eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
110 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
آپارتمان سازی یا ویلا سازی، کدام به صرفه‌تر است؟ 👤مهندس اسدی برای ساخت صد متر آپارتمان، ۱۳۶ متر زیربنا باید ساخته شود زیرا مشاعات و سرویس پله و ... اضافه میشود. 🔸 در آپارتمان هزینه هایی مانند آسانسور، پمپ های آب رسانی و سیستم اطفا حریق داریم که در ویلایی نیاز نداریم. 🔸 هزینه ساخت سازه در آپارتمان هم گرانتر است در کل محاسبات دقیقی انجام دادیم هزینه ساخت آپارتمان ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر خواهد شد. 🔸 مهمترین ویژگی مثبت خانه های ویلایی، مدت زمان ساخت است که میتوان به جای حداقل دوسال آپارتمانی، در شش ماه ساخته شود. 🔸 معماری تدریجی یک روش رایج برای ما در سالهای قدیم در مدل ویلایی بوده است و روش خوبی برای سکونت سریعتر است اما اینکار در آپارتمان ممکن نیست. 🔸 در مدل ویلایی اگر متقاضی توان ادامه پرداختها را نداشته باشد دولت می‌تواند مسکن را به او بدهد اما در مدل آپارتمانی این ممکن نیست. 🔸 برآوردهای انجام شده نشان میدهد با پرداخت هشت قسط سه ماهه چهل میلیونی در طی دو سال، ۳۲۰ میلیون است به علاوه ۵۵۰ میلیون وام مسکن یعنی با ۹۰۰ میلیون قرار است مردم صاحب خانه شود که قطعاً غیرممکن است. 🔸 یک واحد هشتادمتری، تمام شده‌ی قابل بهره‌برداری بین یک میلیارد و پانصد تا هفتصد است. 🔸 با توجه به اقساط امکان ساخت دو ساله غیرممکن است و در اینصورت زمان ساخت بیشتر از دوسال خواهد بود که در نتیجه هزینه ساخت هم به بالای دو میلیارد خواهد رسید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
♦️وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان شد 🔹 نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده ۱۱ طرح دو فوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، با افزایش وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
💢 نحوه دریافت وام ودیعه مسکن 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ضرورت فهم شهر به مثابه بخشی از محیط‌ زیست: 🔸 در ابتدای قرن هجدهم، شهر به‌مثابه نقطه‌ای مقابل طبیعت درک می‌شد. در متون آن زمان، مانند آثار ویکتور هوگو یا دیگر نویسندگان مشهور فرانسوی، طبیعت پدیده‌ای خطرناک، منشأ رکود و فساد و رشد بیماری‌ها توصیف شده است. در نتیجه تمام توسعه‌های شهری در دو قرن اخیر براساس تضاد با طبیعت، محدود کردن آن و سرانجام بیرون راندن آن از شهرها شکل گرفته است. 🔸 اولین توسعه‌های شهری در قرن نوزدهم، با علوم پزشکی و مهندسی ارتباط زیادی داشتند. توزیع و گردش آب و جریان هوا در شهر برای جلوگیری از راکد ماندن این عناصر طبیعی اهمیت داشت. اگر به علوم پزشکی در قرن نوزدهم که به توسعه شهری کمک شایانی کرده است توجه کنیم درمی یابیم که ایده بیماریِ ناشی از رکود و فساد در پی‌ریزی شهرهای اولیه این زمان اهمیت زیادی داشته است. 🔸 با این حال پس از دهه ۱۹۶۰ در آمریکا و اروپا یک گفتمان اکولوژیک آغاز می‌شود که تصویر شهر را به کلی تغییر می‌دهد. این تعریف اولیه از «اکولوژی شهری»، که سرانجام پس از چندین دهه ریشه دواندن، به نو شدن دیسیپلین‌های شهرسازی و منظر منجر شده است، بیش از هر چیز بر «تعادل های جهانی» متمرکز است؛ مانند تعادل در آب و هوا و اقلیم که مثلا شامل جنگل‌ها نیز می‌شود؛ اما به تعادل در مقیاس‌های محلی توجهی ندارد. رویکرد اکولوژیک به شهر به تدریج در اروپا ریشه پیدا کرد و از دهه 1990در متون و پژوهش‌ها و هم‌چنین در تجارب حرف‌های شهرداری‌ها بازتاب داشت. 🔸 اما امروز هم که این اولین تحولات در سیاست‌های شهری در دهه هشتاد سرانجام، همگام با توسعه پایدار، سعی در ارائه خوانشی کلی‌نگرتر از شهر و فهمی چندبعدی از خدمات شهریِ شهرسازی‌ها دارند، ما هم‌چنان در فرانسه و در سایر کشورهای جهان، در همان نقطه هستیم. به این معنی که در عمل، برای ایجاد ارتباط بین ابعاد مختلف سیاست‌ها و خدمات شهری که همگی به نوعی با مسئله محیط‌ زیست شهری و منظر شهری مرتبط‌اند، با مشکل مواجهیم. ما هنوز به مسائل اقلیم، طبیعت، شهرسازی و غیره به صورت جداگانه می‌پردازیم؛ به‌جای آن که فهمی جهانی و پیچیده‌تر از مشکلات محیط زیست و منظر شهری داشته باشیم. 🔸 یکی از دلایل این مشکلات، عدم توجه به مسائل فرهنگی است که فراتر از مسائل فنی اهمیت دارد. ما با پدیده طبیعت در شهر هم‌چنان به عنوان یک مفهوم مهندسی برخورد می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که مسئله طبیعت در شهر پیش از هر چیز به رابطه بین انسان و محیط زندگی او مربوط است. ارتباط شهر و محیط زیست را می‌توان به دو صورت تعریف کرد: می‌توان شهر را پدیده‌ای در نظر گرفت که یک محیط زیست یا محل زندگی برای ساکنانش شکل می‌دهد؛ یا آن را عنصری دانست از کل محیط زیست، که شهر در آن شکل گرفته است. در این حالت محیط زیست شامل خود شهر، محیط آن در مقیاس‌های منطقه‌ای و ملی و حتی بین‌المللی خواهد بود. 🔸 اگرچه ادراک شهر به‌عنوان یک محیط زیست ساده به نظر می‌رسد، اما فهم آن به عنوان جزئی از کل محیط زیست سخت‌تر است؛ یعنی ادراک شهر به مثابه کلیتی که به محیط زیست در مقیاس‌های بزرگ‌تر وابسته است، به عنوان مثال از نقطه نظر مسائل پس‌ماند‌های شهری، تغذیه و آب. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تی‌تی‌سِره یا سرای شکوفه | طراحی شده در استودیو معماری و شهرسازی مصاف 🔸 سرایی که سراسر سرور است. با نظامی چیره بر بی نظمی انبوه درختان و آسودن و رستن در سلسله‌ی طبیعت، تا همگام با آن فرجامی خوش پدید آورد. چنان که معماری اسلامی " خلق فضای مذکر" می‌کند تا فضایی یادآوری کننده و تذکر دهنده، روح را نوازش کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕ قاتل ولگرد هر روز وحشی‌تر می‌شود 🔺 وضعیت بحرانی‌تر از آن است که با قانون‌گذاری در حوزهٔ به سرپرستی گرفتن سگ‌ها، جلوگیری از رهاکردن این حیوانات در محیط‌های عمومی و چگونگی جمع‌آوری، نگهداری و در صورت نیاز معدوم‌کردن این سگ‌ها سروسامان بگیرد. 🔸اگرچه در کشورهای دیگر برای تمام این مسائل قوانین سفت و سختی وجود دارد، به طوری که در بعضی کشورها حتی یک سگ ولگرد هم دیده نمی‌شود. 🔸با این حال، به نظر می‌رسد نیاز به یک اقدام فوری و اثربخش در این حوزه است تا جان عزیز شهروندان بی‌گناه و خصوصاً کودکان معصوم که بیشترین قربانیان سگ‌ها هستند، بیش از این بازیچه‌ این حیوانات ولگرد نشود. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
♦️ قوانین کشورهای مختلف برای حمایت از مستاجرها 🔻 در کشور ماهم خود متفکر پندارهایی مثل غنی نژاد و آخوندی معتقد هستند دولت حق دخالت در این موضوعات را ندارد و نباید اعمال قدرت بکند! نمی‌دانم، شاید مسئولان کشورهای غربی باید بیآیند و مبانی لیبرالیسم را از غنی نژاد یاد بگیرند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 سینما منعکس کننده هویت شهری 🔸 سینما یک زبان است، زبانی که مجموعه‌ای که پیام‌ها را در یک ماده بیانی مشخص ارائه می‌کند. کمک و یاری سینما و فیلم می‌تواند به عنوان رسانه‌ای در بیان منتقدانه طراحی شهرها استفاده گردد. امروزه سینما به عنوان نهاد اجتماعی است که در آن روابط انسانی شکل میگیرد، سینما سازنده و رشد دهنده فرهنگ عمومی شهر است. 🔸 اما متاسفانه در سینمای کشور ما با فضاهای شهری خیلی مواجه نیستیم و معمولا در سینمای ایران مکان مطرح نمی‌شود. ولی در بسیاری از کشورها سینماگران با بهره گرفتن از هم‌فکری جامعه‌شناسان و روان‌شناسان در پی برقراری ارتباطی بهتر با مخاطب خود و ایجاد مکان در فیلم‌های خود هستند که در کشور ما هم این بحث باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که به نظر می‌رسد بررسی نسبت میان مکان و انسان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شاید بسیاری از مشکلات معماری و سینما از آن نشأت می‌گیرد. 🔸 سینما به عنوان موثرترین ابزار فرهنگی در مدیریت شهری می‌تواند به وسیله معماری و با توجه به ماهیت مکان، خاطرات جمعی شهری را برای عموم رقم زند. در این میان مدیران حوزه شهری با وجود تمام بحث‌های عدم وجود هویت تاریخی، نداشتن فضای عمومی و خاطرات شهری در مورد مکان و هویت شهرهای کشور باید دست به اقداماتی جدی بزنند و فضاهای شهری ما در سینمای ایران باید دارای شخصیت گردیده و به عبارتی منعکس کننده هویت ایرانی باشند و این هویت در آن جلوه کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 ضرورت حفظ هویت ایرانی اسلامی 🔸 هویت نه خواستی بر هوس است که یکی بخواهد و آن دیگری طلب نکند، بلکه هویت ضرورتی حیاتی است برای تمام بشر چرا که حافظ حیات آنان است. 🔸 همان‌گونه که نفس کشیدن، خوردن و آشامیدن حافظ حیات و تداوم‌بخش آن است، احساس تعلق به گروهی و عدم تعلق به غیر آرامشی برمی‌انگیزند که ناشی از اطمینان به حمایت آن گروه در مقابل تهدیدات غیر است. 🔸 تهدیداتی است که حیات انسان را هدف قرار داده است، طبیعتاً مقابله با آن لذت بخش است. از این روی داشتن هویت همان لذتی را برمی‌انگیزد که لذت‌های دیگر ارضای غرایز بشری است که همه برای حفظ حیات در کارند. 🔸 یکی از جنبه‌های هویتی یک ملت، معماری و شهرسازی آنان است که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود، هم مسئولین شهری و هم طراحان معماری و شهرسازی که متاسفانه امروز بی‌ توجه به این موضوع درحال حل شدن در فرهنگ غالب جهانی هستند. که جز خیانت چیز دیگری نیست. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ساختمان‌های ناایمن همچنان بلاتکلیف 🔻 یکسال پس از فرو ریختن متروپل، هنوز تغییری در نظارت و قوانین ساخت‌وساز ایجاد نشده است. 🔻 رئیس سازمان نظام مهندسی می‌گوید با دستگاه‌های مختلف برای تغییر قوانین و نظارت‌ها رایزنی‌هایی شده، اما موفق نشدیم 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
جزئیات مالیات پرداختی لوکس‌نشینان و لوکس‌سواران ▪️تقریبا هیچ 🔸 با توجه به آمارهای ارائه شده از جانب سازمان امور مالیاتی، مجموع مالیات تشخیصی برای خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۱ برابر ۲ هزار میلیارد تومان و خودروهای لوکس ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم به ترتیب ۶ و ۲۰ میلیارد تومان وصول شده است. 🔸 در مورد علت وصولی بسیار پایین مالیات‌های مربوط به سال ۱۴۰۰ که مهلت پرداخت آنها نیز به پایان رسیده و باید تا‌کنون وصول می‌شده گفته شد که بخشی از این افراد اقدام به اعتراض به مالیات خود کرده‌اند و همین مسئله سبب طولانی شدن روند وصول شده است. 🔸 در خصوص مالیات‌های سال ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی به تازگی مالیات‌ها را به مودیان اعلام کرده در نتیجه همچنان زمان برای پرداخت آن از جانب مودیان وجود دارد./تسنیم 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 با آپارتمان‌سازی با اين شيوه و قيمت‌گذاری کسی صاحب خانه نمی‌شود 👤 حجت الاسلام و المسلمین حامدی، امام جمعه پردیسان: 🔸 قیمت تمام شده خانه‌های که دولت در طرح ملی مسکن قول داده به مردم تحویل بدهد، 1میلیارد و 700 میلیون تومان است! 🔸 طرح ملی مسکن به کام دلالانی است که امتیازات مردم را به ثمن بخس می‌خرند/خواهش میکنیم ولو دستتان زیر سنگ است امتیاز خانه‌ها را نفروشید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 کاشت گل‌های خوش بو در حیاط 🔸بوی خوش گل، ثمر گل است و در معماری اسلامی مثمر بودن یک اصل است. 🔅پیامبر (ص): هرگاه به یکی از شما گلی دادند، پس آن را ببوید و بر چشمانش گذارد، که آن از بهشت است.و هرگاه به شما گلی [هدیه‏] دادند، آن را رد نکنید. 📚اصول کافی، ج ۶، ص ۵۲۴ 🌹گل‌های اسلامی: 🔅پیامبر (ص): کسی که می‏خواهد بوی خوش مرا استشمام کند، گل سرخ [گل محمدی و گل سرخ هر دو از تیره رُز هستند ولی یکی نیستند] را ببوید. 📚بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۴۷ ؛ کشف الخفاء، ج ۱، ص ۲۵۹) ✍️ در طراحی محوطه فضاهای مختلف می‌توان از گل محمدی و گل رز بهره برد، امروزه متاسفانه گل‌هایی که در حیاط خانه‌ها و فضاهای شهری کاشته می‌شود بی ثمر بوده و حتی بوی مطبوعی هم ندارند. همچنین می‌توان در تراس و بخش‌های نیمه باز خانه از این گل‌ها کاشت، که هم از بوی آن بهره‌مند شد و هم مصرف دارویی کرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔻خونه متری چند؟ 🔹 قیمت هر متر مسکن نوساز در محله‌های مختلف تهران 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
اقساط وام ۱۸% نهضت ملی مسکن چقدر است؟ 🔸 دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲۰ ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان باید پرداخت کنند. 🔸 این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است. 🔸 بنابراین متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت خواهند کرد از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶دور کردن انسان از طبیعت با معماری 🌻«وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ» ﺯﻣﻴﻦِ ﺣﺎﺻﻠﺨﻴﺰ، ﺑﺎ ﺍﺟﺎﺯﮤ ﺧﺪﺍ، ﮔﻞ‌ﻭﮔﻴﺎﻫﺶ میﺭﻭﻳَﺪ؛ ﻭلی ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦِ ﺷﻮﺭﻩ‌ﺯﺍﺭ ﻭ ﻧﺎﻣﺮﻏﻮﺏ، ﺟﺰ مشتی ﮔﻴﺎﻩ بیﻓﺎﻳﺪﻩ، ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮی نمیﺭﻭﻳَﺪ. ﺍﺯ ﺩﻝ ﭘﺎﮎ ﻭ ﻧﺎﭘﺎﮎ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ‌ﻃﻮﺭ! ﺑﻠﻪ، ﺁﻳﻪ‌ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﻪ‌ﺻﻮﺭﺕ‌ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﻴﺎﻥ میﻛﻨﻴﻢ. (الأعراف:٥٨) 🔸از این آیه مبارک استفاده می‌شود همان طور که طبیعت و سرزمین پاک در رشد و پرورش بهینه گیاهان مؤثر است، در رشد و تکامل انسان نیز مؤثر می باشد، و همان گونه که از زمین‌های شوره زار جز گیاهان بی ارزش نمی‌روید، محیط آلوده نیز تأثیر منفی و اثرات زیان‌باری بر تربیت انسان دارد. 🔸 حالات و روحیات انسان شهرنشین در مقایسه با انسان روستایی مطمئنا متفاوت است. انسان شهری هر روز خود را در محیطی شلوغ و پر تنش در میان انبوهی از ساختمان‌های زمخت و بی روحی می یابد که چشم انداز هر روزه ی او را بدون کمترین ارضاء حس زیبایی شناسی، تشکیل میدهد. 🔸 شهرنشینان امروزی گاهی که به درون خود می نگرند با احساس خلاءیی عمیق از دستیابی به طبیعت، خود را به دور از آسایش و آرامش راستین می‌یابند. (رضویان و همکاران،1389). این مسئله چالشی بزرگ و خلائی نگران کننده در زندگی انسان امروزی است. برای دستیابی به چنین آرامش و آسایشی و در جریان برون رفت. از خلاء مذکور، انسان ناچار به تعامل با طبیعت است زیرا به گفته فردریش ویلهم شیلینگ؛ «طبیعت جزیی از خود انسان است و بین طبیعت و انسان جدایی نیست» (علیرضا باقری_سمیه روانشادنیا). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اسرار ازل را نه تو دانی و نه من 🔸 این حل معما نه تو خوانی و نه من 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ غارت آثار باستانی ایران توسط آمریکا و فرانسه | بخش دوم 👤 آرتور اپهام پوپ مشاور موسسه ی هنر شیکاگو در زمینه هنر اسلامی 🔸 پوپ در مدت اقامت و حضور خود در ایران اقدام به خارج کردن آثار ارزشمندی از ایران کرد که خروج این آثار با کمک سفارت آمریکا در ایران و از طریق ارسال بسته های دیپلماتیک انجام می شد. دزدی های باند پوپ در ایران به قدری واضح بود که یکی از مهندسان معماری آمریکایی به نام مایرون اسمیت به دزدیده شدن محرابی 1300 ساله در مدرسه ای مذهبی در اصفهان و فروختن آن به موزه ی هنر متروپولین نیویورک توسط پوپ و باندش اشاره می کند. «در طول چند سال گذشته پوپ و دستارانش با آنچه به نظر می آمد تحقیقات علمی در مورد منشاء محرابی مهم است – که به تازگی به تملک موزه ی متروپولیتن در آمده – به گدار فضای گسترده ای برای جولان داده اند. مقامات ایرانی و بازاریان هم می دانند که این محراب را دلال عتیقه ای بدنام به نام رابنو به دستور پوپ از مدرسه ی امامیه ی اصفهان دزدیده است». 🔸 با وجود دزدی های فراوان پوپ در ایران و در کمال تعجب، رضا شاه در سال1931 از او و در سال 1935 از همسرش با اعطای مدال ویژه ای به خاطر خدماتشان در زمینه ی حفظ بقایای آثار تاریخی ایران، تقدیر کرد. پوپ علاوه بر حمایت مستقیم رضا شاه از حمایت های محمد علی فروغی و پسرش محسن فروغی نیز بهره مند بود و بسیاری از دزدی های خود را با پشتیبانی این دو انجام می داد. 🔸 تصویب قانونی جدید در آثار باستانی بعد از لغو معاهده ی 1900 که امتیاز کاوش های باستانی در ایران را به کلی در اختیار فرانسه قرار می داد تلاش های پوپ و عوامل داخلی در ایران برای تصویب قانونی جایگزین شروع شد. این قانون که تحت عنوان «قانون حفظ آثار ملی» در 30 نوامبر 1930 به تصویب مجلس رسید کاملاً غیر قانونی و فاقد مشروعیت بود و بدون کمک رضا شاه و عوامل درجه دوی او مانند فروغی امکان پذیر نبود. چنانچه هارت وزیر مختار آمریکا در ایران در گزارش های خود از تلاش ها و حمایت های فروغی یاد می کند و حمایت های او را تعیین کننده می داند. او مدعی است که فروغی حتی متن فرانسوی پیش نویس را به زبان فارسی ترجمه کرده است. «فروغی با سعه ی صدر، زمان زیادی از روز تعطیلش را به مطالعه ی پیش نویس قانون و ترجمه ی آن به فارسی اختصاص داده است. ام.گدار{ مدیر فرانسویِ آثار باستانی ایران} در مورد جزئیات قانون با وی به مذاکره پرداخت و وزیر امور خارجه را فردی دلسوز ارزیابی کرد». 🔸 مواردی زیادی از این قانون، نوعی خیانت به کشور و مردم محسوب می شود و به خروج آثاری که متعلق به مردم ایران و تاریخ آنهاست رسمیت می بخشد؛ به طور مثال ماده ی چهاردهم این قانون اصل تقسیم یافته ها را در بر می گیرد: « در روند عملیات کاوش های باستان شناسی کشفیاتی که نتیجه ی عملیات دولت در زمان و مکانی خاص باشد، به خود دولت تعلق خواهد یافت و در مورد کشفیاتی که نتیجه ی عملیات دیگران باشد، دولت مب تواند ده قطعه از اشیایی را که ویژگی تاریخی یا هنری دارند انتخاب و تصرف کند و نیمی از باقی مانده ی کشفیات را به صورت مجانی به کاشف واگذار نماید و نیم دیگری را به تصرف خود در بیاورد...» 🔸 همچنین ماده ی 18 این قانون به کاوشگر اجازه می دهد که سهم خود را بدون پرداخت هزینه و مانع صادر کند: «صدرو اشیای یافت شده در کاوش های علمی با اجازه دولت صورت می گیرد و خروج سهم کاوشگر از کشور تحت هر شرایطی از طرف دولت مجاز و از همه انواع هزینه ها و مالیات های گمرکی معاف است.» 🔸 این قانون در ایران در حالی به تصویب رسید که قوانین مشابه در اروپا و دیگر نقاط جهان تفاوت اساسی با این قانون داشت. در قوانین اروپا همه ی آثار باستانی کشف شده متعلق به دولت بود. به طور مثال در ایتالیا، فرانسه، اتحاد شوروی و حتی قبرس، همه ی آثار باستانی کشف نشده دارایی قطعی دولت محسوب می شدند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗼مساحت پاریس دو برابر تهران است؟ ✨ پاریس واقعی بسیار متفاوت از تصورات ما است؛ به دلیل اینکه که خبری از شهری شلوغ و محبوس میان ساختمان‌های بلند نیست! 📌 جمعیت پاریس با جمعیت تهران تقریبا برابر است، اما چرا مساحت آن ۲ برابر بیشتر از تهران است؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بانک‌ها 2 میلیون خانه خالی دارند! 👤 محمد منان رییسی 🔸نقشه راهی که در این دولت و دولت‌های قبلی برای ساخت مسکن دنبال می‌شود، مردم محور نیست و تنها به نفع بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ می‌شود. 🔸میلیون‌ها خانه خالی در کشور وجود دارد، که 2 میلیون واحد متعلق به بانک‌هاست، دلیل این امر سیاست‌های اشتباه مسکن و شهرسازی است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌تهران بلندترین شهر کشور 👤فردین یزدانی، پژوهشگر اقتصاد شهری و مسکن: ⭕️ در کل کشور تقریبا ۲۰ درصد ساختمان‌‌‌ها بیش از پنج طبقه هستند، در تهران این نسبت ۹۵ درصد است و این یعنی تهران را می‌توان به تعبیری بلندترین شهر کشور خواند که عمده ساخت‌وسازهای جاری آن بیش از پنج طبقه است. ⭕️ اما در کل کشور ۸۰ درصد ساخت‌وسازها تا پنج طبقه انجام می‌شود که نه به منزله مسدود بودن مسیر ساخت، بلکه به معنای عدم‌تمایل ساکنان شهرهای دیگر به ساخت‌وساز چند طبقه است. ⭕️ این فقط مالکان زمین‌‌‌های قهوه‌‌‌ای (زمین‌‌‌های ذخیره شهری یا اراضی بزرگ متعلق به نهادها) و همین‌طور شهرداری‌‌‌ها هستند که از تراکم بیشتر منتفع خواهند شد؛ یکی به شکل افزایش ارزش دارایی خود و دیگری به شکل افزایش درآمد./مسکن نیوز 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕‏تراکم نفر در هکتار تهران ۱۵۱ در مقابل لندن ۶۰ یا توکیو ۲۷!! 🔶چرا دور شهرها کمربند بستن و مجبوریم تو آپارتمان زندگی کنیم؟! اگر اون کشورها تونستن خانه یک طبقه ویلایی بسازند ما با این وسعت از کشور چرا نتونیم؟ در نهضت ملی مسکن حتما به این موضوع مهم توجه شود تا دچار مشکلات بعدیش نشیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 🔶 جایگاه آب در طراحی منظر 🔸 روایات بسیاری مسلمانان را به نگاه آب جاری و لذت بردن از آن فراخوانده‌اند. پیامبر (ص) میفرماید: نگاه به آب جاری چشم را روشنی می‌بخشد (ابن بابویه، 1363: ص92). امام صادق نیز نگاه کردن به آب را باعث نورانی و شاداب شدن چهره می‌داند(همان 237 ). 🔸 چشمه‌های آب جاری از جمله توصیف زیبایی باغ‌های بهشتی است که در دنیای مادی به عنوان منشأ حیات و احداث باغ- بهشت مادی مهم‌ترین اصل به شمار می‌روند. همچنین قرآن کریم در37 آیــه به توصیف باغ‌هایی می‌پردازد که نهرها در زیر درختانش روان است. نهرهایی از آب، شیر، شراب پاک و عسل در قرآن نام برده شده‌اند(سوره محمد،آیه 15). 🔸 در کنار چشمه‌ها و نهرهای بهشتی، آبشارهای بهشتی تصویر زیبای دیگری از باغ‌های بهشتی ارائه می‌دهد که در آیه 31 سوره واقعه با عبارت «وَ مَاء مَّسکُوبٍ» یعنی آبی ریزان توصیف شده است. ائمه و معصومین(ع) نیز نگاه به آب جاری را مایه روشنی دل، شادابی و شکوفایی می‌دانند (جوادی آملی، 1392 :112). در هنر اسلامی، به خاطر پرهیز از تجسم و تجسد خداوند، آب و جلوه‌های نمایش آب در قالب جوی آب، حوض و حرکت آبشاری دارای ویژگی‌های معنوی خاص شده است (نقی‌زاده، 1385 :40). 🔸 این مفاهیم در کاربرد تمثیلی آن می‌تواند جلوه نمایش آب را در طراحی منظر اسلامی شکل دهد که در کالبد مادی به شکل جوی آبی که از طبقه زیرین ابنیه‌های سایت سرچشمه می‌گیرد و در قالب نهرهایی در تمامی قسمت‌های سایت، به شکل جاری و آبشار مانند، در حرکت است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 خود نمایی در خانه سازی 🔸 از مظاهر خودنمایی در خانه سازی، دکوراسیون و نماسازی خانه است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و دل تهیدستان را می سوزاند. در این خصوص پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن کس که به منظور خودنمایی ساختمانی را بنا نهد در قیامت خداوند همان بناء و (خانه) را برای او آتش قرار می دهد. سؤال شد خانه ریایی چگونه است؟ حضرت فرمود: خانه ای که ریاکار بیش از نیاز خود بناء می کند و می خواهد به این وسیله بزرگی خود را به همسایگان ارائه دهد و به برادران دینی خویش فخر بفروشد. 📚اخلاق فلسفى، ج ٢، ص ١۴۵؛ امالى صدوق، ص ٢۵۶ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari