📄از اسلام #سکولار بیزاریم اما دست علمای سکولار را می بوسیم
🖋مهدی یار تقوی
🔻بعد از انتصاب #آیت_الله_آملی_لاریجانی به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام عده ای که مصلحت نظام را بهتر از همه می دانند از این انتصاب دل خوشی نداشتند.
یکی ایشان را با اشعث مقایسه میکرد. یکی از ناچار بودن رهبری صحبت میکرد و یکی هم با دلخوری از رهبری گلایه میکرد. حال آن که در میان نظرات دوستان بزرگترین جرم آیت الله آملی برادر #علی_لاریجانی بودن است. چه بسا جوسازی های بهاری بازنشسته هم در این امر بیتأثیر نبوده است.
🔻اما باید گفت آیت الله آملی اگر زیر بار مسئولیت نرفته بود امروز کرسی علمی معتبر تری در اختیار داشت. ایشان یکی از برترین نخبگان معاصر حوزه علمیه هستند که پای کار انقلاب ایستادهاند. قطعاً در کارنامه ایشان خطا و اشتباه هم وجود داشته است اما نکته اینجاست که اگر ما به صلاحیت و سلامت و عدالت ایشان واقفیم و رهبری هم به کارنامه پر تلاش و مدیریت عالمانه و مخلصانه ایشان شهادت داده اند و اگر بلندگو ، رسانه و توانی داریم چرا دست کمک به ایشان بلند نمی کنیم و برای اصلاح کارشان تلاش نمی کنیم و باز هم دست بوسی علمای عبا بر سرکشیده را ترجیح میدهیم.
🔻صحبت از شخص نیست. به این اسم اضافه کنید سید سعیدرضا #عاملی، کاظم صدیقی، ائمه جمعه شهرها و همه روحانیون حاضر در میدان را. گویی ما هم بیشتر شیفته علمای سکولار #مقدس_مآب شدهایم و ورود #ثمره_های_حوزه به میدان کار را بسیار پر هزینه کرده ایم.
#امام_حوزه
#علما
@Manahejj
📜متن کامل سخنان آیت الله جوادی آملی در مراسم رونمایی از تحریر الاصول
🔻دو هفته بعد از برگزاری مراسم رونمایی٬ بعد از #سانسور بیانات آیت الله جوادی توسط رسانه های اصلاح طلب و طفره رفتن از نشر متن کامل٬ بالاخره سایت اسرا متن کامل و صوت سخنرانی ایشان را منتشر کرد.
🔻متن و صوت را در لینک های ذیل ببینید:
👇
http://yon.ir/YiTRz
http://mp3.esra.ir/s-tak/971006tahrir-alosul.mp3
#علما
@Manahejj
🔰آیت الله مصباح یزدی:
🔻در تربیت نیرو غفلت کردیم؛ اگر هوشیارانه تر عمل کرده بودیم، امروز نظام ما برای اینکه کسی را برای پستی تعیین کند، اینقدر در تنگنا نبود!
🔻یکی از واجبات نیروهای فهیم و آگاه و دلسوز انقلاب این است که از همین امروز فکر ساختن نیروهایی برای 20 سال آینده کشور باشند.
97/10/10
#علما
#امام_حوزه
#آملی_لاریجانی
@Manahejj
🔰روایت میر حامد تقدیری از #سربازی_طلاب
🔻حضور تعداد زیادی ائمه جمعه جوان تا معاونت تهذیب حوزه علمیه قم تا مسئولین و مبلغین اثر گذار کشوری و تعداد زیادی از مدافعان حرم طلبه که یکی از آنها به تازگی از بیمارستان مجروحیت مرخص شده بود.
🔻همه علاوه بر برنامه های دوره آموزشی، پست دادند، ظرف شستند و در برنامه ها منظم شرکت کردند.
🔻برای من، سریع بستن و باز کردن پوتین سختی دو چندان داشت. خدا رو شکر نیمه دوره توانستم پوتین بهتر پیدا کنم که زخم پایم بهتر شود.
🔻شب اول وقتی قبل از نماز صبح به حسینیه رفتم و چراغ ها خاموش بود ، با خیال راحت قدم برداشتم . همان اول از سر یک نفر به زمین خوردم. با دقت که نگاه کردم دیدم حسینیه پر است از نماز شب خوان ها من خواب مانده ام.
📌حجه الاسلام تقدیری دکترای تاریخ اسلام دارد و در زمینه کودک و بین الملل فعال است.
#شفافیت
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد موهن آقای #حسین_غیب_غلامی (الهرساوی) نسبت به بیانات #آیت_الله_جوادی
🔶حاشیه
این سخنان را کسی می گوید که سال ۵۴ طلبگی را آغاز نموده و آن هنگام آیت الله جوادی استاد کامل سطوح عالی بودند.
اگر با این زبان به نقد بزرگان یا دفاع از طیف دیگر بپردازیم٬ سنگ روی سنگ بند نمی شود.
وانگهی! نقد آقای جوادی متوجه #دلالی_دانش در حوزه و بیان ضرورت #تولید_علم است نه تنقیص صاحب کفایه.
به حاشیه کشاندن بحث٬ نوعی فرار از پاسخگویی است که مخالفان #تحول_در_حوزه مهارت ویژه ای در آن دارند!
روزنه
#جریان_شناسی_حوزوی
#علما
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
نقد موهن آقای #حسین_غیب_غلامی (الهرساوی) نسبت به بیانات #آیت_الله_جوادی 🔶حاشیه این سخنان را کسی می
📄آیت الله جوادی آملی با لفظ #افغانی قصد تحقیر آخوند خراسانی را داشت یا #دلال_های_حوزوی ؟؟؟
#حوزه/ چند روزی است کانالهای تلگرامی افراطگرایان شیعه با انتشار کلیپی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در آئین رونمایی از کتاب #تحریر_الاصول اتهام توهین به #آخوندخراسانی را به ایشان نسبت میدهند. این عده افغانی خطاب کردن مرحوم آخوند خراسانی را در این سخنرانی توهین و تحقیر آن عالم بزرگ تلقی کردهاند.
🔻البته پیش کشیدن رویکرد آیت الله جوادی درباره عرفان نظری و خصوصا در قبال محیالدین ابن عربی نشان میدهد این افراد بیش از آنکه دغدغه بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی را داشته باشند، قصد تخریب این رویکرد ایشان را دارند.
اما این تخریبها در حالی است که سخنان آیت الله جوادی آملی نه تنها در مقام تحقیر و توهین به مرحوم آخوند خراسانی نیست، بلکه به نوعی مدح و بزرگداشت ایشان است. متن سخنان ایشان در کلیپی که به آن استناد میشود، بدین شرح است:
🔻 "من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک #مبتکر! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! الآن شما در بازار و میدان که میروید، این دلّالها میدانند که تمام این میوهها را از کجا بیاورند، قیمت آن را هم میدانند، پخت و پز آن را هم میدانند، شیرین آن را هم میدانند؛ اما هیچکدام تولیدکننده نیستند.
آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست. الآن حوزه به برکت امام و شهدا غنیترین دورانش را میگذراند، پنجاه هزار کم نیست! این #طلبه_افغانی بود، الآن یک قرن ما را دارد به دنبال خودش میکشاند. صد سال قبل این طلبه افغانی؛ منتها هرات، خراسان شرقی بود و مشهد خراسان غربی؛ صد سال این طلبه افغانی درس خوانده مشهد و بعد رفته نجف و درس خوانده کفایه نوشته الآن ما صد سال است #دنبال او هستیم.
پای درس مرحوم آقای نائینی خیلیها بودند، جمعیت هزار نفر هم در نجف نمیشد؛ سه تا طلبه ـ حالا بزرگان فراوانی هستند که ما یا نمیشناسیم یا نمیخواهیم نام آنها را ببریم ـ این سه تا طلبه آمدند میداندار شدند: یکی شده علامه امینی که به تنهایی الغدیر نوشت؛ یکی شده علامه طباطبایی که به تنهایی المیزان نوشت؛ یکی شده علامه آقا سید محسن حکیم. من نزد بزرگواری که شاگرد آقا ضیاء بودقوانین میخواندم، میگفت مستمسک کتابی است! آنها از چهل شروع کردند تا شصت، برخیها از شصت شروع کردند تا هفتاد! سن هفتاد دوران واماندگی آدم است. آیا ما الآن در بین پنجاه هزار نفر سه طلبه این گونه داریم؟ دلّال بودن غیر از علامه امینی شدن است." (سخنرانی در آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» 6 دی ماه 1397)
🔻متأسفانه غلبه #نگاه_دشمنانه و نداشتن انصاف در برخورد با مخالفان، موجب شده این افراد از صحبتهایی که در مدح آخوند خراسانی است، برداشت تحقیر و توهین داشته باشند.
اما آیا واقعا تکیه جناب جوادی آملی بر افغانی بودن آخوند خراسانی برای تحقیر اوست یا تحقیر کسانی که در قم و با شرایط خوب تحصیل میکنند و هنوز نتوانستهاند مثل ایشان مبتکر شوند؟!
ممکن است بعضی با تکیه بر استعمال نادرست و توهینآمیز لفظ افغانی در میان مردم، گمان برند که آیت الله جوادی نیز چنین استعمالی اراده کرده است ولی لفظ افغانی(منسوب به قوم افغان) به خودی خود چنین معنایی را ندارد و سخنان پیشین آیت الله جوادی درباره افغانی بودن مرحوم آخوندی نشانگر عدم اراده چنین معنایی است. چنانچه ایشان در سال ۱۳۹۰ در دیدار اعضای اجرایی کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی میگوید:
🔻"ما دِیْنی به مرحوم آخوند خراسانی داریم برای اینکه این بزرگوار، بسیاری از اساتید ما را تربیت کرد؛ بسیاری از مراجع را او تربیت کرد؛ اما این را باید با #اشک بگوییم در یک خطبههای نمازجمعه تقریباً با اشک این مطلب را ادا کردیم که حیف و #افغان و افغان و افغان که افغان به این صورت در آمد! این مهد پرورش بزرگان بود. اگر بوعلی است بالأخره از بلخ است، اگر مولوی است بالأخره از بلخ است. و اینچنین نیست که فقط لعل بدخشان از بدخشان باشد، اگر سیّدجمال است از بلخ است، اگر آخوند خراسانی است از هرات است، اینها افغانیاند. آن صحیح بخاری را شما میبینید از افغان است؛ بسیاری از ایرانیهای قدر از این سرزمین برخاستند."
خبرگزاری حوزه
#جریان_شناسی_حوزوی
#علما
@Manahejj
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ابتکارات حجه الاسلام حاج علی اکبری در نماز جمعه امروز
🔻ورود با مردم
🔻برداشتن دو ردیف از نرده هایی که مردم را از مسئولین جدا می کنند
🔻خروج با مردم
🔷حجه الاسلام قرائتی خطاب به امام جمعه:
🔹آقاشدن دردسر دارد.
🔹خطبه ها احسنت؛ قرائت احسنت احسنت.
📌جوانهای زیادی برای اولین بار امروز به نماز جمعه تهران رفتند.
#آخوند_باید_روحانی_باشد
#امام_جمعه_تراز
@Manahejj
🔰کانال دانش پژوهان که از پر مخاطب ترین کانال های حوزوی بود و در زمینه چالش های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با حوزه و روحانیت فعالیت می کرد، خبر از توقف موقت فعالیت هایش داد.
📌گروه "مباحثه" هم که تحت مدیریت همین کانال فعالیت می کرد، به تعطیلی کشیده شد.
📌علت توقف این فعالیت ها #فشارهای_غیر_قابل تحمل عنوان شده.
#رسانه_های_حوزوی
@Manahejj
📄آزاداندیشی ممنوع! حتی از نوع مجازی؟!!
🖋غلامعلي بیدار
🔻سالهای زیادی است که غبار فراموشی بر مطالبه رهبری مبنی بر ایجاد فضای آزاداندیشی نشسته است. تا جایی که حوزه علمیه طبق اعلان رسمی دفتر تبلیغات تنها یک کرسی نظریهپردازی آن هم بر سر یک فرع جزیی فقهی برگزار کرده است.
https://goo.gl/61B596
🔻شمار کرسیهای برگزار شده توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه (نماینده شورای انقلاب فرهنگ برای برگزاری کرسی آزاداندیشی در قم) نیز کمیت عددی قابل قبولی ندارد. اینجاست که سرخوردگی نخبگانی در فضای حقیقی برای باز بودن فضا و ارائه آزادانه افکار و نظریات، موجب رویآوری به دیگر فضاها خواهد شد؛ از جمله فضای مجازی.
بنابراین فضاهایی همچون «دانشپژوهان»، محلی میشود برای اعلان آزادانه افکار و تبادل اطلاعات و چه بسا جدلهای احسن و گاه غیر احسن؛ اما این پدیده را باید به فال نیک گرفت و یا همچون فضای حقیقی در اینجا نیز بسته و تنگنظرانه عمل کرد؟!
🔻سؤال این است که سیاست #اهرم_فشار بر چنین پدیدههایی، چه و چگونه است؟ برآیند کلی یک پدیده را باید در نظر گرفت و نگاه تشکیکی به آن داشت یا به صرف چند اشتباه باید وارد فاز برخورد چکشی شد؟!
🔻آنچه مهم است این است که برآیند افکار عمومی در برخوردهای فاقد توجیه و توضیح عقلایی، نه تنها بازخوردهای مطلوبی نخواهد داشت بلکه به تشنج هرچه بیشتر فضا و حرکات غیر گفتمانی و غیر منطقی دامن خواهد زد.
#آزاد_اندیشی
#رسانه_های_حوزوی
@Manahejj