eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دومین دوره آموزشی کوتاه مدت 🔰«انسان شناسی تبلیغی» ♦️(برگرفته از آثار استاد پناهیان) ثبت نام: www.sokhanesadid.ir راهنما: yon.ir/qT3sX #تبلیغ @Manahejj @Daneshetabliqedin
🔰روحانی شهیدی که بین جوانها موثر و خوشنام بود 🔰‌رهبرانقلاب: 🔻«شهيد #ميثمى يك اسطوره‌اى شد از لحاظ تأثيرش در رزمندگان به عنوان يك روحانى. اين برادران روحانى‌اى كه از جبهه همواره آمدند و رفتند، وقتى هم ايشان حيات داشتند، هميشه مى‌آمدند [و از ایشان] مى‌گفتند. يعنى واقعاً اسم شهيد ميثمى در زمان زنده بودنش به نيكى در بين كسانى كه مى‌رفتند در جبهه، جوانها، طلبه‌ها رائج شد. واقعاً تأثير ايشان در جبهه فوق‌العاده بود. شهادت ايشان هم ضايعه‌اى بود.» ۱۳۶۶/۹/۱‌ #امام_حوزه #طلبه_مطلوب @Manahejj @shenakhte_rahbari
🔰دومین نشست علمی تخصصی مرکز تخصصی امام خامنه ای ♦️روش شناسی اجتهادی آیت الله العظمی خامنه ای در فقه الجهاد 💠آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔹چکیده بحث 🔸از نظر روش شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت آیت الله العظمی خامنه ای را باید جزء فقه قویم و اصیل، یا به این اصطلاح، فقه جواهری به شمار آورد؛ فقه جواهری با همه معیارها، ضوابط و هنجارهای دقیق و عالمانه، اما این همه سبب نگردیده است که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیشروی و بالندگی باشد و به تحولات امروزین و پرسش ها و چالش های معاصر بی تفاوت باشد. 🔸همچنین به لحاظ روشی، شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد آیت الله العظمی خامنه ای در فقه دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که برخی از آنها از وجوه امتیاز و برجستگی هایی به شمار می روند که روش تفقه و فقاهت معظم له را از اقران و امثال خویش متمایز می سازد و برتری قابل توجهی میبخشد؛ ویژگی هایی از قبیل: 🔻موفقیت در برقراری جمع سالم میان اصالت و معاصرت، 🔻طرح أبحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحكومی» و در ارتباط وثيق با «فقه الحكومه»، 🔻غلبه دادن صبغه قرآنی در استدلال ها، 🔻موضوع شناسی چشمگیر، 🔻بهره مندی از مبانی استوار رجالی و حدیث شناسی، 🔻ارائه بحث به صورت منهجی، 🔻گرفتار نشدن به حجاب معاصرت، 🔻عدم تأبی نسبت به بهره گیری از تحقیقات معاصران، 🔻اهتمام به آراء قدماء و اجماعات قدمائیه، 🔻داشتن جرأت فتوایی، 🔻بهره مندی از جنبه های مثبت مکتب قم و مکتب نجف، 🔻توجه ویژه به عنصر مصلحت و مقاصد الشريعه در استنباط احکام شرعی، و ... .
📄 اختلاف میان منتقدین و مدافعین حوزه علمیه 🖋حسین جلالی (رئیس دفتر آیت الله مصباح) 🔻همانطور که شاهد بودید، در چند ماه گذشته، جناب آقای رحیم پور ازغدی انتقادات تند و صریحی را خطاب به حوزه های علمیه بیان کردند که متقابلاً واکنش برخی از مراجع معظم تقلید را در پی داشت. 🔻در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی، معظم له به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند: « دوری از فضای انقلابی گری در محیط قم جدی است، اگر برخی هم نقدی بر حوزه دارند، ولو اینکه لحن و ادبیات تندی هم داشته باشند، اما اصل انتقاد آنها درست است... بالاخره انتظارات از حوزه قم زیاد است. انتقاد هم می شود و برخی انتقادات درست است...» 🔻بیانات مقام معظم رهبری را می‌توان ناظر به اختلافات میان آقای رحیم پور ازغدی و برخی از مدافعین حوزه های علمیه دانست. کسانی که دائماً در حال تعریف و تمجید از حوزه ها هستند و اشکال و انتقاد را بر نمی تابند. @Manahejj
📚نخل و نارنج 🖋وحید یامین پور 🔰روایت داستانی زندگی و زمانه #شیخ_اعظم 🔻علاقمندان می توانند کتاب نخل و نارنج را تا پایان دهه فجر با ۲۵ درصد تخفیف از سایت انتشارات کتاب جمکران تهیه کنند. لینک خرید yon.ir/6WXR6 #معرفی_کتاب @Manahejj
📸 نشست صمیمی طلاب وفضلای حوزه با آیت‌الله اعرافی در مدرسه علمیه فیضیه خبرگزاری حوزه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📸 نشست صمیمی طلاب وفضلای حوزه با آیت‌الله اعرافی در مدرسه علمیه فیضیه خبرگزاری حوزه @Manahejj
💢مشکلات معیشتی جلوی رشد علمی نخبگان را گرفته است./ گرفتن حکم تدریس دچار یک دور باطل شده است./مدیر حوزه آنچه بیان می کند با آنچه در اجرا از آن دیده می شود تفاوت وجود دارد./طلاب زیر خط مرگ هستند نه خط فقر!/تحولی که مدنظر رهبری بوده است رخ نداده که این هم باز به خاطر دخالت ها است! 🔲مهمترین بیانات طلاب در دیدار با مدیر حوزه های علمیه ▪️حجت الاسلام سجادی: 🔸در مقام آموزش طلاب به نظر می رسد خیلی از اساتید که متصدی کار پژوهش اند پژوهشگر بالفعل نیستند و لذا باید اساتید به گونه ای طلاب را آموزش دهند که توانایی نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی را داشته باشند. 🔸ارتقای سطوح تدریس به برخی پژوهش های علمی منوط شود. ▪️ حجت الاسلام عبدالحسینی: 🔸باید به این موضوع پرداخته شود چرا که قطعا با این مشکلات معیشتی نمی توان انتظار داشت طلاب مستعد و نخبه بتوانند گره گشایی از مشکلات جامعه کنند. 🔸 بی تردید عدم رشد متناسب شهریه نسبت به تورم با شیب ملایم در این امر بی تأثیر نیست و باید نسبت به افزایش شهریه و نحوه پرداخت آن که منافی با عزت است تجدید نظر شود و اقدام لازم صورت بگیرد. 🔸کاهش فاصله بین مسؤلین و طلاب و حتی مراجع باید اتفاق افتد و ارتباط ها بیشتر شود. ▪️حجت الاسلام اشتری: 🔸در حوزه آنچه امروز مشکل ساز است بحث حکم تدریس طلاب است به این صورت که اگر کسی برای تدریس می خواهد اقدام کند به او گفته می شود باید ابتدا در مدرسه ای تدریس داشته باشد تا امتحان گرفته شود و از طرفی وقتی برای تدریس به مدرسه مراجعه می شود حکم می خواهند لذا پیشنهاد می شود این کار به دست مدیران مدارس سپرده شود. 🔸بدنه طلبه هایی که در حوزه زندگی می کنند نظرشان این است مدیر حوزه آنچه بیان می کند با آنچه در اجرا از آن دیده می شود تفاوت وجود دارد و به نظر می رسد زیر دستان آن تعصبات خاصی نسبت به برخی مسائل دارند که از اجرای آن مسائل خودداری می کنند. 🔸چند سال اخیر شاهد بی نظمی هایی در برخی عرصه ها در حوزه شدیم که یکی از آنها امتحانات ترم ها است به گونه ای که همین امسال زمان امتحان ترم اول پایه یک تا ششم سه مرتبه تغییر پیدا کرده است. ▪️حجت الاسلام قنبریان دهکردی: 🔸در قدیم ارتباط مستقیم بین علما و طلاب بوده و امروز این ارتباط بسیار کم شده است. ▪️حجت الاسلام زاد صالح: 🔸امروز شاهد درگیری طلاب با مسائل سیاسی و اجتماعی جزئی هستیم که پیشنهاد می شود عنوان درسی تحت آشنایی با مسائل روز جامعه در مسائل تبلیغی و اجتماعی تدوین شود. 🔸 مدیریت تبلیغی حوزه در اختیار نهادهای مختلفی چون دفتر تبلیغات و سازمان اوقاف قرار گرفته است که بعضا باهم ارتباط و هماهنگی ندارند لذا باید برای این منظور ستاد مشترکی تأسیس شود. ▪️حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت 🔸 بدنه حوزه هنوز سفیران را به عنوان طلبه قبول ندارد و بسیاری مدارس از سفیران پذیرش نمی کنند. 🔸قانونگذار ما بیرون از سفیران قرار دارد و برای سفیران تصمیم گذاری می کند که از این جهت قوانینی که وضع می شود غیر قابل اجرا است. ▪️حجت الاسلام ولدان 🔸بحران معیشیت، بحران کمی نیست و طلاب زیر خط مرگ هستند نه خط فقر ولی مهم تر از آن امروز بحران هویت است؛ هویت حوزوی ما به طالب علم بودن ما است و هویت انقلاب به تحقق آرمان های اسلامی است. 🔸امروز ناکار آمدی که در کار برخی از مجریان حکومتی دیده می شود به ناکارآمدی حوزه و اسلام معنا می شود بنابراین خواهش داریم اصول نظامات اسلامی و مسائل مستحدثه در عناوین دروس اصلی حوزه قرار بگیرند. 🔸در مقوله انقلابی ماندن حوزه با کمال تأسف سبب شرمساری است که نداهایی ولو ناچیز از حوزه قم شنیده می شود، نداهای روشنفکرانه که حوزه باید آزاد باشد. 🔸اگر منظور از آزادی حوزه جدا کردن آن از انقلاب باشد باید بدانند حوزه مادر انقلاب است و انقلاب هرچه دارد از حوزه دارد. 🔸حمایت از حوزه مخصوصا در مسئله معیشتی طلاب وظیفه نظام و دولت است که حمایت مالی از حوزه کنند اما به خاطر دخالت های برخی این حمایت صورت نمی گیرد. ▪️حجت الاسلام مولا : 🔸تحولی که مدنظر رهبری بوده است رخ نداده که این هم باز به خاطر دخالت ها است. 🔸تجمع انقلابی مؤثر و مردمی در فیضیه برگزار شد و به خاطر دخالت ها تعطیل گردید باید مشخص کنیم حیطه اختیارات حوزه کدام است تا طلاب بدانند و دوم مشخص شود حیطه اختیارات نهادهای اطراف حوزه چه می باشد. ▪️حجت الاسلام غلامی: 🔸نظام حوزه ما با کمال تأسف آنگونه که باید، در مسیر اهداف انقلاب حرکت نمی کند. شفقنا @Manahejj
🔰رهبر انقلاب: 📌من بارها گفته‌ام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چرا که عبرتهای خیلی عجیبی در هست 🔻 در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالت‌خواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسیکه لفظ مشروطه را آورد آیةالله سیدمحمد طباطبایی بود چرا که پسرشان محمدصادق که من نمیتوانم سلامت او را تضمین کنم، یک روشنفکر غربزده بود روی ایشان اثر میگذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت. 🔻علت اینکه وقتی مرحوم شیخ فضل‌الله در تحصن اول از آیةالله طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، این بود که ایشان میدانست وضع لفظ مشروطه برای جریان عدالتخواهی اسلامی نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان. ۷۸/۱۲/۲۳ @Manahejj
🔰رهبرانقلاب: 🔻اگر #روحانیت نبود، این #انقلاب تا صدسال دیگر هم پیروز نمی‌شد. خبرگزاری حوزه @Manahejj
📄نقش حوزه علمیه در گفتمان انقلاب اسلامی 🖋خلیل منصوری 🔻بی‌گمان نقش حوزه‌های علمیه در تاسیس، توسعه ، تبیین و توصیه گفتمان انقلاب اسلامی نقشی بی‌بدیل است؛ زیرا حوزه‌ها ماموریت دارند تا در قالب تعلیم و تزکیه بر اساس آیات قرآنی از جمله آیه ۲۵ سوره حدید به تبیین قوانین و حقوق انسانی پرداخته و با تعلیم مردمان آنان را به حقوق حقه خود آشنا کرده و زمینه رهبری برای قیام توده‌ها در سطح جهان برای عدالت را فراهم آورند. 🔻بنابراین، حوزه‌ها هم در اندیشه‌ورزی و تولید نظریه‌ها و هم در تولید رهبران مدیر و مدبر متقی، نقش کلیدی و اساسی دارند و باید این مسئولیت را بشناسند و به آن عمل کنند. البته حوزه‌های علمیه در طول عمر انقلاب دستاوردهای قابل توجهی در راستای نهادینه کردن گفتمان انقلاب اسلامی و تربیت مدیران لایق و انقلابی داشته است اما این نهاد آن طور که باید و شایسته است و از آن انتظار می‌رود نتوانسته خواسته‌های انقلاب اسلامی را تحقق بخشد. از طرفی فقه اجتماعی رشد چندانی نکرده و بودجه‌های پژوهشی و نیز پژوهش‌ها در اختیار کسانی قرار دارد که یا ایمانی به فقه اجتماعی و حکومتی ندارند یا کسانی هستند که توانایی انجام آن را ندارند. 🔻این را هم باید افزود که حوزه در سال‌های اخیر توانسته است با یک حرکت ضمنی در بخش بین‌الملل موفق عمل کند. در عرصه دیپلماسی عمومی، حوزه توانسته است یک جریان قوی جهانی را با طلاب و دانشجویان خارج از کشور خویش ایجاد کند. در گام نخست، بیش از بیست سال مرکز جهانی علوم اسلامی و به‌ویژه بخش خارج از کشور آن در قالب سازمان حوزه‌های علمیه خارج از کشور، توانست نیروهایی را براساس گفتمان انقلاب اسلامی تربیت کند که از نظر فلسفی و فقهی و نیز رفتاری از بسیاری از مراکز علمی و تربیتی جهان پیش افتاده است. 🔻امروز حضور جامعه المصطفی العالمیه در بسیاری از کشورهای جهان یک حضور علمی و تربیتی در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی و ایجاد عدالت خواهی جهانی است. این حضور چنان موثر و قوی بوده است که دشمنان این گفتمان اسلامی، سازمان مرکزی آن در قم را به عنوان بخش عملیاتی نهادهای اطلاعاتی معرفی می‌کنند، در حالی که این چیزی جز توهم و حوزه هراسی نیست؛ زیرا جامعه المصطفی توانست با تربیت انسان‌های مومن و عالم و متقی کسانی را تربیت کند که به امت سازی جهانی اعتقاد دارند و برای اهداف جهانی اسلام یعنی عدالت جهانی مبارزه می‌کنند و برای حمایت از مردمان کشور خویش از هیچ‌گونه تلاش و کوششی کوتاهی نمی‌کنند. امروز حضور دانش آموختگان المصطفی در همه جهان‌نماد صلح و عدالت جهانی و بسترساز حضور ولی عصر(عج) و حکومت جهانی آن حضرت بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) است. @Manahejj
علامه، مصباح یزدی را بیشتر بشناسیم📜 ✅محمد تقى مصباح يزدى در 11بهمن سال 1313 شمسى در يزد متولد و در 13سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد ولى به علت مشكلات فراوان مالى، بعد از يكسال براى ادامه تحصيل به قم هجرت كردند. 💯 👈استاد مصباح در 25 سالگی به درجه اجتهاد رسید ایشان از سال 1331 در دروس امام راحل(قدس سره) و درس تفسير و فلسفه علامه طباطبايى(رحمه الله)كسب فيض كرد.✌️ 👈وى حدود 15 سال در درس فقه آيت الله بهجت(ره) شركت داشت. ایشان پس از تبعید امام، به تحقيق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حكومت اسلامى، پرداخت.📜 📗 ايشان داراى تأليفات و آثار متعددى در زمينه هاى فلسفه اسلامى، الهيّات، اخلاق و عقايد مى باشد و حدود ۱۷۰ جلد اثر از ایشان منتشر شده است که برخی به قلم خودشان است اما برخی تدریس ها وسخنرانی های ایشان است که پیاده شده اند🎥 خودشناسی برای خودسازی، آموزش فلسفه و آموزش عقاید از آثار قلمی ایشان هستند💯 ◀️استاد مصباح دروس دانشگاهی از جمله فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان فرانسه را قبل از انقلاب نزد کسانی که بعضی از آنها پس انقلاب وزیر شدند فرا گرفتند و همچنین نزد آقای محققی رشتی بخشی از علوم جدید را آموختند.👌👌 ✅👈مصباح یزدی با حمايت و ترغيب امام خمينى (قدس سره)، چندين دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى كرد كه از مهم ترين آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همكارى حوزه و دانشگاه و بنياد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.🏠 ايشان هم اكنون رياست👈 مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد.🌹 مدرسه انقلاب @Manahejj