eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 کسالت جمعی! 📝 لزوم تأسیس تشکل‌های طلبگی 🖋 علی بهادرزایی 🔹 «هرچه ما داریم پیش می‌رویم ضرب دست امام است، ایشان آنچنان این گوی را محکم پرتاب کرده که حالا حالاها امثال بنده باید دنبالش بدویم.» (رهبر معظم انقلاب، ۱۴ دی ۱۳۹۰) به احتمال قوی تحلیل دقیقی از چرایی این قوت ضرب دست امام و تطبیق آن بر روند انقلاب نداریم. بگذارید یک گوشه‌اش را از خود آقا نقل کنم: «(امام) در راه خدا اهل مجاهدت بود، آرام نمی‌نشست، دائم در حال مجاهدت بود، مصداق این آیه شریفه: "فإذا فرغت فانصب، و إلی ربّک فارغب" از یک کار بزرگ که فراغت پیدا می‌کرد چشم به یک کار بزرگ دیگر می‌دوخت و آن را دنبال می‌کرد.» 🔹 امام اهل مجاهدت بود و طبیعی است توان حرارت آفرینی در قلوب را هم پیدا کرد؛ این به نظر، بزرگترین گمشده ما طلاب در زندگی امروز است و ضدش یعنی «رکود و کم‌رمقی» بزرگترین آفت صنفی‌مان. 🔺 پیرامون این چند روز که یکی از بزرگان در مورد «فواید قم بودن و میراث پدری» بزرگ دیگری سخن گفت و دومی «سلامت علمی و عملی» او را زیر فشار قلم له کرد! می‌توان در چند خط اینطور گفت: 1⃣ بسیج معلوم نیست به چه تحلیلی دست به افشای سخن زد؟ و بعد از آن برای اصلاح و ایجاد آرامش چه کرد؟ 2⃣ فقهای محترم شورای نگهبان که به گمان نزدیک‌ترین روابط طرفینی را دارند مشخص نیست که آیا از فرصت فراغت تابستانه برای از بین بردن فرصت سودجویی دشمنان و اصلاح ذات البین استفاده‌ای می‌کنند؟ 3⃣ تکلیف نهادهای رسمی حوزه که روشن است و احتیاج به توضیح ندارند! 4⃣ همپوشانی قوی رسانه‌ای دشمن داخلی و خارجی مثال زدنی بود، سکوت و انفعال رسانه‌های انقلابی هم همینطور! 5⃣ بازار حمایت‌های یک طرفه‌ی ناشی از حب وبغض‌ها هم داغ. 6⃣ و مهم تر از همه، بدنه قاطع طلاب محترم انقلابی در حال غصه خوردن و دعا برای اصلاح امور بودند! انگار که قرار است ملکی از آسمان بر طرفین نازل شود یا ذات الهی، مستقیما تألیف قلوب کند!! بهانه‌ها هم واضح است: ما که منصب یا ارتباطاتی نداریم! ما که رسانه نداریم! بزرگان که اعتنا به حرف طلاب نمی‌کنند! باید صبر کنیم تا خودمان فاضل شویم و مقبول بعد به این مسائل ورود کنیم و ... . 🔹 خلاصه اینکه ما چند هزار طلبه پیر و میانسال و جوان روی هم رفته یک چندم کاری که مرحوم امام (قدّس سرّه) انجام داد را هم انجام نمی‌دهیم بدون هیچ عذاب وجدانی چون معتقدیم: «قدرت نداریم و توجه تکلیف فرع بر قدرت است!» 🔹 واقعا اگر ما می‌جوشیدیم و چند طلبگی وزین داشتیم، در همان ابتدا بعد از رایزنی و مطالبه از طرفین کار به اینجا می‌رسید؟ اگر طلاب فاضل احساس تکلیف می‌کردند و با اصرار، اساتید صالح را دعوت به اصلاح ذات‌البین می‌کردند، شأن اجتماعی همگی‌مان محفوظ نمی‌ماند؟ 🔹 اگر تشکل‌های طلبگی در میان ما وجود داشت که عملکردهای تکراری ها را می‌شناختند و در مقابل از ابزار رسانه استفاده می‌کردند از سرعت تحولات جا می‌ماندیم؟ اگر در کنار مرحوم شیخ و صاحب کفایه و اعضای شورای عالی، کم‌همتی فردی و جمعی خودمان را هم مقداری در محقق نشدن تحوّل در حوزه مقصر می دانستیم و دائما آدرس غلط نمی‌دادیم، اینطور کشتی‌مان به گل می‌نشست؟ همین الان برنامه‌ای برای آینده داریم؟ 🔹 این موسم‌ها زمان خوبی برای محاسبه نفس است؛ چون عیار انسان در حوادث سخت نشان داده می‌شود، اگر شما هم این ضعف را قبول دارید بیایید جا پای امام بگذاریم و فارغ از بهانه‌ها به این دعوت الهی لبیک بگوییم که «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏»؛ اما چطور؟ فکر می‌کنم اولین قدم این است که واقعا خودمان را «مکلّف» بدانیم، نه موجودی عاجز و رها! @Manahejj
🌀 وضعیت نابسامان معیشت طلاب 📝 زنگ خطر حوزه‌های علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 چند وقتی است، یک جمله ناراحت کننده به گوشم می‌خورد. به من که طلبه هستم می‌گویند: «شنیدی فلانی طلبگی را رها کرده و در بازار یا کارخانه کار می‌کند؟» نمی‌دانم چه جوابی بدهم و به فکر فرو می‌روم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟! 🔹 مثل روز برایم روشن است که اگر هشدارهای فعلی را در زمینه معیشت جدی نگیریم و برای امروز حوزه علمیه کاری نکنیم، این جمله بر سر زبان مردم فراگیر خواهد شد، همانطور که درباره مهندسها و بسیاری از فارغ التحصیلها گفته شده و می‌گویند. 🔻 آن وقت اگر نوجوانی بخواهد از یک فامیل به حوزه بیاید، سریع فلانی را برایش مثال می‌زنند که طلبه بوده و رها کرده است. مدیریت حوزه و مسئولان اوقاف بدانند، امروز در وقت اضافه هستیم و آخرین فرصتهای جلوگیری از یک ضرر بزرگ را سپری می‌کنیم. از دست دادن نسل امروز طلبه‌ها، علاوه بر اینکه ضربه به طلبه‌های امروزی است، ضربه به اعتبار حوزه علمیه در آینده نزدیک نیز هست. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده لزوم بهبود @Manahejj
🌀 نظر رهبری درباره مشاجره آیات یزدی و آملی لاریجانی 📝 بجای دادکشیدن سر یکدیگر، یاد توصیه امام باشید 〰〰〰〰〰〰 نشریه خط حزب الله به صورت تلویحی به نظر رهبری درباره مشاجرات اخیر آیات یزدی و آملی لاریجانی پرداخت: 🔹 یک دوگانه [در مواجهه با حوادث] این است که ما در مواجهه‌ی با حوادث دائم به خودمان بپریم، مدام بــه خودمان انتقــاد کنیم...ایــن یک جور برخورد اســت که متأسفانه در خیلی از مواقع پیش می‌آید که وقتی مجموعه‌ها با سختی مواجه می‌شــوند - حال مجموعه‌ها چه یک حزب باشد، چه یک دولت باشد، چه یک ملت باشد -همدیگر را متّهم می‌کنند، یا اینکه نه، به جای اینکه ســر همدیگر داد بکشــیم، به تعبیر امام «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»؛ طرف مقابل، او است. 🔹 بنده مکــرر در صحبتهای عمومــی گفته‌ام، ما دچار این اشتباه نمی‌شویم که دشمن خودمان را نشناسیم؛ دشــمن ما معلوم است.کسان دیگری هســتند که علیه ما کار می‌کنند - اما روی غفلت اســت یا مانند اینها-اینها اهمیتی ندارند؛ آن که دشمن واقعی اســت « و َ هَلم َّ الخطب َ فی ابن ِ ابی سفیان»، که امیرالمؤمنین فرمود[ .در مورد] آن قضایای ِ این جــوری بیخودی ســر هم داد نکشیم، بیخودی با همدیگر دعوا نکنیم. 🔺 ببینیم واقعا ً با چه کســی باید دعوا کرد، با چه کسی باید طرف شد؛ این جوری عمل بکنیم. نشریه خط حزب الله، شماره ۱۹۸ @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محب الحسین: باسلام خواهشمندیم مشاجرات علمارا رها کنید وبه فکر معیشت طلاب باشید. واقعا مساله معیشت روی درس وزندگی ما بشدت تاثیرگذاشته؛ بطوری که من که تاقبل ازازدواج طلبه موفق ودرس خوانی بودم الان مجبورم به کارهای غیرطلبگی بپردازم تاشکم زن وبچه ام راسیرکنم. به اجبار اومدیم قم درس بخونیم اینجاهم هزاران مشکل هست.لااقل ای کاش آیت‌الله مکارم شهریه طلاب را وصل می‌کردند چون ما دیگر سطح ۳ در استانمان نداشتیم وفقط بایدبه قم می‌آمدیم برای ادامه تحصیل. بخدامن ماهی یک ملیون و سیصد قسط واجاره می‌دهم. دیگه نمی‌دونم چه بکنم ومی‌خواهم طلبگی را رها کنم و بروم جایی مشغول به کار غیرطلبگی بشوم. 😔😔😔😔 خدایا خودت به داد ماطلبه ها برس... 📌 پاسخ مناهج: پرداختن به موضوعات مبتلابه حوزه و روحانیت، هرگز به معنای رها کردن مسأله معیشت نیست. مناهج با تمام توان پویش نه به وقف خواری را دنبال می‌کند؛ همچنان که مشکلات معیشتی طلاب را به گوش بزرگان و مسؤولین خواهد رساند. @Manahejj
👓 دقت کردید اهل تفریط، میانه‌رو ها را افراطی و تندرو می‌دانند!! تندرو ها نیز میانه‌رو ها را متهم به کوتاهی، سهل‌انگاری و خواب‌آلودگی می‌کنند!! از همه بدتر، وقتی است که هر سه جریان، داعیه‌دار حفظ و حراست از هستند... 💬 علی مهدوی @HozeTwit
🌀 سوء استفاده از بیانیه‌های بدون امضا 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 اتفاقات سیاسی و اجتماعی، تحلیل‌ها و موضعگیری‌های مختلفی در پی دارد. اما در این میان، با بیانیه‌هایی مواجهیم که صرفا از نام‌های کلی «طلاب انقلابی» و «اساتید انقلابی» استفاده می‌کنند. اصلا معلوم نیست نگارنده این بیانیه‌ها چه کسانی هستند. یک بیانیه موعظه می‌کند، بیانیه‌ای دیگر، از یک طرف حمایت می‌کند، بیانیه دیگر را بر لحن اهانت می‌نشیند و به عنوان دغدغه انقلاب، فضا را ملتهب می‌کند و این التهاب را به نام انقلاب می نویسد و هکذا... 🔹 معلوم نیست چرا صادر کننده این بیانیه ها از اسامی حقیقی تشکلشان نام نمی‌برند. یکی دو نفر مطلبی را می‌نگارند و به اسم حوزه و روحانیت منتشر می‌کنند. 🔹 بسیاری از این بیانیه‌ها برای نگارنده اعتباری ندارند؛ چه اینکه بدون قائلند و هر کسی می‌تواند بی‌ادبانه‌ترین حرفها را بزند و از نامهای کلی استفاده کند. اگر واقعا به مطلبتان اعتقاد دارید، اسمتان را هم بگویید. 🔹 اگر امروز جلوی این مسئله گرفته نشود، در آینده نزدیک، برای هر اتفاقی موجی از بیانیه‌ها را شاهد خواهیم بود که صاحب ندارد و هر کسی آن را مستند خود قرار می‌دهد. از طلاب، اساتید و تشکلهای انقلابی خواستارم، اگر واقعا دغدغه «حرف حق زدن» دارند، اسامی خودشان را منتشر کنند تا دست افراد دسیسه‌گر از حوزه انقلابی پاک شود. #مناهج @Manahejj
🌀 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه 📝 از اوین تا بیوت علما 🔹 مدتی است فعالیت یک خبرنگار دارای سوء سابقه در حوزه علمیه و رفت و آمدش به بیوت علما و اطلاعات محرمانه و غیر محرمانه‌ای که منتشر می‌کند، نقل محافل حوزوی است. 🔹 مناهج به سرگذشت و کارنامه این خبرنگار «فرید مدرس ماهر» مشهور به #فرید_مدرسی می‌پردازد. #مدرس_ماهر #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۱ 📝 فرید مدرسی و آغاز فعالیت سیاسی 🔹 این روزها و با بالاگرفتن ماجرای نزاع آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی، نام فرید مدرسی (فرید مدرس ماهر) نیز بر سر زبان‌ها افتاده است. اما فرید مدرسی کیست و چرا عده‌ای نسبت به فعالیت وی در حوزه علمیه هشدار می‌دهند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸 فرید مدرسی، روزنامه نگار اصلاح‌طلب روزنامه‌های شرق، اعتماد، هم‌میهن، اعتماد ملی و هفته‌نامه شهروند امروز است. مدرسی اصالتاً تبریزی است و پدر بزرگ پدری و مادری‌اش هر دو روحانی بوده‌اند. او حیات سیاسی خود را از همان دوران دبیرستان آغاز کرد. آن‌گونه که محسن بیات زنجانی می‌گوید، او به همراه فرید مدرسی در آن ایام و در بحبوحه دوم خرداد ۱۳۷۶ به دنبال تشکیل ستاد دانش‌آموزی سید محمد خاتمی بوده‌اند. 🔸 علاقه فرید مدرسی به دوم خرداد و سید محمد خاتمی، به حدی است که وی، در یادداشتی که به مناسبت تولد فرزندش، صدرا نگاشته است، می‌گوید: «۲۱ مهر نه ‌تنها سالروز تولد صدراست بلکه سالروز تولد مردی است که دوستش دارم و به او بسیار احترام می‌گذارم. محمد خاتمی برای من آغاز تجربه حیات اجتماعی است. اگر صدرا با او در یک روز به دنیا آمده، اما تولد اجتماعی من با دوم خرداد ۱۳۷۶ گره خورده است. خاتمی ادب، وقار و بزرگی را نماینده است؛ چه سیاست‌ورزی‌اش را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم. امیدوارم سالروز تولد صد سالگی‌اش را تبریک بگویم.» 📌 ادامه دارد... @Manahejj
🌀 آخرین فرصت برای شرکت در پویش 🔺 فقط تا فرداشب فرصت باقی است 🔻 تاکنون بیش از 1600 نفر از این پویش حمایت کرده‌اند. طلابی که از وضعیت معیشتی خود گله‌مند هستند، حتما با حمایت از پویش در جهت احیای موقوفات حوزوی اقدام کنند. متن طومار اول: https://eitaa.com/manahejj/1697 متن طومار دوم: https://eitaa.com/manahejj/1698 امضای طومارها: برای تأیید طومار، و خود را برای مدیر کانال ارسال کنید تا در انتهای طومارها درج، و برای مسؤولین، ارسال گردد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 نشانی مدیر: @Manahejj_admin http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۲ 📝 فرید مدرسی و عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت 🔹 ورود به دانشگاه بستر بسیار مناسبی را برای فعالیت‌های سیاسی فرید مدرسی مهیا کرد. وی در آن دوران توانست به عضویت دفتر تحکیم وحدت درآید و حضور مؤثرتری را در عرصه سیاسی ایفا کند. 🔹 اواسط مهر ۱۳۸۴ سعيد حبيبی، محمد هاشمی، #فريد_مدرسی، علی نيكونسبتی و حنيف يزدانی به عنوان اعضای شورای مركزی دفتر تحکیم وحدت انتخاب شدند. 🔹 شاید بتوان گفت: عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت، سرآغاز ورود وی به رادیکالیزم سیاسی است... بی‌راه نیست اگر گفته شود، این ایام، سیاه‌ترین دوره دفتر تحکیم وحدت است... 🔻 پ.ن : اتحادیه انجمن‌های اسلامی (تحکیم وحدت) به عنوان نماینده جنبش دانشجویی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۱۳۷۶ از سید محمد خاتمی حمایت کرد و نقش مهمی در پیروزی اصلاح‌طلبان ایران در انتخابات داشت. در سالهای ۷۶ تا ۷۸ دفتر تحکیم وحدت جایگاه محکم و تأثیرگذاری در عرصه سیاسی ایران پیدا کرد. در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی و دوره اول شوراها چند نماینده از اتحادیه انجمن‌های اسلامی (تحکیم وحدت) انتخاب شدند. این دفتر در وقایع ۱۸ تیر ۷۸ نقش فعال و پررنگی داشت. 📌 ادامه دارد... #مدرس_ماهر #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۳ 📝 عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت و توهین آقاجری به مراجع 🔹 دوران دانشجویی مدرسی و عضویتش در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، مصادف با اظهارات موهن هاشم آقاجری علیه مرجعیت شیعه شد. اما برای اثبات اینکه چرا گفته شد «دوران عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت، سیاه‌ترین دوران این تشکل دانشجویی است» ابتدا باید اقدامات موهن آقاجری و سپس حمایت دفتر تحکیم وحدت از وی تبیین شود: 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 آقاجری -که پیش‌تر از اعضای انجمن حجیته بوده است- در بخشی از سخنان خود تحت عنوان "شریعتی و پروتستانتیسم اسلامی" در خانه‌ی معلم شهرستان همدان، با اهانت به مراجع و مقلدان ایشان می‌گوید: «شریعتی می‌گفت: رابطه مردم، معلم و متعلم است نه رابطه مرید و مراد» سپس اضافه می‌کند: «نه رابطه مقلَّد و مقلِّد که تقلید بکنند؛ مگر مردم هستند که تقلید بکنند؟!...رابطه نهاد سنتی با عوام، رابطه مرید و مراد است، یعنی اینکه مراد همیشه مراد باشد و مرید همیشه مرید و این حلقه بر گردنش.» او در بخشی از سخنانش حتی سعی دارد قداست امام معصوم علیه السلام را با لحنی بی‌ادبانه زیر سوال ببرد و می‌گوید: «این طبقه [روحانیت] ابتدا امامان معصوم را لاهوت می‌کرد تا خودش هم به عنوان نابینایان آن معصوم لاهوتی بشود....» 🔹 آقاجری قبل از این سخنرانی نیز در مراسمی که به منظور تجلیل از کدیور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود به تاسی از مارکس و در راستای سکولاریزه کردن نظام و جدا کردن حوزه دین و سیاست، دین را افیون توده ها و حکومت ها خوانده بود. او در آنجا گفت: «من امروز می خواستم از نهج البلاغه سخن بگویم... اما به اقتضاء حال و موقعیت منصرف شدم... تصمیم گرفتم حكومت دینی را از منظری دیگر مورد توجه قرار دهم. به یاد آوردم این جمله معروف ماركس را كه گفته است "دین افیون توده هاست." سخنی كه ماركس در باب دین گفته است هر چند كه تمام حقیقت نیست اما بخشی از حقیقت را در خود دارد... دین در حكومت های دینی نه تنها افیون توده هاست، آن چنان كه ماركس گفته است؛ بلكه من می افزایم علاوه بر آن افیون حكومت ها هم هست.» این قبیل اظهارات آقاجری، حمایت های صریح ضد انقلاب را برانگیخت و حتی سلمان رشدی نیز در حمایت از او به میدان آمد و اظهار داشت: «وقتی اکثریت میانه‌رو در برابر این‌گونه افراد اقدامی نمی‌کنند، رشدی‌هایی پیدا می‌شوند که ماموریت انجام بدهند». 🔹 توهین‌های آقاجری منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی عموم متدینین و مومنین شد. لذا موجی از خشم را در میان عموم متدینین و روحانیت برانگیخت. علما و مراجع نیز واکنش شدیدی علیه وی از خود نشان دادند. 📌 ادامه دارد... @Manahejj
🌀 حکم قصاص قاتل امام جمعه کازرون تایید شد و به‌زودی اجرا می‌شود 🔻 رئیس‌کل دادگستری استان فارس از اجرای حکم قاتل شهید حجت‌الاسلام ‌و المسلمین خرسند در آینده‌ای نزدیک خبر داد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسمین سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، گفت: حکم قاتل پس از تأیید در دیوان عالی کشور و استیذان از سوی رئیس قوه قضائیه، به‌زودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. 🔻 جلسه رسیدگی به پرونده قتل شهید خرسند به‌صورت غیرعلنی، در چهارشنبه دوازدهم تیرماه 98 در شعبه اول دادگاه کیفری استان فارس در شیراز برگزار شده بود. خبرگزاری حوزه @Manahejj