eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
260 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 تولد امام حسین (ع)، بقا و استمرار حق و عدالت 🔸 امام حسین (ع) در روز سوم شعبان سال ۴ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. زندگی او سرشار از آموزه‌ها و مسائل تاریخی مهمی است که الگوی عملی برای آزادگان جهان به شمار می‌رود. ☀️دربیان بزرگی و جایگاه امام حسین (ع) حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که می‌فرماید: «أنا من حسین، حسین منی» من از حسینم و حسین از من است. (مصنف ابن أبی شیبة،جلد۶ ،صفحه۳۸۰.) ✅ تفسیر این حدیث به معنای آن است که امام حسین (ع) نه تنها به عنوان سبط پیامبر (ص) بلکه به عنوان کسی که روح و پیام وی را تجلی می‌بخشد، شناخته می‌شود. بدین ترتیب، امام حسین (ع) نماد حق و حقیقت و قیام او الگویی برای همه مسلمانان و آزادگان جهان در مبارزه با ظلم و فساد است. دین اسلام به برکت امام حسین (ع) تضمین بقا یافت. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ❇️ ولایت پذیری حضرت عباس علیه السلام 🔅 حضرت عباس علیه السلام در كانون وحى پرورش يافت و در ولایت پذیری بی همتا بود؛ لذا مسأله شهادت حضرت اباالفضل عليه السلام تنها مسأله نهادن جان بر سر اهداف آن حضرت نيست، مهم تر از آن سطح بالاى معرفت آن حضرت نسبت به مقام امام عليه السلام و آمادگى بى قيد و شرطشان براى انجام فرمان آن حضرت، و درك صحيح معناى ولايت است كه در لابه لاى كلمات و رفتار حضرت عباس علیه السلام موج مى زند. ✍️از سوی دیگر باید گفت اكمال نعمت و اتمام دين در آن روز، در سايه ولايت تحقّق يافت؛ امروز هم اتمام نعمت، چه نعمت هاى مادّى و چه نعمت هاى معنوى، و اكمال دين، در تمام ابعاد و شاخه هايش، در سايه ولايت است. بدون ولايت ، هر چند به ظاهر دين عمل شود و پوسته اعمال و عبادات انجام شود، ولى بى شك به مرحله قبول و پذيرش درگاه الهى نمى رسد؛ بنابراين، اتمام نعمت و اكمال دين در هر عصر و زمانى در سايه تمسّك به ولايت عملى خواهد بود. ✅ مفهوم ولايت پذیری اين نيست كه انسان با دستورات آن بزرگواران گزينشى برخورد كند؛ بلكه ولايت حقيقى آن است كه در همه چيز و در هر حال، هم چون حضرت عباس علیه السلام سر بر فرمان آن بزرگواران باشد و آنها كه تنها در گفتار، يا پاره اى از رفتارهاى فردى و اجتماعى تابع اهل بيت اند مواليان حقيقى نيستند؛ مدّعيانى هستند در لباس موالى!. 🔸بدون ولايت و حاكميت اسلام، شریعت اسلام نقشى است بر كاغذ، و همانند نسخه طبيب است كه بدون عمل به آن، شفاى دردها حاصل نخواهد شد. 📚منابع: -تفسير نمونه ؛ ج ۱۵ ؛ ص۴۲۹ -عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ -آيات ولايت در قرآن ؛ ص۶۹ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
⚠️ آیامادر امام سجاد علیه‌السلام ایرانی بود؟! 🍀درباره مادر بزرگوار امام سجاد علیه‌السلام قول های مختلفی مطرح شده است: 📜 منابع اهل سنت، بر نام‌های سلافه، سلامه و غزاله تاکید شده؛ در حالی که در کتابهای شیعی، نام «شهربانو» بیشتر آمده است. ✍️ درمورد خاندان ایشان نظریه‌ی ایرانی بودن و شاهزاده بودن وجود دارد. 🔸 اما شهید مطهری درمورد شاهزاده بودن ایشان می‌فرماید: و اصل داستان که یزدگرد دختری به نام شهربانو یا نام دیگر داشته و به افتخار عقد زناشوئی حسین بن علی و مادری امام سجاد نائل شده باشد، از نظر مدارک تاریخی سخت مشکوک است. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۱۱۷ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ✳️ ثبات دین و متغیر بودن شرایط سیاسی 🔰 می‌گویند: دین امری ثابت است و سیاست امری دائماً در حال تغییر! چگونه می توان این سیاست را با آن دین مدیریت کرد؟ در نقض این اشکال باید دید آیا این اشکال را به نظام حقوقی خودشان هم وارد می‌دانند؟ مثلاً «آزادی» یا «برابری» که خط مشی اساسی حکومت خودشان را تعیین می کند، آیا روزی می‌رسد که بگویند: این شعارها کهنه شده و به درد جامعه امروزی نمی‌خورد! آیا قوانین عادی خودشان هر روز در حال تغییر است؟ در حالی که ما می دانیم قوانینی که بر پایۀ نظام حقوقی دقیقی تنظیم شده باشند، شانس ماندگاری بیشتری دارند. 🔸 اشکال ثابت و متغیر را در دو سطح می توان مطرح کرد. یکی مسائل نو پدیدی است که در شرایط جدید و بر اثر پیشرفت یا دگرگونی جوامع ایجاد شده است و از دین انتظار می‌رود دربارۀ آنها پاسخ درخور داشته باشد؛ و دیگری تغییر شرایطی است که باعث تغییر نتایج می شود و انتظار از دین این است که انعطاف لازم را برای تطبیق با شرایط جدید داشته باشد. اینجاست که اشکال می کنند گزاره‌های دین ثابت است و از پسِ سیاست متغیر بر نمی‌آید. اشکال نخست همان اشکال کامل بودن دین و پاسخگویی آن به مسائل جدید است که به تبیین آن باز خواهیم گشت. فعلاً راجع به اشکال دوم در چند مرحله پاسخ هایی ارائه می کنیم. 👈 اولاً دو مقدمه ای که در بیان اشکال مفروض انگاشته شد، محل تردید است و در کلیت آن‌ها اشکال وجود دارد. «نه اسلام که می‌گوییم ثابت است، به مفهوم مطلق ثابت است، که هیچ گونه تغییری در قوانینش وجود نداشته باشد؛ و نه شرایط و مقتضیات زمان به این شکل است که غالباً تصور می‌شود که لازمۀ زمان این است که همه چیز تغییر کند؛ یعنی در اسلام عناصری ثابت و عناصری متغیر وجود دارد، همچنان که در زمان هم عناصری ثابت وجود دارد که باید ثابت بماند، و عناصری که باید تغییر کند». (شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان ـ مجموعه آثار، ج۲۱، ص۲۸۲). در ادامه در این باره توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ واکنش دنیا به رهبری که تاریخ‌ساز شد! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️‍ حضرت علی‌اکبر(ع) آیینه‌ی جمال پیامبر(ص) 🔰 در روزی مبارک، خورشیدی از خاندان عصمت و طهارت طلوع کرد؛ جوانی که تجلی‌گاه جمال، کمال و وقار پیامبر اکرم (ص) بود. حضرت علی‌اکبر (ع)، فرزند گران‌قدر امام حسین (ع)، نه‌تنها در چهره، بلکه در اخلاق، سخن گفتن و رفتار، شبیه‌ترین فرد به رسول خدا (ص) بود. ✨ امام حسین (ع) در وصف ایشان فرمودند: "اللهم اشهد على هؤلاء القوم، فقد برز إليهم غلام أشبه الناس خلقاً وخُلقاً ومنطقاً برسولك محمد (ص)، وكنّا إذا اشتقنا إلى نبيك نظرنا إليه." "خدایا! شاهد باش که جوانی به میدان می‌رود که از نظر چهره، اخلاق و گفتار، شبیه‌ترین مردم به پیامبر تو محمد (ص) است. و هرگاه ما دلتنگ پیامبرت می‌شدیم، به او نگاه می‌کردیم. 📚اللهوف فی قتلی الطفوف - سید ابن طاووس ✍ این روایت نشان‌دهنده‌ی شباهت ظاهری و باطنی حضرت علی‌اکبر (ع) به پیامبر (ص) است و در منابع تاریخی و روایی شیعه و اهل سنت مورد تأیید قرار گرفته است. حضرت علی‌اکبر (ع) مظهر جوانمردی، ایمان و شجاعت بود. میلاد این جوان رشید کربلا، روز جوان نام گرفت تا الگویی برای همه‌ی عاشقان حقیقت و آزادگی باشد. 🌿 میلاد سرو قامت کربلا، حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد.🌿 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
✨ وعده الهی و طلوع عدالت 🔅خداوند متعال در قرآن کریم سوره قصص آیه ۵ می‌فرمایند: "وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةًۭ وَنَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ" "و ما اراده کرده‌ایم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم." 🍀 امام علی (ع) می‌فرماید: دنیا پس از چموشی ـ همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده‏اش خودداری می‌کند و برای بچه ‏اش نگه می‏دارد ـ به ما روی می‏ آورد. سپس آن حضرت این آیه را تلاوت کرد: «وَ نُریدُ…» 🔸همچنین درباره این آیه شریفه فرمود: و مثل حجت قائم آل محمد علیهم‌السلام و غيبتش مثل موسی و پنهان شدن او است تا آن که مشیت پروردگار اجازه ظهور حضرتش را بدهد و از پردۀ غیب ظاهرشده و مطالبه حقوق آل محمد علیهم‌السلام و خون آن‌ها را بنماید و دشمنان را به قتل برساند. این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد. 📚 نهج البلاغه خطبه ۲۰۹ و ترجمه تفسیر قمی صفحه ۴۳۳ و ۴۳۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔅 اعلان مأموریت الهی امام مهدی (عج) در لحظه ولادت أجلسه في راحته اليسرى فاستوى ولي الله جالسا فمسح يده على رأسه وقال له يابني انطق بقدرة الله فاستعاذ ولي الله (علیه السلام) من الشيطان الرجيم واستفتح بسم‌الله الرحمن الرحيم و نريد أن نمن على الذين استضعفوافي الارض ونجعلهم أئمة و ننجعلم الوارثين ونمكن لهم في الأرض ونري فرعون و هامان و جنودهما منهم ماكانوا يحذرون. ✳️ امام حسن عسکری علیه‌السلام نشست، حضرت دست مبارکش را به سر او کشیده و فرمودند: پسرم! با قدرت خداوندی سخن بگو. در همین وقت ولی خدا از شیطان رجیم به خداوند پناه برد و[گفت: اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم] واین گونه آغاز کرد: به نام خداوند بخشنده مهربان «اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین منّت بخشیده و آن‌ها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم. حکومتشان را پا برجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آن‌ها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم.» ✍️ بنابراین، قرائت این آیه در همان لحظه ولادت، نوعی اعلان رسالت و مأموریت امام مهدی (عج) از سوی خودشان بود. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
گواهی علمای اهل سنت بر ولادت امام مهدی (عج) 🔸 «محمد بن احمد مالکی» معروف به «ابن صباغ» نیز از علمای اهل سنت است ودر کتاب خویش در باب دوازدهم می‌نویسد: «ابوالقاسم، محمد، حجت، فرزند حضرت حسن عسکری (علیه السلام) است. او در شهر سامرا ودر نیمه شعبان ۲۵۵ هجری دیده به جهان گشود.» 👈 از دیگر علمای آنان «سبط ابن جوزی حنفی» است. او در کتاب خویش در مورد فرزندان حضرت عسکری (علیه السلام) در بخشی تحت عنوان «فصل فی ذکر الحجه المهدی» می‌نویسد: «او نام بلند آوازه اش محمد، فرزند حسن عسکری (علیه السلام) است وکنیه اش ابوالقاسم می‌باشد. او را: خلف الحجه، صاحب الزمان، القائم المنتظر نیزخوانده اند وآن حضرت آخرین امامان است... ✍ از علمای دیگر اهل سنت «شبراوی شافعی» است. او در مورد ولادت دوازدهمین امام نور در کتاب خویش می‌نویسد: «امام یازدهم، «حسن خالص» که به لقب عسکری معروف است واو را شرافت همین بس که امام مهدی (علیه السلام) از فرزندان گرانمایه اوست... » . آنگاه می‌افزاید: «امام مهدی (علیه السلام) فرزند حضرت عسکری (علیه السلام) است ودر شهر تاریخی سامرا در پانزدهم شعبان ۲۵۵ هجری دیده به جهان گشود». 📚امام مهدی از ولادت تا ظهور،سید محمدکاظم قزوینی،ص۱۶۸ و۱۶۷. 🍀میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) بر همه عاشقان و منتظران آن حضرت تبریک و تهنیت باد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh