eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ مستندات ب) اجماع عده ای از علما، مانند مرحومین صاحب ریاض و صاحب مفتاح الکرامه، ادعاء اجماع یا نفی خلاف نسبت به این قاعده کرده اند. اما واضح است این اجماع در فرض ثبوت هم نافع نمی باشد، چون محرز است که بسیاری از مجمعین به روایات استناد کرده اند. ج) اقتضاء قواعد اولیه گفته شده این قاعده مطابق با قواعد اولیه عقود است؛ چون خروج عوض از ملک صاحب خیار و دخولش در ملک طرف مقابل، متزلزل است و او حق فسخ دارد، تلف هم قائم مقام فسخ می باشد. پس نتیجتا تلف موجب رجوع عوض به مالک خود می شود و ضرر را متوجه شخصی می کند که حق فسخ ندارد. ولی به نظر ما این مطلب صرفا استحسان است و نمی تواند منشأ برای حکم شرعی بشود. مقتضای قواعد اولیه این است که معامله با قبض تمام شود و این یعنی تلف در ملک خود شخص واقع می شود نه مالک اصلی. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۳۳ @Qabasat
05.pdf
629.6K
🔅آثار قاعده حفظ نظام - حجت الاسلام‌ ملک فضلی(زید عزّه) 1⃣ مفهوم نظام 2⃣ حکم حفظ نظام 3⃣ قاعده انگاری «وجوب حفظ نظام» 4⃣ آثار قاعده حفظ نظام در صدور احکام شرعی 5⃣ آثار قاعده حفظ نظام در حقوق 6⃣ آثار قاعده حفظ نظام در امور اجتماعی و سیاسی @Qabasat
2⃣ مفاد به نظر می رسد از میان مستنداتی که بیان شد، فقط برخی روایات توان اثباتِ اعتبار قاعده ای با این مفاد را دارند: «تلف مبیع در ضمان خیار، از مال کسی است که حق خیار ندارد، یعنی بائع» - اما این مفاد دو ضیق دلالی دارد: الف) شامل صورتی که خیار برای بائع باشد، نمی شود و ب) مشتمل خیارهایی غیر از خیار شرط و خیار حیوان هم نمی باشد. بنابراین باید با بسط بیشتری نسبت به این دو مساله، تحقیق کرد. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۳۲ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش شناسی. جلسه ۱۷.mp3
14.3M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه هفدهم @yaddashhayetalabegi @Qabasat
«جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي؛ فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ، وَصَلَ بِي.» @Qabasat
هدایت شده از مجمع کانالهای حوزوی
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 🔸 ملک داعی از قول خداوند متعال در هر شب ماه رجب ندا سر می‌دهد: «من هم‌نشين هركسی هستم كه هم‌نشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزنده‌ى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد. ماه، ماه من است و بنده، بنده‌ام و رحمت، رحمتم... 〰〰〰〰〰〰 🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📌 فایل Pdf جدول مراقبه، جهت چاپ و استفاده در لینک زیر: https://b2n.ir/Rajabie 📚 منابع: 1⃣ اقبال الاعمال 2⃣ مفاتیح الجنان
mo2.mp3
39.7M
- چیستی فقه معاصر 🔊 استاد مبلّغی(زید عزّه) 💠 جلسه دوم @manhajah @Qabasat
بسمه تعالی‏ إنا لِلّه و إنا إلیه راجعون‏ به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‏رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‏باشند. از مسلمانان غیور می‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ ۱۳۶۷/۱۱/۲۵ @qabasat
امام خامنه ای(دامت برکاته): 🔅 روی آوردن به و استخراج احکام الهی در همه‌ی شئون یک حکومت، و نظر به همه‌ی احکام فقهی با نگرش حکومتی، یکی از در حوزه فقه اسلامی است که حوزه، برآمدن آن را زنده میدارد. @Qabasat
3⃣ سعه و‌ گستردگی الف) آیا قاعده حاضر شامل خیارهایی غیر از خیار شرط و خیار حیوان هم می باشد؟ چهار قول وجود دارد: - اختصاص به خیار حیوان و خیار شرط(زمانی که مورد شرط، بیع حیوان باشد) - اختصاص به دو خیار حیوان و شرط مطلقا(چه مورد خیار شرط حیوان باشد، چه مثلا خانه باشد یا هر چیز دیگر) - جریان در سه خیار: حیوان، شرط و مجلس؛ زیرا هر سه مشتمل بر زمان هستند - جریان در همه خیاراتِ زمانی و غیرزمانی، مگر اینکه بعد از عقد، خیاری حادث شود. 🔅از این میان، قول اول صحیح است زیرا این قاعده بر خلاف اصول اولیه است، پس باید بر مقتضای تنها دلیل موجود(نصوص روایی) اکتفاء کرد. بلکه جریان قاعده در مورد بیع حیوان(چه خیار حیوان باشد و چه خیار شرط) هم مقتضای شرط ضمنی است.(نه حکمی تعبّدی) 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۹۵ @Qabasat