🔶هشدارهای نجاتبخش
🔸لولههای قابل انعطاف فنری(خرطومی يا آكاردئونی) به عنوان دودكش متاسفانه دارای مشكلاتی است كه درصورت بیتوجهی میتواند عواقب جبرانناپذيری را در پی داشته باشد.
🔸ممنوعیت این لوله ها به دلیل تكنولوژی ساخت آن كه به صورت لايه آلومینیومی روی هم پيچيده است، میباشد و در طول كل لوله دارای منفذ است. اين نوع دودكشها، احتمال آببندی در محل اتصال را به طور كامل ندارد و خطر بازگشت محصولات احتراق به محيط زياد است. به دليل نوع ساختار، اين دودكشها با گذشت زمان شكل اوليه خود را از دست میدهند و به حالت آويزان درمیآيند همچنين احتمال ايجاد پيچوخمهای نامناسب در طول دودكش وجود دارد.
🔸ضمناً وزن خود لوله آكاردئونی میتواند در دراز مدت موجب خارجشدن آن از محل اتصال به دهانه دودكشهای ديواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محيط شود.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هدایت شده از موسسه مصاف
Ostad_Raefipour_Tasir_Sabk_Zendegi_Eslami_Bar_Memari_1399_11_09.mp3
41.3M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝 با موضوع «تاثیر سبک زندگی اسلامی بر معماری»
📆 ٩ بهمن ماه ١٣٩٩ - تهران
✅ فایل تصویری 👇
🌐 https://www.aparat.com/v/gHt3l
🌐 لینک دانلود با کیفیتهای مختلف👇
https://masaf.ir/RaefipourSpeech/post/61205
🎧 کیفیت 32kbps
✅ کانال رسمی استاد رائفیپور و مؤسسه مصاف 👇
✅ @Masaf
🔶 مسجد تاریخی امام حسن عسگری علیهالسلام را دریابید
🔸 این روزها شاهد کش و قوس فراوان در عملیات مرمت مسجد امام حسن علیهالسلام شاهرود هستیم. شاید کمتر کسی باشد که از قدمت و جایگاه ویژه این مسجد در بین اهل شاهرود خبر نداشته باشد.
🔸بر اساس منابع موجود، بنای این مسجد به تاریخ ۱۱۳۲قمری حدود ۳۰۰ سال پیش برمیگردد که زیر بنای اولیه آن ۲۶ مترمربع بوده و در سال ۱۳۷۲ هجری قمری نیز ما بقی مسجد ساخته شده و به شکل امروز درآمده است لذا تاریخی بودن این بنا لزوم توجه ویژه به آن را بیشتر میکند.
🔸اما مسئولین به بهانههای مختلف به نام مقاومسازی و ... قصد تخریب این مسجد را دارند. یکی از دلایل واهی مسئولین این امر جهت تخریب این بنا، عدم رعایت استاندارد ۲۸۰۰ در این ساختمان است که این ایراد نه تنها به این بنای سنتی بلکه به هیچکدام از بناهای سنتی وارد نمیشود! چراکه این آییننامه در سال ۱۳۴۳ تدوین شده است!
چنانچه مسئولین به دنبال امنیت مردم هستند، با هنر «مرمت» امنیت این بنا را حفظ کنند نه اینکه دست به تخریب آن بزنند! حفظ بناهای سنتی موجب حفظ هویت هر کشوری است و حفظ هویت یک اتفاق جهانی است!
#گزارش_مردمی
💠 @masaf_memari
◻️ آشپزخانه اسلامی ایرانی
◽️ با توجه به اهمیت حیا و میهماننوازی در دین مبین اسلام، آشپزخانههای اُپن امروزی برای یک خانم اصیل ایرانی محل تناقضات شده است! خانم ایرانی از طرفی میخواهد یک غذای خوش عطر و بوی متناسب با شان و شئونات مسلمانِ ایرانی را برای میهمانان خود فراهم کند و از طرفی حفظ حجاب و حیا برای او مشقتهای زیادی ایجاد میکند!
◽️اهمیت حیا در دین اسلام:
▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «انَّ لِکلِّ دینٍ خُلْقاً وَ انَّ خُلْقَ الْاسْلامِ الْحَیاءُ».
▫️هر دینی خُلقی دارد و خُلق اسلام حیاء است.
📚كنزالعمال، 5757
◽️جانمایی آشپزخانه:
▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «لَا تُؤْذِهِ بِرِیحِ قِدْرِکَ الِاّ أنْ تغرِفَ لَهُ مِنهَا».
▫️با بوی غذایت، او (همسایهات) را ناراحت نکن، مگر آنکه مقداری از آن غذا را برای او بفرستی.
📚میزان الحکمه، ج 2، ص 920
📍جهت مشاهده تصاویر با کیفیت و توضیحات کامل آشپزخانه اسلامی ایرانی به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 https://masaf.ir/memari/post/61227
#معماری_اسلامی_ایرانی
#دکوراسیون_داخلی
📌 تولیدی واحد معماری و شهرسازی مؤسسه مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 روشی جالب برای تخلیه اجسامی که خطر شکستگی دارند.
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 کدام کشور برای اولین بار فضای مربع را به دایره تبدیل کرد
🔸یکی از مسائل مهم ساختمانی در تاریخ معماری جهان، انتقال سطح مربع به دایره در فضا بوده است. این مسئله برای اولین بار به دست معماران ایرانی حل شد. زمان اختراع این گوشهسازی را متعلق به اواخر دوره اشکانی میدانند که در دوره ساسانی به خصوص در دوران اسلامی تکامل مییابد.
🔸معماران ایرانی عصر اشکانی، برای نخستین بار به دنبال راهحل مسئله قرارگیری دایرهی گنبد بر روی مربع «بِشَن» (1) بودند. در معماری ساسانی جهت تبدیل زمینه مربع به هشت ضلعی، راهحلهای متکاملتری جایگزین شد و چندین فن گوشهسازی مختلف مانند فیلپوش و سِکُنج بهکار رفت.
🔸در این میان به نظر میرسد، آنچه میتواند زمینۀ ایجاد پَتکانه (2) باشد، گوشهسازی «سِکُنج» (3) است. سکنج متشکل از دو تاق اریب است که همدیگر را در یک نقطه [و به عبارت دقیقتر در یک خط] قطع کرده باشند. تقاطع دو تاق، این نوع گوشهسازی را به وجود میآورد»(پیر نیا 1370،ص 22)
📚 معماری ایرانی نیارش، غلامحسین معماریان و هادی صفایی پور،ص291-292
پ.ن 1: گنبدخانه از سه قسمت گنبد، بِشَن و چَپیره تشکیل شده است. گنبد خانه همان زمینه گنبد است و بِشَن یا هیکل قسمتی است که روی تهرنگ به صورت مکعب (یا دیگر اشکال منتظم) بالا میآید و یک یا دو طرف آن باز است و بالاخره چپیره (جمع شده) بخشی است که تهرنگ مربع یا مستطیل را به دایره تبدیل کرده و گنبد را روی بِشَن سوار میکند.
پ.ن 2: تاق بندی، تاقچه بندی، تاقهای کوچکی روی هم سوار می شوند.
پ.ن 3: گوشواره یا فیلگوش، یکی از روشهای «گوشه سازی» برای تغییر مقطع "چارگوش" دیوارها به "گِرد" برای ساخت طاق یا گنبد بر روی دیوار است که از گذشته در معماری ایرانی کاربرد فراوانی داشته است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🎬 هفته دوم از کارگاه «روند خلق فضای مُذکِّر» با حضور استاد نقره کار
📝 با موضوع «هویت اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی»
📆 ٩ بهمن ماه ١٣٩٩ - تهران
📥 لینک دانلود با کیفیتهای مختلف
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 با این وسیله میخ ها را راحت تر بکوبید.
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
سرچشمهٔ «فین» بین که در آن آب روانست
نه آب روانست که جان است و روان است
گویی بشمر موج زند گوهر سیال
یا آن که به هر جدول، سیماب روانست
آن آب قوی بین که بجوشد ز تک حوض
گویی که مگر روح زمین در غلیانست
فوارهٔ کاشی رده بسته به جداول
چون ساقی پیروزه سلب در فورانست
وان آب روان از بر فواره پریشان
چون موی پریشان به رخ سیمبرانست
✍️ ملک الشعرای بهار
#ردپای_شعر_در_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 شیب بندی درست...
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 معرفی 10نرم افزار کاربردی گوشی برای معماران و طراحان.
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
📝 نهور:پرسپکتیو
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 چسباندن مکانیزه ایزوگام در پشت بام
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 نماد شناسی | نماد اشکال
📝 دایره⚪️
🔸کاندینسکی مینویسد: " نقطه، زندگی است. تصویرِ اصلیِ بیان است. دایرهای که به غایت کوچک شده است. خُرد ترین شکل زمان است".
🔶 نمادشناسی دایره:
دایره نشاندهنده حرکتی (حرکت و زمان) بدون آغاز و پایان است. از آنجا که این شکل هیچ شروع و پایانی ندارد و اساسا بدون مبدا و مقصد است، از آن به زمان تعبیر میشود.
🔸با توجه به تعریف خداوند به این که همه جا هست و در مرکز هر چیزی قرار دارد، از او به دایره تعبیر میشود زیرا مرکزش همهجا و محیطش هیچ کجاست.
🔸دایره نشاندهنده وحدت است به همین جهت ابدیت را القا میکند.
🔸دایره در مقابل سکون قرار دارد که مجموعهای زنجیروار از حرکت را پیدرپی، بدون تغییر و شبیه به یکدیگر نشان میدهد.
دایره به دلیل مفهومی که القا میکند و شکل خود، گاهی به آسمان یا جهان معنوی تعبیر میشود.
🔶نماد دایره در صنعت:
یکی از مفاهیمی که دایره القا میکند، صنعتگری و تجارت است که به دلیل شباهت دایره با چرخ⚙️است. چرخ ابزاری بسیار مهم برای انسان است.
دایره گاهی نماد حرکت اقتصادی و تولید نیز میباشد. با پیدایش چرخ در زندگی بشر بسیاری از پیشرفتهای مهم زندگی انسان به وجود آمد.
اختراع چرخ سرآغاز تحول زندگی بشر و شروع مرحله تازه تولیدها و مصنوعات است که باعث پیشرفت انسان در عرصههای مختلف شده است. چرخ، حرکت را نیز نشان میدهد.
🔸در روانشناسی، دایره نشاندهنده انسانهای امنیت گراست. به این صورت که شخص خود را در مرکز دایرهای احساس میکند که فاصله مرکز با محیط دایره در تمامی نقاط یکسان است.
دایره با رنگ قرمز نشاندهنده ممنوعیت ورود⛔️است.
🔸دایره با توجه به شکلی که دارد، مزاج دموی است.
#نمادگرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 باغ فتح آباد | کرمان
🔸 باغ عمارت فتح آباد (بیگلر بیگی) مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیارآباد قرار دارد. این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان است.
🔸این باغ از یادگارهای فضلعلیخان بیگلربیگی است به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز میگویند.
عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت بخشیده است.
زمان احداث این باغ تقریبا به سالهای ۱۲۵۵ هجری قمری میرسد.
از خشت خام برای ساخت و از گچ برای تزئین این بنا استفاده شده است.
در مقابل سردر باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵۰ متر با فوارههای زیبا طراحی شده است.
این عمارت دارای سردر دو طبقه و طاق نماهایی در طرفین ساختمان است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
📝نگین:در گره سازی آجری قطعاتی از کاشی را بصورت نگین و بصورت ساده استفاده می کرده اند که نمونه ای بسیار زیبا از آن در میل اَخنجان دیده می شود.
📸میل اَخَنجان | مشهد
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 طراحی جالب راه پله برای استفاده بهینه از فضا
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari