eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ مستندات ب) اجماع اجماع محصل وجود دارد که فقهاء حکم می‌کنند مغرور در مقدار ضرری که غارّ متوجه او کرده، می‌تواند رجوع به غارّ کند. البته چون احتمال استناد فقهاء(رضوان الله تعالی علیهم) به نبوی معروف یا سایر ادله وجود دارد، اجماع مذکور محتمل المدرک است و دلیل مستقلی نمی‌باشد. ج) سیره عقلاء بنای عقلاء هم مستقرّ بر رجوع مغرور به غارّ می‌باشد؛ و اگر مجرد عدم الردع را کافی برای امضاء بدانیم، این سیره دلیل حجیت قاعده است. بله ظاهر این است که قاعده و بناء عقلاء موردا تساوی ندارند؛ زیرا محرز نیست عقلاء حتی در فرض جهل غارّ، او را ضامن بدانند. کما اینکه گاهی عقلاء غارّ را مستقیما ضامن می‌دانند اما طبق قاعده چنین نیست، مثلا اگر شخصی غذای دیگری را به نفر سوم بدهد و او جاهلانه آن غذا را بخورد، عقلاء فرد غذا دهنده را مستقیما ضامن می‌دانند نه آکل را، ولی طبق قواعد آکل ضامن است و می‌تواند خسارتش را از غارّ بگیرد. 📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۲۱ @Qabasat
«اسراف در استعدادها» حجت الإسلام و المسلمین ناصری(زید عزّه): اگر شخصيت فرعون را در قرآن نگاه کنيد، مکرر خداي متعال در تعريف شخصيت او، او را از مسرفين محاسبه و قلمداد مي‌کند. چرا؟ به خاطر اينکه فضاي آماده توحيدي را آنچنان با حساب و کتاب از دست مردم گرفت و فضاي کفر را آنچنان به مردم تزريق کرد که تا نسل‌ها مردم مجبور به تفاله‌خوري شدند. دور افتادند و استعدادهايشان هدر رفت و ضايع شد. مسيرهاي توحيدي که بايد مي‌رفتند از بين رفت. هيچ اسراف کاري مثل فرعون به سرمايه‌هاي فطري افراد لطمه نزد. در کنار دم و دستگاه خداي متعال، يک دم و دستگاهي براي خودش، براي نفسانيت خودش تعريف کرد و استعدادهاي مردم را از بين برد. ما نیز اگر روی معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام کار نکنیم به همین اسراف مبتلا شده ایم. اگر کار نکنيم، تا مدت‌هاي طولاني استعدادهاي ما و نسل‌هاي بعد به جای اینکه معارف ناب دریافت کنند، اطلاعات بدلی بزک کرده دیگران آن‌ها را مشغول می‌کند. @nasery_ir @Qabasat
عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق.mp3
1.47M
🔅 عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق 🔊 استاد شب‌زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat
F.m.4.mp3
15.96M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه چهارم 1⃣ «اجتهاد»؛ روشی در خدمت «دستورِ پدیدار ساز» نه «توصیفِ پدیدار شناس» 2⃣ «اجتهاد تطبیقی»، «اجتهاد تفریعی»، «اجتهاد تجهیزی» و «اجتهاد تنظیمی» چهار استعداد حوزه فقاهت برای حلّ مسائل معاصر و حوادث واقعه 🔅 «وراثت علمی»؛ سرّ استعداد اجتهاد @feghahat_3 @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣ اعتبار جهل در صحت تمسک به قاعده گاهی غارّ عالم به خدیعه و خسارتی است که بر اثر فعلش متوجه دیگری می‌شود، و گاهی جاهل به آن است. از طرف مقابل هم گاهی مغرور جهل به واقع حال دارد و گاهی عالم به آن است. - فرض علم غارّ و جهل مغرور قدر متیقن از قاعده غرور است. - فرض علم مغرور هم بدون اشکال خارج از قاعده است چون واقعا عنوان «غرر» صدق نمی‌کند، حال چه غارّ عالم باشد و چه جاهل. - اما در فرضی که هر دو جاهل باشند: بعضی علماء در این صورت فرموده‌اند: عنوان «غرور» صدق دارد زیرا عناوین افعال متقوّم به قصد آن عناوین نیستند. بعضی دیگر هم فرموده‌اند قاعده «غرور» عنوانا شامل این فرض نمی‌شود اما ملاکا چرا! لذا شخص ضامن است. ولی این دو نظر صحیح نیست: اولی صحیح نمی‌باشد زیرا عرفا صدق «غرر» و فریب تقوّم به علم غارّ و جهل مغرور دارد. و دومی غلط است از آن جهت که ملاک ضمان در باب غرور «تسبیب به خسارت»(همراه با غرر) است(و در فرض مذکور غرر صادق نیست)، پس اگر قاعده «تسبیب» معتبر باشد ضمان هم ثابت است، و اگر نباشد چون غرر صدق نمی‌کند نمی‌توان به ملاک این قاعده تمسک کرد بلکه باید حسب اختلاف موارد سراغ قواعدی مانند اتلاف، علی الید و ... رفت. 📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیة: ۲/۱۶۴ @Qabasat
@pand_saadat-99-06-23.MP3
1.11M
🔅ارزیابیِ «آموزش غیرحضوری» 🔊 استاد شب‌زنده‌دار(دام ظلّه) @pand_saadat @Qabasat
MAKTAB9.mp3
7.49M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه نهم و پایانی دو فایده نهایی مکتب‌شناسی برای مجتهدان: 1⃣ مسأله إجزاء 2⃣ قدرت یافتن بر تاسیس مکتب جدید @salmanraoofi @Qabasat
4⃣ فروعات قاعده فرع اول: اشتراک در فریب سابقا در بحث از قاعده علی الید گذشت که یدِ موجب ضمان می‌تواند مرکّب باشد، یعنی حاصل از مشارکت چند نفر در غصب عین. الان تذکر می‌دهیم در باب غرور هم تحقق اشتراک امکان‌پذیر است، مثل اینکه دو نفر شهادت دهند مالی متعلق به فلان شخص است و او به استناد این شهادت، آن مال را أخذ و تلف کند؛ سپس روشن شود آن مال متعلق به دیگری بوده. در این فرض شهادت هر شخص جزئی از سبب غرور است و غرور محصول مجموع شهادتین می‌باشد. فرع دوم: رجوع به غارّ یا متلف؟ ظاهر عبارات فقهاء در مساله تعاقب أیدی این است که: استقرار ضمان بر عهده متلف و سبب آخر است. اما ظاهرا در مورد قاعده غرور استقرار ضمان بر ذمّه غارّ است و مثلا اگر مغرور مال را تلف کند و مالک به او مراجعه کند، او هم به غارّ رجوع می‌کند. 📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۲۹ @Qabasat
👓 آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو محسوب می‌شوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح می‌شود!! 🔹 معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من می‌گویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است‼️‼️ همان خطّی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال می‌کنند؛ در بین اینها هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها و معمّم هست. 🔹 می‌گویند «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه‌ زن‌ها را نگفتند»! ! 🔹 ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص‌ومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. ‼️ حالا آقا از آن طرف درآمده [می‌گوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگ‌تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمی‌کنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد‌ یا بی‌حجاب باشد، تعقیب می‌کنید». ببینید چه ؛ آنچه انسان می‌برد، این است که تشخیص نیست. 🔹 ما که نگفتیم اگر کسی در خانه‌ خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب می‌‌کنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمی‌کنیم، در خانه‌ خودش است، کار شخصی می‌کند. آن کاری که در ملأ انجام می‌گیرد، در خیابان انجام می‌گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می‌کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. 🔹 این منطقی که می گوید بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند! خب در مورد فروشی هم هست! شراب هم آزاد کنیم هرکس دلش خواست نخورد، این حرف شد؟!!! در مورد همه گناهان اجتماعی این حرف وجود دارد این حرف شد؟!! 💬 امام خامنه ای ۹۶،۱۲،۱۷  @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗒 بازخوانی انتقادی برخی آراء آیت‌الله صانعی 🔹 به حول و قوه الهی طیّ چند یادداشت به بازخوانی انتقادی برخی از قواعد فقهی مطرح شده توسط مرحوم صانعی خواهیم پرداخت. 📣 همچنین هریک از فرهیختگان محترم در این زمینه اقدام به تحریر یادداشت کنند، قبسات پذیرای آن برای انتشار است. @Qabasat