فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه هشتم:
ادامه تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت در کانال مرجع و تخصصی 👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🌐مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: دهم
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✅پنجرهها:
پنجره نقشهای مختلفی در ساختمان دارد.
🔴 از جمله نقشهای پنجره در ساختمان را میتوان چنین برشمرد:
🔸الف:
پنجرهها به عنوان مجاری ورود و خروج هوا میباشند و نقش تهویه هوا و تنظیم آن را به عهده دارند.
لذا پنجرهها باید در منازل طوری طراحی شوند تا از سمت و جهتی که جریان هوا معمولاً جاری است هوا را دریافت و به عنوان دهلیز ورودی هوا عمل نماید و از پنجرههای دیگر آن را به بیرون از ساختمان منتقل نماید و به این روش هوا و باد در ساختمان یا اتاق خاص در جریان باشد.
🔸ب:
پنجره محلی جهت دریافت نور و اشعه خورشید از فضای بیرون از ساختمان در نظر گرفته میشود.
نورهای مصنوعی مانند لامپها هیچگاه، جایگزین نور طبیعی و اشعه خورشید نمیشوند.
♻️ نور و اشعه خورشید علاوه برآثار روحی و روانی مثبت دارای آثار جسمی زیاد میباشد.
اشعههای طبیعی خورشید علاوه بر اثرگذاری بر روی رشد بدن و استخوانسازی و بالا بردن سیستم ایمنی بدن و از بین بردن بلغم اضافی کمک شایانی در از بین بردن باکتریها، قارچها و ویروسهای مضر در ساختمان دارند.
🔰پس نصب پنجرههای مناسب را فراموش نکنید.
🔸ج:
پنجره یکی از بهترین ابزار جهت استفاده از چشمانداز و مناظر میباشد. با استفاده از پنجره میتوان به فضای بیرون و زیبائیهای آن تسلط داشت و از آن بهرهوری نمود.
🔸د:
پنجره بالاخص با معماری ایرانی ایجادکننده تنوع و زیبائی در ساختمان است و معماری آن را از حالت خشک و بیروح خارج میکند.
به یاد داشته باشید در و پنجره دو لایه و شیشه های دارای یو وی که امروزه رایج است هرسمت که دارای نور کمتری باشد نسبت به سمت دیگری نوربیشتری دارد دید بیشتری دارد.
فی المثال اگر شما درون منزل هستید و روز است شما به بیرون دید دارید و افراد بیرون دید ندادند یا دید ناچیز به شما دارند و در شب چون در منزل لامپ روشن می کنید شما به بیرون دید ندارید اما افراد خارج از ساختمان به وضوح به شما دید دارند.
🔴تذکرات:
🔸الف:
بهتر است پنجرهها از جنسی باشد که زنگ نزد و اگر از جنس چوب است استفاده از روغن جلا فراموش نشود.
🔸 ب:
پنجرههای دوجداره نقش بسزائی در عایق بودن صدا، گرما، سرما و... دارد.
🔴فرشها و موکتها:
🔸 مبل، راحتی و دکور فرشها و موکت هاوزیراندازها نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی انسان ایفاء مینماید.
حقیر مواردی را در این خصوص متذکر میشوم.
🔹الف:
فرش، موکت، مبل و راحتیها باید خوشرنگ باشند و رنگ و چینش طراحی آنها متناسب با مزاج جسمی و روحی افراد باشد.
🔹ب:
استفاده از رنگهای تیره و طرحهای درهم و پیچیده موجب فشار عصبی و افزایش سودا میگردد.
🔹 ج:
افرادی که غلبه گرما در بدن دارند بهتر است از طرحهای آرامبخش و رنگهای خنککننده و آرامبخش مانند سفید، سبز، آبی در فرشها و مبل و دکور بیشتر استفاده نمایند
و افراد سرمائی بهتر است از رنگهای گرم مانند زرد، طلائی، قرمز و ... در دکور استفاده نمایند.
رنگهای خنک آرامبخش و خنککننده و رنگهای گرم انرژیبخش و گرمابخش میباشد.
همچنین افراد معمولی بهتر است از ترکیب رنگهای مختلف استفاده نمایند اما از رنگهای تیره و طرحهای درهم و پیچیده بنا به علل مذکور پرهیز نمایند.
🔴یکی از افکار بسیار نادرست که امروزه رایج شده آن است که افراد به علت آنکه چرک و تیرگی برروی فرش، موکت، مبل و راحتی خودش را نشان ندهد از رنگ تبره استفاده می کنند تا صورت مساله را پاک کنند؛
اما غافلند استفاده از رنگ های تیره در دراز مدت چه عوارضی جسمی و روحی برای آنان در برخواهد داشت
🔹د:
باید دانست استفاده از مبل، راحتی، فرش و موکتها بسته به منطقه آب و هوائی متغیر میباشد.
باید دانست متأسفانه تمام موکتها از جنس پلاستیک و مواد صنعتی میباشد و همچنین تمام فرشهای ماشینی نیز از مواد صنعتی و نخهای صنعتی به وجود میآیند که برای بدن مضر میباشند.
💢برخی از موارد را ذیلاً خدمت شما عرض میکنم:
🔸الف:
الیاف مصنوعی فرشهای ماشینی مانند پلی پروپلین باعث کاهش تراکم استخوانی و ایجاد دردهای استخوانی میشود.
🔸ب:
فرشهای ماشینی به علت الیاف مصنوعی گاهاً باعث ایجاد حساسیتها و اگزماهای پوستی در برخی افراد میشود.
🔸پ:
به علت سردی الیاف مصنوعی موجب نفوذ سردی در بدن و تمایل بدن و مغز به سمت سرد شده و در درازمدت موجب تحلیل عضلات خواهد شد.
🔸ج:
در صورتیکه قصد دارید روی فرش ماشینی بخوابید حتماً از زیرانداز و تشک استفاده کنید و از استراحت مستقیم بر روی فرشها و موکتهای صنعتی خودداری کنید.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇
💠صفحه دوم تدریس 👇👇👇
🔸د:
در فرشها و زیراندازهای طبیعی دستباف که مواد آن طبیعی است ما شاهد الکتریسیته ساکن نیستیم اما در فرشها و موکتهای صنعتی که مواد اولیه آن صنعتی و مصنوعی است الکتریسیته ساکن در آن وجود دارد که برای بدن مضر خواهد بود.
🔸و:
یکی از مباحث مهم بحث سرطانزا بودن برخی مواد صنعتی مانند آکریلیک است که در صنعت فرشهای مصنوعی نقش مهمی را ایفاء میکند.
🔸ز:
مواد اولیه موکتها نیز عموماً مصنوعی میباشد، بالاخص در منازلی که موکتها با چسب به کف اتاقها و ساختمان چسبیده میشود متصاعد شدن و تغییر شیمیائی رنگ میتواند موجب عوارضی در افراد گردد.
🔸ک:
در مناطق مرطوب و سرد بهترین زیرانداز گلیم یا فرشها و زیراندازهائی با پشم و نخهای طبیعی گرم میباشد و بهترین فرشها فرشهای دستباف سنتی میباشد.
🔸ل:
مبلها و راحتیها از این جهت که دارای ارتفاع میباشند و در مناطق سرد و تر بدن از زمین سرد و مرطوب فاصله پیدا میکند خوب است اما از آن جهت که اگر استراحت و نشستن بر روی مبل و راحتیها در حالتی که پاها بخواهد آویزان باشد موجب رسوب اخلاط غلیظ به سمت پاها میگردد و به مرور موجب تمایل خون و قوا بسمت پایین تنه وایجاد خستگی و فشار به مغز خواهد کرد و مناسب نمیباشد.
🔸ه:
مبلها و راحتیها بهتر است از چوب و مواد طبیعی ساخته شوند و بهکارگیری فلز و الیاف مصنوعی و فوم و ابرهای صنعتی که امروزه متداول است تأیید نمیگردد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه دهم زیستگاه و مسکن.pdf
394.8K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱۰)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش سوم: علم گرایی
✅جلسه: دوم
☘☘☘☘☘☘☘☘
پدیده هایی که امروز به عنوان پدیده ی مدرن دانسته میشود، پدیده های دینی وشرعی است که درجهان اسلام مطرح بود.
🔹همین ها در غرب به عنوان پدیده های سکولار مطرح شد. دعوای علم ودین مطرح بود.
✅علاوه بر بیمارستان های بزرگ و ثابت بیمارستان های سیار داشتند، که گروههای پزشک همراه دارو تا آبادی ها و روستاهای دوردست میرفتند و گاه تا چهل شتر بار دارو میکشیدند.
✅نمونه ای دیگر فرد فرانسوی که مسلمان هم نیست، میگوید:
بیمارستان های اسلامی تا بالاترین استاندارد تا آن روز بودند و میگوید من معتقدم حتی از بیمارستان های قرن نوزده اروپا نیز بهداشتی تر بودند، جریان هوا در تمام بیمارستان های اسلامی برقرار بود، آب سالم و داروهای سالم و گاه مجانی،
تمام بیمارستان ها در فضای سبز و در باغ ها بنا میشدند.
✅ نمونه ی دیگر مکاب میگوید در قاهره شش تا هفت قرن قبل بعنوان یکی از کشورهای اسلامی بیمارستان های بزرگی بود که در آن فواره ای بزرگ آب باغ های پر از آب و گل و هر بیمارستان با چهار فضای باز و وسیع داشت که از بیماران مطلقا پول نمیگرفتند و مخارج دارو و بیمار و بیمارستان از بیت المال استفاده میشد.
به هر بیمار هنگام مرخصی از بیمارستان پنج سکه طلا و داروی مجانی و مخارج سفر میدادند.
در بیمارستان های اسلامی کتابخانه های پزشکی تخصصی کشیش شبانه، تدریس بالینی و تجربی به دانشجویان دیدم.
در بیمارستان های اسلامی چند سال پیش من دیدم برای بیماران که دچار بیخوابی بودن قصه میگفتند تا بخوابند وبرای بیماران روانی مخدر طبیعی استفاده میشد و موسیقی آرام بخش میگذاشتند تا بیمار روانی بخوابد.
خود مکاب میگوید اینها امروز در بهترین بیمارستان های اروپا وجود ندارد.
✅نمونه دیگر یاداشت صیاح اروپایی در یکی از بیمارستان های ری در ایران؛ میگوید:
در این بیمارستان پزشکان متخصص در بیمارستان ری دسته بندی شده بودند. بیماری های ساده را به دانشجوهای مبتدی میدادند و بیمارهای سخت را به استادان ارجاع میدادند.
حقوق پزشکان با یکدیگر متفاوت بود، ملاحضات بالینی و غذایی بیماران تحت نظارت پزشکان بودند همه چیز با دقت انجام میشد
و دانشجوی پزشکی در روز دو بار هر بار حال بیمار باید به استاد گزارش داده میشد.
این ها مال هشتصد سال پیش بوده است، در آن شرایط نه صنعتی، نه تکنولوژی، نه ارتباطاتی، نه آموزش مدرنی (وجود نداشته است).
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه دوم از بخش سوم استاد رحیم پور.pdf
397K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲) از بخش ۳ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه نهم:
ادامه تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت در کانال تخصصی موسسه پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: یازدهم
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠پردهها:
🔸چون بحث ما در مورد دکور داخلی منزل بود سزاوار است در خصوص پرده پنجره به صورت مختصر مطالبی تقدیم نمایم.
✅ اهداف نصب پرده عبارتند از:
🔹الف:
به عنوان ساتر و پوشاننده میباشد و روی پنجره قرار میگیرد تا دید افراد خارج از منزل نسبت به منزل و درون آن را محدود نماید.
🔹ب:
پرده حائلی است که موجب میشود گرما و سرما بعد از عبور از پنجره به راحتی به درون اتاق و منزل نفوذ ننماید و از هدر رفت انرژی جلوگیری میکند.
🔹 ج:
پرده موجب جلوگیری از نفوذ نور خورشید به درون ساختمان خواهد شد و تنظیمکننده نور به داخل ساختمان و اتاقها خواهد بود.
🔴تذکر مهم در خصوص پردهها در منازل:
ما کاربردهای پرده را در بالا متذکر شدیم اما آنچه متأسفانه چند سالی است در فرهنگ ما جا باز کرده کاربرد فرعی پرده میباشد.
چه آنکه یکی از کاربردهای فرعی پرده جنبه تزئینی و زیبائی آن میباشد اما باید دانست این خاصیت پرده فرع است اما متأسفانه چند سالی است که این خاصیت فرعی به خاصیت اصلی پرده غلبه پیدا کرده است.
به عنوان مثال در روی دیوار پنجره ایجاد میکنند آنگاه با سه لایه از پارچه و پرده که شامل لایه اول زیر پردهای، لایه دوم خود پرده از حریر یا تور و لایه سوم حالت پالان و تزئین که به دو سمت کشیده شده است.
در این شرایط بعلت سه لایه بودن و مشکل بودن باز و بسنه کردن سه لایه پرده، عموماً هیچگاه در فصول مختلف پرده به کنار نمیرود تا از نور و هوا و باد و فضا و چشمانداز بیرون استفاده شود.
مثل آن است که پنجرهای پشت آن پردهها وجود ندارد.
با این تفاصیل پس چرا اصلاً پنجره در آن مکان نصب و هزینه گردیده؟!
💠سیستم گرمایشی و سرمایشی:
🔸از دیرباز انسان جهت در امان بودن از گرما و سرما از ابزارهای مختلف استفاده نمود.
در زمانی از غارها ،تولید آتش و...استفاده نموده، اما با پیشرفت علم و تغییر سبک زندگی برخی تغییرات صنعتی در این راستا به وجود آمده که این تغییرات گاهاً به ضرر و برخی به سود سلامت بشر میباشد.
در این فرصت کوتاه سعی میکنیم با یک دستهبندی کلی موارد مذکور را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و از محاسن و معایب هر یک سخن برانیم.
🔴وسایل گرمایشی:
🔸برخی وسایل گرمایشی عبارتند از:
شومینه، بخاری چوبی، بخاری نفتی، بخاری گازی، پکیج شوفاژ، بخاری برقی و اسپیلت
🔹شومینه:
شومینه کپیبرداری از قدیمیترین سبک گرم کردن انسان میباشد.
از مزایای شومینه میتوان به گرمای زیاد و حرارت آن اشاره نمود که بدون واسطه و حائلی به فضای اتاق منتشر میشود.
🔹بخاری نفتی، چوبی، بخاری گازی نیز حرارت دهی خوب و مناسبی دارند اما هر سه مورد شومینه، بخاری نفتی، چوبی و گازی دارای معایبی هستند:
🔺 آلودگی شومینه به علت عدم مهار دود و گازکربنیک بسیار زیاد است و به علت در باز بودن فرآیند آتشسوزی و عدم تهویه مناسب بسیار خطرآفرین میباشد.
🔺 همچنین بخاری نفتی و چوبی نیز به علت آلودگی زیاد و نوع آتش میتواند خطرآفرین باشد.
🔺 در تمام انواع وسایل گرمایشی فوق سیر احتراق و آتش در درون اتاق اتفاق میافتد لذا هم خطر انتشار گازهای سمی مانند گازکربنیک وجود دارد و هم آنکه در طی فرآیند احتراق اکسیژن که یک ماده ضروری برای تنفس و حیات و تنفس سلولی انسان است به گازکربنیک و دیاکسید کربن که یک ماده خطرناک برای انسان است تبدیل میشود.
🔺لذا وجود انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری گازی، نفتی، چوبی، شومینه با کم کردن مقدار اکسیژن برای سلامت بدن بالاخص سلامت مغز و بالاخص برای جنین زنان باردار، کودکان و سالخوردگان مضر میباشد و آرام آرام کمبود اکسیژن ضربه خود را به بدن وارد میکند.
🔺تذکر:
بجاری چوبی اگر بصورت صحیح استفاده شود و آتش آن خوب مهار شود بسیار طبیعی و مناسب است و حتی مقدار کم آتش نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه برای بدن مفید است که خود جای بحث مستقلی می طلبد.
اما عدم کفایت منابع طبیعی در تامین چوب و ساختار زندگی ماشینی این گزینه رامقدور نمی سازد.
🔹بخاری برقی و اسپیلت:
این دو وسیله برقی آثار و عوارض فوقالذکر را ندارند و نسبت به وسایل گرمایشی مذکور پاک و سالمتر میباشد.
🔺 اما باید دانست همانگونه که قبلاً اشاره نمودیم جریان برق داری مزاج بسیار گرم و خشک است و در مدت زمان طولانی در صورتی که افراد به دستگاه زیاد نزدیک باشند ایجاد خشکی در مزاج و طبایع مینماید.
🔺هزینه کاربردی این دو وسیله برقی بیشتر از وسایل دسته اول میباشد اما از نظر ایجاد فضای سالم کیفیت بهتری دارند.
🔹شوفاژ و پکیج:
شوفاژها و پکیجها بهترین نوع گرمایش محسوب میشوند این وسایل از لحاظ زیر دارای برتری میباشند:
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس 👇👇
❇️صفحه دوم تدریس زیستگاه و مسکن:👇👇👇
🔺الف: محرک اصلی و منبع اصلی سوخت و حرارت آنها در خارج از فضای منزل وجود دارد در نتیجه هیچگونه آلودگی از فرآیند احتراق و سوخت به درون اتاق نشت نمیکند.
🔺ب: به علت مذکور اکسیژن داخل منزل تحلیل نمیرود.
🔺ج: خطر گازگرفتگی یا خفگی به علت گازهای سمی وجود ندارد.
🔺د: خطر آتشسوزی مانند شومینه و بخاری چوبی، نفتی، گازی در درون منزل وجود ندارد.
🔺ه: از نظر هزینه در درازمدت مقرون به صرفه است.
🔺و: شوفاژها دارای حرارت یکدست و معتدلتری هستند.
🔴دو تذکر در خصوص شوفاژها و پکیج:
🔸الف:
این سیستم چون با گردش آب گرم عمل میکند رطوبت آن بیشتر است. لذا در مناطق خشک و افراد دارای طبایع خشک منفعت خوبی دارد.
🔸ب:
در نصب پکیجها باید دقت شود تا مخزن اصلی پکیج درون منزل نصب نشود، بلکه در خارج از منزل مثلاً بالکن نصب شود تا دود، گازکربنیک و... آن به درون منزل نفوذ ننماید.
✅به لطف خدا در جلسه بعد کرسی ها و نحوه عملکرد آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
جلسه یازدهم زیستگاه و مسکن.pdf
533.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱۱)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
بویایی و باروری.pdf
536.1K
💠دانلود : بویایی و باروری
🔹کانال تخصصی طب سنتی اسلامی
🔸موسسه پرتوسبز هستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
آشنایی با سوجوک.pdf
14.32M
کتاب فوق👆👆 کاملترین کتابی است که راجع به سوجوک به زبان فارسی وجود دارد
💠شامل صدها عکس رنگی و توضیحات کافی
♻️کانال تخصصی طب سنتی اسلامی👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش سوم: علم گرایی
✅جلسه: سوم
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✅ادامه مطلب از جلسه قبل
🔹در بیمارستان عضدی در همان ابتدای تاسیس، حدود صد پزشک حدود چند صد سال قبل، از پزشکان اروپایی نقل شده است که آب مروارید را از چشم بیماران خارج میکردند.
🔹عمل سزارین که بچه زودتر وسالم از پهلوی مادر خارج بشه، میگوید صد پزشک متخصص در این بیمارستان از چشم پزشک، مجبر یعنی شکسته بند، دارو ساز و اساتید پزشکی (فعالیت می کردند).
🔹 میگوید من پیش داروساز بیمارستان رفتم، کتابی که تالیف خودش بود به من نشان داد وگفت من هزار و سیصد نوع دارو خودم ساخته ام،
دراین دفتر روش ساختن دارو ها را یاداشت کرده ام.
داروهای گیاهی و طبیعی والان دوباره بازگشت داروهای شیمیایی به داروهای طبیعی و گیاهی درهمه جای جهان راه افتاده است.
در ایران خواندم که الان هشتاد درصد رجوع بیماری ها به داروهای طبیعی است دوباره در تمام دنیا باب میشود.
🔹 میگوید من پیش پزشک رفتم که کشیک شبانه بود، اسمش جبرئیل بن عبدالله
به او گفتم: تو شبها اینجا کشیک میدهی؟
گفت: بله
گفتم: چقدر
گفت: من هفته ای دو شبانه روز در این بیمارستان کشیک دارم، سیصد درهم برای هشت شب کشیک حقوق میگیرم.
🔹بعضی بیمارستان ها با بیت المال، بعضی ها با وقف واقفین خصوصی اداره میشود.
برای بیمار های اعصاب و روان بیمارستان های ویژه دارند و نام میبرند.
✅یک نمونه دیگر ابوالعباس یک بیمارستان در بغداد (توصیف میکند) مال چند قرن قبل، توصیفش اینهاست:
فضای سبز، دارو های آرام بخش و قصه گویی
✅یک نمونه دیگر بحث حقوق زندانی؛
🔹میگوید در چند شهر اسلامی دیدم که مسلمانان در زندان ها برای زندانیان پزشک مخصوص داشتند.
🔰 اینها صحبت هفتصد سال پیش است، الان در دنیا بحث حقوق بشر و مدرن صحبت دویست سال و بعضی ها شصت سال پیش است.
همه ی این ها را از آن تعریف سکولار میکنند و غیر دینی است مدل دینی آن مال دو سه قرن قبل است.
🔸میگوید در زندان بیمارستان هایی برای زندانیان داشتند و پزشکان به طور مرتب از زندانیان بیمار سرکشی میکردند.
🔹پرستار زن در بیمارستان ها با رعایت پزشک حضور داشتند .
🔹در بیمارستان یکی از شهرهای اسلامی دیدیم که مثل یک قصر باشکوه بود و به تمام بیماران دارو و غذای مجانی میدادند، یکی از مورخین تمدن در غرب، این عبارت را به کار میگیرد.
🔹چند قرن بعد از این اتفاقات در جهان اسلام در اروپا تقلید از بیمارستان های اسلامی بیمارستان های مسیحی ساخته شد که به مراتب ضعییف تر از بیمارستانهای اسلامی و با داروهای کم و غیر مجانی،
معمولا مجبور بودند پزشک و جراح مسلمان بیاورند در آن بیمارستانها و در مواردی هم که نبود کتاب خانه های پزشکان در غرب منابع اصلیشان کتاب های عربی بود
🔹کتابهای مرجع پزشکی و اولین بیمارستانهایی که در اروپا ساخته شد توسط پزشکان عرب و مسلمان آندلسی بود.
🔹آندلس همین اسپانیایی مسلمان است چون اسپانیا و جنوب فرانسه در اختیار مسلمانان بود حدود پانصد سال اسلامی بود.
وقتی صلیبی ها وارد شدند و این شهر ها را از مسلمانان گرفتند کتابخانه ها و بیمارستانهایی که مسلمانان ساخته بودند تخریب کردند.
🔹 میگه کتابخانه ای در آندلس بود، این رقم ها واقعا باورنکردنی بود زمانی که دستگاه چاپ نبود و هر کتاب را بادست مینوشتند میگه کتابخانه ای در آندلس بود که بین یک یا دو میلیون جلد کتاب در آن بود.
🔹اولین بیمارستان مجهز و بزرگ اروپا قطعا در سواحل مدیترانه ساخته شده است، در قرن 6 با پول یک شاهزاده ی مسیحی توسط معماران مسلمان ساختمان بیمارستان ساخته شد و توسط پزشکان مسلمان اداره میشد،
زیر نظر شخصی به نام نورالدین (که) یک پزشک مسلمان آفریقایی بود در مصر.
🔹بعد بیمارستان احمدبن طلن،
🔹بیمارستان جدید توسط صلاح الدین ایوبی ساخته شد در آفریقا به نام بیمارستان ناصری .
میگوید تمام ثروتمندان و شاهزدگان اروپا و کشیش ها و پاپ هایشان وقتی بیمار میشدند برای معالجه خودشان معمولا به بیمارستان اسلامی سفر میکردند.
🔹بیمارستان منصوری اماکن تفریحی جراحی داشت از جمله یک پارک یا باغ بزرگ در بیمارستان در اختیار بیماران و بستگان بیماران بودند، که وقتی برای عیادت بیمار می آیند بچه هایشان در آن پارک یا باغ قدم بزنند.
برای مبتلایان به بی خوابی موسیقی ملایم شبانه نواخته میشد و به جای اینکه از ایشان پول بگیرند هزینه سفر و این قبیل مسائل را تامین می کردند.
🔹یکی دیگر از مورخین تمدن غرب راجع به همین دوران بیان می کند پانزده کتاب فقط در باب نحوه ی مدیریت بیمارستان، نحوه ی معماری بیمارستان که چگونه بیمارستان را بسازیم، که همه ی آنها به متن عربی بود.
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس 👇👇👇
💠صفحه دوم تدریس 👇👇👇
🔹خود رازی وقتی میخواست در بغداد بیمارستان بسازد دستور داد گوشت گوسفند آوردند، گفت در نقاط مختلف گوشت را آویزان کنید هر جا گوشت دیرتر از همه عفونی و خراب شد آنجا بهترین مکان برای ساخت بیمارستان است.
🔹میگه بیمارستان را چطوری بسازیم که هم از نظر آسایش و خواب بیمار راحت باشد و هم از نظر تفکیک بیمارهای مختلف از یکدیگر.
🔹اولین بیمارستان های اروپا در ایتالیا ساخته شد بعد به شمال اروپا رفت و تماما با تقلید مو به مو از بیمارستانهای اسلامی ساخته میشدند. اینها نمونه ای کوچک است از آنچه اتفاق افتاده و نه من و نه شما نمیدانیم،
نه کسی میگوید و نه کسی میشنود.
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_5850550866599216554.pdf
397K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳) از بخش ۳ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
🔴 فرمایش حضرت علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) در خصوص اهمیت سلامت جسم در ترقی و استکمال نفس ناطقه انسان:👇👇
💠استکمال نفس ناطقه که ترقی وی از عقل هیولانی تا به مرتبه عقل مستفاد و مافوق آن است بدون کمال بدن که صحت آن است، صورت نپذیرد.
🔹 چه اینکه بدن مبتلای به آلام و اسقام از استقامت افکار باز می ماند و سیر تکاملی انسانی برایش میسور نیست. و یا به تعبیر دیگر انسان با کمک کشتی بدن تواند که در دریای بیکران هستی سیر کند و کافل حفظ و سلامت این کشتی علم شریف طب و طبیب عزیز است.
❇️ عضویت در کانال کانال مجمع البحرین(حضرت علامه حسن زاده آملی و حضرت استاد صمدی آملی)👇👇
@magmaulbahrin
♻️نشر دهید و به دوستان برسانید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس: دکتر مجاهدی
✅جلسه دهم:
ادامه تعریف و توضیح اصطلاحات تخصصی و رایج
🌐عضویت درکانال مرجع و تخصصی پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: مسکن و زیستگاه از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: دوازدهم
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💠کرسیها:
🔹کرسیها یکی از بهترین، قدیمیترین و طبیترین ابزارهای گرمایشی و حفظ حرارت بدن میباشند.
✅مزایای کرسی:
🔸الف: حداقل آلودگی رادارند.
🔸ب: از همه وسایل مقرون به صرفه ترند.
🔸ج: جنبه طبی دارند و برای سلامتی مفید میباشند.
🔸د: موجب دور هم نشینی اعضای خانواده و گرمی روانی خانواده میگردد.
✅توضیح مختصر در خصوص عملکرد کرسیها:
🔹اگر ما بدن انسان را به چهار قسمت تقسیم کنیم:
از قسمت کتف به بالا معمولاً جایگاه حضور صفرا و از زیر کتف تا حدود ناف جایگاه حضور خلط دم و از زیر ناف تا زانو جایگاه حضور بلغم و از زانو به پایین معمولاً جایگاه سکونت سودا میباشد.
🔺صدالبته میدانید هر چهار خلط دم، صفرا، سودا، بلغم به صورت ترکیبی در تمام بدن منتشر میباشند؛
اما حضور آنان و جایگاه و منزل خاص و فعالیت آنان در اندام مذکور بیشتر است.
🔺پس با استدلال فوق از ناف به بالا بدن گرم تر و از ناف به پایین بدن سردتر است.
همانگونه که میدانید گرما به علت چگالی کمتر بالانشین است و سرما پائیننشین؛
لذا افراد سرمائی در هوای سرد حتی اگر بخاریها را تا آخر هم بالا بزنند گاهاً هم احساس سرما میکنند این در حالی است که همین زمان این فرد سرمائی از ناحیه قلب و سر و ریه به علت غلبه گرما احساس خفگی میکند اما پاهای او هنوز سرد هستند و احساس سردی میکنند.
چه آنکه گرما به سمت بالا حرکت میکند و کف منزل تا نیم متری سردتر است؛
🔺 اما کرسیها با هدف خاص و علمی ساخته شدهاند. معمولاً بلغم و سودا در اندام پائین بدن مستقر هستند و این رسوبات بالاخص در سنین بالا و بالاخص در فصل سرما موجب انواع بیماریها مانند روماتیسم، درد مفاصل، گرفتگی قلب و عروق، ضعف جنسی و ... میشود؛
اما زمانی که فرد پاهای خود را زیر کرسی میدهد پاهای او که دورترین قسمت بدن از قلب است شروع به گرم شدن و نضج و پختن اخلاط غلیظ مینماید.
🔺با گرما و نضج اخلاط غلیظ این مواد به واسطه جریان خون، تعریق، ادرار از بدن دفع میشود و گاهاً اخلاط غیر فاسد آن تبدیل به خون سالم میشود.
🔺لذا بعد از چند روز از مصرف کرسی معمولاً دردهای رطوبتی از بین میرود و دردهای کهنه پا و کمر بهبود مییابد.
🔺رنگ رخسار و چهره فرد بشاشتر میشود.
🔺 چون کرسی و حرارت آن از قلب و مغز فاصله دارد این اعضاء را مورد اذیت قرار نمیدهد، اما اگر فردی در بدن دارای رطوبت اضافی باشد، آرام آرام شروع به تعریق میکند و این تعریق علامت خوبی است دال بر دفع رطوبت اضافی بدن.
🔺به یاد داشته باشید اگر کرسی مناسب باشد و هوای اتاق سرد باشد با گرم شدن اندام تحتانی شما در زیر کرسی شما سردی را در بالا تنه حس نخواهید کرد.
🔺گرمی مناسب کرسی به اندام تحتانی موجب جاری شدن گرمای مناسب در گردش خون میگردد و نقش مهمی در پاکسازی بدن از اخلاط مضر از کبد، طحال، کلیه، لنفها، قلب، مغز دارد و زیبائی پوست و چهره را به دنبال دارد.
🔴تذکرات:
🔹الف: کرسی زغالی(اگر شرایط آن مهیا باشد) بهتر از کرسی برقی و المنتی است.
🔹ب: در صورتی که افراد در پائین تنه دچار خشکی میباشند میتوانند از ظروف فلزی حاوی آب در کنار اجاق و حرارت کرسی در داخل کرسی جهت شرجی و رطوبتی کردن فضای کرسی استفاده نمایند، به این صورت که مقداری آب را درون یک ظرف مانند کتری روی کرسی زغالی یا روی خود المنت و کرسی المنتی قرار دهند.
البته میتوانند با ریختن یک قاشق گلاب درون آب فضای را با رایحه خوشی توام نمایند
.
🔹ج: نکات ایمنی در خصوص کرسی را رعایت نمائید، کرسی نباید خیلی کوچک باشد که پا به منقل یا المنت آن برخورد نماید.
🔹د: مقدار گرمای کرسی با کم و زیاد کردن زغال یا درجه المنت کرسی قابل تنظیم میباشد.
🔹ه: از بردن سر به زیر پتو و روانداز کرسی بالاخص در کرسی های زغالی به مدت طولانی خودداری نمائید.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_5857176291739960505.pdf
444.6K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۱۲)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش سوم: علم گرایی
✅جلسه: چهارم (آخرین جلسه)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
✅شما بدانید در فیزیک، شیمی، مکانیک، نجوم و ستاره شناسی، در دامپزشکی نیز وضع همین بوده است.
درست برعکس الان که در تمام علوم ما شاگرد اروپایی ها هستیم، باید ترجمه کنیم، مصرف کنیم، باید مقلد باشیم و چاره ای هم نداریم فعلا، تا وارد مرحله ی تولید علم شویم و خودمان شروع کنیم به تمدن سازی مدرن اسلامی.
🔰درست شش قرن، هفت قرن اوضاع عکس این بود و این سیر ترجمه معکوس بوده است.
🔺هفت قرن در تمام علوم از عربی به لاتین ترجمه شد.
🔺عربی هم که میگویم فقط عرب نبودند چون دانشمندان اسلامی از جمله ایرانیان آثار شان را به عربی مینوشتند.
🔺در زبان اسلام زبان علم و دین یکی بود.
زبان علم عربی بود همان زبان دین بود.
🔺ولی در اروپا برعکس بود.
🔴دعوای علم و دین یک دعوای اسلامی نیست بلکه یک دعوای اروپایی و مسیحی بود و علم در اینجا یعنی سکولار اسلام و ایران در قرون گذشته کم بیش آشکاراست.
✅بسیاری اطلاعات دقیق تر از اینها هست که به سادگی نمیشه باور کرد؛
🔰مسئله الان است که با گذشته درخشان فرق دارد. مرور گذشته به جز افسوس و آه کشیدن نتیجه ندارد.
💢من اینها را نمیگویم که شما بگویید به به عجب گذشته ای بود، که پدران ما چی بودند حالا چه وضعیه،
گفت: من آنم که رستم جوانمرد بود.
من نه اینها را میگویم که بگم غرب کاری نکرده که معلومه کاری کرده و نه میگویم به این معنا که گذشته این بودیم و آه بکشیم هدف من این است که یک پیشرفت علمی و تکنولوژی و مدیریت عقلانی و تجربی مبنای ما به معنای سکولار بودن اینها نیست ما لازم نیست ترک دین بکنیم.
🔸اسلام با مسیحیت فرق دارد میشود تمدن ساخت؛
🔸 ما محاله به غرب برسیم خیر محال نیست؛
یک بار چنین شده ما از اسلام فاصله گرفتیم و عقب افتادیم.
🔺 میشود و اگر این خود آگاهی و برنامه ریزی را داشته باشیم میشود.
🔺 ایران الان با ایران چند سال پیش یکی نیست تقریبا کمترین امتحانات علمی بوجود میاد که بچه های ما در آن مدال نیارند بچه های ما در نود درصد مسابقات علمی جز نفرات اول هستند.
🔺 غرب نمیخواهد علم را جهانی کند آنها از تروریسم نمیترسند بلکه از این میترسند که ایرانیان مثل قبل علم را داشته باشند و نمیخواهند چنین شود ولی کاری که قبلا شده است پس الان هم دوباره میتوانیم مثل گذشته نباید بگذاریم بحران هویت برما غلبه کند.
✅پایان این سلسله مباحث
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_5859428091553645907.pdf
378.6K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴) از بخش ۳ سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی
✅ دوره پیشرفته طب سنتی ویژه دانشجویان طب سنتی 📚مدرس: حکیم خیراندیش 🔴جلسه:👈 یازدهم نشر: آرنیکا ✳
💠با عرض سلام و ادب خدمت همراهان گرامی؛
🔸همانطور که مطلع هستید این کانال نسخه ایتای کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی می باشد و تدریس های کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی تلگرام، در این کانال قرار داده میشود.
🔸تدریس صوتی دوره پیشرفته طب سنتی استاد حکیم خیر اندیش که قبلا در کانال قرار داده شده است فاقد جلسات ۹ و ۱۲ می باشد؛ لذا این دو جلسه اکنون در کانال قرار داده میشود؛
و من الله توفیق
یاعلی🌹
👇👇👇👇👇
4_5857063016272495659.mp3
28.02M
✅ دوره پیشرفته طب سنتی
ویژه دانشجویان طب سنتی
📚مدرس: حکیم خیراندیش
🔴جلسه:👈 نهم
نشر: آرنیکا
✳️کانال تخصصی موسسه پرتو سبز هستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
4_5911102105812206841.mp3
21.03M
✅ دوره پیشرفته طب سنتی
ویژه دانشجویان طب سنتی
📚مدرس: حکیم خیراندیش
🔴جلسه:👈 دوازدهم (آخرین جلسه)
نشر: آرنیکا
✳️کانال تخصصی موسسه پرتو سبز هستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تدریس تصویری با موضوع:
مفرده شناسی در طب سنتی
✴️مدرس:دکترمجاهدی
✅جلسه یازدهم(جلسه آخر):
ادامه توضیح اصطلاحات تخصصی ورایج
🌐عضویت درکانال مرجع تخصصی پرتوسبزهستی👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠 مطلب مهم در خصوص زنان و زایمان
♻️از استاد، حکیم محمد عبادیانی
🌐عضویت در کانال مرجع تخصصی پرتو سبز هستی 👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب ایرانی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: سیزدهم
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
💠بالکنها:
🔸در فضای آپارتمانها که حیاط وجود ندارد باید سعی کنید از بالکنها به نحو احسن استفاده کنید.
🔺الف: از قرار دادن وسایل غیرضروری در بالکن خودداری کنید و آن را شلوغ نکنید.
🔺ب: از بالکن جهت استراحت روحی و فکری استفاده کنید، در صورت امکان در آن بنشینید و به فضای بیرون نگاه کنید و از چشمانداز بهره ببرید، بالاخص در شبها به آسمان، ماه و ستارگان نگاه کنید.
🔺ج: قرا دادن چند عدد گلدان بدون شلوغ کردن بالکن و رسیدگی روزانه به آنها میتواند در زندگی شما معجزه کند.
🔺د: حتماً چند وقت یک بار البسه عمومی خود را در طناب سیار پهن کنید تا در هوای آزاد، هوا و آفتاب بخورد.
💠زیراندازها و رواندازها:
🔸زیراندازها و رواندازها باید متناسب مزاج، فصل و منطقه جغرافیایی و آب و هوائی باشد.
🔺به عنوان مثال پارچهها و رواندازهای محتوی کتان و پنبه خنک میباشند و پتوها و رواندازها و زیراندازهای پشمی گرم میباشد و ضمن گرم کردن بدن مانع از نفوذ رطوبت به بدن میشوند.
🔺الیافهای مصنوعی و نخهای پلاستیکی و پلیاتیلن و مصنوعی علاوه بر ایجاد حساسیت و سردی بخشی با طبیعت بدن ناسازگار میباشد و به مرور زمان ایجاد عوارض خواهد نمود. بالاخص تجمع الکتریسیته ساکن در آنها موجب بر هم خوردن نظم انرژی و چاکراها در بدن خواهد شد.
💠بررسی انواع پارچهها و بافتنیها:
🔸پارچهها و بافتنیها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیمبندی میشوند.
🔹الیاف طبیعی عبارتند از:
🔺پارچه پنبهای:
پارچه پنبهای تصور میشود آرامبخش و مطمئنترین باشد.
الیاف پنبهای دارای مزاج خنک هستند و علاوه بر این هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل کرده و در نتیجه خنک هستند. در ایران لباسهای پنبهای، نخی نام دارند.
🔺پارچههای ابریشمی:
پارچههای ابریشمی از بافته کرم ابریشم به وجود میآیند و دارای مزاج گرم میباشند.
مستحکمترین پارچههای دنیا هستند و به علت داشتن پروتئین، هادی حرارت نبوده و آن را در خود نگه میدارند و گرمابخشی خوبی دارند.
غالباً از پارچههای ابریشمی برای ساخت لوازم منزل و لباسهای لوکس استفاده میشود.
🔴استفاده از البسه ابریشمی در شرع مقدس برای مردان جایز نمی باشد.
🔻هرچند شرع مقدس اسرار زیادی دارد و شریعت از متن تکوین در رموز و اسرار عالم توسط انسان معصوم دریافت و توسط مقام عصمت به خلق ابلاغ میشود؛
اما شاید صرفاً یکی از علل جایز نبودن ابرشیم برای مردان، مزاج گرم وخشک ابرشیم است ک با مزاج نوع مردان که گرم خشک تر از زنان است ترکیب میشود و حرارت خشکی را غلبه خواهد داد و در نتیجه یک سری عوارضی مانند پرخاشگری غلبه صفرای جنسی در سطح مردان خواهیم بود.
🔻همین امر در خصوص طلا که دارای مزاج گرم و خشک می باشد و برای مردان جایز نیست هم می یابد.
♻️ابلته عرض کردیم اینها میتواند فقط گوشه ای از حقایق اسرار احکام باشد نه همه علل و رموز آن
ولله اعلم
🔺پارچهی کتان:
پارچهای است که از الیاف ساقهی کتان ساخته میشود.
کتان گیاه علفی یک ساله و دارای برگهای سبز مات و ساقهی متشکل از الیاف نرم و بلند است. از این الیاف نخ کتانی هم به دست میآورند.
پارچههای کتان به عنوان پادشاه پارچهها شناخته میشود و دارای طبع خنک میباشد.
از کتان برای ساخت لباس و مبلمان منزل استفاده میشود.
🔺پارچهی چرمی:
جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به ویژه گاو به دست میآید.
فرآیند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطافپذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل میکند. الیاف و پارچههای چرمی عموماً گرما بخشی خوبی دارند.
🔺پارچهی بامبو:
بامبو انعطافپذیر، نرم، دارای ظاهر براق و دوستدار محیط زیست است.
الیاف بامبو میتواند نرم تر از الیاف ابریشم و پنبه باشد.
از دیگر ویژگیهای خوب آن میتوان به جذب بسیار سریع رطوبت و عرق بدن، قابلیت تنفس پذیری و گرم نگهداشتن بدن در محیطهای سرد اشاره کرد.
استفاده طولانیمدت از پارچه بامبو موجب میگردد پوست سطحی بدن خشک و احساس راحتی داشته باشد به طوری که قابلیت جذب آن 3 الی 4 برابر پنبه میباشد. علت این امر ساختار کانالی بودن و سوراخدار بودن لیف بامبو است.
🔹پارچه الیاف مصنوعی.
🔺 پارچهی ویسکوز:
از زمان اختراعش تاکنون برای پارچهی پوششی استفاده شده است. هادی گرما است؛ بنابراین بدن احساس گرما میکند.
از ابریشم طبیعی خنک تراست و میتوان منسوجات نرم و لطیفی از آن تهیه کرد، اما عوارض مذکور پارچههای مصنوعی را دارا میباشد.
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه در صفحه دوم👇👇👇👇
💠ادامه تدریس 👇👇👇👇
🔺پارچهی نایلون:
نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی از جمله جورابهای نایلونی دارد که به علت قابلیت کششی زیاد در قسمت زانو و مفاصل کیسهای نمیشود.
فوراً خشک میشود، زیرا رطوبت کمی به خود جذب میکند.
از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند، آستری، مایوی شنا، لباس ورزشی، پارچهی دانتل، بارانی، پوشاک پلیسه دار، پارچههای کشباف استفاده میشود؛
اما عوارض مذکور پارچههای مصنوعی را دارا میباشد و تنفس سلولی و ضمن جذب رطوبت کم به خود مانع از خروج رطوبت و تعریق میشود و برای بدن مضر میباشد.
🔺پارچه پلیاستر:
مقاومت فوقالعادهای در برابر چروک شدن دارد، حتی زمانی که خیس میشود.
اگر پلیاستر با الیاف طبیعی مخلوط شود، در تهیه منسوجات سبک وزن مانند پارچههای پردهای، ساتن، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار میگیرد.
به علت خاصیت اتو پذیری زیاد در تهیه پارچههای پلیسه زنانه و «بشور بپوش» مصرف میشود؛
اما این پارچهها مورد تأیید برای سلامت بنا به آنچه مضرات پلیاستر است نمیباشد.
🔺پارچههای پرزدار یا پوست مصنوعی:
پارچههایی که پوشش مویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه آن شبیه خز واقعی است که به پولیش معروف است و نخ آن مصنوعی است و ما در بخش فرش و موکت در خصوص مضرات نخ و الیاف مصنوعی سخن گفتیم.
✅به لطف خدا ادامه دارد.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb