🔹 روند صدور مجوزها دردفترموسیقی مدرن شد.
🔸دبیرکل کانون ناشران موسیقی «خانه موسیقی» از مکانیزه شدن پروسه صدور مجوز آثار هنری در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت.
🔸علی عزیزی گفت: روند صدور مجوز برای آلبوم ها و تکقطعات در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به خوبی توانسته به شیوهای مدون و قانونی مدیریت شود و کم شدن پروسه زمانی اعطای مجوز به آثار موسیقی اعم از آلبوم و تک قطعه، موجب تسریع امور و رضایتمندی اهالی موسیقی شده است. البته در مبحث شعر کمی ماجرای اصلاحیههای چند باره هست که بایستی با یک شیوه مشخص کمی تغییر کند. سامانه دفتر موسیقی هم به دلیل کندی سرورها، وارد شدن را سخت کرده است. به هر حال اینها مشکلاتی هستند که در صورت تصحیح، قطعا می توانند کارگشا باشند.
🔸وی با اشاره به عدم نیاز برای حضور فیزیکی برای دریافت مجوز آثار و اینترنتی شدن فرایند اخذ مجوزهای آثار نیز گفت: دفتر موسیقی توانسته با تثبیت شیوه صدور مجوزها به صورت اینترنتی بسیاری از دغدغههای شرکتهای تولید آثار را از بین ببرد و بیشک این شیوه میتواند به خوبی در روند اجرایی کارها کمک کند. تنها نکته حائز اهمیت این است که مثلا در دورههای گذشته در صورت ایرادات شعر در شورا ما میتوانستیم با حضور در جلسات، از شعر دفاع کنیم که قطعا با حل این مشکلات، دفتر موسیقی میتواند دوران درخشان مدیریتی خود را سپری کند. امیدواریم با بازنگری در برخی قوانین اجراهای زنده در کشور نیز بتواند حمایت همه جانبه خود از شرکتهای حوزه موسیقی را تامین نماید. من خودم و بسیاری از ناشران موسیقی در این زمینه کارشناس کارهستیم و قطعا همکاری و همفکری با ما میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
🔸 دبیر کانون ناشران خانه موسیقی افزود: برگزاری جلسات همفکری و هم اندیشی با مدیران شرکتها نشر و تولید آثار موسیقی با آقای محمد الله یاری جلساتی بسیار مفید و ارزشمند بود که باعث شد بسیاری از مشکلات این حوزه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و راهکارهای جدیدی برای حل برخی مشکلات سیستمی اندیشیده شود که امیدواریم به زودی نتایج عملیاتی آنرا شاهد و ناظر باشیم.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 گلریز: دهه ۶۰ و ۷۰ درخشانترین دوره موسیقی حماسی بود.
🔸 دفاع مقدس در ذهن هرکسی، شناسهای دارد. موسیقی و سرودهای درخشان آن دوره، حالا شناسه ذهن خیلیها شده است. به طوری که به محض شنیدنش، ذهنشان به هشت سال جنگ تحمیلی و روزهای تلخ و شیرینش برمیگردد.
🔸 سرود «این بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» دو سرود ماندگار آن دوران، با شعر زندهیاد حمید سبزواری و صدای محمد گلریز است. گلریز معتقد است جنگ هنوز ادامه دارد بنابراین ملت همیشه به شنیدن سرودهای حماسی نیازمند است. در ادامه، گفتوگوی ما با این خواننده سرودهای انقلابی را خواهید خواند.
🔸 اجرای زنده به رزمندهها انگیزه میداد محمدگلریز بیشتر آثارش را وقف دفاع مقدس کرده است. او میگوید: «جنگ تحمیلی که شروع شد همه هنرمندان، مردم، شاعران، نویسندگان و اهالی هنر، احساس وظیفه کردند و با همه وجود به میدان آمدند. سال ۵۹ هم، توفیق داشتیم خدمت امام خمینی (ره) برسیم و ایشان تاکید کردند به سرودهای انقلابی و حماسی، بیشتر بپردازید. این باعث شد هنرمندان تشویق شوند و بیشتر برای ساخت آثار هنری با مضمون دفاع مقدس تلاش کنند؛ چون یکی از ابزارهایی که میتواند مشوق رزمندگان و ملت باشد، ابزار هنر است. یکی از ابزارهای هنری هم، سرود حماسی است. در آن زمان، هنرمندان ما با همه توانشان وارد عرصه هنر دفاع مقدس شدند و دیدیم چه کارهای ماندگار و به یادماندنی ساختند. دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، یکی از درخشانترین دوره های موسیقی حماسی ما بود. ما با همه وجودمان سعی میکردیم در این راه کمک کنیم. حتی گهگاه توفیق پیدا میکردیم که با گروههای موسیقی به جبههها برویم و در کنار رزمندهها، آهنگهای حماسی و دفاع مقدس را اجرا کنیم. آنها وقتی میدیدند هنرمندی که در تلویزیون بود، الان در کنارشان است و برایشان سرودهای مقاومت و حماسی را زنده اجرا میکند خیلی انگیزه میگرفتند و این را در چهرهشان میدیدیم.»
🔸 سرودهای حماسی تاریخ مصرف ندارد محمد گلریز میگوید: «جنگ تمام نشده است و هنوز ادامه دارد. بعد از دفاع مقدس، ما جنگهای دیگری، مانند جنگ با داعش را داشتیم و الان هم جنگ با آمریکا. جنگ ما ادامه دارد. منتها ما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتیم. دشمن ما بیکار ننشست و وقتی دید ما در عرصه هنر فعالیت چشمگیری داریم، از راه تبلیغات منحرف، مبتذل و ترویج آهنگ های لسآنجلسی و بیمحتوا، ما را تحت تاثیر قرار دارد؛ پول خرج کرد؛ یعنی واقعا هزینه کرد که ما و به خصوص برخی مسئولان فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.»
🔸 این خواننده معتقد است سرودهای حماسی تاریخ مصرف ندارد و تصریح میکند: «سرود حماسی همیشه مورد نیاز کشورهاست و در همه کشورها، همین گونه است. خاطرم هست در آلمان برنامهای داشتیم که نزدیک به هزار شرکت کننده داشت. سرود «ایران» را که خواندم، بیشترشان بلند شدند، سرود را با من خواندند و اشک از چشمانشان جاری شد. ما همه عاشق ایران هستیم و برای حفظ خاکمان از هیچ کاری دریغ نداریم. هنرمندان عاشق این هستند که بتوانند در این راه حرکت کنند.»
#محمد_گلریز
#دفاع_مقدس
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 تحریم برگزاری کنسرت ها در سالن برج میلاد!
🔸 مجمع صنفی تولیدکنندگان آثارموسیقی و شنیداری با ارسال نامه ای سرگشاده به مدیربرج میلاد ضمن انتقاد ازافزایش نرخ اجاره بهای مرکزهمایش های این مجموعه ازتحریم برگزاری کنسرت ها در این مکان خبر داد.
🔸 در متن این نامه سرگشاده آمده است:
« مدیرعامل محترم برج میلاد تهران/ جناب آقای مجتبی حسینی توسل
با سلام ؛ احتراما همانطور که مستحضرید یکی از وظایف مهم شهرداری ها ایجاد بستر مناسب جهت رفتارهای فرهنگی هنری و گسترش نشاط اجتماعی شهروندان در جامعه است، به همین منظور تعامل و همکاری هدف مند با هنرمندان و فرهیختگان، افزایش سهم مصرف خدمات و کالاهای فرهنگی در سبد خانوار، ایجاد مراکز فرهنگی هنری برای غنی سازی اوقات فراغت و کمک به افزایش روحیه نشاط و شادابی شهروندان، حمایت از فعالیت های فرهنگی هنری از جمله وظایف تعریف شده در شهرداری تهران و سازمان های زیر مجموعه است که ایجاد فضاهایی همچون برج میلاد و مرکز همایش های آن به همین منظور بوده است.
از آنجایی که برگزاری کنسرت های موسیقی بخش قابل توجهی از ایجاد شادابی، نشاط و تخلیه انرژی برای مدیریت هیجانات، تنش زدایی و هنجارگرایی در جامعه را تشکیل می دهد، انتظار می رود شهرداری تهران، سازمان ها و زیر مجموعه های آن با توجه به رسالت در امور فوق، همکاری های گسترده ای با متولیان در این حوزه به ویژه موسسات و برگزارکنندگان کنسرت های موسیقی انجام داده و به صورت موازی نقشی در انجام وظایف فرهنگی هنری ایفا نماید.
سالن مرکز همایش های برج میلاد یکی ازمراکزی است که امکان برگزاری کنسرت هایی با جمعیت بیش از 1500 نفر را دارد. متاسفانه قیمت گذاری مرکز همایش های برج میلاد متناسب با وظایف شهرداری تهران نیست و در ابتدای سال جاری و بر خلاف دیگر ارگان های دولتی و نیمه دولتی، قیمت بهره برداری از مرکز همایش های برج میلاد و خدمات آن با مبلغ نامتعارفی افزایش یافته است و درعین ناباوری، مدیر مرکز همایش های برج میلاد اعلام نموده اند بر اساس دستور جنابعالی، یک بار دیگر، قیمت اجاره سالن برای اجراهای صحنه ای بعد از ایام محرم و صفر افزایش یابد!!!.
جهت آگاهی، بر اساس افزایش صورت گرفته در ابتدای سال جاری، نرخ هر صندلی در مرکز همایش های برج میلاد به مراتب بیشتر از نرخ صندلی سالن های هم تراز خود حتی سالن های خصوصی با تجهیزات، ظرفیت و کیفیت خدماتی بالاتر از مرکز همایش های برج میلاد تهران است و با دستور جدید (افزایش مجدد نرخ اجاره)، این رقم شکاف قابل توجهی با دیگر سالن های تهران خواهد داشت.
اینچنین تصمیمات در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و افزایش قیمت ها توسط آن مجموعه، تنها فشار مالی را بر سبد فرهنگی خانوار افزایش داده و منجر به کاهش برگزاری برنامه های فرهنگی هنری بخصوص کنسرت های موسیقی است که اینگونه رفتارها موازی با اهداف دشمنان بیرونی این مرز و بوم برای ایجاد فشار بر مردم و نارضایتی از حکومت و ارگان های آن است.
لذا مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به درخواست جمع قابل توجهی از موسسات، تهیه کننده ها و برگزارکننده های کنسرت های موسیقی، ضمن اعلام و اطلاع رسانی موارد فوق، از جنابعالی درخواست می نماید هرچه سریعتر نسبت به تعدیل قیمت بهره برداری از سالن مذکور و خدمات جانبی آن به قیمت های مشابه و کمتر از سال 1397 اقدام عاجل نمایید.
با درک اهمیت موضوعات مطرح شده، حق خواهید داد چنانچه تا روز شنبه مورخ 30 شهریور 1398 نسبت به تامین نظر و دست کم شنیدن صدای اهالی موسیقی کشور اقدامی صورت نپذیرد، علاوه بر تحریم اجرای کنسرت در سالن مرکز همایش های برج میلاد چاره ای جز اقدامات فراگیر اعتراضی صنفی، به داوری کشاندن موضوع نزد افکار عمومی باقی نخواهد ماند و هرگونه تبعات ناشی از این اعتراضات بر عهده مجموعه تحت مدیریت جنابعالی خواهد بود.
با احترام مجدد/ مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری»
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 باز شدن بزرگ ترین سایت اشتراک موسیقی به روی ایرانیان
🔸 «اسپاتیفای» بزرگ ترین سرویس پخش و اشتراک موسیقی در جهان که در مالکیت فیس بوک است، به تازگی محدودیت های چند ساله علیه کاربران ایرانی را رفع کرده و حال دوست داران موسیقی در ایران می توانند بدون نیاز به «vpn» و پنهان کردن شناسه اینترنتی (ip) خود از مزایای این سرویس بهره ببرند.
🔸 ایندیپندنت، اسپاتیفای (بزرگ ترین و محبوب ترین سرویس پخش و اشتراک موسیقی در جهان) از روز شنبه سی ام شهریورماه، محدودیت های چند ساله علیه کاربران ایرانی را رفع کرده است. اسپاتیفای این محدودیت را از شنبه (۳۰ شهریور برابر با ۲۱ سپتامبر) رفع کرده و ایران هشتادمین کشوری است که تحت پوشش خدمات موسیقی رسانی «اسپاتیفای» قرار می گیرد. هنرمندانی که در پی رفع این محدودیت ها هستند، می توانند برای اولین بار با جامعه مخاطبان خود ارتباطی منسجم داشته باشند و از اقبال هواداران به آثار خود بهره اقتصادی ببرند. گذشته از این، پیچیدگی های مرتبط با استفاده از نسخه دسکتاپ و موبایل «اسپاتیفای» برای کاربران ایرانی که ناچار بودند از وی پی ان برای اتصال به اسپاتیفای استفاده و وانمود کنند ساکن کشوری دیگر هستند، موجب شد «اسپاتیفای» به رغم همه مزایایی که نسبت به دیگر سرویس های پخش و اشتراک موسیقی دارد، در ایران پایگاه چندان محکمی در میان کاربران نداشته باشد. مسوولان «اسپاتیفای» هنوز به صورت رسمی لغو محدودیت ها علیه ایرانیان را اعلام نکرده اند.
#اسپاتیفای
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 اعلام آمار مجوزهای دفتر موسیقی در شش ماه نخست سال ۹۸
🔸 روابط عمومی دفتر موسیقی، آمار مجوزهای صادرشده دفتر موسیقی در نیمه نخست سال ۹۸، برای اجرای صحنه ای، آلبوم موسیقی، آلبوم تصویری، تک آهنگ، نماهنگ، کتاب گوبا، اجرای گروههای خارجی در ایران و تعداد شعرها و ترانه های ارسال شده به دفتر موسیقی را اعلام کرد.
🔸 با توجه به اینکه مجوز اجرای صحنه ای موسیقی در استان ها را ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می کنند و در تهران نیز مجوز اجرای صحنه ای موسیقی در سالن های کمتر از ۵۰۰ نفر ظرفیت را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران صادر می کند، آمار اجراهای صحنه ای در استان ها و سالن های کمتر از ۵۰۰ نفر ظرفیت تهران در این آمار لحاظ نشده و فقط مجوزهای اجراهای صحنه ای که دفتر موسیقی صادر کرده در آمار آمده است.
🔸 در نیمسال نخست سال جاری ۲۷۰ عنوان اجرای صحنه ای با ۵۲۰ اجرا، ۱۶۱ آلبوم موسیقی، سه آلبوم تصویری موسیقی، یکهزار و ۷۸ تک آهنگ، ۱۲۷ نماهنگ، ۴۰ کتاب گویا و ۲۶ اجرای گروههای خارجی در ایران از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته اند. همچنین در نیمه اول امسال شش هزار و ۳۰۰ پرونده شعر و ترانه در دفتر موسیقی تشکیل شده است. ضمن اینکه از بین ۲۷۰ عنوان اجرای صحنهای که در شش ماه نخست امسال از دفتر موسیقی مجوز گرفته اند، ۱۳۵ عنوان موسیقی پاپ، ۵۲ عنوان موسیقی سنتی، ۴۷ عنوان موسیقی کلاسیک، ۱۹ عنوان موسیقی تلفیقی و ۱۷ عنوان موسیقی نواحی است.
🔸 در نیمه نخست سال ۹۷ یعنی مدت مشابه سال گذشته ۲۷۳ عنوان اجرای صحنه ای موسیقی با ۵۴۸ اجرا، ۲۶۵ آلبوم موسیقی، چهار آلبوم تصویری موسیقی، ۹۶۵ تک آهنگ، ۱۴۶ نماهنگ، ۴۳ کتاب گویا، ۳۰ اجرای گروههای خارجی در ایران از دفتر موسیقی مجوز گرفته اند. در نیمسال نخست سال قبل سه هزار و ۸۵۰ پرونده شعر و موسیقی در دفتر موسیقی تشکیل شده است.
🔸 در ماههای محرم و صفر مجوز اجرای صحنه ای موسیقی صادر نمی شود، در سال ۹۷ از ۲۰ شهریور و در سال ۹۸ از ۱۰ شهریور با توجه به آغاز ماه محرم مجوز اجرای صحنه ای موسیقی صادر نشده است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
38.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مداحی عربی" یا خیمات"
با صدای عمار الکنانی
با زیرنویس فارسی
#اربعین
#عمار_الکنانی
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 یادداشت "طیبه سیاوشی" عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره جزییات لایحه قانون حمایت از مالکیت ادبی
🔸 براساس مصوبه قانون حمایت ازحقوق مالکیت ادبی و هنری،نهادهایی مثل صدا و سیما از این به بعد بدون پرداخت حقوق صاحبان آثار موسیقایی اجازه پخش آنها را در شبکههای رادیویی و تلویزیون نخواهند داشت.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 محمد اله یاری خبر داد : آییننامه جشنواره موسیقی فجر میتواند اصلاح شود
🔸 محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی در سومین جلسه ستاد اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گفت: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مطابق آییننامه جشنواره پیش می رود، البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به آیین نامه باشد اما آیین نامه می تواند با نظرات و نقدهای تخصصی تغییر کند و اصلاح شود. به هر ترتیب جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای حضور سلیقههای متنوع و مختلف موسیقی است و امیدواریم جشنوارهای با کیفیت بالا را در این دوره شاهد باشیم.
🔸 مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز بر اساس آیین نامه از ابتدای روند جشنواره تشکیل می شود.
🔸 الهیاری همچنین در این جلسه با قدردانی از خدمات رییس سابق جشنواره و مدیر اجرایی سابق جشنواره موسیقی فجر گفت: همدلی ستاد برگزاری جشنواره، همراهی اهالی رسانه و هنرمندان از جمله ملزومات پویایی جشنواره است.
🔸 دومین جلسه هیات انتخاب گروه ها و آثار سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور اعضای شورا متشکل از محمد اله یاری فومنی (رییس جشنواره)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، علی ثابت نیا (مدیر اجرایی) و بهروز غریبپور، هومان اسعدی، رضا مهدوی، حمیدرضا اردلان، سیامک جهانگیری، محمدرضا فیاض و کیاوش صاحب نسق برگزار شد.
🔸 در این جلسه درباره سیاست های کلی جشنواره موسیقی فجر و وظایف و سیاستهای هیأت انتخاب گروهها و آثار، گفتگو شد و اعضای هیأت انتخاب نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.
🔸 سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری برگزار می شود و گروهها و هنرمندان موسیقی برای شرکت در جشنواره تا ۱۷ آذرماه سال جاری فرصت دارند در سامانه جشنواره به نشانی www.fajrmusicfestival.com ثبت نام کنند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 چند آموزشگاه موسیقی بهزودی تعطیل میشوند/ یک گره کور مالیاتی
🔸 منوچهر فیروزی مسئول پیگیری مشکلات چند ماه گذشته مدیران آموزشگاههای موسیقی کشور مبنیبر اجرای کامل قانون معافیت از مالیات این مجموعهها، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه موضوع اجرای کامل قانون معافیت آموزشگاههای موسیقی کشور از مالیات که بهشدت پیگیر آن بودیم تا همین امروز فقط به این مرحله رسیده که مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور غیر از ارسال چند نامه که قول پیگیری موضوع را داده بودند، به صورت جدی و عملی دستورالعملی را در این حوزه اجرا نکرده است. ما پس از نامهنگاریهایی که طی ماههای گذشته با سازمان امور مالیاتی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم دوباره در تاریخ ۲۵ شهریور ماه نامه دیگری به مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کردیم اما متاسفانه بازهم جوابی نگرفتیم در حالی که این امیدواری برای ما وجود داشت که پس از پاسخ چند ماه پیش مدیریت این سازمان، ماجرا به طور کامل حل شده باشد.
🔸 وی ادامه داد: آن دسته از دوستانی که درگیر ماجرای آموزشگاههای موسیقی کشور هستند، میدانند که اکنون بیش از ۳۰ آموزشگاه موسیقی به دلیل مالیاتهای سنگینی که برای این مجموعه تعیین شده یا به طور کامل تعطیل و یا در معرض تعطیلی قرار گرفتهاند و ما واقعا نمیدانیم در حال حاضر باید چه کرد؟ این شرایط در حالی است که ما در این مدت از دوستان سازمان امور مالیاتی کشور از طریق رسانهها تشکر کرده و گفتهایم: «خبرهای خوبی در راه است»
🔸 اما متاسفانه هنوز اتفاق چشمگیری نیفتاده است. البته در اینجا لازم است از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاون هنری، معاون توسعه مدیریت و منابع و مدیرکل دفتر موسیقی این مجموعه قدردانی کنم که نهایت تلاش خود را برای رفع مشکل انجام دادند، اما نمیدانم چرا سازمان امور مالیاتی هنوز در این جوزه به ما کمک نکرده است.
🔸 فیروزی افزود: من حتی اخیرا شنیدهام مدیران یکی از آموزشگاهها برای اینکه بتواند امورات روزمره خود را انجام داده و حداقل حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند، پیانوی آموزشگاه خود را به فروش رساندهاند. این نمونهای از شرایط بسیار بدی است که به دلیل مالیاتهای سنگین اتفاق افتاده و بسیاری از آموزشگاههای موسیقی را تحت فشار قرار داده به شکلی که خیلی از آنها ناچار به تعطیلی هستند. در همین چارچوب سازمان امورمالیاتی برای حل موضوع از ما مصداقهایی خواسته بود که ما ۱۲ برگه مالیاتی که مصداق پرداخت مالیات از سوی آموزشگاههای موسیقی کشور بود، به دوستان ارسال کردیم اما دوستان هنوز به موضوع پاسخ مناسبی نداده اند.
🔸 تعدادی از مدیران آموزشگاههای موسیقی سراسر کشور اواسط خرداد ماه سال جاری با ارسال نامهای به سبد عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دفتر ریاست جمهوری خواستار اجرای کامل قانون معافیت از مالیات توسط مجموعههای مرتبط شدند. پس از ارسال این نامهها بود که سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیگیریهای را برای حل این موضوع انجام دادند در همان زمان امید علی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی کشور طی نامه ای به معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد از تلاش این مجموعه دولتی برای حل مشکل مالیاتی مدیران آموزشگاههای موسیقی خبر داد.
🔸 بر اساس بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم ،فعالیتهای فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات هستند و تعیین مصادیق این فعالیتها نیز به موجب ماده (۱۲) آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۳۹ که در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسیده است آموزشگاه و آموزش موسیقی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشود و همچنین آموزشگاههای آزاد هنری و موسسات مجری رشتههای فرهنگی و هنری در زمره مصادیق برخوردار از معافیت مندرج در بند (ل) پیش گفته شناخته شدهاند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 گرما قاتل سهتار است.
🔸 جواد خلیلی در خصوص شرایط نگهداری ساز اظهار کرد: قرار دادن ساز در کنار هر وسیله گرمایشی و یا در مقابل نور خورشید بهطور کامل ساز را از بین میبرد.
🔸 وی ادامه داد: بهتر است برای جلوگیری از ضربهخوردن ساز، آنرا در جعبه و یا کاور خودش نگهداری کنیم؛ قرار دادن ساز در جعبه نیز باید طوری باشد که صفحه ساز رو به بالا باشد تا فشاری به خرک و سیمهای آن وارد نشود.
🔸 این سازنده سهتار افزود: تغییر فصل، تغییر شاخصی که توسط شنونده قابل تشخیص باشد در صدای ساز ایجاد نمیکند؛ اما بهطور کلی رطوبت هوا بر صدای ساز مؤثر است لذا قرار گرفتن ساز در معرض رطوبت هوا باعث آسیب دیدن آن میشود؛ در نتیجه شرایط حفاظت از ساز بسیار مهم است و بهترین محیط برای نگهداری آن، محیط خنک و خشک است.
🔸 خلیلی در خصوص جنس چوب مورد استفاده در ساخت ساز بیان کرد: بهطور کلی چوب درختان توت و گردو از نظر صدادهی چوبهای مناسبی برای ساخت صفحه و کاسه سهتار هستند؛ بهطوریکه تجربه نشان دادهاست بهترین گزینه برای ساخت صفحه ساز، چوب درخت توت است؛ اما گاهی اوقات از چوبهای دیگری برای ساخت آن استفاده میشود.
🔸 وی اضافه کرد: در بازار امروز تا زمانیکه نوازنده به مرحلهای از رشد نرسیدهباشد که به 28 پرده ساز نیاز داشتهباشد، 25 پرده روی ساز آن بسته میشود؛ درحالیکه اصول حرفهای ایجاب میکند برای عادت کردن دست و چشم نوازنده، از ابتدا ساز، 28 پرده بستهشود.
🔸 این سازنده تأکید کرد: دسته ساز از اهمیت ویژهای برخوردار است و ترجیح بر ساخت دسته، متناسب با دستهای هنرجو است و صرف اینکه چوب مورد استفاده در ساخت آن از درخت گردو باشد، کافی نیست.
🔸 خلیلی تشریح کرد: برای ساخت دسته، باید چوبهای خشکی که به پوست نزدیکتر هستند بهدرستی بریده شده و مورد استفاد قراربگیرند تا از تابیدگی ساز جلوگیری شود؛ بهعلاوه اصول ساخت دسته ساز نیز باید رعایت شود و قوسها که در صدای ساز بسیار تأثیرگذار هستند با دقت بالا ایجاد شوند.
🔸 وی درخصوص شرایط کوک کردن ساز خاطرنشان کرد: میتوان ساز را با کمک دیاپازون کوک کرد اما معمولا ساز با استفاده از تجربه و با توجه به صدای آن کوک میشود و هنرجوهای مبتدی قادر به انجام آن نیستند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🔹 سازهایی که با مواد طبیعی ساخته میشوند بهتر هستند
🔸 علیرضا باقری، سازنده ساز در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: به عقیده من سازهایی که با مواد طبیعی ساخته میشوند بهتر هستند ولی با تغییر فصل تغییر میکنند. همچنین درخصوص ویژگیهای سازهای با کیفیت اظهار کرد: چسب های طبیعی مورد استفاده در گذشته، علیرغم کیفیت بالایی که دارند دربرابر تغییرات آبوهوایی واکنش نشان میدهند و عواملی مانند رطوبت آبوهوا، دما هوا و تابش نور، تغییراتی در ساز ایجاد میکنند.
🔸 وی بیان کرد: در حال حاضر در بین اساتیدی که در زمینهی نوازندگی و ساخت ساز فعالیت میکنند؛ در خصوص جنس چوب مورد استفاده درساخت کاسه و صفحه تار و سهتار اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ زیرا ما از استانداردهای نسبی برخورداریم و نمیتوانیم بگوییم مثل موسیقی غرب دارای استانداردهای 100 درصدی هستیم.
🔸 این سازنده ساز ادامه داد: از گذشته سازها به سه دسته سازهای مشقی که هنرجوهای تازهکار از آن استفاده میکنند، سازهای نیمهحرفهای و سازهای حرفهای تقسیمبندی میشدند لذا سازنده با توجه به نوع و قیمت ساز، جنس چوب مورد استفاده درساخت آن را انتخاب میکند.
🔸 باقری تصریح کرد: نظرهای متفاوتی در مورد دستهی این سازها وجود دارد و برای جلوگیری از تابیدگی( خودکششی) آن، از چوب درختانی مثل گردو و زردآلو استفاده میشود. وی عنوان کرد: عوامل بسیاری مانند تابش نور، آبیاری و موقعیت جغرافیایی درخت بر چوب آن تاثیر میگذارد و گاهی چوبهایی که از یک درخت تهیه میشوند نیز با یکدیگر تفاوت دارند.
🔸 این سازنده سهتار اضافه کرد: برای ساخت اصولی سازها که گاهی تا چهار ماه طول میکشد، سازنده برای جلوگیری از مقاومت مکانیکی چوب و تابیدگی آن، از چند ماه قبل چوب را با ابعاد مورد نظر و محاسبه شده میبرد و اجازه میدهد خودکششی یا همکششی خودش را انجام دهد و سپس، برای ساخت ساز از آن استفاده میکند؛ زیرا چوب هرچه کهنهتر و قدیمیتر باشد کیفیت بالاتری دارد و تابیدگی آن کمتر است.
🔸 باقری افزود: اما امروزه سازندهها به دلیل افزایش قیمت مواد مورد نیاز در ساخت ساز و تولیدات انبوه، مواد مصنوعی را جایگزین مواد طبیعی و با کیفیت کردهاند و هیچ نظارتی هم انجام نمیشود؛ به طوری که با وجود نظارتهای خانهی موسیقی و کمیتهی سازندگان، مجوز سازفروشی از اتحادیهی صوتوتصویر گرفتهمیشود و به اعتراضهای ما برای تشکیل شورا نیز توجهی نمیشود.
🔸 این سازنده ساز عنوان کرد: با توجه به سبک و کتابی که برای موسیقی استفاده میشود، تعداد پردهی سازها بین 25 تا 28 متغیر است؛ ولی برای نواختن ردیف موسیقی ایرانی همان 25 پرده کفایت میکند.وی تاکید کرد: نگهداری ساز بسیار مهم است؛ لذا نباید ساز درمعرض رطوبت، دما بسیارگرم، دما بسیار سرد و یا در جعبه قرارگیرد و بهترین شرایط برای نگهداری ساز دمای معتدل با هوای نسبتا خشک است.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic
🎶 معروفترین اپلیکیشنهای پخش آنلاین موسیقی در جهان
1⃣ قسمت اول:
🔹 کاربران گوشیهای هوشمند که علاقه و تمایل زیادی به استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی دارند، معمولا ترجیح می دهند بجای دانلود آهنگ های موردعلاقه شان، آنها را به صورت آنلاین گوش دهند. اپلیکیشنهای استریم و پخش آنلاین موسیقی در سال های اخیر تبدیل به یکی از محبوبترین دسته بندی از برنامههای پرطرفدار میان کاربران گوشیهای هوشمند مبتنی بر هر دو سیستم عامل اندروید و آیاو اس شده است که به آنها امکان گوش دادن و پخش آنلاین آهنگهای موردنظرشان را به آنها میدهد که در صورت خرید اشتراک به صورت ماهانه یا سالانه، قادر خواهند بود آهنگ های موردعلاقه خود را نیز از پلتفرم اپلیکیشن های مربوطه بر روی گوشی خود دانلود و دریافت کنند.
🔸 نرمافزار و اپلیکیشنهای استریم و پخش آنلاین موسیقی که اکثر آنها در حال حاضر برای سیستمعامل اندروید، iOS، ویندوز و مک قابل استفاده و اجراست، به کاربران این امکان را میدهند تا بهصورت کاملاً قانونی با رعایت حق کپی رایت و ناشران موسیقی، به صورت آنلاین موسیقیهای مورد علاقه خود را جستوجو کرده و به آنها گوش بسپارند.
🔸 بر اساس گزارش وب سایت دیجیتال ترندز، بدون شک، کاربران منطقه آمریکای شمالی که شامل ایالات متحده آمریکا و کانادا میشود، از بزرگترین طرفداران و کاربران اپلیکیشنهای استریم موسیقی همچون اپلیکیشن اسپاتیفای و اپل موزیک به شمار میروند. ایالات متحده به تنهایی حدود ۴۰ درصد از درآمد سرویسهای موسیقی در جهان را به خود اختصاص داده است. از مهمترین و محبوبترین اپلیکیشنهای استریم و پخش آنلاین موزیک که از سوی کاربران در سراسر جهان با بیشترین استقبال مواجه شده است، میتوان به فهرست زیر اشاره کرد:
۱.گوگل پلی موزیک (Google Play Music)
یکی از اپلیکیشن های محبوب و پرطرفدار، Google Play Music بیش از ۵ میلیارد دانلود از فروشگاه گوگل پلی استور برای دستگاههای اندرویدی و آی او اس است که به کاربران امکان گوش فرادادن به آهنگ های موردعلاقه شان را به صورت رایگان و آنلاین می دهد.
۲. اپل موزیک (Apple Music)
اپلیکیشن اپل موزیک یکی از آن برنامههایی است که از طرفداران بسیاری برخوردار بوده و توسط کاربران محصولات اپل همچون گوشیهای آیفون مبننی بر سیستم عامل آیاواس مورد استقبال قرار گرفته است هرچند که چندی پیش اپل از ارائه نسخه اندرویدی اپل موزیک نیز برای کاربران گوشیهای اندرویدی سایر برندهای تولیدکننده موبایل خبر داد و خیل عظیمی از کاربران در جهان را خوشحال کرد. از بزرگترین رقبای اپل موزیک، میتوان به اسپاتیفای و پاندورا اشاره کرد که آنها نیز سهم قابل توجهی از بازارهای مرتبط با پخش آنلاین موسیقی را به خود اختصاص دادهاند و رقابت تنگاتنگی میان آنها درگرفته است.
۳. پاندورا (Pandora)
این اپلیکیشن که هم به صورت رایگان و هماشتراکی در اختیار کاربران هر دو سیستم عامل اندروید و آیاواس قرار گرفته است، امکان بهره مندی از دریای عظیمی از آهنگ های موردعلاقه را به کاربران و علاقمندان به موسیقی می دهد.
۴. اسپاتیفای (Spotify)
اپلیکیشن پخش آنلاین موسیقی اسپاتیفای (Spotify) که هماکنون یکی از پرطرفدارترین و بهترین برنامهها از نوع خود به شمار میرود، در طول یک سال گذشته با استقبال کمسابقهای مواجه شده و میزبان خیل عظیمی از مشترکان پولی و رایگان شده است. نرمافزار و اپلیکیشن اسپاتیفای که برای سیستمعامل اندروید، iOS، ویندوز و مک قابل استفاده و اجراست، به کاربران این امکان را میدهد تا بهصورت کاملاً قانونی با رعایت حق کپی رایت و ناشران موسیقی، به صورت آنلاین موسیقیهای مورد علاقه خود را جستوجو کرده و به آنها گوش بسپارند. اپلیکیشن اسپاتیفای در سال ۲۰۰۶ میلادی در سوئد تأسیس و راهاندازی شد و از آن سال تاکنون نیز توانسته است توجه و علاقه میلیونها کاربر موبایل را به خود جلب کند و موجب رضایت و تجربه لذت بخش آنها در گوش سپردن به موسیقیهای موردنظرشان شود.
از بزرگترین رقبای اسپاتیفای، میتوان به اپل موزیک و پاندورا اشاره کرد که آنها نیز سهم قابل توجهی از بازارهای مرتبط با پخش آنلاین موسیقی را به خود اختصاص دادهاند اما هنوز به جایگاه اسپاتیفای دست پیدا نکردهاند.
۵. یوتیوب موزیک (Youtube Music)
نسخه رایگان یوتیوب موزیک که به همراه تبلیغات مختلف بر روی پلتفرم این اپلیکیشن است، در کنار نسخه پریمیوم یا اشتراکی آن خدمات استریم و پخش آنلاین موسیقی را به کاربران ارائه می دهد.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic