#تاریخ_اسلام
سلام صبح بخیر
🔻درسی از سیره امامان علیه السلام در مواجهه با تغییر سران مستکبر
🔰در زندگی امامان معصوم و دشمن شناسی آنان یک نکته قابل توجه است و آن این است که در زمان امامت یک امام ، گاهی چندین خلیفه در اثر قتل و یا مرگ و یا توطئه جا به جا شده ولی اصل خلافت و جریان باطل سر جایش می ماند۰ نکته اینجاست که هر چند ظلم و فشار با تعویض یک خلیفه همچنان باقی می ماند ، اما نفس این تغییر اشخاص، خودش می توانست تا مدتی ولو کوتاه فضای مناسبی برای جبهه حق ایجاد نماید و ائمه علیهم السلام و شیعیان در این مواقع می توانستند برخی انسدادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی را کم و یا بی اثر نمایند.
〽️شاهد مثال این سخن مرگ هارون و اختلاف امین و مامون عباسی است که یک دوره کوتاه و موثری برای بسط ید شیعیان ایجاد نمود ۰ نمونه تاریخی دیگر تغییر نظام اموی به دولت عباسی است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از خلاء قدرت و تغییر مردان سیاست، بهره و استفاده زیادی به نفع اسلام و تشیع بردند ۰
〽️ این صورت مسئله در تاریخ معاصر هم دیده می شود ؛ چنانکه در رفتن رضاخان و آمدن پسرش، محمدرضا هر چند اساس پادشاهی فاسد پهلوی تغییر ننمود ولی تا مدتها جریان مذهبی و حتی مخالفین سیاسی پهلوی ها توانستند از این تغییر اشخاص غالبا ناصالح استفاده و به بازسازی خود بپردازند ۰
◀️شاید رمز این فضاسازی و اثر بخشی تغییر اشخاص (ولو کوتاه و موقت) این باشد که گاهی در بزنگاه تغییر سران، افراد و سلیقه ها، منافع شان تعارض و تداخل و تلاقی پیدا می کند و این مسئله تا مدتها آنها را به خودشان مشغول نموده و برنامه های فشار و آزار تا مدتی به تاخیر می افتد ۰ 〽️این صورت مسئله و قاعده حکومتی می تواند در تغییراتی از جنس تغییر روسای جمهوری در امریکا و هر جای دیگری قابل بررسی باشد و چنانچه برنامه ریزان استرتژیک و اجرایی کشور افرادی مستقل و عمیق و بصیر باشند ، می توانند از این رهگذر ، رخنه ( و نه وابستگی و دلخوش نمودن ) در سیاست های شیطانی دشمن ایجاد نمایند ۰
✒️دکتر موسی نجفی (دکتری علوم سیاسی)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#معرفی_کتاب
✅ عنوان : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و مدیریت تنشهای مدینه؛ سال نشر 1395
🔲نویسنده: حسین قاضی خانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✍️خلاصهی کتاب: بیشک وجود اختلاف در جوامع بشری واقعیتی غیر قابل انکار است. این اختلافها میتوانند بستر مناسبی را برای پدید آمدن تنش، در جامعه فراهم آورند. بروز تنش نیز میتواند بر حرکت جامعه به سوی اهداف آن تأثیر منفی داشته باشد.
〽️ اگر تنش در جامعه مدیریت نشود چه بسا پیامدهای آن بحران را در پی دارد و گاه این امر میتواند بنیانهای جامعه را متزلزل نماید. امروزه علم مدیریت با پرداختن به این امور راهکارهایی برای مقابله با تعارض و اختلاف اندیشیده است. اما محدوده این بررسیها محدود به سازمانها میشود. از سویی مدیریت تعارض مطرح شده، حاصل پژوهش در جوامع غربی و برآمده از اندیشههای آنان است.
〽️از راههای بومی سازی علوم انسانی در این زمینه، بهره بردن از سرگذشت جامعه نبوی است. بازخوانی تاریخ و حوادث آن جامعه، الگویی عملی در اختیار ما مینهد که با بازشناسی اقدامات رسولخدا (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با تنشهای جامعه نبوی، مسیری مناسب فرا روی مدیران جامعه قرار گیرد.
〽️بدین منظور با بهره جستن از روش تاریخی به استقراء فعالیتهای رسولخدا (صلی الله علیه و آله) در این موضوع پرداخته و در ضمن این استقراء، به بسترهای بروز اختلاف و تنش در جامعه نیز توجه شده است. پس از جمعآوری اقدامات حضرت و تحلیل آنها علاوه بر آشنا شدن با راه¬کارهای استفاده شده توسط ایشان، این نتیجه حاصل می¬آید که فعالیتهای ایشان بر پیشگری متمرکز بوده است. البته در مواقع پدید آمدن تنش و درگیری، حضرت با بهره¬گیری از راه¬کارهایی مانند اطلاع رسانی، شورآفرینی، نماد سازی، تغییر فضا، حل مسأله و برخورد تلاش داشته¬اند تا از پیامدهای آسیب¬زای این تنش¬ها بکاهند.
💠برای دریافت نسحه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید.
🌐https://www.pajoohaan.ir/document/522
💠برای خرید نسحه چاپی اثر به فروشگاه نشر پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐https://b2n.ir/236975
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#تاریخ_اسلام
#شبهه
⁉️چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟
📌قسمت اول
1️⃣ نتیجه رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر هم اکنون مشاهده کنیم نمی توان چنین عقیده ای داشت که حضرت در رسالتشان ناموفق بودند، زیرا هم اکنون تعداد شیعیان بسیاری وجود دارد که گواه بر این مدعاست.
در مورد بازگشت به جاهلیت نیز این گونه نیست که بگوییم تمام عقاید آن ها بازگشت به جاهلیت کرد، بلکه در برخی موارد مهم همان راه جاهلیت را در پیش گرفتند و با حکم خدا مخالفت ورزیدند و بعد از مدتی از اشتباه خود بازگشتند.
شیعیان به تبع امامان بزرگوارشان برای صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزش بسیاری قائلند. اما نکته ای که شیعیان بر آن اتفاق دارند و عقل سلیم هم می پذیرد این است که صرف صحابی بودن و یا هجرت کردن از دیار خود دلیل نمی شود آن ها همگی سعادت مند شوند و بر هدایت باقی بمانند.
تاریخ اسلام خود بزرگترین گواه بر این ادعاست. چه نفاق هایی که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت و چه خون هایی که بعد از ایشان به زمین ریخته نشد!
2️⃣متاسفانه برخي با استناد به برخی از احاديث موجود در كتب شيعه، فرصتی پيدا كرده اند تا به هجمه و افترا عليه شيعه بپردازند و شيعه را گروهي معرفی كنند كه قائلند به اینکه بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، همه مسلمين به غير از تعداد اندكی كافر و مرتد شدند!! مثلا "بريد بن معاويه" از ابن جعفر (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: همه مردم بعد از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشتند مگر سه نفر: مقداد بن اسود، ابوذر غفارى و سلمان فارسى. سپس مردم شناخت پيدا كردند و ملحق شدند.(1)
◀️ امامیه با دلایل مختلف این مطلب را رد می کنند و جدای بحث سندی که بر برخی از روایات اشکال وارد می کنند(2) از لحاظ دلالی نیز چنین سخنی را رد می کنند:كساني كه خلافت علی (عليه السلام) را قبول داشتند محدود به اين چند نفر نبودند بلكه بسياری از بني هاشم و غير بنی هاشم در منزل علی (عليه السلام) تجمع كرده بودند و با آن چه كه در سقيفه اتفاق افتاده بود مخالفت می كردند و از آن جا نرفتند مگر با تهديد و اجبار.
◀️ابن قتيبة می گويد: زمانی که انصار با ابوبکر بيعت کردند، بنی هاشم و زبير بن عوام ـ که خود را از بنی هاشم به شمار می آورد ـ دور علی بن ابی طالب جمع شدند ... (3).
◀️ هم چنين يعقوبی در تاريخ خود می گويد: "وکان المهاجرون والأنصار لا یشکّون فی علی"(4) تمام مهاجرین و انصار، در این که علی (عليه السلام) خلیفه است، شکّی نداشتند.
چگونه ممكن است گفته شود مردم مرتد شدند مگر سه نفر در حالی كه صدوق (رحمه الله علیه) تعدای از منكرين خلافت ابوبكر را ذكر می كند كه بالغ بر 12 نفر از مهاجرين و انصار بودند.(5)
⁉️چگونه ممكن است منظور از اين روايات معنای ارتداد ايمانی و فقهی باشد در صورتی كه در بين آن ها اشخاصی بودند كه شيعه و سني بر علو درجات آن ها شهادت داده اند؛ امثال: بلال الحبشی، حجر بن عدی، أويس القرنی.(6)
📚پی نوشت:
(1) الاختصاص، ص 6
(2) بحوث في الملل والنّحل - ج ٦، ص 421-425،
(3) الإمامة و السياسة ـ ج1 ، ص 28،
(4) تاریخ یعقوبی: ج 2، ص 124،
(5) الاحتجاج: 75 ـ 76 طبرسی،
(6) نهج البلاغة، نامه 62.
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
6 اثبات نزول تدریجی قرآن به وسیله وحی.mp3
1.95M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_جلسات
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) پیش از بعثت
◀️صوت 7 : دین پیامبر صلی الله علیه و آله و عصمت ایشان پیش از بعثت چگونه بود؟
⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#معرفی_کتاب
🔻عنوان : از گنجیابی تا باستانشناسی
〽️این کتاب از تازههای انتشارات کتابخانه ملی ایران است که به بازخوانی رویکردهای ایرانشناسان و باستانشناسی ایران در دوره قاجار و پهلوی اول میپردازد.
〽️باستانشناسان اروپایی که در جستوجوی آثار عتیقه به ایران آمدند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «از گنجیابی تا باستانشناسی» نوشته علیمحمد طرفداری است که به رویکردهای ایرانشناسی پرداخته که در جستوجوی آثار عتیقه و کاوشهای باستانشناسی به ایران» آمدهاند.
〽️کتاب «از گنجیابی تا باستانشناسی: ایرانشناسان اروپایی و باستانشناسی ایران در دوره قاجار و پهلوی اول» از سلسله کتابهای «ایرانشناسی و اسلامشناسی» است و نشان میدهد که اروپاییان در زمره نخستین کسانی هستند که مسأله نگاه و برخورد اقتصادی و تجاری با آثار عتیقه و تاریخی را در ایران و سایر نقاط جهان رواج میدهند.
〽️در این کتاب، اطلاعاتی درباره پیشینه کاوشهای باستانشناسانه در تاریخ ایران و اسلام و دوره قاجار، سیر تاریخی حضور ایرانشناسان و سیاحان اروپایی در حفاریهای گنجیابی و گردآوری آثار عتیقه در دوره قاجار و پهلوی اول و بازخوانی رویکردهای ایرانشناسان در جستوجوی آثار عتیقه و کاوشهای باستانشناسی ایران ارائه شده است.
〽️همچنین سیر تحولات کاوشها و باستانشناسی شرقشناسان و ایرانشناسان اروپایی در تخت جمشید، مبانی حقوقی مالکیت آثار باستانی در ایران و غارت میراث تمدن باستانی در جیرفت از دیگر مطالبی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ادامه : http://www.ibna.ir/fa/book/285327
#تاریخ_اسلام
⁉️ شبهه :
چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟
🔰قسمت دوم
3️⃣ تعداد بسياری از اصحاب در ركاب اميرالمومنين (عليه السلام) بودند و حضرت را در جنگ ها ياری می كردند. هم چنين شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند. علامه مامقانی (رحمه الله علیه) در اين مورد می گويد: شيعيان هفتاد نفر از نقبا كه از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند را مدح می كنند، و مراد از آن ها كسانی بودند كه در عقبه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بيعت كردند، كه 12 نفر از آن ها قبل از آن با حضرت بيعت كرده بودند كه نقبای انصار شناخته می شدند.(1)
4️⃣برقی و علامه حلی (رحمه الله علیهما) تعدادی از اصحاب و تابعين را جزو اصفياء اميرالمومنين (عليه السلام) می دانند.(2)
◀️ در اين گونه احاديث هيچ اشاره ای نشده كه منظور از مرتد؛ معنای فقهی آن است، بلكه قرائن موجود در روايات حكايت از آن می كنند منظور از ارتداد همان بازگشت آن ها از دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم قبول نص بر خلافت اميرالمومنين (عليه السلام) است. تبعيتی كه می توانست باعث هدايت مسلمانان و دوری آن ها از اختلاف و گمراهی شود؛ و معنای ارتداد در حدیث فوق، بازگشت به ارزش های جاهلی است نه ارتداد اصطلاحی.
◀️ پس معنای حديث اين است كه مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از چيزی كه به آن در زمان حيات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ملتزم شده بودند كه آن كه بيعت با علی (عليه السلام) به اميری مومنين بود، بازگشتند و با ديگری بيعت كردند و به خاطر اين معنا برای ارتداد است كه ابن اثير اين لفظ كه در احاديث حوض وارد شده است را به ارتداد معنا نكرده است.(3)
1. تنقيح المقال 1: 198 / الفائدة 12
2. همان ص197-198.
3. كشف الحقايق علي آل محسن 158-17
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
AUD-20201111-WA0000.mp3
13M
#تاریخ_اسلام
#شبهه
⁉️ بررسی👆🏻 ازدواج ام کلثوم دختر امیرالمؤمنین (علیه السلام) با خلیفه دوم
🎤پاسخگو : جناب حجه الاسلام دکتر چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
#مسابقه_کتابخوانی
🔻عنوان کتاب : بر تبعید
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻سخنان شنیدنی سید حسین نصر (رئیس دفتر فرح) درباره ملاقات فرح با صدام
〽️ راهکاری که صدام در مواجهه با مردم متعرض داد، خیلی زود اجرایی شد....
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔺صوت محرمانه لو رفته از جلسه شورای امنیت رژیم پهلوی در 28 در 1357
🔺اعتراف بختیار به برخی واقعیتها در مورد امام خمینی رحمه الله علیه
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
💢 هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه برگزار می کند
💢شصت و سومین نشست از سلسله نشست های «کلمه سواء»
🔶موضوع:صلح امام حسن مجتبي (علیه السلام)؛ نرمش قهرمانانه تاريخ
🎤سخنران: حجت الاسلام مهدی طائب (زيد عزّه)
🗓 زمان : امروز چهارشنبه 21 آبان ماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت 20
📍 نشست به صورت زنده برگزار می گردد.
🌐 ورود به نشست زنده🌐yun.ir/irc63
برای ورود، گزینه میهمان را انتخاب نمایید.
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
7 مستشرقان.mp3
2.19M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_جلسات
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت
◀️صوت 8 : صورتبندی هدفمند و جهت دار شرق شناسان غربی از حیات پیامبر صلی الله علیه و آله
⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi