eitaa logo
در مسیر آگاهی
261 دنبال‌کننده
998 عکس
706 ویدیو
160 فایل
در جهت روشنگری و پاسخگویی به شبهات پيرامون تاریخ ایران و اسلام با پشتیبانی جمعی از اساتید تاریخ حوزه و دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20211011-WA0001.mp3
7.42M
🔻 زن در ایران باستان 👈🏻 چرا در شاهنامه همچون متون زرتشتی، زنان، بی‌عقل و سخن‌چین نامیده شدند؟ 🎙 مهدی رستمی، کارشناس ایران باستان 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 آیا نسل بشر حرامزاده است (بواسطه ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر)؟! ✅ جواب از حجه الاسلام ناصحیان 👇🏼👇🏼 https://www.instagram.com/p/CUz65Oiou2Q/?utm_medium=copy_link 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
‼️می گویند اسلام و پیامبرش خشونت طلب بودند. چه پاسخی دارید؟ ✅پژوهشی که باعث شگفتی شد 👇🏼 ◀️دكتر راغب السرجانی پژوهشگر تاریخ اسلام، در مورد تعداد کشته های غزوات پیامبر (ص) می نویسد: ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﺩﺭﻭﻍ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﺪ … ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎﺭﺵ ﮐﺮﺩه اﻡ، ﺣﺎﻝ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺷﻬﺪﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﭼﻪ ﺍﺯ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺷﻤﻦ،ﺳﭙﺲ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﻗﺎﻡ ﻭ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﺭﺍ تجزیه و تحلیل کنم ﻭ ﺑﺎ عصر و دنیای کنونی ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﻢ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺷﮕﻔﺖ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻡ. کل ﺷﻬﺪﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ پیامبر(ص) – ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۱۰ ﺳﺎﻝ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﺍﻧﺠﺎﻣﯿﺪ -۲۶۲ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ همچنین ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﻧﯿﺰ ۱۰۲۲ ﮐﺸﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺩﺭ تهیه ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ بسیار کوشیدم ﮐﻪ شمار ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ با دقت ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﮐﻨﻢ، ﺣﺘﯽ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ نه ﺩﺭ نبرد رو درو بلکه به خاطر ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ . ◀️ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﻋﺪﺍﺩ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﻧﺒﻮﺩ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﻟﻐﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺁﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﺭﻗﺎﻡِ ﮐﻢ ﺭﺍ ﺫﮐﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺗﺎ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﻫﻨﺪ، ﭘﺮﻫﯿﺰ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻡ، به این نتیجه رسیدم که ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﻞ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻓﻘﻂ ۱۲۸۴ نفر ﺑﻮﺩ. ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺴﯽ این ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﮑﻨﺪ ﮐﻪ: ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺟﻨﮕﺠﻮﯾﺎﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﻢ ﮐﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻡ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﻧﯿﺰ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺷﮕﻔﺖ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻡ. ﻧﺴﺒﺖ ﺷﻬﺪﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻧﺸﺎﻥ ﻓﻘﻂ %۱ بود ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻪﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻧﺸﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻓﻘﻂ %۲ بود. ◀️ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﺴﺒﺖ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺑﻪ ﮐﻞ ﺳﭙﺎﻫﯿﺎﻥ ﻓﻘﻂ ۱٫۵% ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ شمار ﻧﺎﭼﯿﺰ – ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯾﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۲۵ ﯾﺎ ۲۷ ﻏﺰﻭﻩ ﻭ ۳۸ ﺳﺮﯾﻪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺟﻤﻌﺎ ۶۳ ﺟﻨﮓ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ – ، ﺩﻟﯿلی است روشن ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﺎنی ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﻧﯿﻨﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻥ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﯾﻦ ﻗﻀﯿﻪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ را که ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺟﻨﮓ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﯾﻦ است، ﺷﻤﺎﺭﺵ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺮﺩﻡ، ﻭ ﻭﺍﻗﻌﺎ شگفت زده ﺷﺪﻡ! 🔰ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ۱۵٫۶ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺗﻌﺪﺍد ﮐﺸﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ ۵۴٫۸ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ۳ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺟﻨﮕﺠﻮﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ! ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﻏﯿﺮ ﻧﻈﺎﻣﯿﺎﻥ، ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﯽ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺗﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻨﻔﺠﺮﻩ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﻤﺐ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎ ﻣﯽﺭﯾﺨﺘﻨﺪ، ﻭ نسل کشی به معنی واقعی رخ می داد ! افزون بر این موجب ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی اقتصادی ﻭ ﺁﻭﺍﺭﻩ شدن ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻫﺎ ﻧﻔﺮمی شد. ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻬﺎﺕ ﯾﮏ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪ ﻭ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺘﻞ ﻋﺎﻡ ﻫﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ هم ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ هم ﺍکنون ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ! ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ، ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ، ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺁﻟﻤﺎﻥ، ﺍﯾﺘﺎﻟﯿﺎ ، روسیه ﻭ ﮊﺍﭘﻦ. ﻭ ﺣﺎﻝ ﮐﺠﺎﯾﻨﺪ ﺁﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؟! ﺍﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺎﯼ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﺁﻣﯿﺰ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ص) ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﺪ. *ﺩﮐﺘﺮ ﺭﺍﻏﺐ ﺍﻟﺴﺮﺟﺎﻧﯽ* *ﺳﺎﯾﺖ قصة الاسلام* 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 فساد مالی در رژیم پهلوی ✍️ حسین فردوست، شاید یکی از ۵ نفر آدمی باشد که در طول حیات محمدرضا پهلوی بیشترین حشر و نشر را با او داشته است. فردوست رئیس دفتر ویژه اطلاعات شاه، قائم مقام ساواک و رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی بوده است. ✍️ او میگوید:«فساد مالی در نظام سلطنتی اینقدر زیاد بود که ما دیدیم اگر به همه آنها بخواهیم رسیدگی کنیم، ده هزار کارمند لازم داریم. گفتیم پس فقط به رقم های بالای صد میلیون تومان رسیدگی کنیم. میگوید با این وجود ، تعداد پرونده ها به ۳۷۵۰ عدد رسید! که معلوم نشد کسی به آنها رسیدگی کرد بالاخره یا نه » ✍️ توجه کنید که صد میلیون تومان آن موقع یعنی چه، یعنی ۱۴ میلیون دلار برای یک پرونده و به قیمت امروز ۱۷۰ میلیارد تومان ، یعنی در مجموع ۵۳ میلیارد دلار پرونده اختلاس و رانت و فساد وابستگان به سلطنت زیر دست رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی بوده است! ✍️ وقتی میگوییم ۵۳ میلیارد دلار ، باید به تورم جهانی هم توجه داشته باشیم، باید بدانیم که با ۵۳ میلیارد دلار آن سالها میشد کارهایی کرد که الان با ۴-۵ برابر آن نمی‌شود. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چگونه و توسط چه کسانی قسمت‌های مهمی از ایران طی صد سال گذشته به همسایگان بخشیده شد؟ ◀️قرارداد سعدآباد ◀️قرارداد الجزایر ◀️لغو قرارداد الجزایر و..... 🎤 آقای مهدی رستمی کارشناس تاریخ ایران ⏰ 6 دقیقه و 29 ثانیه صوت 👆🏻👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻وضعیت در عصر امام حسن (ع) و ذکر اوصاف شیعه توسط ایشان ✅ابوبکر خوارزمی (م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد: ◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (س) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد. ◀️در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان و با بیان اوصاف و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130. 🔻امام حسن عسکری(ع) و متمایز کردن شیعه از دیگران با ذکر اوصاف شیعه امام حسن (ع) برای متمایز کردن جامعه شیعه اعتقادی از دیگران، افزون بر ارائه وصیت و سفارش آنان به و آداب مسلمانی، خطاب به آنان فرمود: «شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از احادیث ما پیروی کرده، در تمام اوامر و نواهی از ما اطاعت می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما مخالفت کنند، شیعه نیستند.» (1) ایشان همچنین، برای پیروان خود از اصطلاح مؤمن بهره برده و علائمی را برای آنان ذکر کردند؛ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.(2) نیز مبتنی بر همان دستورات، به مناسک عبادی ازجمله حضور در محضر امامان یا قبور آنان با هدف کسب معرفت و تقویت مبانی اعتقادی اهتمام داشتند، تا هویت شیعی خود را قالب این آموزه ها حفظ کنند. چنانکه مردم و ، براي زيارت مرقد مطهر امام (ع) به سفر مي‏كردند و امام هادي(ع) نيز آنان را در قبال اين عمل، «مغفور لهم؛ یعنی کساني که آمرزيده مي‌شوند» وصف كرده‏ اند.(3) 📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص487؛ 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص52. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا، ج2، ص260. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 🔻وصایای امام حسن عسکری (ع) به شیعیان : ◀️شما را سفارش می کنم به تقوای الهی و مراقبت درامر دینتان وکار و کوشش برای خدا وراستگویی و ادای امانت به کسی که امانتی به شما سپرده است، صاحب امانت نیکوکار باشد یا تبهکار و سجده طولانی و نیکو همسایه داری؛ زیرا محمّد صلی الله علیه و آله برای این امور آمده است. در میان عشیره های (مخالفان ما از اهل سنت)، نماز بخوانید، در تشییع جنازه هایشان شرکت کنید، از بیمارانشان عیادت کنید، حقوق آنان را بگذارید؛ زیرا هرگاه فردی از شما در دینش، پارسا و در گفتارش، راستگو باشد و امانت را أدا کند و با مردم خوشخویی کند، گفته شود: این شیعه است و این، مرا شاد می سازد. تقوای الهی پیشه کنید، مایه آراستگی ما باشید، نه باعث ننگ و زشتی. هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هرگونه زشتی را از ما دور سازید؛ زیرا هر خوبی که در حقّ ما گفته شود، ما اهل آن هستیم و هر بدی که درباره ما گفته آید، نه چنانیم. ما را در کتاب خدا، حقّی است و با رسول خدا، خویشاوندیم و خداوند، ما را پاک شمرده است و جز ما، هر کس چنین ادعایی کند، دروغگوست. خدا و مرگ را فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات بفرستید؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد. آن چه را به شما سفارش کردم پاس دارید، شما را به خدا می سپارم و بدرودتان می گویم. ◀️متن عربی : اُوصیکُم بِتَقوَی اللّه، وَالوَرَعِ فی دینِکُم، وَالاِجتِهادِ للّه ِِ، وصِدقِ الحَدیثِ، وأداءِالأَمانَهِ إلی مَنِ ائتَمَنَکُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ، وطولِ السُّجودِ، وحُسنِ الجِوارِ، فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله. صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وعودوا مَرضاهُم، وأدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ. اِتَّقُوا اللّه َ وکونوا زَینًا ولا تَکونوا شَینًا، جُرّوا إلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَادفَعوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِن حَسَنٍ فَنَحنُ أهلُهُ، وما قیلَ فینا مِن سوءٍ فَما نَحنُ کَذلِکَ. لَنا حَقٌّ فی کِتابِ اللّه ِ وقَرابَةٌ مِن رَسولِ اللّه ِ وتَطهیرٌ مِنَ اللّه ِ، لا یَدَّعیهِ أحَدٌ غَیرُنا إلاّ کَذّابٌ. أکثِروا ذِکرَ اللّه ِ وذِکرَ المَوتِ وتِلاوَةَ القُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله، فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلی رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ. اِحفَظوا ماوَصَّیتُکُم بِهِ، وأستَودِعُکُمُ اللّه َ، وأقرَأُ عَلَیکُمُ السلام. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
📗برگرفته از کتاب رهنمای طریق اثر آیت الله جاودان حفظه الله 💢ابولؤلؤ که خلیفه دوم را به قتل رسانید کیست؟ آیا مسلمان بود؟! ✅جواب: فیروز ایرانی که نزد ما به ابولؤلؤ مشهور است طبق نظر مورخان مشهور، مسیحی یا یهودی یا مجوسی بوده است وظاهرا به خاطر غضب شکست و اسارت ایرانیان خلیفه دوم را به قتل رساند و بعدا با همان خنجر که عمر را مضروب ساخته بود خودکشی کرد بنابراین قبر منسوب به او در کاشان مشکوک است.از طرفی روز نهم ربیع نیز روز قتل عمر بن سعد (از قاتلان اهل بیت در کربلا) است و عمر بن خطاب در بیست و ششم ماه ذی الحجة مضروب شده و در بیست هشتم همان ماه از دنیا رفته است. 📦 جهت سفارش این کتاب در ایتا👇🏻 @Aghayabnalhasan 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻نظر مراجع درباره توهین به مقدسات اهل سنت 👆🏻 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
هوالعلیم 📚سلسله دروس آشنایی با جریان افراط گرای شیعی 🔖اعطاء گواهی پایان دوره در صورت موفقیت در آزمون 🔈نحوه برگزاری: ارسال فایل صوتی در کانال دوره 📎مدرس: استاد حجت الاسلام مهدی مسائلی ✅ بخشی از سرفصل مباحث: ترویج فرهنگ مجادله و خشونت، تبیین ضرورت مقابله با فتنه گران، پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت، لعن های نامقدس، اتحاد و انسجام اسلامی از دیدگاه اهل بیت(علیهم السلام)، تَبرّی و مراحل آن 🔸لینک ورود به کانال دوره در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/azadieks 🌑اینیستاگرام https://www.instagram.com/ieks.ir 🍃🍃 سایت موسسه https://ieks.org 🔵موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس 🔴کاج(کاهش آسیب های جامعه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1228675545.pdf
855.7K
🔻نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» ◀️ ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: ✅فایل پی دی اف 👆🏻 ◀️در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
سلسله نشست‌های پیامبر رحمت برگزار می‌شود به مناسبت میلاد با سعادت رسول اکرم(ص)، از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) سلسله نشست‌هایی با عنوان «سلسله نشست‌های پیامبر رحمت» برگزار می‌گردد. سلسله نشست‌های پیامبر رحمت با حضور شش کارشناس با موضوعات «حقوق کارگزاران در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق بشردوستانه در سیره نبوی (ص)»، «حقوق اقلیت‌ها در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق همسران در پیشگیرانه‌های پیامبر(ص) در مسأله ازدواج»، «حقوق شهروندی در حکومت نبوی(ص)» و «حقوق زنان در سیره نبوی (ص)» از روز شنبه بیست و چهارم تا روز پنج شنبه بیست و نهم مهر ماه یکهزار و چهار صد برگزار خواهد شد. 💠لینک حضور: 🌐dte.bz/historyconf 🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen 🌐tv.balagh.ir
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می‎کند. 💢 نود و نهمین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء» 🔶 موضوع : همزیستی پیروان ادیان در اسلام و یهودیت 🎤 ارائه دهنده : حجت الاسلام محمد کاشانی مدیر شبکه جهانی سلطان و دکتر یونس حمامی لاله زار رهبر کلیمیان ایران 🗓 زمان : دوشنبه 26 مهرماه ⏰ ساعت 18:30 📍 نشست به صورت زنده برگزار می‎گردد. 🌐 ورود به نشست زنده 🌐 https://online.lmskaran.com/ch/826-9775 برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 حدیث رفع قلم 🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیع‌الاول دانسته می‌شود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر می‌طلبد و البته برای محققان روشن است. اما نکته مهم‌تر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابن‌الخطاب. 📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب می‌نویسد در منبع کهن‌تر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابی‌الخطاب محمد بن ابی‌زینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89). ✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابی‌الخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است. https://eitaa.com/Mostabin/173 در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
💢قرائت اهل بیت و قرائت عامه: تحلیلی تاریخ انگاره‌ای از گزارش‌های کهن شیعی درباره قرآن 🎙دکتر سیدمحمدهادی گرامی 🔹مرکز پژوهشی مطالعات قرآنی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹چهارشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🔰نشست بصورت مجازی برگزار خواهد شد. لینک شرکت در نشست: 👉https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-mel-xtn-zs6 🆔 https://t.me/Khanishha
⁉️نقش مردم در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی چیست؟ آیا این حکوت با از دست دادن آراء اکتریت، از مشروعیت ساقط شده و حاکم باید آنرا واگذار کند؟! ✅ پاسخ استاد چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران) ◀️دو موضوعی که از خَلط های ایدئولوژیکِ مستند به تاریخ و کلام اسلامی است و تفکیک آن دو ضروری به نظر می رسد، بحث «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» و «نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی» است. در موضوع اول، یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» زیاد کار شده و علما و فقها و متکلمین نکات مهمی را مطرح کرده اند که چکیده و نتیجه آن‌ها این است: مشروعیت ولی معصوم و ولی فقیه به نصب الهی است و مردم تأثیری در اصل این مشروعیت ندارند. اما در بروز و ظهور و تحقق خارجی آن، دعب اسلام همراهی مردم است. سنت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علی و معصومین علیهم صلوات الله همین بوده و تا مردم حمایت و همراهی نمی کردند، اقدام به تأسیس حکومت اسلامی نفرمودند. ترديدی نيست كه تا مردم به صحنه نيايند و با امام و ولی امر بيعت و اعلام وفاداری نكنند، حكومت و رهبری او، تحقق خارجی نخواهد يافت. بر اين اساس است كه امير مؤمنان علی(ع) "حضور الحاضر و قيامُ الحجة بوجود الناصر" را از زمينه‌های پذيرش حكومت خود اعلام می كند. معنای اين سخن، اين است كه وقتی مردم كنار بنشينند و از امام حق حمايت نكنند، گرچه مشروعيتش باقی است، اما تكليف در جهت حضور در صحنه ندارد. به همين دليل، امير مؤمنان علي(ع) پس از چند ماه تلاش، برای به دست گرفتن خلافت، كنار نشست، چرا كه ديد ياران، وفادار و همراه نيستند. چنانکه حضرت می‌فرمایند: فنظرتُ فإذا ليس لي معين إلّا أهل بيتي فَضَنِنْتُ بهم عن الموت و أغْضَيْتُ علي القَذي و شربْتُ علي الشَجي و صَبَرْتُ علي أخذ الكَظْم ِو علي أمَّرَ من طعمِ العَلْقَمِ. به هر جا نگريستم، برای خود ياوری جز اهل بيتم، نيافتم، لذا نخواستم كه آنان، به كام مرگ روند. ناچار خار ِغم در ديده شكسته، نفس در سينه و گلو بسته، از حقِّ خود چشم پوشيدم و شربت ِتلخ شكيبايی نوشيدم. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی سوم اما آنچه کمتر در همین موضوع اول مورد بررسی قرار گرفته، آن است که منظور از «مردم» در این بحث، چیست؟ آیا همه‌ی مردم باید حمایت کنند؟ یا اکثریت مردم؟ یا عده‌ای که به حد کفاف برسند؟ طبعاً نظر اول (حمایت همه مردم) اگر نگوییم غیر ممکن، حد اقل باید بگوییم در طول تاریخ سابقه نداشته و همه‌ی انبیاء و اولیای الهی و حتی طواغیت مخالفینی داشته و دارند. حتی طبق اخبار، حکومت عدل مهدوی (عج) نیز مخالفین زیادی خواهد داشت. کلام، بیشتر بین نظر دوم (اکثریت) و نظر سوم (عده‌ای که به حد کفاف برسند) است. نگاهی به کلام و سیره‌ی پیامبر اکرم و امامان (صلوات الله علیهم اجمعین) گویای این است که حمایت اکثریت مردم در تأسیس حکومت مطرح نبوده و همان «حد کفاف» مطرح بوده است. در تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) فقط تعدادی از مسلمانان مدینه که طی یک سال قبل با تبلیغات نماینده پیامبر اکرم (ص) مسلمان شده بودند، از تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) حمایت می کردند. هنوز بقیه شهر‌ها مسلمان نشده بودند که پیامبر اکرم (ص) داعیه‌ی تأسیس حکومت اسلامی را حتی برای امیران و حاکمان آن نواحی ارسال فرمود. بماند که در خود یثرب هم همه مسلمان نشده بودند. در مورد حکومت امام علی علیه السلام که وضعیت واضح‌تر است. سرزمین گسترده‌ی اسلامی کجا و معدود افرادی که در مدینه از به حکومت رساندن امیرالمؤمنین علی علیه السلام حمایت کردند کجا؟! بماند که در خود مدینه نیز هیچ معلوم نیست اکثریت مردم از به حکومت رساندن حضرت حمایت کرده باشند. به‌هر‌حال قطعاً کسی نمی‌تواند مدعی شود در تأسیس حکومت ایشان، اکثریت مردم حمایت می‌کردند. بلکه حد کفاف مطرح بوده است. در فرمایشات نورانی ائمه نیز سخنی از اکثریت مردم مطرح نیست. بلکه همان حد کفاف مطرح است. به طور مثال امام صادق علیه السلام با اشاره به آن اصطبل فرمودند به همین تعداد یاری کننده داشتیم، بر علیه حکومت طاغوت قیام می کردیم. که راوی می‌گوید شمردم ۴۰ رأس بیشتر نبود. البته اشکال نشود که این برای قیام امر به معروف و نهی از منکر است. چون طبعاً همان هم مقدمه برای حکومت می شود. یا امام باقر علیه السلام فرمودند اگر امام به اندازه اصحاب بدر (۳۱۳ نفر) یاور داشته باشد، بر او لازم می‌شود قیام کند. پس در موضوع اول یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» چه برای ولی معصوم و چه برای ولی فقیه باید گفت: اولاً نقش مقبولیت مردمی، مشروعیت زا نیست و مشروعیت به نصب الهی است. چه مردم بخواهند و چه نخواهند. ثانیاً در تحقق خارجی و تأسیس ظاهری حکومت اسلامی نیز نه «همه مردم» و نه «اکثریت مردم» مطرح نبوده، بلکه «حد کفاف از مردم» مطرح بوده است. 🌹🌹🌹 اما در رابطه با بحث دوم (نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی) مستندات
بهتری از سنت و کلام معصومین علیهم السلام وجود دارد. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره مبارکه احزاب می فرماید: و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضي الله و رسوله أمراً أنْ يكون لهم الخيرة من أمرهم و مَنْ يعص الله و رسولَه فقد ضلّ ضلالاً مبيناً هيچ مرد و زن باايمانی را نرسد آن هنگامی كه خدا و رسولش، امری را لازم بدانند، اختياری از خود در برابر فرمان خدا داشته باشند و هر كس نافرمانی خدا و رسولش را كند، به گمراهی آشكار افتاده است. همانطور که در اصل تأسیس حکومت اسلامی در زمان معصومین علیهم السلام مستندی در رابطه با اکثریت مردم نداریم و «حد کفاف از مردم» مطرح است، به طریق اولی در رابطه با تداوم حکومت اسلامی نیز حد کفاف را مشاهده می کنیم. طبعاً همان کسانی هم که در تأسیس حکومت اسلامی از امام و ولی حق حمایت می‌کردند، ریزش‌هایی دارند. طلحه و زبیر و بسیاری از حامیان حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمونه‌های بارز این مدعیٰ هستند. بعد از آغاز حکومت نیز به دلیل تصمیم‌هایی که با منافع و یا ذائقه‌ی عده‌ای منافات دارد، مخالفین بیشتر هم می‌شوند. خروج امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مدینه برای جنگ جمل تنها با حدود ۷۰۰ نفر، گواه روشن این ادعا است. با تبلیغات و تلاش ایشان و امثال عمار و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود که تعداد به ۱۲ هزار نفر رسید و جریان جمل خنثی شد. وظیفه‌ی ولی امر این نیست که به محض مشاهده‌ی ریزش در حامیان، دست از حکومت اسلامی، این امانت و تکلیف الهی، بشوید و کنار برود. امام علی و امام حسن مجتبی علیهما السلام نیز با مشاهده‌ی ریزش‌ها دست از تلاش برای حفظ حکومت اسلامی برنداشته و تا حد توان مقاومت فرمودند. در اینجا می‌بینیم که علیرغم ریزش حامیان حکومت، الگوهای اسلامی تا سر حد توان ایستادگی دارند و گروه‌های مقابل «باغی» بوده و احکام «بغی» بر آن‌ها جاری می‌شود. پس اینکه هرگاه بیعت یا حمایت یا -به اصطلاح امروزی- میزان مشارکت در انتخابات خبرگان رهبری کاهش پیدا کرد، تداوم حکومت اسلامی نامشروع می‌شود، دارای حد اقل سه اشکال اساسی است: ۱. اصل مقابله‌ی نظر مردم، چه همه‌ی مردم، چه اکثریت مردم و چه تعدادی از مردم با نظر و اراده خدا و رسول و جانشینان رسول، نامشروع است. (طبق آیه‌ی ۳۶ سوره مبارکه‌ی احزاب) ۲. مشارکت «اکثریت» مردم در تأسیس حکومت اسلامی، مستند به روایت یا متکی به سنت معصوم نیست، چه رسد به تداوم حکومت. ۳. حضرات معصومین علیهم السلام در مواجهه با حالت کاهش حمایت مردمی، تا حد ممکن از بقای حکومت اسلامی دفاع فرموده‌اند. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️نقش مردم در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی چیست؟ آیا این حکومت با از دست دادن آراء اکتریت، از مشروعیت ساقط شده و حاکم باید آنرا واگذار کند؟! ✅ پاسخ استاد چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران) ◀️دو موضوعی که از خَلط های ایدئولوژیکِ مستند به تاریخ و کلام اسلامی است و تفکیک آن دو ضروری به نظر می رسد، بحث «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» و «نقش مردم در تداوم حکومت اسلامی» است. در موضوع اول، یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» زیاد کار شده و علما و فقها و متکلمین نکات مهمی را مطرح کرده اند که چکیده و نتیجه آن‌ها این است: مشروعیت ولی معصوم و ولی فقیه به نصب الهی است و مردم تأثیری در اصل این مشروعیت ندارند. اما در بروز و ظهور و تحقق خارجی آن، دأب(روش) اسلام همراهی مردم است. سنت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین علی و معصومین علیهم صلوات الله همین بوده و تا مردم حمایت و همراهی نمی کردند، اقدام به تأسیس حکومت اسلامی نفرمودند. ترديدی نيست كه تا مردم به صحنه نيايند و با امام و ولی امر بيعت و اعلام وفاداری نكنند، حكومت و رهبری او، تحقق خارجی نخواهد يافت. بر اين اساس است كه امير مؤمنان علی(ع) "حضور الحاضر و قيامُ الحجة بوجود الناصر" را از زمينه‌های پذيرش حكومت خود اعلام می كند. معنای اين سخن، اين است كه وقتی مردم كنار بنشينند و از امام حق حمايت نكنند، گرچه مشروعيتش باقی است، اما تكليف در جهت حضور در صحنه ندارد. به همين دليل، امير مؤمنان علي(ع) پس از چند ماه تلاش، برای به دست گرفتن خلافت، كنار نشست، چرا كه ديد ياران، وفادار و همراه نيستند. چنانکه حضرت می‌فرمایند: فنظرتُ فإذا ليس لي معين إلّا أهل بيتي فَضَنِنْتُ بهم عن الموت و أغْضَيْتُ علي القَذي و شربْتُ علي الشَجي و صَبَرْتُ علي أخذ الكَظْم ِو علي أمَّرَ من طعمِ العَلْقَمِ. به هر جا نگريستم، برای خود ياوری جز اهل بيتم، نيافتم، لذا نخواستم كه آنان، به كام مرگ روند. ناچار خار ِغم در ديده شكسته، نفس در سينه و گلو بسته، از حقِّ خود چشم پوشيدم و شربت ِتلخ شكيبايی نوشيدم. نهج‌البلاغه، خطبه‌ی سوم اما آنچه کمتر در همین موضوع اول مورد بررسی قرار گرفته، آن است که منظور از «مردم» در این بحث، چیست؟ آیا همه‌ی مردم باید حمایت کنند؟ یا اکثریت مردم؟ یا عده‌ای که به حد کفاف برسند؟ طبعاً نظر اول (حمایت همه مردم) اگر نگوییم غیر ممکن، حد اقل باید بگوییم در طول تاریخ سابقه نداشته و همه‌ی انبیاء و اولیای الهی و حتی طواغیت مخالفینی داشته و دارند. حتی طبق اخبار، حکومت عدل مهدوی (عج) نیز مخالفین زیادی خواهد داشت. کلام، بیشتر بین نظر دوم (اکثریت) و نظر سوم (عده‌ای که به حد کفاف برسند) است. نگاهی به کلام و سیره‌ی پیامبر اکرم و امامان (صلوات الله علیهم اجمعین) گویای این است که حمایت اکثریت مردم در تأسیس حکومت مطرح نبوده و همان «حد کفاف» مطرح بوده است. در تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) فقط تعدادی از مسلمانان مدینه که طی یک سال قبل با تبلیغات نماینده پیامبر اکرم (ص) مسلمان شده بودند، از تأسیس حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) حمایت می کردند. هنوز بقیه شهر‌ها مسلمان نشده بودند که پیامبر اکرم (ص) داعیه‌ی تأسیس حکومت اسلامی را حتی برای امیران و حاکمان آن نواحی ارسال فرمود. بماند که در خود یثرب هم همه مسلمان نشده بودند. در مورد حکومت امام علی علیه السلام که وضعیت واضح‌تر است. سرزمین گسترده‌ی اسلامی کجا و معدود افرادی که در مدینه از به حکومت رساندن امیرالمؤمنین علی علیه السلام حمایت کردند کجا؟! بماند که در خود مدینه نیز هیچ معلوم نیست اکثریت مردم از به حکومت رساندن حضرت حمایت کرده باشند. به‌هر‌حال قطعاً کسی نمی‌تواند مدعی شود در تأسیس حکومت ایشان، اکثریت مردم حمایت می‌کردند. بلکه حد کفاف مطرح بوده است. در فرمایشات نورانی ائمه نیز سخنی از اکثریت مردم مطرح نیست. بلکه همان حد کفاف مطرح است. به طور مثال امام صادق علیه السلام با اشاره به آن اصطبل فرمودند به همین تعداد یاری کننده داشتیم، بر علیه حکومت طاغوت قیام می کردیم. که راوی می‌گوید شمردم ۴۰ رأس بیشتر نبود. البته اشکال نشود که این برای قیام امر به معروف و نهی از منکر است. چون طبعاً همان هم مقدمه برای حکومت می شود. یا امام باقر علیه السلام فرمودند اگر امام به اندازه اصحاب بدر (۳۱۳ نفر) یاور داشته باشد، بر او لازم می‌شود قیام کند. پس در موضوع اول یعنی «نقش مردم در تأسیس حکومت اسلامی» چه برای ولی معصوم و چه برای ولی فقیه باید گفت: اولاً نقش مقبولیت مردمی، مشروعیت زا نیست و مشروعیت به نصب الهی است. چه مردم بخواهند و چه نخواهند. ثانیاً در تحقق خارجی و تأسیس ظاهری حکومت اسلامی نیز نه «همه مردم» و نه «اکثریت مردم» مطرح نبوده، بلکه «حد کفاف از مردم» مطرح بوده است. 🌹🌹🌹 اما در رابطه با بحث دوم (نقش مردم در تداوم حکومت ا
سلامی) مستندات بهتری از سنت و کلام معصومین علیهم السلام وجود دارد. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره مبارکه احزاب می فرماید: و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضي الله و رسوله أمراً أنْ يكون لهم الخيرة من أمرهم و مَنْ يعص الله و رسولَه فقد ضلّ ضلالاً مبيناً هيچ مرد و زن باايمانی را نرسد آن هنگامی كه خدا و رسولش، امری را لازم بدانند، اختياری از خود در برابر فرمان خدا داشته باشند و هر كس نافرمانی خدا و رسولش را كند، به گمراهی آشكار افتاده است. همانطور که در اصل تأسیس حکومت اسلامی در زمان معصومین علیهم السلام مستندی در رابطه با اکثریت مردم نداریم و «حد کفاف از مردم» مطرح است، به طریق اولی در رابطه با تداوم حکومت اسلامی نیز حد کفاف را مشاهده می کنیم. طبعاً همان کسانی هم که در تأسیس حکومت اسلامی از امام و ولی حق حمایت می‌کردند، ریزش‌هایی دارند. طلحه و زبیر و بسیاری از حامیان حکومت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمونه‌های بارز این مدعیٰ هستند. بعد از آغاز حکومت نیز به دلیل تصمیم‌هایی که با منافع و یا ذائقه‌ی عده‌ای منافات دارد، مخالفین بیشتر هم می‌شوند. خروج امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مدینه برای جنگ جمل تنها با حدود ۷۰۰ نفر، گواه روشن این ادعا است. با تبلیغات و تلاش ایشان و امثال عمار و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود که تعداد به ۱۲ هزار نفر رسید و جریان جمل خنثی شد. وظیفه‌ی ولی امر این نیست که به محض مشاهده‌ی ریزش در حامیان، دست از حکومت اسلامی، این امانت و تکلیف الهی، بشوید و کنار برود. امام علی و امام حسن مجتبی علیهما السلام نیز با مشاهده‌ی ریزش‌ها دست از تلاش برای حفظ حکومت اسلامی برنداشته و تا حد توان مقاومت فرمودند. در اینجا می‌بینیم که علیرغم ریزش حامیان حکومت، الگوهای اسلامی تا سر حد توان ایستادگی دارند و گروه‌های مقابل «باغی» بوده و احکام «بغی» بر آن‌ها جاری می‌شود. پس اینکه هرگاه بیعت یا حمایت یا -به اصطلاح امروزی- میزان مشارکت در انتخابات خبرگان رهبری کاهش پیدا کرد، تداوم حکومت اسلامی نامشروع می‌شود، دارای حد اقل سه اشکال اساسی است: ۱. اصل مقابله‌ی نظر مردم، چه همه‌ی مردم، چه اکثریت مردم و چه تعدادی از مردم با نظر و اراده خدا و رسول و جانشینان رسول، نامشروع است. (طبق آیه‌ی ۳۶ سوره مبارکه‌ی احزاب) ۲. مشارکت «اکثریت» مردم در تأسیس حکومت اسلامی، مستند به روایت یا متکی به سنت معصوم نیست، چه رسد به تداوم حکومت. ۳. حضرات معصومین علیهم السلام در مواجهه با حالت کاهش حمایت مردمی، تا حد ممکن از بقای حکومت اسلامی دفاع فرموده‌اند. 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🌸ولادت پیامبر مهربانی در بهار 🌸 ✅ولادت پیغمبر اکرم به اتفاق شیعه و سنی در ماه است، گو اینکه اهل تسنن بیشتر روز دوازدهم را گفته‌اند و شیعه بیشتر روز هفدهم را، به استثنای شیخ کلینی صاحب کتاب کافی که ایشان هم روز دوازدهم را روز ولادت می‌دانند. رسول خدا در چه فصلی از سال متولد شده است؟ در فصل بهار. در السیرة الحلبیة می‌نویسد: «وُلِدَ فی فَصْلِ الرَّبیعِ» در فصل ربیع به دنیا آمد. بعضی از دانشمندان امروز حساب کرده‌اند تا ببینند روز ولادت رسول اکرم با چه روزی از ایام ماههای شمسی منطبق می‌شود، به این نتیجه رسیده‌اند که دوازدهم ربیع آن سال مطابق می‌شود با بیستم آوریل، و بیستم آوریل مطابق است با سی و یکم فروردین. و قهراً هفدهم ربیع مطابق می‌شود با پنجم اردیبهشت. پس قدر مسلّم این است که رسول اکرم در فصل بهار به دنیا آمده است حال یا سی و یکم فروردین یا پنجم اردیبهشت. 📕سیری در سیره نبوی، ص۲۳۳، مرتضی مطهری 🍀اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ◀️منبع: کانال ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
🔻علت سپردن پیامبر به دایه در سن طفولیت چه بوده است؟ ✅ اینکه مورخان علت این عمل را، نامساعد بودن آب و هوای مکه، وبکر بودن آب و هوای خارج مکه، فصاحت و بلاغت اهل بادیه، یا کمبود شیر آمنه، مادر پیامبر(ص) و یا وجود برخی بیماری ها از قبیل طاعون، وبا و دلایلی دیگر ذکر کرده اند، کمی دور از ذهن است! چون اگر سنت اهل مکه این بوده که فرزندان خود را به خاطر آب و هوای مکه به دایه ی بیرون از شهر بسپارند، باید امام علی(ع)، عقیل، جعفر و حمزه را نیز به دایه می سپردند، در حالی این گونه نبود. یا اگر علت به دایه سپردن پیامبر(ص) بی شیری آمنه بود، پس چرا بیش از مدت دوران شیر خوارگی حضرت(ص) یعنی تا پنج سالگی پیامبر(ص) نزد حلیمه ماند؟ و وجود بیماری هم در مکه به اثبات نرسیده، و درمنابع معتبر نیامده است. واینکه بادیه نشین ها فصیح تر باشند هم، مسلم نیست. بلکه امر بر عکس بوده و معمولا مردم شهر فصیح تر از بادیه نشین ها هستند. پس علت؛ خطری بود که از جانب یهود، وجود مطهر رسول اکرم(ص) را تهدید می کرد! یهودیان بنی اسرائیل گزارش دقیق از علایم پیامبر آخرالزمان را از پیامبران بنی اسرائیل مخصوصا از حضرت موسی(ع) پرس و جو کرده بودند...... ادامه 👇🏼👇🏼 https://hawzah.net/fa/Question/View/65763/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی های اخلاقی و رفتاری خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که لازم است رهروان آن حضرت بدانند و بدان عمل کنند 🎥 3 دقیقه و 51 ثانیه ویدئو 👆🏻 🌸اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌸 🛑نشر حداکثری ⭕کانال در تلگرام : T.me/dar_masire_agahi ⭕کانال در ایتا : Eitaa.com/masir_agahi ⭕کانال در واتساپ : https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP ⭕پیج اینستاگرام : @masir_agahii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا