eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 نظر کاربران 💬 امین سلیمانپور: باسلام واقعا جای سوال است که آقای اکبر نژاد اعتبارشان را از کدام مرجع تقلید یا اقطاب علمی قوم به دست آوردن که برای مناظره باید شخص ثالثی طرف مقابل را تایید کند؟ آیا همینکه طرف مقابل از اساتید حوزه علمیه هستند (یعنی همسطح با آقای اکبر نژاد ) برای مناظره کافی نیست ؟ اتفاقا این مساله یکی از نقد های ایشان بود به خیلی از بزرگان که با ایشان مناظره نمیکردند حال عملا خود مرتکب همان اشتباه رایج شدند. @Manahejj
🌀 مطالبات رهبر انقلاب از روحانیت 📝 لزوم مجاهدت و ایستادگی 🔹در خیابان ارم قم، طلبه جرأت نمی‌کرد -این را من به چشم خودم دیدم- از این طرف خیابان به آن‌طرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر می‌ریختند سرش، کتکش می‌زدند، عمامه‌اش را برمی‌داشتند و لباسش را پاره می‌کردند. 📌 پ.ن: 🔹 درست است که سن عده‌ای به هجمه‌های رژیم سفاک پهلوی علیه روحانیت و اقداماتش برای حذف لباس روحانیت قد نمی‌دهد؛ اما آیا امکان مطالعه تاریخ را هم ندارند؟! چرا باید طلاب جوان را از لباس روحانیت بترسانند؟! امروز عده‌ای به صرف شنیدن چند ناسزا از چند نفر جاهل از میدان به در می‌روند؛ در صورتی که اگر با همین جوانی که نادانسته روحانیت را تمسخر و استهزا می‌کند هم‌کلام شویم خیلی زود دلش نرم می‌شود. 🔹 چرا بجای کار اثباتی برای پیوند بیشتر بین روحانیت و مردم، کار سلبی می‌کنید و در مورد لباس روحانیت، سیاه‌نمایی می‌کنید؟! 🔹 بر فرض که هیچ مدرک شرعی برای این لباس موجود نباشد؛ آیا صرف خوشحالی #دشمن از اقدام شما و تاریخچه مبارزه‌اش با این لباس، برای شما کافی نیست؟! آیا دین را اینطور می‌فهمید؟!! #مناهج @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 فرار زیرکانه مؤسسه فقاهت از مناظره 📝 رفتاری خلاف ادب و اخلاق 🔹 پس از اظهار آمادگی حجت‌الاسلام ابو
🌀 پاسخ آیت‌الله سیفی مازندرانی به مرقومه مؤسسه فقاهت بسمه تعالی مدیریت محترم موسسه فقاهت سلام علیکم مرقومه شما در خصوص درخواست مناظره با یکی از اساتید معهدالاجتهاد الفعال پیرامون لباس روحانیت به اطلاع آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) رسید. ایشان فرمودند: (معهد الاجتهاد الفعال درخواستی پیرامون مناظره نداشته و اکنون نیز با توجه به اشتغالات علمی مجموعه و حجم بالای برنامه های آموزشی - پژوهشی در ابتدای سال تحصیلی جدید، برنامه خاصی در جهت گفتگوهای علمی پیرامون مسائل مذکور ندارد. لکن فرزند فاضل بنده که از اساتید سطوح عالی هستند چون اعلان آمادگی مناظره در این موضوع داشته اند ، سزاوار بود در این خصوص با ایشان مذاکره نمائید). و السلام علیکم و رحمة الله محمد خلیلی مسئول دفتر آیت الله سیفی مازندرانی @ayatollahseyfi @Manahejj
🌀 دستور روایات به شناسایی فقهای دنیا دوست 🖋 رضا حسینی 🔹 اگر کسی در حوزه علمیه بدون آنکه تألیفات متقن و عالمانه‌ای داشته باشد، بدون اینکه کرسی تدریسش جزو دروس برتر باشد و بدون اینکه نهادی او را تایید کرده باشد، خود را در تراز #مرجعیت معرفی کند، آیا طبق روایات و عرف، وی مشغول دنیاطلبی نیست؟! 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 #سودای_مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀 دستور روایات به شناسایی فقهای دنیا دوست 🖋 رضا حسینی 🔹 یکی از معضلات امروز، اجرای اصالت الصحة در تمام افعال کسانی است که به نحوی مجتهد (عالِم) شده‌اند؛ تا جایی که عده‌ای می‌گویند: «در هیچ‌یک از کار این افراد نباید تشکیک کرد و حتی اگر دست به اقداماتی هم زده‌اند که ظاهرا با دین یا اخلاق در تباین است باید ایشان را به خدا واگذار کرد؛ بدون آنکه تقابل و نقدی علیه ایشان صورت گیرد!!» 🔹 براستی مشی فوق برآمده از دین است و تمامی فقیهان به درجه‌ی عصمت یا مصونیت از نقد و نظارت می‌رسند؟! آن هم جایگاه فقاهت که پس از غیبت حضرت ولی عصر (عج)، عمده راه ارتباط مردم با معارف، رجوع به علما و فقها می‌باشد. حال اگر خدای نخواسته آفتی در یکی از علما پیدا شود، عالَمی به فساد کشیده می‌شود که «اذا فسد العالِم فسد العالَم». 🔹 اسلام به شدت در خصوص پیروی از هشدار داده است؛ بلکه در روایات متعددی ویژگی علمای سوء را بیان کرده است که مردم خدای نکرده به هیچ وجه دنبال اینگونه افراد نروند. شاید مهمترین ویژگی علمای سوء این است که عالم، «دنیا دوست» و در اصطلاح «مقبل علی الدنیا و مکبّ بر دنیا» نباشد. ویژگی‌های دیگر علمای سوء، نظیر حب ریاست، حب جاه، تکبر و... همه از این ویژگی دنیادوستی، نشأت می‌گیرد. به قدری این ویژگی اهمیت دارد که اگر عالمی، مجتهد افقه اعلم باشد اما مقبل بر دنیا باشد، تقلید از او جایز نیست (عروة الوثقی ج۱، ص۲۷) روایات بسیاری نیز از این ویژگی سخن گفته‌اند و تبعیت از عالم دنیا دوست را منع کرده‌اند. روایت معروفی در کافی شریف از قول نبی مکرم می‌فرماید: «العلماء امناء الرسل ما لم یدخلو فی الدنیا!» 🔹 محل پرورش عالم دینی در حوزه‌های علمیه است. مگر می‌شود روایات، ما را از تبعیت عالم دنیا دوست منع کند، اما هیچ عالم دنیا دوستی در حوزه علمیه نداشته باشیم؟! اگر این امر "مبتلا به" حوزه‌های علمیه نبود این همه تحذیر بلا وجه می‌نمود!! پس باید حتما به نشانه‌های دنیا دوستی در علما توجه کرد. در این مقام دو سؤال جدی مطرح است: 1⃣ ویژگی‌های عالم دنیا دوست چیست؟ 2⃣ راه تشخیص این ویژگی‌ها در افراد چیست؟ 🔹 ویژگی‌های عالم دنیا دوست: برای حب دنیا در روایات، آثار و نشانه‌هایی ذکر شده است. در بخشی از روایت اصول کافی ویژگی‌های زیر برای افراد دنیا دوست بیان شده است: (کتاب ایمان و کفر، باب حب دنیا، حدیث ۸): ۱- حب ریاست: حب ریاست به طور خاص در علما نکوهش شده است امام علی می‌فرمایند: آفت دانشمندان ریاست طلبی است (غررالحکم) ۲- حب راحت: عافیت طلبی و کنارکشیدن از مسائل چالشی از دیگر ویژگی های دنیا دوستان است. ۳- حب کلام و صحبت ۴- حب برتری طلبی ۵- حب مال و ثروت 🔹 راه تشخیص این ویژگی‌ها در افراد: جایی که شارع از مفاهیم عرفی سخن می‌گوید، مصادیق و نشانه‌ها را نیز احاله به عرف کرده است. پس اگر کاری در عرف نشانه‌ی واضح ریاست طلبی باشد، اگر خدای نکرده عالِمی این کارها را انجام داد، نشانه ریاست‌طلبی اوست. برای مثال: اگر یک کاندیدای نمایندگی مجلس، تایید از شورای نگهبان را لازم نداند و قبل از تایید بگوید: «نماینده‌شدن آزاد است» و بعد ویژگی‌های ادعایی خود را مدام تکرار کند، از آن کلیپ بسازد، اسمش را روی بنرهای مختلف بزند و با سایر نماینده‌ها مدام مراوده داشته باشد تا نشان دهد آدم مهمی است، آیا از نظر عرف، ریاست‌طلب نیست؟! 🔹 اگرچه ما به درون افراد راه نداریم اما از نظر احتمالات عقلایی این شخص مشغول ریاست‌طلبی است و نباید به دنبال وی رفت و حتی باید با او برخورد شود! ولو اینکه در لوح محفوظ او فقط براساس وظیفه شرعی‌اش این کار را کرده باشد! 🔹 حال اگر کسی در حوزه علمیه بدون آنکه تالیفات متقن و عالمانه‌ای داشته باشد، بدون اینکه کرسی تدریسش جزو دروس برتر باشد و بدون اینکه نهادی او را تایید کرده باشد، خود را در تراز معرفی کند، آیا وی در عرف، مشغول دنیاطلبی نیست؟! یک عالم، دیگر چه کار باید کند که وصف دنیا دوستی بر او صدق کند؟! 🔹 البته هنگام شک باید براساس اصالت صحت امر مسلم، کار وی را حمل به صحت کرد؛ لکن اگر قرائن عرفیه زیاد باشد، اجرای اصالت الصحة نه تنها عالمانه و شرعی نیست، بلکه خود را به نفهمی‌زدن، و به سخره‌گرفتن روایات است. @Manahejj
🌀 مطالبات رهبر انقلاب از روحانیت 📝 نجات دین از غربت 🔹 در چند ده سال قبل از انقلاب، دولت ضد دين بود. بنا داشت بر اينكه دين را منزوى كند، هرچه مربوط به دين است آن را هم منزوى كند، از جمله علماء را. 1️⃣ يا با برداشتن عمامه‌ها و سوزاندن لباس و زىّ روحانى 2️⃣ يا آن وقتى كه ديدند آن روش فايده‌اى ندارد، با بدنام‌كردن علماء و تبليغات عليه علماء و طلاب و حتى مراجع و به شكل‌هاى غيرمستقيم و بعضاً مستقيم. 🔹 اگر از روحانيت مى‌پرسيدند آقا شما وظيفه‌تان چيست؟ در جواب مى‌گفت: من وظيفه‌ام اين است كه با فشارها مقابله كنم، كوتاه نيايم، در مقابل اين دستگاه؛ ضعف نشان ندهم و دينى را كه آنها مى‌‌خواهند در غربت بماند، من مانع از غربت آن بشوم. 📌 مناهج: روحانیت اصیل انقلابی در طول تاریخ، لحظه‌ای در برابر فشارها و مشکلات، عقب ننشسته است. امروز نیز مبارزه ادامه دارد... #مناهج @Manahejj
#اطلاعیه 💫طلبه تراز انقلاب اسلامی 🔸 جلسات هفتگی #سه_شنبه ها، بعد نماز مغرب وعشا 🔻 سلسله نشست‌های تبیین طلبه‌ی تراز انقلاب اسلامی (طلبه عالم صالح مصلح بصیر انقلابی) 🔻 با بیان #استاد_عابدینی 🌐 قم، خیابان سمیه، کوچه سمیه ۱۱، پلاک ۱، حوزه علمیه ثامن الأئمه ( علیه السلام)، طبقه اول (برادران - خواهران) @abedini @Manahejj
11.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مقررات آموزشی حوزه، تقوا را برای طلبه‌ها دشوار کرده! 🎥 علیرضا پناهیان 🔹 نظمی که بدون رعایت استقلال شخصیت طلبه، برقرار شود، نظم مستمر و مداومی نخواهد بود. #نظم_تحمیلی آثار خوب نظم را به دنبال نخواهد داشت. نظم و درس خواندن باید جوشیده از درون افراد باشد. کسی که با فشار مقررات حضور و غیاب سر کلاس بنشیند از رشد کافی برخوردار نخواهد بود. ❓ چرا قدیم‌ها طلبه‌ها بیشتر درس می‌خواندند؟ 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش دوم 📝 عدم تمرکز و فهم درس 🖋 علی رضایی 🔹 چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش می‌دهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه می‌گردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه می‌خواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمه‌ی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است. آیا چنین طلبه‌ای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیش‌مطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکه‌پاره درس گرفته‌اند؟! 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش دوم 📝 عدم تمرکز و فهم درس 🖋 علی رضایی 🔹 اشکال دیگری که به نظام جدید آموزشی حوزه علمیه مطرح است اینکه چرا باید علمی که می‌آموزیم این قدر تکه پاره باشد؟! چرا به صورت متشتّت یک علم را به طلبه آموزش می‌دهیم؟ رسائل در ۱۰ نیم سال، مکاسب ۱۴ نیم سال و کفایه طی ۸ نیم سال ارائه می‌گردد. بطور مثال طلبه پایه هشت، همزمان سه کلاس رسائل دارد؛ در یکی شبهه وجوبیه می‌خواند در کلاس دیگر، استصحاب و در کلاس آخر، خاتمه‌ی آنچه مربوط به احتیاط و برائت است. 🔹 آیا چنین طلبه‌ای فرصتی هم برای تمرکز در هر سه سرفصل درسی فوق را دارد؟! چه زمانی فرصت مباحثه و پیش‌مطالعه پیدا خواهد کرد؟ کدام یک از فحول و بزرگان حوزه علمیه، رسائل یا مکاسب را اینچنین تکه‌پاره درس گرفته‌اند؟! بله اگر قصد ، صرف روخوانی و اتمام محدوده باشد -نه فهم و غور در روش شیخ- می‌توان از نظام جدید دفاع کرد؛ گرچه همین هم تابحال محقق نشده و تقریبا هیچ یک از محدوده‌های درسی حتی در نظام جدید نیز تمام نمی‌شوند. 🔹 هر علمی مجموعه‌ای از مسائلِ مرتبط با یکدیگر است. در فراگیری هر کتاب، طلبه باید بفهمد نظام فکری نویسنده چیست؟ اگر علم را به صورت یک نظام مرتبط با هم ارائه کردیم، یادگیری آن هم برای طلبه بسیار جذاب می شود؛ چراکه طلبه واقعا حس می‌کند که رشد داشته است و علم را به خوبی فهم می‌کند؛ اما با تکثر و تکه‌تکه کردن یک علم به این شدت، نخ تسبیح و سررشته علم از دست طلبه خارج خواهد شد. 🔹 نکته مهم‌تر اینکه خروجی تدریس اساتید، مختلف است. استادی، رسائل یا کفایه را با هدف تمهید برای درس خارج، تدریس می‌کند طبیعی است از منظر این استاد چنین کتبی با سرعت کمتر اما غنای بیشتر باید تدریس شود. استاد دیگری هدفش آشنایی کلی طلبه با سرفصل‌ها و مفاد رسائل و کفایه است؛ چراکه همه استعداد اجتهاد فقه و اصول را دارا نیستند. لذا صرفا شاکله‌ای اصولی در ذهن طلبه‌ای که غرضش ادامه تحصیل در رشته فلسفه یا تبلیغ است ایجاد می‌کند. چرا باید همه را ملزم به تبعیت از یک مدل سرعت و کیفیت آموزشی کنیم؟! درحالیکه بخوبی می‌دانیم اساتید طبق روش تدریس خود عمل می‌کنند و محدوده را هم تمام نمی‌کنند. در این میان طلبه‌ای که تمام محدوده را با وجود کلاس اجباری تحصیل نکرده است باید از تمام محدوده امتحان بدهد و در صورت عدم قبولی، مجدد در کلاسی شرکت کند که می‌داند باز هم قرار نیست محدوده‌اش تمام شود. البته منظور این نیست که «مرکز مدیریتی» نباشد یا باشد و هیچ نظارتی نداشته باشد؛ بحث اینجاست که سلایق و مدل‌های مختلف تدریس باید لحاظ شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 نظر استاد، بجای نمره 🎥 علیرضا پناهیان 🔻 تبعات بی‌اعتمادی به اساتید حوزه علمیه ❓ در نبود مقررات سخت‌گیرانه، عامل نظم چیست؟ 🔻 امام (ره): اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید. 🔻 طلبه باید از شرم و حیا نسبت به استادی که حق به گردن او دارد، خودش را منظم کند؛ نه مقررات اجباری آموزشی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 تجدید نظر "معاونت آموزش" در اجباری بودن کلاس های سطوح عالی برای طلاب رشته های تخصصی 🔹در پی اعتراض طلاب نسبت به اجباری شدن دروس فقه و اصول سطح عالی حوزه، مسئول مرکز امور واحدهای آموزشی قم، طی نامه ای از معاونت محترم آموزش درخواست کرد تا طلابی که در سطح ۲ و ۳ رشته های تخصصی مشغول به تحصیل اند، از این قانون معاف شوند و تنها ملزم به شرکت در ۲ کلاس باشند. 🔹معاونت آموزش نیز این مسئله را تأیید و تصویب نموده و آن را به مسئولان مربوطه ابلاغ کرده است. #مناهج @Mabahejj