🌀 پیگیری دغدغه مسکن طلاب در دیگر کانالها
🔹 کانال «آخرین اخبار مسکن» در راستای پیگیری دغدغه مسکن طلاب، پویش درخواست از مدیر مرکز خدمات (حجتالاسلام والمسلمین ربانی) را کلید زده است.
این پویش، ضن تشکر از خدمات حجتالاسلام ربانی، خواهان اقدام مرکز خدمات برای طرحهای جدید ثبتنام و واگذاری مسکن به طلاب است.
🔹 برای شرکت در این پویش میتوانید از لینک زیر اقدام کنید:
https://eitaa.com/NewsMaskan/130
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
@NewsMaskan
@Manahejj
🌀 سفر هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به شیراز
🔹 هیئتی از شورای عالی حوزههای علمیه کشور به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس و طلاب و روحانیون حوزه علمیه استان فارس، به شیراز سفر کرده است.
🔹 حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، مسئول دبیرخانه و حجت الاسلام والمسلمین اخویان، مسئول نظارت و بازرسی شورای عالی حوزههای علمیه کشور و آیتالله سید محمد غروی عضو شورای عالی در این سفر حضور دارند.
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 جلسه هیئت اعزامی شورای عالی به استان فارس با طلاب
🔹 حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس:
سه ضلع مسؤولان، اساتید و طلاب در موفقیت حوزههای علمیه نقش دارند. هر کدام از این سه ضلع به وظیفه خود عمل نکند حوزه دچار آسیب میشود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
🌀 بیانات آیتالله غروی در دیدار با طلاب کازرون
🔹 آیتالله سید محمد غروی، در جمع طلاب کازرون و نورآبادممسنی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صالحیه کازرون برگزار شد، به نقش و جایگاه شورای عالی حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: شورای عالی نقش سیاست گذاری حوزههای علمیه کشور را ایفا میکند. البته این شورا مدیر حوزههای علمیه را منصوب میکند، اما نقش آن سیاست گذاری و بررسی مسائل کلان مربوط به حوزههاست.
🔹 آیتالله غروی، نقش دیگر شورای عالی حوزه را نظارت کلان بر کارهای مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: بخشی از کار بر عهده دبیرخانه شورای عالی است که مسئولیت نظارت را بر عهده دارد.
🔹 عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور همچنین تأمین و تخصیص بودجه را سومین وظیفه مهم شورای عالی دانست و یادآور شد: اعضای این شورا با مسائل حوزه آشنا بوده و مورد تأیید مراجع عظام تقلید نیز هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی در هفته دو جلسه برگزار میکند و به مسائل کلان حوزه میپردازد.
📌 مناهج:
اینکه اعضای شورای عالی با وجود کهولت سن و مشاغل مختلف، در حوزههای علمیه استانهای مختلف حضور پیدا میکنند اقدام مبارک و لازمی است که جای تقدیر دارد.
طلاب حوزه علمیه قم نیز بیصبرانه منتظر چنین نشستها و دیدارهایی با اعضای محترم شورای عالی هستند.
جلساتی که دو سویه باشد؛ هم طلاب از ایدهها و نظرات و انتقاداتشان بگویند و هم سخنان اعضای شورای عالی درباره دستاوردها، موانع و اقدامات آن شورا شنیده شود.
#شورای_عالی
#جلسه_با_طلاب
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
♦️در نظام اسلامی، علم و دین پابهپا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این.
📘(مقام معظم رهبری 29 آذر 1368 )
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@Manahejj
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. یک سال با شما مخاطبین عزیز همراه بودیم تا صدای مطالبات حوزه و روحانیت باشیم.
دوازده ماه گذشته و دوازده پرونده مهم و جدی را مطرح و دنبال کردیم.
📌 گزارشی از یک سال گذشته «مناهج» بزودی منتشر خواهد شد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 به نام تحولخواهی به کام دینستیزان
📝 درنگی در راهبردهای آقای اکبرنژاد
🖋 علی مهدوی
🔹 چندی پیش آقای اکبرنژاد در یک رسانه عمومی به طرح مباحثی شاذ درباره لباس روحانیت پرداخت. مطالبی که ظاهری فقهی داشت؛ اما از همان ابتدا مشخص بود دیر یا زود خوراک تبلیغاتی دشمنانی خواهد شد که زمانی به زور سر نیزه نتوانستند لباس روحانیت را از روحانیت بگیرند؛ اما امروز به شدت به دنبال راههای نرم برای تحقق اهداف خویش هستند. در همان ایام، مناهج خطاب به آقای اکبرنژاد هشدار داد: «بر فرض که هیچ مدرک شرعی برای لباس روحانیت موجود نباشد؛ آیا صرف خوشحالی #دشمن از اقدام شما و تاریخچه مبارزهاش با این لباس، برای شما کافی نیست؟!»
عاقبت آقای اکبرنژاد به قدری روی این موضوع، مانور رسانهای ایجاد کرد که بیبیسی وارد معرکه شد و به تبع آن دیگر رسانههای ضد انقلاب. ای کاش قدری از پوسته تحلیلهای فقهیانگارانه بیرون میآمدند و در تحلیلشان احتمال سوءاستفاده دشمن را نیز لحاظ میکردند.
🔹 این تنها اشتباه عملیاتی و راهبردی آقای اکبرنژاد نیست. پیش از این نیز به قصد تحولخواهی و با نیت پیشرفت حوزه علمیه و اعتلای انقلاب نیز آب به آسیاب دیگران ریختهاند؛ از جمله خطاهای راهبردی وی از قرار ذیل است:
1⃣ بمباران یأس و نومیدی در میان آحاد روحانیت و حتی تسری آن به خانوادههای روحانیون: هیچ انقلابیِ حوزوی، منکر لزوم تحول حوزه علمیه نیست؛ اما راه به ثمر نشستن تحول هم تبر زدن بر امید طلاب نیست. براستی بهجای فعالکردن انگیزههای جدی مطالبهگری در طلاب، چرا نامیدشان کنیم.
2⃣ سیاهنمایی: تصویری که آقای اکبرنژاد از حوزه علمیه نشان میدهد همواره نشانگر مخروبهای است که نهتنها هیچ نقطه قوت و آثار مفید اجتماعی نداشته بلکه به مراتب به زیان انقلاب و اسلام عمل کرده است!!
3⃣ تحلیلهای عقیم: بیانات وی درباره لباس روحانیت و قضاوتش درباره خروجی تربیت حوزه علمیه از این قرار است: «لباس روحانیت، لباس آقایی کردن است و نه خدمت و نوکری! حوزه به ما آقابودن را یاد میدهد نه خاکساری را! ما را طلبکار احترام و خدمت بار میآورد نه بدهکار دین و مردم».
براستی اگر حوزه علمیه بجای خاکسار، فرعون تربیت میکند؛ چرا در بحرانهای اجتماعی و حوادث طبیعی هزاران طلبه بدون کمترین چشمداشت باید ترکِ خانه و خانواده کنند و سرازیر مناطق حادثهزده شوند؟!!
4⃣ فقدان عقلانیت انقلابی: اگر مطالبهگری و انقلابیگری در ریل عقلانیت حرکت نکند جز تخریب و هزینه، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. وی به دلیل شدت نیاز انقلاب به حوزه علمیه سعی دارد حوزه علمیه را در سریعترین زمان ممکن به بالاترین نقطه انقلابیگری و آرمانهایی که تصویر کرده است برساند. وقتی به وضع موجود مینگرد (تحول را زمانبر میبیند اگر ناممکن نبیند)؛ همین امر موجب خشمی میشود که خروجیاش یا توهین به بزرگان حوزه علمیه است یا توهین به ساختارها و نهادهایی که با خون دل رهبری و صبر انقلابی ایشان از لابلای هزاران مانع، در حوزه علمیه قد برافراشته و جوانه زدهاند. تعابیر وی درباره مجمع نمایندگان طلاب، شاهدی است بر این مدعا.
5⃣ تحریم و تخریب بجای اصلاح و تقویت: درست زمانی که بیم ورود افراد غیر انقلابی، سکولار یا بیتفاوت در مجمع نمایندگان طلاب میرود وی یکباره فرمان تحریم انتخابات آن مجمع را صادر میکند. چرا؟ چون آن را مولودی از بدو تولد، مرده میپندارد. مولودی که چون ذیل جامعه مدرسین تعریف شده است پس مشخص است نتیجهای ندارد و باید از اساس، نهادش منهدم گردد!!
6⃣ دستور به نافرمانی مدنی بجای تلاش و مبارزه: فقدان صبر انقلابی منجر میشود سراغ خطرناکترین گزینهها برویم. لذا آقای اکبرنژاد، امتحانات حوزه علمیه و حضور در کلاسهای درس را نیز به تیغ تیز تحریم میکشد. با وجود توهین به افرادی که گردن به تحریم ندادند، حتی شاگردانش در امتحانات و انتخابات مجمع نمایندگان شرکت کردند و وی را تنها گذاشتند.
7⃣ آمارهای برساخته از تخیل: آقای اکبرنژاد هیچگاه اعلام نکرد دقیقا بر اساس چه محاسبه علمی و منطقی آمارهایش را اعلام میکند!! اینکه 70 درصد اصول زائد است! اینکه نیمی از فاصله مردم از روحانیت به دلیل لباس روحانیت است!! و آمارهای دیگر... براستی این نوع گزارشهای آماری بدون پشتوانه، چیزی جز شانتاژ و عملیات روانی است؟!
8⃣ شدید الانتقام: برخی محتواهای کانال ایشان برای برخی که ساده از مطالب آن کانال عبور میکنند نامفهوم و بی ربط است؛ مثل تاختن علیه تولیت جدید آستان قدس رضوی، آیتالله شبزندهدار و ...؛ البته اهل اطلاع میدانند اگر کانال وی از کسی کینه داشته باشد به هر حشیشی چنگ میزند برای مسلوب الحیثیه کردن آن فرد!!
🔹 بنظر نگارنده موارد فوق کفایت میکند برای اثبات این ادعا که مسیر تحول بدون عقلانیت و صبر، نه تنها هموار نخواهد شد؛ بلکه صعبالعبورتر از گذشته نیز خواهد شد.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج 📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج 🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز ب
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
🔹 ۲۷ آذر سال گذشته بود که مناهج آغاز بکار کرد. در ابتدای کار برخی از دلسوزان، ورود یک کانال جدید به مسائل حوزوی را عبث میدیدند؛ چراکه کثرت کانالهای حوزوی موجب اشباع مخاطبین شده است و ورود کانالی دیگر به این عرصه را فاقد استقبال مخاطبین پیشبینی میکردند.
اما امروز تنها پس از یک سال ورود به عرصه رسانهای و گفتمانی، «مناهج» بیش از ده هزار عضو حوزوی از سراسر کشور دارد. بزرگترین کانال حوزوی گفتمانی (غیر خبری) که رویکرد اصلیاش تولید محتواست؛ نه صرفا بازتاب تولیدات دیگران.
🔹 مناهج طی دوازده ماه، دوازده پرونده در موضوعات مختلف حوزه و روحانیت عرضه کرده است. موضوعاتی که مسائل و چالشهای اصلی و جدی برای حوزه علمیه و طلاب و اساتید هستند. موضوعاتی نظیر: سودای مرجعیت، ادب آزاداندیشی، معیشت حوزویان (شهریه، موقوفات حوزوی و مسکن)، تعطیلات حوزه علمیه، تبلیغ (عید نوروز، رمضان و محرم)، تصویر روحانیت در رسانهها، مأموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه و سر درگمی حوزه علمیه بین سنن اصیل حوزوی و قوانین دانشگاهی.
🔹 ورود موضوعی و پرونده به پرونده برای ایجاد تمرکز همهجانبه در موضوعات، پرهیز از روزمرگی و لزوم درگیر کردن افکار حوزه و روحانیت در مسائل بود تا نتیجه بهتری حاصل شود. در هر پرونده سعی کردیم تا جای ممکن تحقیق و بررسی انجام دهیم و با صداقت و آمار دقیق به استقبال مخاطبین برویم. حتی از صرف انتقاد کردن پرهیز کردیم تا مسؤولین و مخاطبین حس نکنند قصد غر زدن داریم؛ بدانند هدف اصلاح و رشد حوزه و روحانیت است و برای آن راهکار هم داریم.
🔹 طی این مدت، مناهج همواره سعی کرد ارتباط دو سویه خود را با مخاطبین حفظ کند و پلی باشد برای ارتباط بین بدنه حوزه علمیه با مسؤولین حوزوی. همین اعتماد حوزویان عزیز باعث شد مناهج، بزرگترین کانال مطالبات حوزه و روحانیت شود. دو پویش بزرگ در سطح حوزههای علمیه از آثار همین اعتماد است: پویش «نه به تصویرسازی غلط از روحانیت» با 1067 امضا و پویش «لزوم احیای موقوفات حوزوی» با 1923 امضا رکوردی بیسابقه در کار رسانهای حوزوی شد. پویش اول باعث شد فصل دوم فیلم «ن خ» دیگر بازیگر نقش روحانی نداشته باشد و کمیسیونی تخصصی بین حوزه علمیه و رسانه ملی ایجاد شد. در پویش دوم نیز دستاوردهایی از احیای موقوفات حوزوی تاکنون حاصل شده که امید است ثمرات آن بیشتر و بهتر شود.
🔹 مناهج به عرصه رسانههای حوزوی وارد شد تا نشان دهد بدون بمباران یأس در آحاد طلاب هم میتوان مطالبهگری کرد؛ تا روشن شود سیاهنمایی نه تنها وضعیت موجود حوزه و روحانیت را به سمت مطلوب سوق نمیدهد؛ بلکه عقبگرد و خسارتی زیانبار است.
🔹 مخاطبان عزیز، امروز مناهج با حضور شما، دلگرمیها و انتقادات شما ارزش پیدا کرده است و عملا هر رسانهای بدون لحاظ مخاطب، فاقد ارزش و اعتبار است. مناهج، نهالی نوپاست که تازه اول راه است و افقهای بلندی دارد. در این راه، بهترین راهنما و همیارش نظرات شما خواهد بود.
#سالگرد_تأسیس_مناهج
@Manahejj
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
🖋 محمد حقپرست
🔹 با ظهور شبکههای اجتماعی، فصل جدیدی از فعالیتهای رسانهای نیز بین طلاب و روحانیون آغاز شد. امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی فعال داریم. اما آیا همه این کانالها در شأن و اندازه حوزه هستند؟
آیا آنچنان که انتظار میرود، توانستند باعث گفتمان تحول مطلوب و رفع مشکلات حوزه شوند؟
آیا کانالهای حوزوی در عرصه رسانه توانستند الگویی مطلوب در انتقاد سازنده، امید به آینده و اقناع اندیشه، برای کانالهای غیرحوزوی باشند؟
🔹 مناهج در دو بخش انتقادی و پیشنهادی، به بررسی رویکرد امروز و آینده این کانالها مینشیند:
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
📝 بخش دوم: پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی
📌 پستهای بعدی را دنبال کنید
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
📝 بخش نخست: گلایههای حرفهای و رسانهای
🖋 محمد حقپرست
🔹 امروزه بیش از ۲۰ کانال حوزوی داریم. اگر کسی دغدغهها، خبرها، یادداشتها و تحلیلهای این کانالها را بررسی کند، به سه نتیجه خواهد رسید:
1⃣ عدم بررسی مشکلات حوزه در اغلب موارد:
مثل اینکه انبوهی از کانالهای پزشکی داشته باشیم ولی کمتر چیزی که در آنها یافت شود، مسائل مربوط به پزشکی و ارتقاء این رشته باشد. اما تا دلت بخواهد از سیاست و اقتصاد و اجتماع، پست بگذارند.
2⃣ عدم نگاه تخصصی به موضوعات: معمولا موضوعات مطرحشده، کشکولی از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... هستند، بدون اینکه نامی از مسائل و مشکلات خود حوزه به میان بیاید.
تا قبل از گرانی بنزین، مسئله این کانالها چندهمسری بود. بعد به مسئله بنزین و اغتشاشات پرداختند و این روزها درگیر نامزدهای انتخاباتی و استعفای رئیس جمهور و استیضاح وزیر هستند. احتمالا فردا هم درگیر تعیین نامزد میشوند و به نفع فلان نماینده و علیه نمایندهای دیگر مطلب منتشر میکنند.
بر فرض که کانالی وظیفهاش را تبیین و تحلیل سیاسی برای روحانیت بداند، باید به همین یک موضوع، نگاه تخصصی داشته باشد نه اینکه از همهچیز بگوید و گاهی از سیاست هم دم بزند. این کانالها معمولا به بهانه حوزه انقلابی، از همه مسائل جامعه، از طلاق و بچههای کار گرفته تا گرانی اجارهبها، طرح مسئله میکنند ولی چون تخصصی بحث نمیکنند و ایدهای ندارند، مخاطب قانع نشده و نتیجه خاصی نخواهد داشت. چنین حرکت رسانهای، حرکت «گنجشکوار رسانهای» است که مدام از این موضوع به آن موضوع میروند و هنوز تکلیف یکی را مشخص نکرده، مسئله بعدی را مطرح میکنند.
3⃣ رویکرد «کپی محوری»: ویژگی دیگر بسیاری از کانالها، رویکرد «کپی محوری» در آنهاست و جالب اینکه معمولا از نویسنده متنها و یا سازنده و منتشرکننده فیلمها نامی نمیبرند. با اینکه چند ادمین حوزوی در آنها فعالیت میکنند، اما دریغ از اینکه هفتهای یک یادداشت از خود این ادمینها منتشر شود. تنها وظیفه ایشان، کپی کردن مطالبی است که مطابق سلیقه و تفکر آنهاست؛ آن هم مطالبی بینام و هویت. تنها انتظارشان هم این است که روزنامهها و کانالهای دیگر مطلبی منتشر کنند و ایشان بازنشر کنند تا نزد مخاطبشان به عنوان منبع اول خبر و تحلیل شناخته شوند.
🔹 از سویی دیگر، کمتر کانال حوزوی پیدا می کنید که یک خلأ مشخص را دنبال کرده و برای رفع همان خلأ «برنامه رسانهای پیوسته» داشته باشد.
📌 پیشنهاداتی برای ارتقاء فعالیتهای کانالهای حوزوی را در پست بعد دنبال کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj