eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
115 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🏡 مسکن وسیع 🌻 رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ یَتَّسِعَ مَنْزِله»؛ (المحاسن برقی، ج ۲، ص ۶۱۰)؛ از سعادت آدمى است که خانه‌اش وسیع باشد. 🔸 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «وَ مَنْ بَنَى بَيْتاً رِيَاءً وَ سُمْعَةً حُمِّلَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى سَبْعِ أَرَضِينَ ثُمَّ يُطَوَّقُهُ نَاراً يوقد [تُوقَدُ] فِي عُنُقِهِ ثُمَّ يُرْمَى بِهِ فِي اَلنَّارِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ كَيْفَ يَبْنِي رِيَاءً وَ سُمْعَةً قَالَ يَبْنِي فَضْلاً عَلَى مَا يَكْفِيهِ أَوْ يَبْنِي مُبَاهَاةً» (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۸۱)؛ هر کس براى خودنمایى یا شهرت طلبى، خانه‌اى براى خود بسازد، روز قیامت آن خانه را تا هفتمین طبقه زمین به دوش مى‌کشد، سپس به صورت حلقه‌اى آتشین طوق گردنش مى‌شود، آن گاه او را با آن حال به آتش دوزخ مى‌افکنند. راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مى‌سازد؟! فرمود: خانه‌اى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد یا آن را براى فخر فروشى بنا کند. علِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا اَلسَّاحَةُ اَلْوَاسِعَةُ وَ اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَكَةً وَ بَرَكَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِيرَانِهَا (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۵۴)؛ على(عليه السّلام): خانه، هم شرفى دارد که وسعت فضاى آن است و معاشران خوب و هم بركتى دارد که خوبى جاى آن است و وسعت فضاى آن و همسايه‌هاى خوب. 📚(بحارالأنوار ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۹۷). 🔸 همانگونه که در اسلام افراد به زیستن در خانه‌های وسیع تشویق گردیده‌اند، زندگی در مساکن تنگ و تاریک در این آیین نکوهش شده است. ☀️ عنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ ع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ‌ (کافی، ج ۶، ص ۵۲۵)؛ 🔸 از معمر بن خلاد نقل شده که همانا امام کاظم (علیه‌السلام) منزلی را خریداری فرمود و به يکی از یارانش دستور داد که خانه‌ی مسکونی خود را به آنجا منتقل کند و به او فرمود: خانه‌ی تنگی داری، او در پاسخ حضرت گفت: خانه‌ای که دارم از پدرم به من رسیده است، امام کاظم (علیه‌السلام) فرمود: اگر پدرت احمق بود تو نیز باید مثل او باشی؟! 🔸 با تأمل در این روایات و مشاهده زندگی آنان که در خانه‌های کوچک، تاریک و پر سر و صدا زندگی می‌کنند، ملاحظه می‌گردد که ساکنین این مساکن به لحاظ بهداشتی و سلامتی بدنی و روانی چقدر مشکل دارند و از هوای پاک، نور مناسب و آفتاب که تابش آن ضامن سلامتی است، محرومند. همین کاستی‌ها موجب شده که آنان از نظر وضع عمومی، دچار برخی بیماری‌ها و ناگواری‌ها باشند. 🔸 یکی از پژوهشگران اروپایی به دنبال تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که زیستن در اتاق‌های کوچک و بدون پنجره که کمتر با فضای بیرون و هوای سالم ارتباط دارد در پیدایش کسالت روحی و افسردگی ساکنین تأثیر می‌گذارد (اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۲، ص ۱۸۲). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔆 تاثیر رنگ زرد بر بازاریابی و فروش 🔅 رنگ زرد نماد روشنی و نور است. در طبیعت و دنیای مُد، جذابیت را نشان می‌دهد. 🔅 رنگ زرد، رنگی تلقین کننده است و می‌تواند دیگران را به انجام کار تشویق کند. 🔅 این رنگ برای سازمان‌های تجاری و فعالیت‌های مبتنی بر ارائه خدمات به مشتری مناسب است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر سلامت انسان 🔸 بهتر آن است که حمام روشن باشد. حمام روشن، مفرح است. حرارت و قوای انسان را انتعاش می‌کند؛ به خلاف حمام تاریک و تیره که باعث وحشت و غلبه سودا می‌گردد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 معماری‌ اسلامی 🔸 معماری اسلامی(الزاما)، بدان معنی نیست که آیه‌ای در قرآن باشد تا بر اساس آن عمل کرد. اما اینگونه می‌توان عنوان کرد اگر هر چیزی از ابتدا تا انتهای آن محکم و علمی نباشد و بر این اساس عمل نشود آن امر اسلامی نیست. ملتی که به پیشرفت‌های علمی در ابعاد مختلف دست نیابد، نمی‌توان به آن مسلمان گفت و چیزی که عقل آن را نمی‌پسندد اسلامی نیست(آیت الله جوادی آملی). 🔸 معماری اسلامی یعنی معماری عمیق علمی. 🔸 در روایتی آمده است که پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) به شخصی که در حال کندن قبر بود، تاکید کردند که قبری مستحکم بسازد و این امر، نشان‌ دهنده تاکید اسلام بر انجام کارهای اصولی است. 🔸 بر همین اساس است که در طراحی معماری باید توجه کرد طراحی که انجام می‌شود ماندگار و ابدی باشد، هم از منظر دنیایی، یعنی معماری پایدار و هم از منظر نگاه به دنیای آخرت و فراهم آوردن فضاهایی برای رسیدن انسان به کمال؛ مرگ از پوست در آمدن است، انسان مرگ را میکُشَد و در صحنه مصاف با آن پیروز است. لذا یک موجود ابدی باید کارهای ابدی انجام دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 معضلات توسعه عمودی! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 معماری درونگرا یا برونگرا؟ 🔸 در معماری معاصر به دلیل تاثیرات مختلف حاصل از مکاتب فلسفی، اقتصادی و..، الگوی رایج در طراحی اغلب کاربری‌های شهری، الگوی برونگرا است و فضاها علی‌الخصوص مسکن بیشتر از اینکه برای اهل خانه باشد، برای بیرون است متاسفانه در حال حاضر مسکن، معنای‌ خوابگاهی پیدا کرده است. 🔸 اما در معماری موسوم به معماری اسلامی، اغلب کاربری‌های شهری (به ویژه ابنیه مسکونی) از الگو‌های درونگرا بهره می‌برند که مؤلفه‌های فرهنگی و اعتقادی یکی از مهمترین دلایل این امر بوده است، بدین‌گونه که مسکن برای اهل خانه است و تمامی بخش های یک خانه در تلاش برای رفع نیازهای فطری فرد است. 🌻 قرآن کریم میفرماید: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد" (نحل / ۸۰) 🔸 سکن یا آرامش علاوه بر مسکن برای ۴ واژه دیگر در قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: لیل(شب)، زوج(همسر)، صلات(دعای)، پیامبر و تابوت(صندوقی) که به عنوان نشانه حقانیت حضرت طالوت معرفی شده بود که از این چهار مورد، دو مورد آخر، مشمول زمان مشخصی بوده‌اند و اکنون محل بحث نمی‌باشند. 🔸 با بررسی سایر آیاتی که این دو واژه شب یا همسر در آنها به کار رفته است، این نتیجه حاصل می‌شود که تنها یک ویژگی مشترک است که در ادبیات قرآنی هم برای شب به آن تصریح شده است و هم برای همسر و آن ویژگی، «قابلیت پوشانندگی» و به تعبیر قرآن «لباس» بودن شب و همسر می‌باشد. به بیان دیگر هم شب و هم همسر به دلیل قابلیت پوشانندگی، القا کننده حس امنیت و آرامش برای انسان هستند. ➖ وجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار داديم.(نبأ / ۱۰) ➖ واللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا: و قسم به شب! وقتی که تاریکی‌اش زمین را می‌پوشاند.(شمس / ۴) ➖ وهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا: اوست که شب را برای شما پوشش قرار داد. (فرقان / ۴۷) 🔸 بر همین اساس است که خانه باید مأمن اهل خانه باشد و حس آرامش و امنیت به ساکنان خود بدهد. خانه‌ای که به دور از سروصدای مزاحم، دید مزاحم، منظره مزاحم و مشوش است. خانه‌ای که حریم دارد و وقتی پنجره را باز می‌کنند دیوار آپارتمان مقابلش را نمیبیند. صدای صحبت کردن خانواده در خانه همسایه نیست. خانه‌ای که وقتی فرزند خانواده بازی میکند نگران اذیت شدن همسایه نیست. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
14.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ۴٠٠ هزار مسکن در مناطق یک تا پنج تهران خالی‌اند 💢 ۶۵ درصد از حقوق ساکنان تهران صرف اجاره‌نشینی می‌شود. 💢 خرید مسکن برای یک فرد معمولی در شهر تهران ۶۶ سال طول می‌کشد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 تاثیر محیط بر انسان 🔸 بر اساس اندیشه فیلسوفانی همچون ابن‌سینا و سهروردی اینگونه میتوان گفت که خشکی، عامل تقویت حافظه و تخیل است و این ویژگی زمینه تقویت شخصیت درونگرا را فراهم می‌آورد. برعکس رطوبت با انتقال ویژگی‌های آب، یعنی شکل‌پذیری و دگرگون‌گرایی، زمینه‌ساز تقویت برونگرایی شخصیت می‌باشد. 🔸 تاثیر برونگرایی و درونگرایی کالبدی معماری، بر برونگرایی و درونگرایی شخصیتی، برای نشان دادن نمونه‌ها و شواهدی از این رابطه بسیار راحت‌تر از اثبات این رابطه در جهت عکس است. کالبد معماری درونگرا اگرچه در درجه اول به دلیل نیاز اقلیمی، درونگرا شده است؛ اما می‌تواند به تدریج زمینه ساز ایجاد فرهنگ رفتاری و اخلاقی درونگرا باشد. به عکس شخصیت درون‌گرا علاقه به کالبد معماری درونگرا دارد و اگر در اقلیم برونگرا واقع باشد با ایجاد تعادلی، این نیاز‌های متضاد انسانی و محیطی را پاسخ می‌دهد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 معماری‌ ایرانی 🔸 مهمترین عامل تاثیرگذار در شکل‌گیری معماری در مناطق مختلف ابتدا اقلیم و سپس بعد فرهنگی می‌باشد. عوامل اقلیمی در شکل‌گیری اولیه خانه‌های درونگرا و برونگرا نقش داشته‌اند. ولی در گذر زمان عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی، دینی و اخلاقی در تشدید آن موثر بوده است. 🔸 درونگرایی قبل از آنکه رنگ معماری به خود بگیرد از دیدگاه اخلاقی و عرفانی در برگیرنده معانی و مفاهیمی همچون تودار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر می‌باشد و همچنین این سبک زندگی در اکثر مناطق ایران قبل و بعد از اسلام ریشه دار بوده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari