eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
449 عکس
478 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آقای رئیس! جهش سیاسی هزینه دادن می خواهد! 🔸وقتی صفحات تاریخ را ورق می زنیم، هرکجا تبلوری از جریان سازی سیاسی،گفتمان سازی سیاسی،جهش و تحول سیاسی می بینیم،پای یک هزینه دادنی در میان است. هزینه هایی که گاهی جانی و گاهی آبرویی و حیثیتی بوده است. از صدر اسلام تا مشروطه، از مشروطه تا انقلاب اسلامی،از دوران نهضت تا نظام، از دوره اصلاحات تا اعتدال و امروز در دوران قوای انقلابی! تحول و تغییر سیاسی از دل هر چه بیرون بیاید از مجرای عافیت طلبی، محافظه کاری و مسامحه با جریانات غیرانقلابی درنمی‌آید. 🔸اگر حکومت علی(ع) برای همیشه در تاریخ ماندگار شد و امروز از آن به عنوان یک الگو نام می بریم علت چه بود؟علی(ع) یک مدل حکومت داری را از خود به یادگار گذاشت. مدلی که در آن پافشاری بر موضع حق یک راهبرد اصولی و مبنایی فهم می شود، حتی به قیمت از دست دادن جان و شهادت در محراب مسجد. او میتوانست به این و آن سیاسی، باج سیاسی بدهد و حق را ناحق کند که چند صباحی بیشتر بر صندلی تکیه بزند، اما برای او تاریخ، تحول، رشد و تغییر نظم سیاسی موجود مهم بود و هزینه اش را هم پرداخت. 🔸چرا عاشورا و گفتمان حسینی قرنها بر دلها حکومت میکند؟ چون حادثه عاشورا تراژدیک بود؟چون سبوعیت یزیدیان بالا بود؟ مگر همین وحشی گری و کشت و کشتار را در واقعه قیام توابین و یا حادثه دردناک حره شاهد نبودیم؟ همان حره ای که سه روز جان و مال و ناموس مسلمین بر لشکریان حلال شد! واقعا چرا؟ چرا حسین بن علی(ع) یک گفتمان فراگیر جهانی را کلید زد؟چون در وقت لازم هزینه ای حداکثری مبتنی بر پافشاری بر موضع حق را پرداخت کرد. 🔸در تاریخ معاصر خودمان به کرات می توان نمونه هایی را مثال زد. افراد و جریاناتی که با هزینه دادنها و ندادن هایشان تاریخی را رقم زدند. به راستی اگر امثال شیخ فضل الله نوری ها به دار آویخته نمی شدند و هزینه ای ولو جانی پرداخت نمی شد چگونه باید انحراف مشروطه از مسیر اصلی اش در تاریخ ثبت می گشت؟آیا اگر مصدق همچون آیت الله کاشانی می ایستاد و حاضر بود مثل شهدای قیام 30 تیر و فدائیان اسلام هزینه بدهد،نهضت ملی شدن صنعت نفت به آن عاقبت دچار می شد؟ اگر نبود مقاومت و صبر حضرت امام بر سختی های دوران زندان،تبعید و شهادت فرزند و... و از طرف دیگر اگر نبود هزینه های شگرفی که خانواده های شهدا و مبارزین انقلابی زیر شکنجه های ساواک دادند،آیا انقلاب فجر خود را میدید؟ 🔸امام در ماجرای عزل حاصل عمر خویش یعنی منتظری هزینه داد،امام در ماجرای جام زهر هزینه داد، امام در ماجرای حذف همیشگی نهضت آزادی و حکم ارتداد جبهه ملی هزینه داد، امام در ماجرای عزل بنی صدر و قیام مسلحانه ای که بازتاب آن عزل بود به قیمت ترور و شهادت هزاران نفر هزینه داد، امام در ماجرای اعدام های 67 هزینه داد اما؛ اما با هرکدام از این هزینه ها یک گفتمان عمومی را شکل داد، یک جریان سیاسی و تاریخی را ساخت، فرهنگی سیاسی جامعه را رشد داد. دیالمه و آیت هزینه زبان سرخ شان را دادند و در خون خویش غلتیدند اما جریانی را در تاریخ رسوا کردند، لاجوردی ترور شد اما هنوز که هنوز است حداقل وصیت نامه اش برملاکننده چهره نفاق داخلی است. 🔸علامه مصباح نمونه اتم و اکمل یک چهره هزینه داده سیاسی است. مبارزی نستوه که سالها مقابل هجمه همه جانبه جریانات تجدید نظر طلبی که آمده بودند تیشه به ریشه همه باورها و اصول و آرمان‌های دینی و انقلابی بزنند ایستاد و یک تنه این سیل تهاجم اندیشه ای و فکری را پس زد. او هزینه داد. فحش خورد.توهین شنید.کاریکاتور تمساح در رورنامه کشیدند و تمسخرش کردند،به او لقب تئوریسین خشونت دادند و به صفاتی چون چماق دار، خشونت طلب و مرتجع آراییدنش. او ایستاد و به تعبیر خودش با این فحش‌ها، فحش درمانی کرد.او خالق و راهبر یک فکر و ایده سیاسی شد و جهشی سیاسی را رقم زد. 🔸در قصه پُرغصه برجام اگر نبودند خواص صدیقی که بلند داد بزنند پادشاه لخت است، اگر نبود مدیریت داهیانه رهبری در کوران مذاکرات برجامی و هدایت فکری مردم آیا این رشد سیاسی فعلی رخ می داد؟رهبری و جریان انقلابی هزینه دادند، انواع و اقسام فحش هارا از جماعت کدخدا پرست شنیدند و کمر خم نکردند، چرا؟چون به درستی این مسیر باور داشتند. چون راه گفتمان سازی سیاسی را از همین هزینه دادن‌ها می دانستند.عین همین موارد را می شود در اتفاقات فتنه 88 و فتنه سال گذشته و عملکرد خواص مخلص و هزینه بده انقلابی ردیابی کرد.اما الغرض. 🔸غرض آنکه ای کاش جناب رئیسی و وحیدی هم هزینه می دادند. هزینه ای که قطعا به رشد فرهنگ سیاسی ما کمک می کرد. هزینه ای که موضع حق را تثبیت و جریان نفاق را برملا می‌کرد. امروز کشور به یک جهش سیاسی نیاز دارد. لازمه این جهش نترسیدن از پرداخت هزینه سیاسی است. دولت مردمی، مردم و حزب الله را پشت سر خود دارد، دیگر چه باک از کاسبان و دوزیست واران سیاسی. @marghoomat
🔺 چقدر حاج قاسم این مادرو دوست داشت... ◼️ صلوات و فاتحه ای هدیه کنید... سلام مارو به حاج علی برسون... @marghoomat
42.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اگر می خواهید ناگفته های کمتر شنیده شده درباره ابعاد مختلف کودتای 28 مرداد را بشنوید، این 17 دقیقه را کامل ببینید... 🔸 برشی از گفت و گو با استاد کامران غضنفری محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ⬅️ ماجرای کودتای مهر سال 1331 چه بود؟ چرا دکتر مصدق با عوامل آن کودتا برخورد نکرد؟ ⬅️ چرا برادران رشیدیان آزاد می شوند؟ ⬅️ چرا مصدق به هشدارهای متعددی که درباره قریب الوقوع بودن کودتا مطرح می شد توجه ای نکرد؟ ⬅️ ماجرای نامه آیت الله کاشانی به مصدق شب قبل از کودتا چه بود؟ ⬅️ چرا مصدق جلوی برخورد با کودتاچی ها را گرفت؟ ⬅️ مصدق می خواست به عنوان یک قهرمان از صحنه کنار برود! ⬅️ چرا مصدق وقوع کودتا را به زاهدی تبریک گفت؟! ⬅️ چرا مصدق فقط به سه سال حبس محکوم می شود؟! ⬅️ آیا جریان مذهبی در وقوع کودتا نقشی داشته است؟ @marghoomat
نبرد تعریف.pdf
1.16M
🔺 جزوه خواندنی « نبرد تعریف دانشگاه» ⬅️ گفتاری از هادی قاسمی @marghoomat
⭕ برای این بچه ها وقت بذارید! 🔸حوادث سال گذشته در کنار همه تلخی ها و ناراحتی هایی که داشت،عبرت های متعددی را حاصل کرد که اگر به آنان توجه نشود زمینه برای وقوع اتفاقاتی سهمگين تر از آنچه سال گذشته رخ داد ایجاد میشود. 🔸پارسال بعد از فروکش کردن التهابات تقریبا میتوان گفت همگان اذعان بر این امر داشتند که ما برای دانش آموزان و مدارس کم گذاشتیم و باید خلاصه کاری کنیم. یکی میگفت باید روحانیون را به مدارس فرستاد تا با دانش آموزان دیالوگ کنند و یکی دیگر میگفت باید متن کتاب‌های درسی تغییر کند و برخی هم از تصفیه بعضی از معلمان و تزریق معلم های انقلابی به مدارس سخن گفتند. قطعا هر کدام از این موارد میتواند بخشی از راه حل باشد اما بنظر نگارنده اتفاقی دیگر میتواند صحنه مدارس و فضای دانش آموزی ما را دچار تغییر و فهم دقیق از مسائل کشور کند. 🔸امروز بیش هر زمانی نیاز به آن داریم که مسئولین لایه یک و دو کشور به صورت مستقیم و چهره به چهره علاوه بر حضور در دانشگاه که البته برخی از حضور در دانشگاه هم طفره می روند و فراری اند،در مدارس حاضر شده و با این بچه هایی که حقیقتا مثل یک دانشجوی سال آخر کارشناسی طرح پرسش میکنند دیالوگ کنند. این نسل فراتر از تصور ما سوال و پرسش های عمیق،دقیق و بنیادین دارد. 🔸باید برای این بچه ها وقت گذاشت. باید شنونده خوبی برای شنیده هایشان باشیم. باید مسئولین کشور مسائل کشور را برای تک‌تک این بچه ها تشریح و تبیین کنند. از واقعیت های حکمرانی و میدان بگویند. سعید جلیلی این مهم را کلید زده است.امید است که این شروع الگویی برای باقی مسئولین باشد. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ نسبت جریان انقلابی با دولت سیزدهم چگونه باید باشد؟ ⬅️ حجت الاسلام مجتبی عرب: 🔸 نظارت، حمایت و کمک اما با قید برادرانه. نظارت و نهی از منکر و از بین بردن و تقویت برخی اراده ها در کنار هم لازم است. ورود ما، هم باید ناظرانه باشد و هم حامیانه. 🔸 معیار ما در نقد یا حمایت از دولت باید تلاش برای حل مشکلات مردم باشد. نباید از برچسب هایی مثل عدالتخوار و ماله کش سیستم ترسید. 🔸 جریان دانشجویی و طلبگی باید در جهت رفع و از بین بردن ضعف های گفتمانی دولت، به او کمک بکند و ظرفیت های خودش را پای کار این مسأله بیاورد. پ.ن: در هفته دولت قرار داریم، بعد از گذشت دوسال از عمر دولت سیزدهم، هنوز هم این سوال که نسبت ما با دولت آقای رئیسی چگونه باید باشد جریان انقلابی را دچار شبهه، سوال و گیجی کرده است. این چند دقیقه را ببینید. بنظرم پاسخی جامع و کامل به این پرسش است. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ وظیفه اصلی ما چیست؟ 🔹امروز بعد از گذشت دوسال از عمر دولت میتوان نگاه دقیق تری به عملکرد قوه مجریه به سکانداری آقای رئیسی داشت. حتما دولت خطاها و اشتباهاتی داشته است اما می توان شهادت داد که دولت در عرصه های مختلف سیاست داخلی و خارجی،اقتصادی و... توفیقات متعددی را کسب کرده؛ می‌توان شهادت داد حداقل اراده شخص رئیس جمهور و بخشی از کابینه اش بر حل مشکلات مردم و گره گشایی از معضلات مختلف سیاسی و اقتصادی و... بوده و الحق و الانصاف مسئولین دولتی در حال دویدن هستند؛دویدنی که البته ممکن است لزوما به نتیجه مطلوب نرسد. 🔹در دولت فعلی با دونوع اراده روبروایم. اراده های و اراده های . عمیقا قائل برآنم که در درون دولت ما با دو جریان و دو فکر مواجه ایم. اراده هایی که آبشخورش را میتوان در کلان گفتمان انقلاب اسلامی رد یابی کرد و اراده هایی که رگه های آن را باید در آن گفتمانهایی جست و جو کرد که وضعیت امروز کشور را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ اقتصادی و فرهنگی ایجاد کردند. این دو اراده در درون دولت در حال نزاع و درگیری اند. اینجا باید بدنه مطالبه گر،گفتمان ساز و تریبون دار جبهه انقلاب به صحنه بیاید و اراده های صالح را و اراده های طالح را کند. 🔹 از آنجایی که دولت دچار یک تشتت گفتمانی است و دارای یک گفتمان مشخص نمی باشد و افراد با نگاه های مختلف در آن جایابی شده اند،چاره ای نداریم جز تفکیک‌. تفکیکی برای تقبیح و تشویق.واقعا نمیتوان دولت را یکدست تحلیل کرد.باید محکم در کنار بدنه کارآمد و هزینه بده دولت ماند و طرف مقابل این رویکرد را منکوب کرد. @marghoomat
⭕ بزرگترها یاد بگیرند! 🔺جریانی در کشور مترصد آن است که جوانان انقلابی را با طراحی و اجرای پروژه«عادی سازی سیاسی»نسبت به خطوط قرمز و بزنگاه های حساس نظام منفعل و ساکت کند. 🔺این جریان در قبح زدایی از فتنه 88 موفق بود. به نحوی که فقط چهار سال بعد از فتنه،عناصر اصلی و حامی فتنه در ساختار جمهوری اسلامی جایابی شدند و به پستهای مختلف در وزارت خونه ها و معاونت های مختلف و استانداری و... رسیدند.از ربیعی و آخوندی تا زنگنه و نجفی.این قبح زدایی به نحوی بود که نسل به نسل هر چه جلوتر آمدیم اهتمام و توجه جنبش دانشجویی به فتنه 88 و نماد گرامیداشت آن یعنی ایام 9دی کم فروغ تر شد. 🔺این جریان در پی آن است که همین فرمول را نسبت به فتنه سال گذشته پیاده کند. با پست دادن به حامیان اغتشاشات همه چی را تمام شده بدانند و انگار که نه انگار دهها نفر شهید و جانباز در آن چندماه خون شان به زمین ریخته شد!سلاح ورزی اسم رمز و خط مقدم این پروژه است.فردی که علاوه برآنکه شائبه های اقتصادی فراوانی حولش مطرح است،لخت و عریان هشتک های نیکا شاکرمی و مهسا امینی را نگارش و ایذه غرق خون است را تیتر میکند.کسی که دستگاه های امنیتی متفق القول بر ردصلاحیتش تاکید میکنند اما او معلوم نیست دقیقا پشتش به کی و کجا گرم است!به جناب آقا محمدی یا به جناب قالیباف! 🔺باید جلوی این پروژه خطرناک ایستاد. جنبش دانشجویی میتواند روح غیرت انقلابی را حفظ و احیا کند و نگذارد قبح براندازی ریخته شود.ای کاش ذره ای از غیرت این بچه ها را بزرگترهای سیاسی داشتند!همان کسانی که نان را به نرخ روز می خورند. همان اهالی خدیعت سیاسی. @marghoomat
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 شماره ۵۳۲ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻سازندگی روی آوارهای دولت روحانی 🔹گزارشی از برخی موفقیت‌های دولت رئیسی در حل مشکلات مردم و تعامل با دنیا 🔻سکوت آملی درباره معاون سابقش 🔹جوابیه دکتر اسماعیلی و آیت‌الله آملی لاریجانی به مطالب اخیر ۹دی 🔻انتشار فایل صوتی، تیتر ۹دی را تایید کرد 🔹غلامحسین اسماعیلی تیتر گفتگویش با ۹دی را تکذیب کرد 🔸محکم مثل مصطفی 🔸 خاتمی و مصائب "خوداخراجی" از کشتی انقلاب 🔸 کاسبان تورم 🔸 ترس و انفعال غرب در پوشش اهانت به قرآن ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
⭕ از شانگهای و بریکس تا کنفرانس تهران 🔹این روزها وقتی قدرت و تاثیرگذاری های بین المللی جمهوری اسلامی ایران را از ماجرای جنگ جهانی سوم در سوریه و جنگ جهانی چهارم در اوکراین تا پیوستن به سازمان شانگهای و بریکس را می بینم، وقتی دیدار های عزت مندانه رئیس جمهور با مقامات عالی کشورهای مختلف دنیا و سخنان مقتدرانه اش در مجامع گوناگون جهانی را به نظاره می نشینم؛ ناخودآگاه به یاد کنفرانس تهران می افتم. کنفرانسی که در دوران خفت بار دیپلماسی التماسی پهلوی دوم و جوانی شخص محمد رضا پهلوی برگزار شد. 🔹کنفرانس تهران در ششم آذر سال ۱۳۲۲ و در اواخر جنگ جهانی دوم، بدون اطلاع مقامات ایرانی در سفارت شوروی و با حضور استالین، چرچیل و روزولت در تهران برگزار شد. در این سال‎ها متفقین ایران را اشغال کرده بودند و سرنوشت ایران کاملا به دست این قدرت‎ها بود. 🔹 با وجود آنکه واشنگتن و لندن، پیشنهاد مسکو را برای تشکیل اجلاس رهبران آمریکا، انگلیس و شوروی در تهران پذیرفته بودند ولی به هیچ وجه دولت ایران را در جریان تصمیم خود برای تشکیل کنفرانس در تهران قرار ندادند و حتی از مذاکرات خود در کنفرانس نیز خبری به مسوولان ایرانی داده نشد. تنها در روز ورود رهبران متفقین، علی سهیلی نخست‌وزیر وقت ایران در جریان سفر این سه قرار داده شد. 🔹محمدرضا پهلوی درباره قدرت انگلیس و روسیه در این سال‌ها در کتاب خود یعنی کتاب پاسخ به تاریخ می‏نویسد: «در زمان جنگ، انتخابات ایران به این صورت انجام می‌گرفت که مثلا صبح مستشار سفارت انگلیس با لیستی حاوی ۸۰ نامزد نمایندگی مجلس به دیدار نخست وزیر می‌رفت و بعد از ظهر همان روز کاردار سفارت شوروی نام ۱۲ نفر از نمایندگان مورد نظر خود را به نخست وزیر می‌داد.» 🔹در کنفرانس تهران تنها استالین به دیدار محمدرضا شاه رفت و شاه مجبور شد برای دیدار با روزولت و چرچیل- برخلاف رسوم دیپلماتیک- به سفارت روسیه برود. در جریان کنفرانس، چرچیل و روزولت حاضر نشدند به دیدار شاه بروند و با وی تنها در محل سفارت دیدار کردند. دیدار استالین با شاه در کاخ مرمر نیز با تلاش و خواهش یکی از اطرافیان شاه به نام احمدعلی سپهر (مورخ‌الدوله) از مسوولان سفارت شوروی صورت گرفت. 🔹 محمد رضا آن روزهای تلخ و خفت بار را اینگونه روایت می کند: «کنفرانس تهران مرا با دو غول دیگر تاریخ معاصر، یعنی استالین و روزولت روبرو ساخت. سومی یعنی چرچیل را قبلاً دیده بودم. مایلم به این نکته اشاره کنم که از سه شرکت کننده در کنفرانس، استالین تنها کسی بود که به دیدار من آمد و تشریفات مربوط به رئیس دولت میزبان را رعایت نمود. ولی برای ملاقات با آقای روزولت و آقای چرچیل، من ناچار به سفارت روس رفتم.» 🔹امروز اما جمهوری اسلامی در دوران اوج اقتدار سیاسی و بین المللی است. امروز ایران اسلامی محترم و موثر است. معادلات و منازعات منطقه ای بدون نظر، حضور و همراهی او حل و فصل نمی شود. امروز قطب های قدرت جهانی و منطقه ای خواهان روابط گسترده، راهبردی و همه جانبه با جمهوری اسلامی هستند و تک به تک خواستار برنامه دیدار با رئیس جمهور ایران و سفر به جمهوری اسلامی و انعقاد سندهای راهبردی هستند. این اقتدار شکل نمی گرفت مگر در سایه گفتمان عزت، استقلال و مقاومت فعال و نه ذلت، وابستگی و انفعال و دریوزگی سیاسی. @marghoomat
⭕ عاشورا و اربعینی تهی از عدالتخواهی! 💢جریان عدالت خواهی برآمده از مطالبه رهبری است. کسانی که با عدالت خواهی مخالفند و با انگ های مختلف درصدد به انزوا کشاندن آن هستند به این دلیل است که می دانند عدالت خواهی، ذوالفقاری است که بر هیچ کس رحم نمی کند. بله اندک کسانی هم هستند که از آن سوء استفاده می کنند اما آیا این مجوّز می شود را تهدید به حساب بیاوریم و یا مانند برخی از حضرات معمم و یا مکلا، به جنگ آن برویم؟! 💢 پس اگر اینگونه است، باید به جنگ اسلام هم برویم. چون کم نیستند انسان های مقدس مآب و تجددمآب که از اسلام در طول تاریخ سوء استفاده ها کردند. با آن سرها بریدند و پادشاهی کردند. عاشورا هم اینگونه است. ❇️ آیا حتی یک لحظه هم به خود اجازه می دهیم درباره عاشورا با چشم بنگریم؟! اگر به عاشورا نمی شود اینگونه نگاه کرد به حقیقتی که حسین (ع) به خاطرش قیام کرد یعنی (امر به معروف و نهی از منکر به هدف براندازی ظلم) که مغز و جوهره عاشوراست به طریق اولی نمی توان آن گونه نگریست. ❇️ بماند که مسئله امروز عدالت خواهی نوعا سوء استفاده یا عدم سوء استفاده از آن نیست بلکه دعوا بر سر و یا نبودن آن است. قبل از انقلاب برای اگر عدالت خواهی در کنار معنویت خواهی اولویت نداشت امروز هم برای که به اسم امام و رهبری، کنشگر سیاسی و اجتماعی هستند عدالت خواهی اولویت ندارد. ❇️ و و امام آنها نیز خالی از عدالت خواهی است. تجلّی عاشورا در چشم این جماعت تنها به نماز ظهرش هست که حسین زیر تیر دشمن اقامه کرد. اما مگر سپاه دشمن اقامه نکرد؟! او هم اقامه کرد منتها قدری راحت تر. بله حسین نمازی اقامه کرد که از دلش ایّاک نعبد و ایّاک نستعین بیرون می آمد. یعنی نفی عبودیت غیر خدا. پس به جنگ «ضالّین» و «مغضوبین» رفت تا خیلی از چیزها و کسانی که در جای خودش نبودند بر سر جایشان بنشاند. @marghoomat
Payam Kiani - Kam Kam Dare Ydam Mire (320).mp3
2.93M
🔺 کم کم داره یادم میره حال و هوای حرمو.. @marghoomat
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مجموعه گفتگوهای اینترنتی گرا 💢 پرونده مفتوح 🔹 بازخوانی و بررسی حادثه دفتر نخست‌وزیری 👤در گفتگو با: محمدمهدی اسلامی محقق و پژوهشگر تاریخ انقلاب 🔗 مشاهده از صفحه رسمی گرا در آپارات https://aparat.com/v/ZCEQg 🌐 🆔 @geraa_ir
مرقومات/علی ریاحی پور
🎥 #تیزر | مجموعه گفتگوهای اینترنتی گرا 💢 پرونده مفتوح 🔹 بازخوانی و بررسی حادثه دفتر نخست‌وزیری 👤
اگر نسبت به حادثه دفتر نخست وزیری شبهه، سوال و ابهامی دارید حتما این گفت و گو را کامل ببینید. آقای محمد مهدی اسلامی در اثر ماندگار خود یعنی کتاب پرونده مسکوت به خوبی ابعاد مختلف ماجرا را تشریح و تبیین کرده اند. آن کتاب را حتما بخوانید. در این گفت وگو سعی کردم به اکثر سوالاتی که حول این اتفاق مهم تاریخی بود بپردازم. @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هشدارهایی که انگار قرار نبوده و نیست که شنیده شود! ⬅️ آقای وزیر آموزش و پرورش! شما وزیر جمهوری اسلامی هستید! 🔹«اگر در مدیریت آموزش پرورش، به مساله توجه کنیم، نتیجه این خواهد شد که در آینده‌ی کشور عدالت نسبی بین قشرها و مناطق کشور برقرار خواهد شد. اگر در آموزش و پرورش نگاه نداشته باشیم، نتیجه این خواهد شد که در آینده در کشور روز به روز بیشتر خواهد شد. 🔹نگاه غیر عدالت محور این است که ما در کشور مدارس پیشرفته مجهز به بهترین تجهیزات در یکجاهایی، و مدارس محرومِ کپری یا شبیه کپری در مناطق دیگر داشته باشیم. برجسته برای تعدادی از مدارس و معلمان خسته یا کم سواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالت محوری است. 🔸نتیجه چه خواهد شد؟ نتیجه اینکه جمعی از کودکان امروز ما بدون هیچ دلیلی جز اینکه یا دارند یا در یک زندگی می‌کنند، از عالی ترین تسهیلات برخوردار خواهند شد. یک عده دیگر در سطوح بسیار پایینی خواهند ماند، پیش نخواهند رفت، استعدادهایشان رشد نخواهد کرد. ملاک، باید باشد و لاغیر. عدالت این است.» @marghoomat
⭕ تجربه یک روز زیستن با بچه های مدرسه یکی از مسئولین نظام! ⬅️ در حاشیه صحبتهای اخیر جناب وزیر! 🔹تابستان سال گذشته بود. شب هیات داشتیم. دانشگاه تهران. خسته و داغون رسیدم خوابگاه. یکی از رفقا زنگ زد. از بچه های فارغ التحصیل مدرسه بود.گفت پس فردا وقتت خالی هست؟ گفتم آره چطور مگه؟گفت بچه های مدرسه پایه هفتم و هشتم، یه اردوی سیاسی دارند بیا یکی از کلاساشون رو تو تدریس کن! تعجب کردم! اردوی سیاسی! پایه هفتم و هشتم! چه خفن! خب حالا چی باید درس بدم؟گفت بررسی عملکرد دولت های بعد از انقلاب. برام جالب بود. همیشه جز منتقدین مدارس خصوصی و همین مدرسه خاص و همین صاحب مدرسه بودم، گفتم برم یه بار از نزدیک فضاشون رو ببینم. بالاخره اینم یه تجربه متفاوت بود که به تحلیل ها و قضاوت های فکری ام کمک می کرد. البته فقط کلاس من نبود. در هفت هشتا موضوع سیاسی به انتخاب بچه ها، کلاس هایی برنامه ریزی شده بود با حضور اساتید گوناگون در یک اردوی یک روزه. 🔹صبح خسته از هیات دیشب رفتم مدرسه. نشستیم در اتاق اساتید پذیرایی شدیم. از کنجکاوی مدرسه رو برانداز کردم. مدرسه کوچک ولی با امکانات بالا و چنددهه میلیون شهریه.قبل از اینکه سوار اتوبوس بشیم، پسر معروف مدیر مدرسه رو دیدم. سلام علیک کردیم. دوستان معرفی کردن، گفت شما که از اون عدالتخوارا نیستید! خندیدم و گفتم اگر هم باشیم از اون خوش خیماش هستیم و خندید. حرکت کردیم. رسیدیم به اردوگاه. بالای بالای تهران. لاکچری لاکچری. از مجموعه های تفریحی باقی مانده دوران پهلوی. میگن مال فرح بوده! وقتی وارد شدیم متوجه شدم این مکان متعلق به یکی از نهادهای نظامیه. 🔸بچه هارو به گروه های پنج شش نفره تقسم کردن به همراه یک استاد. هر گروه باید می رفت در آلاچیق خودش. ماام رفتیم. بحث رو شروع کردیم. واو به واو حرف هامو مینوشتن. سوالات عجیب و عمیق سیاسی می پرسیدن. سوالاتی که امثال منی تازه برخی از اون هارو در دوران دانشگاه پرسیدیم. از ماجرای عزل منتظری و استعفای مهدی بازرگان تا ماجرای جریان انحرافی مشایی و برجام! یکی از بچه ها کلی مستند سیاسی دیده بود؛مستند قائم مقام، ارثیه پدری،خارج از دید و بعد از خمینی و... عجیب بود.چهار زنگ یکساعته داشتیم. در آخر کلاس باید بچه ها یک بوم طراحی شده رو پُر میکردن و در آخر همه گروه ها آنچه فهمیدند رو ارائه داده و به گروه اول جایزه میدادند. بچه های کلاس من،اکثرا باباهاشون جز مدیران ميانی کشور بودند. 🔸تو کلاس بهشون گفتم دوست دارید چیکاره بشید؟ زمان ما چه می‌گفتیم؟ دکتر و خلبان و مهندس. یکی از بچه ها گفت مشکل امروز کشور در حوزه قانون گذاریه. نماینده مجلس. دیگری گرفت مشکل خودرو مهمه. خودرو ساز. بگذریم. باشون که رفیق شدم ازشون پرسیدم از بچه های مسئولین کدوماشون تو مدرسه تون هستند؟ گفتن نوه فلانی،نوه بهمانی، پسر x و... سرم داشت سوت می‌کشید! یاعلی! گفتم کدومشون بهتره و بچه خوبیه؟ همه گفتن فقط نوه فلانی!گفتن خیلی بااخلاقه و باهوشه.از نوه مدیر مدرسه بلا استثنا می نالیدن. اسم محافظ نوه یکی از مقامات هم که همراه ما در اردو بود را گفتن،بش میگفتن عمو. خلاصه تو کلاس یه قدری ام اذیتشون کردم. بشون گفتم من خودم بچه اهوازم. نبینید اینجا اینقدر امکانات دارید،کلی براشون روضه محرومیت مدارس و... رو خوندم،گفتم بچه ها بیاید به هم قول بدیم که اگر فردا مدیر و مسئول شدیم هوای این محرومین و بچه هایی که مدرسه خوب ندارند رو داشته باشم(مسئول شدن دوستان رو مفروض گرفته بودم). از شرمندگی داشتن آب می‌شدن، بغض کرده بودن.سرها پایین. همشون بلند گفتن استاد ما قول میدیم بزرگ شدیم به فکرشون باشیم. 🔹با یکی شون که برادر ادوار ما در بسیج دانشگاه تهران بود بیشتر رفیق شدم. موقع ناهار گفتم بیا بشین کنارم آدم معروفارو نشونم بده. جوجه کباب بود ناهار.گفت استاد اینو می بینی؟ این نوه فلانیه،اون محافظه،این پسر بهمانیه و... بعد ناهار و نماز،تنها استادی بودم که ایستادم و رفتم باشون فوتبال و والیبال بازی کردم. خیلی حال کردن. من رفتم تو تیم نوه یکی از مقامات. یه تکل خوب هم نثار پسر یکی از وزرا کردم. خیلی حال داد بمون. بچه ها کلی کیف کردن.بازی تموم شد.میان وعده هارو فراموش کردم بگم،آبهویج و بستنی، شیرموز طبیعی و... موقع ارائه ها رسید. گروه ما اول شد. خیلی خوب نکاتی رو که بشون یاد داده بودم گفتن. فتنه 18 تیر رو چقدر خوب تعریف کردن:)) بچه ها شاد شاد. بغلم کردن. یکی شون که خیلی مخ بود و کلی کتاب و مستند دیده بود،موقع رفتنم بغض کرد و گفت استاد اگر میشه برای همیشه معلم بشید،شما برای همه سوال هام جواب داشتید! 🔸یکجا حواسم نبود بشون گفتم بچه ها این شماره منه کارم داشتید زنگم بزنید،یکدفعه همه با جدیت تمام گفتن استاد گوشی برای ما تا فلان سن ممنوعه و شرمنده ایم! گفتم ایول بابا! خلاصه روز عجیبی بود برام. پاکت خوبی ام دادن خداییش. @marghoomat
⭕️ اربعینی برای تشویش اذهان عمومی! 🔹حج در تمام تاریخ اسلام، گردهمایی رسمی دستگاه حاکم بوده است، برخلاف کربلا که محل گردهمایی و معترضین به دستگاه حاکم بود. تمام حاکمان وقت و عمله‌های ظلم و جور، حج را تبلیغ و ترویج می‌کردند. بعد از پیامبر هیچ خلیفه و سلسله‌ای را نمی‌بینید که حج را ممنوع کرده باشد، همین ترویج حکومتی‌اش باعث شد تبدیل به این مناسک بی روح و بشود. 🔺مسلمانان همه حج می‌رفتند اما کربلا فقط برای مجاهدها، مبارزها و شکنجه شده‌ها در سیاه چال های بنی امیه و بنی عباس و باقی ماندگان کشتار عاشورا بود. یعنی همه کسانیکه در فکر انتقام از دستگاه ظالم حاکم بودند. به کربلا پیام داشت. وقتی مسعودی در مروج الذهب گفته در دوران متوکل عباسی هرکس داوطلب زیارت کربلا می‌شد تاوان بریدن دست راست برایش گذاشته بودند یعنی بنی امیه و بنی عباس که حج را تبلیغ می‌کردند همزمان راه نجف به کربلا را می‌بستند و راهپیمایان را بعنوان زندانی سیاسی بازداشت و شکنجه می‌کردند. 🔺در دوران معاصر هم از صدام و بعثی‌های سکولار که در مسیر پیاده روی طریق العلما (نخلستان) قناص می‌گذاشتند تا رسانه های وابسته و کذابی چون من و تو و اینترنشنال که صبح تا شب در حال لجن پراکنی سیاسی و پراکندن تخم تفرقه میان ایرانی ها و عراقی ها هستند تا همین تکفیری های جانی و خون خوار که با زور و زحمت خودشان را به کمربند امنیتی مسیر می‌رسانند تا منفجر کنند، تا رسانه‌های دنیا که تجمع گاوپرستان هند را پوشش چند هفته‌ای می‌دهند ولی اربعین را بایکوت می‌کنند، ظاهرا تمام عمله های ظلم و حاکمان تاریخ، پیام راهپیمایی اعتراضی اربعین را کاملا سیاسی درک می‌کنند. 🔺طبق معمول فقط دو قشر "شبه روشنفکرها و لیبرال‌های وطنی" و "متحجرین حجتیه مسلک" هستند که از تحلیل این پدیده اجتماعی عاجزند، و شعار می دهند "". مگر می شود حرکت به سوی آقایی که با صدای بلند داد می زد: «أَمّا حَقَّ الضُّعَفاءِ فَضَیَّعتُم ، وأمّا حَقَّکُم بِزَعمِکُم فَطَلَبتُم» سیاسی نباشد؟ مگر می شود سه یا چهار شبانه روز پای پیاده به سوی آقایی حرکت کنی که هدف قیام خویش را «طَلَبِ الاِصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» و «أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ» معرفی می کند و این حرکتت سیاسی نباشد؟ 🔺آری برهم زنندگان نظم منحط، طاغوتی و ظالمانه جهانی در اربعین جمع اند. جماعتی قریب به 20 میلیون که آمده اند اذهان عمومی را مشوش کنند. اینان پیرو همان آقایی هستند که نخبگان و علمای دینی جهان اسلام را به طرزی رادیکال نقد می‌کند و می‌فرماید شما با سکوت و محافظه‌کاری‌تان ضعیفان و فقرا و زمین‌گیر شدگان را تسلیم ظالمان و روابط ظالمانه کرده‌اید، شما بزرگترین مصیبت و بدبختی جوامع‌تان هستید ولی نمی‌فهمید. 🔺اربعین زنهار می دهد! اربعین می‌خواهد عالمیان را از این عادات سخیف روزمره برهاند، اربعین فریاد بیداری و حریت و کرامت‌ انسانی است. کرامتی که توسط اربابان زر و زور و تزویر جهانی هر روز پایمال می شود و مردمان هم در خوابی خرگوشی فرو رفته اند. اگر صدای اربعین به عالم برسد یقین بدانید که امنیت طاغوتها بهم می ریزد و ستون های بلند و برافراشته کاخ های پوشالی شان به لرزه می افتد و دقیقا از همین روست که باید اربعین بایکوت و یا تحریف شود. 🔺آری همیشه نفع پوزیسیون در آن است که صدای اپوزيسيون شنیده نشود، اپوزیسیونی که آمده تشویش اذهان عمومی کند و نقاب کفر و شرک را برانداز و حسین را معرفی کند، حسینی که اتفاقا او هم تشویش کننده اذهان عمومی بود و به همین جرم به گودال فتاد و سر از تن خویش جدا دید! 🔺عاشورا پژواک فریاد مردی بود که می‌فرمود: "فَأَمّا حَقُّ الضُّعَفاءِ فَضَیَّعْتُمْ، وَ أَمّا حَقُّكُمْ بِزَعْمِكُمْ فَطَلَبْتُمْ"؛ اربعین هم گرامیداشت همین عاشوراست. ، کلمات و آیین‌ها را از معنا تهی کرده؛ وگرنه جامانده‌ی کسی است که از اقدام متناسب با این فریاد بازمانده باشد. جامانده اربعین اگر گفتمان اربعینی ها را فهم و دنبال کند او هم جزئی از این لشکریان بی شمار برهم زنندگان اذهان و مناسبات طاغوتی و ظالمانه اصحاب کفر و شرک و نفاق خواهد بود. اگر بخواهد. @marghoomat
چه باید کرد؟!.pdf
2.54M
🔺 جزوه خواندنی « چه باید کرد» ⬅️ گفتاری از استاد رحیم پور ازغدی @marghoomat
🔺 نظر شما چیه؟ ⬅️ این اعضای فرقه دقیقا چه کسانی هستند و شامل چه نیروها و چهره هایی می‌شن؟ 😂 🔺همین که امثال این آقا از 9دی مینالن یعنی هنوز 9دی، 9دی ای مونده.... @marghoomat
⭕️ حسین شهید کارزار جدال دو اسلام! 🔹اربعین سیدالشهداء نزدیک است و همه در حال و هوای جذب مغناطیس حسینی هستند و سعی دارند که از کاروان اربعین و زیارت حسین بن علی عقب نمانند. اما مهتر از هر چیز این است که بدانیم به زیارت می رویم؟ حسینی که هست یا حسینی که بود؟ اینکه می‌گویند اگر زیارت، با معرفت باشد، ارزش دارد، حرف بسیار درستی است اما یادمان باشد که معرفت حسینی، متوقف بر این است که به زیارت حسینی برویم که بود، نه حسینی که هست و هر تفسیر و تأویلی را ضميمه اش می کنیم. 🔸تا زمانی که منطق حسین را درک نکنی، معرفت حسینی پیدا نخواهی کرد. منطق حسین چیست که از زهیرِ عثمانی مسلک تا وهبِ نصرانی هم در سپاه او قرار می‌گیرند؟ آیا شیوه نمازخواندن حرّ بن یزید ریاحی قبل از پیوستن به حسین و بعد از آن، متفاوت شد؟ 🔹اگر دانستی که نبرد حسین با یزید، نبرد اسلام و کفر نبود، بلکه نبردِ دو قرائت از اسلام بود، آنگاه می‌توانی دلخوش باشی به اینکه با معرفت به زیارت می‌روی. اگر فهمیدی که قیام حسین، نبردِ اسلام نبوی بود با اسلام اموی، نبردِ اسلامِ عقیده و جهاد بود با اسلام مراسم و مناسک میان تهی، نبردِ اسلام نجات بخش محرومین بود با اسلام در خدمت زر و زور، نبرد اسلام علم و معرفت بود با اسلام تحجر و غفلت و در یک کلمه، نبردِ اسلام ناب محمدی بود با اسلامِ آمریکایی، آنگاه زیارت و گریه‌ات بر سیدالشهداء نیز با معرفت خواهد بود. 🔸قصه‌ی سیدالشهداء یک حادثه‌ی فراموش شدنی نیست بلکه کربلای حسین، مکتبی است که نحوه زندگی کردن و کردن را به ما می‌آموزد اما عده‌ای متحجر نادان، روح حماسه و حقیقت کربلا را به عنصری تبدیل کرده‌اند که هیچ کنشی علیه وضع موجود تولید نمی‌کند. 🔹اگر از دریچه‌ای غیر از دریچه ذهن مرتجع و روشنفکر غرب‌زده به قصه‌ی کربلا نگاه کنی، خواهی یافت که هدف اصلی حسین این بود که حکومت عدل را جایگزین حکومت جور کند. 💢 به تعبیر حضرت امام (ره): «عاشورا؛ قیام عدالتخواهان با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ در مقابل ستمگران کاخ نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگی امت در هر روز و در هر سرزمین باشد». @marghoomat