eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 شورای عالی و برنامه‌ریزی برای حوزه علمیه 📝 ضرورت نگاه به سی سال آينده 💠 امام خامنه‌ای 🔹 ما امروز داريم فکر روزی را می‏کنيم که کشور ما نفت نداشته باشد؛ انرژی، انرژی بدون نفت. کشوری که نفت ندارد، شايد در منابع دنيا هم نفت باقی نماند. دنيا دارد فکر انرژی آن روز را می‏کند. ما هم با اين دردسرهایی که ملاحظه می‌کنيد، ايستاده‏ايم برای اينکه آن آينده را، امروز تأمين کنيم. اگر نکنيم، آن روزی که نفت تمام می‏شود، ما نيستيم، اما اثر سوء اين عمل ما آن روز خواهد بود. ما مسئول خواهيم بود. بايد اين فکر را در نهادينه کنيد. 🔹 هم مديران حوزه، هم حوزه، هم بزرگان حوزه، هم حضرات مراجع بايد اين را بدانند و به اين توجه کنند که ما امروز بايد به فکر حوزه‏ی قم يا اصفهان يا مشهد يا بقيه‏ی شهرها در بيست سال آينده باشيم؛ در سی سال آينده باشيم. سی سال آينده يعنی چه؟ يعنی دنيایی که احتمالًا هيچ شباهتی با امروز ندارد؛ از لحاظ امکان اثرگذاری، امکان تسخير دلها، امکان تسخير سرزمينها. بيست سال قبل اين فناوری اطلاعات که اين آقای عزيز به اين خوبی آمدند اينجا شرح دادند، وجود نداشت؛ چيزکی بود، امروز ببينيد چه خبر است! 🔹 آن روز ما وقتی‏که فکر امروز را بکنيم، امروز در خلأ باقی نمی‏مانيم. امروز در هر خانه‏ای، در هر مدرسه‏ای، در هر گوشه‏ای، به قول يکی از آقايان شايد در هر روستایی اگر برويم، از فناوری اطلاعات يک چيزی آنجا مشاهده می‏کنيم. حوزه‏‌ی علميه می‏خواهد عقب بماند؟ سی سال آينده را به همين قياس کنيد؛ البته با يک شتاب بيشتری. يعنی شتاب علم در اين بيست سالی که گذشت، يقيناً بمراتب کمتر خواهد بود از شتاب علم و پيشرفت علم و فناوری در بيست سالی که پيش روی ماست؛ در سی سالی که پيش روی ماست. 📅 ۸ آذر ۱۳۸۶ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 فلسفه تفکیک شورای عالی و مرکز مدیریت 📝 پرهیز از خلط سیاست‌گذاری و اجرا 🖋 علی مهدوی 🔹 از ابتدای انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمی بواسطه «شورای مدیریت»، هدایت، راهبری و مدیریت می‌شدند؛ تا اینکه در دهه هفتاد و با تشکیل شورای عالی حوزه‌های علمیه، عملا شورای مدیریت به دو بخش شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه تفکیک شد. فلسفه این تفکیک نیز از ابتدا روشن بود. شورای عالی باید با فراغ بال و آسودگی خاطر به سیاست‌گذاری‌های کلان و ترسیم افق بیست‌ساله و سی‌ساله برای حوزه علمیه می‌پرداخت؛ افقی که به خوبی بتواند جایگاه حوزه‌های علمیه را در مناسبات بین حوزه علمیه و اجتماع، حوزه علمیه و جهان و حتی حوزه علمیه و حکومت ترسیم و تبیین کند. مدیریت حوزه‌های علمیه هم با استفاده از معاونین مختلف مرکز مدیریت باید این سیاست‌ها را در عمل به منصه ظهور می‌نشاند. 🔹 اما با وجود این تفکیک، بسیاری از مصوبات و تصمیمات شورای عالی، گویای این است که این شورا تاکنون، آنگونه که باید و شاید توفیق تمرکز بر سیاست‌گذاری کلان را نداشته و در موارد بسیاری عملا به تصمیم‌گیری‌های اجرایی نیز پرداخته است. طبعا هرچه ورود این شورا به عرصه اجرایی بیشتر باشد خلط بین وظایف شورای عالی و مرکز مدیریت هم بیشتر خواهد بود و عملا تفکیک شورا از مرکز مدیریت، ثمره‌ی عظیم خودش را محقق نخواهد کرد. 🔹 سیاست‌گذاری‌های کلان به قدری برای حوزه‌های علمیه ضروری است که نعمت تنفس سالم برای جامعه دارای اهمیت است. چراکه حوزه علمیه را از روزمرگی، رکود، کم‌تحرکی و یأس، ایمن می‌سازد و مسیری مشخص، پردامنه و با هدفی بزرگ را پیش روی حوزه و حوزویان قرار می‌دهد. 🔻 امید است جامعه محترم مدرسین در انتخاب اعضای دور جدید شورای عالی، گزینه‌هایی را مد نظر قرار دهند که توان و تخصصی بالا در زمینه سیاست‌گذاری‌های کلان داشته باشند و از ورود به تصمیمات خرد و اجرایی بیشترین پرهیز را داشته باشند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و جوانان 🔹 امام خامنه‌ای خطاب به جوانان (چه دانشجو و چه طلبه) توصیه‌های مهمی داشتند: 🔹 خودسازی فردی و اجتماعی 🔹 تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف 🔹 اهمّیّت ادامه‌ی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری 🔹 انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از 🔹 اهمّیّت گفتمان‌سازی 🔹 گسترش جبهه‌ی انقلاب 🔹 صراحت و قوّت در مقابل تزیین‌کنندگان دشمن و تردیدافکنان 🔹 توجّه به پیشرفت علمی 🔹 و ... 📌 متن کامل این بیانات مهم را از طریق آدرس زیر مطالعه بفرمایید: 🌐 https://plink.ir/YlHuh @Manahejj
🌀 پیشنهاد ویژه برای هشتمین دوره شورای عالی 📝 شورایی «حقیقی - حقوقی» 🖋 علی مهدوی 🔹 به‌نظر می‌رسد بهترین نهادی که می‌تواند ربطی محکم بین تمام بازوان مختلف فکری و اجرایی حوزه علمیه باشد «شورای عالی حوزه‌های علمیه» است؛ و این مهم وقتی محقق خواهد شد که این شورا، ترکیبی «حقیقی-حقوقی» پیدا کند؛ چیزی شبیه مجمع مصلحت نظام. تنها در اینصورت سیاست‌گذاری‌های کلان این شورا، جامع و کامل خواهد بود. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 پیشنهاد ویژه برای هشتمین دوره شورای عالی 📝 شورایی «حقیقی - حقوقی» 🖋 علی مهدوی 🔹 یکی از سؤالات مطرح درباره «دستگاه عظیم حوزه علمیه» این است که محل همفکری و هم‌افزاییِ قوای مختلف حوزه علمیه کجاست؟ ربط و هماهنگی بین مرکز خدمات و مرکز مدیریت، ارتباط دفتر تبلیغات با شورای عالی و مرکز مدیریت و... دقیقا چگونه و با چه فرایندی است؟ 🔹 قطعا این نهادها بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند و شاید گاهی تفاهم‌نامه‌هایی هم با یکدیگر امضا کنند؛ اما آن ربط پیوسته و هماهنگی لازمی که باید بین آنها باشد مخفی و غایب است؛ همین امر، حرکت این دستگاه عظیم را کند و همرا با خلل و فرج‌هایی خواهد کرد. چه بسا کارویژه‌ای لازم در برنامه هیچ‌یک از دستگاه‌ها نباشد و چه بسا مأموریتی به شکلی موازی و پرنقصان، توسط دو یا سه نهاد پیگیری می‌شود!! حتی شاید برخی اذعان کنند حوزه علمیه به مجموعه‌ای از جزایر مستقل تبدیل شده است. 🔹 به‌نظر می‌رسد بهترین نهادی که می‌تواند ربطی محکم بین تمام بازوان مختلف فکری و اجرایی حوزه علمیه باشد «شورای عالی حوزه‌های علمیه» است؛ و این مهم وقتی محقق خواهد شد که این شورا، ترکیبی «حقیقی-حقوقی» پیدا کند؛ چیزی شبیه مجمع مصلحت نظام. تنها در اینصورت سیاست‌گذاری‌های کلان این شورا، جامع و کامل خواهد بود. 🔹 طبق اساسنامه شورای عالی، تعداد اعضای این شورا حداقل باید ۷ نفر باشد؛ طی دوره‌هایی اعضای این شورا به ۹ نفر هم رسیده است. البته در هیچ بندی از اساسنامه درج نشده که حداکثر ۹ نفر باشند. ترکیب پیشنهادی که بسیاری از بن‌بست‌های بین نهادیِ حوزه علمیه را می‌تواند حل کند و شورای عالی حوزه‌های علمیه را به جایگاه اصلی خود نائل آورد به این شرح است: 1⃣ مدیر حوزه‌های علمیه 2⃣ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران 3⃣ رییس جامعة المصطفی 4⃣ رییس مجمع نمایندگان طلاب 5⃣ رییس دفتر تبلیغات 6⃣ رییس مرکز خدمات 7⃣ سه تا پنج نفر «عضو حقیقی» انتخابی از سوی جامعه محترم مدرسین 🔹 از گزینه‌های فوق، عملا فقط مورد اول (مدیر حوزه‌های علمیه) عضو شورای عالی است و این شورا ارتباط مستقیم و مستمری با بقیه گزینه‌ها -که آنها هم دارای نقش حیاتی در راهبری و مدیریت حوزه‌های علمیه هستند- ندارد. ✅ بنظر اگر جامعه محترم مدرسین با این ترکیب حقیقی حقوقی موافقت کنند و زمینه‌های لازم برای آن را فراهم آورند پازل حوزه‌های علمیه در تمامی ابعاد فکری، اجرایی و خدمت‌رسانی به طلاب، تکمیل و تسریع خواهد شد. 〰〰〰〰〰 📲 فرهیختگان حوزوی می‌توانند نظرات خود درباره این پیشنهاد را برای مناهج ارسال کنند: @Manahejj_Admin 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مهدی نصیری و ناامیدی از تمدن‌سازی 📝 چند نکته درباره اظهارات اخیر نصیری 🖋 علی امیری 🔹 «حوزه باید برای هفت میلیارد جمعیت دنیا پاسخگو باشد و برای تحولات آینده دنیا برنامه‌ریزی کند» این جمله آیت‌الله اعرافی است که با حمله‌ی آقای مهدی نصیری مواجه شد که با کدام پشتوانه این صحبت را مطرح می‌کنید و دست از حرفهای بزرگ اصلاح‌گرایانه و انقلابی بردارید! همچنین وی در کتاب «عصر حیرت» گفته در غیاب امام عصر (عج) سایه‌ای از تمدن اسلامی هم محقق نخواهد شد بی‌خود تلاش نکنید. 🔹 چند نکته خطاب به این برادر عزیز و همفکرانش : 1️⃣ برادران چطور هابز، بیکن، دکارت، کانت و جان لاک و بنتهام و... با افکار مخدوش و من‌درآوردی توانستند تمدن گسترده غرب را پایه‌ریزی و ایجاد کنند و برای اداره دنیا نسخه بپیچند؛ ولی ما با پشتوانه اقیانوس بی‌کران قرآن و سنت و پشتوانه علمی بیش از هزارساله‌ی علمای بزرگ و نام‌آور اسلامی نمی‌توانیم یک تمدن نازل و رقیق از تمدن کامل اسلام محقق کنیم!؟ تمام این معارف که در دست ماست به اندازه نسخه‌های من‌درآوردی اندیشمندان غربی هم کارآیی ندارد؟!! این است اعتقاد شما به قرآن و سنت سترگ معصومین؟ 2️⃣ آقای نصیری شما از طرفی بر تمام تمدنها و سیستم‌های اداره در غرب و شرق خط بطلان صددرصدی می‌کشید و آنها را یک سره آروغ شخص ابلیس می‌دانید و باید از روی زمین محو شوند؛ از طرف دیگر می فرمایید تمدن اسلامی هم محقق نشده و نخواهد شد الی یوم نامعلوم! نتیجه حرفتان غیر از این است که می‌گویید معاذالله خداوند در اقدامی غیرحکیمانه و بی‌رحمانه می فرمایند بندگانم سر بگذارید بمیرید چون نه حالا حالاها اسلام به دردتان می‌خورد و نه حق دارید با سبک تمدنهای دیگرمشکلاتتان را حل کنید!! 3️⃣ وقتی می‌‌گوییم ما برای مدیریت دنیا حرف داریم نه یعنی اینکه از فردا هرکدام از شهرهای واشینگتن دی سی، لندن، پاریس، پکن، توکیو، مسکو را به یک حجت‌الاسلام بسپاریم که مدیریت کند؛ حرف این است که بشرِ در گل نشسته و حیران را با زلال قرآن و سنت که نسخه حیات بخش بشر من الاولین الی آخرین است آشنا کرد و با زنده‌کردن ملت‌ها و تلاش آنها برای اصلاح ساختارهای خود و با الگوهای برگرفته از ارزشهای الهی، مدیریت جامعه‌ی خود را به دست بگیرند. درست است که حوزه علمیه مسیری طولانی و چه‌بسا با موانعی را در پیش دارد؛ اما این دلیل بر ناامیدی و ناتوانی نیست. 🔻 از اساتید و متفکرین حوزه می‌خواهیم با بیان مستدل با این بحث انحرافی و خطرناک ناامید کردن نخبگان از تحقق تمدن اسلامی که اخیرا در حال ترویج است برخورد علمی شود قبل از آنکه با تکرار، این محکم به متشابه تبدیل شود. @Manahejj
🌀 توجه به طلاب انقلابی 📝 مطالبات امام خمینی از شورای عالی 🔹 شورای مدیریت و اساتید عزیز بدون طلاب انقلابی به هیچ یک از خواسته‌های مشروع خود نخواهند رسید... 📌 مناهج: امروز که در ایام پایانی هفتمین دوره شورای عالی هستیم بسیار بجا و ارزنده است که اعضای محترم این شورا، گزارشی از استقبال و ارتباط خود با طلاب جوان علی الخصوص طلاب فعال و انقلابی بدهند. یکی از بهترین سنجه‌ها برای سنجش کارنامه‌ی چهار ساله‌ی شورای عالی، همین بیان حضرت امام (ره) است؛ چراکه روشنگر میزان موفقیت شورای عالی نیز هست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ارتباط ضعیف شورای‌عالی با بدنه حوزه 📸 حسین‌ خانی؛ معاون سابق تهذیب حوزه 🔹 اعضای شورای عالی به عنوان فرد حقیقی به واسطه شرکت در کلاس‌های درس، ارتباط مناسبی با طلاب دارند؛ اما ارتباط به عنوان اعضای شورای عالی و شنیدن ایده‌ها و درد دل‌های طلاب بسیار ضرورت دارد که متأسفانه در طی دوره‌های مختلف این نقص باقی است. 🔹 صرف اعتقاد به انقلاب یا اعتقاد به سیاست های خارجی در راستای اهداف نظام، برای اعضای شورای عالی حوزه کافی نیست بلکه شورای عالی باید به قدری در انقلابی گری پیش گام باشد که دیگران نتوانند این ظرفیت را از شورای عالی بگیرند. 🌐 خبرگزاری رسا 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 نقش بی بدیل حوزه قم در متفاوت! 🔹 روز جهانی قدس، از ابتکارات تاریخی است که موجب شد یک اجماع بین المللی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین شکل بگیرد؛ امروز آرمان فلسطین از مرزهای کشورهای اسلامی فراتر رفته و به یکی از نقاط اتصال گفتمانی و تشکیلاتی تبدیل شده است. 🔹 شرایط ویژه امسال موجب شده که حضور میلیونی وفاداران آرمان قدس شریف، نتوانند در خیابان ها حضور یابند و این وضعیت، موجب شده متفاوت ترین روز قدس تاریخ رقم بخورد و از مدتها قبل، گروه های خودجوش در تدارک ابتکارات تبلیغاتی و رسانه ای برای جبران عدم حضور در خیابان ها و بزرگداشت هرچه بهتر این روز عزیز، هستند. 🔹 گرچه صهیونیست ها چندی قبل از عدم امکان حضور پرشور حامیان فلسطین در خیابان ها ابراز خشنودی فراوان کردند، اما صبح شنبه از شدت انفجار تبلیغاتی حامیان قدس، سرسام خواهند گرفت و حرفی برای گفتن نخواهند داشت. 🔹 در میان همه طیف ها و جریان ها، نقش حوزه و روحانیت، در این زمینه بسیار پر رنگ و مهم است. آرمان فلسطین برخلاف بافته های استعماری ، یکی از مسائل اجماعی در بین بزرگان تشیع در دوران معاصر بوده است. مروری گذرا بر تاریخ حوزه و روحانیت، ثابت خواهد کرد که تقریبا تمام بزرگان از علمای معاصر ما، در موضع گیری علیه رژیم جعلی و حمایت از فلسطین مظلوم، اتفاق نظر داشته اند. 🔹 با این وجود، انتظار آن است که با کنش گری حداکثری نهادهای عالی حوزوی، و بیوت معظم قم، و نیز تکاپوی میدانی روحانیان جهادی، پر رنگ ترین حمایت حوزه از فلسطین، در روز قدس امثال رقم بخورد. البته مع الاسف نشانه های انسجام تشکیلاتی و گفتمانی در خلق این حماسه حوزوی چندان به چشم نمی خورد و انتظار می رود در این مدت اندک باقی مانده، همه با تمام توان وارد میدان شوند که چشم جهانیان به قم دوخته شده است. 🔹 ضبط پیام تصویری از بزرگان حوزه از طیف های مختلف فکری و سیاسی، صدور پیام مکتوب، تولید پیام های رسانه ای خلاقانه در میان بدنه حوزویان، و انعکاس حداکثری حرف حوزه پیرامون مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل، بسیار مؤثر و مهم است و انشاءالله همه حوزویان عزیز، در رقم خوردن این سهیم شوند. ♨️ اکنون وقت اقدام است بسم الله الرحمن الرحیم.... 🌐 روزنه @Manahejj
🌀 خدمت بزرگ علامه مجلسی به تشیع 📝 به مناسبت سالروز رحلت محمدباقر مجلسی 💠 امام خامنه‌ای 🔹 یک روز مرحوم مجلسی (رضوان‌اللَّه‌علیه) در کتاب «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» و امثال اینها، اخلاق و عقاید دینی را با همان زبانِ خودش می‌گفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک می‌کرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایه‌های تشیع را -در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود- همین کتابها قرص کرده است. 🔹 به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای این‌که مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانییی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. 🔹 آن روز آن مطالب به درد می‌خورد؛ اما امروز من و شما نمی‌توانیم «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ بگذارید در قفسه به عنوان تاریخ بماند؛ اگر داریم، آن مضمون را با زبانِ امروز بنویسیم. بنده امروز «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را برای مردم تجویز نمی‌کنم؛ به درد مردم نمی‌خورد. ممکن است خیلی از شماها اصلاً «حق‌الیقین» را نخوانده باشید؛ اما بنده خوانده‌ام. 🔹 «حیاةالقلوب»، «حق‌الیقین»، «عین‌الحیاة» -این کتب فارسی مرحوم مجلسی- پُر از مطلب است؛ اما نه مطلب باب جوان امروز؛ نه مطلب باب تفکر روشنفکرىِ امروز که در زمان مجلسی از این حرفها عین و اثری نبود. 📅 ۵ اسفند ۱۳۷۰ @Manahejj
🌀 نیاز دنیا به ملاصدرا و شیخ انصاری 📝 به مناسبت سالروز رحلت ملاصدرا (ره) 💠 امام خامنه‌ای 🔹 امروز حقاً و انصافاً در دنیای فکر و اندیشه -حالا آنهایی که با فکر و اندیشه سر و کار ندارند، با آنها کاری نداریم- یک خلأ و سؤال در دنیای غرب وجود دارد؛ این خلأ را دیگر پاسخهای لیبرال دموکراسی نمی‌تواند پر کند، کما اینکه سوسیالیزم نتوانست پر کند. 🔹 این خلأ را یک منطق انسانی و معنوی می‌تواند پر کند، که این در اختیار اسلام است. از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود -ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود- یکی از دوستانمان نقل می‌کرد که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا، بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. 🔹 شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز اینها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپایی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. 📅 ۹ مهر ۱۳۸۶ @Manahejj