«شرطیت عدم دنیاطلبی در مرجع تقلید»
صاحب عروه(قدّس سرّه):
🔅يشترط في المجتهد أمور:
.
.
.
و أن لايكون مقبلا على الدنيا وطالباً لها، مكبّاً عليها مجدّاً في تحصيلها؛ ففي الخبر «من كان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه مطيعاً لأمر مولاه، فللعوام أن يقلّدوه.»
📚العروة الوثقی فیما تعمّ به البلوی: مساله ۲۲
#فائده
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
1️⃣ مستندات
ج) اجماع
فقها در مواضع متعدّدی با استناد به «امین» بودن، حکم به عدم ضمان کردهاند؛ و این نشان میدهد کبرای «ضامن نبودن امین» از امور مسلّم و مجمع علیه است.(البته ظاهرا این اجماع مدرکی است)
د) قاعده احسان
آخرین مدرک این قاعده هم، قاعده احسان است. خداوند متعال در قرآن کریم حکم کرده: «ما عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِنْ سَبِیلٍ»، سبیل هم نکره در سیاق نفی است و افاده عموم میکند بنابراین «ثبوت هر سبیلی نسبت به محسن، منتفیست». بی گمان «أمین» هم «محسن» است و ضامن بودن او از مصادیق «سبیل»، پس ضمانی بر عهدهاش نیست.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۱
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
تمسک به اطلاقات و عمومات.pdf
617.9K
- بازخوانی انتقادی تمسّک به اطلاقات و عمومات در مسائل مستحدثه
1⃣ وظیفه نداشتن شارع نسبت به تببین احکام غیرمعاصرین:«کلُّ امامٍ هادٍ لِلقَرْنِ الذی هوَ فیهِم»(کافی)
2⃣ محتمل بودن عدم تمکّن شارع از بیان
#فقه_المسائل_المعاصرة
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
2⃣ مفاد
مراد از «ضمان» در قاعده، روشن است و همان «ضمان» در قاعده علی الید منظور می باشد.
* ولی در مورد «أمین»:
- گاهی گفته میشود و منظور از آن «شخصی است که مورد اعتماد انسان» باشد. (الذی یثق الإنسان به)
- اماگاهی گفته میشود و مراد از آن «غیرغاصب» است؛ این تعریف شامل مستأجر، وکیل، مستعیر، عامل مضاربه و أمثال آنها می شود هرچند ثقه نباشند.
روایات باب متفاوتند و هرکدام ناظر به یک معنا از أمین هستند.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۲۵۰
* همچنین باید میان اثبات و ثبوت تفکیک کرد تا احساس تناقض میان روایات نشود؛ توضیح:
- مقام ثبوت این است که مالک و امین هردو قبول دارند تلف ارتباطی به جناب امین ندارد؛ سارق و دزد آمده و مال را برده، یا زلزله آن را از بین برده، یا سیل آن را برده .
«إذا تلف من غیر اختیار» این آدم نه افراط کرده و نه تفریط، آیا ضامن است یا خیر؟
- اما گاهی بحث در مقام اثبات است، امین مدعی است که بدون اختیار تلف شده، اما مالک میگوید در اینجا تعدی و افراط یا تفریط کردهاید! در این حال تکلیف ضمان چیست؟
📚 درس خارج فقه آیت الله سبحانی: ۹۲/۱۰/۲۳
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat
MAKTAB3.mp3
10.69M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه سوم
1⃣ تفاوتهای مکاتب در علوم مقدماتی اجتهاد
2⃣ تنوّع مکاتب در طُرُق موضوعشناسی
3⃣ اختلاف شیوههای استظهار و فقه الحدیث در هر مکتب
🔅إحصاء مکاتب فقهی موجود
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
ثمرات مبانی مختلف در منشأ دلالت صیغه امر بر وجوب.mp3
1.76M
🔅بررسی نتایج فقهی مبانی مختلف در تعیین منشأ ظهور صیغه امر در وجوب
🔊استاد اعرافی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
«لزوم توجه به معارف در أیام اللّه»
آیتالله العظمی بهجت (قدّسسرّه):
- در شب عید غدیر و شبهای مثل آن ... باید فضیلت این شبها و روزها و صاحب آنها و مطاعن دشمنان ایشان و احادیث وارده در زمینه ولایت، با اقامه دلیل و برهان ذکر شود تا موجب تقویت عقاید مذهبی مستمعین گردد، نه اینکه این گونه مجالس، به خنده و لهو و لعب گذرانده شود.
📚 در محضر بهجت/ جلد ۲/ صفحه ۹
#فائده
@Qabasat
#قاعده_یازدهم
3⃣ استثنائات
این قاعده دو استثناء یقینی دارد:
- جایی که أمین افراط داشته، یعنی از دایره اذنش تعدّی و خارج از حیطهای که مأذون است، تصرف کرده.
- و صورتی که أمین تفریط کرده، یعنی کوتاهی و تضییعی از جانب او صورت گرفته.
دلیل ثبوت ضمان در این صورت چیست؟ اینکه در این دو فرض عرفا تلف مستند به اوست پس عنوان «إتلاف» که سبب مستقلی برای ثبوت ضمان است، محقق شده.
📚 القواعد الفقهیه للفاضل: ۳۶
بلکه اگر تصرفات غیر مجاز او موجب تلف نشوند و حتی ارزش مال را بالا ببرند، باز هم او ضامن است به دلیل شمول قاعده «علی الید» زیرا یَد امین نسبت به این تصرفات، مأذونه نیست.
📚 القواعد الفقهیه للبجنوردی: ۲/۱۴
#قاعده_عدم_ضمان_أمین
@Qabasat