MAREF100.mp3
7.51M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF101.mp3
7.42M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و یکم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
🖍👈 اصلا سرور من، لطف بفرمائید گروههای #سیاسی در مورد آقا اینطور نفرمائید که ایشان چطور شده حالا انقلابی شده اند؟ خیر؛ بفرمائید ایشان وقتی انقلابی بودند که در سال 42 در قم طلبۀ جوانی بودند و در #فیضیه در #مسجد_اعظم بودند و پای منبر سخنرانی امام (ره)ریختند و طلبه ها را کتک زدند و ایشان با ضربۀ باتون چنان از حال رفته بود که نزدیک بود همراه با #شهدا دفنشان کنند(در مسجد اعظم)، که ناگهان آقا نفسی کشیدند و یک نفر در میان جمع متوجه شد ایشان زنده هستند و از آن موقع تاکنون ایشان درگیر همان ضربه هستند و همۀ ناراحتی های #جسمانی که دارند بواسطۀ همان حملۀ آن روز است و تاکنون برای احدی بازگو نکردند. این هم از انقلابی بودنشان، پس نفرمائید! این حرفها در شأنِ آن مقامِ والا نیست و البته برای ایشان فرقی هم نمی کند که این چیزها گفته شود یا خیر؛ ولی ما از شما می خواهیم که اینطور نفرمائید!
_______________________
🔰 پایان جلسه ی بیست و هشتم از شرح دروس معرفت نفس
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF102.mp3
6.11M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و دوم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF103.mp3
7.13M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و سوم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
6️⃣1⃣
📿👈 #خروجازعادت خیلی شیرین می شود و همانطوری که آقا فرمودند حالاتی دست می دهد، چیزهائی عائد می شود؛
📿👈 خروج از عادت #سفره پهن می کند؛ بر روی این سفره که مأدبۀ الهیه هست، غذا و طعام های ماوراء طبیعت چیده می شود که قرآن کریم از این نعمِ الهیه و از این اسرارِ وجودی و از این حقایقِ ملکوتیه تعبیر به #بهشت و درجاتِ بهشت و حورالعین و ... می فرماید؛
📿👈 مثلا در روز قیامت به یک معنا، (که کم کم باید قیامت را براساسِ معرفتِ نفسِ انسانی تفسیر بفرمائید نه قیامت در طولِ زمان، ) آنجا می بیند که در حالِ تمثّل، یک صورتِ منبسط و یک شکلِ خوشحال کننده در جانِ او تحقق می یابد و ظهور پیدا می کند و:
کان قندم نیستان شکّرم
هم زمن می روید و هم می خورم
📿👈 می بینید که از متنِ وجودی اش، این شکل زیبا و جمال دل آرا برخاسته و خیلی هم دلنشین است و از دیدنش مبتهج است؛ بعد از او می پرسد شما کیستی؟ می گوید من حورالعینِ تو هستم.
📿👈 حور یعنی #نور؛ اعیان، جمع عین می شود چشم، که می گوید من نورِ چشم تو هستم؛
📿👈 شما از کجا ساخته شده ای؟ شما از کدام عملِ من برخاسته ای؟
📿👈 می فرماید همان وضوئی که می گرفتی، همان #وضوی تو، همان نیّتِ تو و همان #طهارت و پاکی تو، من شدم و از خودت هستم و از تو برخاستم؛ در متنِ تو بودم و الان هم از خودت روئیده شدم که جنابِ مولوی می فرماید:
کان قندم نیستان شکّرم
هم زمن می روید و هم می خورم
📿👈 خودش هست، این چیزها عائد می شود!
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF104.mp3
7.37M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و چهارم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF105.mp3
7.08M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و پنجم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
6️⃣2⃣
🎋👈 برای انسان های متعارف و #عارفانِ ابتدائی که از آنها تعبیر به #بهشتیان می فرمائید، حقایقِ ملکوتیه به صورت بهشت، نهرهای آب، درختانِ میوه دار، متمثّل می شود که اینها تمثّلاتِ با مثالِ اشخاص است، اینها صُوَرِ مثالیه ای است که از متنِ وجودِ خود شخص برمی خیزد و در جانِ او سرسبز می شود، نه اینکه در نشئۀ طبیعت باشد؛ مثلا الان شما می خواهید مبتهج بشوید، با یک کاهو خوردن، یک میوه خوردن، با یک آهو دیدن، با دیدن گله ای از گوسفندان و با یک کوه دیدن و یا نگاه کردن به یک علف سبز، نگاه به یک دشتِ منبسط، یا چشمه سارِ آبِ زلال چقدر انسان #مبتهج می شود؛ چون با اینها حشر داریم؛
🎋👈 مطابق با حشرِ ما با اشکال و صور اینجا، قرآن می خواهد با من و شما که حرف بزند و بخواهد بگوید که آن حقایقِ ملکوتیه برای شما مکشوف می شود و تمثّل پیدا می کند، در جانِ شما آن حقایق خودش را نشان می دهد، از جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهار سخن می گوید تا مورد فهم ما باشد و تمثّل به چیزی که با آنها حشر داریم می کند، که می گوید بهشت مثل نهرهای آب روان است.
🎋👈 در بابِ اول شرحِ دفترِ دل، ذیلِ بسم الله الرحمن الرحیم سورۀ مبارکۀ فاتحه، چهل حدیث در شرح بسم الله آوردیم که یکی از آن چهل حدیث بسیار شیرین ولی طولانی است،
🎋👈 از تفسیرِ شریفِ روح البیان نقل کردیم که پیغمبر می فرماید که ما در شب معراج دیدیم چهار نهر جاری است، همان انهارِ اربعه و نهرهای چهارگانه ای که در سورۀ چهل و هفتم قرآن که به نامِ حضرت خاتم الانبیاء، محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) است، حضرت می فرمایند که این چهار نهر برایم متمثّل شد، و بعد من دنبال این نهرها را گرفتم که ببینم مبدأ اینها کجاست؟
🎋👈 این خوب است، حالا رمزِ حدیث را توجه کنید؛ حالا اگر یک بهشتی متعارف باشد، فقط می رود کنار نهر می نشیند و از آب آن می نوشد و به به می گوید؛ ایشان اینطوری می کند، اما جناب خاتم انبیاء اینگونه نبود و دنبال آن را گرفت تا ببیند از کجا این چهار نهر می جوشد، چون ایشان اهل نشستن و خوردن آب نیست!
🎋👈 حالا این حدیث به عنوان #تفسیر_انفسی آیات قرآن کریم است.
🎋👈 چهار تا نهر را دنبال کردیم، به جناب #جبرئیل و فرشته های آسمان های بالاتر گفتیم این نهرها از کجاهاست؟ ایشان گفتند دنبال این نهرها را بگیرید، و ما رفتیم و رفتیم، دیدیم از یک قُبّه ای این چهار نهر می جوشد و معلوم بود که اینجا برای اهلِ بهشتِ متعارف #کثرت است، اگر آنها هم در حقیقتِ جانشان بالاتر بروند به آن نقطۀ #وحدت راه می یابند.
🎋👈 فرمودند که دیدیم که این نهرها از تحتِ قُبّه ای می جوشد( حالا حدیث خیلی طولانی است که بعدا باید متنِ حدیث را بیاوریم و به مناسبتی قرائت کنیم)، و دنبال که کردیم، رسیدیم به این حقیقت که دیدیم اینها همه از #بسماللهالرحمنالرحیم می جوشد.
🎋👈 بهشتی متعارف که باشد، وقتی وارد بهشتش (یعنی بهشت جانش) کردند و صُوَرِ تِمثّلاتی که برایش متمثل می شود، از اینها #التذاذ می برد، #التذاذِبرزخی و خیالی که البته التذاذ خیالی، خوب است، آخر تا لفظِ خیال را شنیدید، این لفظ زود شما را گمراه نکند که خیال بد است، نخیر!
🎋👈 #خیال، قوۀ انسانی است که باید حقایقِ ملکوتیه را شکار کند و به صورت اَشکال و صُوَر به انسان نشان دهد (که یکی از اصولِ چهل و پنج گانۀ انسان در عرف عرفان همین بحث قوۀ خیال است که ان شاء الله بعد به عرض می رسد)،
🎋👈 آنجا اکثرِ بهشتیان #بهشتِخیالی دارند تا به مراتبِ اوّلیۀ لذایذ و لذّاتِ عقلانی هم می رسند، اما انسان های ملکوتی و الهی، از آن سرچشمه آب می خورند نه از نهرهای بینِ راه.
🎋👈 اینکه فرمودند جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِ الاَنهار، منظور این نهرهای بین راه نیست، می روند و به سرچشمۀ آبِ حیاتِ انسانی می رسند و می بینند که سرچشمۀ آبِ حیاتِ انسانی بسم الله الرحمن الرحیم است که حقیقتِ بسم الله باید پیاده شود.
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF106.mp3
6.74M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و ششم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
MAREF107.mp3
7.49M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه صدم و هفتم🌹
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#استاد_صمدی_آملی
6️⃣3⃣
🎍👈 حضرت آقا، در رسالۀ وحدت از دیدگاهِ حکیمِ عارف فرمودند: ب
سم الله الرحمن الرحیم، وجود است ؛ بسم الله الرحمن الرحیم، واحد است؛ یک حقیقت است؛ یعنی جنابِ عارف از وحدتِ قرآنی لذّت می برد؛ تنها لذتِ عارف از وحدتِ حَقّۀ غیرمتناهیۀ الهیه است؛ قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ، اللهُ الصَّمَدُ، که دیگر خالصِ خالص شود.
🎍👈 وقتی از عادت در بیائیم اینها سفره هایش هستند، منتها سفره ها به مراتبِ افراد و اشخاص است. خروج از عادت که دست می دهد می بینید که هر کسی آن حقایق را مطابق با شغلش، مطابق با افکارِ شبانه روزیش، مطابق با محیطش، مطابق با عصرش پیدا می کند.
🎍👈 حالا بیست و چهارتا از حالاتِ حضرت آقا که در رسالۀ شریفِ انسان در عرفِ عرفان آمده است، یکی از آن حالاتشان مطابق با زندگیِ حضرت آقا به صورتِ اَشکال و صور برایشان پیاده شده است که بعد وقتی از اینها #اصول و #کدها را استخراج می کنند می فرمایند که مطابق با خواسته های نفسانیِ هر کسی صُوَر و اَشکال و یافته های روزمرّه اش به او داده می شود.
🎍👈 از جنبۀ تمثیل در #حدیثِ_شریفِ_معراج می بینید که برای جنابِ رسول الله خروجِ از عادت در آن مرتبۀ اتمّش پیش آمد و از آن تعبیر به « #معراج» می شود که اصلا معراج یعنی خروج از عادت. معراج که عروجِ انسانی ست و از خُلق و خوی حیوانی و از عاداتِ متعارف بیرون رفتن است، یعنی خروج از عادت. منتها مراتب دارد که جنابِ رسول الله می فرماید: شترهائی را دیدم که بار سنگین کرده اند به صورت قطار می رود (علمِ حضرت علی را بر آن شتران بارکرده دیدند) که نه اوّلشان معلوم است و نه آخرشان. حالا چرا به صورت شتر؟
🎍👈 یا جناب حضرت امیر (سلام الله علیه) می فرماید: من اگر باءِ بسم الله الرحمن الرحیم را تفسیر کنم و به قلم بیاورم و مکتوب شود، آنقدر کتاب می شود که اگر این کتابها بر 80 شتر بار شوند کم است و نمی توانند بارشان را تحمّل کنند. چرا حضرت شتر را مثال زدند؟ برای اینکه در آن روز باربرِ بسیار قوی، شتر بود؛ لذا مطابق با زمانِ خودِ حضرت امیر این حقیقت برایشان متمثّل شده است.
🎍👈 و در آن معراج انسانیِ جنابِ رسول الله، مطابق با عصرِ ایشان (که مناسباتِ زمانی و مناسباتِ مکانیه را در تمثّلات دخلی بسزاست)، ایشان فرمودند که دیدم علم علی بر شتران بار شده و به صورت قطار می روند که نه اوّلشان معلوم است و نه آخرشان، یعنی اولش اول ندارد و آخرش آخر ندارد.
🎍👈 چرا آقا فرمودند روی شتر و نفرمودند بر کشتی بار شده است؟ چون آن روز شتر در باربری معروف بود. حال در این عصر شاید مثلا هواپیما و غیره برای حملِ علمِ فلان عالِم متمثّل گردند. چرا؟ چون هواپیما مطابق با علمِ امروز است.
📔 شرح کتاب معرفت نفس
👤شارح استاد صمدی آملی
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54