🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز میگردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشستهای عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئهی شیخ و آخوند (سرمایههای اصیل حوزه علمیه) میداند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود میداند.
🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست.
🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق العادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيهى امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما میخواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنهاش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹)
🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچگاه نمیتوانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصههای مختلف علم را جلو میبرند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویههای حوزوی را از ایشان میآموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار میرود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است.
🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا.
منتشرشده در خبرگزاری حوزه
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آدرسهای غلط، خطا در محاسبات
📝 ادعاهای شاگردان و اطرافیان استاد فاضل لنکرانی
1⃣ آمار تلگرام
استاد فاضل لنکرانی: درسهای من سالهاست که در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از #هفت_میلیون مراجعهکننده داشته!! من یک طلبه کوچک در گوشهای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم؟
yon.ir/EddeA
2⃣ هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان‼️
حجتالاسلام اهری (شاگرد آقای فاضل): در زمان رحلت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، نجل ایشان مجتهدی مسلّم بود. #هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آیت الله جواد فاضل رجوع میکردند و به اصرار از ایشان میخواستند تا «با اجازهی شخص ایشان» بر تقلید آن مرجع فقید باقی بمانند. شما نیک میدانید معنای اجازه بر بقا چیست!!
📌 مناهج:
این آمار و ارقام نجومی بر چه پایهای استوار است؟ چگونه کانالی با ۲۰۸ عضو، هفت میلیون بازدید دارد؟ مگر اینکه هر نفر تقریبا ۳۵۰۰۰ بار پستهای کانال را ببیند!! مبادا آن آمار هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان نیز باید تقسیم بر ۳۵۰۰۰ شود تا عدد واقعی به دست آید؟!! الله اعلم.
اساتید گرانقدر حوزه علمیه بیش از هرچیز باید مراقب بیوت و مریدان چاپلوس باشند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 سکوت؛ اشتباهی که نباید ادامه یابد
📝 وظیفه صاحبنظران و حوزه علمیه در مساله بدحجابی
🖋 یعقوب مددی
#یادداشت_وارده
🔹 این روزها مسئله حجاب و هنجار شکنی تبدیل به یک دغدغهٔ عمومی و شاید در آیندهٔ نه چندان دور به مُعضل اجتماعی تبدیل شود .
🔹 تحلیل دقیق این هنجار شکنی ها ، جایگاه پلیس ، طیف بندی بد حجاب ها ، چگونگی برخورد با هنجار شکنان از جانب مؤمنین و مسئولین ، چگونگی حل این معضل و درنهایت نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب همگی در هاله ای از ابهام به حال خود رها شده اند !
🔹 عمده تحلیل گران وسط میدان به کلی گویی بسنده کرده ، برخی قضیه را صرفآ امنیتی و برخی دیگر در این وسط دنبال مقصّر می گردند . برخی بطور عجیبی فضا را خوب پنداشته و صرفآ از رشد نسبی عفاف در جامعه سخن می گویند .
برخی دیگر هم رسمآ اعلام نادانی از پاسخ کرده اند .
🔹 حال سؤال اینجاست وقتی از طرفی هم مؤمنین دچار حیرت شده اند که آیا با وجود این پرخاشگری ها و یا عدم احتمال تأثیر ، هنوز وجوب نهی از منکر در چنین مواردی باقیست و هم آنطور که استشمام می شود مسئولین حکومتی دچار تردید و بعضآ درست ندیدن مسأله شده اند (همانند تردید پلیس در نوع برخورد با نیروی خود ) دقیقآ نهادهای فرهنگی ذیربط چرا چلّهٔ سکوت گرفته اند ؟!
🔹 آیا دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه ای بر دوش خود احساس نمی کند که پاسخ و راهکاری برای مردم و مسئولین ارائه دهد ؟!
چه نهادی بایستی نسبت به راه حل این حوادث ، آتش به اختیاران و مجموعه های خود جوش حزب اللهی را آگاه کند ؟!
🔹 بنظر بی راه نباشد اگر از آقایانی که مدعی نظریه پردازی در عرصهٔ علوم انسانی _ اجتماعی هستند انتظار سخن داشته باشیم . خب این حوادث هم بُعد اجتماعی دارند پس چرا به تحلیل و ارائه راهکار نسبت به این کُنِش اجتماعی نمی پردازند ؟! البته شاید هم آقایان فقط هنگام همایش ها نظریه پرداز می شوند !!
🔹بد نیست اگر آقایان بزرگواری که مدّعی اند در عرصهٔ فقه حکومتی صاحب نظرند از کلی گوئی فاصله گرفته و راهکاری ارائه دهند . مگر فقه حکومتی منحصر در اثبات ولایت فقیه و شئونات آنست که تا ابد خود را با این کُلی گوئی ها سرگرم و دلخوش کنیم ؟! مؤمنین نسبت به تکلیف شان دچار تردید شده اند چه کسی بایستی پاسخ گو باشد ؟!
🔹 جریانات فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات ، صالحین ، اوقاف و ...مشخصآ چه وظیفه ای در این زمینه دارند که هیچ کدام اقدام به یک گفتمان سازی و مطالبهٔ هوشمند و کارشناسانه ضمن ارائه راهکار نمی کنند ؟!
🔹 حوزه منزوی است چون خود را نسبت به واقعیات جامعه مسئول نمی داند. بسیاری از نهادهای حوزوی به فعالیت عادی و اداری رو آورده اند و خبری از جوشش انقلابی در آنها نیست.
حوزه متناسب انقلاب اسلامی با برگزاری چندین همایش به دست نخواهد آمد بلکه ناچار از حلّ معضلات انقلاب و زیست انقلابی در زمینهٔ های مربوط به خود است.
#نهی_از_منکر
#حجاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 فقه مصطلح، مقدمهی فقه تبلیغ
🔰 اگر استعداد علمی بسیار بالایی نداری، برو فقیه شو!
🎙 علیرضا پناهیان
🔹 اگر طلبۀ استعداد علمی بسیار بالایی ندارد، برود «فقیه» شود. اما اگر از توانمندی علمی بالایی برخوردار هستید؛ «فقه تبلیغ»، پیچیده ترین فقه است که هنوز ابواب آن تبویب و تفصیل نیافته است و اصول اجتهادی آن معین نشده است. امام خمینی (ره) می فرمودند:«فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر میداند همان است كه فقه اسلام را مى داند ... ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم.».( 17 تير 1358در جمع وعّاظ تهران). مبلغ باید اسلام شناس باشد؛ بر این اساس دانش های پیچیده ی برای تبلیغ نیاز هست. البته فقه مصطلح می تواند مقدمۀ برای فقه تبلیغ باشد.
#مناهج
@Manahejj
🌀 نامه استاد قرائتی به اساتید و مدیران حوزه
🔰 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، طی نامه ای به اساتید و مدیران حوزههای علمیه سراسر کشور، از چگونگی و شیوه تبلیغات دینی بر اساس مقتضیات زمانه سخن گفت:
🔹نسبت به اصل تعطیلات تابستان:
پیام آیه «لِإِیلافِ قُرَیْش» (قریش،۱) آن است که مکان را عوض کنید ولی کار را تعطیل نکنید.
پیام جمله «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْض» (جمعه، ۱۰) آن است که حتی جمعهها فقط برای نماز کارها تعطیل شود.
تابستان گرچه گرم است، اما در همین گرما از ساعات اول صبح یا ساعات پایانی شب و یا در مناطقی که هوا معتدل است، میتوان بهرهها برد. اینجانب بعد از ۶۰ سال طلبگی متوجه شدهام که هشتونیم سال عمر من به دلیل تعطیلی پنجشنبهها تلف شده است. در حالی که میتوانستم با تغییر مکان و کار بهرهها ببرم.
🔹 نسبت به طلاب جوان:
از تابستان میتوانیم نهضتهایی راه بیاندازیم. نظیر نهضت قرآنآموزی و جمعهای چندنفری برای گفتگو با نزدیکان و عمل به آیه «و انذر عشیرتک الاقربین»
۱. از میان داستانها، کتاب داستان راستان شهید مطهری را استفاده کنند.
۲. از قرآن از آیات اخلاقی نظیر سورهی حجرات و لقمان و عنکبوت بهره گیرند.
۳. این جلساتی که زیر نیم ساعت تشکیل میگردد، برکات فراوانی خواهد داشت.
۴. گفتگو با #نسل_نو برکات زیادی دارد و چون این جلسات خودجوش و در محلهی مسکونی فرد تشکیل میشود، نیاز به تأمین اعتبار و هزینه ایاب و ذهاب نخواهد داشت.
✳️ متن کامل نامه👇👇
http://hawzahnews.com/detail/News/497101
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قهر یک روحانی، وسط پخش زنده!
🎥 شبکه یک، برنامه آفتاب شرقی
#بی_اخلاقی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آنتن زنده ملک طلق پدرمان نیست!
📝 #یادداشت_وارده
🖋 محمدهادی سمتی
🔹 کارشناس برنامه آفتاب شرقی مشغول صحبت است که مجری اعلام می کند وقت تمام شده است.
روحانی محترم نگاهی به ساعتش می اندازد و بعد ضمن اعتراض به کمبود وقت،برنامه را ترک می کند.
ایشان مانند سایر روحانیون رسانه ای، کارشناس همیشگی رسانه ملی است و این برنامه اولش نبوده است. بنابر این با قواعد برنامه زنده هم باید آشنا باشد.
ولی چرا این حرکت نادرست را مرتکب می شود؟
🔹 پاسخش این است که برخی از روحانیون ، گویا رادیو و تلویزیون را ملک طلق خود می پندارند و به خودشان حق می دهند هرگونه رفتاری را انجام بدهند.
🔹 دیده شدن زیاد در تلویزیون یک آسیب جدی دارد که به مرور افراد را دچار توهم می کند. توهم این که من می توانم و حق دارم هرطور خواستم حرف بزنم و رفتار کنم و ریشه این توهم تخریب گر هم دیده شدن بیش از اندازه است.
🔹 این برخورد ناصحیح هیچ توجیهی ندارد و به مخاطب می فهماند که من باید تمام و کمال حرفم را بزنم و یک واو هم نباید کم شود.
اسم این کار را کودتای رسانه ای می گذارم که از فقدان آستانه تحمل و صبر نشأت می گیرد.
❓ نظر شما چیست؟
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 دلداده یار:
با عرض سلام
چرا ما روحانیون با هم درگیر هستیم؟
چرا بر علیه هم حرف میزنیم.
بنده صفحات اینستگرامی این کلیپ رو که میدیم اکثر مردم عادی دفاع کرده بودند از کار روحانی و بهش حق داده بودند که چرا به جای چهار کلمه حرف حساب باید وقت داده بشه به پیام بازرگانی و ... .
توی خیلی از برنامه های تلویزیونی همین اتفاق میفته و بی حرمتی میشه . ولی چون همیشه صبر کردیم ، باز تکرار شده.
به نظر من کار درستی کرد .
علاوه بر اون الان شما دارید در رابطه با اون برنامه صحبت میکنید و وقتی میگید بعضی روحانیون تلویزیون رو ملک مطلق میدونن . تمام چشم ها به کارشناس برنامه که بسیار روحانی دقیق و محترمی هستند معطوف میشه.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 عشق و جنون@:
برخلاف ادعای اون یادداشت،
مسئولین صداوسیما هستند که خودشون رو صاحب اختیار میدونند و برنامه های خوب و موثر رو فدای پیامهای بازرگانی و برنامه های اشرافی مثل آموزش آشپزی اشرافی و مثل اینها ترجیح میدهند...
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 H@s@n313:
⬅️ تو این قضیه باید دید که به روحانی چقدر وقت داده بودن:
-اگه زمانش تمام ولی حرف ناتمام بوده ،خودش مقصره واصلا این کارش جا نداشت و این حرف درسته که تلویزیون رو ملک خودش میدونه
- ولی اگه هنوز وقت معین تمام نشده کار درستی انجام داده چرا که مطالبش نیمه کاره مونده و به یک نوعی بهش بی احترامی شده.شاید هر طلبه ای هم جای ایشون بود همون کار رو هم میکرد.
⬅️ یه نکته هم اینکه تو برخی کانال ها اومده بود که توهین مجری به روحانی؛خواستم بگم که این بنده خدا اصلا هم توهین نکرد خیلی هم با احترام گفت.بعدشم این جور برنامه ها که منبر نیست تا اینکه کسی نباید حرف بزنه بلکه یه جور پرسش و پاسخه و اون مجری دائم در حال حرف زدن با روحانی هستش فلذا صحبت کردن مجری و خبر دادنش کار بدی نبود مگر اینکه همونطور که گفتم از باب زود تموم شدن وقت باشه.
موفق و پیروز باشید.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj