بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن...
دلم سراغ کسی جز تو را نمیگیرد. بدون یاد تو این دل صفا نمیگیرد.
زدرد هجر، دل من همیشه بیمار است. که جز به وصل نگارم شفا نمیگیرد.
عزیز فاطمه هستی کریم و پور کریم. مگر کریم سراغ گدا نمیگیرد.
دلم سیاه شد از ظلمت گناه و خطا. به غیر نور دعایت ضیاء نمیگیرد.
غریبم و نه مرا جز تو آشنائی هست. مگر که حال غریب آشنا نمیگیرد.
یک تشرف به محضر حضرت بقیة الله الاعظم عج لله تعالی فرجه الشریف:
صاحب کتاب مفتاح الکرامه سید جواد عاملی فرمود: شبی استادم سید بحرالعلوم از دروازه شهر نجف بیرون رفت و من نیز به دنبال او رفتم تا وارد مسجد کوفه شدیم ،دیدیم آن جناب به مقام حضر ت صاحب الامر رفته و با امام زمان گفتگویی داشت از آن حضرت سؤالاتی پرسید حضرت جواب عنایت فرمود. خوشا به حال کسی که بتواند هم سخن با پسر فاطمه بشود و همنشین با گل سر سبد عالم امکان گردد. (عبقری الحسان ص 40)
یکی از بحثهایی که معمولا طلاب عزیز جهت سخنرانی مورد استفاده قرار میدهند مخصوصا در مجالس ختم وبزرگداشت به مناسبت درگذشت یک مادر از مادران مؤمنه بحث مقام مادر است .
سئوال : مادر چه مقامی دارد؟ مقام مادر بالاتر است یا مقام پدر؟
در قرآن کریم وقتی سخن از احسان و اکرام به میان میاید سفارش اکرام را برای هر دو میفرماید
و وصینا الانسان بوالدیه حسنا
و وصینا الانسان بوالدیه احسانا
و قضی ربک ان لاتعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا
توجه فرمودید که وجوب اکرام برای هر دو بیان فرموده است وظیفه داری به هردو ادب کنی
اما وقتی که سخن از زحمات این دو به میان میاید بحث مادر را مطرح مینماید:
و وصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها و وضعته کرها ....
توصیه احسان برای هر دو میکند اما مادر او را با رنج حمل کرد و مشقت فراوان او را به دنیا آوردشدت رنج و مشقت و زحمات او تا سی ماه بود و حمله و فصاله ثلاثون شهرا
پس از نظر قران کریم مقام مادر بالاتر است
از نظر روایات نیز مقام مادر بالاتر است:
حدیث اول: جوانی محضر رسول اکرم رسید عرض کرد من ابر
به چه کسی نیکی کنم حضرت فرمود امک . مادرت
دوباره سئوال کرد همان پاسخ را از رسول اکرم شنید سومین بار سئوال کرد باز پیامبر همان پاسخ را فرمودند برای بار چهارم که سئوال را تکرار کرد
حضرت فرمود اباک . پدرت .
معلوم میشود اگر بر و احسان را چهار قسمت کنیم سه قسمت برای مادر است و یک قسمت برای پدر
حدیث دوم: جوانی گرفتار محضر رسول اکرم رسید و درخواست دعا برای رفع گرفتاری خود نمود . هم رسول اکرم میتوانستند دعا کنند و هم اگر دعا میفرمود دعای او مستجاب میشد اما رسول اکرم میخواهند راه را برای آینده ها روشن کنند که هر گرفتاری وظیفه خود را بفهمد یک کد اصلی برای حل مشکل است
حضرت فرمودند برو به مادرت بگو برایت دعا کند . عرض کرد شما دعا بفرمایید . باز فرمودند برو به مادرت بگو برایت دعا کند مجددا درخواست دعا از رسول اکرم کرد حضرت فرمود برو به مادرت بگو برایت دعا کند
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی
❣﷽❣
🍃 #عید_الزهرا
🍃نهم ماه ربیع الاول روزی است که در روایت معتبر به «غدیر ثانی» تعبیر شده است. امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام به صحابی جلیل القدر حذیفه فرمودند:
«یا حذیفة، هذا یوم الاستراحة، ویوم تنفیس الهم والکرب، والغدیر الثانی...؛(1) ای حذیفه، امروز روز رفع سختی و دشواری، روز زدودن اندوه و پریشانی و روز غدیر دوم است».
🍃قرار دادن روز نهم ماه ربیع الاول به عنوان غدیر ثانی در کنار روز هیجدهم ماه ذی الحجه روز عید غدیر، در واقع دو بال و دو بازوی اعتقادی اسلام، یعنی اصل تولی و اصل تبری را تشکیل می دهد و این بدان معناست که غدیر اول و غدیر ثانی به عنوان تولی و تبری مکمل یکدیگر هستند و هیچ یک از دیگری جدا نیست.
🍃البته در مقام تعلیم و شمارش فروع دین مقابل شمارش اصول دین، تولی و تبری جزء فروع ده گانه دین آمده است که این امر تنها بار آموزشی و حفظ کردن دارد، اما در واقع تولّی و تبرّی از ثوابت اساسی دین و از مسائل اعتقادی اسلام است و نه از فروع آن. به دیگر سخن، تولی و تبری دو بال نیرومند توحید هستند، زیرا توحید یعنی: ایمان به خدا و وحدانیت اوست، وتولی یعنی: دوستی نسبت به اولیای خدا و تبری یعنی: بیزاری از دشمنان خداست و این از شئون توحید است. در مورد نبوت و امامت نیز همین امر صادق است. و در حقیقت تولی و تبری جزء فروع و اعمال نیست، بلکه جزء اصول و امور قلبی و اعتقادی است و هرجا که تولی باشد تبری نیز هست و از یکدیگر جدا نیستند و در همین راستا است حدیث شریفی که می گوید: «هل الدین الا الحب والبغض؛ مگر دین چیزی است جز دوستی خدا و دوستان خدا، و دشمنی دشمنان آنان؟» و لذا در غیر این صورت، اسلام و مسلمانی، دین و دین داری کامل نخواهد بود. شیخ مفید علیه الرحمه نیز فرموده است:
«ولایـة أولیـاء الله تعالـی مفترضـة وعداوة أعدائه واجبة علی کل حال؛(2) دوستی اولیای خدا فریضه الهی بوده و دشمنی با دشمنان او در هر حال واجب است.
🍃قرآن کریم درباره تولی و تبری می فرماید:
«لاَّ تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ یُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ...؛(3) هیچ قومی را نَیابی که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشند [و] با کسانی که با خدا و رسولش مخالفت و دشمنی کرده باشند، دوستی ورزند».
🍃معنای این آیه ی کریمه این است که دوستی اولیای خدا و محبت دشمنان او قابل جمع نیست، بلکه اسلام، یعنی: تولّی اولیای خداست که در عید غدیر تجلی یافته و تبری از دشمنان خداست که در غدیر ثانی چهره نموده است.
🍃روایات فراوانی نیز با بیان های گوناگون درباره این دو غدیر هیجدهم ذیحجه و نهم ربیع از معصومین علیهم السلام در دست داریم که این معنی را به اثبات می رساند.
🍃تعبیر غدیر ثانی در روایت احمد بن اسحاق از آن رو شایان تفکر و تدبر است که مکمل غدیر اول و از آن تفکیک ناپذیر است، که همان معنای تولّی و تبرّی است.
🍃امیدوارم به برکت عید غدیر ثانی و صاحب آنروز اولین شهیده راه تولی و تبری، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام همگی مورد عنایت خدای متعال قرار گیریم و در حد خود قدر و منزلت این روز را بشناسیم و به اندازه توان، انجام وظیفه کنیم. همچنین به لطف و کرم الهی امید دارم که افراد دورمانده از اهل بیت و تعالیم سعادت بخش آنان، با شناخت این مفاهیم، به مسیر حق هدایت، و از برکات این شناخت بهره مند شوند، ان شاء الله.
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
1. بحارالانوار، ج 95، ص 354.
2. شیخ مفید، المقنعه، ص 33.
3. مجادله (58)، آیه 22.
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
مداحی آنلاین - وفات حضرت سکینه - استاد انصاریان.mp3
2.98M
🔳 #وفات_حضرت_سکینه(س)
♨️سکینه(س) وقتی ذوالجناح را دید.
🎤حجت الاسلام #انصاریان
🕌مسجد امام رضا علیه السلام
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دوست داری عزیز بشی گناه نکن
🏴الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🏴
#سخنران:#حجتالاسلام_رفیعی
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی
4_5886231079777471309_۲۹۰۹۲۰۲۲.mp3
4.79M
♦️استاد پناهیان:
💠منبر کوتاه شب جمعه
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی
✅امام باقرعليهالسلام فرمود:
رسول خدا صلى الله وعليه وآله در مسجد بود كه گفت: فلانى بلند شو، فلانى بلند شو، فلانى بلند شو... تا اينكه پنج نفر را بيرون كرد و فرمود: از مسجد ما خارج شويد و شما كه زكات نمىپردازيد در مسجد ما نماز نخوانيد
(وسائل الشيعه، 6، 12.)❇️⬇️❇️
✅رفاعه گويد كه از امام صادقعليهالسلام شنيدم كه مىفرمود:
خداوند بر اين امّت چيزى دشوارتر از زكات واجب نكرده است، در زكات است كه خيلى از آنان به هلاكت مىرسند
(وسائل الشيعه، 6، 15)❇️⬇️❇️
✅رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود:
دستور دارم با مردم مبارزه كنم تا شهادت دهند كه جز خدا معبودى نيست و من فرستاده خدايم و نماز بپا دارند و زكات بپردازند
(كنز العمال، 6، 527، 16837)❇️⬇️❇️
✅رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود:
بيماران خود را با صدقه مداوا كنيد، و اموالتان را هم با پرداخت زكات حفظ و بيمه كنيد
(وسائل الشيعه، 6، 6)❇️⬇️❇️
✅امام موسىبن جعفرعليهالسلام فرمود:
زكات قرار داده شده، تا خوراك نيازمندان و مايه افزايش ثروت آنان باشد
(وسائل الشيعة، 6، 4)❇️⬇️❇️
✅حضرت فاطمه زهراعليهاالسلام فرمود:
خداوند ايمان را مايه پاكيزگى شما از شرك قرار داد
و نماز را مايه دور شدن شما از تكبّر قرار داد و زكات را بخاطر پاكيزگى جان و روان و افزايش روزى واجب كرد
(احتجاج، 99)❇️⬇️⬇️
✅امام صادقعليهالسلام فرمود:
با پرداخت زكات از ثروت كسى كم نشده، همانطور كه با خوددارى از پرداخت آن ثروت كسى زياد نشده است
(وسائل الشيعة، 6، 12)❇️⬇️❇️
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸🍃
التماس دعای ظهور مولایمان
اللهم عجل لولیک الفرج
نشر احادیث ها با پنج صلوات به نیت سلامتی یوسف زهرا🌸
#کانال سخنرانی مجمع الذاکرین
@manbarmajma
🔴چرا بعضی مردم از ظهور امام زمان میترسن؟!
🔰 وحشت از ظهور آن حضرت، بخاطر ساختن تصویری خشن از امام دوازدهم هست که به هیچ گناهکاری رحم نمیکند!
⚫️از این رو عده ای با جسارت چنین بر زبان میآورند: «دوست ندارم حضرت ظهور کند، چون آدم گنهکاری هستم و اگر حضرت ظهور کند مرا میکشد»
❤️در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى(عج) شبيه ترين مردم به رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) هستن چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار...
🌸در روايت ديگرى از امام محمدباقر میپرسند: «وقتى قائم به پا خيزد چگونه با مردم رفتار میکند؟» آن حضرت پاسخ میدهند:
آنگونه كه رسول خدا رفتار میکردند..
🌸همه ما میدانيم كه رسول خدا چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند.
🌟اين ويژگى رسول خدادر قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند میفرمايد:
به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت دل بودی از اطرافت پراکنده میشدند
❤️و در جاى ديگر نيز میفرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج میدهد بر او گران می آید. سخت به شما دلبسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
📛بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيهترين مردم به پيامبر رحمت اللعالمین است، هرگز شايسته نيست!
♥️آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بیگناهى را بر زمين نمیريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت میگيرد كه:
🔹 مسلمانى را دشنام ندهند؛
🔹خون كسى را به ناحق نريزند؛
🔹 به آبروى كسى لطمه نزنند؛
🔹به خانه كسى هجوم نبرند؛
🔹کسى را به ناحق نزنند و...
🔴حتی در روایت هست که هنگام ظهور سفیانی ملعون رو با اون حجم از جنایت و ظلم نزد حضرت میارن، به حضرت مهدی التماس میکنه منو نکش!
💚حضرت به دلیل رقت قلب و مهربانی که دارن روشونو برمیگردونن و تصمیم رو به یارانشون میسپارن.
یارانشون هم اون ملعون رو به درک واصل میکنن.
🌼به دليل همين رفتار مناسب و مهربونی بی حد با عموم مردم است كه در روايات میخوانيم:
🌺 پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى(عج) خشنودند و به او عشق میورزند.
⛔️اما متأسفانه در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفی با انگيزه هاى متفاوت و با روایات ساختگی سعی کردن که اون حضرت رو خشن و سنگدل نشون بدن تا مردم آمدنش رو از خدا نخوان و سمتش نرن تا تخت و تاج اونها به خطر نیفته...
📗منابع:
1. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر دار إحياء التراث العربي سال چاپ 1403 - 1983 م ج52، ص379.
سلامتی و تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان قطب عالم امکان صلوات🌹
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💚💚💚💚💚
🍃🌹🌸🍃🌹🌸🍃🌹🌸🍃
@manbarmajma
#کانال سخنرانی مجمع الذاکرین
سخنرانی جناب آیت الله میرباقری است که به تاریخ 11 دی ماه 93 در مسجد مقدس جمکران ایراد شده است. ایشان در این بحث که به مناسبت ایام 9 ربیع الاول و آغاز امامت امام زمان(عج) برگزار شده است بیان می کنند که معنای غیبت و ظهور ولایت امام و آثار وجودی امام و تحقق ولایت او در عالم چه عمقی دارد. یکی از معانی غیبت که پس از رحلت نبی مکرم اسلام آغاز شد قرار گرفتن ولایت امام در حجاب حکومت جور است. بر این اساس در عصر ظهور، نه تنها جسم امام بلکه در حقیقت ولایت امام از حجاب خارج می شود و در عالم به تحقق می رسد. بر اساس آموزههای قرآنی و روایی امام منشأ همه خیرات و برکات است. حیات طیبه و زندگی حقیقی تنها در محیط ولایت امام ممکن است چون امام آب حیات و سرزمین حاصلخیز است. شکوفایی انسان و بهرمندی از علم، نور، عدل، رفاه، امنیت و... فقط در سرزمین ولایت و با جریان ماء ولایت محقق میشود. طهارت و رهایی از رذائل و دستیافتن به فضائل فقط با ظهور ولایت امام به انجام میرسد. بر این اساس انتظار ظهور، انتظار خود امام است. منتظر حقیقی، منتظر خود امام است نه منتظر عدل یا امنیت و... چون خود امام عدل، امنیت، حیات طیبه و... است. با این توضیح منتظر حقیقی کسی است که به امام و آثار وجودی او معرفت یابد و با صبر و حلم خود را وقف تحقق ولایت امام کند. جلسه دیگری نیز استاد با همین مضمون بحثی ایراد کرده اند👇👇
1ظهور امام زمان، روشنایی کامل خورشید ولایت
پس تعابیری که از امام در قرآن می شود این گونه است. مثلاً امام خورشید است. در باره آیه «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» تعبیر روایت خیلی عجیب است. قسم به خورشید و پرتو خورشید؛ ضحی یعنی آن نور خورشید که وقتی آشکار می شود هوا کاملا روشن می شود لذا گاهی از ضحی به قبل از ظهر که کاملا نور خورشید آشکار می شود تعبیر شده است. «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها * وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها * وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها»(شمس/1-4) قسم به ماهی که به دنبال خورشید می آید و ما نور خورشید را در شب ازماه می گیریم و قسم به روزی که خورشید را تجلی می شود.
طبق روایات شمس وجود مقدس رسول الله ص است ضحی پرتو خورشید و دین نبی اکرم است. دین اسلام پرتو وجود ایشان است که ما را روشن می کند و به خدا می رساند. بر اساس برخی دیگر از روایات ضحی پرتو خورشید و وجود مقدس امام زمان است. ضحی یعنی آن موقعی که خورشید بالا می آید و هوا کاملاً روشن می شود. سپس حضرت این آیه را خواندند: «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى»(طه/59)
البته این آیه ظاهرش مربوط به داستان موسی کلیم و فرعون است که فرعون به موسی عرض کرد یک موقعی را قرار دهید، شما بیایید سحره هم بیایند، جلوی مردم با هم مبارزه کنید تا معلوم شود شما راست می گویید یا آنها؟ شما مدعی معجزه هستید، من هم سحره ای دارم. بیایید مقابل هم عرض اندام کنیم. حضرت فرمودند: «قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» در روز عید وقتی خورشید بالا آمد همه مردم بیایند و تجمع کنند.
حضرت امام صادق فرمودند: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها الشمس أمير المؤمنين و ضحاها قيام القائم لأن الله سبحانه قال: وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى»(10) شمس یعنی امیرالمومنین و ضحی یعنی امام زمان؛ ضحی آن موقعی است که خورشید بالا می آید و نورش کاملا جهان گیر می شود. وقتی حضرت امام زمان(عج) ظهور می کنند نور ولایت امیرالمومنین عالم را می گیرد، بعد فرمودند شاهدش اینآیه است «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى». حضرت باطن این آیه را به ظهور امام زمان معنا کردند.
یکی از حشرهایی که مردم دارند در روز ظهور امام زمان است. چون حشر به معنی تجمع است اگر جمعیتی مبعوث شوند، رانده شوند، سوق داده شوند تا یک جا تجمع کنند از آن به حشر تعبیر می شود. روز قیامت هم که به حشر تعبیر می شود همین است؛ گویا مردم برانگیخته می شوند همه می آیند و در صحنه قیامت جمع می شوند. یکی از حشرهایی که در قرآن از آن تعبیر شده قیامت است ولی همه حشرها ناظر به قیامت نیست. در دوره ظهور امام زمان مردم یک حشری دارند، گویا همه مبعوث و برانگیخته می شوند همان طور که مرده ها در روز قیامت سر از قبرها بر می دارند زنده می شوند و دنبال هدفشان به صحنه قیامت می آیند. وقتی حضرت ظهور می کنند «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى»، در این ضحی و روز روشن ولایت امیرالمومنین آشکار می شود، همه مردم زنده می شوند و سر بر می دارند - همین هایی که زنده بودند. پس امام خورشیدی هستند که به تعبیر قرآن همه عالم را روشن می کند. وجود مقدس امام زمان ضحی و روز روشن است.
لذا معنای غیبت امام این است که این خورشید در یک حجاب قرار گرفته است. از وجود مقدس رسول الله ص سوال کردند که آیا مردم در دوران غیبت از فرزند شما استفاده هم می کنند؟ امام غایب چه فایده ای دارد؟ حضرت فرمودند امام غایب مثل خورشید پشت ابر است. خورشید پشت ابر کار خودش را می کند ولو این که ابر بین ما و خورشید حجاب شده است. دوره غیبت دوره حجاب ولایت امام است که هم جسم امام در پرده غیبت است و هم حقیقیت ولایت امام در پرده غیبت است. لذا از ظهور تعبیر می شود به روزی که خورشید در آن َآشکار می شود.
ولایت امام سرچشمه حیات است دوران غیبت دورانی است که این کلمه ماء که سرچشمه حیات است غور کرده است و در دسترس نیست لذا نفوس با حیات طیبه فاصله دارند. وقتی امام ظهور می کنند یظهر الماء علی وجه الارض حقیقتی که سرچشمه حیات است جاری می شود و نفوس به حیات طیبه می رسند. امام سرچشمه طهارت است سرچشمه قدس و معنویت است. لذا عصر غیبت عصری است که مردم در حجاب از طهارت و حقیقت درک توحید هستند. وقتی امام ظهور می کنند حقیقت ماء طهور بر نفوس و قلوب انسان ها جاری می شود و انسان ها مطهر می شوند. این ها بعضی از تعابیری است که در باب غیبت شده است
@manbarmajma
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا