پادکست حضرت معصومه نهای نهایی_mixdown.mp3
20.77M
🎙 پادکست حضرت معصومه
یک زیارتنامه عجیب‼️
گنجی مدفون در قم که خیلی وقتها قدرش را درست نمی دانیم...
🌸روز دختر مبارک🌸
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
سلام
بعضی از عزیزان انتقاداتی را به پست مدارس مونته سوری داشتند.
بابت تذکرات شان واقعا ممنونم🙏🏻
همونطور که قبلا هم گفته بودیم هدف ما از قرار دادن این سلسله پست ها درباره مدل های تربیتی، بررسی فرم های خلاقانه بوده و هست و لاغیر؛
و گرنه همه ما میدانیم که نباید محتواهای غیر دینی و غیر اسلامی و نقص های موجودشان را بپذیریم!
محمدامین نخعی
دیروز که حرف از یکسری محتواها و مبانی تربیتی شد، بد نیست که نگاهی به این آمار انداخته شود‼️
👇👇👇👇👇
⚠️بیشترین کتابهای ترجمه در سال 1402 در حوزه کودک و نوجوان است!
🔹طبق آخرین آمار به دست آمده از خانه کتاب ایران بیشترین تعداد تالیف کتاب مربوط به کتاب های کمک درسی و بیشترین تعداد کتاب های ترجمه مربوط به کتاب های کودک و نوجوان است.
با توجه به این آمار، راحتتر می توانید متوجه شوید که جریان بعضی از محتواهای فرهنگی و تربیتی کشورمان در حوزه کودک و نوجوان، از کجاها آب می خورد!!!
📌 پیشنهاد میکنم اهالی قلم و هنر حتماً این پست را ببینند👇
https://eitaa.com/maminnakhaei/370
ما هیچ عذری برای ننوشتنهایمان نداریم‼️
والسلام
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
#و_طول_الامل...
دوست داری با کدام آرزوها پیر شوی؟
...............
در لبیک به دعوت برادر هنرمند و خلاقم (آقای حسن بیاتانی @telkalayyam)
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
همیشه اینطور بوده که رسولان و انبیای الهی رویا و تمنی خودشان را به مردم نشان می دادند. این رویا طرفداران انبیاء را به خط میکرد و از آنها یک امت میساخت. سپس عده ای بر شدنی بودن آن رویا شهادت میدادند و سردوشی «شهید» دریافت میکردند و در قلب تاریخ ماندگار میشدند( احیاءٌ عندک)
از آن طرف شیاطین همه هم و غم خود را خرج میکردند تا در این رویای پیامبرانه اخلال کنند. (القی الشیطان فی امنیتة).
شیاطین رویاهای دیگری را سر راه مردم قرار میدادند و میدهند هنوز ...
اگر هر دو تابلو درست روایت شود، من ابدا نگران نخواهم بود. فطرت های پاک به طور طبیعی رویای خودشان را دنبال خواهند کرد.
همه نگرانی اینجاست که رویای بازار را با رنگ و لعاب فریبنده روایت کنند و ما رویای شهادت را در حد یک بنر ساده وانهیم. بعدش انتظار داشته باشیم نسل بعد تمام قد به دنبال ما بیاید!!
جنگ روایت ها را جدی بگیرید...
محمدامین نخعی
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
دو روزی می شود که مهمان مردم خونگرم تبریز هستیم...
انصافا مظاهر سنت غنی و فرهنگ تمدنی این خطه، از در و دیوار شهر می بارد!
کاملا می توان فهمید که معماری سنتی بازار سرپوشیده اش، سبک متفاوتی از تعامل بین مشتری و فروشنده و کالا را رقم زده!
وقتی توی بازار سنتی اش قدم میزنی خبری از ویترین های پر زرق و برق «هایپر استارها» و «مال»ها نیست!
کمتر اثری از حرص و طمع برای جمع سود بیشتر و رقابت برای انباشت سرمایه میبینی!!
🕌مسجدی که وسط بازار سنتی، «قلب بازار» بود، فرق داشت با بانک هایی که حالا قلب شهرها و بازارهای مدرن شده اند و دائماً در حال پمپاژ کردن حرص و طمع بیشتر برای انباشت سرمایه در رگ های جامعه اند!!
🔴امروز ساعت ۱۷ دورهمی اهالی روایت انسان در تبریز است؛
فرقی نمی کند روایت انسانی باشید یا نه؛
امروز دعوتید اینجا👇
📍تبریز، چهارراه شریعتی، جنب سینما قدس
مجموعه کتابشهر تبریز
منتظرتون هستیم🌹
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
این هم قاب خاطره انگیز خانواده روایت انسانی در تبریز...
واقعا دورهمی دلگرم کننده ای بود؛
راستی دیروز در کنار خودمان، دوتا مهمان مجازی از راه خیلی دور هم داشتیم که از آنور آب خودشان را به جمع همشهری هایشان رساندند؛
یکی از نیویورک و یکی هم از چین😊
📌انشاالله در سفرهای بعدی تیم روایت انسان به این خاک تاریخ ساز و فرهنگی، این جمع مؤمنانه تبدیل به یک زنجیرۀ پر جمعیت #هم_رؤیا شده باشد😊
🌱 و این تازه آغاز ماجراست...
#هم_رؤیاییم
#دورهمی_روایت_انسان_تبریز
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
هدایت شده از محسن قنبریان
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً #مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟!
❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد.
اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود!
«حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است.
نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟!
مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهرهوریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟!
❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد:
- سرانه، ۸۰۰ساعت در سال!
- روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)!
⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسببودن با دستمزد و... است!؟!
❗️ مشکل اصلیِ #رشد_اقتصادی، کمرونقیِ اقتصاد بازرگانی -آنهم عمدتاً وارداتپایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کمرونقیِ تولیدِ داخلی؟!
کمرونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیلکردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دستمزد عادلانه»؟!
❓«مردمپایهکردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و همزمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئلههای درجهٔ یک هیچ مصوبهای یا نظارتی بر قانونهای معطلماندهٔ قبل شنیده نمیشود؟!
از حوزه و منادیانِ شریعت هم بهاندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمیشود!
البته که روایات مواجههٔ اهلبیت(ع) با بنيامیه در کاربریِ ایام هفته، مواجههای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگینترین و اصلیترین مواجههٔ آنها نیست!
قیام علیه امویها نه بهخاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیتالمال عمومی را میان خود دستبهدستکردن] بود!
ظاهراً سرمایهداریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان میماند! ۱
⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئلههای واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیشغولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمیاندازد که برای نامسئلهها، حلّ بتراشند یا برای کجمسئلهها، خطونشان بکشند.
........................
۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت
https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
#تعطیلی_شنبه
☑️ @m_ghanbarian
محمدامین نخعی
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن
31.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تعطیلی شنبه یک مسئله ایدیولوژیکی است یا اقتصادی؟؟
🔺گفتگویی بین نماینده مردم و نماینده یک اقلیت سرمایه دار...
با طرح این دعواهای فرعی می خواهید کدامیک از مسائل اصلی را از مردم مخفی کنید؟؟
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
اسرائیل و آمریکا اگر عرضه ی عملیاتی داشتند، در برخورد با یک جریان کوچک مقاومت در غزه انجام میدادند....
اما اگر تقدیر و امتحانی الهی برای ملت ایران قرار است اتفاق بیفتد، باید به ربوبیت خدا اعتماد کنیم و نشان دهیم ظرفیت امتحانات بزرگ را داریم...
بدترین کار ناامیدی است و بهترین کار صبر است.
ضمنا ان شاالله حتما به حساب وطن فروشانی که خوشحالی میکنند برسند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا 🏴
.... حالا دیگر وقت استراحتت شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از خداحافظی ام با ایشان دو روز بیشتر نمیگذرد.
اللهم اجعلنا معه فی الاخره
محمدامین نخعی
سلام استاد حکمت این شهادت ها چیه؟ جایی که داریم رو به جلو میریم، یکدفعه چنین اتفاقی .. سوال دارم است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح 9 شهریور 1360
مناسبت: شهادت محمدعلی رجایی (رئیس جمهور) و محمدجواد باهنر (نخست وزیر)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن درباره انبیاء مصلح می فرماید:
وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا
وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا
وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبا
انبیا از جنس خود مردم بودند؛ نه اینکه فقط هم زبان باشند و هم لغت، که چیزی از جنس اخوت و برادری و خودی بودن!
کسی که میخواهد وارث انبیا باشد و کاری از جنس انبیا انجام دهد، باید از جنس مردم باشد، توی مردم باشد و غم آنها را از نزدیک لمس کند!
رئیسی می گفت: من فقر را نشنیده ام، بلکه چشیدهام.
#رئیسی_از_منظر_روایت_انسان
#رئیسی_عزیز
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جاده پیامبر اعظم مدام خارجی میدیدم، هندی، پاکستانی، عرب، اهالی جنوب شرق آسیا و... دلم را زدم به دریا و رفتم از یک هندی پرسیدم :
داداش! خدا وکیلی رییس جمهور یک عنوانی است که به طور خاص مربوط به یک کشور و ملت بخصوصه. وزیر خارجه که دیگه قطعا اینطوریه. بعد تو چرا اومدی تشییع و داری اشک هم میریزی ؟
خیلی با هم حرف زدیم، اما جان کلامش یک جمله بود:
« من و دوستانمان سید را دوست داشتیم و حب و بغض مرز و ملیت نمیشناسه»
این معجزه و اکسیر انقلاب اسلامیه که قبلاً در حاج قاسم و امروز در شهید رییسی میبینیم. هیچ فرضی برای ناامیدی وجود ندارد وقتی این کوره انسان ساز و تمدنی در کنار ماست و دارد بازتولید انسان می کند. همین جا.
یعنی هر خدمت و تلاشی در جهت انقلاب اسلامی ضریب تمدنی پیدا میکند و قلوب مومنان را متوجه ات میکند تا جایی که حتی میتواند آدم را به شهادت مفتخر کند
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
شهید امت، شهید وحدت.mp3
19.16M
شهید، کارش شهادت دادن است؛
شهید کسی نیست که فقط جان می دهد؛ نه!
شهید برای تمام کسانی که پشت سرش هستند یک حرکت درست می کند!
اما چگونه؟!
🔺شهادت چگونه میتواند برای ما امید آفرین باشد و حرکت درست کند⁉️
🔺استقبال و تشییع ما چطور میتواند پشتیبانی از جبهه مومنان در جنگ حق و باطل باشد⁉️🤔
🔺و ما شهید #رئیسی_عزیز و همراهانشان را شهدای وحدت و امت سازی انقلاب اسلامی میدانیم و معتقدیم دستشان بعد از شهادت بازتر شده و منتظر دمیدن روح حیات توسط آنها در کالبد انسانهای انقلاب اسلامی هستیم.
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔چرا جریان روشنفکری، جمعیت میلیونی تشییع پیکر #رئیسی_عزیز را نمیبیند⁉️
جامعه شناسی مبتنی بر یک طرح فلسفه تاریخی شکل گرفته است؛
طرحی که قائل است تاریخ یک سیر تکاملی به سمت تجدد و ترقی مدرن را طی می کند!
کاملا طبیعی است که این جامعه شناسی نمی تواند یا نمی خواهد برخی از پدیده های بزرگ اجتماعی جمهوری اسلامی را ببیند!
جمهوری اسلامی یک طرح نو مبتنی بر فلسفه تاریخی حماسه (نبرد تاریخی بین حق و باطل) را وارد ادبیات گفتگویی و منطق جهان کرد!
👤 سیدحسین شهرستانی؛ جامعهشناس
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
🏫سفری به دنیای یادگیری با روش مونتهسوری! (قسمت دوم)
📌بررسی و تحلیل
تصور کنید در سرزمینی قدم میگذارید که در آن خبری از معلمانی که فقط درس میدهند نیست؛
در این سرزمین، مربیانی دانا و دلسوز در کنار کودکان هستند تا آنها را در مسیر یادگیری خود راهنمایی و تشویق کنند.
در این سرزمینِ جادویی، کودکان با شور و اشتیاق به کشف و یادگیری میپردازند.
آنها با ذرهبین به کاوش در طبیعت میروند، با رنگها و ابزارهای هنری شاهکار خلق میکنند، با اعداد و مفاهیم ریاضی بازی میکنند و در دنیای قصهها و داستانها غرق میشوند.
در سرزمین مونتهسوری، هر کودک با سرعت و شیوهی منحصر به فرد خود یاد میگیرد؛ مربیان با مشاهدهی دقیق رفتار و علایق هر کودک، فعالیتهای مناسب را برای او طراحی میکنند و فضایی امن و پویا برای شکوفایی استعدادهایش فراهم میکنند.
در وهله اول شاهد مولفههای مثبتی در تربیت هستیم که جای خالی آن را در نظام تربیتی خود جستوجو میکنیم:
🔺مولفه آزادی و استقلال فردی در محیط تربیت همراه با توجه به ویژگیهای فرد!
⏹اما تمرکز بر استقلال و آزادی هر فرد تا حد و به چه قیمتی؟
⏸بنظر میرسد تاکید بیش از اندازه بر استقلال و آزادی منجر به عدم نظم و انضباط در کودکان خواهد شد و این موضوع برای دانشآموزان چالش برانگیز خواهد بود.
ایجاد تعادل میان نظم و آزادی با ایجاد قوانین به حل این موضوع کمک میکند اما، این موضوع که نقطه تعادل چگونه تعیین خواهد شد و قوانین این کلاس برآمده از چه مولفههایی هستند همچنان در ابهام است؟ آیا نقطه تعادل و قوانین توسط خود دانشآموز تعیین خواهد شد به این معنا که قوانین طبیعی و فطری هستند؟
یا این نقطه تعادل و قوانین توسط افراد دیگری تعیین خواهد شد و توسط دانشآموزان لازم الاجرا خواهند بود؟
🔺از همین نگاه درک قوانین و سازگاری آنها با کلاس درس چگونه رخ خواهد داد؟
اگر مولفه توجه به تفاوتهای فردی را که در این شیوه یادگیری مورد توجه قرار دهیم، این وظیفه مربیان خواهد بود که با توجه به تفاوتهای فردی هر کودک به آنها در یافتن تعادل مناسب بین نظم و آزادی کمک کند؟
پس از این نظر ممکن است نظم و آزادی برای یک دانشآموز با دانشآموز دیگر متفاوت باشد و از این جهت دانشآموزان با یکدیگر دچار چالش شوند؟
(نسبیت در قوانین و اخلاق)
🔺سوال مهمتری که در این خصوص به ذهن میآید اگر قرار باشد در کلاس درس یک فرد آزاد باشد و در یادگیری خود استقلال داشته باشد معرفی الگوها و هویتسازی برای این شخص چگونه رخ خواهد داد؟ اگر قرار است هر کودک فقط متناسب با ویژگیهای خودش رشد کند چگونه فرصت تعامل با سایر دانشآموزان را پیدا میکند و مهارتهای عاطفی و اجتماعی خود را پرورش میدهد؟
🔴با توجه به این که در یک کلاس مونته سوری محیط تربیت از پیش توسط مربیان آماده میشود؛ میتوان گفت مونته سوری با ایجاد یک فضای امن و ایزوله گزینههای دیگری برای انتخاب را از آنها گرفته و عادت را جایگزین تربیت میکند.
در حالی که اساساً تربیت در محیط شلوغ، متضاد و مخالف به گونهای شکل میگیرد که در غیر این حالتها رخ نخواهد داد.
👆👆👆👆👆
‼️این سوالات، از جمله موارد بنیادینی است که در صورتی که بخواهیم به ارائه یک مدل تحولی بر مبنای اصل توجه به آزادی و توجه به ویژگیهای فردی بپردازیم با تامل بر رویکردی غربی (رویکرد مونته سوری) و مدل ایرانی (مکتب خانهها) که بر اساس این اصل شکل گرفته بودند، از رفتن راههایی قبلا پیموده شده اجتناب کنیم.
📝فاطمه پیرمردی
#تعلیم_و_تربیت
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
28.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیلی با خودم کلنجار می رفتم که این کلیپ ناراحت کننده را بفرستم یا نه!؟
پیشاپیش بابت تصاویر بالا از همه عزیزان واقعا عذر خواهی میکنم😞🙏🏻
مدتی بود که می خواستم درباره مداحی های استودیویی و موسیقی های مذهبی(😏) مطلبی بنویسم؛
حالا که شاهد از غیب رسید، بهانه ای شد تا این متن را بنویسم.
مدت زیادی است که مداحی های آهنگ دار (استودیویی) و موسیقی های به ظاهر مذهبی، برای بعضی ها جایگزین موسیقی های پاپ شده و در برخی کانال های مذهبی و سایت ها پر تعداد شده و خیلی هم طرفدار دارد.
( حداقل میگویند طرفداران زیادی دارند)
⁉️ سوال مهمی که باید پرسیده شود این است که👇
آیا صرف عوض کردن متن و محتوای موسیقی به همراه همان سبک ضرب آهنگ های پاپ و کلاسیک که اغلب به سبک موسیقی جاز هستند، باعث ایجاد یک اثر معنوی در مخاطب می شود؟
به عبارتی؛
آیا محتوای خوب میتواند با هر فرم و قالبی عرضه شود؟!!🙄
مثلا اگر به جای توصیف چشم و ابروی معشوق مادی، اسم یکی از اهل بیت را بگذاریم، گوش دادن این موسیقی اثر معنوی می گذارد؟!
https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171