🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت هفتم}
💐 غدیر در قرآن و روایات (4)
➡️ ادامه واقعه غدیر....
🌹تعداد افرادی که در غدیر خم حضور داشتند:
تعداد جمعيت حاضر در غدير از 1300 نفر تا 120 هزار نفر گزارش شده است.
ولی آنچه از بررسی روایات به دست میآید: تعداد حاضرین در غدیر خم از 12.000 هزار نفر کمتر و از 120.000 هزار نفر بیشتر نبوده است.
به روایاتی در این زمینه توجه بفرمایید:
✅ دوازده هزار نفر:
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
«جمعيت حاضر در غدير دوازده هزار نفر بودند، ولى اميرالمؤمنين (عليه السلام) نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه يك شخص با دو شاهد میتواند حق خود را بازپس گيرد».(1)
✅ هفتاد هزار نفر:
طبرسى روايتى از امام باقر (عليه السلام) نقل میكند كه طبق آن هفتاد هزار نفر و بلكه بيشتر از مردم مدينه و اطراف، همراه پيامبر حج به جا آوردند، همانند اصحاب موسى كه آنها هم هفتاد هزار بودند و پيمان شكستند. همينطور پيامبر (صلى الله عليه و آله) هم براى على (علیه السلام ) بيعت گرفتند، گرچه مردم پيمانشكنى كردند.(2)
✅ یکصد و چهارده هزار نفر:
عاصمى شافعى قائل است که حاضرین در غدیر خم 114 هزار نفر است بوده است.(3)
✅ یکصد و بیست هزار نفر:
ابن جوزى (از علمای اهل سنت) جمعیت حاضر در غدیر را 120 هزار نفر دانسته است.(4)
📚 منابع : ..............
1 - «تفسير عياشى: ج 1، ص 329. و: بحارالانوار: ج 37، ص 139» / «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «لَقَدْ حَضَرَ الْغَدِيرَ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ رَجُلٍ- يَشْهَدُونَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع، فَمَا قَدَرَ عَلَى أَخْذِ حَقِّهِ، وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ يَكُونُ لَهُ الْمَالُ وَ لَهُ شَاهِدَانِ فَيَأْخُذُ حَقَّهُ ...»
2 - «الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي): ج1، ص: 56 و: تفسير نور الثقلين: ج2، ص: 73».
3 - سمط النجوم العوالى (عبدالملك بن حسين عاصمى مكى): ج 2، ص 305.
4 - تذكرة الخواص (سبط ابنجوزى): ج 1، ص 266. وى مىنويسد: «و جمع الصحابه و هم كانوا مئة و عشرين الفا».
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت هشتم}
➡️ ادامه واقعه غدیر...
✳️ - پرسش: چه کسانی بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شهادت به واقعه غدیر دادند؟
✴️ - پاسخ: غیر از بنی هاشم و تعداد اندک از صحابه (مانند سلمان و ...) همه و همه واقعه غدیر را انکار کردند.
و متاسفانه طبق اعتراف ابن ابی الحدید معتزلی (سنی) که میگوید:
بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حالی که علی (علیه السلام) و بنی هاشم مشغول تجهیز و تدفین پیامبر (ص) بودند، بعضی از مهاجران و انصار ... در جایی به نام سقیفه بنی ساعده جمع شده تا تکلیف حکومت را روشن کنند .(1)
✳️ - پرسش: چرا همه مردم بجز اندکی منکر ماجرای غدیر خم شدند؟
✴️ - پاسخ: انکار غدیر خم عمدی بوده، بخاطر نداشتن جنبه ولایت پذیری همه مرتد شدند و از یکی از اهم واجبات دینی (قبول ولایت امام علی علیه السلام) برگشتند، و بدعتهای زیادی را بجای گذاشتند، بجز اهل بیت پیامبر (ص) و چهار نفر (سلمان، مقداد، ابوذر، عمار).
دوستان گرامی جهت اثبات این حقیقت به روایات ذیل توجه بفرمایید:
✅ ابن کثير دمشقی سنی از عايشه نقل ميکند:
«تمام عربها بعد از رحلت پيامبر (صلی الله علیه و آله) مرتد شدند و نفاق ميان مردم برخاست».(2)
✅ در کتاب صحیح بخاری از کتب بسیار معتبر اهل سنت آمده: رسول الله (ص) فرمود:
«تمام صحابه بعد از من مرتد مي شوند و وارد آتش جهنم مي شوند».(3)
✅ و همچنین به یکی از صحابی رسول خدا(ص)، بنام أبو سعيد خُدري گفتند: خوشا به حالت كه پيامبر (ص) را ديدي و جزء صحابه پيامبر (ص) بودي.
او گفت: تو خبر نداری كه ما صحابه بعد از پيامبر چه بدعتهايي را گذاشتيم.(4)
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
(سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک می جویند).
📚 منابع : ..............
1 - شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج۶، ص۸.
2 - «لما قبض رسول الله صلى الله عليه و سلم إرتدت العرب قاطبة و اشرأبت النفاق». / البداية و النهاية لإبن كثير، ج6، ص336 تاريخ دمشق لإبن عساكر، ج30، ص314 - السنن الكبرى للبيهقي، ج8، ص.200.
3 - صحيح بخاري ج7 ص207 ح6507.
4 - الإصابة في تمييز الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج3، ص67 ـ الكامل لعبد الله بن عدي، ج3، ص63 ـ تاريخ مدينه دمشق لإبن عساكر، ج20، ص391.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نسعین🌹
🌺 عید ولایت و امامت، عید سعید غدیر را محضر دوستان اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض میکنم.
تعویذ روز عید غدیر
دوستان گرامی سعی کنید امروز حتما این دعا را بخوانید:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى وَ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ كَيْدُ الْأَعْدَاءِ وَ بِهَا تُدْفَعُ كُلُّ الْأَسْوَاءِ وَ بِالْقَسَمِ بِهَا يُكْفَى مَنِ اسْتَكْفَى اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَ خَالِقُهُ وَ بَارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رَازِقُهُ وَ مُحْصِي كُلِّ شَيْءٍ وَ عَالِمُهُ وَ كَافِي كُلِّ جَبَّارٍ وَ قَاصِمُهُ وَ مُعِينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيْهِ وَ عَاصِمُهُ وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رَاحِمُهُ لَيْسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعَانِدُكَ [فيعادك] وَ لَا نِدٌّ فَيُقَاوِمُكَ وَ لَا شَبِيهٌ فَيُعَادِلُكَ تَعَالَيْتَ عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً اللَّهُمَّ بِكَ اعْتَصَمْتُ وَ اسْتَقَمْتُ وَ إِلَيْكَ تَوَجَّهْتُ وَ عَلَيْكَ اعْتَمَدْتُ يَا خَيْرَ عَاصِمٍ وَ أَكْرَمَ رَاحِمٍ وَ أَحْكَمَ حَاكِمٍ وَ أَعْلَمَ عَالِمٍ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ عَصَمْتَهُ وَ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ رَحِمْتَهُ وَ مَنِ اسْتَكْفَاكَ كَفَيْتَهُ وَ مَنْ تَوَكَّلَ [عَلَيْكَ] أَمِنْتَهُ وَ هَدَيْتَهُ سَمْعاً لِقَوْلِكَ يَا رَبِّ وَ طَاعَةً لِأَمْرِكَ [بِأَمْرِكَ] اللَّهُمَّ أَقُولُ وَ بِتَوْفِيقِكَ أَقُولُ وَ عَلَى كِفَايَتِكَ أَعُولُ وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ وَ بِكَ أَسْتَكْفِي وَ أَصُولُ فَاكْفِنِي اللَّهُمَّ وَ أَنْقِذْنِي وَ تَوَلَّنِي وَ اعْصِمْنِي وَ عَافِنِي وَ امْنَعْ مِنِّي وَ خُذْ لِي وَ كُنْ لِي بِعَيْنِكَ وَ لَا تَكُنْ عَلَيَّ اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْكَ أَنَبْتُ وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
سالروز ولادت با سعادت امام کاظم (علیه السلام) را محضر دوستان اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض میکنم.
🌹قطره ای از اخلاق کریمانه امام کاظم (علیه السلام):
🌸 کمک به فقرا و مستمندان:
شیخ مفید در این باره مى نویسد: «امام کاظم (علیه السلام) شبانه از فقراء و مستمندان شهر مدینه، تفقد و دل جوئى به عمل مى آورد و در زنبیل مخصوص پول و مواد غذائى به منازل و كلبههاى آنان حمل مى كرد، و به ترتیبى در اختیار آنان قرار مى داد كه گاهى خودشان هم متوجه نمیشدند كه این كمک ها از كدام شخص و از كدام ناحیه، صورت گرفته است؟» (1)
🌸 توبه بشربن حارث به دست مبارک امام کاظم (علیه السلام):
«بشربن حارث حافى» از اهل مرو بود، مدتى از عمرش را به گناهكارى و شهوات غیر مشروع گذراند، روزى حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) از كوچه اى كه خانه ى بشر در آن بود، عبور مى فرمود، موقعى كه به درب خانه ى بشر رسید اتفاقا در باز شد و یكى از كنیزكان بشر از خانه بیرون آمد كنیز حضرت را شناخت و آن حضرت هم مى دانست كه این خانه بشر است.
از كنیز سوال فرمود: آقاى تو آزاد است یا بنده ؟
پاسخ داد: آزاد است.
فرمود: چنین است كه گفتى، زیرا اگر بنده بود به شرائط بندگى عمل مى كرد و از آقاى خود اطاعت مى نمود. حضرت این سخن را فرمود و راه خود را در پیش گرفت.
كنیز به خانه برگشت و گفته ى امام را براى بشر بازگو كرد.
سخن حضرت در وجود او طوفانى برپا كرد و سخت منقلبش نمود، با عجله ى تمام از جا برخاست و با پاى برهنه از خانه بیرون دوید و خود را به آن امام رساند و عذرخواهی نمود، با دست مبارک او توبه كرد و راه و رسم اطاعت و بندگى را پیش گرفت.
چون موقعى كه به طرف حضرت میرفت، كفش نپوشید و پاى برهنه بود، لذا معروف شد به بشر حافى: یعنى پابرهنه. (2)
و بدین ترتیب یكى از مردان نامى و معروف تاریخ گردید به حدى كه خطیب بغدادى میگوید:
«شهر بغداد عاقل تر و متینتر از بشر بن حارث را در خود نپرورانده است گوئى كه در هر موى او عقل و تدبیرى، نهفته است». (3)
📚 منابع : ..............
1 - اخبر الدول: ص 112 / مختار صفوة الصفوة: ص 153 نور الابهار: ص 135 / احقاق الحق: ج 12 و دیگر منابع تاریخی ...
2 - تتمة المنتهی: ص 329.
3 - تاریخ بغداد: ج 7، ص 73.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌹مطالبی پیرامون امیرمومنان علی (علیه السلام) {قسمت نهم}
➡️ ادامه واقعه غدیر...
✍️ استناد حضرت علی (علیه السلام) و اهل بیت گرامی آنحضرت به حدیث غدیر (1)
✳️ سوال: عده ای بخاطر جهل و نداشتن آگاهی میگویند اگر غدیر واقعیت دارد، چرا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و خاندان حضرت به حدیث غدیر استناد ننموده اند؟
✴️ پاسخ: حضرت علی (علیه السلام) و خاندان گرامی آنحضرت بارها و بارها به حدیث غدیر استناد نموده اند.
ما به برخی از استنادهای حضرت علی (علیه السلام) به حدیث غدیر (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ) به اختصار و فهرستوار اشاره میکنیم:
1 - امیرمومنان علی (علیه السلام) بلافاصله پس از ارتحال پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به عنوان مخالفت با بیعت با خلیفه اول، فرمود:
«... مگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر خم حجت را بر مردم تمام نکرد؟ و مگر جای عذری برای کسی باقی مانده بود؟».(1)
2 - حضرت علی (علیه السلام) هفت روز پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از اینکه قرآن را جمع آوری نمود، برای مردم خطبه خواند و فرمود:
«... صریح ترین کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در معرفی من، به جانشینی خود، هنگامی بود که آن حضرت ... (در غدیر خم) با صدای بلند و رسا در میان انبوه جمعیت فرمود: (هر که من سرور و مولایش هستم، علی سرور و مولای او است).... با این کلام صریح رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پذیرش ولایت من عین ولایت الهی شد».(2)
3 - بعد از قضیه سقیفه ... خلیفه اول (ابوبکر) نزد حضرت علی (علیه السلام) رفت و با حضرت گفتگو کرد، حضرت علی (علیه السلام) در این گفتگو سوابق و امتیازات خود را بین نمود ... و فرمود:
«تو را به خدا سوگند، آیا با استناد به حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر، من مولای تو و هر مسلمانی هستم یا تو؟
خلیفه اول (ابوبکر) جواب داد: شما هستید».
در روایت آمده که: در این مناظره ابوبکر منقلب شد و گریست و از حضرت مهلت خواست تا درباره گفتارش بیشتر بیندیشد، (ولی ...).(3)
📚 منابع : ...................
1 - الاحتجاج، طبرسی (ره): ج ۱، ص ۱۸۴.
2 - روضة کافی: ج ۸، ص ۱۸ و ۲۵ و ۲۷.
3 - خصال، شیخ صدوق (ره): ج ۲، ص ۵۵۱ - ۵۹۴؛ / الاحتجاج، طبرسی (ره): ج ۱، ص ۳۰۷؛ / تاریخ طبری، طبری (ره): ج ۲، ص ۲۳۶.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
✍️ روز مباهله: (قسمت اول)
✍️ روز بیست و چهارم این ماه (ذى الحجة = برابر با پنج شنبه 22 تیر 1402) بنا بر اشهر روز مباهله است، و همچنین در این روز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ..» در شان آنحضرت نازل گردید ...
🌺 برخی از اعمال روز مباهله:
✅ اوّل : غسل
✅ دوّم : روزه
✅ سوّم : دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است (دو رکعت است ؛ در هر رکعت ، یک مرتبه حمد و ده مرتبه توحید ، ده مرتبه آیة الکرسى و ده مرتبه قدر خوانده مى شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.) و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کند.
✅ چهارم : خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است :
«اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بِأَبْهاهُ وَکُلُّ بَهائِکَ بَهِیٌّ، اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهائِکَ کُلِّهِ ... » ( به مفاتیح الجنان مراجعه شود).
✅ شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّی به مولای متقیان امیر المؤ منین (علیه السلام) و زیارت کردن آن حضرت و بهتر است زیارت جامعه خوانده شود.
✳️ آشنایی اجمالی با روز مباهله در قسمتهای بعدی ان شاء الله
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌺 روز مباهله (قسمت دوم):
🌸 معنای مباهله:
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
🌸 مباهله در قرآن:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان و مراکز مذهبی، نامهای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.
هیأت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نامهای عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند.
هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) گفتگو کردند.
آنها اعتقاد به الوهیت (خدایی) حضرت عیسی (علیه السلام) داشتند، و برای این اعتقاد خود دلیل میآوردند و میگفتند:
آیا فرزندی را که بدون پدر به دنیا آمده باشد، دیده اید؟
خداوند متعال در پاسخ آنها آیه شریفه ذیل را نازل فرمود:
«إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».
یعنی: «همانا مَثلِ (آفرينش) عيسى نزد خداوند، همچون مَثلِ (آفرينش) آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: باش، پس موجود شد»(1)
[یعنی اگر بدون پدر به دنیا آمدن دلیل بر خدایی آن شخص باشد، پس حضرت آدم (علیه السلام) نیز باید خدا باشد، در حالی آنها چنین عقیده ای نسبت به حضرت آدم نداشتند].
✍️ ادامه مطلب در قسمت بعدی ان شاء الله ⬅️
✍️ دوستان گرامی! اعمال امروز (روز مباهله) را فراموش نفرمایید - التماس دعا
📚 منابع : ..............
1 - سوره آل عمران: آیه 59.
و: - تفسير نور: ج1، ص: 527. / تفسير نمونه: ج2، ص: 580.
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
17.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ماجرای مباهله رسول خدا صلی الله عليه وآله با مسیحیان نجران
🎙 آیت الله حسینی قزوینی
#مباهله
#ذی_الحجه
#ولایت
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/2670788697Cdfb0e3d634
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
🌺 مباهله پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران (قسمت سوم):
... مسیحیان نجران حق را نپذیرفتند و در ادعای خود و انکار کلام الهی اصرار ورزیدند، آیه شریفه مباهله نازل شد:
خدای متعال فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ».
یعنی: «پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو:
بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».(1)
🌸 تفسیر آیه شریفه:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بر اساس دستور الهی آنها را به مباهله فراخواند.
هنگامى كه نمايندگان مسيحيان نجران، پيشنهاد مباهله را از رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) شنيدند، به يكديگر نگاه كرده و متحيّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در اين باره فكر و انديشه و مشورت كنند.
بزرگِ نصارا به آنها گفت: شما پيشنهاد را بپذيريد و اگر ديديد كه پيامبر با سر و صدا و جمعيّتى انبوه براى نفرين میآيد، نگران نباشيد و بدانيد كه خبرى نيست، ولى اگر با افراد معدودى به ميدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر کرده و با او مصالحه كنيد.
روز مباهله، آنها ديدند كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) همراه با دو كودک و يک جوان و يك زن بيرون آمدند.
آن دو كودک، حسن و حسين (عليهما السلام) و آن جوان، علىّ بن ابىطالب (عليهما السلام) و آن زن فاطمه زهرا (عليها السلام) دختر پيامبر (صلى الله عليه و آله) بودند.
اسقف مسيحيان گفت: من چهره هايى را میبينم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده میشود. اگر اين افراد نفرين كنند، يک نفر مسيحى روى زمين باقى نمیماند، لذا از مباهله انصراف داده، حاضر به مصالحه شدند.
پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمودند:
سوگند به كسى كه مرا پيامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام میگرفت، آن وادى آتش را بر آنان فرو میريخت.(2)
📚 منابع : ..............
1 - سوره آل عمران: آیه 61.
2 - تفسير نور: ج1 و: تفسير نمونه: ج2 ذیل آیه شریفه مباهله.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین🌹
🌺 مباهله پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران (قسمت چهارم):
🌺 آیه مباهله سند زنده اى براى عظمت اهل بيت (علیهم السلام):
بسیاری از مفسران و محدثان شيعه و اهل تسنن تصريح كرده اند كه آيه مباهله در حق اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است و پيامبر تنها كسانى را كه همراه خود به ميعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسين (علیهما السلام) و دخترش فاطمه (علیها السلام) و على (علیه السلام) بودند، بنا بر اين منظور از «ابناءنا» در آيه منحصرا «حسن و حسين علیهما السلام» هستند، همانطور كه منظور از «نساءنا» فاطمه (علیها السلام)، و منظور از «انفسنا» تنها على (علیه السلام) بوده است و احاديث فراوانى در اين زمينه نقل شده است.(1)
🌸 روزى معاويه به سعد بن ابى وقاص گفت: چرا ابو تراب (على علیه السلام) را سب و دشنام نمیگويى؟!
گفت: از آن وقت كه به ياد سه چيز كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) در باره على (علیه السلام) فرمود، افتادم از اين كار صرف نظر كردم ...
(يكى از آنها اين بود كه) هنگامى كه آيه مباهله نازل گرديد پيغمبر (صلی الله علیه و آله) تنها از فاطمه و حسن و حسين و على (علیهم السلام) دعوت كرد و سپس فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى» یعنی: «خدايا! اينها خاصان نزديک من هستند».(2)
📚 منابع : ..............
1 - تفسير نمونه: ج2، ص: 583.
دوستان گرامی! در منبع فوق 16 مدرک و سند از کتب اهل سنت ذکر شده است مبنی بر اینکه آیه شریفه مباهله در حق اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است.
برخی از کتب یاد شده:
✅ - صحیح مسلم: ج 7، ص 120 (چاپ محمد على صبيح- مصر).
✅ - مسند احمد بن حنبل: ج 1 ص 185 (چاپ مصر).
✅ - تفسیر طبرى: ذيل همين آيه ی شریفه: ج 3، ص 192 (چاپ ميمنيه- مصر).
✅ - مستدرک حاکم: ج 3، ص 150 (چاپ حيدر آباد دكن).
و.....
2 - تفسير نمونه، ج2، ص: 585 بنقل از: كتاب «غاية المرام» و او از صحیح «مسلم» در باب «فضائل على بن ابى طالب» (علیه السلام).
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین🌹
✍️ ارتباط انکار غدیر با واقعه کربلا:
✅ اگر غدیر انکار نمیشد، واقعه کربلا بوجود نمیآمد ....
🌸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «إِذا كُتِبَ الْكِتابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ (علیه السلام) »
«آنگاه كه کتاب (صحیفه ملعونه (1)) نوشته شد، امام حسين (علیه السلام) كشته شد»(2)
✳️ امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمود: «یاویلکم أتقتلونی علی سنّة بدّلتها؟ أم علی شریعه غیّرتها، أم علی جرم فعلته، أم علی حقّ ترکته؟».
یعنی: «وای بر شما! چرا با من می جنگید؟ آیا سنتی را تغییر داده ام؟ یا شریعتی را دگرگون ساخته ام؟ یا جرمی مرتکب شده ام؟ و یا حقی را ترک کرده ام؟
و حرامیان در پاسخ به سخن امام گفتند: «إنّا نقتلک بغضا لأبیک».
«بلکه به خاطر کینه ای که از پدرت به دل داریم، با تو می جنگیم و تو را می کشیم.»(3)
✍️ آنها به تلافی بالا رفتن دست امام علی (علیه السلام) توسط رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدیر، علی اصغر امام حسین (علیهما السلام) را بر روی دست حضرت، با تیر سه شعبه زدند.
و به این هم قانع نشدند، راس مبارک امام حسین (علیه السلام) و یاران حضرت را بر روی نیزه زدند و سرهای مبارک را شهر به شهر گرداندند و روزها خوشحالی کردند و جشن گرفتند.
به تلافی خیمه ای که در غدیر برپاشد تا مردم بیایند با علی (علیه السلام) بیعت کرده و تبریک گویند، خیمه های آل رسول (صلی الله علیه و آله) را در کربلا آتش زدند و ووو...
اللهم عجل لولیک الفرج.
📚 منابع : ..............
1 - منظور از صحیفه ملعونه؟
✴️ صحیفه ملعونه اول: عدهای در زمان حیات رسولخدا (صلی الله علیه و آله) گرد هم آمدند و پیماننامهای امضا کردند که نگذارند خلافت به امام علی (علیه السلام) برسد.(2)
این پیماننامه در منابع شیعه، صحیفه ملعونه و مشئومه خوانده شده است.
✴️ صحیفه ملعونه دوم: پس از تلاش بینتیجه برای قتل پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اعلام ولایت امام علی (علیه السلام) در روز غدیر، عدهای بعد از ورود به مدینه در خانه ابوبکر جمع شدند و در آنجا پیمان دیگری بستند ... - { الفصول المختارة (شیخ مفید): ج ۱، ص۲۳۲. / اسرار آل محمد (سلیم بن قیس): ص۲۳۲. / سفینة البحار: ج ۵، ص۵۶. / ارشاد القلوب: ج ۲، ص۳۳۳}.
✍️ انشاء الله در فرصت مناسب مطالبی در رابطه با این صحیفه ها تقدیم خواهم کرد.
2 - بحار الانوار: ج ۲۸، ص ۱۰۴. / تفسير نور الثقلين: ج4، ص: 616.
3 - ینابیع الموده، قندوزی، نشر اسوه، ج 3، ص 80