واحد معماری و شهرسازی مصاف
⬜️ کدام ناظر مقصر است...
◻️حالت های مختلفی که پای ناظران (تمامی ناظران) به پرونده باز خواهد شد
◻️صدمه جانی و مالی بر اثر برق و آتش سوزی بر اثر نقص اتصالی برقی:
▫️ناظر برق و ناظر هماهنگ کننده (ناظر اصلی)
◻️مرگ خاموش (خفگی بر اثر نقص تاسیسات گاز) :
▫️ناظر تاسیسات گاز و ناظر هماهنگ کننده (اصلی) و دربعضی موارد ناظر تاسیسات مکانیک
◻️ مرگ خاموش (خفگی بر اثر عدم اتصال صحیح دودکش) :
▫️ناظر تاسیسات مکانیک ، ناظر گاز، ناظر هماهنگ کننده ( اصلی) و (دربرخی موارد حتی ناظر معمار به دلیل مسیر اشتباه دودکش)
◻️سقوط کارگر از چاه آسانسور به دلیل عدم رعایت حفاظ ایمنی حول چاه آسانسور در طبقات یا سقوط بالابر که منجر به صدمه جانی شود یا در بعضی موارد سقوط کارگر بر اثر بالا بردن مصالح ساختمانی از پله های موقت ساختمان و اتفاقاتی از این قبیل در حین کار :
▫️در این حالت بستگی دارد کارگر مربوط به پیمانکار کدام قسمت باشد . اگر کارگر تاسیسات برقی باشد، ناظر برق...اگر مربوط به پیمانکار قسمت های معماری باشد ناظر معمار و...تاسیسات مکانیکی و سازه هم به همین صورت...( بطور مثال اگر کارگر تاسیسات برقی براثر بالابردن مصالح برقی سقوط کند ناظر برق و هماهنگ کننده دخیل هستند)
📌درهر حالت ناظر هماهنگ (اصلی)کننده هم دخیل خواهد بود
◻️صدمه جانی بر اثر اجرای وال پست و اجرای سازه آسانسور و سازه نگهبان و بطور کلی هرقسمتی که سازه اجرا شود:
▫️ناظر سازه و ناظر هماهنگ کننده
◻️صدمه و سقوط کارگر در مرحله تیغه چینی و نازک کاری و سقوط سنگ نما که منجر به صدمه جانی شود :
▫️ناظر معمار و ناظر هماهنگ کننده
◻️مرحله تخریب :
▫️اگر برق گرفتگی باشد ناظر برق و هماهنگ کننده و اگر صدمه جانی براثر سقوط سنگ و ریزش دیوارو...باشد ناظر سازه و هماهنگ کننده درصورتی که ساختمان فاقد ناظر سازه باشد (حالت تک ناظره) مسئولیت تخریب بر عهده ناظر معمار میباشد.
◻️صدمه جانی و مالی درمرحله گودبرداری :
▫️ناظر سازه و هماهنگ کننده
◻️نکته قابل توجه :
▫️مسئولیت ناظر هماهنگ کننده یا همان ناظر اصلی میباشد که در هرحالت پای ثابت پرونده خواهد بود و اگر به درستی عمل کرده باشد تبرئه میشود .
📌نکته :
درصورتی که ساختمان فاقد ناظر سازه باشد ( تک ناظره) تمامی مسئولیتهای فوق برعهده ناظر معمار میباشد!
📌نکته :
اگر ساختمان دارای مجری ذیصلاح باشد مجری نیز در تمام موارد دخیل خواهد بود .
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 رنگ آبی در طراحی
🔸رنگ آبی مناسب خانه های به شدت آفتاب گیر است زیرا با القای حس سرما، دمای اتاق تعدیل می کند و فضایی با دمای متعادل به وجود می آورد. این رنگ، کاهنده تعداد تنفس است و استفاده از آن برای افراد دارای استرس و فشارهای عصبی بسیار توصیه می شود.
🔸نور آبی با کاهش انرژی به اعضای مختلف بدن موجب فعال شدن بخش پاراسمپاتیک سیستم عصبی می شود. این رنگ بر بیماری های گوارشی نیز تاثیر بسزایی دارد. اگر افراد برای درمان امراض خود، از تابش پرتوهای آبی استفاده می کنند مانند انواع لامپهای آبی، نباید بیش از اندازه این نور را به کار ببرند زیرا تعادل در هر چیزی لازم است .افراد افسرده و غمگین نباید از این رنگ استفاده کنند.
🔸این رنگ نماد تعادل و سلامتی است، لذا برای اتاق های عمل و زایمان از رنگ سبز و آبی استفاده می کنند.
🔸استفاده از رنگ آبی برای سازمانهایی که فعالیت فکری انجام میدهند یا اتاق برگزاری جلسات و اتاق فکر دارند، بسیار مناسب است.
📍البته استفاده از رنگ آبی در طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی و گوشه گیری افراد می شود.
🔸در سال 2009 در ایستگاه قطار یامانوت توکیو،نور های آبی نصب شدند تا میزان خودکشی را در این ایستگاه کاهش دهند در نتیجه موفقیت این چراغها (خودکشی ها در ایستگاه هایی که چراغهای آبی نصب شده بودند 74٪ کاهش یافت)نورهای رنگی مشابهی در سکوهای قطار فرودگاه گاتویک نصب شده است.
🔸مزاج شناسی:
این رنگ از مزاج سرد و تر یعنی "بلغم" برخوردار است و غلبه این مزاج موجب سفیدی پوست، چاقی و سستی بدن، خلط پشت گلو ریزش مو از میانه ی سر می شود. لذا این رنگ برای افرادی که بلغمی مزاج و یا حتی سوداوی مزاج هستند بدلیل تشدید مزاج شان کمتر توصیه میشود. بنابراین توصیه می شود که از این رنگ در معماری شمالی کشورمان(که دارای مزاج بلغمی است) کمتر استفاده نمایند. بنابراین بدلیل مزاج این رنگ می توان توصیه نمود که افراد دموی مزاج و صفراوی و در اقلیم های گرم و خشک و گرم و تر از این رنگ ها بیشتر استفاده نمایند.
#معماری_سالم
#دکوراسیون_داخلی
#رنگ_شناسی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
📝 سنبوسه:در کاربندی قسمت مثلثی بالای شاپرکها است
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
📝 رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی|رنگ زرد
◽️رنگ زرد هم از همان رنگهاست که در آیات و روایات ادلهای برای مطلوبیتش وارد شده است.
◽️مطلوبیت رنگ زرد در آیات
▫️«صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرين» (البقرة: 69 ).
▫️«تَسُرُّ النَّاظِرين»، مدح این رنگ است که نشان دهنده مطلوبیت رنگ زرد از نظر شارع است.
◽️ مطلوبیت رنگ زرد در روایات
▫️«أَبِي جَعْفَرٍ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ يَنْظُرُ فِي سُرُورٍ مَا دَامَتْ عَلَيْهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (وسائل الشيعة، ج5، ص: 69).
▫️هر کس نعلین زرد بپوشد، تا زمانی که آن را پوشیده است، این کار موجب سرورش خواهد شد (و روی فرد، اثر روانی مثبت دارد)؛ چراکه خداوند فرموده: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ». از این استدلال، مطلوبیت مطلق رنگ زرد، مشخص میشود.
▫️«أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ مَسْرُوراً حَتَّى يُبْلِيَهَا كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (تفسير العياشي، ج1، ص: 47)
▫️کسی که کفش زرد بپوشد تا زمانی که این نعلین کهنه شود، در سرور خواهد بود، همانگونه که خداوند فرمود: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ».
▫️«مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يُبْلِهَا حَتَّى يَسْتَفِيدَ عِلْماً أَوْ مَالًا» (همان، ح 60).
▫️کسی که کفش زرد بپوشد آن را کهنه نمیکند مگر اینکه علم یا مال به دست میآورد.
▫️چون در این روایات، به آیه اشاره شده است، مطلوبیت رنگ زرد، نه فقط برای کفش زرد، بلکه بهطور مطلق مشخص میشود.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 7 (نمادها6)| 95/11/14
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نحوه عملکرد سیستم اطفاء حریق
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶فواید رنگ قرآنی زرد
🔸رنگ زرد منطبق با طبع صفرا و فصل تابستان و دوره جوانی است. این رنگ که در قرآن به رنگ سرور و بحجت شناخته شده است، مطلوبیت عام شرعی دارد.
مطلوبیت عام شرعی: اگر فقط برای لباس استفاده می شد، یعنی خصوصیت داشت، اما چون برای موضوعات مختلف سفارش شده است دارای مطلوبیت عام است.
🔸این رنگ بیشتر به افرادی که دارای طبع بلغم (سرد و تر) و طبع سودا (سرد و خشک) می باشند توصیه می شود.که البته بیشتر مناسب بلغمی مزاج ها می باشد.
🔸این رنگ در فصل زمستان و در مناطقی با اقلیم سرد و تر و یا کوهستانی توصیه میشود چرا که با روحیه گرمی که دارد موجب به تعادل رساندن طبع آدمی می شود.
#دکوراسیون_داخلی
#رنگ_شناسی
#معماری_سالم
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ابزاری جهت اجرای صحیح ریسمان کشی دیوارچینی.
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نصب پایه های پیش ساخته پل.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 بازخورد تعدادی از شرکت کنندگان کارگاه "روند خلق فضای مذکِّر"
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 میانگین هزینه ساختوساز ساختمان در کشور
👤رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:
🔸میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری پنج میلیون تومان است.
🔸درشهرها به طور میانگین ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان و در روستاها سه تا سه و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بلوک های پلاستیکی در مقابل بلوک های بتنی
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیتالله اراکی | نمادها
📝 رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی | رنگهای منفی
◽️رنگهای منفی:
در مجموع روایات وارده از معصومین، از دو رنگ، به عنوان رنگهای منفی و ناپسند مگر دربرخی موارد استثنائی یادشده است:
◽️رنگ سیاه
▫️کلینی و صدوق به سند مرفوع از امام صادق علیهالسلام روایت کرده اند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه صلیَاللهُ عَلیهِ و آله يَکرْهُ السَّوَادَ إِلا فيِ ثَلَاثٍ؛ الْخُفِّ، وَ الْعِمَامَةِ، وَ الْکسِاء».
رسول خدا صلی الله علیه و آله رنگ سیاه را ناپسند میدانست مگر در سه چیز: کفش و عمامه و عبا.
📚وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 1و2.
▫️صدوق به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: «عَنْ آبَائِهِ عَنْ أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ:فِيمَا عَلمَ أصْحَابَهُ: لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْن»
امیرالمؤمنین علیه السلام به اصحابش فرمود: لباس سیاه رنگ نپوشید؛ زیرا لباس فرعون است.
📚وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 5.
▫️ کلینی به سند غیر متصل از امام صادق علیه السلام روایت میکند: «قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أصَلَّيِ فيِ الْقَلَنْسُوَةِ السَّوْدَاءِ؟ فَقَالَ: لَا تُصَلِّ فِيهَا فَإِنَّهَا لِبَاسُ أهْلِ النَّار»
گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا در کلاه سیاه رنگ، نماز بخوانم؟ فرمود: نماز نخوان؛ زیرا لباس اهل دوزخ است.
📚 وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 20، ح 1و3.
📌 «قَلَنْسُوَة»: معرّب کلاه شب يا شب کلاه است و از توصیف آن به پوشش دوزخیان، کراهت شرعی آن به سبب رنگ سیاهش استفاده میشود.
📌در ضمن از روایات فوق موارد استثناء کراهت رنگ سیاه نیز معلوم شد که عبارت اند از: پاپوش، و عمامه، و عبا که همان جامۀ فراگیر بدن است که به آن کساء میگویند، خواه برای مردان باشد يا برای زنان.
📚 فقه عمران شهری، درس خارج فقه نظام عمران شهری، ص224-226
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 اهواز بار دیگر با نخستين بارش زمستانی تبدیل به "ونیز" شد
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari