🌷چه کسانی از قافله #عاشورائیان از روز عاشورا تاکنون جا ماندند؟
🌷یا اهل العالم قتل #الحسین بکربلا عطشانا
🍀 امر به معروف ونهی ازمنکربه تأسی ازسیدالشهداء
🌺خواندن #زیارت عاشورا ثواب دارد، ولی باید به مفهوم و مصداق کلماتی که می گوئیم دقت کنیم، چون تمام متن زیارت #عهد و پیمان و #بیعت با #امام حسین و #حسین زمان هست و صرفا دعا نیست.
۱-کسانی که به زبان گفتند و در زیارت عاشورا هر روز دوبار می گویند و با حجت خدا پیمان می بندند که:انّی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم الی یوم القیامة
🍀همانامن؛ با هرکس که با شما در صلح است؛ در صلحم؛ وهر کس در حال جنگ با شماست؛در جنگم تا روزقیامت
☘انی #سلم سالمکم وحرب لمن حاربکم و #ولیّ لمن والاکم و #عدولمن عداکم
همانا من؛ باهرکس که با شما درصلح است؛ در صلحم؛ وهر کس در حال جنگ است در جنگم؛ وهرکس با شما دوست است دوستم؛ وهرکس با شما دشمن است دشمنم.
🌸اما در عمل مقابل حجت خدا ایستادند و به روی ذریه #خاتم النبیین شمشیر کشیدند؛ تا دنیا را نگه دارند.
🌺ما چقدر؛ و در کجاها به این پیمان عمل کردیم؟
☘آیا به این پیمان دراوج قدرت و مکنت و پست و مقام و...هم وفادار ماندیم؟
تا کجا با دوستان حجت خدا دوستیم و همراه و با دشمنانش؛ دشمنیم؟
🍀تاکنون؛ در لحظات احساس خطر واحتمال از دست دادن نعمت های دنیوی؛ چقدربه این پیمان وفادارماندیم؟
چقدر در یاری #حسین زمانمان به این پیمان وفادارماندیم؟ 🌺با حسین غایب و مظلوم چه کردیم؟
🌿پیام عاشورا رسم دین داری وتقواست؛ چقدر خود را به زینت تقوی آراستیم؟
☘از #غیرت #عباس و شجاعت #زینب کبری چه نشانه و اثری هست؟
🌸تا روز #قیامت چقدر در پیام رسانی #عاشورا به #زینب کبری کمک کردیم؟
و...
این شد که در راه ماندیم و گفتیم و پیمان بستیم و می بندیم ولی کلمات از زبانمان فراتر نمی رود.
🌸چون؛ گریه بر حسین آسان تر از یاری حسین شده است.
💐از حسین امر به معروف و نهی ازمنکر را که فلسفه قیامش بود یاد نگرفتیم. چون:
⚜چون؛ می ترسیم دنیا را از دست بدهیم.
چون؛ می ترسیم همرنگ جماعت نشویم.
چون؛ می ترسیم مرگمان فرا برسد چون مرگ را پایان تمام خوشی ها می دانیم.
چون؛...
🌷چنین شد که سر حسین زهرا برسر نیزه ها رفت و گریه کردیم و دنبال #ثواب دنیوی و اخروی رفتیم؛ تا این که حسین دیگر #زهرا را هم تنها گذاشتیم. برای خود قدرت و مقام و آقازاده و پست و...درست کردیم و بالایی و پائینی درست کردیم و....
🍀تا سر حسین زمان مان را برسر نیزه ها؛ با پیشانی پینه بسته از اثرسجود نبردیم؛ شب عاشورا و هر وقت زیارت عاشورا را خواندیم و خواستیم با بیعتی راستین؛ با جان و دل عمل کنیم و فریاد بزنیم:
🌷انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حار وعدولمن عاداکم ☘یک حسین دیگر منتظر ماست.
عضویّت در کانال 👈👈👈🌷 http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈
🍀🌸 احکام شرعی مراجعه به پزشک غیرهمجنس 🍀حکم لمس و نگاه به گوش زن، همچون سایر اعضاست بدون ضرورت و انحصار به پزشک مرد بر پزشک و بیمار حرام هست. 🌺اعلام غلط حکم شرعی و اجرای آن توسط دیگران به تعداد عمل کننده ها گناه کبیره پای گوینده هست تا زمانی که ترک کنند. 🌷حکم مراجعه مرد به پزشک غیرهمچنس هم، چنین هست. صورت و دستها در نگاه بدون ریبه استثناشده ولی حکم لمس گوش همچون سایر اعضاست. 🌺استثنا در نگاه با محدودیت، فقط صورت و دستها بدون لمس هست چون دستکش نازک هست مجوز لمس هیچ یک از اعضا بدون انحصار پزشک نیست. بدون بررسی کافی از جهت عرف در محل زندگی بیمار نمی توان تشخیص ضرورت و انحصار در پزشک غیرهمجنس نمود. ⚜✳️رعایت اصل انحصار، هم در روش درمان و هم در پزشک غیرهمجنس حاکم هست. باید تمام روش ها آزمایش و یک روش درمانی مستلزم لمس و نگاه، منحصر شود. ✳️بدون امتحان و یا یقین از عدم درمان سایر شیوه ها، انتخاب پزشک غیرهمجنس بر بیمار و پزشک حرام هست. ♦️🌿خانم های متأهل در صورت مراجعه به پزشک غیرهمجنس و لزوم لمس و نگاه باید با رضایت همسر خود انتخاب کنند. 🌸🔺سوال: حکم مراجعه زن به پزشک مرد یا رادیولوژی، سونوگرافی، تزریقات و جراحی زنان توسط مردان با وجود پزشک زن چیست؟ ⚜✳️پاسخ مراجع تقلید👇👇👇
امام خمینی(ره):
اگر ضرورت دارد مراجعه به مرد مانع ندارد، ولی بدون ضرورت با وجود دکتر زن به مرد مراجعه نکنند.
(استفتائات، ج 3، ص 279 س84و 85)
آیة الله اراکی(ره):
نگاه دکتر مرد به زن اجنبی یا لمس آن در حالت اضطرار اشکال ندارد به شرط آنکه پزشک زن از جهت تخصص و قدرت بر معالجه وجود نداشته باشد.
(المسائل الوضحه، ج2، ص 92 م 2455)
آیة الله بهجت(ره):
در مواردی که مستلزم لمس و نظر محرم است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1 ص 183
استفتائات، ج 3، ص 180، با استفاده از س 3961، 3964)
آیة الله تبریزی(ره):
اگر ضرورت و احتیاج باشد مثل اینکه زن در دسترس نباشد یا مرد حاذق تر باشد مانعی ندارد.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1 ص 184)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
اگر معاینه و درمان منوط به نظر و لمس حرام باشد جایز نیست مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصص غیرممکن باشد.
(اجویة الاستفتائات، ص 311 س 1302)
آیة الله خویی(ره):
در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست.
(توضیح المسائل، ص 436، با استفاده از م 2450 و 2451)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جایز نیست مگر اینکه به متخصص زن در انجام صحیح کار اعتماد نباشد.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1 ص 184)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم باشد و مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد و در صورتی که معالجه منحصر به پزشک مرد نباشد در صورتی که معالجه مرد بدون دست زدن یا نگاه کردن به قسمت های محرّم از اعضای زن امکان پذیر نباشد و مرد بداند که معالجه به مثل او منحصر نیست، جایز نیست معالجه کند (در نتیجه مراجعه زن نیز در این صورت جایز نیست.)
(توضیح المسائل، ج 2، ص 208، م 2450)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): در مورد سوال، با وجود مماثل (یعنی مثل پزشک مرد یک پزشک زن وجود داشته باشد) مراجعه به نامحرم جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 183 هدایة العباد، ج2، ص 398 م 22)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
در صورت امکان مراجعه به پزشک ممائل (یعنی مثل پزشک مرد یک پزشک زن وجود داشته باشد)، مراجعه به غیر ممائل در صورتی که مستلزم نگاه و لمس باشد جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1، ص 183)
آیة الله گلپایگانی(ره):
در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست.
(توضیح المسائل، دارالقرآن الکریم، ص 413، با استفاده از م 2450 و 2451)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
در صورتی که پزشک هم جنس به قدر کافی وجود داشته باشد و احساس ضرورتی به غیر هم جنس نشود به غیر هم جنس در جائی که مستلزم نظر و لمس حرام است، جایز نیست.
(مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1، ص 184)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا به مرحله ضرورت نرسیده جایز نیست.
(توضیح المسائل، ص 482، با استفاده از م 2437 و 2438) آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر زن ناچار باشد برای معالجه به مرد نامحرم مراجعه کند و مرد هم برای معالجه ناچار باشد او را نگاه کند و دست به بدن او بزند جایز است.
(توضیح المسائل، ص 667 م 2505)
🌷فواید نمک دریا و #نمک در سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام 🍀قوت غالب امام علي(ع) نان و نمك
صحت دارد كه قوت غالب امام علي(ع) نان و نمك بوده اما امروزه نمك را بسيار مضر مي دانند كه با علم مولا سنخيت ندارد؟
🌺پاسخ: با سلام. در منابع چنين آمده است كه در اواخر عمر غذاي ايشان بسيار ساده و گاه نان و نمك تنها چيزهايي بودند كه غذاي ايشان را تشكيل مي دادند. اما در مورد نمك به مطالب زير توجه فرماييد:
نمك مانند آب يك ركن از 3 ركن اصلي تشيكل دهندة كرة زمين، جسم انسان و شير مادر است. امروزه دو نوع نمك در دسترس مردم است:
1. نمك موجود در بازار (كلرور سديم)،
2. نمكي كه از گذشتة دور «نمك طعام» خوانده شده و در فرهنگ ايراني و اسلامي ما جايگاه ويژهاي داشته است.
از نمك در طول تاريخ همواره به نيكي ياد شده است و اگر امروزه بحثهاي ضدّ و نقيضي كه در مورد نمك گفته ميشود مرتبط به نوع اوّل، نمك موجود در بازار است.
براساس يك پروژة تحقيقاتي كه بر روي برخي نمكها در «دانشگاه تهران» انجام گرفته است، چنين نتيجهگيري ميشود ... ادامه مطلب در لینک 👇👇👇👇👇 http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content/%D9%82%D9%88%D8%AA-%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%85%D9%83
#گاهی_یک_تلنگر_کافیست
✍سلام من دختری بودم ۱۵ساله اون موقع ها همه جور #گناه میکردم با نامحرم دوست بودم و رقاص شهرمون بودم با رقصیدن بیدارمیشدم بارقصیدن میخوابیدم کل روزمو آهنگ گوش میدادم همیشه بیرون بودم و هرروز یه تیپ میزدم ..رابطه م با خونوادم افتضاح بود مامان بابام ازدستم کلافه شده بودن دخترخیلی لج وخودسر و بی ادبی بودم هرکاری که خودم دوست داشتم انجام میدادم به نظرخونوادم اهمیت نمیدادم ...خلاصه گیرکرده بودم
تا اینکه تلگرام نصب کردم و با چندتاکانال خیلی خوب به طورخیلی اتفاقی آشناشدم نمیدونم ازکجا پیداشون شد همینطورکه مطالب کانالو دنبال میکردم علاقمندشدم که یه تغییری توزندگیم ایجادکنم هرروز چشام به زندگی و #دنیا و #آخرت بازتر میشد تازه داشتم میفهمیدم من کی هستم واسچی اینجام؟اومدم که چیکارکنم؟چه بشه؟خلاصه همینطور ادامه دادمو خداروشکر با کمک امام زمانم همه ی اون #گناهامو ترک کردم یه روز گریه میکردم و ازهمه گناهایی که کرده بودم #توبه کردم منی که حتی یه لحظه نمیتونستم صدا آهنگوبشنومو نرقصم رقصمو حتی واسه عقد داداشم گذاشتم کنار خیلی واسم سخت بود این رقصه واسم خیلی سخت بود کنارگذاشتنش ولی واقعا #امام_زمان (عج) دستمو گرفت نذاشت شکست بخورم دیگه #ازدواج کردم الان یه دختر کاملا #باحجاب و #چادری آهنگو گذاشتم کنار و رابطه م با مامان بابام خیلی خوب شده خداروشکرالان ازم راضی هستن
دلم میخواد به #خدا نزدیک بشم ولی خودم میدونم هنوز ناخالصی دارم برام دعاکنین به هدفم برسم به امام زمانم برسم ..ممنون
✅ کانال نجات از گناه
@nejatazgonah
💢حوزه را به سطح یک مرکز آموزشی تنزل ندهیم/ کسی با درس خارج مجتهد نمیشود
✔️مهدی هادوی تهرانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم🔻
https://goo.gl/sTfasR
🔹هدف آموزشی در حوزه اجتهاد است، ولی باید توجه داشت که ما معمولاً در قضاوت نسبت به حوزه این اشتباه را میکنیم که حوزه را به سطح یک مرکز اموزشی تنزل میدهیم؛ در حالی که کار حوزه تنها اموزش نیست؛ حوزه یک منش و یک زندگی است؛ حوزه یک زنگی خاص است.
🔸من این را گفتم باز هم تکرار میکنم که کسی با درس خارج مجتهد نمیشود، فکر نکنید در درس خارج بنشینید مجتهد میشوید، بعضیها میگویند آقا آدم برجسته علمی است، میگویم به چه دلیل؟ میگوید بیست سال درس آقای خوئی رفته، خب رفته باشد، مگر صرف درس رفتن ملاک است؟ #اندیشوران
◀️ ادامه مطلب 👈 https://goo.gl/7yWbH2
_____________
✅ @ijtihadnetwork | گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
💢اجتهاد را آنقدر آسان و در دسترس نشان میدهند که هر کسی ادعای اجتهاد کند
https://goo.gl/VhzTFH
✔️ محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز زمانی نیست که ما روی مسائل اولیه طلاب و دروس بحث کنیم، دشمن دارد کار میکند، یکی از توطئههای بزرگی که دشمنان نسبت به آن دست به کار شدهاند مساله اجتهاد است، بطوریکه اجتهاد را آنقدر آسان، ضعیف و در دسترس نشان میدهند که هر کسی که چند سالی در حوزه ماند میتواند ادعای اجتهاد کند. #اندیشوران
__________________
✅ @ijtihadnetwork | گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
💢شورای فقهی بانک نگاه ناقصی به موضوع بانکداری دارد
✔️عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه🔻
https://goo.gl/FnZ1cX
🔹فقهایی که در شورای فقهی بانک یا بیرون آن هستند و این نظام بانکی را کاملا تایید میکنند، نگاهی بسیار ناقص به موضوع دارند.
🔸بانک اگر دقیق موضوع شناسی شود نباید تنها معاملات بانک بررسی شود، بلکه باید مبانی نظری بانک، مکاتب ایدئولوژی، اهداف و مقاصد بانک هم دیده شود؛ بانک یک نهادی نیست که در خلاء بوجود امده باشد در یک پارادایم معرفتی و حقوقی و همچنین با کارکرد خاص اقتصادی شکل گرفته است.
🔹اگر یک فقیه بخواهد در این مورد بانک حکم دهد و فقط ظاهر بانک را ببیند و زوایای پنهان موضوع بانک را در نظر نگیرد آنوقت باید تنها از فقه کمک بگیریم که بخواهیم مشکل ربوی بودن را به ظاهر حل کنیم، آن وقت فقه ما در خدمت نظام سرمایه داری خواهد بود.
🔸در حال حاضر شورای فقهی بانک به حلیت این نظام بانکی ربوی میپردازند و موضوع شناسی دقیق ندارند. اینکه گفته میشود در عصری زندگی میکنیم که نمیتوانیم نهاد بانک را نادیده بگیرم را من هم قبول دارم، چون میخواهیم فعالیتهایی در عرصه جهانی داشته باشیم؛ اول باید تلاش کرد بانک را از حالت ربوی خارج کرد همین کاری که فقها دارند انجام میدهند؛ با این سودهای بانک، سرمایه گذارهیچ وقت پول خود را در مسیر تولید نخواهد گذاشت و خود بانک هم که نهاد تولید نیست نتیجه این نظام بانکی فعلی مانع تولید شده است.
🔹فقهایی که بعنوان شورای فقهی مسائل حلال و حرام را بیان میکنند نباید فقط ظاهر معاملات بانک توجه داشته باشند حتما باید به کارکرد بانک توجه داشته باشند که به نظر تاکنون چنین توجهی نبوده است. #اقتصاد_اسلامی
◀️ بیشتر بخوانید 👈 https://goo.gl/eG5Tzn
_____________
✅ @ijtihadnetwork | گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
🌷#عاشورا بیعت خونی زمینه سازان #ظهور با #حسین زمان
🌷یا اهل العالم قتل الحسین بکربلا عطشانا
🍀قال الحسین علیه السلام :
«انّما خرجتُ لطلب #الاصلاح فی #امّةِ جدّی ، اُرید اَن آمر بالمعروف و أنهی عنی المنکر»
"همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف من امر به معروف و نهی از منکر است."
اباعبدالله الحسین علیه السلام تنها راه اصلاح امت #اسلام را که با اسلام واقعی زاویه پیداکرده است؛ امر به معروف و نهی از منکر می داند و برای انجام #فریضه امر به #معروف و نهی از #منکر در حالی که #شهادت خود و یاران و اسیری حریم پیامبرخدا را پذیرفته؛ #قیام می کند؛ تا اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله پایدار و اسلام معاویه و یزید برملا و #حقانیّت جانشینی پیامبرخدا ثابت گردد.
در عصر غیبت؛ دوازدهمین جانشین معصوم #پیامبر خدا؛ همچون #اباعبدالله در غربت و تنهایی با ندای هل من ناصر #ینصرنی منتظر چند #عباس و #زینب و #حرّ هست، تا انتقام سیلی #زهرا و فرق شکافته #علی و #شهید شش ماهه حسین و #سربریده حسین و چوب خیزران و #اسیری #زینب و حرمت شکنی #حریم #پیامبر و...را از #یزیدیان و #غاصبان حق #اهل بیت علیهم السلام بگیرد و امت اسلام را از #ظلم و جور نجات و #عدالت را برپا نماید.
🌷#کربلا همچنان برپاست؛ هنوز #حسین و #حسینیان را می کشند؛ از این رو؛ خدا #دوازدهمین #حجت خود را از دیده ها پنهان نگه داشته تا بار دیگر؛ فرزند پیامبر در کربلا ذبح نشود. ✳️⚜ادامه مطلب در لینک👇👇👇 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=85807&itemid=70536
@mansurevatani 🌷 👈
🔺 «مشکلات اصلی تفکّر دینی حوزوی» از دیدگاه آیت الله حیدری
1⃣ مشکل اول: غلبۀ رویکرد فقهی به دین
اولین مشکل این است که ما به دین، بیشتر از دریجۀ «نگرش فقهی» نگاه می کنیم، با اینکه معارف دینی بسیار وسیع تر و گسترده تر از مباحث فقهی است. مثلاً اگر حدوداً 500 آیۀ قرآن را هم آیات فقهی بدانیم، این فقط یک دوازدهم کلّ قرآن را شامل می شود، اما با این حال، وقتی ما دروس اصلی حوزه ها را نگاه می کنیم، می بینم صدها درس فقهی و اصولی دایر است که از نظر کثرت و تعدّد، بسیار بیشتر از سایر دروس است. برخی دروس غیر فقهی هم که وجود دارند، عموماً از دروس رسمی حوزه محسوب نمی شوند، بلکه به عنوان درس های جنبی و درجۀ دوم مطرح اند. امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی (ره)، شهید مطهری (ره)، آیت الله جوادی و علامه حسن زاده، تلاش های زیادی کردند تا سایر علوم سلامی همچون عرفان و فلسفه و کلام و تفسیر هم مورد توجّه و مطالعه قرار بگیرند، اما با این حال – در عین پیشرفت های خوبی که حاصل شده – بیشتر باید به این علوم بپردازیم.
2⃣ مشکل دوّم: غلبۀ «روایات» در فقه، به جای محوریت «قرآن»
مشکل دوّم، به مشکل اول مربوط می شود. همین نگرش فقهی هم که در حال حاضر - نسبت به سایر علوم - غلبه و حاکمیت دارد، عمدتاً بر اساس «محوریت روایات» است نه «قرآن»؛ به این معنا که استناد و دلیل اصلی فقهای ما در مباحث فقهی، بیشتر ناظر به روایت است نه ادلّۀ قرآنی. در مباحث فقهی، اول باید آیات مربوطه را به طور دقیق جمع آوری کرد، سپس مبانی و خطوط کلّی مسألۀ را از منظر قرآن بررسی نمود و در ادامه، روایات را با اصول و چارچوب های قرآنیِ به دست آمده سنجید و نهایتاً در صورت هماهنگی و عدم تخالف آن احادیث با برداشت کلّی قرآنی، به روایات مذکور عمل کرد. این روش در فقه ما بسیار کمرنگ است؛ زیرا عملیات اجتهادی عمدتاً روی روایات متمرکز است نه روی آیات قرآنی.
3⃣ مشکل سوم: کم توجهی فقه ما به دو عنصر «زمان» و «مکان»
مشکل دیگر این است که فقه ما - در بیشتر موارد - مسائل را منقطع از شرایط زمانی و مکانی بررسی می کند؛ یا اینکه حداقل می توان گفت متغیّرات زمانی و مکانی، آن طور که باید مورد لحاظ قرار نمی گیرند.
✔️ دقیقاً به دلیل اهمیت فراوان دو عنصر «زمان» و «مکان» در فرایند اجتهاد و استنباط است که بنده موضوع چندین جلسه از درس خارج خود را «تأثیر الظروف الفکریة والثقافیة فی فهم النصّ الدینی» و «اسباب اختلاف مواقف الأئمة (ع) من حکّام زمانهم» قرار دادم و بحث های زیادی را در آنجا مطرح کردم.
4⃣ مشکل چهارم: غلبۀ نگرش «فردی» در فقه ما
شهید صدر (ره) روی این مبنا تأکید زیادی داشتند که در استنباط احکام فقهی حتماً باید «جامعه» و «نظام اسلامی» مدّ نظر قرار بگیرد، نه فقط فعل مکلّف به عنوان یک «فرد»! در موارد بسیاری ما شاهدیم که مردم با حکمی مواجه می شوند که از نظر فردی درست است، اما وقتی شخص می خواهد آن حکم را در جامعه و زندگی عملی خود پیاده کند، دچار مشکل می شود. از آن جهت که ما شیعیان چندین قرن از سیاست و حکومت دور بوده ایم، طبعاً در طول تاریخ این رویکرد فردی در ما ایجاد شده است، اما الآن ما باید نگاه خود را تغییر بدهیم و مسائل فقهی را با نگرش کلان اجتماعی و حکومتی بررسی کنیم.
✅ @alhaydarii_fa
🔺 چگونه روایات اسرائیلیات از منابع اهل سنّت وارد منابع روایی شیعه شد؟!
🔹 در این شکّی نیست که هم در منابع روایی شیعه و هم در منابع حدیثی اهل سنّت اسرائیلیات وارد شده است، اگرچه اولاً این روایاتِ جعلی و دروغ ابتدا در میان کتاب های اهل سنّت به ویژه تفسیر طبری پیدا شده، و ثانیاً حجم آنها نیز چندین برابر بیشتر از مقدار آنها در منابع شیعی است.
اکنون سؤالی که در این جا مطرح می شود آن است که این روایات چگونه و از چه راهی از کتب اخبار اهل سنت به منابع شیعی وارد شد؟ در پاسخ باید گفت برخی از راویان مکتب اهل بیت (ع) در ابتدا از اهل سنّت بودند و در طول ده ها سال، هزاران روایت را از علما و راویان سنّی شنیده بودند و سپس وقتی به تشیع گرویدند، ناآگاهانه و از روی اشتباه بین روایاتی که از علمای اهل سنّت استماع نموده بودند و اخباری که از راویان شیعی شنیده بودند خلط نمودند و بدین ترتیب تعداد زیادی از اخبار اهل سنت را – که بخشی از آنها از اسرائیلیات بود - وارد جوامع روایی شیعه کردند.
البته باید توجه داشت اینکه اسرائیلیات توسط برخی از راویان اهل سنت وارد منابع شیعی شده هرگز به این معنا نیست که کتب روایی شیعه از اساس بی اعتبار محسوب می شوند بلکه مراد آن است که در استفاده از این دسته احادیث باید آگاه و حسّاس بود و آنها را با ارجاع به قرآن – به عنوان اوّلین و مهمترین معیار سنجش صحّت و سقم اخبار – از سایر روایات صحیح و معتبر جدا ساخت. صرف نظر از اسرائیلیات که تنها بخشی از اخبار را شامل می شود، از روایات فراوان دیگری که در منابع معتبر و با اسناد صحیح آمده اند می توان بهره برد.
🔸 از دیدگاه آیت الله حیدری اگر روایتی مطابق با مبانی قرآنی باشد، معتبر به شمار می رود حتی اگر سندش ضعیف باشد، و در مقابل اگر خبری مخالف با اصول و چارچوب های کلّی قرآن باشد، طرد می شود اگرچه سندش صحیح باشد.
✅ @alhaydarii_fa
🔷كدام رفتار پزشكي قابل شکایت است؟👇👇👇
شاید برای شما این سئوال پیش بیاید که کدام مسئولیت میتواند برای پزشک دردسرآفرین باشد و بیمار میتوان به خاطر آن از پزشک شکایت کند. این سوال را باید در دو بخش پاسخ داد:
🔸نخست، تخلفهای انتظامی پزشکان که مهمترین موارد آن عبارتند از:
🔹به کار نبردن حداکثر تلاش ممکن برای معالجه و درمان، سهلانگاری درانجام وظیفه، رعایت نکردن موازین علمی، شرعی و قانونی؛ افشا کردن اسرار و نوع بیماری؛ انجام اعمال خلاف شئون پزشکی؛ جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراهکننده و مواردی مانند این.
🔹دوم، جرایم ناشی از اعمال پزشکی که در این نوع جرایم علاوه بر اینکه مرتکب باید پزشک باشد کاری هم که انجام داده است باید مربوط به امر پزشکی و درمانی باشد. ارتکاب قتل عمد، صدمات بدنی و قتل ترحمآمیز و سقط جنین از مهمترین عناوین مجرمانه ناشی از اعمال پزشکی محسوب میشوند.
🔶خطای محض پزشکی نداریم👇
یکی از اصطلاحات قانونی «خطای محض» است. این مورد با یک مثال بهتر جا میافتد. تصور کنید کسی سنگی را بدون اینکه قصدی داشته باشد به هوا پرتاب کند و سنگ به فردی بخورد و خیلی اتفاقی باعث مرگ وی شود. این قتل در واقع یک خطای محض است. اما در علم پزشکی این مساله وجود ندارد. ممکن است حادثهای که در اثر درمان رخ میدهد، در اثر قصور و خطا باشد اما در اثر خطای محض نخواهد بود زیرا پزشک، جراحی و درمان را مشخصا با قصد انجام آن اعمال روی بیمار انجام میدهد و از لحاظ نظری امکان ندارد که خطای محضی در این حالت اتفاق بیفتد. البته برای این گونه تقصیراتی که ممکن است از پزشکان سر بزند قانون خیلی هم سختگیری نکرده است بلکه از دیدگاه قانون، بیشتر مشکلاتی که در اثر درمان یا جراحی روی بیمار صورت میگیرد ماهیتا شبهعمد محسوب میشوند یعنی اگر بخواهیم خودمانی صحبت کنیم باید بگوییم که مجازات این پزشک خطاکار پرداخت دیه خواهد بود.
🔷🔷براي شكايت از پزشك كجا برويم؟
اگر خدای ناکرده مشکلی در این حوزه پیش آمد و خواستید مساله را پیگیری کنید راههای زیر برای شما وجود دارد:
🔸اولین مکان برای شکایت، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که مردم میتوانند برای رسیدگی به مشکلات و پروندههای قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق میتوانند دیه و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.
🔸دومین راهکاری که قانون برای شکایت از پزشکان در نظر گرفته شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از ۵میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت آن است.
🔸سومین مرجعی که در قوانین و مقررات برای این مساله به آن اشاره شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار میدهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر میگیرد.
📚یادتان باشد در تمام این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره نظریه کارشناسی این سازمان خواهد بود.
#حبيب_نيكبخت
https://t.me/habib_nikbakht_law
"...فتنه گران درابتدامی کوشند "شخصیّت" یا حتیّ "شخص" کسانی را که از پشت پرده افکار و اندیشه ها و نقشه های آنان آگاه ترند، از سر راه خود بردارند. به همین دلیل کسانی که از فتنه ها آگاهی دارند و درباره آنها هشدارمی دهند مورد غضب ارباب فتنه قرار می گیرند. شاید معنای این سخن که مؤمنان در آتش می سوزند وغیرمؤمنان از آن به سلامت عبور می کنند همین باشد." موج فتنه ص54 احمدحسین شریفی
درد دلی با شهداء جنگ تحمیلی برای آیندگان که بدانند برای پاسداری از اسلام بر سربازان امام زمان چه گذشت.
شهداء؛ خوش به حالتان رفتید و رزمندگان جنگ نرم را ندیدید!
آن روزها که شما درجنگ نظامی مقابل دشمنان اسلام و انقلاب ایستادید؛ مردم و مسئولین یک پارچه برای دفاع مقدس ازاسلام و ایران؛ پشتیبان شما بودند؛ افتخارجوانان شرکت درجبهه های حق علیه باطل بود؛ در جبهه و پشت جبهه عزّت داشتید و احترام؛ فرماندهی داشتید، همچون امام خمینی که خود سربازی دلیر و شکست ناپذیردر برابر دشمنان اسلام وانقلاب بود؛ شماها را خوب می شناخت. شماها دست بوس دائمی فرمانده تان درملاقات های بی قید و شرط با کارت ورودی چفیه و نام #رزمنده جبهه؛ بودید؛ پیروزی شماها را همه مردم و مسئولین می دیدند و شادی و جشن برپا می کردند. موقع رفتن به #جبهه ها و برگشتن از جبهه مردم و مسئولین مشایعت و استقبال می کردند؛ زخمی ها؛ تا خارج از کشور اعزام می شدند تا زخم ها التیام پیدا کند. ✳️⚜ ادامه مطلب در لینک زیر👇👇👇👇 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=75896&itemid=70536
عضویّت در کانال 👈👈👈 🌷http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈
#اطلاعات_كاربردى_حقوقی #پرسش_و_پاسخ
⚖شرایط ازدواج مجدد زوج چیست؟
🔶با توجه به این که قانون حمایت خانواده جدید و قانون مدنی در خصوص شرایط ازدواج مجدد مردان اشاره ای نکرده است هنوز مقررات مربوط به ازدواج مجدد در قانون حمایت خانواده مصوب 1353 پابرجاست و قانون حاکم است. بنابراین شرایط گرفتن زن دوم در ماده 16 این قانون آمده است:
🔷«مرد نمیتواند با داشتن زن همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر:
1- رضایت همسر اول
2- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
3- عدم تمکین زن از شوهر
4- ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج موضوع بندهای ۵ و۶ ماده ۸ : (۵- ابتلا هر یک از زوجین به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای طرف دیگر در مخاطره باشد. ۶- جنون هر یک از زوجین در مواردی که فسخ نکاح ممکن نباشد.)
5- محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸ : (محکومیت زن به حکم قطعی به مجازات پنج سالحبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر بهپنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر حبس و بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.)
6- ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸ : (ابتلا به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی زناشویی را غیر ممکن سازد.)
7- ترک زندگی خانوادگی از طرف زن
8- عقیم بودن زن
9- غائب مفقودالاثر شدن زن برابر بند ۱۴ ماده ۸: (در مورد غایب مفقودالاثر با رعایت مقررات ماده ۱۰۲۹ قانونمدنی) »
#حبيب_نيكبخت
🔷لينك عضويّت در فعّالترين كانال آموزش حقوقي كشور 👇👇👇📚
https://t.me/habib_nikbakht_law
🌺افزایش #قیمتها تا کی داروی شفابخش #اقتصاد ایران؟
🌷سخن شهید مصطفی ردانی پور62/5/13 دو روز قبل از شهادت
"آن کسانی که #مسئولیّتی دارند و با #خون شهداء و #ایثار و #استقامت و کار و تلاش سربازان گمنام، نام و عنوانی پیدا کرده اند، مواظب خود باشند."
🌷فرازی از #وصیّت نامه اسوه #روحانیّت شهید حجت الاسلام مصطفی #ردانی پور فرمانده سپاه سوم متشکل از سه لشکر و چند تیپ مستقل و مبلّغ و معلّم اخلاق در جبهه و مدّاح:
🌷🍀"امروز مسئولیّت شما بزرگ و بارتان سنگین است، و باید رسالت خود را که پاسداری از خون شهداست انجام دهید."
🌸دربیش از سه دهه گذشته استمرار تفکّر غلط افزایش قیمت برای رسیدن به وضعیّت مطلوب در آینده ای نامعلوم بدون دستیابی به #رفاه عموم مردم پس از اتمام #جنگ تاکنون، بدون تردید در صحّت آن و دستیابی به تأمین رفاه حداکثری مردم و کاهش #فاصله #طبقاتی و نابرابری #اجتماعی عمیق با سیر صعودی، مبانی اقتصاد ایران شده است.
وضعیّت مشهود #اقتصاد ایران مسلّم نموده که پیش فرض های اقتصادی در ۲۵ سال گذشته مطابق با اسلام نبوده است، زیرا با اجرای #قوانین اقتصادی اسلام در #قرآن و #روایات اهل بیت علیهم السلام، تحقّق وضعیّت موجود محال ذاتی هست.
✅یکی از پیش فرض اقتصادی دولت ها در ۲۵ سال گذشته که با شروع #ریاست جمهوری #هاشمی رفسنجانی کلید خورد؛ افزایش #سرمایه گذاری و تولید داخلی مشروط به افزایش قیمت کلیه کالاها شد، که فشار شدید اقتصادی بر اقشار مختلف مردم و یکی از دستاوردهای آنی آن بود، به طوری که علیرغم اعتراض #علما و #فرهیختگان و نارضایتی مردم، در مصاحبه با #خبرنگاران اظهار داشت، "اگر بخواهیم باز هم می توانیم برمردم فشار بیاوریم ولی نمی کنیم". 🌸این پیش فرض #تولید داخلی شد، که تاکنون بدون مطابقت با دیدگاه #اسلام علیرغم نتیجه منفی و افزایش #تورّم و قیمت ها و فشار شدید اقتصادی و نارضایتی مردم؛ همچنان اساس اقتصاد ملّی ایران و زیربنای #تئوری اقتصادی دولتمردان گردیده است .
✳️همچنین؛ همین تئوری، نتایج مثبت پرداخت #یارانه ها را کاهش داده و به دلیل افزایش مداوم و مکرر و لحظه ای قیمتها، فشار اقتصادی بر مردم را افزایش داده است. این تئوری؛ که تولید بیشتر و سود بیشتر، برخواسته از اقتصاد #غربی و نظام #سرمایه داری غرب بوده که عده ای اندک سرمایه دار تولیدکننده صاحب #ثروت، بر اکثریّت مردم فاقد حداقل #معیشت حکومت می کنند. ✳️⚜ ادامه مطلب در لینک زیر 👇👇👇👇👇 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=97381&itemid=70536
عضویّت در کانال 👇👇👇👇 🌷 http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈
🌷#رأی مردم مشروط به عمل به #وعده ها و #حقّ الناس
🌺#پیامبراسلام و معلم #اخلاق بشریّت؛ حضرت #محمّدصلّی الله علیه وآله دروجوب پای بندی به #عهد و پیمان؛ که عهد با خدا و انسان را شامل می شود؛ فرمودند: "وعده هم نوعی دیِن هست؛ وای برکسی که وعده دهد و #خلف_ وعده کند؛ وای برکسی که وعده دهد و خلف وعده کند." کنزالعمال ح ۶۸۶۵
🌸فرمایش پیامبراسلام؛ برگرفته از آیه یک سوره مائده " یا ایها الذین امنوا اوفوا بالعقود" بوده که #عذاب خدا را به کسی که خلف وعده کند؛ ثابت می کند. بنابراین؛ طبق آیه #قرآن و #روایات متعدد؛ عمل به وعده؛ #وظیفه _شرعی و امری #واجب بر وعده دهنده هست؛ لذا؛ #مشروعیّت کلیه اعتبار و امکانات مادی و معنوی و... #رئیس جمهور و #وزراء و #نمایندگان #مجلس _شورای _اسلامی و دیگر؛ مشروط به ادای وعده ها و قول ها به عنوان دیِن و حقّ الناس به مردم می باشد.
رأی مردم مشروط به عمل به وعده ها هست، لذا، رأی مردم حقّ الناس و موجب دین بر منتخب مردم و وعده بدون عمل در پای #میزان و #روزجزا نسبت به همه رأی دهندگان #احقاق _حقّ خواهد شد، چون، رأی دهنده بر اساس وعده ها رفع مشکلاتی از زندگی و کشور خود را مطمئن و در آینده و کشور خود برنامه ریزی می نماید، در صورت وعده های خلاف واقع منتخب، شکستی را متوجه رأی دهنده نموده، ولی خود به اهداف خود که ریاست و مقام و ثروت و... بوده رسیده است، لذا، در #حسابرسی روز جزا، میزان خسارت و شکست رأی دهندگان به عنوان حقّ الناس جبران خواهد شد.
عضویّت در کانال 👇👇👇👇👇🌷
http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈
🌷میزان #پوشش زن ملاک تعیین #ارزش و #پاکدامنی
🍀میزان و شکل پوشش زن ملاک اصلی در تشخیص میزان #عفت و پاکدامنی و سلامتی روابط وی با مردان بیگانه در محل کار و تحصیل و خیابان ها و روابط فامیلی و ... و نیز روش مؤثری در میزان سلامتی اعتقادی و فکری و روحی و #آرامش روانی #زن می باشد.
🌸#بدحجابی و #بی حجابی به دلیل تلاش مداوم بر #خودنمایی و #جلوه گری و مسابقه با همجنسان خود در جلب نظر نامحرم، صرفنظر از هزینه های گزاف مالی، خودبخود ناآرامی و #اضطراب دائمی در بکارگیری ترفندهای متعدد در تحریک و جلب نظر و ایجاد وابستگی شده ولی همواره با ابراز #علاقه موقت و کلامی جنس مذکر با منشاء اطفاء #غرایز جنسی بدون عشق واقعی و عواطف صادقانه انسانی مواجه می شود.
🌺شکل گیری موارد اندکی ازدواج از طریق فوق، دوام نداشته و همواره شک و عدم اطمینان و امکان #خیانت طرفین به یکدیگر موضوع اصلی این نوع زندگی ها بوده، و بدون #عشق واقعی سرانجام آن #طلاق بوده و خواهد بود. عضویّت در کانال 👈👈👈🌷
http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈
🌷🍀در پی سوال و درخواست تعدادی از مدیران کانال ها و گروه ها به اطلاع می رساند، بازنشر کلیه مطالب تولیدی مدیر کانال و سایت mansurevatani.ir با ذکر مأخذ بلامانع بوده و موجب امتنان جهت همراهی در ادای وظیفه شرعی و روشنگری می باشد. 🌺
🌺🍀عمق فجایای گلوگاه های #فساد و چپاول و فروش کشور در کجاست؟ 🌷#آسیب شناسی #مدیریّت کلان اجرایی در ایران
#امر -به -معروف و #نهي از منكربه تأسي از سيدالشهداء
(أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَي)؛«آيا نمي دانيد که خدا مي بيند؟» علق /۱۴
سخنرانی و فریاد تاریخی حضرت امام #خمینی (ره) در 4 آبان ماه 1343 در قم:
"... ای سیاسیون ایران! من #اعلام -خطر می کنم. ای بازرگانان ایران! من اعلام خطر می کنم. ای علمای ایران! ای مراجع اسلام! من اعلام خطر می کنم. ای فضلا! ای طلاب! ای حوزه های علمیه! ای نجف! ای قم! ای مشهد! ای تهران! ای شیراز!من اعلام خطر می کنم و آن آقایانی که می گویند باید خفه شد و دم در نیاورد آیا در این مورد هم می گویند باید خفه شد؟ در اینجا هم ساکت باشیم و دم در نیاوریم؟! ما را بفروشند و ما ساکت باشیم؟ #استقلال ما را بفروشند و ما ساکت باشیم؟! واللّه #گناهکار است کسی که داد نزند، واللّه مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند. ... ای #علمای قم! بداد اسلام برسید. رفت #اسلام،... امروز تمام گرفتاری ما از آمریکاست، تمام گرفتاری ما از اسرائیل است، اسرائیل هم از آمریکاست، ...."
🌷🍀#احزاب عامل و مجری #اختلافات در جامعه #مسلمین در قرآن
🌺قرآن در آیه 37 سوره مریم؛ اختلاف کنندگان و عامل اجرایی اختلاف را احزاب معرّفی و وعده عذاب می فرماید: 🌸ادامه در👈 http://mansurevatani.ir/index.aspx?pid=99&articleid=214123 عضویّت در کانال 👇👇👇👇👇👇 🌷http://eitaa.com/joinchat/3545169925C90fd295c09
@mansurevatani 🌷 👈