eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
F.m.2.mp3
14.26M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه دوم 1⃣ گستره و اتقان منابع فقهی، پشتوانه‌ بزرگ برای ورود به مسائل فقه معاصر 2⃣ ظرفیت‌ شناسی اعتقاد به وجود «واقع» و «انفتاحِ» راهِ وصول به آن 3⃣ ناتوانی منبع‌واره‌هایی مانند «تجربه» و «رویه» در حمایت نظری از علوم انسانی 4⃣ عدم انحصار آیات الأحکام و أخبار الأحکام در عدد خاصی؛ دریچه‌ای به سوی گشایش پاره‌ای از مشکلات علمی 🔅مقایسه مقارن بخشی از نظریات فقه امامیه با سوبژکتیویسم و ابژکتیویسم @feghahat_3 @Qabasat
🔅 قاعده «غرور» قاعده غرور را از ۵ جهت بررسی می کنیم: - مفاد - مدارک - اعتبار جهل در صحت تمسک به قاعده - فروعات - تطبیقات @Qabasat
MAKTAB6.mp3
10.49M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه ششم 🔅 بررسی مصداقی سه منهج در فقه الأقوال @salmanraoofi @Qabasat
[۲۷ساله هستم هوش و استعدادی خوبی دارم، اما در تحصیل بی‌برنامه و سردرگم می‌باشم و همچنین کسل و تنبل هستم، چه کار کنم؟] آیت‌الله العظمی بهجت(قدّس سرّه): باسمه‌تعالی 1⃣ در برنامه تحصیل راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید سؤال کنید. 2⃣ برای پیشرفت در تحصیلات نافعه، ملتزم به تعقیبات مشترکه باشید؛ «سبحان من لا یعتدی علی أهل مملکته» بعد از هر فریضه. 📚 به سوی محبوب/ صفحه ۷۸ @Qabasat
1⃣ مفاد «المغرور یرجع علی من غرّه» از لحاظ مفردات تنها نقطه مبهم این قاعده، فهم معنای «غرور» است: - «غرور» یعنی «خدیعه»(و فریب) و باید میان آن با «غرر» تفاوت گذاشت زیرا مراد از «غرر» هر جهالتی‌ست که معامله مشتمل بر آن است. و به لحاظ ترکیبی مفاد قاعده این است: «هر که دیگری را فریب دهد و او را به خسارتی بیندازد، در مقابل آن خسارت ضامن است.» این قاعده أخص مطلق از قاعده «تسبیب به ضمان» می‌باشد و قاعده تسبیب در بعضی مصادیق جداست، مثلا: اگر انسان فرش دیگری را نجس کند و تطهیر آن نیاز به هزینه داشته باشد، به خاطر قاعده تسبیب ضامن آن هزینه است نه قاعده غرور. 📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه: ۲/۱۵۴ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
MAKTAB7.mp3
19.89M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه هفتم 🔅 بررسی مصداقی «گره‌گشایی از معضلات فقه سیاسی با بهره‌بردن از نکات کلیدی مکتب‌شناسی فقهی» @salmanraoofi @Qabasat
«رنگ نابغگی برای توجیه خود» استاد علیدوست(دام ظلّه): یکی‌از مشکل‌ها آن‌است که بزرگان و شخصیت‌های موفق خود را رنگ نابغگی بزنیم و دلیل موفقیت آنان در خدمت به دین را استعدادی خاص و هوشی سرشار بدانیم و بعد علت عدم موفقیت خود را نابغه نبودن خود تصور کنیم: «صاحب جواهر که نابغه بود اما من نیستم؛ لذا نمی توانم اثری خالد مانند جواهر الکلام تولید کنم.» این یک فکر انحرافی و خلاف واقعیت است! هرچند در میان بزرگان ما نوابغ هم هستند، (اما) این وضعیت عمومی آنان نیست. عموم بزرگان از استعداد متوسط رو به بالا برخوردار بودند و باهمت بالا (و) تلاش فراوان به این موفقیت‌ها رسیده اند. - دیدار با اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه @Qabasat
F.m.3.mp3
15.2M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه سوم 1⃣ «مبادی» فقه، استعدادی دیگر برای پژوهش در مسائل معاصر 2⃣ تقسیم مبادی فقه 3⃣ توانایی‌های فقه در سه عرصه زبان‌شناسی عمومی، زبان‌شناسی روانی و زبان‌شناسی حقوقی 4⃣ بررسی اَسنادی، مکمّلی برای استعداد علوم استظهاری در صحنه گسترش قلمرو فقه @feghahat_3 @Qabasat
2⃣ مستندات الف) سنت اولین مدرک این قاعده، متنی است که به عنوان حدیث نبوی معروف شده: «المَغرورُ یَرجِعُ إلی مَن غَرَّهُ». دلالت این عبارت بر مدّعی واضح است، زیرا عرفا «رجوع مغرور به غارّ» معنایی جز جواز أخذ مالی برای جبران ضررش ندارد. اما در مورد سند: بعض علماء ادعا کرده‌اند چنین حدیثی حتی به صورت مرسل در کتب روایی یافته نشده و هر چند عدم الوجدان لا یدلّ علی عدم الوجود، اما صرف احتمال وجود هم نمی‌تواند منشأ اثری فقهی شود. پس ولو قائل باشیم عمل مشهور جابر ضعف سند است، در مقام نمی‌توانیم آن قانون را تطبیق دهیم زیرا اصل وجود حدیث محرز نیست تا بحث به حجیتش برسد. بله ممکن است گفته شود این متن، معقد اجماع و از مسلمات است که طبیعتا خارج از استدلال به سنت می‌باشد. 📚 القواعد الفقهیه للبجنوردی: ۱/۲۷۰ @Qabasat