eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
109 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی استاد 🔺 اتفاق جدید در معماری مصاف 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 تابش و روشنایی و رابطه آن با راحتی و آسایش 🔸 امروزه ارزش نور روز شناخته شده است، پژوهش‌های انجام شده نه تنها تأثیر قابل ملاحظه نور را بر سیستم بصری، بلکه نقش مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز افزایش کارایی آنان را نشان می‌دهد. 🔸 نور روز بر ساکنان فضا هم به طور محسوس و هم غیرمحسوس تاثیر می‌گذارد، نور ریتمی طبیعی برای تشخیص زمان روز و فصول، همچنین محرکی بیولوژیکی برای هورمون‌های تنظیم کننده‌ی سیستم‌های بدن، فراهم می‌کند. نور روز با تأثیر بر چرخه سیرکادین، سبب تنظیم عملکردهای فیزیولوژیک مانند؛ خواب، گوارش، هوشیاری افسردگی و سلامت عمومی می‌شود. 🔸 عوامل مهم ایجاد یک محیط شفابخش در رابطه با نور شامل؛ جهت‌گیری صحیح ساختمان، شکل و ایجاد مناسب پنجره‌ها، کنترل تابش خیره‌کننده، تعیین مقدار مناسب نور روز، تشعشع رنگ و درجه حرارت و تعادل بین نور الکتریکی و روشنایی روز است. 🔸 جهت‌گیری صحیح ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامتی ساختمان است. جهت‌گیری ساختمان سایر جنبه‌های کالبدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جهت‌گیری ساختمان به طور مستقیم بر طراحی پنجره‌ها تأثیر می‌گذارد و طراحی پنجره نیز بر کیفیت نور روشنایی روز و دید بصری به خارج، موثر است. در عین حالی که توجه به این دو عامل در ایجاد محیطی پایدار و شفا بخش مهم است. در طراحی، شکل مناسب پنجره‌ها نیز بر سلامت تأثیرگذار است. در رابطه با طراحی یک محیط شفابخش با نور پنجره دارای اهمیت بسیاری است. در طراحی مناسب و درخور پنجره، باید ملاحظات معماری زیست محیطی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت. 🔸 در مطالعه در یک اتاق بستری چهار تخته در مالزی، دو نوع مکان‌یابی برای پنجره اتخاذ شد. اول پنجره‌های به صورت متقارن و متعادل؛ یعنی دو قاب پنجره در دو طرف و نزدیک به دیوار کناری به همراه یک دیوار وسطی متقارن. گروه دوم؛ چهار قاب پنجره در وسط به صورت متمرکز قرار داشت. که نور و دید در نوع اول از رضایت بیشتری برخوردار بود. جنبه دیگر توان توزیع نور بود که نتیجه مطالعات نشان داد پنجره نوع اول ارجح است. از این جهت محاسبه نور روز و تعیین محل مناسب پنجره‌ها واجد ارزش است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ذهن منتقد معمار! 🔸 امروز، آنچه ذهن یک منتقد معماری را بیشتر به خود مشغول داشته، فقط زیبایی خیره‌کننده محصولات معماری، یعنی خود ساختمان‌ها و بناها است. در کنار این مشغولیت به ظواهر، تنها چیزی که به دست فراموشی سپرده شده و نادیده گرفته شده، شیوه‌های متعددی است که معماری به نیازهای پیچیده محیطی پاسخ داده است. 🔸 سوالاتی نظير؛ این بنا زیر مجموعه‌ی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چگونه با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند؟ این بنا چگونه به جوامع انسانی و نیازهای جامعه، در کنار خواسته‌های کارفرما پاسخ می‌دهد؟ چگونه با مجموعه بزرگ‌تری به نام اجتماع رابطه برقرار می‌کند؟ چه چیزهایی به کیفیت زندگی می‌افزاید یا از آن می‌کاهد؟ 📌 هاكستيبل(Ada Louise Huxtable)، (۱۹۷۶: ۴۳) 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
‍ 🔶 فضا - زمان و شهر اسلامی 🔸 زمان مانند عنصری محدود، نقش مهمی در نوع رفتار شهروندان در شهر و سعادت آنان دارد. نکته قابل توجه این است که، ملازمت زمان با فضا در آئین شهر اسلامی است، طوری که اغلب این دو مفهوم، با هم به کار رفته‌اند. این همراهی، نقش شهرسازی را در برنامه‌ریزی فضا و زمان روشن می‌سازد. 🔸 ساختار شهری نقش بیرونی تعیین کننده و تأثیرگذاری در زمان تحت اختیار مسلمانان شهر ایرانی - اسلامی دارد. 🔸 شهروندان شهر ایرانی - اسلامی نیازمند بستری هستند که آنها را از لغو، بیهودگی و از دست دادن زمان تحت اختیار آنان، دور نگاه دارد. 🔸 حس زمان با ادراک تغییرات و رویدادها در بستر مکان به وجود می‌آید. از این زاویه، چنانچه تغییری در فضا روی دهد، حس زمان می‌تواند آن را به استفاده کنندگان از فضا منتقل نماید و بالعکس، اگر زمانی خاص وجود داشته باشد (مانند لحظات اذان که مسلمین به عمل نماز در اول وقت ندا داده می‌شوند)، فضا می‌تواند ارزش آن را به استفاده کنندگان از خود انتقال دهد، پس عناصر در شهر اسلامی باید به گونه‌ای طراحی شوند که یادآور ذکر خدا، شکوه، جلال و عظمت و به طور کلی معرفت او باشد. 🔸 این در حالی است که برنامه‌ریزی شهری در سرزمین‌های اسلامی به طور جدی معطوف به تجلی اسماء الله در فضاهای شهری نیست. فضاهای شهری باید فرصتی برای بیدار شدن وجدان الهی انسان‌ها و تذکری برای آنان فراهم کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 تأثیر محیط بر خلاقیت کودکان 📌 محیط به صورت‌های مختلفی بر کودک و شخصیت او و بر افزایش خلاقیت او تأثیر می‌گذارد. بر همین اساس در طراحی محیط مصنوع باید به گونه‌ای عمل کرد که به افزایش و ذوق و خلاقیت کودکان کمک کند، در اینجا به چند مورد که می‌توان در طراحی مد نظر قرار داد اشاره می‌کنیم: 🔸 تحریک کنندگی: سطح تحریکی که یک فضا در انسان به وجود می‌آورد، با ویژگی‌های فضاهای داخلی ارتباط مستقیم دارد. این ویژگی‌ها به طور عمده باعث تحریک حواس انسان از جمله حس بینایی و شنوایی می‌شوند. از دیدگاه برخی روانشناسان محیط، متغیرهای گوناگونی از جمله الگوهای نامربوط فضایی در یک فضا، پیچیدگی و رمزآلود بودن فضا، میزان گرما و رطوبت، شکل و فرم فضا، در افزایش میزان تحریک مؤثرند. ▪️ منظور از تنوع و تغییر ناگهانی در فضا، قرار گرفتن محرکی جدید در کنار محرکی جدید و در کنار سایر محرک‌هاست یا اینکه گستره وسیعی از محرک‌ها به یکباره در اختیار فرد قرار گیرد. ایجاد فضای باز در کنار فضاهای بسته داخلی، استفاده ار عناصر متحرک در جداره‌ها و کف، گشودگی در دیوار و ایجاد دید به فضاهای دیگر، ایجاد تضاد در رنگ‌آمیزی و نورپردازی (فضای تاریک در کنار فضاهای روشن و بالعکس) و استفاده از مصالح با بافت‌های متفاوت نمونه‌هایی از ایجاد تنوع و تغییر ناگهانی در فضاست. 🔸 انعطاف‌پذیری عملکردها: به این معنا که «امکان استفاده از یک عملکرد در زمان‌های متفاوت برای عملکردهای مختلف» وجود داشته باشد. معنای دیگر انعطاف‌پذیری عملکردها آن است که «در یک فضا چند عملکرد مختلف در کنار هم در یک زمان» امکان حضور داشته باشند. هدف از این کار ایجاد آزادی انتخاب برای کودکان است. برای انعطاف‌پذیر کردن فضاها می‌توان در زمان‌های مختلف و مطابق برنامه‌های آموزشی، به کمک عناصر جابجا شونده، فضا را به تعداد عملکرد مورد نیاز تقسیم کرد (شفایی و مدنی، ۱۳۸۹: ۲۱۹). ▪️ از طرفی، طراحی فضا (از نظر شکل، اندازه و عملکرد) طوری که میزان ارتباطات را افزایش دهد و بر کیفیت این تعاملات تأثیر مثبت داشته باشد، بر رشد خلاقیت نیز تأثیرگذار است. گامپ عنوان می‌کند «دو کودک در یک مکان بیشتر از یک کودک در دو مکان رفتار می‌کنند» (مک اندرو، ۱۳۸۷: ۷). بنابراین ایجاد محیط‌های با تعاملات بیشتر نیز، در شکوفایی خلاقیت کودک موثر است که می‌توان با «مقیاس متناسب فضایی» (فضاهای کوچکتر)، «ایجاد عملکردهای مناسب فضایی» (فضای تجمع و گفتگو یا کارگاه‌های مختلف) یا با چیدمان مناسب مبلمان» (به‌صورت مرکزی) به آن دست یافت. ▪️ محیط‌های ساخته شده اگر به صورت انعطاف‌پذیر و محرک طراحی شوند یا دارای پیچیدگی باشند و زمینه را برای ایجاد تعاملات بیشتر بین کودکان فراهم کنند، می‌توانند کودک را به بازی و کنجکاوی در محیط تحریک کرده و زمینه را برای خیال‌پردازی او فراهم کرده و بدین وسیله موجب پرورش خلاقیت کودک شوند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در: تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 قلعه ایزدخواست، نخستین بنای طبقاتی خشتی دنیا 🔸 قلعه‌ی ایزدخواست، شاهکار معماری ساسانیان، در استان فارس قرار دارد. قلعه یا دژ ایزدخواست نخستین بنای خشتی چند طبقه‌ی دنیا است و پس از ارگ بم، وسیع‌ترین بنای خشتی جهان به‌شمار می‌رود. 🔸 خانه‌ها حیاط نداشتند و پشت‌بام طبقه‌ی اول، حیاط طبقه‌ی دوم بوده است. تصویری شبیه آنچه در ماسوله یا پاوه و مریوان می‌بینیم. 🔸 این خانه‌های کوچک بالکن هم داشته‌اند و اثر این بالکن‌هایی که از چوب اضافه‌ی سقف‌ها بوده‌اند، همچنان وجود دارد. 🔸 برای ساخت خانه‌ها از چوب و گل به‌صورت خشت بهره برده‌اند تا وزن اندکی بر کف قلعه تحمیل کند و به این ترتیب با امکانات حدود ۲ هزار سال پیش، ۵ طبقه ساختمان در محدوده‌ای کوچک ساخته شد. 🔸 معماران متخصص و متعهد ایرانی، بناها را به گونه‌ای ماهرانه می‌ساختند که هم اکنون بعد از چند هزار سال و با وجود هزاران تکنولوژی نوین و استاندارهای گوناگون، نمی‌توانیم به همانند آنان بنایی بسازیم! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 رنگ‌های گرم و سرد در دکوراسیون و تأثیر فیزیکی و روحی آن بر انسان 🔸 رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه رنگ‌ها، جزء رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند و به علت افزایش آدرنالین، موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتاً افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند. 🔸 رنگ‌های سبز و آبی جزء رنگ‌های سرداند. این رنگ‌ها ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می‌دهند و حس سردی را در فرد به وجود می‌آورند. 🔸 رنگ بنفش، با توجه به درصد رنگ‌های آبی و قرمز که از ترکیب آنها تشکیل شده است، سرد یا گرم محسوب می‌شود. اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد، گرم خواهد بود. 🔸 رنگ سبز نیز که از ترکیب زرد با آبی تشکیل گردیده، با افزایش رنگ زرد به رنگ گرم و با افزایش رنگ آبی به رنگی سرد تبدیل می‌گردد. 🔸 ما می‌توانیم در دکوراسیون داخلی از ویژگی‌های‌ رنگ‌ها به نفع خود استفاده کنیم. در تابستان با استفاده از دکوراسیون سرد رنگ یا حتی استفاده از یک لامپی که رنگ سرد دارد، دمای بدنمان را پایین‌تر بیاوریم یا در زمستان برعکس از رنگ‌های گرم یا نورپردازی گرم رنگ استفاده نموده و دمای بدن را بالا ببریم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 دور از تو اندیشه بدان 🔸 در سحرگاه امروز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۲ به پاس از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با شعار «دور از تو اندیشه بدان» رونمایی شد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 نمی‌توان در هر خانه‌ای زندگی کرد، زیرا طبع اشخاص با هم فرق می‌کند. 🔸 مثلاً در حیوانات، یک کلاغ می‌تواند در نوک یک درخت با آن حجم وسیع از باد که شاخه را چند متر جا به جا می‌کند زندگی کند، اما یک قمری حتماً باید در یک پستویی زندگی کند. 🔸 آیا انسان طبع ندارد؟ تمایل ندارد؟ این پرده‌های پشت پنجره نشان دهنده تمایلات عکسی است که معمار ندیده و رعایت نکرده است. آن هم انسان با این همه ظرایف... 🔸 انسان به دنبال دارالحیاتی است که عبودیتش را رقم بزند و تسهیل کند و جایگاه اصلی انسان آنجاست، اما می‌بینیم یکسری قوطی کبریت نصیبشان کرده‌ایم و آن هم بخاطر سودجویی برخی است و پیمانکاری در ایران و بساز بفروش و.. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 شکوه شوش در موزه لوور (۱) - غارت‌گری فرانسه 🔸 مارسل آگوست دیولافوا و همسرش مادام ژان دیولافوا برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ میلادی (۱۲۶۰ه.ش) به ایران آمد و در هنگام مسافرت به خوزستان به تپه‌های بزرگ باستانی شوش پی‌بردند. آنها با پا در میانی دکتر طولوزان پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه قاجار، اجازه کاوش در شوش (۱۸۸۴ م) را به دست آوردند. 🔸 طبق قراردادی که به امضا رسید، قرار شد فلزات گران بهایی که کشف می‌شود متعلق به ایران باشد و سایر آثار نصف به نصف بین دو دولت تقسیم شوند. 🔸 کاوش‌های مارسل وژان از ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی به طول انجامید و طی این مدت آثار کاخ‌های هخامنشی هم کشف شد، از جمله این آثار، گاو سنگی بزرگی به وزن حدود ۱۲ تن که متعلق به سرستون یکی از کاخ‌ها بود. 🔸 مادام ژان دیولافوا در خاطرات خود نوشته است: «دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شده است را با نهایت تأسف تماشا می‌کردم در حدود ۱۲ هزار کیلو وزن دارد و تکان دادن چنین توده عظیمی غیرممکن است، بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم پتکی به دست گرفتم و به جان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به او زدم و سرستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت، وبه این ترتیب امکان حمل قطعات کوچک به فرانسه میسر شد. 🔸 کاوش‌ها که پایان یافت، نوبت به تقسیم یافته‌ها رسید، اما زوج فرانسوی مایل نبودند قرارداد خود را با دولت ایران محترم بشمارند و بدون در نظر گرفتن مفاد قرارداد و با فریب مظفرالملک حاکم محلی دست نشانده ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، اشیاء مکشوفه به صورت غیرقانونی از راه بندر بوشهر رهسپار پاریس(۱۸۸۶) و به موزه لوور منتقل شدند. 🔸 دربار قاجار رسماً در این مورد به دولت فرانسه اعتراض کرد، اما دولت فرانسه این اعتراض را جدی تلقی نکرد و فقط برای رفع کدورت از شاه ایران دعوت کرد تا برای بازدید از نمایشگاه اشیاء مکشوفه در شوش به فرانسه سفر کند. شاه از نمایشگاه اشیاء شوش در پاریس بازدید کرد و سرانجام از اعتراض خود صرف نظر کرد و مقدمات کار برای انعقاد قرارداد جدیدی درباره کاوش‌های فرانسویان در شوش فراهم آمد! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 شکوه شوش در موزه لوور (۲) - غارت‌گری فرانسه 🔸 دمورگان در بازگشت به فرانسه تعداد زیادی از اشیاء مکشوفه را با خود به کشورش برد، که می‌توان به مواردی از آنها اشاره کرد: از جمله مهم‌ترین و گران‌بهاءترین این آثار، تندیس بزرگ و برنزی ناپیراسو ملکه عیلام، با ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن و بیش از ۳ هزار سال قدمت و همچنین منشور حمورابی(فرمانروای بابل) بزرگترین نشان تمدن میان رودان (بین‌النهرین)، را می‌توان نام برد. 🔸 طی مدت ۳۲ سال کاوش فرانسویان در شوش هزاران اثر تاریخی دیگر این شهر به فرانسه منتقل شد. 🔸 کم کم کشف و خروج این آثار اعتراض روشنفکران آن دوره را بر انگیخت و عاقبت در سال ۱۹۲۷ میلادی، امتیاز کاوش باستان‌شناسان فرانسوی توسط مجلس شورای ملی ایران لغو شد، در حالی که گنجینه شوش در پرتو خودبزرگی عصر قاجار سخاوتمندانه تقدیم فرانسویان و تالارهای لوور مملو از آثار کهن ایرانی شد، آثاری که موزه لوور بدون آنها درجه‌ای از اهمیت و اعتبار را نخواهد داشت! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 رویترز: بحران انرژی برخی از مجارها را وادار به زندگی در چادر کرده است! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 نامه‌ی ابلاغی رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن 🔸 تأکید بر افقی‌سازی و پرهیز از آپارتمان‌سازی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
-1297604864_-1701025703.pdf
966.6K
🔶 نامه‌ی ابلاغی رئیس جمهور در خصوص طرح نهضت ملی مسکن 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آموزش معماری، معمارکش است. مقصر کیست؟ 🔸 همه‌ی دانشگاهیان و نظریه‌پردازان معماری از وضع امروزمعماری ما می‌نالند. مقصر کیست؟ کارفرمای بی‌سواد؟ معمار بی‌اخلاق؟ جامعه‌ی مصرفی؟ اقتصاد راکد؟ ...؟ چرا کمتر کسی دست اتهام را به سوی دانشگاه دراز می‌کند؟ 🔸 از دانشجویان معماری، چند نفر بعد از اخذ لیسانس این رشته قادر به معماری‌اند؟ 🔸 اکثر ما معتقدیم که تقریباً هیچ‌کس. چرا این اتفاق افتاد؟ 📌 دانشگاه در کشور ما دردهایی را چاره می‌کند که اصلاً وجود ندارد. معماران واقعی در حال دست و پنجه نرم کردن با قاعده‌ی ۶۰ درصد و آئین‌نامه‌های شهرداری‌اند، در حالی که دانشجویان معماری دارند زباله‌ها را به عنوان «کانسپت» به هم می‌چسبانند! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 متأسفانه با خبر شدیم که معترضین تغییری در اسم مرقد امام در نقشه گوگل (Google map) ایجاد کرده‌اند. 🔸 درخواست داریم وارد google map بشید: ۱. در گوگل مپ مرقد امام رو جستجو کنید ۲. در قسمت پایین عکس‌ها پیشنهاد ویرایش رو بزنید ۳. تغییر نام و سایر جزئیات رو بزنید ۴. نام فارسی حرم امام خمینی(ره) را بنویسید. ۵. نام انگلیسی Holy shrine of Imam Khomeini رو بنویسید ۶. ارسال رو بزنید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آلودگی نوری، عامل مرگ‌تدریجی درختان 🔸 نور، منبعی برای زیستن گیاهان است. اما نورپردازی شبانه درختان باعث می‌شود تا درختان علاوه بر روز، در طی شب نیز فتوسنتز کنند و استراحت نداشته باشند! 🔸 دکتر سید مهدی سیدی: وقتی ما در شب گیاه را برخلاف چرخه طبیعی که باید در آن زندگی کند تحت تأثیر نورهای مصنوعی قرار می‌دهیم، پدیده‌ای به نام «شکست شب» (Break Lighting Night) رخ می‌دهد که نمو گیاه را مختل می‌کند و طی چند سال ‌ گیاه خشک می‌شود، حتی اگر آفت و بیماری هم نداشته باشد و به‌طور منظم آبیاری شود. این بحث را هم که که می‌گویند نور را از پایین و با زاویه ۴۵ درجه به درخت می‌تابانیم، مبنای علمی ندارد و برای درخت مضر است. به علاوه نور LED چون اصطلاحاً تک رنگ است و دامنه محدودی از طول موج را می‌تاباند، ضررش از نور مصنوعی برای درخت بیشتر است. 🔸 این امر موجب فرسودگی یا به اصطلاح پیری زودرس درختان شود. اما این اتفاق آنجا خطرناک می‌شود که درختان چند صدساله را با نورپردازی شبانه فرتوت می‌کنند! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari