واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 نگاهی اجمالی به پروژه "توالت توکیو"
🔸 معمار ژاپنی"سو فوجی موتو"به توالتهای عمومی به عنوان منابع آب در شهر نگاه میکند، فرصتی برای شکل گیری یک اجتماع کوچک از کودک تا کهنسال، نه فقط برای قضای حاجت، که برای شستن دستها، نوشیدن آب، کنار هم بودن و گِرد هم بودن...
🔸 چند نکاتی درمورد این رویکرد معمار ژاپنی:
➖ این امر در کمتر کشوری رخ میدهد. که آب تصفیه شده رایگان برای عموم در دسترس باشد، غنیمت و نعمتی که در کشور ما به عنوان امکان بدیهی پذیرفته شده است.
➖ کانسپت ایجاد تعامل در این فضا نشان دهنده گذر از فردگرایی، تنهایی، پاشیدن تعاملات و رسیدن مجدد به اهمیت و ضرورت ارتباط انسانها با یکدیگر به عنوان موجودی اجتماعی و استفاده از هر روزنه امیدی برای شکلگیری ارتباط و تعامل حتی در «توالت»
➖ رونمایی معمار از پروژه خود: "توالت" عمومی، کاربریای که از دید معماران معاصر کشورمان پروژه محسوب نمیشود...! نه از لحاظ ابعاد و وسعت نه اهمیت کاربری برای وقت گذاشتن و خلق طراحی، نه بستری برای شهرت، نه آورده مالی و...اما آنچه در این پروژه مهم است پذیرفتن و دفاع از انسان و افتخار به آن است.
➖ تفاوت نگاه به انسان:
ضعف انسان شناسی موجود در عملکرد معماران معاصر ما با وجود منبع غنی و کامل انسان شناسی اسلامی با دو ساحت روح و جسم و در مقابل تفکر و دیدگاه این معمار نسبت انسان و نیازهایش هویداست.
🔸 نتیجه شکل دادن ذائقه و سلیقه غلط در مردم و متقابلا مطالبه اشتباه در بیشتر ابعاد و فقدان طلب احترام به انسان همین شهر هایی میشود که معماران و شهرسازان پروژه در دست ساختند و به هر چیزی شبیه به جزء "محل تعالی و زندگی انسان"
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 اعلام شرایط دریافت وام ودیعه مسکن
🔺تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰میلیون تومان تا ۱۰۰میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت میشود.
🔸 متقاضی باید دارای اجارهنامه رسمی یا ثبتشده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری از تاریخ یکم فروردینماه سال ۱۴۰۱ به بعد باشد.
🔸 اطلاعات سکونت و مالکیت متقاضی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد.
🔸 فرد متقاضی و همسرش نباید مسکنی به نامشان باشد.
🔸 متاهلبودن از دیگر شرایط برای دریافت تسهیلات است. در صورت مجردبودن متقاضی، شرط سنی ۴۵ سال برای مردان و شرط سنی ۳۵ سال برای زنان در نظر گرفته شده است./ایسنا
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهر به مثابه موجود زنده
🔸 شهر به عنوان موجودی زنده، ساخته نمیشود، بلكه پديد میآيد. شهر را نمیتوان به صورت دستوری و به دور از تفكرات عمـوم جامعه "ساخت"؛ از آنجا كه شهر، محصول عمل ارادی ساكنين آن و برخاسته از جامعه و فرهنگ است، به غير از كالبد، عوامل كيفی را بهصورت بالقوه درون خود حمل میكند. عواملی كه شناخت آن برای انسان ارزشمند است.
🔸 در اين نگاه، شهر فرای كالبد، روحی را درون خود در جريان دارد (حامل معناست) كه حاصل تعاملات اجتماعی و حيات مدنی در فيزيك شهر است و میتوان آن را "هويت شهر" ناميد. لذا مقوله هويت در شهر از طريق تجربه زندگی و تعامل انسان با شهر (تاريخ بـا جغرافيا) اسـت كـه معنی پيدا میكند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهرهای عصر مدرن فاقد شخصیت و هویت شهری
🔸 از نگاه"والتر بور"، شباهت زياد شهرهای مدرن به يكديگر، تهديدی جدی برای فضاهای شهری است، از نظر وی مهمترين وجه اشتراک شـهرهای كهـن،
منحصر به فرد بودن آنها است(مولوی، ١٣٧۶: ٣٠). در همين زمينه منتقدی چون مامفورد، نوسازی شهری عصر مـدرن را بـه لحاظ فضایی، كالبدی، اجتماعی، فاقد شخصيت دانسته و مسئله اصلی شهرسازی مدرن را مسئله هويت شهری تلقی نموده است. وی میگوید شهرها در گذشته واجد وحدت بصری بودند و با فرمهایی كه به تدريج پيچيدگی بيشتری میيافتند، شـيرازه زنـدگی اجتماعی جوامع را به وجود میآوردند. ولی در شهرسازی معاصر، نظم خشک و مقيدی جای تنوع اجتماعی گذشته را گرفته است. شهرها زمانی از خود شخصيت و موجودیتی داشتهاند.
🔸 ليكن امروزه اين شخصيت و موجوديت از ميان رفته است و همه آنهـا بـه تودههای مشابه يكنواختی بدل گشتهاند (دانشپور، ١٣٨٣: ۶٣).
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تولید مسکن میتواند زمینه کاهش تورم را فراهم کند.
🔸 در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود؛ زیرا هم اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد، به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل میشود.
🔸 تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که میتواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند، البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر کرد.
🔸 هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، می تواند این هزینه را حذف کند.
✍️ محمد منان رییسی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است...
👤 آیزنمن:
دیکانستراکشن هیچ ربطی به سبک ندارد بلکه به ایدئولوژی مربوط میشود؛ عیب پسامدرنیسم این است که با ایدئولوژی مخالف است، دوست دارم نشان دهم که نمایش فیلیپ جانسون اساساً نمایشی ایدئولوژیک است فکر میکنم آن نمایش میخواهد نشان دهد که بعضی از مردم سبکگرا هستند و برخی دیگر ایدئولوگ. به گمان من در درون هر چیزی نوعی ایدئولوژی نهفته است.
🔸 ممکن است بسیاری از مردم دوست نداشته باشند با چنین چیزی روبهرو شوند.
🔸 در حقیقت اگر شالوده زیباییشناسی فرا نوگرا بر کثرتگرایی باشد شالوده زیباییشناسی دیکانستراکشن بر شکگرایی و حتی پوچگرایی است. به تعبیر جنکز ما چگونه تمایز بین ساختمان دیکانستراکشنیستی خوب و بد را تمیز میدهیم؟ شکاک دائمی میتواند پاسخ دهد که هیچ کانستراکشنیستی نمیتواند بیعیب باشد...بنابراین هیچ پاسخ روشنی به این پرسش وجود ندارد. ...اگر کاری به معنی خوب وجود نداشته باشد، هرکار، کاری که «بد نیست» تلقی میشود.
🔸 موضوع هنر آیزنمن، شک سیستماتیک است...برای بسیاری از کارهای او دلیل معناشناختی وجود ندارد و به نظر میرسد صرفاً تصمیمی زیباییشناختی است که در هماهنگ کردن رنگها و فرمهای این نما موثر است.
🔸 از دیدگاه انسان در خیابان، فروپاشیها و بی ثباتیها کاملا آشکارند... اما آیا این فضا همین جذابیت و زیبایی را برای مردمی که قصد زندگی در آن فضا را دارند ایجاد میکند؟
🔸 اینجاست که جنکز لذت سامانشکنی را لذت ناشی از فقدان مینامد و آیزنمن را یک پوچگرای مثبت میداند.
🔸 جنکز در گفتگوی خود با آیزنمن میگوید:
«بگذار لحظهای به جنبهی منفی دیکانستراکشن، یعنی نیهیلیسم برگردیم. چون اینطور به نظر میرسد که تاکید روی از خودبیگانگی و همچنین مرکززدایی و کلاسیسیسم یا ضد خاطره و یا ضد شیء بودن است. اینها جهانشمول کردن مفهوم انسان پوچ است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هانس هولاین
🔸 روش من در اکتشاف طرح بستگی به هر پروژه و بستر و موقعیت خاص آن دارد. من هیچ وقت نخواستم از آن معمارانی باشم که ساختمانشان را بدون توجه به بستر آن در هر نقطه از جهان بر زمین میاندازند. بلکه همیشه خواستم که وضعیت هر طرح را و رابطه آن با بستر و تاریخ و فرهنگ مردم را درک کنم.
📚 منتشر شده در وب سایت (archdaily)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زیباییهای جزیره هرمز
#ایران_نگین_زمین
#IranInReality
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 بحران هویتی
🔸 بورهان غلیون اندیشمند سوری بیان میکند:
بحران هویتی کـه در دنیـا بـا آن روبهرو هستیم بـه دلیل از دسـت دادن نشانههای هویت تودههای مردمی اسـت کـه فرهنگهای ایشان قادر بـه حفظ خود در عرصههـای رقابـت جهانی در برابـر رسانههای بـزرگ که فارغ از مرزهای جغرافیایی حضور خود را بـه کشورها تحمیل میکنند، نیسـتند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 گوهری بهنام هویت
🔸هويت گوهری است كه من با آن منم و زندهام.
🔸 اين گوهر را چه فرد و چه جامعه در يک بستر تاريخی و فرهنگی به دست آوردهاند.
🔺 حال در حوزه معماری و شهرسازی میبینیم که چگونه برخی از معماریان این گوهر ناب را نادیده میگیرند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 پنج گیاه مقاوم به نور کم
🔸 اگر خانه شما آفتاب مستقیم نمیگیرد و دوست دارید گل در خانه داشته باشید، این پنج گل را به شما پیشنهاد میکنیم.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خروج از بحران هویت در هنر
🔸 درباره هویت در معماری و شهرسازی دو عامل مورد بررسی قرار میگیرد:
➖ وجه کالبدی، صوری، مادی
➖ جنبه محتوایی، باطنی و ارزشی
🔺 البته این تفکیک تمایزی ذهنی است و هویت دارای ساختار پیوسته و واحد میباشد.
🔸 در خصوص بحران هویت نیز دو محور سامانمند بودن هویت و هدفمندی آن مورد بررسی است هویت سامانمند در معماری نیز ما را به جهان به هماهنگی کالبد و محتوا بر اساس هدفمندی واحد رهنمون میسازد متقابلاً بحران هویت در معماری را در ناسازگاری ابعاد صوری با لایههای محتوایی در فضای فاقد هدفمندی و گسست ارکان مبنایی هویت می توان سراغ گرفت.
🔸 در نگاهی بنیادی به مسئله بحران هویت تیتوس بورکهارت تحلیل تطبیقی میان وجود بحران در دو تمدن مسیحی و اسلامی پرداخته است وی در باب هنر بر این باور است که هنر مسیحی با از دست دادن اصول معنوی خود منهدم گردید و هنر اسلامی ضعف خود را از وجوه کالبدی و بیرونی آغاز نمود. مسیحیت عوامل بحرانساز را در ناهماهنگیهای درونی خود داشت ولی تمدن اسلامی با تهاجمی بیرونی مواجه گردید که به تدریج در حوزههای درونی آن موثر واقع شد و پیوستگی مبانی اندیشه و هنجارهای معنوی در ساختار آن به سستی گرایید.
🔸 فرایند خروج از بحران نیز دو رهیافت بالا به پایین و پایین به بالا را شامل میگردد حرکت اصلاحی از بالا به پایین به بازسازی هویت هدفمند و آرمانی باز میگردد. در این مسیر، هنجارها و باورهای اصیل دینی در پیوند با عالم قدس نشانهگیری میشود. حرکت اصلاحی از پایین به بالا، بازسازی ساختاری و وجوه کالبدی را با استفاده از تجربیات گذشته و ارزیابی نیازهای حاضر پیش رو دارد. این راه به صورتی همگام پیمودنی است تا تناسب و اعتدال لازم در سیر استکمالی حاصل آید.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 هویت اجتماعی
🔸 سوال اساسی کشورهای درحال پیشرفت است. هویت اجتماعی یعنی: «خودآگاهی جمعی که مردم این گونه کشورها به اصالتها، ارزشها، و میراثهای فرهنگی خود داشته باشند و دقیقاً علت عقب ماندگی و آسیبهای این کشورها همین مسئله است.» نبود چنین آگاهی اجتماعی به وجود و هستی اجتماعی خود، سبب وابستگی به کشورهای استعمارگر و در نتیجه نخستین عامل نفوذ فرهنگی کشورهای سلطهگر است.
🔸 یکی از جنبههای هویت اجتماعی، هویت شهری و معماری است که از گذشته باید گرفته شود و هویت گذشته را حفظ کرده و در امتداد آن هویت، به فکر به وجود آوردن معماری درخور زمان حال باشد که البته دارای هویت ملی و دینی است که اگر غیر این باشد موجب بی هویتی شده که دنبالهروی کشورهای دیگر شده و وابستگی به دنبال خواهد داشت.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات منفی آپارتمان در تربیت کودکان
🔸 معماری یکی از ارکان اصلی آرامشبخشی خانههاست. اگر چه خانه محل آرامش انسان است؛ اما هر خانهای با هر نوعی از معماری، توانایی آرامشبخشی به اعضای خانه را ندارد.
🔸 در این میان خانههای آپارتمانی از ناتوانترین خانهها برای آرامشبخشی به خانواده است؛ دلایل این ادعا را میتوان در این چند مورد خلاصه کرد:
🔸 مساحت کم و سقف کوتاه، نداشتن حیاط، نورگیری ضعیف، معماری خشک و بی روح، دوری از طبیعت، ناامنی روانی، استفاده کمتر از هوا
🔸 همچنین امروزه بسیاری از مشکلات تربیتی فرزندان را باید در نوع ساختمانسازیها جستجو کرد. در معماری خانههای امروزی نیازهای تربیتی کودکان در نظر گرفته نمیشود.
🔸 از جمله مشکلات تربیتی که زمینه بروز آنها در خانههای آپارتمانی بیشتر است، محدودیتهای آزار دهندهای است که موجی از معضلات دیگر را در پی دارد.
از جمله این معضلات میتوان به بروز شرارت و حس افسردگی، ساکن شدن اجباری کودکان و روی آوردن آنها به رسانه اشاره کرده. علاوه بر اینها کودک در معرض امر و نهیهای مکرر والدین قرار میگیرد که خود این مسئله تبعات ناخوشایندی روی تربیت فرزند دارد.
📚 محسن عباسی ولدی، یادتان بخیر خانههای اجدادی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 برخورد ناصحیح با ویژهخواری!
🔸 آقای زاکانی ما از شما انتظار داشتیم که با متخلفان برخورد کنید، نه اینکه برای بقیه هم مجوز تخلف صادر کنید، این اسمش مبارزه با ویژه خواری نیست بلکه ترغیب به ویژه خواریست، شاید نیت شما خیر باشد ولی نتیجه کارتان اصلا خیر نیست.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 شهری خانواده محور
🔸 اگر بخواهیم خانواده را در مدیریت شهری لحاظ کنیم و حکمرانی با خانواده ارتباط پویا داشته باشد، باید سیاستهای خود را به سمت خانواده جهتگیری کنیم؛ یعنی مثلاً سیاستهای خود را با فیلتر خانواده تنظیم کنیم و میتوان اسم آن را حکمرانی خانواده محور گذاشت.
مدیریت شهری خانوادهمحور یا به طورخاص شهر خانواده محور جایی است که حکمران، خانواده را بهعنوان نهادی مجزا به رسمیت شناخته و برای آن وجاهت قانونی و تفویض اختیار قائل است و در این زمینه دست به ریلگذاری میزند تا خانوادهها بتوانند مسئولیتهای شهری را برعهده بگیرند. بهعبارتدیگر حکومت در اینجا بخشی از حکمرانی خودش را به خانواده تفویض میکند و خانواده برای او واحدی رسمی است.
🔸 در این مدل حکمرانی اینگونه نیست که تمام قوانین و ساختار شهری بر اساس یک محوری طراحی شود و خانواده در آن گنجانده شود، بلکه خانواده خود محور است و بر اساس آن مناسبات شهری شکل میگیرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 آیتالله اراکی: شهر باید ظرف آیات الهی باشد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 معماری ضد خانواده
ما با پذیرفتن معماری مدرن در واقع پذیرفتهایم که خانه مولد که در فرهنگ اسلامی باید به آن میرسیدیم را تبدیل کردیم به سلول مصرف جامعه. در واقع خانهای که ظرفیت تولید اقتصادی و تولید علم و روابط اجتماعی داشته را از زن گرفتهایم و به او یک سری مکعب سیمانی منفعل و منقطع از دیگران دادهایم. این سبک خانه که به قول معروف جهانی لوکوربوزیه، پارکینگ انسانی نام دارد کاملا متناسب با فرهنگ سرمایهداریست اما ما در جامعه اسلامی با چشم بسته پذیرفتهایم.
🔸 علاوه بر آن محله محوریست که در آن یک سری تعاونیهای رایگان و خودجوش زنانه شکل میگرفته است و به شدت تضمین کننده سلامت روانی زن و آسایش او هست. در سنت ما، زنها در محله یک سری شبکههای اجتماع، شبکههای اجتماعی خودجوش و رایگان و کاملا فطری را تشکیل میدادند و با همیاری در همه امور همدیگه را یاری میدادند. جامعه مدرن این را هم از زن امروزی گرفته است.
علاوه بر این، در حال حاضر فقط در شهر تهران حدود سالی دو میلیون نفر هر سال جابجا میشوند و این یعنی شکل نگرفتن سنتهای مثبت شهرنشینی، شکل نگرفتن فرهنگ مشترک و ایجاد نسلی که خاطرهای از خانه پدری ندارد و در نتیجه حرمتی برای خاک و وطن قائل نیست و عرق ملی ندارد و حاصل این دست نیافتن به تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
🔸 نکته دیگر بحث جمعیت هست. طبق پیمایشی، بالای هفتاد درصد مردم علاقه دارند بیش از سه فرزند داشته باشند اما شهر و محله و خانه کاملا ضد فرزندآوری است. از خانههای کوچک تا محلههایی که حتی امکان تردد برای کالسکه ندارد یا زن پیاده نمیتواند نیازهای خود را برطرف کند.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari