می گردد. گناه، اين آينه صافی را زنگاری و غبار اندود می کند.
«ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ» سر انجام کسانی که بسيار گناه کردند اين شد که نشانه های خدا را تکذيب و مسخره کردند.(٢)
تمرين
١ ـ فطرت در لغت و در اصطلاح چه معنايی دارد؟
٢ ـ منظور از فطرت در آيه فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها چيست؟
٣ ـ سقراط درباره فطرت توحيدی چه می گويد؟
٤ ـ امام صادق عليهالسلام در جواب مردی که گفت خدا را به من معرفی کن چه فرمودند؟
______________
(١) بحار الانوار، جلد ٣، صفحه ٤١.
(٢) سوره روم، آيه ١٠.
https://eitaa.com/mamin110
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بارِ دیگر دست شیطانِ پلید
نقشه ای ضدِّ مسلمانان کشید
در فرانسه در سکولار ِ زمان
یک جسارت و اهانت شد عیان
کشوری اصلش خدا ناباوری
دین جدا از هر سیاست محوری
هست آئینش کاتولیک و لائیسم
بعد ، اسلام و یهود و صهیونیسم
در اهانت بر نبیِّ مصطفی
کین جسارت شعله زد خشم خدا
این قلمها و اهانت بارها
نقشه هایش را کشیده کَد خُدا
دین گریزی کرده انها را تباه
روحشان آمیخته با صد گناه
ما مسلمانیم و شیعه مذهبیم
پیروان و پاسدار مکتبیم
مکتب ما مکتب اللَه بود
هرکه باشد غیر از این گمرَه بود
رهبری داریم دانا و مدیر
هم الهی ،هم مُدَبِّر ،هم بصیر
این جسارت را بشر منکوب کرد
رهبرم سید ، علی سر کوب کرد
حضرت آقا ،به لحنی با عِتاب
به فرانسه کرد اینگونه خِطاب
با پیمبر کینه توزی از چه بود ؟
خفته پشت ِ ماجرا آلِ سُعود !
رهبرم فرمود؛ آنها با عِناد
می کنند ترویج ِ فحشاو فساد
گفت ملتهای غربِ آسیا
چهره بر دارند از این ماجرا
گفت باید دشمنان را خوار کرد
مسلمین غرب را بیدار کرد
این اهانت پاسخش خواهیم داد
لعنت حق بر فرانسه بیش باد
نجوای غریب
جانم فدای رهبر 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
لبخندکه نیست ،برگ گلِ شاخهء طوباست
آرامش و آسایش و شادی دلِ ماست
هرکس نتواند که ببیند گلِ رویت
بیچاره حسود استُ یقین خاطی دنیاست
نجوای غریب
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
اربعین داغ عقیله تازه شد 🥀🥀🥀🥀
بیا زینب که داغت تازه گشته
بیا هجر و فراقت تازه گشته
بیا بر خوان زیارتنامهء عشق
بیا مکتوب کن برنامه ء عشق
بیا در اربعین و نوحه سر گیر
بگو در این چهل منزل شدم پیر
بیا با امّ لیلا نزد اکبر
ربابت را بیاور نزد اصغر
به قربان دل غمدیده ات من
فدای آن دونورِ دیده ات من
بیا در قتلگه نزدیک سالار
بیا بر قبر هفتاد و دو سردار
بیا زینب حسینت چشم در راه
بیا در علمقه افتاده یک ماه
بیا ام البنین با یاس آمد
کنار مرقد عباس آمد
بگو زینب بگو از درد هجران
بگو از شام تاریک و بیابان
بگو از آن امانت از رَقیّه
چه کردند با رُخش آلِ اُمیّه
بگو از آسمان بی ستاره
بگو از سیلی و از گوشواره
بگو از کوچه های شام و بازار
بگو از آن جسارتهای دربار
بگو از دردهایت با برادر
ملامتها کشیدی جانِ خواهر
بگو از ناقه های لخت و عریان
بگو از آفتاب گرم و سوزان
بگو از ناله و افغان و فریاد
بگو از حبس و زندانی سجاد
بگو از اشکها و سجده هایش
الهی ُ وَ رَبّی ..... در دعایش
بگو و بازگو کن از چهل شب
امان و صد امان از قلب زینب
بیا ای زائر دشت شقایق
بیا بر قبر هفتادو دو عاشق
دگر روضه نخوان بانوی صَبّار
بیا قرآن بخوان بر پیکرِ یار
بیا و بر سکینه مرهمی باش
بیا و در کنارش همدمی باش
دوباره دختری دلگیر باباست 😭
بیا زینب ، مزارِ بی سر اینجاست 😭
بیا رگها دگر خشکید و خشکید
زِ خونِ رگ ، لَبش سیراب گردید
بیاد آور لباسِ رزم ِ مادر
هزاران نیزه و آن جسمِ اطهر
نه عمًامه ،نه جامه ، نه نشانی
حسین پیروزو دشمن گشت فانی
دوباره کربلا و صد مصیبت
دوباره یادت آمد شام غربت
دوباره خاطرات تلخ آن عصر
بخوان یاسین و قدرو سورهء نصر
نما یادی زِ فرزندان مسلم
ویادی کن زِ آن داماد، قاسم
زِ عبدالله آن سرباز و کودک
شجاعت آفرید آن مردِ کوچک
بیا ام وهب گشته مسلمان
زیارتنامه خوانده بر شهیدان
ملقب گشته ای ام المصائب
زِ سویِ فاطمه پیکی ُ نا ئب
بخوان زینب که حجت گشت اتمام
جگرها سوختند از درد و آلام
حسین شد التیام درد مسکین
و اسمش هر دو دنیا کرد آذین
حسین اول ،حسین اوسط و آخر
حسین مظلوم گشته مثل حیدر
حسینیان به محشرروسپیدند
چراکه نوکرِ شاهِ شهیدند
حسینی سرور و آزاده باشد
برای اربعین آماده باشد
بگوید یاحسین ادرکنی ادرک
بگوید یاحسین لبِّیک لبِّیک
نجوای غریب
دلتنگ اربعین ، محرم الحرام ۱۴۴۲
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یقه ی بی حجابا رو میگیرم...
صوت شهید...
گوش بدین👂
کم حجم🗞
#استوری
#ما_ملت_امام_حسینیم
#من_محمد_را_دوست_دارم
روز شمار محرم الحرام
السلام علیک یا ثارالله🥀🥀🥀🥀🥀
تا که اسمت برزبان آید دلم غوغا شود
برسرِ سربند زیبایت حسین دعوا شود
قلبُ روح ُ جسم ُجانم دائمادر کربلاست
در خیالم زائرم ،بین الحرم روءیا شود
کربلا را دیده ام ،اما دلم تنگ است باز
می شود دعوت نمایی؟واسطه سقا شود
بهترین معماریِ رویِ زمین شش گوشه است
این مکان باب المرادِ شیعه و ماوا شود
درشب جمعه دلم می گیردوغمگین شوم
هرکجاهستم همان جاشام عاشورا شود
همچو حُرِّم یا غلام خاندانت مثل جُون
خادمی در بارگاهت حضرتِ والا شود
سالها در روضه ها از نوکری دم می زنم
چون شفیع اشکهایم مادرت زهرا شود
هرکسی دارد رفیقی، من خجالت می کشم
گرتو باشی سرورم ،این رتبه ام اعلا شود
بانگ بردارم که اهل عالِمَین اسم حسین
قفل غیبت بشکند ، دروازه ء مولا شود
در دعای نافله اسمم ببر یابن الحسن
خواب و بیداریِ من یک گنبد زیبا شود
این غزل راهم نوشتم باز آرامم نکرد
تا براتِ اربعینت قسمت نجوا شود
نجوای غریب
شعر از سرکار خانم افسانه حمدی از مبلغات امین استان #گیلان
با تشکر
مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110