🔸مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) روز پنجشنبه ششم تیرماه با اجرای گروه های برگزیده دوره پنجم در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار میشود.
🔹آیین آغاز ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ششم تیرماه با اجرای تعدادی از گروه ها و نفرات منتخب دوره پنجم در فرهنگسرای ارسباران تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.
🔹در پنجمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم، ۱۵۲۴ هنرمند کودک و نوجوان ۴ تا ۱۸ ساله، از ۲۷ استان کشور در قالب ۶۲۰ اجرای فردی یا گروهی آثار خود را ارائه دادند.
🔹فراخوان شرکت در ششمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم ۶) نیز طی روزهای آینده منتشر و از طریق روابط عمومی جشنواره در اختیار هنرمندان و گروه های متقاضی قرار خواهد گرفت.
🔹جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) از جمله رویدادهای معتبر حوزه موسیقی در بخش خصوصی است که طی سال های اخیر با حمایت خانواده مرحوم همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدر نوری برگزار می شود.
🔹نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروههای موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) میتوانند با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بیکلام استادان موسیقی ایران که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تکخوانی، تکنوازی، همخوانی، همنوازی و گروهنوازی در این جشنواره شرکت کنند.
#نوای_خرم
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
Farda.mp3
10.4M
🎵 آهنگ
🔸 « فردا »
🎙 باصدای: سامان ویکتیم، مجتبی اللهوردی
🎵 تنظیم، میکس و مستر: شروین معینی
⭕️ تولید واحد موسیقی مصاف به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
🔺 #رپ #با_اراده_برپا 💪
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸کنسرت سهنوازی پیمان یزدانیان، حسام اینانلو و رضا عسگرزاده، شنبه ۲۲ تیرماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار میشود.
🔹در این برنامه که با حمایت نشر موسیقی «هرمس» به مدیریت «رامین صدیقی» اجرا میشود، «پیمان یزدانیان» نوازنده پیانو، «حسام اینانلو» نوازنده کمانچه و «رضا عسگرزاده» نوازنده دودوک، کنسرت سهنفرهای را برگزار خواهند کرد.
🔹در توضیح کنسرت سهنوازی یزدانیان، اینانلو و عسگرزاده آمده است: «این سه هنرمند تا کنون با یکدیگر اجراهای موفقی را به صورت دونوازی داشتهاند که شاید مهمترین آن دونوازی یزدانیان-اینانلو بوده باشد که در قالب آلبوم رام با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. رضا عسگرزاده و حسام اینانلو نیز حدود دو سال است که با یکدیگر همنوازی میکنند و اجرای این دو در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۷ نیز با اقبال مخاطبان همراه بود. حال این سه هنرمند که سابقه همکاری و دوستی دیرینه دارند، برای اولین بار در قالب سهنوازی بداهه روی صحنه میروند.»
#کنسرت
#سه_نوازی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸 به تازگی یکی از مراکز تهیه و تدوین موسیقی پویشی را با حضور خوانندگان معروف ایرانی ایجاد کرده و در آن با راهاندازی یک هشتگ سعی دارد تا با تولید آثار موسیقی، روابط عاشقانه را میان زوجهای ایرانی تقویت کند. مرکز مأوا در این پویش قرار است چهارشنبه هر هفته یکی از قطعات اجراشده در این پویش را منتشر کند.
🔹در تولید این قطعات به لحظات عاطفی زندگی و نقاط قوت یک زندگی مشترک و متعهدانه پرداخته شده است تا در موقعیتهای حساس زندگی بتواند در دلگرمی و تحکیم روابط عاشقانه اثرگذار باشد.
🔹 تاکنون ۷ قطعه عاشقانه تولید شده است، ترانههای این قطعات را روزبه بمانی، سعید پاشازاده، یاحا کاشانی، علیرضا طلیسچی، حامد صیفیپور و محسن حق نظری سرودهاند که با صدای رضا صادقی، علی لهراسبی، نیما علامه، علی اکبرقلیچ، روحالله چهره افروز، حسین حقیقی و شاهد صادقپور خوانده شده است.
🔹قرار است این قطعات در چهارشنبه هر هفته در فضای مجازی با هشتگ #باهم_تا_ همیشه منتشر شود.
#باهم_تا_همیشه
#پویش
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸شیوه مداحی، نوحهخوانی، مولودیخوانی و مناجاتخوانی مرحوم استاد سلیم موذنزاده اردبیلی به ثبت ملی رسید.
🔹آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس شیوه مداحی استاد سلیم موذنزاده همزمان با همایش ملی شورای ثبت میراث ناملموس کشور ظهر امروز در سالن همایش کتابخانه بیضا اردبیلی برگزار شد.
🔹در این مراسم مدیرکل دفتر ثبت آثار و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، ثبت ملی و جهانی آثار را با هدف احیا، صیانت و معرفی گسترده آنها دانست و تصریح کرد: سلیم موذنزاده از مداحان به نام کشور بوده و اصول مداحی از عصر صفوی تا دوره معاصر را حفظ کرده است که ثبت شیوه مداحی وی ادای دینی به صدای آسمانی و تعلیمات و خدمات وی دارد.
🔹همچنین پیشکسوت میراث فرهنگی کشور در این مراسم میراث معنوی را جان مایه میراثهای ملموس دانست و گفت: اندازه و وسعت یک میراث ناملموس در ثبت آن اهمیت چندانی ندارد بلکه در مقابل اثرگذاری تعیین کننده است.
🔹محمد میرشکرایی با اشاره به جشن نوروز افزود: به عنوان مثال اثری مانند نوروز که از چین تا مدیترانه گسترده است، اثربخشی بالایی دارد و چنین آثاری زمینهساز وحدت بخشی و هویت بخشی یک منطقه هستند.
🔹در ادامه نادر فلاحی به اهمیت آثار ناملموس اشاره کرد و گفت: آثار ناملموس شامل آداب و رسوم، باورها، موسیقی، اعتقادات، صنایع دستی و سنتها حیات معنوی جامعه را تشکیل میدهند.
🔹مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر جاده قفقاز محل برخورد تمدنها و فرهنگها است و آثار ناملموس متنوعی در این استان در طول تاریخ شکل گرفته است.
🔹فلاحی با بیان اینکه یکی از این گنجینه ها مداحی و شیوه منحصر به فرد استاد سلیم موذنزاده اردبیلی است، اظهار کرد: سلیم موذنزاده از گنجینه های معنوی استان است که به دلیل تسلط بر دستگاه های موسیقی به عنوان چهره شاخص در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است.
#سلیم_موذن_زاده
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸موسیقی مهمترین شکل هنری برای کشف نشانه شناسیِ اندیشه فرهنگی است.
🔹فرهاد دهنوی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه موسیقی در میان تمام هنرها، تنها هنری است که بی واسطه ترین پل ارتباطی را میان خالق و مخاطب برقرار میکند گفت: اما همین ارتباط بی واسطه وقتی در بستر رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر جامعهای قرار میگیرد تلاش میکند تا حال و هوای برخاسته از همان بسترها و جریانات جاری اجتماعی را در قالب زبان هنریاش به مخاطب منتقل کند.
🔹وی ادامه داد: به همین سبب موسیقی در کنار زبان جهان شمول و فراگیرش در ارتباط گیری با مخاطب یکی از مهمترین اشکال هنری در شکل نماد شناسی و نشانه شناسیِ اندیشه و آرای فرهنگی هر جامعه به شمار میرود.
🔹تهیه کننده برنامه موسیقایی «ارغنون» خاطرنشان کرد: ما در مجله موسیقایی ارغنون که پنج شنبه شبها مهمان خانوادههای هنردوست و هنرمند ایرانی میشود تلاش کردهایم در کنار رویکرد و نگاه تخصصی جاری در این هنر در راستای نماد شناسی، نشانهشناسی و الگوهای آن در تمام قالب ها به سهم خود گامی برداریم.
🔹وی با بیان آنکه رسالت شبکه رادیویی «گفت و گو» بر محور گفتمان میان اهالی نظر، هنرمندان، منتقدان و مدیران است خاطرنشان کرد: ایجاد همین فضای گفتوگو محور با بازتاب آرای مختلف سبب شده ارغنون بیش از شش سال تولید و پخش در هر سه ضلع فعالیت رسانهای یعنی هنرمندان موسیقی، مدیران و مخاطبان جایی برای خود باز کند.
🔹دو برنامه به مناسبت روز جهانی موسیقی
دهنوی با اشاره به آنکه در تقویم رویدادهای جهانی روز بیست و یکم ژوئن (۳۱ خرداد) به عنوان روز جهانی موسیقی نامگذاری شده است تصریح کرد: به همین سبب برنامه ارغنون در راستای رسالت بنیادی خود در همراهی با موضوعات ملی و بین المللی حوزه موسیقی، دو برنامه ویژه را ششم و سیزدهم تیرماه با محوریت موسیقی اصیل، سنتی و ردیفی – دستگاهی ایران با حضور کارشناسان و منتقدان و مؤلفان تدارک دیده است.
🔹وی درباره این دو ویژه برنامه گفت: قدمت سنت بداهه نوازی در هنر موسیقی ایران به هزارههای دور باز میگردد و سرچشمه آنچه امروز به عنوان موسیقی اصیل ایرانی شناخته میشود در بداهه نوازی اساتید و قدمای این هنر در گذشتهها نهفته است.
🔹تهیه کننده برنامه رادیویی ارغنون افزود: به همین دلیل در این دو ویژه برنامه با محوریت «بداهه نوازی در موسیقی ایران» تلاش میکنیم سفری به درازنای تاریخ موسیقی ایرانی و آنچه امروز به عنوان موسیقی ردیفی – دستگاهی و اصالت هنر موسیقایی ایران شناخته میشود به مخاطبان ارائه دهیم.
🔹وی درباره کارشناسان حاضر در این دو ویژه برنامه گفت: کارشناسان حاضر در این دو برنامه عبارتند از رضا علی آبادی از پژوهشگران و مؤلفان موسیقی کشور و از نوازندگان چیره دست تنبور و کاوه صادقی آزاد از نوازندگان شناخته شده نی و منتقد حوزه موسیقی، این دو هنرمند در بحث و گفتگو خود به مرور تاریخچه موسیقی سنتی، آئینی، مقامی و در نهایت موسیقی ردیفی – دستگاهی ایران با محوریت مقوله بداههنوازی خواهند پرداخت.
🔹برنامه ارغنون از تولیدات گروه فرهنگ و تاریخ شبکه رادیویی «گفت و گو» با محوریت مرور، رصد و مداقه بر مهمترین اتفاقات حوزه موسیقی کشور، پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۱ از این شبکه رادیویی پخش میشود.
#موسیقی
#رادیو
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸دستگاه های موسیقی هر کدام برای چه ساعتی از روز مناسب هستند؟ میلاد کیایی آهنگساز درباره موسیقی مناسب هر ساعت از شبانه روز توضیح داد.
🔹کیایی گفت: هنگام صبح سحر دستگاه همایون تاثیر عمیقی روی شنونده دارد. اصغر شیرخدا که در عرصه ورزش زورخانه ای کار می کرد بر مبنای دستگاه همایون می خواند. چهارگاه هم روحیه سلحشوری به شنونده می دهد و مناسب صبح است. آهنگ معروف "سلام علیکم" که منسوب به استاد حسن کسایی است در همین مقام بوده است و موسیقی برای ورزش نیز در این گام بوده است.
🔹وی افزود: وقتی خورشید می دمد، روز آغاز می شود و گلها باز می شوند مناسب شنیدن موسیقی در دستگاه ماهور است. حوالی ظهر شرعی بهترین نوای شنیداری آواز بیات ترک است. حتی اذان هم در گوشه روح الارواح شنیده می شود و تاثیر عمیقی روی شنونده دارد.
🔹این موسیقیدان گفت که بعد از ظهر حدود ساعت 3 و نیم تا 5 موسیقی در دستگاه ابوعطا دلچسب و دلپذیر است.
🔹کیایی یادآور شد: هرچه به غروب نزدیک می شویم دستگاه افشاری تاثیر جادویی روی شنونده خواهد داشت و وقتی تاریکی بر روشنایی غلبه می کند دشتی تاثیر زیادی دارد و بسیار لذت بخش است.
🔹نوازنده آلبومهای «این شرح بی نهایت» و «ابر بی باران» در پایان گفت: در شب سه گاه شور و حال خاصی به شنونده می بخشد. وقتی می خواهیم به سحر نزدیک شویم مخالف سه گاه گوشه زیبایی است که شنونده را محسور می کند و اینگونه در تمام طول شبانه روز می توانیم موسیقی مناسب با حس و حالمان را گوش بدهیم.
#موسیقی_ایرانی
#دستگاه_موسیقی_ایرانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج مهریز گفت: راهاندازی گروه های سرود و آهنگ های انقلابی بر اساس ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی در محلات و مساجد به اعتلای فرهنگ اسلامی در بین نوجوانان و جوانان کمک می کند.
🔹سرهنگ سید محمد کاظم زارع بیدکی سه شنبه شب در جمع اعضای گروه سرود رهپویان حرم شهرستان مهریز افزود: برای جذب جوانان و عضویت در گروه سرود و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری هیات امنای مساجد و روحانیان نقش مهمی دارند.
🔹وی ادامه داد: ظرفیت های خوبی در حوزه فرهنگی و هنری منطقه وجود دارد که تاکنون در این خصوص کارهای محدود انجام گرفته ولی به خاطر اهمیت موضوع ناچیز است و باید تشکیل گروه سرود در اولویت قرار گیرد.
🔹مسئول فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج مهریز اظهار داشت: این معاونت برای تشکیل گروه های فرهنگی، هنری و سرود برای اعزام مربی و سایر برنامه ها آمادگی دارد که پایگاه های مقاومت و مساجد می توانند استفاده کنند.
🔹به گفته زارع بیدکی از طریق سرود و فعاایت های فرهنگی و هنری می توان بسیاری از مفاهیم دینی و انقلابی را به مردم و نسل جوان منتقل کرد که این کار رسالتی مهم است که دشمنان با تهدید نرم ارزش ها را نشانه گرفته اند.
🔹در این جلسه مسئول گروه سرود رهپویان حرم مهریز گفت: تاکنون حدود هزار نفر از نوجوانان و جوانان جذب این گروه و فعالیت های متعدد جانبی آن شده اند.
🔹مهدی زارع افزود: در چهار سال اخیر توسط این گروه ۴۳ اثر هنری تولید و عرضه شده است.
#سرود
#مسجد
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸سنندج با نامِ تعدادی از بزرگان و مفاخرِ موسیقی خود، مزین میگردد.
🔹در جلسه دوم تیرماه شورای اسلامی سنندج مقرر شد نام تعدادی از معابر شهر به نام اساتید برجسته موسیقی شهر تغییر یابد.
🔹این تصمیم در آستانهی برگزاری کنگرهی مشاهیر کوُرد و در پی آن اتخاذ شد که شورای اسلامی پیشنهاد نامگذاری یکی از معابر شهر را به نام مظهر خالقی خوانندهی نامدار کوُرد مطرح و مقرر شده بود در یک جلسهی مشترک با انجمن موسیقی و سازمان سیما و منظر شهرداری، در ارتباط با آن تصمیمگیری شود که جلسهی مزبور به تاریخ دوم تیرماه نود و هشت تشکیل و به پیشنهاد انجمن موسیقی، طرح فوق به صورت جامعتر مطرح و بر مبنای این پیشنهاد و تصویب کلیهی حاضرین، مقرر گردید تا:
- یک بلوار به نام استاد خالقی
- یک بلوار به نام یوسفزمانیها
- یک بلوار به نام عندلیبیها
- یک بلوار به نام کامکارها
- یک میدان به نام استاد حسن کامکار
نام گذاری گردند.
🔹فرشید حسامی رئیس انجمن موسیقی استان کردستان - سنندج گفت:
انجمن موسیقی ضمن تبریک به خانوادهی معزز این بزرگان، امیدوار است این حرکت فرخنده و مبارک استمرار یافته تا شهر به نامِ دیگر مفاخر فرهنگ و هنر نیز مُزین و موجبات رشد و تعالی فرهنگ و هنر را سبب گردد.
#موسیقی
#سنندج
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸رادیو و تلویزیون حق هنرمندان موسیقی نواحی را پرداخت کنند.
🔹اردیبهشت امسال بود که دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی فراخوان داد؛ جشنواره ای که هر ساله با استقبال نوازندگان بومی که آن را میدانی برای معرفی و عرضه هنر خود می دانند، در کرمان برگزار می شود. مسلماً برگزاری چنین جشنواره هایی با توجه به هنر غنی موسیقی فولکلور کاری خوب و پسندیده در جهت حفظ، ماندگاری و معرفی موسیقی نواحی به علاقه مندان است. اما مسئله قابل بحث این است که نوازندگان موسیقی نواحی که به حق، جزو میراث داران فرهنگ باارزش این مرز و بوم هستند، کجای این جشنواره قرار گرفته اند. آیا صرفاً به عنوان شرکت کنندگان در این جشنواره ها حاضر می شوند و با پایان یافتن جشنواره ها فراموش می شوند؟
🔹زندگی و درگذشت غریبانه پیشکسوتان موسیقی مقامی
محمدابراهیم شریف زاده، خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان بود. کسی که پژوهشگران موسیقی معتقد بودند در تاریخ موسیقی خراسان هیچ کس با این قدرت و توانایی نمی خوانده است. اما درگذشت غریبانه او در سال 1395 و وضعیت معیشتی که داشت به هیچ عنوان شایسته چنین هنرمند بزرگی نبود. دخترش بعد از درگذشت پدر از نداشتن بیمه و تعیین حقوق ماهی 120 هزارتومان که چند ماه آخرش زندگی اش به 150 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، خبر داد. چند روز پیش هم اسحاق بلوچ نسب - خواننده و نوازنده تنبورک اهل چابهار در یک مصاحبه از پرداختی اندک به او و دعوت نشدن نوازندگان بومی این استان به جشنواره های چابهار گفت. البته در این بین باید به این نکته اشاره کرد که وضعیت بودجه وزارت ارشاد تنها پاسخگوی کمک هزینه ای برای این هنرمندان است و مسئولان امر خود نیز به ناچیز بودن کمک ها آگاه هستند.
🔹رسیدگی کافی نیست
فرزاد طالبی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از جمله کسانی که در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نقش تأثیرگذاری داشت، درباره وضعیت معیشتی نوازندگان موسیقی نواحی کشور و مشکلاتی که بر سر راه این قشر هنرمند وجود دارد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: وضعیت اقتصادی هنرمندان حوزه موسیقی نواحی البته که مناسب نیست، هرچند این موضوع همیشه مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. مثلاّ با ارزشیابی که مرتباً انجام می شود، برای کسانی که درجات هنری از شورا اخذ می کنند مبالغی به صورت منظم پرداخت می شود و جشنواره سراسری موسیقی نواحی پس از سال ها تعطیلی دوباره فعالیت خود را از سر گرفته است. ولی واقعیت این است که با توجه به تعداد این عزیزان و همچنین پراکندگی جغرافیایی آن ها، رسیدگی ها کافی نیست.
🔹پرداختی به ازای پخش موسیقی نواحی
این کارشناس در پاسخ به این پرسش که چه راه حل هایی را برای رفع این مشکلات پیشنهاد می کنید، گفت: اگر ارتباطی بین تولیدات این دوستان با مصرف کننده هایشان برقرار شود و به ازای پخش آثار این هنرمندان در رادیو و تلویزیون، پرداختی صورت گیرد، هم تولیدات این دوستان رشد پیدا می کند و کیفیتش بهبود می یابد و هم در شرایط زندگی آنها تحولی رخ می دهد. همچنین برای افزایش سهم موسیقی نواحی باید به رشد اجراهای صحنه ای هم نظر داشت. در واقع اگر جشنواره های استانی موسیقی نواحی به طور منظم در تمامی استان ها اجرا شود، بازهم فروش بلیت اتفاق می افتد و به اقتصاد موسیقی نواحی و بهتر دیده شدن آثار این عزیزان کمک می شود.
وی در ادامه افزود: البته این در کنار این ها، ارزشیابی منظم و پرداخت های به روز شده می تواند بخش مهمی از مشکلاتشان را حل کند.
🔹یک ساز و کار اقتصادی مناسب
طالبی درباره اهمیت جشنواره های استانی عنوان کرد: اعمال صحیح سیاست های حمایتی باعث خواهد شد که جشنواره سراسری موسیقی نواحی، پر و پیمان برگزار شود و هر ساله توسعه پیدا کند. خوب است در طی سال هم، سی جشنواره استانی برگزار شود که برگزیدگانش در جشنواره سراسری اجرا داشته باشند. درجشنواره های استانی با دعوتی که از هنرمندان استان های دیگر به عنوان مهمان انجام خواهد شد هم وحدت اقوام ایرانی نمایش داده می شود و هم شرایط اقتصادی هنرمندان به صورت جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و ساز و کاری شکل می گیرد که چون متکی به مردم است دائمی خواهد بود.
#موسیقی_نواحی
#صدا_و_سیما
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸مجید انتظامی: روزی 8 ساعت در کمد، ساز میزدم!
🔹مجید انتظامی را میتوان خالق نتهای ماندگار دانست. او هم سوز آهنگ «از کرخه تا راین» را خلق کرده و هم انتظار غمگینی را که در موسیقی متن «بوی پیراهن یوسف» به خاطر داریم. آهنگ ساز 71 ساله کشورمان این روزها به گفته خودش، مشغول خلق آثاری برای پروژه شخصی خود است و کار سفارشی در دست ندارد؛ در حال درمان ستون فقرات و مهرههای گردنش با آبدرمانی و فیزیوتراپی است و میگوید بالاخره آدم، پیر و درد از جایی شروع میشود. انتظامی معتقد است موسیقی یک شبه و چند ساله به سرانجام نمیرسد و برای یادگرفتن آن باید سالها دوید تا به قطرهای از آن رسید.
🔹مردم موسیقی مطبوعشان را گوش می دهند
مجید انتظامی معتقد است هنرها را نمیتوان با هم مقایسه کرد. او با اشاره به برداشت حسی انسانها از موسیقی گفت:«هنر یک حس است. بعضی وقتها، بعضی انسانها میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و برخی دیگر نمیتوانند، این دلیل بر بد بودن آن نیست. همانطور که الان برخی موسیقیهای زیرزمینی خواهان زیادی دارد و با آن مخالفت میشود؛ اما این دلیل بر بد یا خوب بودن این موسیقی نیست. موسیقی یک علم است و برای یاد گرفتن آن باید سالها دوید. بنابراین، طبیعی است مردمی که هیچ اطلاعی از این علم ندارند با آن حسی برخورد کنند نه علمی. اگر از آن موسیقی خوششان آمد، برایشان مطبوع است وگرنه آن را گوش نمیکنند. نمیتوان جلوی مردم را گرفت و گفت این موسیقی را که من میگویم گوش کن.» او درباره کاهش سطح حسی فیلمهای سینمایی کنونی و سطح ماندگاری موسیقی آنها نیز این طور توضیح داد:«دلیل این که موسیقی فیلمهایمان ماندگار نمیشود، این است که دیگر فیلمهایمان آن طور نیست؛زمانی بود که همه مردم برای این که یک نقطه از خاکشان را از دست بیگانه رها کنند، رفتند و جانشان را بیهیچ چشمداشتی دادند. آن زمان شرایط خاص خودش را داشت. الان دیگر شرایط گذشته نیست. اکنون، مردم طور دیگری فکر میکنند و هنر را میبینند. نگاه و سلیقه آنها عوض شده است. البته فیلمهای ما هم دیگر آن فیلمها نیست و آن حس را ندارد.»
🔹زمانه تغییر کرده است
خالق موسیقی متن «روز واقعه» متواضعتر از آن است که وقتی از او چرایی ماندگاری موسیقیهایش را میپرسیم، دلیل بیاورد. میگوید:«نمیتوانم اینها را توضیح بدهم. بعد هرکسی این گفتوگو را بخواند میگوید چقدر این آدم خودخواه است. نشسته و از خودش تعریف میکند. من عاشقم. عاشق موسیقیام. تمام زندگی و جسمم را به خاطر موسیقی از دست دادم. به خاطر تمرینهای هشت ساعته و ساز زدن در کمد. وقتی ساز میزدم صدای ساز بیرون میرفت. بنابراین تنها راهی که داشتم این بود که بروم داخل کمد. یک کمد بزرگ داشتم که داخلش را سیمکشی کرده بودم و یک چراغ را در آن روشن نگه میداشتم. میرفتم آنجا و در کمد با ساز تمرین میکردم. الان چه کسی این کار را میکند؟ مردم دیگر حوصله ساز زدن ندارند و بیشتر مصرفیاند. خاطرم هست یک ساز داشتم که از 20 جا ترک خورده بود و از همه جایش باد میداد. با موم عسل آن را ترمیم کردم تا بتوانم از آن یک صدا دربیاورم. الان بچهها به مجرد این که حرف اول ساز را میآورند، گرانترینش در خانه برایشان مهیاست. آن موقع این شرایط نبود. شما نباید توقع داشته باشید همه مانند آن موقع زندگی کنند. آن موقع گذشت و تمام شد. الان یک چیز دیگر است، باید خودمان را با شرایط امروز تطبیق بدهیم تا بتوانیم زندگی کنیم و دیگران ما را بفهمند.»
#مجید_انتظامی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸تاثیر تحریم دارو بر روند درمانی محمد معتمدی!
🔹محمد معتمدی خواننده موسیقی ایران در صفحه شخصیاش نوشته که تاثیر تحریم دارو بر روند درمانیاش تاثیر منفی داشته است.
🔹ساعتی پیش محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی عکسی در صفحه شخصیاش منتشر کرده که او را بر روی تخت بیمارستان نشان میدهد.
🔹معتمدی در توضیح این عکس نوشته است:
«سلام به روی ماه همگی. چندی پیش مطلبی نوشتم در مورد تاثیر تحریمها بر بیماران و روند درمانی آنها. آنجا عرض کردم سخن امریکاییها مبنی بر اینکه دارو و غذا جزو تحریمها نیست، دروغی بزرگ است و اتفاقا هدف اصلی از تحریمها ایجاد نارضایتی عمومی، آن هم به ناجوانمردانهترین روش است. تعدادی از هموطنان بزرگوار آنجا بر بنده خُرده گرفتند که این سخن درست نیست و امریکا هرگز دارو را تحریم نمیکند.
بیش از دو ماه است که برای ادامه روند درمانی و جراحی معده خود در انتظار یک پیاچ متری ساده هستم. ولی تجهیزات مورد نیاز آن به دلیل تحریم به کشور وارد نمیشود.
خدا را شکر مسئله من خیلی حاد نیست و فقط در انتظار یک جراحی ساده هستم که انجام یا عدم انجام آن مسئله مرگ و زندگی نیست. ولی بیچاره بیمارانی که در سختترین شرایط ممکن جسمی و روحی باید ابزار اعمال فشار بر حکومت باشند و با جسم بیمارشان وزن معادلات سیاسی را به نفع قدرتهای جهانی تغییر دهند.»
🔹نوشتهی محمد معتمدی نشان میدهد که اوضاع عمومی این خواننده مساعد است.
#محمد_معتمدی
#تحریم_دارو
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸هیات داوران جشنواره آواها و نواهای رضوی معرفی شدند.
🔹معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن معرفی هیات داوران جشنواره آواها و نواهای رضوی به استقبال هنرمندان از این رویداد موسیقایی اشاره کرد.
🔹 محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی بیان کرد: جشنواره آواها و نواهای رضوی در چهارمین سال برگزاری با استقبال هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شده است که این نشان از علاقه مندی و ابراز ارادت جامعه هنری و هنرمندان عرصه موسیقی به ساحت نورانی امام هشتم (ع) دارد.
🔹دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی با ارائه گزارش از تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره افزود: در این جشنواره بیش از ۴۰۰ اثر در بخش های مختلف و از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است.
🔹وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره با توجه به برنامه ریزی های مدون و زمانبندی مناسب و با اطلاع رسانی های فراگیر و جامع در سطح کشور شاهد تنوع آثار هنری از سراسر کشور بودیم به طوری که هنرمندان غالب استان های کشور در این دوره حضور دارند. شرکت کنندگان در این دوره در بخش های رقابتی آواهای رضوی با محوریت موسیقی آوازی در حوزه موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی و نواهای رضوی در حوزه همنوازی و گروه نوازی در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی و بخش غیر رقابتی شامل موسیقی ملل و مرور آثار تولید شده در زمینه موسیقی رضوی حضور پیدا کرده اند.
🔹دبیر اجرایی چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی همچنین از حضور هنرمندان خارجی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، ترکیه و آذربایجان خبر داد و گفت: بخش موسیقی ملل این جشنواره برای سومین سال پیاپی با دعوت از هنرمندان سایر کشورها که در حوزه رضوی تولید اثر داشتند به ارائه و معرفی آثار موسیقایی در سطح بین المللی می پردازد.
🔹اسماعیلی از حضور داوران برجسته و کارشناسان با سابقه حوزه موسیقی در چهارمین دوره این جشنواره خبر داد و افزود: داوران این جشنواره که به میزبانی استان تهران برگزار می شود متشکل از احمد صدری، شهرام صارمی، هوشنگ جاوید، جهانگیر نصری اشرفی و مهیار شادروان هستند که مسئولیت انتخاب آثار برتر را به عهده دارند. به هر حال امیدواریم با پایان داوری شاهد اثرات ممتاز و ارزشمند فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف موسیقی و در راستای توسعه فرهنگ و معارف اسلامی به ویژه معارف رضوی در استان تهران باشیم.
🔹چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از سری برنامه های هفدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه سال جاری در ایام دهه کرامت و میلاد مسعود امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در استان تهران برگزار می شود.
#جشنواره_آواها_و_نماهای_رضوی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸نادر مشایخی: برخی اساتید موسیقی وقتی پیانو مینوازند، خارج میزنند!
🔹نادر مشایخی معتقد است که در حدود ۳۰ شورایی که در حوزه موسیقی فعالیت میکنند، افرادی هستند که عنوان استاد را یدک میکشند اما وقتی به عنوان مثال پیانو می نوازند خارج میزنند. این اتفاق نشانگر این است که هیچکس در جای درست خود نیست.
🔹 نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر باسابقه درباره عملکرد مسئولان در این حوزه به خبرآنلاین گفت: «به عنوان مثال میگویم به نظرم آقای صفیپور بلد است خوب کار کند منتهی بازخورد از طرف هنرمندان دریافت نمیکند. این قطعاتی که اجرا میشوند را فکر میکنند کلاسیک است در حالیکه نیست و نمیدانند چون متخصص نیستند. مدیر باید خود از موسیقی اطلاع داشته باشد و اگر ندارد، باید مشاور هنری باسواد و متخصص در اختیار داشته باشد که او را راهنمایی کند. به عنوان مثال آقای طالبی در زمان حضورش در دفتر موسیقی به من پیشنهاد داد تا ماهانه اجراهایی از باخ را روی صحنه ببریم و این اتفاق خوبی بود که او موسیقی و آهنگسازان را میشناخت.»
🔹او ادامه داد: «مثلا آقای شهرداد روحانی کارش رهبری ارکستر نیست و هیچ وقت در این حوزه فعالیت نکرده است، از یانی قطعاتی را اجرا میکند در حالیکه خیلی وقت است او دورانش تمام شده است، ایشان کارهای پاپ تنظیم و چند اثر را کپی کرده است، همین. باید سابقه افراد را جلویمان بگذاریم و ببینیم. کسی با چنین سابقهای نمیتواند بتهوون رهبری کند، نمیشود، مثلا شما میتوانید یک هفتهای زبان چینی یاد بگیرید؟ یکسری کارها امکان پذیر نیست.»
🔹این هنرمند با ابراز تاسف از عملکرد برخی از مدیران، تاکید کرد: «متاسفانه یکسری افراد در مدیریت این بخش حضور دارند که در واقع اطلاعی از موسیقی ندارند، البته بیشتر اهل ریسک کردن نیستند و میترسند، این مهمترین کاری است که مدیر هنری باید انجام دهد اما برای ریسک کردن باید اطلاع داشته باشد تا بداند که روی چه کسی باید سرمایهگذاری کند. میترسند که کار جدیدی کنند و نتیجه درستی نگیرند و جایگاهشان را از دست دهند.»
🔹مشایخی همچنین بیان کرد: «ما حدود ۳۰ شورا داریم که هیچ کدام تاثیر کوچکی هم بر روند موسیقی نگذاشتند و اعضای آنها هم تنها نام استاد را به یدک میکشند ولی وقتی پیانو مینوازند خارج میزند، متاسفانه هر آدم در جای درستی که باید باشند نیستند. هر کسی که رهبر ارکستر میشود بلافاصله و سریع یک چنین عناوینی دریافت میکند.»
#نادر_مشایخی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸جکی چان، آلبوم عاشقانه منتشر کرد!
🔹جکی چان هنرمند مشهور هنگ کنگی آلبوم جدیدی منتشر کرد، مجموعهای از آهنگهای عاشقانه و ملایم به زبان مندرین که "من جکی چان هستم" نام دارد.
🔹او که علاوه بر فعالیتهای سینمایی، دستاوردهایی نیز در موسیقی دارد، این آلبوم را به اعضای خانواده، دوستان و همکارانش تقدیم کرده است.
🔹به گفته این هنرمند ۶۵ ساله، ترانهها با الهام از شخصیتهای واقعی و ماجراهای تلخ و شیرین زندگی او شکل گرفته و به همین دلیل هنگام ضبط آهنگها دراستودیو سخت منقلب و احساساتی شده است.
🔹جکی چان با بازی در فیلمهای حادثهای و هیجانانگیز به شهرت رسید ولی از اوایل دهه هشتاد میلادی در عرصه موسیقی نیز فعال بوده است و تاکنون ۲۰ آلبوم موفق و پرفروش با آهنگهایی به زبان های کانتونیز، مندرین، ژاپنی، تایوانی و انگلیسی منتشر کرده است.
🔹او به عنوان خواننده در تولید موسیقی برای تعدادی از فیلم ها و انیمیشن های بزرگ نیز مشارکت داشته است و تجربیات مختلفی در این زمینه دارد.
🔹"من جکی جان هستم" نخستین آلبوم انفرادی این هنرمند در ۱۶ سال اخیر است.
🔹او در حال حاضر سرگرم سفر به کشورهای آسیای شرقی است و ضمن دیدار با طرفدارانش، آلبوم جدید را رونمایی میکند.
#جکی_چان
#آلبوم
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸آهنگی که احسان خواجهامیری برای بمباران شیمیایی سردشت خواند.
🔹پاییز مسموم" نام آهنگی است با شعر افشین یدالهی که احسان خواجه امیری آن را برای بمباران شیمیایی سردشت خوانده است.
🔹بمباران شیمیایی سردشت توسط عراق در ۷ تیر۱۳۶۶ اتفاق افتاد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر جان باخته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.
#احسان_خواجه_امیری
#بمباران_شیمیایی
#سردشت
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کلیپ "راجر واترز (ستاره پینک فلوید)، حامی فلسطین"
🎙 گوینده: شاهین اسنا
🎞 تدوین: سید محمد صابری
⭕️تولید واحد موسیقی مصاف
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸اجرای دوباره ارکستر ملی ایران با رهبر مهمان.
🔹فریدون شهبازیان از مهر ماه سال ۹۵ به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران معرفی شد و از آنجا که او بازنشسته سازمان صداوسیماست و دستمزد رهبری ارکستر از بودجه دولتی هزینه میشود، خبر رسید که او دیگر فعالیت خود را با این ارکستر ادامه نمیدهد.
🔹تا به امروز که بیش از یک ماه از خبر رفتن شهبازیان از ارکستر ملی ایران میگذرد، جایگزینی برای او معرفی نشده و این ارکستر از ابتدای سال با رهبر مهمان فعالیت کرده است.
🔹رهبر مهمان جدیدترین اجرای ارکستر ملی ایران، سهراب کاشف و خواننده آن، حسامالدین سراج است.
🔹در این کنسرت قطعات «شب عاشقان بیدل»، «طلوع»، «نشان بی نشان»، «دل آرا» و «باد صبا» به آهنگسازی همایون رحیمیان، «توحید» به آهنگسازی فرهاد رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان، «هزار دستان» به آهنگسازی مرتضی حنانه، «رقص دایره» به آهنگسازی حشمت سنجری، «رنگ اپرای کوراوغلو» به آهنگسازی عزیز حاجی بیگف و «راپسودی» به آهنگسازی خیام میرزازاده اجرا میشود.
🔹ارکستر ملی ایران، جمعه (۱۴ تیر ماه) ساعت ۲۱و۳۰ دقیقه در تالار وحدت میزبان علاقهمندان است. این ارکستر پیش از این و در آخرین روز بهار، قطعات فوق را با صدای حسامالدین سراج و رهبری سهراب کاشف اجرا کرد.
#ارکستر_ملی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸مدیر برگزاری فستیوال «شبهای موسیقی تهران» با اعلام برگزاری پنجمین دوره این رویداد موسیقایی در خانه هنرمندان از حضور گروههای با کیفیت و کمتر شناخته شده در این مجموعه برنامه خبر داد.
🔹کامران همتپور تهیهکننده، ناشر و مدیر برگزاری فستیوال شبهای موسیقی تهران توضیح داد: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته پنجمین فستیوال شبهای موسیقی از روز چهارشنبه دوازدهم تیرماه تا پایان روز سیام مرداد ماه توسط موسسه فرهنگی هنری «آوای حنانه» و همکاری خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه مندان موسیقی در بخشها و گونههای مختلف است.
🔹وی افزود: آنچه ما برای این دوره از فستیوال طراحی و برنامهریزی کردیم حضور گروههای کمتر شناخته شده اما با کیفیت حوزه موسیقی است که در این روزهای پرترافیک کنسرتهای موسیقی که به غیر از مواردی معدود موسیقی خوبی به مخاطبان ارائه نمیشود، تلاش میکنند در قالب کاری خود آثار با کیفیتی را ارائه دهند.
🔹مدیر موسسه فرهنگی هنری «آوای حنانه» گفت: این موضوع بسیار مهمی است که همه ما باید بیشتر از اینها به فکر آن باشیم و بدانیم که شنیده نشدن موسیقی خوب در قالبهای دغدغهمند و گرایش محض به موسیقی سرگرمکننده اتفاق خوشایندی نیست. اساساً به همین جهت است که ما تلاش میکنیم همراه با برخی دیگر از تهیهکنندگان که در این حوزه دغدغههایی دارند کارهایی را انجام دهیم که امیدوارم بتواند تاثیرات خود را روی گوش شنیداری مخاطبان بگذارد.
🔹همت پور در معرفی گروههای شرکت کننده در پنجمین فستیوال شبهای موسیقی تهران توضیح داد: شهریار مسرور، نوید اربابیان، گروه «ضرب و فوت» به سرپرستی داریوش صالح پور، گروه «پلاستیکا» به سرپرستی امیراشکان غلامی، سعید مبینی، گروه «سبحان» به کارگردانی سبحان اکرامی، گروه «چهار برج» به سرپرستی سروش عمومی، گروه «وهاران» به سرپرستی مهرداد زرینی، گروه «حافظ» به سرپرستی میرفرساد ملک نیا، گروه «حنانه» به سرپرستی بنده و گروه «پیل دم» به سرپرستی ژوبین عسگریه مجموعههایی هستند که در پنجمین فستیوال شبهای موسیقی برای حضور آنها برنامهریزی شده است.
#شب_های_موسیقی_تهران
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸هوشنگ جاوید مطرح کرد؛ مرثیهای بر ظرفیت رو به زوال موسیقی مذهبی/وقتی «پول» سکاندار است.
🔹هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی در آسیبشناسی و تحلیل دلایل کمرنگ شدن جریان تولید آثار مذهبی در بازار موسیقی، بر نقش سکانداری تهیهکنندگان و خلأ سیاستهای حمایتی دولت تأکید کرد.
🔹هوشنگ جاوید پژوهشگر حوزه موسیقی در تبیین دلایل ضعیف شدن جریان تولید آثار موسیقایی متکی بر مفاهیم و مناسبتهای مذهبی گفت: حدود یکی دو دهه گذشته حمایت از موسیقی ایرانی و ارکسترال خیلی موردتوجه مسئولان قرار گرفت و به دلیل اینکه هزینه ساخت و تولید آثاری با مضامین، ملی، مذهبی و مناسبی هم بسیار کمتر بود، بنابراین آهنگسازان بیشتری نیز روی چنین موضوعاتی تمرکز میکردند.
🔹غیرسفارشیهای محبوب
جاوید افزود: بسیاری از هنرمندان به دلیل شرایط مطمئنی که در آن سالها وجود داشت، کارهایی را از روی میل باطنی خود، در همین حال و هوا تولید میکردند که هیچ مدیر و نهادی برای ساخت آن سفارشی انجام نداده بود. اتفاقاً همین آثار به قدری موردحمایت دستگاههای فرهنگی قرار میگرفت که تهیهکنندگان را هم ترغیب میکرد تا در این حوزه سرمایهگذاری و آثاری را در قالب مجموعههای موضوعی روانه بازار کنند.
🔹وی ادامه داد: در همین سالها بود که شاهد تولید آثار ارزشمندی بودیم که هنرمندان و تهیهکنندگان، باانگیزههای شخصی نسبت به تولید آنها اقدام میکردند؛ آثاری با مضامین انتظار، فرج امام زمان (عج)، قیام عاشورا و مواردی در این چارچوب که در عین رعایت کیفیتهای لازم، بسیار خوب هم میان مردم جایگاه پیدا میکردند.
🔹متاسفانه بازار این روزهای موسیقی در سیطره آثاری سبک و روزمره است که این روزمرگی یک خواننده را یک روز به عرش و خواننده دیگر را در همان روز به فرش میبرد! در این راه توجه به آثاری که مضامینی مذهبی، عارفانه و الهی دارند هم تکلیفشان معلوم است جاوید ادامه داد: در این حوزه هنرمندانی چون جلیل عندلیبی، کیومرث پورناظری، سیدجلال محمدیان، حسامالدین سراج و بسیاری دیگر از هنرمندان بودند که آثاری را در محیطهای عارفانه خلق میکردند که واقعاً مخاطبان را به سمت خود میکشاند. حتی این میزان توجه هم ماجرا را به سمتی هدایت کرد که جوانترها نیز به سمت تولید این آثار گرایش پیدا کرده و وارد کار میشدند. در این راه میتوان به هنرمندانی چون امیرحسین مدرس و برخی دیگر اشاره کرد که اساساً حضورشان در موسیقی را با تولید آلبومهای مذهبی آغاز کردند اما رفته رفته گرایش بیشتری به سمت موسیقی پاپ پیدا کرده و به سمت خوانش کارهای عاشقانه پرداختند.
🔹سکان بازار موسیقی در دست تهیهکنندگان
جاوید گفت: متاسفانه تهیهکنندگان در این چارچوب شرایطی را به وجود آوردند که خوانندههای خوش آتیه و جوان دوران قدیم نیز که هنر خود را تحت تاثیر سالهای درخشان موسیقی اصیل ایرانی به دست آورده بودند، به تدریج وارد همین جریان شوند؛ جریانی که تهیهکنندگان و بهتعبیری پول در آن حرف اول و آخر را میزند. شکلگیری این شرایط هم به سیاستگذاریهای دولتی بازمیگردد که متاسفانه در این زمینه برنامه راهبردی نداشته و ندارند.
🔹این مولف و مدرس موسیقی در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: طی سالهای اخیر آثار مناسبتی متعددی تولید شده اما به دلیل اینکه از حمایت چندانی برخوردار نیستند و شرایط به گونهای میشود که شنیده نمیشوند، بنابراین در یک چارچوب محدود باقی میمانند و اتفاق خاصی مانند گذشته برای آنها نمیافتد. در این راه اگر دولت و متولیان صدور مجوز ساز و کار صدور مجوزها را به سمتی هدایت کنند که تهیهکنندگان مجاب به حمایت از این آثار شوند قطعاً ظرفیت رو به زوال موسیقیهای مرتبط با مضامین ملی و مذهبی باردیگر احیا میشود.
#موسیقی_مذهبی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸وقتی پروتئین تبدیل به موسیقی میشود.
🔹 پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی سیستمی ابداع کردهاند که میتواند با تبدیل مولکولهای پروتئین به صدا، آنها را به صورت یک موسیقی ارائه دهد.
🔹پژوهشگران در بررسی مشترکی میان علم و موسیقی موفق شدند سیستمی ابداع کنند که ساختارهای مولکولی پروتئین را به صدا تبدیل میکند و یک پیام موسیقایی ارائه میدهد. آنها با معکوس کردن این فرآیند میتوانند لرزشها را به موسیقی تبدیل کنند و سپس آنها را به صورت پروتئینهای جدیدی ارائه دهند که پیش از این در طبیعت وجود نداشتهاند.
🔹اگرچه فرآیند به وجود آوردن پروتئین، ساده نیست اما این سیستم جدید، آن را ممکن میسازد. این سیستم جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه "ام. ای. تی" (MIT) ابداع شده، روش سیستماتیکی برای تبدیل توالی آمینواسیدهای پروتئین به توالی موسیقایی است که در آن از ویژگیهای فیزیکی مولکولها برای تشخیص صداها استفاده میشود. لحن صداهای به وجود آمده و ارتباط میان آنها، بر اساس فرکانسهای طبیعی لرزش مولکول آمینو اسیدها است.
🔹این سیستم که توسط "مارکوس بولر"(Markus Buehler)، استاد مهندسی دانشگاه ام.ای.تی و همکارانش، ابداع شده که میتواند ۲۰ نوع آمینواسید را که در یک زنجیره به هم متصل میشوند، به صدا تبدیل کند. سپس، توالی هر پروتئین از آمینواسیدها را به صورت یک توالی از نت ارائه میدهد.
🔹اگرچه ممکن است این صداها برای برخی افراد، ناآشنا باشند اما شنوندگان میتوانند پس از آشنا شدن با صداها، روابط و تفاوتهای میان آنها را تشخیص دهند. بولر گفت: من پس از گوش کردن موسیقیهای این سیستم، در حال حاضر میتوانم توالی خاص آمینواسیدها را که منطبق با پروتئینها هستند، تشخیص دهم.
🔹وی افزود: هدف اصلی ما، درک بهتر پروتئینها و تفاوتهای میان آنهاست. پروتئینها، ماده ساختاری پوست، استخوان و عضله را تشکیل میدهند اما در این میان، عوامل دیگری مانند آنزیمها، مواد شیمیایی سیگنال دهنده، تغییرات مولکولی و مواد میزبان بدن موجودات زنده هم نقش دارند اما ساختار این عوامل از جمله روش اتصال آنها به یکدیگر که اغلب، نوع عملکرد آنها را تعیین میکند، بیش از اندازه پیچیده است. این عوامل، زبان خاص خود را دارند و ما از عملکرد آنها بیخبر هستیم. ما از مواد سازنده پروتئین بیخبر هستیم و الگوهایی که عملکرد آنزیمها را منعکس میکنند، نمیشناسیم.
🔹این پژوهش، در مجله "ACS Nano" به چاپ رسید.
#پروتئین
#موسیقی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸خبرهای خوب از یک هنرمند موسیقی نواحی.
🔹یک هنرمند موسیقی نواحی دارای نشان درجه یک هنری که پیشتر از کم بودن حقوق خود گله کرده بود از افزایش حقوقش خبر داد.
🔹اسحاق بلوچنسب، خواننده و نوازنده تنبورک اهل چابهار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرده بود: روزی که حقوق بگیر ارشاد شدیم خجالت میکشیدیم بگوییم ماهی ۷۰ هزار تومان میگیریم، بعد هم که این مبلغ به ۱۲۰، ۱۵۰ و در نهایت به ۲۵۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این گاهی هم ۱۵۰ هزار تومان به حسابم واریز میشود و گاهی هم نه. من دارنده درجه (نشان) یک هنری از وزارت ارشاد هستم و به من گفتند با این نشان، میزان حقوقم بالاتر میرود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.
🔹اما او حالا از افزایش حقوقش خبر میدهد و به ایسنا میگوید که میزان حقوقش ماهیانه به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
🔹بلوچنسب که برای درمان بیماریاش به تهران سفر کرده بود، از گرانی بلیت هواپیما و درخواست مساعدت برای هزینه آن نیز سخن گفته بود؛ این هنرمند موسیقی نواحی حالا میگوید هزینه بلیت هواپیما نیز به او پرداخت شده است.
#موسیقی_نواحی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸اپلیکیشن جامع نی نوازی، وقف زلزله زدگان استان کرمانشاه شد
🔹حامد امجدیان،متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۸ مالک اپلیکیشن جامع نی نوازی، ارشد حقوق، محقق فلسفه و اصول فقه، فعال بازار سرمایه، مدیر عامل شرکت فارس تجارت امجد (سهامی خاص) و نوازنده ساز نی، این اپلیکیشن را وقف زلزله زدگان استان کرمانشاه کرده است.
🔹امجدیان در خصوص این حرکت نیکو به قلم خویش وقفنامه ای تحریر نمودند که متن آن به قرار زیر است.
🔹«مصمم بودم که پس از اتمام امور اپلیکیشن جامع نی نوازی، به رسم بازاریانِ حبیب الله، کیسه ای از بهر درآمد دوخته و منفعتی نه چندان کلان از محل فروش هر نسخه اپلیکیشن جهتِ امرار معاش به دست آرم و ارتزاقی از این راه بر خود حلال کنم که حقیقتاً شرعاً و عرفاً حقی بود معین، مطلق و مفروض بر ذمه ام که ناگه خبرِ زلزله مهیب کرمانشاهان آنچنان در دلم آوار گشت که ذوق و رقبتِ درآمدزایی از این طریق بر خود حرام دانسته و کلاً چشم از چنین منفعتی فرو شستم و بی دل و دردمند و نالان به فکر چاره ای از بهر بازماندگان و تسکین دل دردمند فتادم.
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است
خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی
در این احوالات به تمکین از رأی برادر که استادِ مسلمِ اقتصاد و تحلیلگرِ مالی و از خوشنامان بازار سرمایه است، اندکی تأمل کرده و النهایه سر تسلیم فرود آوردم و برآن شدم که به توصیه معنون ایشان، همه منافعِ مادی حاصل از فروش اپلیکیشن را به زلزله زدگان معِز و غم دیده استان کرمانشاه وقف کنم تا بلکه دلم اندکی از غم تهی گردد ور نه سزاوارِ غم زداییش کس نتواند که به جا آورد مگر ذات اقدس حق که هویتش بسیط محض است و احدی را بدو دسترسی نیست.
مورد موقوفه با شماره شامد ۱۶۰۶۷۸-۰-۶۳-۶۸۹۷۷۷-۲-۱ مادام العمر نفس نفیس واقف و بعد از ایشان به ترتیب با «رییس شورای عالی خانه موسیقی کشور» و پس از فوت ایشان تولیت با یکی از نی نوازان دلسوخته خواهد بود.
لذا بدین وسیله رسماً، عافیتاً، عاقلاً، مختاراً، فکوراً و قاصداً بالحکم و الموضوع اعلام اِشعار و اقرار می دارم که تمام منافع اپلیکیشن مذکور وقف مردم آسیب دیده زلزله استان کرمانشاه است و جسارتاً ملتمسانه از همه نی نوازان شریف ایران زمین خواهشمندم که به رسم بزرگی حقیر را در امر مذکور یاری نموده تا به حول قوه ذات اقدس اله روزی از این غم به درآییم و در سرای معرفت شادان و غزلخوان همه به جشن بنشینیم.
حامد امجدیان ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ تهران، محله شیخ هادی»
🔹امجدیان در این باره افزود:
در خصوص اپلیکیشن جامع نی نوازی
سه مورد رو خدمت دوستان عرض میکنم که زیاد مصدع اوقات نشم.
مورد اول؛ اینکه منافع مادی اپلیکیشن جامع نی نوازی کلاً وقف زلزله زدگان استان کرمانشاه شده و مستقیماً به حساب ۰۱۱۰۰۱۱۰۰۱۰۰۵ کمک های مردمی نزد بانک ملی واریز می شود.
کاربران عزیز که در کافه بازار اپلیکیشن رو به نسخه طلایی ارتقا میدن در این امر خیر شریک هستند و هیچ مبلغی به حساب من واریز نخواهد شد.
من از راه موسیقی کسب درآمد نمی کنم و فعال حقوقی بازار سرمایه( بورس و اوراق بهادار) هستم.
🔹مورد دوم؛ انشالله به زودی نسخه جدید اپلیکیشن جامع نی نوازی با فضای بصری دلنشن تر و محتوایی پربار تر منتشر خواهد شد که از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» به اطلاع دوستان عزیز خواهد رسید.
قبلاً بابت کم و کسر از محضر کاربران معز پوزش می طلبم.
🔹مورد سوم؛ سوال شده که افرادی بدون کسب اجازه، محتوای داخل اپلیکیشن جامع نی نوازی را در قالب های دیگری به قیمتهایی گزاف در رسانه های مجازی به فروش می رسانند نظرتان در این باره چیست؟
در پاسخ باید عرض کنم مشکلی ندارد. خداوند مالک حقیقی همه اموال است.
این اولین اپلیکیشن تخصصی کشور در حوزه ساز نی هفت بند ایرانی می باشد.
من برای ضبط گوشه های ردیف موسیقی ایران به روایت مرحوم استاد عبداله خان دوامی سه و سال و نیم به صورت مستمر وقت گذاشتم و قرار بود به طریق عقلا و بزرگان این آثار را به فروش برسانم و برنامه ریزی کرده بودم. اما ناگهان خبر زلزله مهیبِ استان کرمانشاه تمام وجودم را غمگین کرد و همان شب با مشورت اخوی ام( مشاور مالی و تحلیلگر بازار سرمایه) تصمیم گرفتم که درآمد اپ را وقف زلزله زدگان استان کرمانشاه کنم.
#نی
#اپلیکیشن_جامع_نی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸سطحبندی مداحان در دستور کار بسیج/ شناسایی ۸۷۹ شهید مداح در کشور
🔹دومین نشست هیأت اندیشهورز سازمان بسیج مداحان ظهر امروز با حضور یدالله بهتاش مداح اهل بیت(ع)، علی اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام، عباس دلجو مداح اهل بیت(ع)، حجتالاسلام واضحی مدرس حوزه و کارشناس مقتل شناسی، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان کشور ، یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان و جمعی از اساتید و کارشناسان برگزار شد.
🔹ارجوانی اضافه کرد: در سال جاری بناست کنگره ملی شهدای مداح را در کشور برگزار کنیم.
🔹رئیس سازمان بسیج مداحان با اشاره به ثبت اطلاعات ۴۰ هزار بسیجی مداح در کشور تصریح کرد: این افراد بناست با دستورالعملیهایی سطحبندی شوند تا در صورت نیاز به هرکدام براساس این سطوح آموزشهای لازم ارائه شود.
🔹وی افزود: در دوم شهریورماه بناست همایش روز قشر بسیج مداحان در سالروز شهادت میثم تمار در تهران برگزار شود.
🔹وی با ارائه پیشنهادی جهت برگزاری همایش روز قشر بسیج مداحان افزود: این همایش باتوجه به برگزاری در ایام متهی به ماه محرم نیاز است بهصورت گسترده و هزار نفری در سطح تهران و با حضور بزرگان این عرصه برگزار شود.
🔹اهمیت سطحبندی مداحان براساس توانمندیها
حجتالاسلام واضحی مدرس حوزه و کارشناس مقتل شناسی نیز در این نشست اظهارداشت: برخی از مداحان، طلبهها و عوام مردم هنوز توجیه نشدهاند که این انقلاب مظلوم واقع شده است لذا باید برروی محتواسازی بسیار تمرکز کنیم تا با ارائه مطلوب محتواها به دفاع از انقلاب بپردازیم.
🔹واضحی افزود: میتوان روزی به نقطهای برسیم که در یک سایت مداحان را براساس سطحبندی و توانمندی معرفی کنیم تا یک هیأت و مجموعه در مواجه با آنان بداند چگونه باید برخورد کند و انتظار داشته باشد.
#مداحی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸 ناگفتههایی از موسیقی «شبی که ماه کامل شد»
🔹 خاموشی ملودی عاشقانهآهنگساز فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به جزییات فرآیند ساخت موسیقی متن این اثر سینمایی از سومین همکاری با نرگس آبیار بعد از فیلمهای «شیار ۱۴۳» و «نفس» گفت.
🔹مسعود سخاوتدوست آهنگساز فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» که این روزها به پرفروشترین فیلم در حال اکران سینماهای کشور تبدیل شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تجربه همکاری با نرگس آبیار در این پروژه سینمایی گفت: آهنگسازی فیلم «شبی که ماه کامل شد» سومین همکاری من با خانم آبیار بعد از فیلمهای «شیار ۱۴۳» و «نفس» است و در این اثر هم مانند دو اثر دیگر تغییراتی اساسی در نگرش زیباییشناسانه کارگردان رقم خورده است که طبیعتاً بیتاثیر در روند شکلگیری اجزای دیگر همچون موسیقی نبوده است.
🔹روایت یک مسخ به زبان موسیقی
سخاوتدوست درباره تفاوت ساخت موسیقی متن فیلم «شبی که ماه کامل شد» با آثار دیگر آبیار افزود: موسیقی «شیار ١۴٣» همانند فیلمش لطافتی زنانه همراه با کشمکشهای درونی مادرانه را روایت میکرد و نتیجه کار در یک لالایی خلاصه میشد. موسیقی «نفس» نیز یک فانتزی کودکانه را صورتی شنوایی میبخشید، اما موسیقی «شبی که ماه کامل شد» داستان مسخ و دگردیسی انسانی است که در طول روایت مانند روایت کافکا تغییر ماهوی بلکه وجودی میدهد. تغییری که نه در ساحت جسم بلکه در ساحت روح و در سطح آگاهی شکل گرفته و نخست باور را تسخیر میکند و در نهایت احساسات را تحت سلطه خود میگیرد.
🔹این آهنگساز بیان کرد: من معتقدم درک نحوه برخورد صوتی با صحنههای فیلم بدون در نظر گرفتن لایههای زیرین تفکر کارگردان، کاری بیهوده است و حاصلی کلیشهای هم به بار میآورد. به همین جهت منطبق شدن گفتمان فلسفی آهنگساز و کارگردان، بیش از هر زمان دیگری در چنین فیلمی حائز اهمیت میشود.
🔹وی افزود: درعین حال درک عمیق خانم آبیار به عنوان کارگردانی مولف، از موسیقی و کارکرد آن و همچنین جسارت ایشان در مواجهه با ایدههای نو باعث شد که در ساختار آهنگسازی با آزادی بیشتری به دنبال ملودیسازی و سازبندی بروم و استایل صوتی کار را به صورت الکترو آکوستیک بنا کنم. تجربهای که پیشتر در موسیقی فیلم «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری هم به صورت تجربی آزموده بودم، اما در این فیلم با رویکردی آگاهانهتر آن را به کار گرفتم.
🔹بهرهمندی از لطافت ملودیهای بلوچ
سخاوتدوست درباره کارکرد ملودیهای مرتبط با موسیقی اقوام بلوچ در آهنگسازی فیلم «شبی که ماه کامل شد» توضیح داد: ملودیهای بلوچی که در ابتدای فیلم نوعی لطافت طبیعی را همراه دارد، در طول اثر دستخوش تغییرات ماهوی شده و همانند شخصیت مسخ شده فیلم دگرگون میشوند؛ دگرگونیای که نه الزاماً همراه با ارزش داوری اخلاقی نیست بلکه صرفاً توصیفی از شرایط روانی انسانهای درون داستان است.
🔹وی افزود: ضمن اینکه همنوازیهای پی در پی سازهای بادی بلوچی و عربی که نمادی از رویکردهای مذهبی حاکم بر فیلم است، همراه با زخمهها و کشیدگی آرشه بر ساز کمتر شنیده شده «دلربا»، نوعی خشونت توأم با عشق را تداعی میکند و در نهایت گروه سازهای زهی سمفونیک که در این اثر صرفاً بستر شکلگیری موارد مذکور را فراهم کردهاند. این موارد از خصوصیات ارکستراسیون موسیقی این فیلم به حساب میآید.
🔹آهنگساز «شبی که ماه کامل شد» در ادامه تأکید کرد: خودم معتقدم هارمونی در این اثر به جهت قضا و بافت میکروفونیک، بر هموفونیک غلبه دارد. این شرایط مانند خود فیلم است که هوشمندانه و باظرافت نشان میدهد چگونه لایههای پنهان روان آدمی، تحتتأثیر باورهای جزمی، عمیقترین و اصیلترین احساسات یعنی «عشق» را هم قربانی توهمات میکند.
🔹وی در پایان گفت: افکتهای خاص و مصنوعی اضافه شده به سازهای زهی در موسیقی این اثر نیز راوی این خشونت ناشی از جهل معرفتشناسانه است که در انتهای اثر در بستری تراژیک فروکش میکند و خاموش میشود، در حالی که کار از کار گذشته و راهی برای بازگشت ملودی عاشقانه باقی نمانده است.
#موسیقی_متن
#شبی_که_ماه_کامل_شد
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸«برخیزید» منتشر شد/ روایتی جامع برای شناخت آهنگساز سرودهای انقلاب
🔹کتاب «برخیزید» مجموعه خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان از آهنگسازان و مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی، توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راهیار» منتشر شد.
🔹کتاب «برخیزید» مجموعهای از خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان را در خود جای داده است. شاهنگیان تنظیم و آهنگسازی بسیاری از سرودهای انقلابی نظیر «برخیزید ای شهیدان راه خدا» و یا «خمینی ای امام» را بر عهده داشته است. وی پس از انقلاب تا سال ۱۳۶۰ نیز در سمت ریاست شورای شعر و موسیقی صداوسیما فعالیت داشت.
🔹کتاب «برخیزید» به دنبال بیان این موضوع است که مساجد، مدارس دینی، روضهها، هیئتها، انجمنهای اسلامی و جلسات قرآن در جهت تربیت مردم فعالیت کردند و به عنوان یک عامل اصلی در کنار هم آمدن بدنه انقلاب شناخته میشوند. بستر این هستهها و مراکز انقلابی، فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بوده، از اشعار و ترانههای اعتراضی و انقلابی گرفته تا پوسترها، کارت پستالها، دیوار نوشتهها، نمایشنامهها و تئاترها، مستندها، عکسها و… همه و همه ابزاری بودند در دست هنرمندان و مردم تا به گسترش و عمق فکری و عینی انقلاب یاری رسانند.
🔹این کتاب به کوشش روحالله رشیدی و در ۲۰۷ صفحه، با قطع رقعی و قیمت ۲۴ هزار تومان به چاپ رسیده است.
🔹تهیه این کتاب و سایر کتابهای انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راهیار»، از طریق تارنمای عماریار به آدرس http://www.AmmarYar.ir ، شماره تلفنهای ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴، ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ و فروشگاههای معتبر محصولات فرهنگی سراسر کشور امکانپذیر است.
#سرود_های_انقلابی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸مزاحم ترانه های سخیف نشویم!
🔹عبدالجبار کاکایی معتقد است در تمام فرهنگهای دنیا، ترانههای سخیف وجود دارد اما ما با برخورد سلبی با این ترانهها، آنها را به یک معضل تبدیل کردهایم.
🔹 او در ادامه در این باره گفت:«همه نظامهای فرهنگی، یک در پشتی برای انتشار این آثار دارند تا این آثار تلنبار نشود، به زیر زمین نرود و خیلی جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد. بزرگترین عیب نظام فرهنگی ما این بوده که برای این گونه ترانهها ایجاد مزاحمت یا از آن استفاده ابزاری کرده است.»
🔹 با وجود اظهار نظر این عضو شورای ترانه و موسیقی وزارت ارشاد، ذکر این نکته ضروری است که وظیفه دستگاههای حاکمیتی، نظارت بر پاسداشت زبان فارسی است و نمی توانند درباره آن بی تفاوت باشند.
#ترانه_های_سخیف
#عبدالجبار_کاکایی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔸به بهانه تعبیر قابل تامل حسین علیزاده درباره کیهان کلهر
«مواظب دایناسورهایمان باشیم»
🔹تعبیرها درباره کیهان کلهر و کمانچهاش بیشمار است اما این بار حسین علیزاده در گوش همسر او تعبیر قابل تاملی به کار برده است. زهره سلطان آبادی، همسر کیهان کلهر در حاشیه حضور سرزده حسین علیزاده در کنسرت «شهر خاموش» کلهر، تصویری از لحظه دیدار این دو نفر را که آزاده بشارتی آن را به ثبت رسانده است، در صفحه شخصی خود به اشتراک گذاشته و با اشاره به حسین علیزاده نوشته:«چند شب پیش به تماشای یکی از کنسرتها آمده بود. وقت خداحافظی در گوشم گفت: زهره! ایشان از آخرین دایناسورها هستند. به خوبی مواظبشان باش!» این تعبیر از زبان حسین علیزاده که خود از نوازندههای سرآمد کشورمان است ما را بر آن داشت از چند نوازنده بزرگ سازهای اصیل کشور که هر کدام به نوعی «دایناسور» عرصه خود هستند و انقراض، آنها و سازشان را تهدید میکند بنویسیم.
🔹حسین علیزاده اول شهریور، 67 ساله میشود اما اندوختههای او از ردیف و سازهای ایرانی بیش از این عدد است. حسین علیزاده را بیشتر درحال زخمه زدن بر تار و بیشتر از آن بر سهتار دیدهایم. هرچند تعدادی چهره جوان موفق در عرصه سهتار داریم، اما هنوز راه درازی تا چون او شدن مانده است.
🔹کیهان کلهر
با موسیقی بیگانه هم که باشید، بعید است کیهان کلهر و کمانچهاش را نشناسید. این نوازنده اهل کرمانشاه سالهاست کمانچه را از پستو در آورده و با حضور در گروههای بینالمللی مانند «راه ابریشم» چهرهای جهانی به آن بخشیده است. حسین علیزاده معلم موسیقی او بوده است و به از این چه شادمانی؟
🔹کیخسرو پورناظری
او پدر تهمورث و سهراب است که حالا هر کدام رهرو راه پدر شدهاند. شناخت او از ساز تنبور و ظرفیتهای موسیقی کُرد باعث شد تا او تنبور را از حاشیه به متن بیاورد و گروههای موسیقی را مشتاق کند تا به فکر تلفیق و ترکیبهای نو با استفاده از این ساز باشند.
🔹عثمان محمدپرست
دوتار را خراسانیها هر کدام به شیوه خود جان بخشیدند. از نسل دوتارنوازان خراسان، قربان سلیمانیها، عسکریها، پورعطاییها رفتهاند و افراد دیگری مانند محمد یگانه، عثمان محمدپرست، غلامحسین سمندری و روشن گلافروز ماندهاند که هر کدام داستان بلندی از دوتار نوازی خاص منطقه خود هستند. هرچند برخی مانند محمدپرست دیگر نمیتوانند به خوبی قبل بنوازند اما هنوز سایهشان بر سر موسیقی غنیمت است.
🔹بیژن کامکار
او از تبار کامکارهاست و طبیعی است از اهالی سرزمین موسیقی باشد. علاوه بر خدمات ارزنده اش در احیای ساز رباب که این روزها مهجورتر از قبل است و جدای از همه نقشآفرینیهای بیژن کامکار، شاید بتوان او را شخصی دانست که دف را از عرصه مهجور خود به اجراهای عمومی آورد و آن را زنده کرد.
🔹کیوان ساکت
او نسبت به دیگر نوازندههای پیشکسوت این عرصه جوانتر است اما توانسته جای خود را میان نوازندههای نامی کشور باز کند. ساز تخصصی او بیشتر تار است. نواختن قطعههای کلاسیک غربی توسط سازهای اصیل ایرانی و پیوند نویی که میان این دو برقرار کرده، باعث شده است تا او به یکی از بیبدیلهای این عرصه تبدیل شود.
🔹حسن ناهید
اگر مولانا، شاعر «بشنو از نی چون حکایت میکند» هاست، حسن ناهید را میتوان خالق نواهای نی دانست. هرچند او اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که به دلیل جراحی ایمپلنت دیگر قادر به نینوازی نیست، اما تجربههای بیشمار او در برنامههای خارجی کنسرت سازهای ملی ایران آنقدر ارزشمند است که میتوان تا سالها از حضورش بهره برد. او یادگار هنری است که پشت به پشت و نسل به نسل، از ایرانی به ایرانی رسیده است.
#حسین_علیزاده
#کیهان_کلهر
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic