eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
155 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کوچ شبهات و پرسشها(1)؛ 1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب می‌کند . 2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟. پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و .... دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب. اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟ 3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی می‌کند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، می‌خواهید مردان هوس‌ران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و... 4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ... پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند. 5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کرده‌اند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمی‌گیرند. ( به قول امروزی‌ها، به درک متقابلی از همدیگر نمی‌رسند). 🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله) تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀کرونا، رنجِ تعالی‌بَخش یا خِفّت‌آفرین؟ 1️⃣ سختیها و رنج‌‌‌‌ها به خودی خود این قابلیت را دارند که چالشی عمیق بر باورهای مؤمنانه به یادگار نهند و هر پرستشگری را به سجاده تردید و شک بنشانند. کرونا می‌تواند «پاییزی اعتقادی» باشد با برگریزان‌ باورهایی که استحکامی ندارند، و یا «زمستانی دینی» که سوز سردش، آدمی را به کُنج تنهاییِ بیخدایی پرتاپ کند. 2️⃣ برخی نه طاقت بُرد دارند و نه تحمّل باخت؛ «وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا. هنگامی که به انسان نعمت می‌بخشیم، (از حق) روی می‌گرداند و متکبرانه دور می‌شود؛ و هنگامی که (کمترین) بدی به او می‌رسد، (از همه چیز) مایوس می‌گردد!»(83اسراء). و البته، رنج باختن؛ طاقتی بیشتر می خواهد، «وَإِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ. و اگر به انسان شرّ و آسیبی رسد، زود مأیوس و ناامید می‌گردد» (49فصلت). 3️⃣ اما رنج کرونا می‌تواند "بهار عقیدتی" ما باشد، اگر چشمهایمان را بشوییم و جور دیگری باورهای الهیاتی خود را بازخوانی کنیم. قرار نیست، همه خوبیها برای آدمی در گشایش و وفور نعمت اتفاق بیافتد که نه کسی با ما قراری بر آن گذاشته، و نه نمونه ای در تاریخ برای اثبات آن می توان یافت. سعدی، در شرح تعالی‌آفرینی رنج، چنین می‌سراید: تا رنج تحمل نکنی گنج نبینی تا شب نرود صبح پدیدار نباشد مرغان قفس را ألمی باشد و شوقی کان مرغ نداند که گرفتار نباشد. «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. ای انسان، همانا تو با رنج و مشقت به حضور پروردگارت خواهی رسید و او را ملاقات خواهی کرد» (انشقاق6). 4️⃣ « کَادِحٌ » را، تلاشگرِ رَنجبَر معنی کرده اند، یعنی همان؛ «تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی» . ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ کوچ شبهات و پرسشها(2) حجاب 1️⃣ چند سال پیش نمایشگاه کتاب تهران دو خواهر مراجعه کننده برای پرسشهای دینی داشتم؛ خواهر بزرگتر حدود25سال و خواهرکوچکتر حدود9سال، با مانتو شلوار رنگی و موهایی ... خلاصه، پوشش مرسوم برخی خانمهای تهرانی. 2️⃣ بدم نمی‌آمد بحث به سمت حجاب کشیده بشه و همینطور هم شد، رفتم آیۀ 31 نور را بخوانم؛ « وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ... و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند...» که دیدم خواهر بزرگتر از بعد از شنیدن کلمۀ اول آیه شروع کرد از حفظ به خواندن آیه!!! به خودم گفتم عجیبه و لی شاید بصورت تصادفی شنیده و و الآن خواند. 3️⃣ در ادامه هنوز کلمه اول آیه59 احزاب را نخوانده بودم؛«یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَی أَن یعْرَفْنَ... ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این بهتر است تا آنكه شناخته شوند ...» که مثل دفعۀ قبل، بدون غلط آیه را از حفظ تا آخر خواند. 4️⃣ تعجبم زیادتر شده بود وقتی برای سومین بار خواستم آیه ای بخوانم و او از حفظ خواند، مثل کسی که خلع سلاح شده، فهمیدم خواندن آیات بعدی اثری نداره و گفتم، الحمدلله بر آیات مسلّط هستید، و آنچه شنیدم باعث تعجب بیشترم شد!!! بله او حافظ کل قرآن بود و خواهر کوچکتر حدود ده جزء قرآن را از بَر داشت. 5️⃣ متوجه ناهمخوانی حجاب و حافظ قرآن بودن و تعجّب من شده بود. گفت حاج آقا اینجا تهرانه، اگه سر و وضعت اینجوی نباشه، مسخرت می‌کنند، با هزار کلمه رکیک، مثل؛ بُنجُل، کلاغ سیاه، و... تحقیر میشی، خواستگار پیدا نمی کنی و... 6️⃣ مشکل دانستن و ندانستن آیات و روایات نبود، مشکل جامعه‌ی بود که خواسته‌های خودش را یک سر و گردن بالاتر از حکم خدا به دینداران تحمیل می‌کرد. قوانین زمینی به زور جایگزین احکام آسمانی می شد و با پرسشگرانی مواجه خواهی شد که بیشتر از تو می دانند، ولی به دلایلی نمی‌خواهند رفتاری متناسب با دانسته‌ها و عقاید خود داشته باشند. باید دید چه عاملی باعث سنگینی کفه ترازوی خواسته های اجتماعی بر باورهایی دینی شده است ؟ اصول و روش تربیت خانواده ها، تغییر رفتار اعتقادی جامعه، بی پناه شدن باورهای دینی که هر کس به بهانه و دلیلی به آن می تازد و ... هرچه هست موضوع دانستن و ندانستن نکاتی درباره حجاب و دیگر عقاید نیست، دلیل را در جایی دیگر باید جستجو کرد. 7️⃣ این چند سال پاسخگویی، با چند دختر خانم تازه به سن تکلیف رسیده صحبت کردم که گریه می‌کردند و می‌گفتند: مادرم نمی گذاره روزه بگیرم، با این که خودش چادر به سر است، نمی‌ذاره حجاب را رعایت کنم و لباسهای آنچنانی برام میخره، برای مجالس میهمانی و عروسی باید آرایش کنم و... و یا از تعدادی خانواده های مذهبی شنیدم که می‌گفتند: پسر یا برادرمان شرط گذاشته، دختری که برای من پیدا می‌کنید؛ مثل خودتون چادری نباشه!!!. ✅ فأَيْنَ تَذْهَبُونَ(26 تکویر)، آهای؛ کجا می‌روید؟ واقعا به کجا می رویم؟ ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ کوچ شبهات و پرسشها(3) ❎ سالهای گذشته وقتی محرم از راه می رسید روحانیت با چند شبهه تکراری تاریخی و کلامی پیرامون برخی شخصیتهای عاشورا و تعارض علم امام(ع) با واقعه کربلا و یکی دو شبهه دیگر روبرو بود که اگر میخواستی تاریخچه ای برای هرکدام از پرسشها و پاسخها بنویسی، شاید تعدادی از آنها سابقه ای بیش از هزار سال داشت. اما امسال با ظهور کرونا و رونمایی از پروتکل های بهداشتی برای برپایی مجالس عزاداری (روضه و عزاداری پروتکلی) دهها و صدها پرسش و شبهه جدید فضای ذهنی جامعه و بخصوص نیروهای مذهبی را درگیر خودش کرده است. ⬅️ روز و ساعتی نیست که کلیپ جدیدی از واعظ و مداح عزیزی از راه نرسد که با دهها عبارت تند و تیز به مقررات اعلان شده عزاداری حمله نکند و با تحریک غیرت عزاداران حسینی دیگران را یزیدی و عامل متوکل عباسی نخواند و البته پشت بند آن به سرعت، استوری و کلیپ های تند و گزنده دیگر ی از راه می رسند که سعی دارند گروه اول را افراطی و ناآگاه توصیف کنند. ❎ دعوای نیروهای مذهبی فرصت خوبی برای مخالفان اعتقادی ایجاد کرده تا با طرح شبهات کلامی جدید در ناهمخوانی باورها با آنچه کرونا بر سر مراسمها و انگیزه و میزان شرکت افراد آورده، حسابی میدان داری کرده و چالشهای اعتقادی فراوانی را برای جامعه مذهبی رقم بزنند. نیروهای مذهبی هم با مشغول بودن به درگیری درونی، دیگر تاب و توانی برای فکر کردن و چاره جویی برای شبهات و یا آنچه پس از این محرم بر سر سفره اعتقادی مردم باقی خواهد ماند، ندارند. ⬅️ شبهات این محرم، از جهت تنوع و فراوانی با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نخواهد بود و توان نیروهای اعتقادی نیز در مواردی سمت و سویی غیر از مبارزه با مخالفان تفکر عاشورایی پیدا کرده و به یقه گیری از همدیگر کشیده شده است. ❎ کوچ شبهات محرم امسال فقط در مسئله و موضوع رخ نداده بلکه در مواردی به تولید کننده شبهات نیز کشیده شده است. معدودی از یاوران اعتقادی هیئت و مسجد، خود در نقش شبهه افکن فرو رفته و فارغ از بازخورد سخنان خود چه دست و پایی که برای نظریه پردازیهای چالش آفرین نمی زنند. در چنین اوضاعی بجاست ناله ای از سوز دل برآید که، مظلوم حسین (ع) ، غریب حسین (ع). دارم به سر هوای تو یا ایهاالغریب دارم به لب نوای تو یا ایهاالغریب ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵مجازات پاسخگویی بدون علم🤫 1️⃣ بعضی و قتها از روی غفلت و یا سَرسَری گرفتن پاسخگویی دینی، ممکن است در مواجهه با پرسش، بدون آگاهی لازم و یا تحقیق ضروری ، به پاسخدهی بپردازیم و یادمان رفته باشد که مراجعه مردم به ما برای آشنایی با دین خدا و آگاهی از حکم اوست، نه شنیدن آراء و نظریه های شخصی و روبرویی با طَبَق طَبَق افاضات بی سند و مدرک ما. بد نیست برای آشنایی با پیامدهای( اخروی و دنیوی) این نوع پاسخگویی( و بی نیاز از هر توضیحی)این روایت رابخوانیم و به خاطر بسپاریم. 2️⃣ عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام : إنّ رجلاً استشارني في الحجّ و كان ضعيف الحال فأشرت عليه أن لا يحجّ، فقال: ما أخلقك أن تمرض سنة، قال: فمرضت سنة. اسحاق بن عمار به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردى با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم( بدون بررسی دقیق مسئله اسطاعت حج) او را از حج رفتن بازداشتم. امام (علیه السّلام) فرمود: «چقدر سزاوارى که براى این کارى که کردى یک سال مریض شوى» .اسحاق گفت: همان‌طورى‌که امام (علیه السّلام) فرموده بود، یک سال مریض شدم . (الکافي ج۴ ص۲۷۱- من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۲۲۱- تهذيب الأحكام ج۵ ص۴۵۰) ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀 آشنایی با تاریخچه پاسخگویی دینی(2) ✅ برای بسیاری از ما اصطلاح پاسخگویی به شبهات؛ واژه نو و جدیدی می‌نماید که انگار ظهور و پیدایش آن از چند ده سال قبل عقب تر نمی رود. اما حقیقت این است که این واژه نه واژه جدیدی است و نه چالش با شبهات نوبرانه روزگار ماست که امکان الگوگیری از روشهای تجربه شده قبلی را نداشته باشد. ❎ برای آشنایی با سنّت و تاریخچۀ پاسخگویی به شبهات می‌توان از شیخ مفید( ۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ق) سخن به میان آورد که مجالس و مکاتبات پاسخگویی او، میراثی گرانبها در این زمینه محسوب می‌گردد. عالمی که نه تنها مورد احترام شیعه بوده و هست، بلکه بزرگان اهل تسنن چون؛ ابن حَجَر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و ...دانش و رفتار او را مورد تحسین قرار داده و ستوده اند. ❇️ میراث مکتوب پاسخگویی شیخ مفید(ره) را می‌توان در سه دسته جای داد: 1) پاسخ به شبهات مخالفین اعتقادی شیعه که در بین جامعه شیعی توسط مخالفین نشر داده شده است و بیشتر روش تدافعی دارد( مانند کتاب «الفُصولُ العَشَرة فی الغَیبَة» در پاسخ به ده شبهه پیرامون اعتقاد به مهدویت و یا «المَسائِل الصاغانیّة‌» که به ده ایراد فقهی و شبهه پیرامون اصالت اسلامی فتاوی فقهی شیعه می باشد). 2) پاسخ به شبهات و پرسشهای برخی شیعیان که برای ایشان فرستاده شده و در تبیین و یا دفاع از آن درمانده‌اند که بیشتر روش تبیینی در پیش گرفته است(مانند: «المسائل السَّرویّه» در پاسخ به ده شبهه کلیدی کلامی، فقهی و حدیث شناسی که از شیعیان ساری مازندران برای ایشان ارسال شده بوده است). 3) پاسخ به پرسشها و شبهاتی که بصورت دو سویه، به اثبات ادعای شیعه و رد ادعای مخالفین می‌پردازد و روش تدافعی، تهاجمی دارد( مانند: «الافصاح فی الإمامة» که دراین کتاب به اثبات امامت حضرت علی علیه‌السلام پرداخته و نظریۀ مخالفان را ابطال کرده است). ❇️نکته جالب آنکه از میان 175 کتاب و رسالۀ شیخ مفید (ره) بیشتر به پاسخگویی به پرسشها، شبهات و چالشهای اعتقادی شیعیان پرداخته شده و دراین راستا، چنانکه به شبهات اعتقادی (شبهات کلامی، حدیثی، نسبت قرآن و حدیث و ...) توجه نموده، به شبهات مرتبط با مناسک و تکالیف شیعه( شبهات فقهی) نیز توجه نموده است که نشان از جامعیت علمی و گسترۀ وسیع نگاه او در صیانت اعتقادی جامعۀ دینی دارد. ❎پاسخگویی ایشان به شبهات فقط بصورت مکتوب نبوده و با برپایی مجالسی برای شیعیان و شاگردان خویش در منزل خود، به گعدۀ علمی و شب نشینی دانشی و پاسخگویی می‌پرداخته است و همچنین با شرکت در مناظرات علمی بین علماء بزرگ مذاهب که در بغداد و با حضور خلفای عباسی برگزار می‌شد،به پرسشها و شبهات آنان نسبت به مذهب شیعه پاسخ می‌دادند. سنّتی که بر اساس گزارشهای تاریخی تا چهل سال توسط ایشان ادامه یافته است. ✅ سلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵 دالان پژواک 1️⃣ خیلی از خبر‌های جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خنده‌دار هم می‌آیند. به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. می‌خوردند و حسابی کیفُور می‌شدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمی‌خوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت می‌افتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!. 2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش می‌گیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش می‌کنند؟. پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» می‌شوند، اطلاعاتی که باور‌های آنها را تأیید می‌کند می‌پذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت می‌کنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایت‌ها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را می‌گیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد می‌گردد. 3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم). 4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانه‌ای مخالف دینی می‌شود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم می‌کنند. 5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی می‌پذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟ چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبی‌ها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را می‌شنوم. گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر می‌دید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟ گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهم‌هایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟ گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟ گفتم: حالا می‌تونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد. گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمی‌کنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛ خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمی‌اومدند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پیاده روی با حجاب و بی حجاب در خیابان مَنهَتَن نیویورک. قضاوت با شما، حجاب بر امنیت خانمها تأثیر دارد یا ندارد؟. https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بارگذاری جدید👇 ❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!! ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!! ❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!! ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!! ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟!!! ✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید. https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ انتحال و جریان شناسی شبهات🧐 انتحال،سرقت علمی و ادبی به این معنی است که از ایده‌ها، کلمات یا افکار شخص دیگری استفاده کنیم بدون اینکه به آن شخص ارجاع دهیم یا از وی برای این کار اجازه بگیریم. برخی سرفصلهایی که در این کانال گذاشته‌ام و یا درکلاسهای خود بصورت جزوه و... در اختیار دیگران قرار گرفته،( مانند؛ جریان شناسی، گونه شناسی شبهات و...) حاصل زحمات و مطالعات و تحلیلهای چند ساله از شبهه شناسی، شبهه پژوهی و تحلیل گروههای تولید کننده شبهات است که ناگفته پیداست عمر گرانی برده تا حاصلی پیدا شده است. بخلی نداشته و رضایت کامل دارم که این یافته‌ها را در تدریسها وآموزش دیگر علاقه مندان مورد استفاده قرار دهید و بر این توسعه دانایی مسروم. ولی به رسم امانت و اخلاق علمی اگر در کتاب و یا مقاله و یا هر استفاده دیگری به نشر رساندید، بیان صاحب ایده و مالک معنوی اثر علمی، از بزرگی شما نکاسته و جنبه قدر شناسی شما را برای دیگران بیشتر عیان خواهد ساخت. حافظ شیرازی: سخن سربسته گفتی با حریفان خدا را زین معما پرده بردار 🌸با تشکر؛ سید حسن هاشمی جزی https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
❇️ناهمخوانی گزارشها و پیدایش پرسشها و شبهات 1️⃣ دیروز چند نفر از دوستان قدیمی‌ام زنگ زدند و گفتند: آقا یکی دو ساعته چند نفر از برو و بچه‌های مسجد با هم سر این مسئله بحث می‌کنیم که؛ چطور حضرت علی(ع) صدای فقیر را در نماز شنید و خاتم بخشی کرد، امّا درد کشیدن تیر از پای خود را احساس نکرد؟!(گویا حکایت کشیدن تیر از پای حضرت(ع) را از منبری مسجد شنیده بودند). 2️⃣ گفتم نقل بیرون کشیدن تیر از پای حضرت علی(ع) ظاهرا اولین بار توسط میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار (قرن ۶ق) و سپس عالم فخر رازی (۵۴۴- ۶۰۶ ق) در تفسیر کبیر آمده که اتفاقا قصد شیطنت و طرح ناهمخوانی آن با شأن نزول آیه ولایت(۵۵مائده) و خاتم بخشی حضرت(ع) در نماز را داشته‌اند( خاتم بخشی حضرت در نماز و شأن نزول آیه ۵۵مائده بودن این فضیلت،از معروف ترین اخبار شیعه و سنی است و تردیدی در آن وجود ندارد چنانکه هاشم بن سلیمان بحرانی در کتاب غایه المرام، تعداد ۲۴ حدیث در این باره از اهل تسنن در دوره‌های مختلف از حافظ عبدالرزاق صنعانی( قرن دوم) تا جلال الدین سیوطی(قرن نهم) و ...و از روات شیعی۱۹ حدیث در این رخداد تاریخی نقل کرده است). 3️⃣ کم کم فضیلت و خبری که در کتب متقدم شیعه هیچ اثری از آن نبود، از قرن هشتم به کتابهای عالمان شیعی چون ارشاد القلوب دیلمی، و سپس به الانوار النعمانیة مرحوم جزایری( اواخر قرن یازدهم) و المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، و کتابهای تاریخی مانند؛ منتهی الآمال، و اخلاقی مانند؛ محجة البیضاء، و معراج السعاده و حتی کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی مرحوم سید کاظم یزدی راه پیدا کرد. فضیلتی که ظاهرا توسط خود اهل سنت و برای ایجاد چالش و ناسازگاری با خاتم بخشی حضرت علی(ع) در نماز و برای انکار فضیلتی بزرگ ساخته شده بود، پای به برخی کتابها و محافل تبلیغی شیعی گشود. 4️⃣ ادامه دادم این دو گزارش در اعتبار قابل مقایسه نیستند تا ناسازگاری و چالش فکری برای شما ایجاد کند. تا سخن به اینجا رسید، یکی دیگر از دوستان که معلوم بود صدای بنده را از روی بلندگوی گوشی می شنود و حسابی به رگ غیرتش برخورده، گوشی را گرفت و با صدای هیجان زده‌ای گفت: یعنی شما قبول نداری حضرت علی(ع) چنان غرق عبادت می‌شد که کشیدن تیر را نمی‌فهمید؟ و بنده عرض کردم؛ چگونه در همین نماز و عبادت صدای فقیر را در مسجد شنید و خاتم بخشی کرد؟ یعنی شما این فضیلت را انکار می کنید؟. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸 https://eitaa.com/marzbanandishe🌺