eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.4هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
118 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 گزارشی از وضعیت نهضت‌ملی مسکن 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 اعتصابات تخفیفی 🔸 در پیج شخصیِ خود، اعلام اعتصاب می‌کنند و خود را قهرمان معتصبان می‌نامند ولی همزمان در پیج مجموعه‌شان درحال پکیج فروشی بهمراه تخفیف هستند. 🔸 بله، ای مردم اعتصاب کنید، علی‌الخصوص پکیج فروشان اعتصاب کنند، که این بزرگواران بدون رقیب و مزاحمت به پکیج‌ فروشی‌ شان بپردازند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 انتزاع‌گرایی و صراحت‌گرایی در اقیلم‌های متفاوت 🔸 در مباحث فلسفی، قدرت بالای تخیل در مزاج خشک، در مقابل صراحت‌گویی و کاهش خیال‌انگیزی ذهن در مزاج مرطوب، اثبات می‌شود. طبیعی است که در عرصه‌های گوناگون هنری در مناطق خشک، نوعی انتزاع گرایی و نمادگرایی‌های عقلانی و مفهومی خیال انگیز ایجاد گردد. شعر عراقی و نمادگرایی رازی، آذری و اصفهانی همه مظاهر این اندیشه‌اند. در مقابل صراحت و توصیف مستقیم طبیعت که ویژگی مزاج مرطوب است به عنوان نمونه در عدم ایجاد تزئینات و نمادهای چند لایه و با معناهای عقلانی در فضای قدسی مناطق مرطوب شمال و جنوب میتوان مشاهده کرد. 🔸 حتی در مظاهردینی و قدسی نمادین کشورهای آسیایی و آفریقایی، میتوان وجود حالت انتزاعی در مناطق خشک و تشبیهی در مناطق مرطوب را نشان داد. 🔸 به نظر می‌رسد با این مبنا، در طراحی محیط در این دو منطقه ذوق عمومی متفاوتی حاکم باشد که لازم است تا حدودی با طراحی به تعدیل این قوه پرداخت. به عبارت دیگر مزاج مردم این دو منطقه را به تعادل رساند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 شهر نمود کالبدی تمدن 🔸 ملاک نام‌گذاری و رده‌بندی شهرها در قرآن، نه توسعه اقتصادی، کالبد فیزیکی یا جمعیت آن نیست بلکه توسعه انسانی است. انسان‌های توسعه یافته که در تعبیر قرآن، صالحان‌اند، در هر شهری یا کوره‌دهی زندگی کنند، شهری هستند و مدنی؛ و انسان توسعه نایافته که در تعبیر قرآن همان ظالمان و ناصالحان‌اند، اگر در کلانشهرها هم زندگی کنند، روستایی اند و فروی! (رهبری، ۱۳۸۷، ص۳۳۵). 🔸 هر تمدنی مبتنی بر نوع تفکر و روح حاکم بر آن تمدن و بر اساس تعریف و نوع نگاه آن به نیازهای انسان شهری، سیستم‌ها و ساختارهای خود را در شهر می‌سازد. 🔸 یکی از زیرساخت‌های اصلی تمدن، شهرسازی است که به علت تجلی و نمود سیستم‌های دیگر(مانند اقتصاد، امنیت و آموزش) جایگاهی ویژه در ایجاد و نمایش یک تمدن دارد. از آنجا که جسمانیت و بعد کالبدی و فضایی شهر به چگونگی برنامه‌ریزی شهرسازان بستگی دارد، شاید بتوان نمود تفکر و نگرش یک تمدن را در نحوه و وضعیت کالبد و فضای شهرها(برنامه‌ریزی شهری)، چگونگی مدیریت شهری و طراحی شهرسازان مورد مطالعه قرار داد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 حد حریم در اقلیم‌های مختلف 🔸 اقلیم‌های غیر مرطوب سرد و گرم به نوعی گریز از محیط به تراکم و فشردگی کالبدی می‌انجامد. در مقابل در اقلیم مرطوب، معماری با بسط در محیط، تلاش در بهره‌مندی بیشتر از طبیعت شکل می‌گیرد. 🔸 این ویژگی در نسبت فضای باز به بسته در معماری و شهر و همچنین تغییر حد قلمرو و حریم نقش دارد. 🔸 گروتر با استناد به تحقیق ادوارد هال در کتاب بعد پنهان به تفاوت این قلمرو میان اعراب(اقلیم گرم و خشک) و انگلیسی‌ها(اقلیم معتدل) اشاره می‌کند. برای اعراب حد حریم بسیار کوچک است در حالی که افراد انگلیسی حتی از فاصله دور ورود به حد خانه خود را به معنی بی‌احترامی به حریم شخصی تلقی می‌کنند( ناگفته نماند که حد حریم جدای از بحث درونگرایی و برونگرایی است). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 رئیس‌جمهور با استعفای رستم قاسمی موافقت کرد 🔸 شهریار افندی‌زاده سرپرست وزارت راه و شهرسازی شد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari