Masafmusic
🔹 بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن 🔸 در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی به ارائه نکات درباره مقام
🔹 بررسی مقام «کُرد» در هنر تلاوت قرآن
🔸 در هشتمین قسمت از مجموعه آموزشی به ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن و به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) کُرد با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی پرداخته میشود.
🔸 به گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده میطلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.
🔸 فیلمهای ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر میشود که شاهد انتشار هشتمین قسمت هستیم.
علاقهمندان میتوانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکههای اجتماعی iqnanews@ باشند.
🔸 این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.
🔸 قسمت هشتم: بررسی مقام کرد در هنر تلاوت قرآن
در جنس چهارتایی یا تتراکورد «کرد» فواصل بین درجات و نتها به این صورت است که فاصله بین درجه دوم با درجه اول نیم (یک دوم) پرده است. همچنین، فاصله درجه سوم نسبت به درجه دوم یک پرده کامل و درجه چهارم نسبت به درجه سوم نیز دارای یک پرده کامل است.
🔸 اگر مقداری در تتراکورد کرد تمرکز کنیم، مشاهده میکنیم که خیلی شبیه به تتراکورد بیات است و به اصطلاح اگر درجه دوم جنس چهارتایی بیات را که سه چهارم بود، به اندازه ربع پرده پایینتر بیاوریم که یک دوم پرده شود، دقیقاً فواصل تتراکورد بیات ایجاد میشود و از این رو است که تتراکورد کرد بسیار شبیه به بیات است.
🔸 تتراکورد کرد، کاربرد فراوانی در تلاوت قرآن دارد به ویژه طی سالهای اخیر به این فضاهای موسیقایی که اجناس چهارتایی کرد پشت سر هم قرار میگیرند، بیشتر توجه میشود. این مقام در تلاوتهای قدما کمتر مورد توجه بود، اما در تلاوت بسیار مقبول واقع شده است که دلایل آن وجود فواصل ملایم در این مقام است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام
🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز با سابق سینما پیرامون ساخت موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» گفت: «روز بلوا» در کارنامه کاری من فیلم خاص و عجیبی است، کار کردن برای این فیلم برای شخص من بسیار سخت بود.
@masafmusic
Masafmusic
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام 🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز ب
🔹 کارن همایون فر: «خروج» حاتمیکیا را هزار بار دیدهام
🔸 خبرگزاری میزان: کارن همایون فر آهنگساز با سابق سینما پیرامون ساخت موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» گفت: «روز بلوا» در کارنامه کاری من فیلم خاص و عجیبی است، کار کردن برای این فیلم برای شخص من بسیار سخت بود.
🔸 این آهنگساز برجسته کشور درباره نوع موسیقی فیلم سینمایی «روز بلوا» اضافه کرد: موسیقی در فیلم سینمایی «روز بلوا» زمان زیادی دارد و در فیلم حل میشود. این موسیقی از عمد به این سمت طراحی شد که هم باشد و هم اینکه مخاطب آن را نشنود.
🔸 وی در همین راستا ادامه داد: در این فیلم باید به یک موسیقی تکرار شونده، ملتهب و پیچشی میرسیدم تا بلوای موجود در فیلم «روز بلوا» را به خوبی نمایش بگذارد، من تمام سعی خودم را برای رسیدن به این ملودی انجام دادم و امیدوارم مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کند.
🔸 آهنگساز فیلم سینمایی «خروج» درباره ساخت موسیقی برای این فیلم اذعان کرد: فیلم سینمایی «خروج» را لحظه به لحظه هزاران بار دیدم، فیلمهای حاتمی کیا در هر صورت همیشه خوب هستند و امیدوارم این فیلم هم با مخاطبان خود در اکران ارتباط برقرار کند.
🔸 همایون فر با اشاره به حضور دوباره خود در آثار «ابراهیم حاتمی کیا» خاطرنشان کرد: من کارهای زیادی را با ابراهیم حاتمی کیا داشته ام، به نوعی به یک زبان مشترک با وی رسیدهام که خودش لذت کار با وی را دوچندان میکند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 مدح امام حسین (ع)
از غزلم جاری است رایحه ی یاس
مدح حسین است شعر و قافیه عباس!
عالم و آدم به زلف اوست گرفتار
در عجبم از کجاست این همه احساس؟
واژه به مدحش رسیده است به بن بست
شعر به وصفش کشیده است به وسواس
کیست؟ که شرح شهادتین نگاهش
از سر بسم الله است تا خود والناس!
قاتل او شمر نه، که کوچه و سیلی ست
بغض عمیقش طواف زخمی دستاس
از ثمر خون سرخ اوست که فرداست
باغ سراسر پر از شکوفه ی گیلاس!
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 حضرت ابوالفضل (ع)
سردار اباالفضل، سپهدار اباالفضل
دلدار، علمدار گرفتار اباالفضل
در محضر ارباب چنان عبد مطیع است
در رزم چنان حیدر کرار اباالفضل
مصداق رحیم است به گلخانه ی ایمان
تفسیر اَشَدّ است به کفار اباالفضل
گر مشک نبود آبروی ساقی لشکر...
می رفت اگر در پی کشتار اباالفضل...
از لشکر اشرار کسی زنده نمی ماند
می تاخت اگر بر صف پیکار اباالفضل!
این قوم جفاکار سزاوار هلاکند
ارباب، بکن لطفی و بگذار اباالفضل...
در فکر خلافت که نبوده ست امامش
گر بود که بی لشکر و بی یار، اباالفضل...!
از دست و سر و چشم علمدار چه گویم؟
ایثار در ایثار در ایثار اباالفضل
از نیزه ی مهتاب بپرسید خسوف است؟
یا زلف رها کرده به رخسار اباالفضل؟!
می سوزم و می خوانم و این روضه مرا کشت:
سقای حرم، میر علمدار اباالفضل...!
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 برنامه کنسرتهای آنلاین برای روزهای قرنطیه خانگی اعلام شد
🔸 به گزارش مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری تهران و به همت مؤسسه فرهنگی هنری جام سبز، برج میلاد به مدت ۲ هفته میزبان هنرمندان برای اجراهای صحنهای خواهد بود.
🔸 شایان ذکر است امید حاجیلی ۸ فروردین، مهدی جهانی ۹ فروردین، روزبه بمانی ۱۰ فروردین، گروه استاد اسداللهی ۱۱ فروردین، رضا یزدانی ۱۲ فروردین، گروه رستاک ۱۳ فروردین، حمید عسگری ۱۴ فروردین، گروه گیل و آمارد(ناصروحدتی) ۱۵ فروردین، مهدی یغمایی ۱۶ فروردین، گروه ژوانا(سعدالله نصیری) ۱۷ فروردین، حمید حامی ۱۸ فروردین، لیان بوشهر ۱۹ فروردین، سینا سرلک ۲۰ فروردین، اشوان(اشکان خدابنده لو) ۲۱ فروردین بدون حضور تماشاگر و پخش به صورت آنلاین از طریق سایت www.TVA.IR از ساعت ۲۱ روی صحنه خواهند رفت.
🔸 این اجراها باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، به منظور نشاط بخشی و رعایت حال شهروندان طراحی و اجرا شده است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 شکیرا به جنگ کرونا رفت
🔸 شکیرا کارخانه تولید عطرش را به تولید محلول ضدعفونی دست تغییر داد و آن را وقف مردم اسپانیا کرد.
🔸 سرپوش/ شکیرا خواننده مشهور ۴۳ ساله اعلام کرد کارخانه تولید عطرسازی برند او برای کمک به مقابله با کرونا، در حال تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی برای اهدا به دولت اسپانیا هستند تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کنایه احسان علیخانی به آریا عظیمی نژاد درباره موسیقی سریال پایتخت
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 آشنایی با ساز سُرنا
🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواحی ایران بیشتر با دهل نواخته میشود.
@masafmusic
Masafmusic
🔹 آشنایی با ساز سُرنا 🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواح
🔹 آشنایی با ساز سُرنا
🔸 سُرنا یا سورنا ساز بادی یا هواصدای چوبی و زبانهدار است که در موسیقی نواحی ایران بیشتر با دهل نواخته میشود.
🔸 همشهری آنلاین: سرنا که در بیشتر نواحی ایران به «ساز» مشهور است، نوعی ساز بادی یا هواصدا با زبانۀ دولایه و لولۀ صوتی منفرد است که در شکلها و اندازههای گوناگون در همۀ نواحی ایران جز ترکمنصحرا متداول است. ساختار کلی بدنۀ سرنا و اجزای آن در تمام مناطق تقریباً شبیهاند، اما سرناهای مناطق شرقی ایران (شرق و شمال خراسان و سیستان) در مقایسه با سرناهای نواحی دیگر کوچکترند. دهانۀ شیپوریشان تنگتر است، دوشاخه یا انبرک ندارند و وسعت صوتیشان بیشتر است.
🔸 اجزای سرنا عبارتند از: بدنۀ استوانهای چوبی با دهانۀ شیپوری محدود، میل زبانه و لبگیر. روی لولۀ صوتی سرنا هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت و یک سوراخ در بغل و نزدیک دهانۀ شیپوری ایجاد شدهاست. روی سوراخ بغل انگشتگذاری نمیشود. سرنای مناطق شرقی دوشاخه یا انبرک ندارد و میل آن مستقیماً در دهانۀ بالایی بدنه قرار دارد. انبرک لولهای چوبی است که دو شاخه یا دو زبانۀ انبرمانند دارد و در قسمت بالایی و داخل لولۀ صوتی قرار میگیرد و میل بر روی آن سوار میشود. انبرک در سرناهای ایران –جز نواحی شرقی- تاثیری تعیینکننده در جنس و رنگ صدا دارد. این میل یک لولۀ برنجی نازک است که زبانه بر سر آن بسته میشود و سمت دیگر آن در سوراخ بالایی بدنه قرار میگیرد. زبانه از جنس نی است. لبگیر شیء گردی است از جنس چوب، فلز، صدف، پلاستیک یا استخوان که وسط آن سوراخ است و میل از وسطش عبور میکند و باعث ثبات سرنا در دهان نوازنده میشود.
🔸 تکنیک اجرایی همۀ سرناها در نواحی ایران با هم مشابه است. سرنای نواحی شرقی بنا به ساختار ویژهاش، محدودۀ صوتیای گستردهتر و زیرتر دارد. در این سرنا با استفاده از تکنیک نفسبرگردان میدمند و اجرای نغمه در مناطق زیر و مافوق زیر در آن بسیار متداول است. صداها تا حدودی سیالاند و با تغییر فشار دمیدن و کامل یا ناقص گرفتن سوراخها تغییر میکنند. اما در سرنای نواحی غربی مانند کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و به طور کلی، ناحیۀ زاگرس محدودۀ صوتی محدودتر و بمتر است و در ضمن، صداها نسبیاند و بر اساس فواصل مقامهای مختلف متغیرند.
🔸 سرنای شرق ایران در مجالس عروسی و شادمانی نواخته میشود و ساز همراهیکنندهاش دهل است. رپرتوار سرنا در این ناحیه شامل مقامهای بازی و رقص از جمله مراحل مختلف چوببازی است.
🔸 سرنای نواحی غربی هم همراه با دهل در مجالس عروسی و شادمانی و نیز در مراسم چمری که اختصاص به سوگواری دارد، نواخته میشود. البته در میان عشایر این ناحیه در قدیم، از سرنا برای اعلام و بیدارباش ایل هم استفاده میشده است.
🔸 رپرتوار سرنای نواحی زاگرس شامل آهنگهای رقص از جمله گریان، فتاپاشایی، چپی، و سهجار و مقامهای رایج هم ساروخانی، جنگهرا، جلوشاهی، خانامیری، سوارسوار و سحری است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 طولانیترین آهنگ باب دیلن منتشر شد
🔸 ایلنا/ باب دیلن، آهنگساز و نوازنده ۷۸ ساله آمریکایی، پس از ۸ سال طولانیترین اثر خود را ارائه کرد. باب دیلن (آهنگساز و نوازنده آمریکایی) که پیشتر برای ترانههایش جایزه نوبل را از آن خود کرده بود، پس از ۸ سال اثری جدید منتشر کرده است.
🔸 موضوع اثر جدید باب دیلن که ترانهای حماسی است درباره ترور جان اف کندی یکی از رئیس جمهورهای پیشین آمریکاست. نام اثر جدید باب دیلن «قتل نابخردانه» است و او آن را به تازگی در صفحه توییتر خود منتشر کرده است. «قتل نابخردانه» با مدت زمان ۱۷ دقیقه طولانیترین اثر باب دیلن به حساب میآید.
🔸 باب دیلن در پیامی که همراه با ترانه در توییتر خود منتشر کرده، نوشته است: «با سلام به همه طرفدارانم و تشکر از همه شما به خاطر وفاداری و حمایت از من در طول این سالها. این ترانهای پخش نشده است که ما مدتها پیش آن را ضبط کردیم و ممکن است به نظر شما جالب باشد. از خودتان مراقبت کنید هوشیار باشید و خدا همراهتان باشد.»
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔆 حضرت اباالفضل (ع)
ماه در کنج شبستان تو سوسو می کند
باد دور پرچمت یاحق و یاهو می کند
آسمان با ابرهایش هر سحر در صحن تو
زیر پای زائرت را آب و جارو می کند
آنچه را یک عالم از انجام دادن عاجزند
خادم تو با اشارت های ابرو می کند
ساعتی پیش از زیارت لال مادرزاد بود
این که بین جمعیت دارد هیاهو می کند
وزنه سنگین است و مردافکن ولی در معرکه
پهلوان با نام تو انگار جادو می کند
لاجرم ای شاه بیت بی مثال معرفت!
لطف تو این کمترین را هم غزل گو می کند
این همه یک ذره از فضل اباالفضل علی ست
روز محشر تازه دست خویش را رو می کند
✍ شاعر: علی سلیمیان
🔴 هرگونه بهره برداری از این شعر در موسیقی بدون اطلاع شاعر شرعا حرام است
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic