eitaa logo
مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی
2.9هزار دنبال‌کننده
241 عکس
336 ویدیو
89 فایل
⛰اولین وتنها کانال تخصصی طب ایرانی اسلامی وآموزشکده مجازی باتدریس اساتیدبرتر کشور جهت گسترش طب ایرانی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🔰فصل سوم : ارکان وتطهیرات پنج گانه در طب ایرانی اسلامی 🌐جلسه پانزدهم : 🔸ناخن: تشریح ساختار ناخن، انواع ناخن ها ، راهکارهایی برای داشتن ناخن های سالم. 🔸 ساختار ناخن را اگر بررسی کنیم از سودا است. 🔹 سودایی که در ناخن ظهور پیدا می کند فرق می کند با سودایی که در استخوان یا سودایی که در مو است. 🔸 سودایی که از ناخن به وجود می آید ترکیبی از بلغم غلیظ شده است که حکمت حق تعالی بر آن قرار گرفته که این مواد زاید که در نهایت فایده و ضرری برای بدن ندارند به این واسطه از بدن دفع شوند و موجب زیبایی ومنافع زیاد دیگر برای جسم ما باشند. 🔹 ما از ناخن می توانیم بهره برداری های مختلفی کنیم، منجمله در بحث: شناخت بیماری ها. 🔸 اندامی مانند دست و پا که اندام انتهایی هستند اگر رطوبتشان در اندام انتهایی زیاد شود. این ناخن ها می بینید که نرم می شوند و در فشار ها و لمس ها نرم هستند و مثل پارچه ای که آب بگیرد و از هم باز می شود، ناخن ها از هم باز می شود. 🔹 اگر خشکی ناخن زیاد باشد ناخن می شکند و شکنندگی ناخن به وجود می آید. 🔸 زمانی که فرد با ناخن گیر شروع به اصلاح ناخن های خودش می کند، اگر خشکی زیاد باشد یک صدای بلندی می کند و صدای خشکی اش واضح است و زمانی که فشار میدهد در لمس متوجه می شود. 🔹 اما اگر در زمانی که ناخن خودش رامی گیرد ناخنش اگر صدا نمی دهد وبه راحتی به ناخن گیر فرو می رود و جدا می شود، نشان دهنده رطوبت اندام انتهایی بدن است. 🔸 رنگ ناخن ها گویای خوبی از مزاج بدن و بالاخص اندام انتهایی بدن است: 🔻صورتی متعادل نشان دهنده گردش خون متعادل در اندام انتهایی دست ها و پاها است. 🔻اگر زیر ناخن ها به سمت سفیدی رفت نشان دهنده ی سردی است، اگر به سمت سیاهی رفت نشان دهنده تجمع اخلاط سوداوی است، و اگر به سمت گرمی بیشتر از رنگ صورتی رفت این نشان دهنده ی غلبه دم در آن نقاط است. 🔹 گاهی خشکی آنقدر زیاد می شود که موجب اضافه شدن ناخن می شود که این نشان دهنده ی اضافه شدن مواد غلیظ در این نقاط است. 🔸 کوتاه کردن هفتگی ناخن ها همان گونه که احادیث و روایات تأکید دارند موجب دفع مواد زاید بدن می شود و بدن راحتتر می تواند در ادامه این مواد زاید را از اندام انتهایی دفع کند. 🔹 زمانی که ناخن ها خشکی زیادی دارد این جا ما باید یک اصلاح مزاج داشته باشیم و طبیب باید بررسی کند که خشکی اندام انتهایی آیا به کل بدن بر می گردد یا به اندام انتهایی بدن بر می گردد. باید اصلاح مزاج صورت گیرد و خوراکی ها باید خوراکی هایی باشد که دارای رطوبت است و اگر تمام بدن رطوبت دارد وآن عضو رطوبت دهی انجام نمی دهد. صد در صد انسداد هایی وجود دارد و با روغن مالی ها، بادکش ها و با روش های مختلف باید دفع شود تا به آن قسمت رطوبت صحیح برسد تا ناخن سلامت خودش را پیدا کند. 🔸 بهترین راه برای درمان موضعی: روغن گل بنفشه روزی دو بار برای نرمی ناخن ها مثمر ثمر است و اگر ناخنی بسیار نرم ودارای رطوبت زیاد است این جا اصلاح تغذیه و مالیدن روغن سیاهدانه به انگشتان انتهایی واندام انتهایی موجب سختی ناخن در افراد می شود. ✅به لطف خدا ادامه دارد... 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه شانزدهم: تشریح دندان، بهداشت دندان، رابطه مزاج ها و دندان ها 🔸در احادیث و روایات تأکید زیادی در بحث تطهیر دهان و دندان شده؛ روایات داریم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: آنقدر جبرئیل در مورد مسواک و نظافت دندان بر من تأکید کرد که من فکر کردم این یک امر واجب بر مسلمانان است. 🔹 دندان از جنس استخوان است یعنی جنس دندان در حقیقت با جنس استخوان یکی است و برابری می کند؛ و جنس نهایی همان سودا است، سودایی متراکم و غلیظی که تحت تدبیر بدن دچار چنان استحکام قوی شده است که مانند استخوان که اسکلت بدن روی آن قرار دارد و شاکله ی بدن را تحمل می کند دندان چنان استحکامی دارد که در طی سالیان سال فشار زیادی را تحمل می کند. 🔸 بسته به این که بدن و طبع فرد چطور می شود اینکه رطوبت بدن فرد زیاد باشد یا نباشد ؛ خشک باشد یا نباشد ، حرارت زیادی داشته باشد یا نداشته باشد دندان ها متفاوت اند زمانی که رطوبت زیاد باشد دندان دارای عرض بیشتری است زیرا رطوبت عرض می آورد مثلا: 🔻شما زمانی که یک لیوان آب را در روی زمین بریزید خودش را پخش می کند یعنی در عرض است، پس بدنی که رطوبتش زیاد است عرض زیادی دارد و مزاج و طبعی که خشکی دارد دندان ها کوچکتر و عرض کمتری دارند حالا اگر حرارت زیاد باشد طول دندان هم زیاد است پس دندان یک فرد دموی دارای عرض زیاد و هم دارای طول خوبی است و فردی که دارای سردی و خشکی است هم از نظر عرض و هم از نظر طول دندان هایش دندان های ریزی خواهد بود ؛ این ها اصول خاص برای خودش است که با علم مزاج شناسی به اینها می پردازیم. 🔹 دندان هایی می بینید که ظاهرشان سالم است یک دفعه از درون خالی می شود؛ دندان هایی هست از بیرون آرام آرام خراب می شود؛ همه ی اینها مطابق با مزاج است. 🔸 در شرایط یکسان لثه ها را اگر بخواهیم بررسی کنیم لثه هایی که رطوبت زیاد دارد این لثه ها دچار سستی لثه وبیماری های شدید می شود وافتادگی وسستی لثه؛ اگر این همراه با گرمی ورطوبت تؤام باشد، خونریزی زیاد اتفاق می افتد و اگر رطوبت کم باشد و خشکی زیاد باشد بین دندان ها به علت خشکی فاصله می افتد. 🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه هفدهم: تشریح نوع سودای دندان 🔸 سوالی که از مباحث قبل در بعضی اذهان قرار گرفته : اگر دندان واستخوان از سودا است و در منابع طب سنتی هم چنین آمده است ؛ پس چرا رنگ دندان واستخوان ها به رنگ سفید است ؟ 🔹 این تصور که افراد فکر کنند سودا حتماً باید به رنگ تیره باشد این تصور اشتباهی است، سودا بستگی دارد ماحصل از چه نوع جنسی از سودا باشد. 🔸 سودا اگر از خود سودا از خشکی و سردی آمده باشد بله درست است ، اما گاهاً سودا از بلغم می آید بلغمی که تکاثف پیدا می کند و به علت غلظت وتکاثف زیاد به سمت سودا می رود ، مثل دوغی که این ته نشین پیدا می کند زمانی که ته نشین شود آبش بخار شود ته آن یک کشک و یک مایع غلیظ و سفتی باقی می ماند که به شدت سفتی دارد، خب این را می توانید با دندان و استخوان ها مقایسه کنید. 🔻پس سوداهای مختلفی است که در بدن به وجود می آید بعضی از سودا ها می توانند ناشی از احتراق در بدن باشد پس این نوع سودا مشخص شد که چرا اگر جنس استخوان و دندان های ما به رنگ سفید است چطور توجیه دارد که در منابع طب سنتی هم آمده. 🔹 مو هم از سودا است ؟ مو ساختارش از سودا است و به علت دخان ناشی از حرارت در بدن و احتراقی است که در بدن به وجود آمده پس همه از سودا است ولی نوع ساختار آنها متفاوت است. 🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه هجدهم: مسواک در احادیث و روایات؛ چوب درخت مسواک و اراک و فرمول پودر دهانشویه طبیعی 🔸 ما وقتی به احادیث و روایات و حتی کتاب ها و منابع طب ایرانی اسلامی نگاه می کنیم؛ تأکید زیادی بر مسواک شده است. 🔹در روایات و احادیث آمده و حتی در کتب پیشینیان مان که مسواک موجب تقویت معده، تقویت لثه، تقویت حافظه و خواص دیگر می شود؛ مردم از خودشان سؤال می کنند این مسواک چگونه موجب تقویت معده می شود؟ چطور موجب تقویت مغز وحافظه میشود؟ حالا برخی از توجیهات است که می گویند « زمانی که باکتری ها میکروب ها کنترل شوند، دندان اگر تقویت شود هضم قوی میشود؛ خیر ؛مبحث روی یک الفاظ است, مسواک در حقیقت مسواک های بازاری نیست که ما الان با آن ها مواجه هستیم دقیقاً همانند همان تعبیری که ما از حمام ارائه دادیم و گفتیم حمام هایی که در منابع طب ایرانی هست منظور این حمام هایی که هم اکنون در منازل مان داریم نیست, مسواک هم همین گونه است. 🔸 مسواکی که در منابع و احادیث و روایات آمده منظور مسواک های بازاری نیست، منظور چوب درخت مسواک بوده که در قدیم الایام چوب درخت مسواک را به اندازه های مختلف برش می دادند ، و از آن برای ضدعفونی کردن و تقویت دهان و دندان استفاده می کردند آن چوب درخت مسواک خواص زیادی داشت و زمانی که موادش در بدن حل می شد موجب تقویت حافظه می شد ، جذب بزاق دهان و تقویت معده می کرد ،و چوب درخت زیتون هم بد نیست تعریف و تمجید از آن شده ولیکن چوب درخت زیتون به چوب مسواک و اراک نمی رسد. 🔹 باید دقت داشته باشید تا جایی که می توانید از از مسواک های طبیعی از چوب اراک استفاده کنید از خلال استفاده کنید از نخ های دندانی که شامل فلوارید نیست استفاده کنید. 🔻 مسواک هایی که الان در بازار ها موجود است دارای الیاف های پلاستیکی و مواد خاصی است که اتصال آن به لثه ها خودش موجب عوارض می شود. 🔸خمیر دندان های بازاری و خمیر دندان های شیمیایی که حاوی مواد مختلف مانند فلوراید ومواد شیمیایی دیگر است به هیچ وجه تأیید نمی شود حتی بسیاری از دندان پزشکان هم تأیید می کنندکه موادی مانند خمیر دندان استفاده نکنید. 🔹 دقت داشته باشید بهترین چیز برای دندان نمک است و شست وشو با نمک بهترین ضد عفونی کننده می تواند باشد و اگر هم عادت به استفاده از آن چوب اراک را ندارید با همین مسواک های بازاری مقداری نمک بمالید واستفاده کنید. 🔹 شما می توانید این فرمول دهان شویه را استفاده کنید :سه واحد نمک طبیعی دریا به صورت پودر شده؛ و سه واحد نعناع یا پونه، دو واحد پودر پوست تخم مرغ ویک تا نیم واحد هم جوش شیرین ؛این ها را کاملا پودر کنید وهر دفعه روزی یک بار مقداری از این پودر را به لثه بمالید و با مسواک روی آن بکشید و روزی یک بار بیشتر استفاده نکنید، مابقی دفعات را همان نمک خالی بمالید کفایت می کند با این فرمول دهان شویه پاکسازی دندان تقویت لثه وپاکسازی کننده بسیار قوی برای دندان شما خواهد بود. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه نوزدهم: البسه: نقش رنگ البسه در مزاج های مختلف، انحراف در مدل و رنگ البسه در کشور 🔸 البسه ها با هم متفاوت است و برحسب مزاج دسته بندی می شود. 🔹 عموماً افرادی که گرمایی هستند: به رنگ ها و البسه هایی که دارای رنگ روشن، سبک و خنک باشد علاقه دارند مثلاً رنگ سفید، رنگ سبز، رنگ آبی آسمانی، رنگ سبز فسفری، رنگ هایی که اگر دقت کنید معمولاً این رنگ ها را در فیلم هایی از کشورهایی که دارای مزاج گرمی هستند مشاهده می کنید. 🔻افرادی که سرمایی اند عمدتاً رنگ گرم دوست دارند مثل رنگ سرخ ، رنگ قهوه ای، که اینها گرما بخش هستند یعنی فرد به دنبال آن چیزی است که طبیعتاً ندارد و می خواهد از نظام عالم وطبیعت آن را کسب کند. 🔸 شما فیلم های کره ای را اگر نگاه کنید می بینید که دارای دکور و رنگ لباس های بسیار بانشاط و روشنی هستند و این نشان دهنده مزاج آن کشور است. 🔹 متأسفانه بارها وبارها حقیر درکلاس ها، و محافل وسخنرانی ها عرض کردم که؛ متأسفانه قریب به پیش از ده سال است که کشور ما به سمت مد و لباس هایی رفته که اینها می توانند روی مزاج کشور و جامعه اثر گذاری منفی داشته باشد. 🔸شما معمولا رنگ هایی که در بازار می بینیدطرح هایی با رنگ هایی هست که کدر میباشد گرفتکی و رنگ کفش ها، مدل لباس ها ، بالاخص البسه خانم ها که باید رنگ شاد داشته باشد و بالاخص البسه ای که خانم ها در منزل وحریم شخصی قرار است استفاده کنند باید دارای رنگ های شاد باشد ؛ همین ها به سمت تیره رفته و دکور های منازل به سمت تیره رفته ، کفشها به رنگ تیرگی رفته این ها یک پیامد خشکی از آن گرفته می شود و می تواند عوارض زیادی برای کشور داشته باشد. 🔹 مد و طرحی که طراحان می ریزند باید در این مبحث دقت داشته باشند، جامعه شناسان ومحققین باید این ها را گوشزد کنن و جامعه باید این ها را رصد کند. 🔸 همه اینها روی مزاج اجتماع اثر گذار است حتی حالا مد شده است خیلی ها ماشین های عروسی شان که باید یک ماشین های شاد باشد را هم متأسفانه از مد انداخته اند، و ماشین های رنگ تیره استفاده می کنند. 🔹 البسه از نظر جنس ورنگ هردو باید تابع مزاج باشد، کتان ، پشم ، ابریشم هر کدام دارای مزاج خاص خودشان هستند برای مثال البسه نخی و کتان سرد هستند و پشم گرم، و بیشتر برای افراد سرد مزاج و فصول سرد مناسب است، ابریشم دارای جنس گرم است ودارای حرارت زیادی می باشد برای همین برای خانم ها مناسب است و یکی از علت هایی که در اسلام بر مردان ابریشم حرام شده این است که ابریشم طبعی گرم دارد و با مزاج طبعی وجبلی مزاج جنس مرد سازگاری ندارد. 🔸 الیاف صنعتی عمدتاً چون دارای ایجاد الکتریکه ساکن میکنند وایجاد حساسیت می کنند برای استفاده مناسب نیستند. 🌾ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 💠از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیستم: 💠 تطهیر معدی:اعتدال معده،گرسنگی صادق 🔸تطهیر شامل: 1⃣ تطهیر جسمی 2⃣تطهیر معدی 3⃣ تطهیر خونی 4⃣ تطهیر جنسی 5⃣تطهیر روحی وروانی می شود. 🔻 تطهیر وپاکسازی معدی: یعنی تطهیر وپاک سازی ومعتدل سازی مزاج معده و این مبحث در بحث پیشگیری و بحث درمان،اهمیت بسزایی دارد. 🔸 در اصل پیشگیری معده باید به اعتدال نوعی خودش برسد و اعتدال ها در افراد مختلف با هم متغیر است و در زمان بیماری در درمان هم باید ما مزاج معده فرد را اصلاح کنیم تا به هدفمان برسیم. 🔹 معده یکی از نقاط مهم در اعضای بدن به شمار می رود و این اهمیت تا آنجا مهم است که پیامبر اکرم در حدیث بسیار زیبا می فرمایند : معده خانه هر بیماری است؛ یعنی معده را رکن اول بیماری و خانه ومنزل گاه خواستگاه بیماری ها برمی شمرند. 🔸 هضم اول در جلسات قبل هم عرض کردیم؛ معده به شمار می رود. 🔹 غذایی که خورده می شود اول در معده استقرار پیدا می کند و در معده سرنوشت بسیار مهمی برای این خلطی که قرار است در بدن پیشرفت کند و پخش شود ایفا می کند اگر در هضم اول دچار فساد شود خوب هضم نشود غذایی که خورده درست نباشد بالطبع سرنوشتی که این خوراک پیدا می کند سرنوشت خوبی نخواهد بود. 🔸 از دیدگاه طب اسلامی : حلال خوری قدم اول تطهیر معده است خوردن غذا ها وخوراک های حلال قدم اول و رکن اول تطهیر معده است اگر این گونه نباشد همان مثلی می شود که تا ثریا می رود دیوار کج و اثرات روحی و روانی مختلفی را حرام خوری روی افراد می گذارد. 🔹 ماباید یک اصلی را در بحث تطهیر معده لحاظ کنیم ؛ غذایی که وارد معده می شود باید متناسب با نیاز و متناسب با فرد باشد یعنی این که زمانی فرد خوراک را استفاده کند که گرسنگی صادق داشته باشد. 🔸 این که ما یک فرمول کلی در منابع طب سنتی یا طب اسلامی داریم مبنی بر اینکه در زمان گرسنگی فقط غذا وخوراک بخورید این ملاک بسیار شریف است ولیکن یک اصل را ما نباید از آن غافل شویم و آن اصل این است که ما باید تمایز قائل شویم در بحث گرسنگی صادق و گرسنکی کاذب. 🔹 زمانی که مزاج به اعتدال باشد گرسنگی ها صادق است ولی اگر مزاج به اعتدال نباشد گرسنگی ها کاذب است مثل زمانی که فرد عصبانی وناراحت است یا خلط بد در معده اش ترشح کرده، یا قبلش ماده غذایی نامناسب خورده ومعده تحریک می شود واعلان گرسنکی میکند این گرسنگی ها گرسنگی های صادق نیست وگرسنگی های کاذب است. 🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیست ویکم: مراحل هضم، استاندارد وعده های غذایی 🔸 جلسه قبل پیرامون بحث گرسنگی صادق بود ؛ اگر بزرگان فرموده اند : خوردن غذا وخوراک باید بعد از گرسنگی باشد، منظور گرسنگی صادق است ؛ نه گرسنگی کاذب. 🔹 ما اگر بخواهیم اقدام صحیحی در مورد تطهیر معده و وارد کردن خوراک به معده داشته باشیم باید تابع طبیعت مدبره بدن باشیم و به حرف طبیعت بدن گوش دهیم. 🔸 طبیعت معده بر این است که زمانی که یک غذای معتدل وارد آن می شود یعنی غذایی که بد هضم نباشد؛ سهل الهضم نباشد ؛ معده ای که ضعیف نباشد و معده ای که خیلی قوی نباشد، دریک معده ی معمولی با یک خوراک معمولی حدوداً خوراک سه ساعت توقف می کند، سپس بعد از هضم به سمت دوازدهه و به سمت روده حرکت می کند، پس این جا ما سه ساعت را ملاک قرار می دهیم ؛ و زمانی که در روده قرار می گیرد برای جذب شیره وانتقال به سمت کبد حدوداً این عملکرد به طور متوسط شش ساعت به طول می انجامد؛ غیر از جذب مختصری که در روده ی بزرگ انجام می شود و ساز و کاری که در آن جا اتفاق می افتد، ما اگر بخواهیم سه ساعت اول را و شش ساعت دوم را که روی هم نه ساعت می شود ملاک کنیم تا غذا به کبد برسد یعنی تازه خوراک به بدن رسیده است. 🔹ما باید برای خوراکی بعدی از نه ساعت طبق یک استاندارد در شرایطی که خوراک، خوراک مناسبی باشد و فرد دارای مزاج سالم باشد باید صبر کنیم ودر این حالت ما می توانیم خوراک بعدی را بخوریم؛ و الا اتفاقی که می افتد این است: 🔻زمانی که خوراک به کبد می رسد، و میخواهد هضم کبدی انجام شود . اگر ما یک دفعه قبل از آن غذایی را وارد معده کنیم؛ طبیعت مدبره بدن به سمت روده و معده می آید و اگر غذایی در روده و معده مانده باشد هنوز آن غذای اول هضم نشده باشد و جذب توسط کبد نشده باشد، غذایی که سالم و صالح است، غذایی که اثر مواد غذایی آن باید جذب کبد شود با فشار دودی شکلی که دارد می راند و به سمت روده ی بزرگ برای دفع انتقال می دهد در حالی که هنوز مواد غذایی جذب کبد نشدند وآن اثری که کبد باید دریافت می کرده را دریافت نکرده است ؛ و اینجا یک نوع اسراف انجام می شود، و فشاری که به طبیعت بدن وارد می شود و فرمودند: خوراک روی خوراک از بدترین خوراکی هاست، یعنی خوراکی که در معده و روده هضم نشده و جذب کبد نشده این خوراک فرمودند: بدترین نوع خوراک است .با این تدبیر همان فرمایش بزرگان طب اسلامی، معصومین و ائمه علیهم السلام و اساتید بزرگ طب سنتی و کتاب های منبع که فرمودند: بهترین مقدار خوردن خوراک حدوداً دو وعده در روز است ؛ در این دو وعده، اگر ما بخواهیم اصول را لحاظ کنیم می بینیم دقیقا با این ۹ ساعتی که گفتیم تناسب دارد. 🔻 استفاده و خوردن پیش از حد، عوراضی را برای بدن دارد آن چیزی که در طب نوین تأکید میکنند: تکه خوری، تکه تکه خوردن غذا، صبحانه بخورید ساعت ده مجدد بخورید، ناهار حتماً سفارش می کنند که خورده بشود عصرانه خورده شود , باز شام سفارش میکنند این عوارض خسارات بسیار سنگینی را به طبیعت بدن وارد می کند و اعضای بدن خسته وفرسوده وزود پیر می شوند. 🔸 خوراکی که هنوز آثار مواد غذایی آن در بدن باقی مانده از بدن رانده می شود ویک فشار مضاعفی به معده، روده،کبد، و به تمام اجزای بدن بخصوص به قلب وارد میشود واین طور می شود که این همه ما بیماریهای صعب العلاج داریم. 🌾ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیست و دوم: ارتباط مزاج های معده، اشتها و مدیریت وعده های غذایی 🔸 بحثی که تقدیم داشتیم ؛ بحث مردود دانستن تکه خوری بود و عرض کردیم در طب نوین گاهاً توصیه می شود که مثلا خوراکی که در سه وعده می خواهید بخورید (طب سنتی اسلامی همان سه وعده را هم مردود می داند) و با یک سری از تمهیدات امر به دو وعده می کند و تکه تکه خوری را مردود میداند. 🔹 در طب نوین عمدتاً در علم تغذیه عنوان می کنند : مثلا اگر قرار است سه وعده بخورید آن وعده ها را از نظر حجم کمتر کنید وتعداد را بیشتر کنید، مثلا شش وعده بخورید ولی مقدار کمتری بخورید که این روش روش بسیار نادرستی است و عوارض آن را ما درجلسه قبل عنوان داشتیم. 🔸 در حالت طبیعی ؛ اگر فردی نمی تواند تبدیل به دو وعده کند، روش ها وتمهیداتی است که خدمت شما عرض می کنیم. 🔹 تکه خوری و زیاد خوری عمدتاً نشانه ی سردی معده است، سردی معده وگوارش موجب میل زیاد به خوردن خوراکی ها می شود. 🔸 ما سردی ها را به دودسته تقسیم می کنیم: 1⃣ سردی های سودایی یعنی سردی هایی که سردی وخشکی دارند. 2⃣ وسردی های بلغمی، یعنی سردی هایی که سرد وتر هستند و دارای رطوبت اند. 🅰 معده هایی که معده های سودایی اند، این ها به علت ترشح بیش از اعتدال سودا در سر معده موجب تحریک شدن معده وحالت گزندگی پیدا می کند،و میل به خوردن در آن ها بوجود می آید چون ایجاد اشتها در معده و میل به خوردن معمولاً به واسطه سودا ایجاد می شود و فرد احساس گرسنگی می کند میل به غذا دارد وبه سمت خوراک می رود، ولی چند لقمه که می خورد به علت ضعف و کوچک بودن معده به علت سردی و خشکی حالت گرسنگی پیدا می کنند واین در روز تکرار می شود ومی بینید که فرد هشت دفعه مرتب میرود خوراک می خورد و بدین صورت میل زیادی به غذا ندارد. 🅱 نوع دیگر بلغمی؛ یعنی سردی وتری ، به علت رطوبت زیادمعده،که دارد این رطوبت توام با میل زیاد به افزایش اشتها است که این ها را در مبحث دیگر انواع هضم ها را ارائه خواهیم داد. 🌾ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیست وسوم: راهکارهای درمانی اشتهای کاذب و تکه خوری 🔸بهترین راه برای افرادی که تکه تکه میخورند یا معده هایشان زود احساس گرسنگی می کند، گرم کردن معده است. 🔹گرم کردن معده به روش های مختلف انجام می شود: بهترین راه برای گرم کردن معده، استفاده از خوراکی های گرم می باشد. 🔸 خوراک های سرد معده را سرد و خوراک های گرم معده را گرم می کند. 🔹 خوراک های گرم مانند: ارده و شیره که به عنوان یک وعده غذایی کامل و بسیار مقوی، مورد استفاده قرار می گیرد، ارده شیره، ارده عسل، یا غذاهای طبع گرم مانند فسنجان. 🔸 کلیه غذاهای طبع گرم لاغر کننده هستند. 🔹 ما در مبحث چاقی و لاغری مثل طب نوین و بحث تغذیه ی نوین آنها را با بحث کالری نمی سنجیم، مثلا فسنجان دارای کالری زیاد است ولی به علت حرارت و سوخت وساز زیادی که ایجاد می کند خود فسنجان موجب لاغری می شود، گوشت مرغ به علت سردی ایجاد چاقی می کند ومعده را سرد می کند، بدن را پف آلود وچاق می کند ولیکن گوشت های گرم مانند گوشت شتر، شاید کالری بیشتری داشته باشد ولی به علت گرمی بیشتری که دارد سوخت وساز را در بدن بالا می برد. 🔸 ما با این روش که عرض کردیم ۹ ساعت را ملاک می دهیم، به عنوان مثال اگر فردی ساعت ۸ صبح صبحانه میل کند، ۹ ساعت ایشان، ساعت ۱۷ عصر می شود، و زمانی که ساعت ۱۷ عصر غذا خورد دیگر تا شب، میل به چیزی نخواهند داشت ( اگر مزاج ایشان سالم باشد) و گفتیم اگر معده سرد باشد معده را با خوراکی های گرم، گرم کنند و اگر سردی معده زیاد باشد می توانند از روغن مالی معده با روغن های کنجد یا زیتون؛ به صورت یک نوبت یا دو نوبت در روز استفاده کنند. 🔹 کم کردن ناهار در اول بسیار مفید است یعنی اول برای اینکه که بخواهند یک دفعه حذف ناهار نداشته باشند باید ناهار را به تدریج کم کنند و آرام آرام ناهار را کم می کنند و به چند لقمه می رسانند به این ترتیب فاصله های شام وناهار را کم می کنند سپس آن وسط ناهار را حذف می کنند در حالی که صبحانه ساعت ۸ صبح و شبانگاه هم عصر ساعت ۱۷ و اگر می خواهند صبحانه را زودتر مثلا ساعت ۷ صبح میل کنند آن اشکال ندارد به شرط آن که یک دفعه اینکار را نکنند چون صبحانه اگر بین حدوداً ساعت ۶ و نیم تا ۸ ونیم صبح میل بشود بسیار مفید فایده خواهد بود. 🌾ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیست وچهارم: معایب وعده غذایی ناهار و راهکارهای حذف آن 🔸 جلسه قبل عنوان کردیم : بهترین شرایط برای فرد این است که مزاج خود را طوری تنظیم کند که دو وعده غذا در روز تناول کند و ناهار را حذف کند؛ حذف ناهار باید به تدریج صورت بگیرد، افراط و تفریط هر دو مردود هستند. 🔹 در بحث حذف ناهار یک مبحث علمی نهفته است؛ زمانی که ساعات ناهار هست فی المثل ساعت 12 الی 14 این زمان جزء بدترین اوقات جهت تناول غذا و خوراک است؛ در این زمان خورشید در حالت اوج و اعلاترین حالت قرار دارد و اثر جاذبه خورشید بر روی بدن، که یک مبحث اثبات شده علمی است در قویترین حالت هست، چون خورشید در افق اعلا قرار دارد و قویترین جاذبه و اثر گذاری را دارد. 🔸یکی از اثراتی که خورشید روی بدن دارد این است که: خون وقوای بدن را به سطح می کشاند، از عمق به سطح می کشاند. 🔹 زمانی که افراد ناهار می خورند اتفاقی که می افتد این است که: 🔻 غذا وقتی به معده رسید؛ خون و قوای بدن به عمق یعنی به سمت معده می روند تا کمک کنند و معاونت کنند معده را برای هضم غذا؛ از طرفی دیگر این عالم اکبر که این نظام و کُرات و ستارگان و کهکشان ها هستند؛ در این قسمت خورشید با اثری که روی طبیعت بدن دارد خون را به سمت بیرون میکشد از طرفی خود طبیعت بدن نیاز دارد به سمت عمق برای هضم غذا برود؛ اینجا تحیر و سرگردانی طبیعت مدبره بدن بوجود می آید؛ یعنی نمی داند به سمت عمق برای هضم غذا برود یا فشار و نیروی جاذبه ای که خورشید بر آن اعمال می کند به سطح بیاید و اینجا باعث آسیب های زیادی به معده و قلب و قوای بدن می شود و بدن آسیب می بیند و مهم تر از آن اینکه به علت هضم ناموفقی که معده دارد ایجاد خلط بد و خلط ناسالم می شود؛ یعنی اگر غذای مفیدی هم فرد خورده است به علت اینکه معده و دستگاه گوارش نتوانسته وظیفه اش را به خوبی انجام دهد؛ ایجاد یک خوراک بد هضم و نامتناسب و نامتعال میشود، وارد بدن شده و عوارضی را برای بدن ایجاد می کند. 🔸 حذف ناهار برای ما بسیار بسیار مهم است، مخصوصاً در زندگی امروزی که افراد خسته و کوفته هستند و از سر کار می آیند با آن وضعیت ناهار را همراه عوارضش میخورند و متأسفانه 90 درصد افراد بعد از ناهار استراحت می کنند و سریعا می خوابند که این باز خودش مشکلی است که قبل اینکه حداقل یک زمانی گذشته باشد تا معده هضم اولیه را انجام داده باشد افراد به خواب می روند و تا بعدازظهر میخوابند و این مسئله عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد. 🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 🔸از: استاد طالقانی 🌐جلسه بیست و پنجم: توصیه ها برای وعده غذایی شام 🔸 یکی از عادات اشتباه که متأسفانه به دلیل تبلیغ تغذیه کلاسیک و طب نوین در اجتماع رایج شده و چند سالی هست که همکاران ما در طب سنتی و اسلامی دارند سعی میکنند که این عادت غلط را از بین ببرند حذف شام است. 🔹 متأسفانه خیلی سفارش می کنند که برای لاغری؛ برای سبک شدن بدن و برای سلامت بدن شام را حذف کنید، این عادت و این تاکید اصلا به هیچ وجه پایه ی علمی ندارد؛ وبسیار مردود است هم از دیدگاه طب اسلامی وهم از دیدگاه طب سنتی. 🔸 احادیث و روایات تأکید بسیار زیادی می کنند که شب زمانی که می خواهید بخوابید حتماً شام خورده باشید حتی یک عدد خرما؛ این احادیث و روایات پایه های علمی سنگین دارد یکی از علل خیلی ساده علمی که بخواهیم از آن نام ببریم این است که: غذایی که در روز خورده می شود صرف سوخت بدن می شود، ما فعالیت هایی که می کنیم این ها صرف سوخت بدن می شود که انرژی سوخته می شود ؛ قندهایی مرکب و ساده، صرف سوخت می شود ؛ اما در شبانگاه خوراکی که خورده می شود صرف ساخت وساز بدن می شود. که در اصطلاح می گویند سوخت وساز. 🔹 غذای روز صرف سوخت وغذای شب صرف ساز و ساخت بدن می شود. 🔸بدن قسمت اعظمی از خودش را مثل مغز و قسمت های دیگر را بازسازی آن را به شب زمانی که بدن در آرامش است وا میگذارد تا در آن حالت بتواند ترمیم کند و بتواند بسازد. 🔹 صرف شام برای کودکان، نوجوانان و بالاخص برای افرادی که پا به سن گذاشتند بسیار بسیار مهم است، اما این که ما شام را چطور مصرف کنیم و در چه حد مصرف کنیم خودش مسئله ای جدا می باشد. 🌾 ان شاءالله در جلسه بعد پیرامون این مبحث بیشتر صحبت خواهیم کرد. 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb
💠مطلب بسیار مهم‌ از استاد طالقانی👆 🔻در خصوص علنی کردن فرمول داروی کرونا توسط تیم تحقیقاتی ایشان 👌فرمولی که پس از ماهها تحقیق و پژوهش علمی و عملی توسط تیم تحقیقاتی، در ایران و برخی کشورهای دیگر جهان از مقابله با کرونا سربلند بیرون آمده، بلطف خدا مقرر است بدون هیچ چشمداشتی بهمه مردم تقدیم شود. 💠اخبار و اطلاعات مذکور را از تنها کانال مرجع تخصصی طب سنتی ایرانی اسلامی پیگیری کنید👇 @marjaetakhasosiiteb 🔸تا میتوانید نشر دهید و در این امر سهیم شوید.