eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بیانیه تشکل سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم درباره حوادث اخیر حوزه 📝 اقدام برخی افراد در سالهای اخیر در زمینه سازی برای دستیابی به مرجعیت مساله نگران کننده ای است که نیاز به پیشگیری جدی دارد. 〰〰〰〰〰 متن بیانیه: باسمه تعالی 🔹 با تبریک عید الله الاکبر وعید ولایت عید غدیر به عموم دلدادگان امیرالمومنین سلام الله علیه و آرزوی سربلندی روز افزون انقلاب اسلامی در عرصه جهانی، در روزهای اخیر مطالبی از زبان رئیس محترم شورای عالی در یک جلسه خصوصی منتشر شد و پس از آن از جانب دفتر جامعه مدرسین رسما اعلام شد که این گونه نقل قولها سندیت ندارد، ولی همین مطالب دستمایه برخی از فعالان رسانه ای یک جریان سیاسی قرار گرفت که تلاش کردند از این منقولات غیر دقیق برای هجوم به جامعه مدرسین و رئیس انقلابی آن و نیز دامن زدن به اختلاف نظرها و احیانا سوء تفاهمات میان پاره ای از اعضای جامعه مدرسین نهایت بهره برداری را داشته باشند. 🔹 صدور ای از سوی آیت الله به عنوان پاسخ به بخشی از سخنان منقول از زمینه ای شد برای بهره برداری بیشتر اختلاف افکنان و بدخواهان. چه فرصتی بهتر از این برای به فراموشی سپردن مسائل و مشکلات اساسی مردم و سرگرم ساختن جامعه به این گونه مجادلات؟ 🔹 تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم لازم می داند در این برهه مهم و با توجه به طراحی هایی که از جانب برخی جربانهای سیاسی برای دخالت در امور حوزه و آینده آن تدارک دیده شده نکات ذیل را تقدیم کند. 1️⃣ نهاد مرجعیت رکن مهم و بنیادین و ریشه دار حوزه است و صیانت از آن به ویژه در زمانه ای که بازیگران عرصه سیاست طمع ورزانه به دنبال بهره جویی از این نهاد برآمده اند ضروری است و در حقیقت جان کلام آیت الله یزدی هم توجه دادن به این نکته است.شاید حاشیه سازی اخیر هم برای بخشی دیگر از سخنان منسوب به ایشان برای به فراموشی سپردن این موضوع مهم است. 2️⃣ به استناد سخن تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در منشور روحانیت جامعه مدرسین ستون محکم انقلاب اسلامی در حوزه است و از این رو مورد اعتمادترین مجموعه برای صیانت از جایگاه مرجعیت به شمار می‌رود، چنانکه امام راحل هم در منشور روحانیت از اقدام جامعه مدرسین در اعلام عدم صلاحیت مرجعیت کسی که در موقعیت مرجعیت قرار داشت تمجید کرده است. 3️⃣ سیره سلف صالح ما در حوزه این بوده که تا حد امکان از قبول مسئولیت مرجعیت ابا داشتند و لذا تمهید مقدمه کردن برای تصدی این جایگاه همواره مذموم شمرده می شده. اقدام برخی افراد در سالهای اخیر در زمینه سازی برای دستیابی به مرجعیت مساله نگران کننده ای است که نیاز به پیشگیری جدی دارد. این ادعا که هرکس احساس مسئولیت کرد می تواند خود را برای مرجعیت عرضه کند و در نهایت مردم هستند که انتخاب می کنند مغالطه ای آشکار است. احراز صلاحیت‌های لازم برای مرجعیت به ویژه با ملاحظه نیت های ناپاک دشمنان در زمان کنونی جز از طریق اهل خبره چگونه مقدور است؟شاید گفته شود که اهل خبره منحصر در جامعه مدرسین نیست که باید گفت گرچه در مقام واقع چنین انحصاری نیست ولی یقینا در شرائط کنونی اطمینان بخش ترین نهاد برای این موضوع جامعه مدرسین است. 4️⃣ نکته ای که موجب نگرانی جامعه متدین و انقلابی و علاقه مندان جامعه مدرسین و حتی نگرانی برخی مراجع عظام گردید ورود بعضی از اعضای محترم جامعه مدرسین به پاره ای مناقشات در روزهای اخیر بود که می‌ توانست و می تواند در یک فضای آرام و در محافل خصوصی مطرح و حل و فصل شود. امروز حفظ وحدت و الفت میان نیروهای انقلابی بیش از هر زمان دیگر ضروری است.از جانب دیگر حفظ حرمت عالمان فداکار و انقلابی و پیش کسوتی که حق بزرگی بر نسل جوانتر اساتید حوزه دارند وظیفه همگان است و انتظار آن است که این حرمت مراعات شود. 5️⃣ ضمن احترام به شخصیت علمی و انقلابی آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی که از استوانه های حوزه محسوب می شوند تقاضا داریم که اجازه سوء استفاده به دشمنان بیرونی و درونی که امروز شادمانه از این مجادلات بهره می گیرند داده نشود. ظهور و بروز اقتدار بی نظیر نظام اسلامی در ماههای اخیر موجب خشم و کینه بیشتردشمنان گردیده و در پی انتقام گیری هستند. در این وضعیت هوشیاری همه شخصیت ها و نیروهای انقلاب ضروری تر است. در پایان، عزت و شوکت بیشتر نظام اسلامی و پرچمدار فرزانه آن را از خدای بزرگ مسئلت داریم . تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۱۳۹۸/۵/۲۹ @Manahejj
🌀 عامل اختلافات اخیر 📝 خلأ سواد رسانه‌ای 🖋 محمد دانش پژوه 🔹 ناخن انداختن عالمان حوزه بر چهره یکدیگر و اختلافات و رد و نقدهای نابهنگام، نمود خلأ سواد رسانه در حوزه علمیه است. 🔹 رسانه قدرت اعجاب آوری دارد که توانسته حتی افکار بزرگان حوزه را نیز مهندسی و مدیریت کند و به نفع جریان معاند نظام، نیروهای انقلابی و ارزشی را به جان هم بیاندازد تا از آب گل آلود، ماهی منفعت خود را صید نماید. 🔹 پژوهش و آموزش تفصیلی رسانه در حوزه‌ها امری بایسته و ضروری است تا طلاب و فضلای حوزه به این سلاح کارآمد مجهز گردند تا افزون بر تبلیغ و ترویج معارف اسلامی، از پر کردن پازل معاندان نیز ایمن باشند. @Manahejj
🌀 کسالت جمعی! 📝 لزوم تأسیس تشکل‌های طلبگی 🖋 علی بهادرزایی 🔹 «هرچه ما داریم پیش می‌رویم ضرب دست امام است، ایشان آنچنان این گوی را محکم پرتاب کرده که حالا حالاها امثال بنده باید دنبالش بدویم.» (رهبر معظم انقلاب، ۱۴ دی ۱۳۹۰) به احتمال قوی تحلیل دقیقی از چرایی این قوت ضرب دست امام و تطبیق آن بر روند انقلاب نداریم. بگذارید یک گوشه‌اش را از خود آقا نقل کنم: «(امام) در راه خدا اهل مجاهدت بود، آرام نمی‌نشست، دائم در حال مجاهدت بود، مصداق این آیه شریفه: "فإذا فرغت فانصب، و إلی ربّک فارغب" از یک کار بزرگ که فراغت پیدا می‌کرد چشم به یک کار بزرگ دیگر می‌دوخت و آن را دنبال می‌کرد.» 🔹 امام اهل مجاهدت بود و طبیعی است توان حرارت آفرینی در قلوب را هم پیدا کرد؛ این به نظر، بزرگترین گمشده ما طلاب در زندگی امروز است و ضدش یعنی «رکود و کم‌رمقی» بزرگترین آفت صنفی‌مان. 🔺 پیرامون این چند روز که یکی از بزرگان در مورد «فواید قم بودن و میراث پدری» بزرگ دیگری سخن گفت و دومی «سلامت علمی و عملی» او را زیر فشار قلم له کرد! می‌توان در چند خط اینطور گفت: 1⃣ بسیج معلوم نیست به چه تحلیلی دست به افشای سخن زد؟ و بعد از آن برای اصلاح و ایجاد آرامش چه کرد؟ 2⃣ فقهای محترم شورای نگهبان که به گمان نزدیک‌ترین روابط طرفینی را دارند مشخص نیست که آیا از فرصت فراغت تابستانه برای از بین بردن فرصت سودجویی دشمنان و اصلاح ذات البین استفاده‌ای می‌کنند؟ 3⃣ تکلیف نهادهای رسمی حوزه که روشن است و احتیاج به توضیح ندارند! 4⃣ همپوشانی قوی رسانه‌ای دشمن داخلی و خارجی مثال زدنی بود، سکوت و انفعال رسانه‌های انقلابی هم همینطور! 5⃣ بازار حمایت‌های یک طرفه‌ی ناشی از حب وبغض‌ها هم داغ. 6⃣ و مهم تر از همه، بدنه قاطع طلاب محترم انقلابی در حال غصه خوردن و دعا برای اصلاح امور بودند! انگار که قرار است ملکی از آسمان بر طرفین نازل شود یا ذات الهی، مستقیما تألیف قلوب کند!! بهانه‌ها هم واضح است: ما که منصب یا ارتباطاتی نداریم! ما که رسانه نداریم! بزرگان که اعتنا به حرف طلاب نمی‌کنند! باید صبر کنیم تا خودمان فاضل شویم و مقبول بعد به این مسائل ورود کنیم و ... . 🔹 خلاصه اینکه ما چند هزار طلبه پیر و میانسال و جوان روی هم رفته یک چندم کاری که مرحوم امام (قدّس سرّه) انجام داد را هم انجام نمی‌دهیم بدون هیچ عذاب وجدانی چون معتقدیم: «قدرت نداریم و توجه تکلیف فرع بر قدرت است!» 🔹 واقعا اگر ما می‌جوشیدیم و چند طلبگی وزین داشتیم، در همان ابتدا بعد از رایزنی و مطالبه از طرفین کار به اینجا می‌رسید؟ اگر طلاب فاضل احساس تکلیف می‌کردند و با اصرار، اساتید صالح را دعوت به اصلاح ذات‌البین می‌کردند، شأن اجتماعی همگی‌مان محفوظ نمی‌ماند؟ 🔹 اگر تشکل‌های طلبگی در میان ما وجود داشت که عملکردهای تکراری ها را می‌شناختند و در مقابل از ابزار رسانه استفاده می‌کردند از سرعت تحولات جا می‌ماندیم؟ اگر در کنار مرحوم شیخ و صاحب کفایه و اعضای شورای عالی، کم‌همتی فردی و جمعی خودمان را هم مقداری در محقق نشدن تحوّل در حوزه مقصر می دانستیم و دائما آدرس غلط نمی‌دادیم، اینطور کشتی‌مان به گل می‌نشست؟ همین الان برنامه‌ای برای آینده داریم؟ 🔹 این موسم‌ها زمان خوبی برای محاسبه نفس است؛ چون عیار انسان در حوادث سخت نشان داده می‌شود، اگر شما هم این ضعف را قبول دارید بیایید جا پای امام بگذاریم و فارغ از بهانه‌ها به این دعوت الهی لبیک بگوییم که «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏»؛ اما چطور؟ فکر می‌کنم اولین قدم این است که واقعا خودمان را «مکلّف» بدانیم، نه موجودی عاجز و رها! @Manahejj
🌀 وضعیت نابسامان معیشت طلاب 📝 زنگ خطر حوزه‌های علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 چند وقتی است، یک جمله ناراحت کننده به گوشم می‌خورد. به من که طلبه هستم می‌گویند: «شنیدی فلانی طلبگی را رها کرده و در بازار یا کارخانه کار می‌کند؟» نمی‌دانم چه جوابی بدهم و به فکر فرو می‌روم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟! 🔹 مثل روز برایم روشن است که اگر هشدارهای فعلی را در زمینه معیشت جدی نگیریم و برای امروز حوزه علمیه کاری نکنیم، این جمله بر سر زبان مردم فراگیر خواهد شد، همانطور که درباره مهندسها و بسیاری از فارغ التحصیلها گفته شده و می‌گویند. 🔻 آن وقت اگر نوجوانی بخواهد از یک فامیل به حوزه بیاید، سریع فلانی را برایش مثال می‌زنند که طلبه بوده و رها کرده است. مدیریت حوزه و مسئولان اوقاف بدانند، امروز در وقت اضافه هستیم و آخرین فرصتهای جلوگیری از یک ضرر بزرگ را سپری می‌کنیم. از دست دادن نسل امروز طلبه‌ها، علاوه بر اینکه ضربه به طلبه‌های امروزی است، ضربه به اعتبار حوزه علمیه در آینده نزدیک نیز هست. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده لزوم بهبود @Manahejj
🌀 نظر رهبری درباره مشاجره آیات یزدی و آملی لاریجانی 📝 بجای دادکشیدن سر یکدیگر، یاد توصیه امام باشید 〰〰〰〰〰〰 نشریه خط حزب الله به صورت تلویحی به نظر رهبری درباره مشاجرات اخیر آیات یزدی و آملی لاریجانی پرداخت: 🔹 یک دوگانه [در مواجهه با حوادث] این است که ما در مواجهه‌ی با حوادث دائم به خودمان بپریم، مدام بــه خودمان انتقــاد کنیم...ایــن یک جور برخورد اســت که متأسفانه در خیلی از مواقع پیش می‌آید که وقتی مجموعه‌ها با سختی مواجه می‌شــوند - حال مجموعه‌ها چه یک حزب باشد، چه یک دولت باشد، چه یک ملت باشد -همدیگر را متّهم می‌کنند، یا اینکه نه، به جای اینکه ســر همدیگر داد بکشــیم، به تعبیر امام «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»؛ طرف مقابل، او است. 🔹 بنده مکــرر در صحبتهای عمومــی گفته‌ام، ما دچار این اشتباه نمی‌شویم که دشمن خودمان را نشناسیم؛ دشــمن ما معلوم است.کسان دیگری هســتند که علیه ما کار می‌کنند - اما روی غفلت اســت یا مانند اینها-اینها اهمیتی ندارند؛ آن که دشمن واقعی اســت « و َ هَلم َّ الخطب َ فی ابن ِ ابی سفیان»، که امیرالمؤمنین فرمود[ .در مورد] آن قضایای ِ این جــوری بیخودی ســر هم داد نکشیم، بیخودی با همدیگر دعوا نکنیم. 🔺 ببینیم واقعا ً با چه کســی باید دعوا کرد، با چه کسی باید طرف شد؛ این جوری عمل بکنیم. نشریه خط حزب الله، شماره ۱۹۸ @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محب الحسین: باسلام خواهشمندیم مشاجرات علمارا رها کنید وبه فکر معیشت طلاب باشید. واقعا مساله معیشت روی درس وزندگی ما بشدت تاثیرگذاشته؛ بطوری که من که تاقبل ازازدواج طلبه موفق ودرس خوانی بودم الان مجبورم به کارهای غیرطلبگی بپردازم تاشکم زن وبچه ام راسیرکنم. به اجبار اومدیم قم درس بخونیم اینجاهم هزاران مشکل هست.لااقل ای کاش آیت‌الله مکارم شهریه طلاب را وصل می‌کردند چون ما دیگر سطح ۳ در استانمان نداشتیم وفقط بایدبه قم می‌آمدیم برای ادامه تحصیل. بخدامن ماهی یک ملیون و سیصد قسط واجاره می‌دهم. دیگه نمی‌دونم چه بکنم ومی‌خواهم طلبگی را رها کنم و بروم جایی مشغول به کار غیرطلبگی بشوم. 😔😔😔😔 خدایا خودت به داد ماطلبه ها برس... 📌 پاسخ مناهج: پرداختن به موضوعات مبتلابه حوزه و روحانیت، هرگز به معنای رها کردن مسأله معیشت نیست. مناهج با تمام توان پویش نه به وقف خواری را دنبال می‌کند؛ همچنان که مشکلات معیشتی طلاب را به گوش بزرگان و مسؤولین خواهد رساند. @Manahejj
👓 دقت کردید اهل تفریط، میانه‌رو ها را افراطی و تندرو می‌دانند!! تندرو ها نیز میانه‌رو ها را متهم به کوتاهی، سهل‌انگاری و خواب‌آلودگی می‌کنند!! از همه بدتر، وقتی است که هر سه جریان، داعیه‌دار حفظ و حراست از هستند... 💬 علی مهدوی @HozeTwit
🌀 سوء استفاده از بیانیه‌های بدون امضا 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 اتفاقات سیاسی و اجتماعی، تحلیل‌ها و موضعگیری‌های مختلفی در پی دارد. اما در این میان، با بیانیه‌هایی مواجهیم که صرفا از نام‌های کلی «طلاب انقلابی» و «اساتید انقلابی» استفاده می‌کنند. اصلا معلوم نیست نگارنده این بیانیه‌ها چه کسانی هستند. یک بیانیه موعظه می‌کند، بیانیه‌ای دیگر، از یک طرف حمایت می‌کند، بیانیه دیگر را بر لحن اهانت می‌نشیند و به عنوان دغدغه انقلاب، فضا را ملتهب می‌کند و این التهاب را به نام انقلاب می نویسد و هکذا... 🔹 معلوم نیست چرا صادر کننده این بیانیه ها از اسامی حقیقی تشکلشان نام نمی‌برند. یکی دو نفر مطلبی را می‌نگارند و به اسم حوزه و روحانیت منتشر می‌کنند. 🔹 بسیاری از این بیانیه‌ها برای نگارنده اعتباری ندارند؛ چه اینکه بدون قائلند و هر کسی می‌تواند بی‌ادبانه‌ترین حرفها را بزند و از نامهای کلی استفاده کند. اگر واقعا به مطلبتان اعتقاد دارید، اسمتان را هم بگویید. 🔹 اگر امروز جلوی این مسئله گرفته نشود، در آینده نزدیک، برای هر اتفاقی موجی از بیانیه‌ها را شاهد خواهیم بود که صاحب ندارد و هر کسی آن را مستند خود قرار می‌دهد. از طلاب، اساتید و تشکلهای انقلابی خواستارم، اگر واقعا دغدغه «حرف حق زدن» دارند، اسامی خودشان را منتشر کنند تا دست افراد دسیسه‌گر از حوزه انقلابی پاک شود. #مناهج @Manahejj
🌀 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه 📝 از اوین تا بیوت علما 🔹 مدتی است فعالیت یک خبرنگار دارای سوء سابقه در حوزه علمیه و رفت و آمدش به بیوت علما و اطلاعات محرمانه و غیر محرمانه‌ای که منتشر می‌کند، نقل محافل حوزوی است. 🔹 مناهج به سرگذشت و کارنامه این خبرنگار «فرید مدرس ماهر» مشهور به #فرید_مدرسی می‌پردازد. #مدرس_ماهر #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۱ 📝 فرید مدرسی و آغاز فعالیت سیاسی 🔹 این روزها و با بالاگرفتن ماجرای نزاع آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی، نام فرید مدرسی (فرید مدرس ماهر) نیز بر سر زبان‌ها افتاده است. اما فرید مدرسی کیست و چرا عده‌ای نسبت به فعالیت وی در حوزه علمیه هشدار می‌دهند؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸 فرید مدرسی، روزنامه نگار اصلاح‌طلب روزنامه‌های شرق، اعتماد، هم‌میهن، اعتماد ملی و هفته‌نامه شهروند امروز است. مدرسی اصالتاً تبریزی است و پدر بزرگ پدری و مادری‌اش هر دو روحانی بوده‌اند. او حیات سیاسی خود را از همان دوران دبیرستان آغاز کرد. آن‌گونه که محسن بیات زنجانی می‌گوید، او به همراه فرید مدرسی در آن ایام و در بحبوحه دوم خرداد ۱۳۷۶ به دنبال تشکیل ستاد دانش‌آموزی سید محمد خاتمی بوده‌اند. 🔸 علاقه فرید مدرسی به دوم خرداد و سید محمد خاتمی، به حدی است که وی، در یادداشتی که به مناسبت تولد فرزندش، صدرا نگاشته است، می‌گوید: «۲۱ مهر نه ‌تنها سالروز تولد صدراست بلکه سالروز تولد مردی است که دوستش دارم و به او بسیار احترام می‌گذارم. محمد خاتمی برای من آغاز تجربه حیات اجتماعی است. اگر صدرا با او در یک روز به دنیا آمده، اما تولد اجتماعی من با دوم خرداد ۱۳۷۶ گره خورده است. خاتمی ادب، وقار و بزرگی را نماینده است؛ چه سیاست‌ورزی‌اش را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم. امیدوارم سالروز تولد صد سالگی‌اش را تبریک بگویم.» 📌 ادامه دارد... @Manahejj
🌀 آخرین فرصت برای شرکت در پویش 🔺 فقط تا فرداشب فرصت باقی است 🔻 تاکنون بیش از 1600 نفر از این پویش حمایت کرده‌اند. طلابی که از وضعیت معیشتی خود گله‌مند هستند، حتما با حمایت از پویش در جهت احیای موقوفات حوزوی اقدام کنند. متن طومار اول: https://eitaa.com/manahejj/1697 متن طومار دوم: https://eitaa.com/manahejj/1698 امضای طومارها: برای تأیید طومار، و خود را برای مدیر کانال ارسال کنید تا در انتهای طومارها درج، و برای مسؤولین، ارسال گردد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 نشانی مدیر: @Manahejj_admin http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۲ 📝 فرید مدرسی و عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت 🔹 ورود به دانشگاه بستر بسیار مناسبی را برای فعالیت‌های سیاسی فرید مدرسی مهیا کرد. وی در آن دوران توانست به عضویت دفتر تحکیم وحدت درآید و حضور مؤثرتری را در عرصه سیاسی ایفا کند. 🔹 اواسط مهر ۱۳۸۴ سعيد حبيبی، محمد هاشمی، #فريد_مدرسی، علی نيكونسبتی و حنيف يزدانی به عنوان اعضای شورای مركزی دفتر تحکیم وحدت انتخاب شدند. 🔹 شاید بتوان گفت: عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت، سرآغاز ورود وی به رادیکالیزم سیاسی است... بی‌راه نیست اگر گفته شود، این ایام، سیاه‌ترین دوره دفتر تحکیم وحدت است... 🔻 پ.ن : اتحادیه انجمن‌های اسلامی (تحکیم وحدت) به عنوان نماینده جنبش دانشجویی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۱۳۷۶ از سید محمد خاتمی حمایت کرد و نقش مهمی در پیروزی اصلاح‌طلبان ایران در انتخابات داشت. در سالهای ۷۶ تا ۷۸ دفتر تحکیم وحدت جایگاه محکم و تأثیرگذاری در عرصه سیاسی ایران پیدا کرد. در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی و دوره اول شوراها چند نماینده از اتحادیه انجمن‌های اسلامی (تحکیم وحدت) انتخاب شدند. این دفتر در وقایع ۱۸ تیر ۷۸ نقش فعال و پررنگی داشت. 📌 ادامه دارد... #مدرس_ماهر #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۳ 📝 عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت و توهین آقاجری به مراجع 🔹 دوران دانشجویی مدرسی و عضویتش در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، مصادف با اظهارات موهن هاشم آقاجری علیه مرجعیت شیعه شد. اما برای اثبات اینکه چرا گفته شد «دوران عضویت فرید مدرسی در دفتر تحکیم وحدت، سیاه‌ترین دوران این تشکل دانشجویی است» ابتدا باید اقدامات موهن آقاجری و سپس حمایت دفتر تحکیم وحدت از وی تبیین شود: 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 آقاجری -که پیش‌تر از اعضای انجمن حجیته بوده است- در بخشی از سخنان خود تحت عنوان "شریعتی و پروتستانتیسم اسلامی" در خانه‌ی معلم شهرستان همدان، با اهانت به مراجع و مقلدان ایشان می‌گوید: «شریعتی می‌گفت: رابطه مردم، معلم و متعلم است نه رابطه مرید و مراد» سپس اضافه می‌کند: «نه رابطه مقلَّد و مقلِّد که تقلید بکنند؛ مگر مردم هستند که تقلید بکنند؟!...رابطه نهاد سنتی با عوام، رابطه مرید و مراد است، یعنی اینکه مراد همیشه مراد باشد و مرید همیشه مرید و این حلقه بر گردنش.» او در بخشی از سخنانش حتی سعی دارد قداست امام معصوم علیه السلام را با لحنی بی‌ادبانه زیر سوال ببرد و می‌گوید: «این طبقه [روحانیت] ابتدا امامان معصوم را لاهوت می‌کرد تا خودش هم به عنوان نابینایان آن معصوم لاهوتی بشود....» 🔹 آقاجری قبل از این سخنرانی نیز در مراسمی که به منظور تجلیل از کدیور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود به تاسی از مارکس و در راستای سکولاریزه کردن نظام و جدا کردن حوزه دین و سیاست، دین را افیون توده ها و حکومت ها خوانده بود. او در آنجا گفت: «من امروز می خواستم از نهج البلاغه سخن بگویم... اما به اقتضاء حال و موقعیت منصرف شدم... تصمیم گرفتم حكومت دینی را از منظری دیگر مورد توجه قرار دهم. به یاد آوردم این جمله معروف ماركس را كه گفته است "دین افیون توده هاست." سخنی كه ماركس در باب دین گفته است هر چند كه تمام حقیقت نیست اما بخشی از حقیقت را در خود دارد... دین در حكومت های دینی نه تنها افیون توده هاست، آن چنان كه ماركس گفته است؛ بلكه من می افزایم علاوه بر آن افیون حكومت ها هم هست.» این قبیل اظهارات آقاجری، حمایت های صریح ضد انقلاب را برانگیخت و حتی سلمان رشدی نیز در حمایت از او به میدان آمد و اظهار داشت: «وقتی اکثریت میانه‌رو در برابر این‌گونه افراد اقدامی نمی‌کنند، رشدی‌هایی پیدا می‌شوند که ماموریت انجام بدهند». 🔹 توهین‌های آقاجری منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی عموم متدینین و مومنین شد. لذا موجی از خشم را در میان عموم متدینین و روحانیت برانگیخت. علما و مراجع نیز واکنش شدیدی علیه وی از خود نشان دادند. 📌 ادامه دارد... @Manahejj
🌀 حکم قصاص قاتل امام جمعه کازرون تایید شد و به‌زودی اجرا می‌شود 🔻 رئیس‌کل دادگستری استان فارس از اجرای حکم قاتل شهید حجت‌الاسلام ‌و المسلمین خرسند در آینده‌ای نزدیک خبر داد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسمین سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، گفت: حکم قاتل پس از تأیید در دیوان عالی کشور و استیذان از سوی رئیس قوه قضائیه، به‌زودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. 🔻 جلسه رسیدگی به پرونده قتل شهید خرسند به‌صورت غیرعلنی، در چهارشنبه دوازدهم تیرماه 98 در شعبه اول دادگاه کیفری استان فارس در شیراز برگزار شده بود. خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 نمک بر زخم معیشت طلاب جدیدالورود 📝 شرایط جدید ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی طبق قرارداد جدید مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با تامین اجتماعی شاهد تغییراتی در شرایط ثبت‌نام هستیم. ✅ شرط ثبت‌نام طلاب برای بیمه تامین اجتماعی: 🔻متاهلین: ۲۲ سال تمام و اتمام سطح یک 🔻مجردین: ۲۴ سال تمام و اتمام سطح دو 📌 مناهج: لطفا طلاب جدیدالورود متاهل تا پایان ۲۲ سالگی و اتمام سطح یک همچنین طلاب مجرد تا ۲۴ سالگی و اتمام سطح دو، از نزدیک شدن به تمام بیماری‌های صعب العلاج، حوادث غیر مترقبه و هرگونه بیماری با هزینه‌های درمانی بالا پرهیز کنند. امیدواریم مرکز خدمات برای شرایط ثبت نام سال آینده، قبولی امتحان شفاهی را نیز اضافه کند. سپاس از همه خدمات... 🌐 منتظر پاسخ قانع‌کننده مرکز خدمات هستیم. @Manahejj
🌀 نقد دانش پژوهان و پاسخ آن کانال دانش پژوهان طی مطلبی تلویحا به نقد یادداشت مناهج «نمک بر زخم طلاب جدیدالورود» پرداخته است: 🔻 گزیده متن دانش‌پژوهان: نویسندگان محترمی که طبعاً از وضعیت کسری بودجه فجیع و میلیاردی برنامه بیمه طلاب خبر ندارند، گلایه‌هایی نموده‌اند که بدون هیچ‌گونه غرض و تعمد، در عمل است. قاعدتاً هم نیت این بزرگواران اصلاح بوده اما رکن اول نقد که «اطلاع جامع از ابعاد موضوع» است و همچنین سایر ارکان نقد را قبل از بایستی جدی‌تر بگیریم. 📌 پاسخ مناهج: نگارنده یادداشت مزبور، بی‌اطلاع از ماجرا نیست؛ لذا ابعاد جدیدی از این مطلب را خواهم گشود: 🔹 اولا اگر نقدی هست بیشتر مربوط به عدم تبیین مرکز خدمات است. اینکه یک مرکز بدون هیچ توضیح و دلیل قبلی ناگهان شرایط بسیار سنگینی برای بیمه طلاب جدیدالورود وضع می‌کند، شایسته آن مرکز نیست. 🔹 در ثانی اینکه مرکز خدمات گرفتار کسری بودجه میلیاردی است، قبول؛ اما آیا مرکز خدمات نباید به فکر تامین منابع مالی جایگزین باشد؟! صرفا هرچه بحران مالی مرکز بیشتر می‌شود، طلاب باید رنج بیشتری را متحمل شوند؟ ❓ دقیقا طی دو دهه اخیر، مرکز خدمات برای احیای که بزرگترین سرمایه هدر رفته این نهاد دینی است، چه کرده است؟ ❓ مرکز خدمات برای همراه کردن متدینین سرمایه‌دار و ایجاد منابع پایدار چه کرده است؟! آیا طرح و جذبی داشته است؟! واقعا دست مریزاد به علمای صفویه که چه کردند که مردم این همه موقوفه به سمت حوزه علمیه سرازیر کردند؛ اما دریغا که امروز... 🔹 ثالثا گاهی شاهد بدسلیقگی در هزینه‌کردهای حوزوی هستیم. مرجع محترم و گران‌قدری سالیانی پیش فوت شده است، امروز از محل فروش زمینی که ایشان متولی آن بوده است، چند میلیارد حاصل می‌شود، اما با پرداخت صد هزار تومان به هر طلبه، کل این سرمایه یکجا دود می‌شود؛ آیا با همین مبلغ، هزینه چند سال بیمه طلاب جدیدالورود تأمین نمی‌شود. البته اینجا گفته خواهد شد این امر در حیطه اختیارات مدیریت مرکز خدمات نیست. در پاسخ باید بگوییم: وا اسفاه از این مدیریت‌های بیگانه و چند لایه... به نظر، بزودی باید و یکصدای مرکز خدمات و مرکز مدیریت را مطالبه کرد؛ تا شاهد خیلی از مشکلات نباشیم. 🌐 ناگفته نماند طلاب محترم، منکر هیچ‌یک از خدمات و زحمات بی‌دریغ مسؤولین مرکز خدمات نیستند؛ آنچه گفته شد، صرفا راهکارهایی است برای عبور از بحران. غرض اینکه مرهمی باشیم بر درد طلاب در این زمانه‌ی سخت. @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۴ 📝 موضع‌گیری راسخ مراجع معظم تقلید علیه سخنان موهن آقاجری 🔹 آیت‌الله‌العظمی فاضل لنكرانی یكی از مراجع معظم تقلید در واكنش به سخنرانی موهن آقاجری بیان فرمودند: «ما متن كامل صحبت‌های انجام شده در خانه‌ی معلم همدان را مشاهده و مطالعه نموده‌ایم و نظر و اخطار خود را به مقامات مسؤول از جمله رییس مجلس و رییس‌جمهوری داده و لذا دیگر كار را تمام شده می‌دانیم و جای نگرانی نیست، مگر این‌كه جریان چیز دیگری باشد». 🔹 آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی یكی دیگر از مراجع معظم تقلید نیز در این راستا فرمودند: «نمی‌دانم چرا گروه‌های سیاسی این افراد هتاك را از خود دور نمی‌كنند؟ روحانیت شعیه، حوزه‌های علمیه و دولتمردانی كه از حوزه‌ها برخاسته‌اند، همیشه مانع مهمی بر سر راه جهانخواران بوده و هستند. هجوم بی‌منطق و وحشیانه‌ای كه همواره بر ضد روحانیت و حوزه‌های علمیه آغاز شده است، هماهنگی كامل با اخباری دارند كه از غرب می‌رسد و هدف اصلی آن است كه با مغلطه و سفسطه روحانیت را از مردم جدا كنند تا به آسانی به اهداف شوم خود برسند و بر ایران اسلامی مسلط شوند. می‌گویند كه چرا مردم باید در احكام دینی تقلید كنند، تقلید كار ... است، گفتن این سخن آن هم در دنیای تخصص‌ها كه هزاران رشته‌ی تخصصی وجود دارد و هیچ‌كس نمی‌تواند در بیش از دو یا سه رشته صاحب‌نظر باشد و در بقیه‌ی رشته‌ها پیرو مقلد آگاهان و متخصصان آن رشته است، راستی حیرت‌انگیز و شرم‌آور است. گرچه ما به تداوم این‌گونه حركت‌ها گله‌مند و معترضیم و نسبت به اهداف آن احساس خطر داریم، لكن نمی‌گذاریم دشمنان در این توطئه‌ی خود كامیاب شوند و درگیری داخلی ایجاد نمایند. ما منتظر نتیجه‌ی عمل مسوولین ذی‌ربط و به‌ویژه دستگاه قضایی هستیم كه ببینیم در برابر جرم و جنایت صورت گرفته چه می‌كنند». 🔹 همچنین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی یكی دیگر از مراجع تقلید طی بیاناتی فرمودند: «آن‌چه كه پیش آمده و می‌آید نتیجه‌ی قصورهای گذشته است. این‌طور نیست كه یكدفعه و یک‌شبه چنین بی‌مهابا به همه چیز حمله كنند، بلكه وقتی به وظیفه‌ی خود عمل نكرده و نمی‌كنیم، طبیعی است كه چنین وضعی پیش بیاید. این وظیفه‌ی هر مسلمانی است كه در این شرایط نگران و متاسف باشد و در برابر هجوم به مرزهای دین و عقاید مذهبی خویش در مقام دفاع برآید، همه باید در مقام دفاع از دین و اسلام باشند كه اگر چنین شد دیگر كسی این جرأت را در خود نمی‌بیند كه بیاید این حرف‌ها را بزند». 🔹 آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید هم در این خصوص فرمودند: «اول باید دید كه این حرف‌ها از كجا نشأت گرفته و در مرحله‌ی بعد منتظر اقدام قوه‌ی قضاییه باشیم كه چه تصمیمی خواهند گرفت، باید صبر كنیم تا تنشی در جامعه به وجود نیاید. اهانت به یك نفر جرم است اما آیا اهانت به همه‌ی مردم و آنان كه فرزندان خود را تقدیم انقلاب كردند جرم نیست؟ در هر كشوری اگر به مقدسات آن اهانت شود جرم محسوب می‌شود، قانون كشور ما در برابر این جرایم چه تصمیمی می‌گیرد، اگر آن روز كه این شخصیت اظهار داشت ”دین افیون ملت‌هاست“ با وی برخورد می‌شد امروز جرأت بیان این حرف‌ها را پیدا نمی‌كرد». 🔹 پس از این موضع‌گیری صریح و قاطع روحانیون و مراجع، عده‌ای از متدینین همدان و رئیس دادگستری استان به عنوان مدعی‌العموم با شکایت از هاشم آقاجری پرونده قضایی برای او تشکیل می‌دهند. پس از چندین نوبت احضار به دادگاه و عدم حضور وی در دادگاه، حکم دستگیری وی صادر می‌شود. 🔻 اما با این همه، موضع دفتر تحکیم وحدت و فرید مدرسی، مغایر با خواست مراجع تقلید بود... 📌 ادامه دارد... 〰〰〰〰〰 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۵ 📝 محکومیت آقاجری و دستگیری فرید مدرسی 🔻 محکومیت آقاجری دادگاه بدوی، آقاجری را به اتهام ارتداد به اعدام محکوم کرد. صدور این حکم سبب شد که دفتر تحکیم وحدت به اعتراض برخاسته و تجمعی اعتراض‌آمیز علیه حکم دادگاه برگزار نمایند. این اقدامات دفتر تحکیم آن‌گونه که مدرسی خود می‌گوید، موجب ناراحتی بعضی از علمای قم نیز شد. فرید مدرسی در وبلاگ خود نوشته است: « در آن روزها كه دانشگاه‌ها به حكم اعدام هاشم آقاجری اعتراض می‌كردند، نیز عنان مخالفت در دست گرفت و گفت: "چه شده سر این حكم این همه جنجال می‌كنند و كار به دانشگاه كشیده شده و عده‌ای معدود، دانشجو یا مسما به دانشجو ضمن اعتراض به حكم به سران نظام اهانت می‌كنند؟" او سپس خطاب به دانشجویان معترض به حكم آقاجری گفت: "همه می‌دانند شما به ساز آمریكا می‌رقصید. پول دلار شما را مست كرده است". فرید مدرسی همچنین در جای دیگری درباره حکم ممنوع‌الخروجی آقاجری گفته بود: «حق هر شهروند ایرانی است كه بنا بر قانون فعلی از كشور خارج شود. برخورد‌ها باید در قالب چارچوب و قانون جمهوری اسلامی باشد. در گذشته نیز آقای رحمانی، سحرخیز، ملكی و اخیرا آقای با این مساله روبرو بودند و امیدواریم كه این مسائل تكرار نشود.» 🔻دستگیری و محکومیت فرید مدرسی برگزاری این تجمع غیرقانونی در نهایت موجب دستگیری و محکومیت مدرسی و برخی از دوستانش گردید. این امر موجب اعتراض برخی رسانه‌های مخالف نظام هم شد. وی داستان روز اول بازداشت خود را چنین نقل می‌کند: در سال ۱۳۸۱ كه در گیر و دار اعتراض‌های دانشجویی برای هاشم آغاجری دستگیر شدم، شب اول كه در بازداشتگاه بودم و هنوز ما را به اوین نبرده‌ بودند، من با چشم بند روی موكت زیرزمین بازداشتگاه نشسته بودم كه صدای گوش‌خراش موبایل یكی از ماموران به گوشم رسید و من از او خواستم كه آهنگ موبایلش را عوض كند. او هم به من گفت می‌خواهی برایت آهنگ سلطان قلب‌ها بگذارم. من هم در همان حال و هوای جوانی گفتم نه، یك سرود انقلابی را بگذار. 🔻 سرانجام شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب قم ، فرید مدرسی را با اتهام توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعلیقی و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. شعبه‌ی هفتم دادگاه تجدیدنظر قم نیز همین حکم را تایید کرد. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 حمایت حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی «نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان» از پویش لزوم احیای موقوفات حوزوی 📝 متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 با توجه به هجمه رسانه‌ای و عملیات سنگین روانی دشمن، لازم است حوزه علمیه بیش از گذشته از کیان اسلام، تشیع و فرهنگ ایرانی اسلامی دفاع کند. طبیعی است که این مهم محقق نخواهد شد مگر با فراهم بودن امکانات لازم برای حوزه علمیه و طلاب علوم دینی. 🔹 حوزه‌های علمیه امروز مستقل از هرگونه وابستگی مالی به نهادهای حکومتی هستند و در طول تاریخ یک نهاد ارزشمند مردمی بوده است؛ در نتیجه بخش زیادی از تامین امکانات حوزه علمیه طی سالیان بلکه قرون متمادی از طریق وقف مردم متدین حاصل شده است. حال که چنین سرمایه عظیمی فراهم است لازم است سازمان محترم اوقاف به جد پیگیر احیای این سرمایه‌های عظیم باشد؛ کما اینکه دستگاه محترم قضاء نیز حمایت‌ها، اقدامات و همکاری‌های لازم را برای تحقق این امر مبذول می دارد. 🔹 بنده نیز حمایت خود را از پویش لزوم احیای موقوفات حوزوی اعلام می‌دارم. سرافرازی نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم را از خداوند متعال خواستاریم . حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان ۳ شهریور ۱۳۹۸ 📌 تحریریه مناهج ضمن تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، برای ایشان و تمامی علمای مجاهد و انقلابی آرزوی توفیقات روز افزون دارد. #موقوفات_حوزوی #مناهج @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی 💠 امام خامنه‌ای: «فرصت تبليغ در ماه محرّم الحرام، يك فرصت بسيار بزرگ و استثنايى است.» (۲۳ فروردین ۱۳۷۸) 🔹 شاید به ذهن و دل شما هم افتاده باشه که اگر می‌شد قبل از تبلیغ محرم، جلسه‌ای با حضرت آقا داشتیم، از دغدغه‌ها و توصیه‌های ایشان برای تبلیغ محرم استفاده می‌کردیم. امسال توفیق چنین دیداری نیست، اما چند سال پیش، حضرت آقا قبل از محرم با طلاب جلسه داشتند و مطالباتشان را بیان کردند. 🔹 به همین مناسبت، مناهج مطالبات امام خامنه‌ای را در قالب عکس‌نوشته، هر شب ساعت ۲۱ بازنشر می‌کند. برخی از موضوعات عبارتند از: 1⃣ ویژگی‌های تبیین صحیح حماسه عاشورا و قیام امام حسین (ع)؛ 2⃣ هدف اصلی تبلیغ؛ 3⃣ ویژگی‌های تبلیغ خوب و بد؛ 4⃣ مرز ورود به مسائل سیاسی در تبلیغ؛ 5⃣ ویژگی‌های مبلّغ خوب. 🔺 وعده ما: هر شب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۶ 📝 فرید مدرسی و اکبر گنجی یکی از افراد ضد انقلاب یا بهتر بگوییم ضد اسلامی که فرید مدرسی به دفاع و حمایت از وی برخاست، «اکبر گنجی» است. معرفی اجمالی اکبر گنجی: 〰〰〰〰〰 🔹 زندگی اکبر گنجی زندگی ضد و نقیض و پرفراز و نشیبی است. مواضع گنجی پس از آزادی از زندان رادیکال‌تر شده و به انکار ضروریات دین نیز منتهی می‌شود. 🔹 گرچه اکبر گنجی با انتقادهایی از جانب فرید مدرسی نیز مواجه شد (نظیر مقاله دیوارنویسی علیه مرجعیت)، اما با این وجود، گنجی در دوران بازداشت خود و روزهای بعد از آزادی‌اش از حمایت مدرسی برخوردار بود. این در حالی است که سخنان گنجی در آن ایام و به ویژه پس از دوم خرداد هم از باورهای ساختارشکنانه سرشار بود و او به شکلی جسورانه و بدون هیچی ملاحظه ای اقدام به سخنرانی و نوشتن مقالات تند بر علیه اندیشه‌های ناب اسلامی و مقدسات و نیز شخصیت‌های نظام می‌کرد. 🔹 گنجی در سناریویی با عنوان تشدید تضادها از آغازین روزهای پس از دوم خرداد شروع به حملات تخریبی و تخطئه مقامات نظام و گروه های ارزشی نمود. برای مثال او در تابستان ۱۳۷۶ در اجتماعی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز ترتیب یافته بود ؛ در اظهاراتی موهن ، با بیان این که «جامعه مدنی ولایت مطلقه را نمی‌خواهد. حتی ولایت را نمی‌خواهد ، چه رسد به مطلقه» گفت: ، مگر مردم یتیم‌اند که پدر بخواهند. فاشیست‌ها می‌گویند باید مطیع رهبر بود. ما از ولایت که حرف می‌زنیم مثل این است که بگوییم در زمین خدایان متعددی داشته باشیم... با رهبریت می‌خواهند کل جوامع بشری را از بین ببرند. اینها رهبر اسلام را به همه تحمیل می‌کنند. تحمیل جبارانه خدمتگزاری قدرت جباری که در رأس قدرت قرار گرفته است و همه چیز در پیشوا یعنی هیتلر ذوب می‌شود. 🔹 اما مهم‌ترین نقطه تاریک گنجی در آن زمان، جسارات وی در شکستن تمام خطوط قرمز حتی مقدسات اسلامی است. وی در مقاله ای در روزنامه صبح امروز قیام حضرت امام حسین (ع) را خشونت نامید و حتی مشروعیت این قیام را زیر سؤال برد و نوشت: پیامبر (ص) در بدر و حنین و... شمشیر زد اما آیا جنگ‌های جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ کینه‌ها و عقده‌های به جا مانده از بدر و حنین در کجا سر باز خواهد کرد؟ خشونت، فرزند خشونت و درخت خشونت میوه‌هایی جز خشونت به بار نمی‌آورد. هیچ‌کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‌داند ، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید. همچنین در نشریه راه نو به صاحب امتیازی گنجی نوشته شد: « و ائمه فقط در برهه‌ای از زمان ، صلاحیت مرجعیت را داشته‌اند‼️» 🔹 گنجی حتی پا را فراتر گذاشت و در یادداشتی در روزنامه صبح امروز انتظار را سرابی بیش ندانسته و مدعی شد: «یکی از خطراتی که آینده جنبش آزادی خواهی ایران را به طور جدی تهدید می‌کند اسطوره‌سازی و قهرمان‌پروری است. اسطوره‌سازی همیشه مردم را در انتظار سراب ابر مرد نجات‌دهنده باقی نگاه می‌دارد.» 🔻 اما حمایت‌های عجیب فرید مدرسی از اکبر گنجی... 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۷ 📝 حمایت فرید مدرسی از اکبر گنجی 🔸 با وجود همه سوابق تاریک و ضد اسلامیِ اکبر گنجی، فرید مدرسی که در آن روزها با عضویت در دفتر تحکیم وحدت به عنصری رادیکال تبدیل شد، به دفاع از گنجی پرداخت. وی در مطلبی که در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «درباره گنجی می خواهم بنویسم که قرار است ۲۶ اسفند یعنی فقط ۵ روز دیگر آزاد شود. شرم می‌کنم. از قلم خجالت می‌کشم. اما بی‌شرم‌ترین قلم، قلم قرمز است که هر بار بر روی اخبار او کشیده می‌شد. نمی‌دانم وقتی او از زندان رهایی پیدا می‌کند در برابر او چگونه بایستیم و سخن گوییم؟! ؛ اما ما چی؟! ما چه کردیم؟! به جز اینکه به خانه او رفتیم و از او سخن گفتیم. اما آنان چطور که در آستانه انتخابات از دموکراسی و حقوق بشر گفتند و برخی دیگر در جهت مقابله با فاشیسم از برخی حمایت کردند. اما حاضر نشدند حتی به خانه او بروند. رخسار خود را چگونه می‌خواهند در برابر به نمایش بگذارند. اما آنان بی‌آبروتر و بی‌شرم تر از این هستند. آنان پس از آزادی اکبر می‌آیند تا فقط در کنار او بایستند و برای پوسترهای انتخاباتی خود عکس یادگاری بگیرند.» 🔸 وی همچنین در یادداشتی که دو روز بعد، تحت عنوان "برنامه دیروز تحکیم: دیدن گنجی و خوردن چلوکباب بناب" نوشت، گفت: «دیروز حدود ساعت ۲ بعدازظهر که همه مهمانان گنجی به جز چند نفر رفته بودند به اتفاق ۴ نفر از اعضای شورای مرکزی تحکیم یعنی محمد هاشمی، سعید حبیبی، مجتبی بیات و علی نیکونسبتی به دیدن اکبر گنجی رفتم. او فقط بود؛ نه گوشتی بر تن داشت و نه همچون سابق به نظر می‌رسید؛ البته از نظر فیزیکی. شاید اگر در دو کلمه او را بخواهم خلاصه کنم: امید و ریش. حدود ۱۰ دقیقه نشستیم و او را دیدیم. برخی افرادی هم آمده بودند که در گذشته نیامده بودند. بگذریم. تا جلایی پور آمد ما با اکبر خداحافظی کردیم. از آن جا هم رفتیم به یک چلوکبابی "بناب" و ۴ تایی به جز سعید که ناهار خورده بود دلی از عزا در آوردیم. اما به دلیل خسیس‌بودن مجتبی بیات فقط دو سیخ کباب بناب گرفتیم با ۴ پرس پلو. تازه بگو و مگوهایی هم با هم کردیم. بحث‌های ناهاری خیلی کیف داد. به خصوص اینکه بعد از آن آمدم شرق و حقوقم را گرفتم با هزار مشقت... 🔸 البته خبرگزاری ایسنا اطلاعات دقیق‌تری از جلسه برگزار شده در منزل اکبر گنجی و شرکت‌کنندگان در آن ارائه داده است. به گزارش ایسنا محسن کدیور، سازگارا، سعید حجاریان، ابراهیم یزدی، دکتر ملکیان، عیسی سحرخیز، یوسفی اشکوری و موسوی خوئینی از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم بوده‌اند. 🔸 تصاویری که وی در صفحه فیسبوک خود به اشتراک گذاشته است نشان می‌دهد که وی در آن ایام، با شخصیت‌های دگراندیش دیگری نظیر عباس عبدی و عبدالکریم سروش هم بی‌ارتباط نبوده است. 🔻 اما مأموریت فرید مدرسی در حوزه علمیه... 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 طب اسلامی، بین قیچی اخباری‌گری و اصولی‌گری افراطی 📝 راه حل اصلی برای رد یا اثبات طب اسلامی 🖋 علی مهدوی 🔹 در زمانه‌ای که دانشكده‌ها، كارخانه‌های داروسازی و آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیقاتی غرب رو به طب کهن آورده است و آرام آرام در حال حذف داروهای شیمیایی هستند؛ آیا این عجیب نیست که سیاست‌های وزارت بهداشت نه تنها در راستای تقویت این طب نیست بلکه موانع بسیاری را سر این راه قرار می‌دهد!! تأسف بیشتر همراهی کسانی است که حوزوی هستند و در این بازی شریک هستند و تأسف بیشتر از کسانی که نقش دوست نادان را بازی می‌کنند و با اصرار و پافشاری بیجا بر برخی مسائل، تشخیص اشتباه و ... به هدم این طب کمک می‌کنند. ❓ اما راه حل چیست؟! 📌 ادامه در پست بعد 👇👇👇👇👇 #طب_اسلامی #مناهج @Manahejj
🌀 طب اسلامی، بین قیچی اخباری‌گری و اصولی‌گری افراطی 📝 راه حل اصلی برای رد یا اثبات طب اسلامی 🖋 علی مهدوی 🔹 چند سالی هست که بازار طب سنتی، طب ایرانی و طب اسلامی داغ شده است. شاید در این میان اعتماد مردم به طب اسلامی بیش از دیگر علوم داعیه‌دار طب کهن باشد؛ چراکه از طرفی منتسب به اسلام است و از دیگر سو، روحانیون که معتمد مردم هستند، مبلّغ این طب هستند. همچنین هزینه‌های گزاف و عوارض بسیارِ طب جدید، موجب شده اقبال مردم به این طب بیش از گذشته باشد. 🔹 نادیده نیست هرچه بر اقبال عمومی به طب اسلامی افزوده شد، حساسیت وزارت بهداشت نیز بیش از پیش بود. البته مقداری از این حساسیت بجا و لازم بود؛ چراکه باید مراقبت شود تا دست سوداگران و منفعت‌طلبان به این وادی باز نشود؛ اما وقتی سیاست وزارت بهداشت و برخی مسؤولین امور سلامت، مقابله کلی با این طب شد، جای تأمل و درنگ دارد. به علاوه اینکه برخی اصولیون نیز پا به عرصه گذاشتند و اکثر (بیش از نود درصد) روایات طبی را ضعیف و غیر قابل استناد دانستند. اما این تنها یک سوی ماجرا بود. 🔹 در طرف مقابل (مدافعین طب اسلامی) شاهد افرادی هستیم که به هیچ وجه قائل به ضعف روایات مزبور نیستند؛ علاوه بر آن با مبنای «تسامح در ادله سنن» تمام روایات طبی را بی‌نیاز از بررسی سندی و مدرکی می‌دانند. البته عده دیگری هم هستند که استنادشان، سلامت کلی روایات به دلیل مدیریت فضای روایات توسط ائمه است. به هرحال آنچه را شاهدیم دفاع تمام قد از چند هزار روایت طبی است. در این میانه اعتماد مردم به طب اسلامی -که هر طیف از روحانیون نظر کاملا متضاد با طیف دیگر دارد- نیز دچار تزلزل و لغزش گردیده است. ❓ اما راه حل چیست؟! 🔹 اخباریون درست می‌گویند یا اصولیون؟! به نظر می‌رسد هر دو طیف گرفتار افراطی عجیب شده‌اند که ریشه در عدم تخصص طب و آشنایی‌های مربوط با آن دارد. محل نقض و ابرام گزاره‌های طبی محیط آزمایشگاه است؛ نه دعواهای بی پایه و اساس. آنکه مدعی درستی روایات طبی است باید آن را با آزمایش و حصول نتیجه روی ده‌ها و صدها نمونه‌ی مختلف اثبات کند و آنکه آن‌ها را قبول ندارد، باید شکست آزمایش‌ها را به رخ بکشد. لزوم بررسی سندی یا پذیرش روایات به دلیل تسامح ادله سنن، جایی است که آزمایش و تجربه ممکن نیست. متاسفانه هر دو طیف، انگیزه‌ای برای تأسیس آزمایشگاه و پژوهشگاه‌های تخصصی مبتنی بر تجربه ندارند و صرفا ادعاهای بی‌اساس خود را بر سر مردم و دیگران فریاد می‌کنند. لابد هرکه توان برگزاری همایشی بزرگتر دارد، حرفش هم بیشتر خریدار دارد!! 🔹 در زمانه‌ای که دانشكده‌ها و كارخانه‌های داروسازی و آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیقاتی غرب رو به طب کهن آورده است و آرام آرام در حال حذف داروهای شیمیایی هستند؛ آیا این عجیب نیست که سیاست‌های وزارت بهداشت نه تنها در راستای تقویت این طب نیست بلکه موانع بسیاری را سر این راه قرار می‌دهد!! تأسف بیشتر همراهی کسانی است که حوزوی هستند و در این بازی شریک هستند و تأسف بیشتر از کسانی که نقش دوست نادان را بازی می‌کنند و با اصرار و پافشاری بیجا بر برخی مسائل، تشخیص اشتباه و ... به هدم این طب کمک می‌کنند. @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۲ 📝 لزوم وجود سه عنصر در تبلیغ محرم 1⃣ عقل و منطق 2⃣ حماسه و عزت 3⃣ عاطفه 🔺 این مسأله را باید همه مراقب باشیم. 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین هرشب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj